سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدایا به تو پناه مى‏برم که برونم در دیده‏ها نیکو نماید و درونم در آنچه از تو نهان مى‏دارم به زشتى گراید ، پس خود را نزد مردم بیارایم به ریا و خودنمایى که تو بهتر از من بدان دانایى ، پس ظاهر نکویم را براى مردمان آشکار دارم و بدى کردارم را نزد تو آرم تا خود را به بندگان تو نزدیک گردانم ، و از خوشنودى تو به کنار مانم . [نهج البلاغه]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :42
کل بازدید :552893
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/11
5:29 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
تحلیل کامل تکنیکی شرکت فولاد مبارکه اصفهان تحلیل تکنیکی


??/?/? (??:??)







تحلیل کامل تکنیکی شرکت فولاد مبارکه اصفهان



در شکل زیر نمودار قیمت این سهم از بدو ورود به بازار بورس تا کنون نشان داده شده است. در رفتار گذشته قیمت این سهم سه مرحله عمده و متمایز قابل تشخیص می باشد . قیمت در آغاز یک دوران افزایشی را در پیش گرفته که تا اوایل آبان ماه سال گذشته ( نقطه A ) و تا تشکیل دادن سقف قیمتی در 3976 ریال ادامه یافته است . در عرض حدود یک ماه قیمت یک افت سریع و ریزش تا سطح 3163 ریال را تجربه نموده است . پس از این ریزش قیمت که به عنوان حرکت تصحیحی بازار می توان آن را در نظر گرفت، قیمت از اوایل آذرماه سال گذشته ( نقطه B ) یک روند خنثی را در پیش گرفته است. این روند خنثی قیمت تا حال حاضر نیز ادامه یافته است و قیمت در یک کانال خنثی بین سطوح 3163 و 3474 ریال در حال حرکت می باشد.





بدین ترتیب می توان چنین نتیجه گرفت که قیمت پس از یک موج افزایشی اولیه پر قدرت که در عرض تقریبا 8 ماه بیش از 110 درصد رشد قیمتی را به همراه داشته است، یک موج ثانویه سریع و کاهشی را تجربه نموده است. بنظر می رسد معامله گران پس از این موج تصحیحی کاهشی، بر سر معامله این سهم در قیمت هایی در نزدیکی محدوده 3163 ریال به توافق رسیده و بدین ترتیب بازار در این محدوده قیمتی در حال تثبیت قیمت این سهم باشد.

می توان مشاهده نمود در سطح 3163 ریال برای قیمت یک سطح حمایت قوی تشکیل شده است، بطوریکه قیمت هر بار در نزدیکی این سطح با حمایت خریداران مواجه شده و افزایش هایی جزئی را تجربه نموده است.





در نمودار بالا سطوح بادبزن فیبوناتچی برای نمودار قیمت این سهم ترسیم شد اند. ریزش قیمت در اوایل آبان ماه سال گذشته منجر به نفوذ قیمت در لبه بالایی بادبزن آن شده است . در پیش گرفتن یک دوران خنثی در ادامه توسط قیمت، نزول قیمت به زیر سطوح بعدی بادبزن را سبب شده است تا بدانجا که در اواخر بهمن ماه سال گذشته ( نقطه A ) قیمت لبه پائینی بادبزن خود را نیز شکسته و به زیر آن سوق یافته است. از این مطالب و نزول قیمت به زیر لبه پائینی بادبزن فیبوناتچی آن می توان نتیجه گرفت که روند افزایشی اولیه قیمت اتمام یافته و جهت افزایشی اولیه حرکت قیمت این سهم تغییر یافته است.

این نتیجه با آنچه پیشتر درباره قرار گرفتن قیمت در یک دوران خنثی تثبیتی و حرکت در کانال بین سطوح 3163 و 3474 ریال گفته شد ، سازگاری دارد . در نمودار زیر سطوح حمایت و مقاومت این سهم ترسیم شده اند.





مقادیر این سطوح حمایت و مقاومت به قرار زیر می باشند :



3976
3474
3163
2912
2661
2351
1840




شاخص Rsi پس از آغاز ریزش قیمت از سطح 3976 ریال در اوایل آبان ماه سال گذشته از محدوده خرید های افراطی خارج گشته و تا آستانه ورود به محدوده فروش های افراطی کاهش یافته است . شاخص Rsi پس از خروج از محدوده خرید های افراطی و کاهش یافتن تا مقادیری کمتر از مقدار 70 ، تا حال حاضر قادر نبوده بار دیگر به محدوده خرید های افراطی بازگشته و از شکل گیری یک پتانسیل افزایشی جدید در قیمت خبر داده و علامت خرید صادر نماید.

