سفارش تبلیغ
صبا ویژن
می دانم که برترین توشه رهرو به سوی تو، اراده استواری است که با آن تو را برمی گزیند و اینک، قلبم با اراده ای استوار با تو رازگویی می کند. [امام کاظم علیه السلام ـ در دعایش زمانی که او را به سوی بغداد می بردند ـ]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :21
بازدید دیروز :69
کل بازدید :552714
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/7
1:34 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
تحلیل بنیادی شرکت پالایش نفت اصفهان





معرفی شرکت



شرکت پالایش نفت اصفهان (سهامی خاص) در تاریخ 1/10/1377 بر اساس بند الف ماده 5 قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران و بند 4 ماده 7 فصل دوم اساسنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاسیس و تحت شماره 144506 در تاریخ 25/7/77 در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسیده است. بر اساس صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 25/9/86 شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و سرمایه شرکت در تاریخ 26/12/86 از مبلغ 1،713،345،800،000 به 4،162،258،100،000 افزایش یافت و طبق تصویب نامه هیات وزیران 100 درصد سهام شرکت از طریق بورس واگذار خواهد شد که در مرحله اول 5 درصد سهام شرکت در تیرماه 87 و به قیمت 5800 ریال در بورس به عموم عرضه گردید. موضوع فعالیت شرکت انجام عملیات پالایش و فرآورش نفت خام و سایر هیدروکربورها و ساخت فرآورده های نفتی از قبیل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و سایر مشتقات و فرآورده های جنبی و عرضه آن طبق مواد مندرج در اساسنامه می باشد. شرکت به عنوان چهارصد و چهل و پنجمین شرکت پذیرفته شده در بخش تولید کک، فرآورده های حاصل از تصفیه نفت و سوخت های هسته ای با نماد " شپنا " در فهرست شرکتهای تابلوی اصلی بورس اوراق بهادار درج شده است. دفتر مرکزی شرکت در تهران و محل کارخانه در اصفهان، کیلومتر 5 جاده تهران می باشد. و آقای منوچهر آقا نژاد هم اکنون در سمت مدیر عامل در شرکت مشغول فعالیت می باشند.









وضعیت کلی در بورس



تاریخ ورود 07/03/87

تعداد سهامداران 3946 نفر

سرمایه 4162 میلیارد ریال

قیمت فعلی 7286 ریال

p/e 4.5



ترکیب سهامداران



شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفت 96%

شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی 1%

سایر 3%



همانطور که ملاحظه می گردد همچنان بخش عمده سهام شرکت در اختیار شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفت می باشد و مدیریت شرکت تحت سیاستهای این شرکت خواهد بود که البته عملکرد کلی شرکت برای زیر مجموعه ها ی خود مثبت ارزیابی می گردد.



تولید محصولات

پالایشگاه اصفهان با ظرفیت روزانه 375 هزار بشکه نفت خام از نظر تنوع تولید محصولات، مهم ترین پالایشگاه و از نظر تولید مواد اولیه و خوراک سازی به بسیاری از شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان یک مرکز راهبردی تولید فرآورده های نفتی در کشور مطرح است. پالایشگاه اصفهان در میان 9 پالایشگاه ایران از نظر ظرفیت، بعد از پالایشگاه آبادان دومین پالایشگاه و از نظر تنوع تولید محصولات اولین پالایشگاه کشور محسوب می شود. شرکت پالایش نفت اصفهان هم اکنون بیش از 24 درصد فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور را تامین می کند. شرکت تا قبل از سال 1386 به صورت حق العمل کاری فعالیت می کرد و از این بابت کارمزد دریافت می کرد ولی از ابتدای سال 1386 به خرید مواد اولیه و فروش فرآورده های نفتی حاصل از پالایش نفت خام می پردازد. مواد اولیه شرکت از حوزه های نفتی مارون تامین می شود که به وسیله خط لوله 430 کیلومتری به شرکت منتقل می شود. گاز طبیعی مورد نیاز شرکت نیز با میانگین 120.000 متر مکعب در ساعت از شبکه سراسری تامین می شود. پالایشگاه اصفهان طی سال های اخیر همواره به عنوان بزرگترین مصرف کننده خوراک مصرفی بوده است. از فراورده های تولیدی عمده در این شرکت می توان به گاز مایع، بنزین موتور معمولی، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره سبک و سنگین، سوخت سبک جت، انواع حلال ها و گوگرد اشاره نمود. این شرکت در تولید فراورده های عمده مصرفی در کشور همچون نفت سفید و نفت گاز در رتبه اول و از نظر تولید بنزین موتور در رتبه دوم و در تولید نفت کوره در جایگاه سوم قرار دارد. مواد مستقیم مصرفی شرکت که در واقع نفت خام می باشد، بیشترین تاثیر را در بهای تمام شده کالای تولیدی داشته است (بیش از 90 درصد).