از سوی دیگر در همین بازه زمانی شاخص فوق در برابر گذر از مرز 30 و وارد شدن به محدوده فروش های افراطی و در نتیجه صدور علامت فروش مقاومت کرده است . در نتیجه شاخص Rsi در شش ماه گذشته و پس از ورود قیمت به کانال خنثی بین سطوح 3163 و 3474 ریال که حرکت قیمت در این کانال خنثی کماکان ادامه دارد ، همواره بین مرز 30 و 70 در نوسان بوده است.

بدین ترتیب این شاخص معتبر از فقدان وجود هرگونه فشار فروشندگی و یا خریداری بر روی این سهم در ماه های گذشته خبر می دهد که روند خنثی اخیر قیمت نیز این تفسیر از شاخص Rsi را تائید می نماید . در حال حاضر نیز شاخص فوق همچنان در وضعیت خنثی قرار داشته و علامت و یا اخطاری از آن مبنی بر تمایل قیمت برای تغییر جهت حرکت خود دریافت نمی شود.



نتیجه گیری



ملاحظه گردید قیمت این سهم در سال گذشته در آغاز ورود خود به بازار بورس دوران پر رونقی را پشت سر گذاشته است . شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته به عنوان یکی از شرکتهای عمده مشمول اصل 44 تحت تاثیر جو مثبت موجود در بازار نسبت به این دست شرکتها مورد استقبال و خرید معامله گران بازار قرار گرفت . از سوی دیگر در بعد اقتصاد جهانی در سال گذشته بازار جهانی فلزات با پشت سر گذاشتن یک دوره پر رونق تاثیر مثبت قابل توجهی را بر بازار سهام کشورمان گذاشت و عمده تمرکز معامله گران بازار نیز بر سهامی همچون فولاد مبارکه و ملی صنایع مس قرار داشت .

بعد از ریزش های موقت و نسبتا جزئی قیمت ، شاهد قرار گرفتن قیمت در یک کانال خنثی بین سطوح 3163 و 3474 ریال بوده ایم که حرکت قیمت در این کانال خنثی تا حال حاضر همچنان ادامه دارد . خروج قیمت از این کانال خنثی و در پیش گرفتن هر گ.نه موج افزایشی جدیدی، منوط به شکل گیری انتظارات جدید بالا نسبت به این سهم در بین معامله گران بازار و در نتیجه آن شکسته شدن سطح مقاومت 3474 ریال می باشد.

بنظر می رسد قیمت این سهم پس از رشد قابل توجهی که در سال گذشته تحت عوامل اشاره شده در فوق داشته است، اکنون در قیمت های تصحیح شده در حال تثبیت خود می باشد .

در شرایط فعلی از یک سو به دلیل در پیش بودن تعدیلات Eps یا احتمال تقسیم سود نقدی مناسب در مجامع آتی می توان تغییر در قیمت‌ ها و افزایش آن ها را انتظار داشت ، اما از سوی دیگر با توجه به جو کلی بازار و همچنین فشار عرضه‌کنندگان اکثر نمادهای عمده نظیر فولاد مبارکه در حال تجربه روند کاهشی می باشد. اما همانطور که اشاره شد در سطح 3163 ریال یک سطح حمایت قوی برای قیمت تشکیل گردیده است و نفوذ قیمت در این سطح حمایت چندان انتظار نمی رود.

تا زمان شکل گرفتن هرگونه انتظارات جدید نسبت به این سهم در بازار ، ادامه یک روند خنثی محتمل ترین سناریو برای رفتار قیمت این سهم در بازه زمانی میان مدت آینده بنظر می رسد . کانال قیمتی بین سطوح 3163 و 3474 ریال را می توان به عنوان محدوده حرکت خنثی قیمت در نظر گرفت.
مبارکه و توانایی تعدیل مثبت
عمومی
??/?/? (??:??)






شرکت فولاد مبارکه قیمت فروش محصولات مختلف خود را در بودجه 87 به صورت زیر پیش بینی نموده است :

قیمت فروش محصولات گرم در محدوده 6950 ریال

قیمت فروش محصولات سرد در محدوده 7400 ریال

قیمت فروش محصولات پوشش دار در محدوده 9020 ریال



در حال حاضر در بورس فلزات محصول گرم خود را 8960 در محدوده ریال ، محصول سرد خود را در محدوده 9300 ریال ومحصولات پوشش دار شرکت در محدوده بالاتر از 1100ریال در حال معامله و فروش می باشد .

خرید سهام گروه فولادی به خصوص خراسان و مبارکه مطابق با توصیه های قبلی ودر محدوده درصد های تخصیصی پیشنهادی ، مورد توصیه کارشناسان ایران تحلیل است .
__________________

  
  
تحلیل بنیادی شرکت نورد قطعات فولادی

این شرکت با هدف تاسیس کارخانجات ذوب آهن و فولاد، تولید و ساخت محصولات و لوازم فولادی در سال 1347 به ثبت رسید و یک سال بعد بهره برداری از شرکت آغاز شد.

ترکیب سهام داری شرکت به هیچ وجه متنوع نبوده ریسک نقد شوندگی سهم را افزایش داده است. عمده سهام بالای یک درصد در اختیار سهام داران حقیقی است در این نماد به تازگی سرمایه گذاری سبحان به جمع سهام داران شرکت اضافه شده و از خریداران اصلی در نماد شرکت است.

-

تولید و فروش

تولید: این شرکت سال گذشته موفق به تولید 066ر43 تن شمش و 114ر54 تن محصول شده و این در حالی است که این شرکت پیش بینی تولید 542ر55 تن شمش و 723ر54 تن محصول را برای سال جاری کرده است که رشد 29 درصد در واحد شمش سازی و افت دو درصد در واحد تولید فولاد دارد. در 9 ماهه اول نیز موفق به پوشش 76 درصد شمش و 78 درصد محصول شده است. همچنین شرکت پیش بینی خود را برای سال 87 در بخش شمش با رشد 26 درصد و فولادسازی با رشد 36 درصد پیش بینی کرده است

نورد، قطعات فولادی اسلب را به صورت شمش درآورده و در واحد نورد به ورق (ضخامت های شش الی 20 میلی متر)، تسمه و بیلت تبدیل می کند که محصول این بخش به فروش می رسد. این شرکت در اولین اطلاعیه پیش بینی تولید 65 هزار تنی را کرده بود که در اطلاعیه قبلی به 7/54 هزار تن (معادل 16 درصد) کاهش داده است که به دلیل عدم دسترسی به موقع به مواد اولیه و توقف واحد نورد جهت راه اندازی طرح توسعه پیش تر از پیش بینی و مشکلات راه اندازی آزمایشی آن بوده است که شرکت با توجه به افزایش بهره وری ناشی از طرح توسعه و افزایش ظرفیت پیش بینی تولید 000ر70 تنی ورق را برای سال 87 کرده است.

همچنین دلایل کاهش در بخش قطعات ریخته گری عدم صرف اقتصادی و در بخش سازه ها کاهش سفارشات بوده است. لازم به ذکر است سال 85 شرکت 76 درصد بودجه پیش بینی شده خود را تولید کرده بود که به دلایل نرسیدن واحد ذوب به ظرفیت اسمی ، کمبود مواد اولیه واحد نورد و تاخیر در زمان اجرای طرح بازسازی بوده است. شرکت جهت تولید قالب اسلب جهت تولید اسلب داخلی پیش بینی تولید 500ر1 تنی قطعات ریخته گری و با توجه به افزایش ظرفیت کارگاه پیش بینی تولید 000ر3 تنی را برای سال 87 کرده است.

محصول اصلی شرکت که حدود 5/93 درصد درآمد شرکت را تشکیل می دهد، ورق است. پیش بینی فروش 778ر50 تنی آن را در قیمت تنی 432ر6 هزار ریال کرده است که شرکت با رشد 38 درصد نسبت به سال گذشته در 9 ماهه اول دو درصد بالاتر از بودجه فروخته است. قیمت فروش سه ماهه سوم 966ر6 هزار ریال بوده است. همچنین این شرکت پیش بینی 87 خود را فروش 000ر70 تنی این محصول با قیمت 000ر8 هزار ریال کرده بود که به دلیل افزایش ظرفیت تولید است. لازم به ذکر است قیمت فعلی محصولات شرکت حدود 900ر8 هزار ریال است.

سازه های فلزی نیز 5/6درصد فروش شرکت را تشکیل می دهند که شرکت پیش بینی فروش 918ر1 تنی را که با افت قیمتی 18 درصد نسبت به سال گذشته با قیمت تنی 520ر9 هزار ریال کرده که در شش ماهه نیز سه درصد بالاتر از بودجه فروخته است. همچنین این شرکت پیش بینی 87 خود را فروش 000ر3 تنی این محصول با قیمت 000ر13 هزار ریال کرده بود که به دلیل افزایش ظرفیت کارگاه و راه اندازی ماشین آلات جدید است. این در حالی است که قیمت فروش سه ماهه سوم 145ر7 هزار ریال بوده است.