از عمده ترین مزیت های شرکت که می تواند زمینه رشد شرکت را فراهم کند، می توان به تولید فراورده های جدید با توجه به نیاز بازار از قبیل سوخت بنزین سوپر، سوخت جت، انواع حلال ها، قرار داشتن در مرکز کشور که منطقه ای با ساختار مناسب ریلی و خطوط لوله با امکان انتقال فرآورده های نفتی و همچنین وجود طرح های توسعه پالایشگاه اشاره کرد.

در نمودار ذیل سهم محصولات مختلف پالایشگاه در درآمد شرکت دیده می شود.








طرحهای بهینه سازی فرآیند و افزایش ظرفیت



اهم برنامه های هیات مدیره برای آینده شرکت موارد ذیل ذکر شده است:

- تسریع در امر اجرای طرح احداث مجتمع بنزین سازی gpp و طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه اصفهان

- راه اندازی هرچه سریعتر واحد ro برای کاهش مصرف آب و افزایش بازیافت آن

- تکمیل و راه اندازی مخازن استراتژیک نفت خام در جهت افزایش توانمندی قدرت ذخیره خوراک

- اجرای پروژه نصب مانیتورینگ آلاینده های دودکشها تحت نظارت محیط زیست و ...



با طرح بهینه سازی فرآیند و افزایش ظرفیت پالایشگاه اصفهان، علاوه بر افزایش میزان محصولات این پالایشگاه، کیفیت محصولات تولیدی نیز به نسبت به بهبود می یابد؛ به گونه ای که با استاندارد اروپا (یورو 2005) که تا سال 2010 معتبر است، برابری می کند.

با اجرای این طرح ، ظرفیت بنزین تولیدی در این پالایشگاه با جهشی قابل توجه (9/15 میلیون لیتر) به 22 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد. همچنین کیفیت کل بنزین تولیدی پالایشگاه اصفهان بهینه شده و اکتان بنزین تولیدی آن از 87 به 93 افزایش می‌یابد.

راه اندازی واحد بازیافت گوگرد پالایشگاه اصفهان نیز از دیگر طرح های مهم این شرکت است؛ در این واحد گاز ترش همراه با آمونیاک به واحد بازیافت گـوگرد انتقال می یابد، سپس به گوگرد خالص تبدیل می شود که این فرآیند موجب افزایش تولید روزانه 15 تن گوگرد خالص در پالایشگاه اصفهان شده است.

ایجاد واحدهای آب، برق و بخار موسوم به «یوتیلیتیز» و واحدهای پایین دستی پالایشگاه که با ساخت این واحدها، از نفت کوره و مازاد محصولات باقی مانده از عملیات پالایشی، بنزین تولید خواهد شد و ارتقای کیفیت محصول نفت سفید به سوخت جت، همچنین تامین خوراک مورد نیاز واحدهای تصفیه ته مانده سنگین برج های تقطیر (rhu) و دستگاه شکست مولکولی ته مانده سنگین تصفیه شده (rfcc) و تغییر سیستم های کنترل و ابزار دقیق از نیوماتیک کنونی به سیستم پیشرفته fcs/dcs، از دستاوردهای اجرایی این پروژه خواهند بود. با اجرای کامل طرحهای بهینه سازی و بهبود فرآیند که هم اکنون در حال اجراست علاوه بر بنزین که در بالا ذکر شد ، ظرفیت تمامی محصولات نیز افزایش می یابد. که میزان افزایش در درآمد های فعلی شرکت میزان 7درصد افزایش ایجاد می کند.

امروزه مدیران و کارکنان پالایشگاه اصفهان از این که این پالایشگاه از یک فناوری برتر در چارچوب فعالیت های عملیاتی برخوردار شده ابراز خشنودی می کنند. همزمان با موارد مهم یاد شده، به اهمیت نیروی متخصص هم توجه شده و در کنار این، سیستم های مدیریتی ارتقا یافته تا پالایشگاه اصفهان به عنوان یک پالایشگاه نمونه و الگو مطرح باشد.





بهینه سازی هزینه ها در پالایشگاه اصفهان



شرکت پالایش نفت اصفهان همچنین در بهار امسال به منظور بهینه سازی هزینه های خود، قراردادی در زمینه تشکیل کارگاه‌های آموزشی با عنوان «مدیریت ریسک و اطمینان پذیری» با شرکت شل منعقد کرد. مدیریت ریسک و اطمینان پذیری (آر.آر.آم) که در زمینه تجهیزات مورد نیاز صنایع فرآیندی مانند پالایشگاه های نفت و گاز، صنایع شیمایی و غیره کاربرد دارد، در سال های اخیر به طور چشمگیری توسعه یافته است و از ابزارهای مهم در مدیریت ریسک و اطمینان پذیری و بهینه کردن فعالیت های شرکت ها محسوب می شود که به کمک آن می توان در زمینه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و پیش بینانه تصمیم گیری کرد.
__________________

87/6/27::: 11:0 ع
نظر()
  
  
تحلیل تکنیکال شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تحلیل تکنیکی


??/?/?? (??:??)