تولید و فروش قطعات ریخته گری در سال 86 نیز به دلیل عدم صرفه اقتصادی کاهش یافته است با این حال شرکت در 9 ماهه برابر بودجه فروخته است. همچنین شرکت هیچ پیش بینی فروشی برای سال 87 نکرده و برآورد شده است تمام تولید شرکت جهت نیاز به قالب اسلب باشد.

-

بهای تمام شده

این شرکت پیش بینی بهای تمام شده 87 را با 82 درصد پیش بینی کرده است که ناشی از افزایش ظرفیت تولید، افزایش قیمت خرید ماده اولیه همچنین افزایش هزینه های حقوق و دستمزد است. در همین راستا لازم به ذکر است 82 درصد رشد بهای تمام شده ناشی از رشد 38 درصد تناژ فروش و 31 درصد هزینه ها پیش بینی شده است. لازم به ذکر است، شرکت هیچ آماری از جزییات پیش بینی بهای تمام شده سال 87 خود اعلام نکرده است و اطلاعات زیر مربوط به گزارش شش ماهه شرکت و تنها به منظور مقایسه روند بهای تمام شده شرکت آورده شده است. حدود 62 درصد بهای تمام شده شرکت را ماده اولیه تشکیل می دهد همچنین سهم هزینه های سربار نیز 28 درصد است و مابقی به حقوق و دستمزد تعلق دارد.

حدود 89 درصد ماده اولیه را آهن قراضه تشکیل می دهد که قیمت خرید شش ماهه اول نسبت به میانگین سال گذشته از رشد 35 درصد برخوردار بوده است. همچنین شش درصد ماده اولیه شرکت را آهن آلات و شش درصد را فروآلیاژ ها تشکیل می دهد که خرید این مواد نیز نسبت به سال گذشته به ترتیب از رشد هفت درصد و 36 درصد برخوردار بوده است. این شرکت برای تولید یک تن محصول نیاز به یک تن آهن قراضه (قیمت خرید شش ماهه اول 526ر2 هزار ریال) 27 کیلو گرم آهن آلات (قیمت خرید شش ماهه اول 794ر7 هزار ریال) و 12 کیلو گرم فروآلیاژ (قیمت خرید شش ماهه اول 192ر13 هزار ریال) دارد که با این احتساب هزینه ماده اول برای هر تن محصول برابر 005ر4 هزار ریال خواهد شد (میانگین قیمت فروش ورق در شش ماهه اول 299ر6 هزار ریال بوده است.)

لازم به ذکر است در شش ماهه اول، شرکت 100 درصد ماده اولیه خود را از منابع داخلی تامین کرده که درصد تامین ماده اولیه داخلی در سال گذشته 97 درصد بوده است. همچنین موجودی ماده اولیه انتهای شش ماهه اول عمدتا برابر 043ر6 تن اسلب به قیمت هر تن 750ر3 هزار ریال، 149 تن آهن قراضه به قیمت هر تن 389ر2 هزار ریال و کالای ساخته شده عمدتا 852 تن ورق و تسمه به قیمت هر تن 577ر4 هزار ریال، 193 تن ریخته گری به قیمت هر تن 616ر11 هزار ریال (فروش شش ماهه ریخته گری تنی 857ر17 هزار ریال) است.

سال 84 قیمت ورق (محصول اصلی شرکت) نسبت به سال 83 با چهار درصد افت به 009ر4 هزار ریال رسید همین طور فروش این محصول نیز

13 درصد افت داشت که در مجموع فروش کل و بهای تمام شده شرکت در سال 84 نسبت به سال 83 به ترتیب افت 14 و 13 درصد داشتند که سبب شد حاشیه سود ناخالص به 13 درصد برسد در سال 85 قیمت ورق 16 درصد و تناژ فروش 28 درصد رشد نمود که سبب شد فروش شرکت و بهای تمام شده به ترتیب 57 و 52 درصد رشد کنند و حاشیه سود شرکت به 16 درصد افزایش یابد.

در اکثر سال ها، بهای تمام شده متناسب با رشد فروش افزایش یافته به طوری که میانگین حاشیه سود ناخالص شرکت از سال 82 تا 85 برابر 14 درصد بوده است که در سال 86 شرکت با پیش بینی رشد 38 درصد قیمت ورق و با وجود کاهش شش درصد تناژ فروش پیش بینی رشد شش درصد فروش را کرده است که با بهره برداری از طرح نوسازی و بازسازی واحد نورد همچنین کاهش سایر محصولات به دلیل عدم توجیه اقتصادی این بار شاهد رشد 11 درصد بهای تمام شده هستیم که شاهد رسیدن حاشیه سود ناخالص به 20 درصد هستیم.

-

ارزش گذاری و نتیجه گیری

با توجه به عدم در اختیار داشتن جزییات بهای تمام شده تنها به بررسی افزایش قیمت محصولات و با فرض ثابت بودن بهای تمام شده، می پردازیم. این شرکت پیش بینی فروش 70 هزار تن ورق و با قیمت تنی 000ر8 هزار ریال را پیش بینی کرده است. هر 100 تغییر قیمت با محاسبه مالیات 113 ریال سود شرکت را تغییر خواهد داد و اگر حاشیه سود عملیاتی11 درصد شرکت را ثابت در نظر بگیریم. تاثیر 12 ریالی خواهد داشت. این در حالی است که قیمت فعلی محصولات شرکت تنی 900ر8 هزار ریال است.

از ابتدای سال بیشترین و کمترین پی به ای شرکت به ترتیب 2/10 و 2/5 بوده است همین طور میانگین پی به ای شرکت از ابتدای سال برابر

6/7 محاسبه شده که آخرین پی به ای معاملاتی شرکت نیز برابر 5/7 است. این شرکت پتانسیل های خوبی برای رشد سودآوری دارد که افزایش ظرفیت واحد تولید نورد به 100 هزار تن در همین راستا است در شش ماهه اول به دلیل توقف واحد نورد به منظور طرح بازسازی و کمبود مواد اولیه شرکت 510ر22 تن تولید کرد.

این شرکت از آهن قراضه برای تولید استفاده می کند که روشی با هزینه بالاتر نسبت به تولید ورق با استفاده از کنسانتره سنگ آهن است که حاشیه سود ناخالص شرکت نیز به همین دلیل نسبت به شرکت های مشابه پایین است که مشکلات تامین آهن قراضه به دلیل کمبود در کشور نیز مزید بر علت است که باعث کاهش تولید نسبت به بودجه برآوردی در چند سال گذشته شده است.

در کل با توجه به پایین بودن سرمایه شرکت که فرصت های رشد خوبی را برای شرکت ایجاد کرده (ترکیب سهام داری شرکت همان طور که گفته شده به هیچ وجه برای سهام داران کم ریسک نمی تواند ترکیب مطلوبی باشد) و طرح توسعه موجود این شرکت در صورت برطرف کردن مشکل تامین مواد اولیه می تواند تا سال آینده رشد سودآوری خوبی را نمایش دهد بنابراین به سهام داران میان مدت و بلند مدت توصیه نگهداری سهم می شود.

منبع:پارس آتی نگر

  
  
معدنی و صنعتی چادرملو

زمینه فعالیت شرکت که در یزد واقع است طبق اساسنامه اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معادن سنگ آهن و تولید کنسانتره و گندله از آن، تولید سنگ آهن تولید محصولات فولادی و... است در ادامه در زمینه فعالیت شرکت توضیحات جامعی ارایه خواهد شد. لازم به ذکر است پروانه بهره برداری از معدن چادرملو به مدت 12 سال تا سال 1397 به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ثبت شده است.در چند ماه اخیر شرکت های بیمه ای (سهامی بیمه ایران و بیمه مرکزی) از فروشندگان اصلی در نماد سهم بودند و از شرکت فولاد مبارکه و سرمایه گذاری سپه می توان به عنوان خریداران سهام این شرکت نام برد.
معادن و فلزات نیز به صورت کنترلی به منظور کسب سود و ایجاد نقدینگی برای خرید بلوک سهام ملی مس یکی از عرضه کنندگان در نماد سهم است.
-
طرح های توسعه شرکت
این شرکت با سرمایه 000ر2 میلیاردی بالغ بر 1350 میلیارد ریال برآورد سرمایه گذاری کرده است که تاکنون نیز 1/294 میلیارد ریال در آن سرمایه گذاری شده است و این در حالی ا ست که دو طرح اصلی 4/3 میلیون تنی گندله سازی و 5/1 میلیون تنی خط چهارم به بهره برداری رسیده است و در مرحله تولید آزمایشی قرار دارد.این شرکت دارای سه خط کنسانتره 5/1 میلیون تنی است که در حال حاضر هر خط حدود 8/1 میلیون تن تولید می کند که دو خط چهار و پنج به خطوط تولید شرکت اضافه خواهد شد که با نوسازی ماشین آلات پیش بینی می شود تا سال 89 به 10 میلیون تن برسد.
-
سرمایه گذاری های شرکت
این شرکت دارای مالکیت 25درصد فولاد غدیر ایرانیان (به ظرفیت 6/1 میلیون تن در نزدیکی شرکت) به ارزش 45 میلیارد ریال است همچنین شرکت 41درصد سهام فولاد ارفع را (که به تازگی 16درصد از شرکت معادن و فلزات) خریداری کرده است.
-
تولید

شرکت چادرملو پیش بینی تولیدات سال 87 را نسبت به سال گذشته با رشد 16درصد بیش از 500ر963ر7 تن برآورد کرده است این در حالی است که شرکت در سال 86 با بهره برداری از طرح 5/1 میلیون تنی کنسانتره و 4/3 میلیون تنی گندله روبه رو بود.با توجه به اطلاعات موجود می توان تولید سال 87 را ماهانه تنی 580 هزار تن ارزیابی کرد که با این احتساب شرکت توانایی تولید حدود هفت میلیون تن کنسانتره را برای سال 87 خواهد داشت.روند تولید سنگ دانه بندی شده نیز روند صعودی جالبی را طی کرده است به طوری که در سه ماهه انتهایی به طور میانگین تولید ماهیانه برابر 643ر127 تن بوده است (تولید ماهانه پاییز برابر 552ر93 تن بوده است که رشد36درصد داشته است) این در حالی است که پیش بینی سال 87 شرکت بر مبنای تولید ماهانه 75 هزار تن است که با توجه به اطلاعات موجود می توان تولید سال 87 را ماهانه تنی 110 هزار تن ارزیابی کرد که با این احتساب شرکت توانایی تولید حدود 32/1 میلیون تن سنگ دانه بندی شده را برای سال 87 خواهد داشت.شرکت برای اولین بار کارخانه گندله سازی را تاسیس کرده است به همین دلیل در سال 86 با مشکلات فراوانی در جهت تست و راه اندازی این خط روبه رو بوده است در همین راستا شرکت پیش بینی کرده است سال 87 با 29درصد ظرفیت کل (که برابر 4/3 میلیون تن است) تولید نماید که به نظر می رسد پیش بینی محتاطانه ای باشد و افزایش تولید تا مرز 5/1 تن نیز دور از انتظار نباشد.
-
فروش

همان طور که مشاهده می شود در سال 86 قیمت سنگ آهن شرکت که در بازار داخلی و به فروش می رسد 31درصد رشد داشته است. این در حالی است که شرکت برای سال 87 رشد 11درصد قیمت ها را پیش بینی کرده است.رشد قیمت سنگ دانه بندی شده در سال 85 و 86 به ترتیب 57درصد و 60درصد رشد داشته است این در حالیست که شرکت برای سال 87 با افت سه درصد قیمت ها را پیش بینی کرده است گندله نیز با رشد 22درصد برای سال 87 پیش بینی شده است.

ارزش گذاری هر سهم شرکت

بهای هر تن کنسانتره 193 هزار ریال و هر تن هماتیت 139 هزار ریال و هر تن گندله 359 هزار ریال است. با توجه به پیش بینی سال 87 و مطالب گفته شده در تحلیل پیش بینی افزایش تولید و فروش یک میلیون تنی را داریم که به این ترتیب و با فرض فروش در قیمت 900 هزار ریال از این بخش 350 ریال و در صورت افزایش تولید و فروش 420 هزار تنی سنگ دانه بندی شده در قیمت 650 هزار ریال 198 ریال نیز از این بخش به سود 1264 ریالی شرکت اضافه می شود که باعث افزایش سود تا مرز 1812 ریالی را دارد.لازم به ذکر است سود فوق بدون در نظر گرفتن افزایش تولید و فروش گندله و فروش از موجودی کالا صورت گرفته است.با توجه به نکات گفته شده سود سال آتی این شرکت 1812 ریال محاسبه می شود که اگر قیمت 1090 تومان فعلی را با سود 876 ریال و تقسیم سود 80درصد در نظر بگیریم P/e این سهم برای یک سرمایه گذاری یکساله برابر 6/5 خواهد بود که می تواند گزینه ای ارزشمند در شرایط فعلی تلقی شود.


نتیجه گیری:

شرکت چادرملو 25درصد سهام مجتمع فولاد غدیر ایرانیان با ظرفیت 6/1 میلیون تن را که در نزدیکی محل کارخانه است خریداری کرده که با بهره برداری از این طرح در سال 89 در واقع شرکت از سنگ آهن استخراجی با تبدیل به کنسانتره و گندله و فروش آن به کارخانه غدیر و تبدیل به فولاد چرخه کاملی در این صنعت را در اختیار خواهد داشت که در کنار بهره برداری از خط پنجم توسعه شرکت بیش تر نمایان خواهد شد.در اولین معاملات سال 2008 قیمت کنسانتره رشد 65درصد و قیمت گندله رشد 86درصد نسبت به سال 2007 داشته اند که می تواند سودآوری امسال چادرملو و به خصوص در مزایده های برگزار شده تحت تاثیر قرار دهد بنابراین به سرمایه گذاران توصیه به نگهداری این سهم می شود.این سهم در آخرین تحلیل در 21 دی ماه و در قیمت 900 تومان توصیه به خرید شده بود.

  
  

بازار روز گذشته روندی مثبت، آرام و متعادل را طی کرد و با افزایش 599/10 واحدی شاخص خود را تا 10092بالا کشید و حجم معاملاتی قریب به 10 میلیارد تومان را تجربه کرد.
-
گروه سنگ آهن
در این گروه نماد شرکت های سرمایه گذاری امید، سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات، چادرملو و گل گهر 23 درصد از حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و روند متعادل و مثبتی را طی کردند.
به نظر می رسد این روند مثبت در روزهای آتی نیز ادامه پیدا کند. قابل ذکر است که سهام های این گروه در حال انجام معاملات اصلاحی خود برای شروع رشد بلندمدت و پایدار خود هستند.
-
½گروه فولاد
در این گروه صف فولاد خوزستان به میزان پنج میلیون برگ این سهم را به عنوان سهمی با بیشترین صف خرید معرفی کرده است حجم معاملات در این گروه حدود 9 درصد از حجم معاملات بازار در روز گذشته بوده است.
جو متعادل و بدون تنش در این گروه تعادلی نسبی را در این گروه به وجود آورده است. افزایش قیمت های جهانی رشد را در این گروه محتمل تر کرده است.
-
گروه بانکی
در این گروه پیرو تصمیمات جدید دولت مبنی بر کاهش سود بانکی در عقود مبادله ای تا 10 درصد که در گروه های اقتصادی دولت در حال بحث و مذاکره است بانک پارسیان با عرضه ای در حدود 5/4 میلیون برگ سهم مواجه شد که به نظر می رسد با حمایت سهامدار عمده صف فروش این سهم جمع آوری شد و بدون صف فروش کار خود را به پایان رسانید. قابل ذکر است که این سهم با حمایت قوی در قیمت حدود 170 تومان مواجه است.
-
گروه دارویی
با توجه به نزدیکی به فصل مجامع و تحلیل های ارائه شده مبنی بر تعدیل سود در سهام های این گروه سهام های این گروه روز خوبی را پشت سر گذاشتند. به نظر می رسد روند پایدار و رو به رشدی را سهام های این گروه در ماه های آینده تجربه کنند.
-
شرکت ملی مس
نماد این شرکت با انجام معامله قریب به یک میلیون برگ سهم و رشدی اندک در روز گذشته کار خود را به پایان رسانید. این سهم در حال حاضر در دامنه ای تنگ در حال نوسان است و با رشد مکرر قیمت جهانی مس و تعدیل مثبت در این شرکت باید منتظر رشد قیمت در این شرکت باشیم.
معاملات انجام شده در بازار با توجه به تابعیت فصلی در بازار سهام به نظر مطلوب می رسد.
شروع نوسان های معنی دار و حجم های معامله صورت گرفته در بازار نسبت به سال های گذشته زودهنگام تر است و روزهای خوشی را برای سهام داران در نیم سال اول نوید می دهد

سهام کارگران فولاد آزاد می‌شود
گفته‌های بازار: در بازار دیروز شایع شده بود که کارگران فولاد مبارکه با پرداخت 145تومان به ازای هر سهم می‌توانند، رسما سهامدار فولاد مبارکه شده و سهام ترجیحی خود را آزاد کنند. کارگران فولاد، 5/3درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند، اما به دلیل قسطی بودن شرایط واگذاری این میزان سهام آنها در وثیقه بوده و آزاد نیست.
شنیده‌های ما: به گفته منابع خبری موثق، کارگران فولاد می‌توانند با پرداخت نقدی سهام واگذار شده، سهام خود را آزاد کنند، اما به طور متوسط هر کارگر برای آزادسازی سهم خود از وثیقه نیاز به 12 تا 13میلیون تومان وجه نقد دارد. در ظاهر قیمت واگذاری سهام فولاد به کارگران برای هر سهم 180تومان بوده نه 140 تومان.
بهره‌برداری از طرح آنیلینگ «فجر»
گفته‌های بازار: معامله‌گران گروه فلزی شایعه کرد‌اند که طرح آنیلینگ شرکت فجر سپاهان قبل از برگزاری مجمع این شرکت به بهره‌برداری می‌رسد. افزون بر این گفته می‌شود، EPS سال 86 «فجر» به 270ریال رسیده که 50درصد آن در مجمع عمومی عادی سالانه تقسیم خواهد شد.
شنیده‌های ما: براساس اخبار رسیده طرح آنیلینگ شرکت به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید و در صورت تامین مواداولیه، این شرکت موفق به تولید ورق‌های روغنی خواهد شد.
بنابر اطلاعات رسیده، مجمع شرکت در خردادماه برگزار و طی آن 50درصد سود در صورت تصویب مجمع تقسیم خواهد شد، ضمن این که EPS شرکت در سطح 270ریال افزایش نیافته است، اما احتمال افزایش چند ریالی EPS بعید نیست.
شایعه 155EPSتومانی برای «شاملا»
گفته‌های بازار:‌ در شرایطی که شرکت معدنی املاح ایران به زودی مجمع عمومی عادی سالانه برگزار می‌کند، در بازار شایعه شده که پیش‌بینی سود شرکت تا سطح 155تومان افزایش یافته است که قرار است 125تومان آن در مجمع تقسیم شود.
شنیده‌های ما: منابع خبری احتمال تعدیل مثبت EPS شرکت معدنی املاح را تایید می‌کنند، اما میزان این تعدیل مشخص نیست.
«کف» فقط 400تومان
گفته‌های بازار: برخی از معامله‌گران در تالار شیشه‌ای شایعه کرده‌اند که سرمایه‌گذاری ملی ایران بر سر فروش 16درصد از سهام داروگر با قیمت 400تومان با یک خریدار به توافق رسیده است. دیگر شایعه مطرح شده در بازار درباره «ونیکی» این است که این شرکت برنامه تعدیل نیرو داشته است
شنیده‌های ما: منابع خبری در این رابطه گزارش می‌دهند که شرکت «کف» روی قیمت 300 تا 350تومان خریدارانی دارد، اما نظر «ونیکی» فروش سهام کف به قیمت 400تومان است. این منابع تعدیل نیرو در «ونیکی» را مربوط به نیروهای خدماتی می‌دانند، اما ظاهرا مدیران «ونیکی» به جای این تعدیل نیروی اندک، بدنه کارشناسی شرکت را تقویت کرده و کارشناسان زبده‌ای را به شرکت آورده‌اند. </B>

 


  
  
فرمول قیمت گذاری خوراک پالایشگاه‌های نفت خام تعیین شد
خبرگزاری فارس: دولت به منظور تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنایع نفتی فرمول قیمت گذاری خوراک پالایشگاه‌های نفت خام را تعیین کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، با تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت ، وزارت نفت مجاز شد از طریق شرکت‌های تابعه به منظور تشویق سرمایه گذاری بخش غیر دولتی نسبت به قیمت گذاری خوراک پالایشگاه‌های نفت خام اقدام نماید.
دولت با این تصمیم ، مهمترین مانع حضور بخش خصوصی در صنایع پایین دستی نفت (پالایشگاه و پتروشیمی)یعنی نامشخص بودن قیمت خوراک این صنایع (نفت خام،گاز طبیعی،میعانات گازی)برداشت.
با تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت در جلسه مورخ 20/12/86 به استناداصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، به وزارت نفت اجازه دادند از طریق شرکت‌های تابعه به منظور تشویق سرمایه گذاری بخش غیر دولتی ( داخلی و خارجی ) نسبت به قیمت گذاری خوراک پالایشگاه‌های نفت خام ( میعانات گازی و نفت فوق سنگین ) که فاقد قیمت معین و بازار بین‌المللی است، براساس فرمول Price Conden sate =57% Na +17/2% Gas oil+22/5% ker،حداکثر به مدت ده سال اقدام نمایند.
همچنین وزارت نفت مجاز شد از طریق شرکت‌های تابعه در ضرایب فرمول یاد شده درمقاطع زمانی یک تا سه سال و در مذاکرات با طرف خارجی تجدید نظر نماید .
در همین راستا نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت به وزارت نفت اجازه دادند از طریق شرکت‌های تابعه به منظور تشویق سرمایه گذاری بخش غیر دولتی اعم از داخلی و خارجی در احداث پالایشگاه‌های میعانات گازی در شهر‌های شیراز ، بندر عباس ، و جزیره قشم در قرارداد‌های فروش خوراک معادل سه در صد (3%) به قیمت فرمول مصوب خوراک پالایشگاه‌های یاد شده حداکثر به مدت ده سال تخفیف لحاظ کند.
این مصوبه در تاریخ 3/2/87 با امضای معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد .
__________________

  
  
<      1   2   3   4   5      >