تحلیل تکنیکال شرکت معدنی و صنعتی چادرملو





تحلیل روند بلند مدت در نمودار ماهانه لگاریتمی چادرملو: (به تصویر شماره یک توجه کنید)







در نمودار لگاریتمی ماهانه قیمت سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، کانال صعودی و موثقی مشاهده می شود. نقاط A تا C مهمترین پیووت های ایجاد شده بر روی خطوط بالایی و پایینی کانال هستند. قیمت در حال تکمیل حرکتی صعودی برای ایجاد پیووت پنجم است که در تصویر شماره یک به صورت علامت سوال مشخص گردیده است.

با نگاهی ساده و گذرا می توان محل احتمالی پیووت پنجم را بر اساس شیب صعود و خط بالایی کانال در محدوده 1900 تومان تخمین زد.

معمولا خطوط یک چهارم کانال های قیمت، اطلاعاتی از روند قیمت ارائه می دهند. به طور مثال به محل دایره قرمز رنگ در تصویر شماره یک توجه کنید. این پیووت داخلی کانال بر روی خط یک چهارم ایجاد شده است. ایجاد چنین پیووتی دلایل دیگری نیز داشته است. به طور مثال پیووت مذکور در محدوده راس مثلث ایجاد شده که محدوده مقاومتی حمایتی مهمی است.

بر اساس کانال قیمتی بزرگ، پس از رسیدن قیمت به سطوح بالایی کانال، تصحیح قیمتی مهمی انجام خواهد شد. چنانچه مدیریت شرکت تصمیم به اعمال افزایش سرمایه داشته باشد، احتمالا پس از برخورد قیمت به سقف کانال، افزایش سرمایه را اعمال خواهد کرد. در تاریخ معاملات سهام شرکت، نمونه چنین تصمیمی وجود دارد.



بررسی اندیکاتور RSI ماهانه: (به تصویر شماره دو توجه کنید)








روند صعودی در اندیکاتور شاخص قدرت نسبی به وضوح دیده می شود. شیب صعود کمی تند تر شده است به طوری که عدد اندیکاتور درون کانال کوچکی در حال صعود است. کانال مذکور به رنگ سبز رنگ در تصویر شماره دو مشاهده می شود.

عدد اندیکاتور به کف بسیار نزدیک است و برگشت ماهانه RSI می تواند تا قله اخیر در محدوده بالای مقاومت 70 صعود کند. بنابراین در آینده سهام شرکت چادرملو وارد مرز هیجان خرید خواهد شد.



بررسی روند قیمت سهام شرکت در نمودار هفتگی لگاریتمی: (به تصویر شماره سه توجه کنید)







پس از اعمال افزایش سرمایه 100 درصدی از محل آورده در اواخر سال مالی 1385، قیمت سهام شرکت تا کف کانال ماهانه (تصویر شماره یک) نزول کرد.

افت قابل توجه قیمت سهام شرکت، به جز افزایش سرمایه دلایل دیگری نیز داشت. اعلام عایدی محتاطانه در کنار نگرانی های شدید سیاسی کل بازار را با افتی جدی مواجه ساخت. اما اصل مهمی در تحلیل تکنیکال وجود دارد که می گوید: قیمت ها بالاخره راه خود را پیدا خواهند کرد. همان طور که در تصویر شماره سه مشاهده می شود، پس از پایان بحران، قیمت سهام شرکت دوباره رشد کرده و هم اکنون یکی از سهام ارزنده بازار است.

به طور کلی سنگ آهنی ها همواره شرکت های خوب و سود دهی بوده اند. افزایش قیمت جهانی محصولات در کنار طرح های توسعه ای که راه اندازی شده و یا خواهد شد، انگیزه کافی برای صعود مستمر و قدرتمند را ایجاد کرده است.

اولین حرکت صعودی قیمت تا 23.6 درصد فیبوناچی انجام شد و سقف قیمت 684 تومان را ایجاد کرد. معمولا در نمودار هایی که حرکت صعودی یا نزولی بزرگ و شتاب زده ای انجام می شود، 23.6 درصد فیبوناچی سطح حمایتی مقاومتی مهمی خواهد بود چراکه برای برگشت تا این سطح خرید یا فروش بسیاری انجام شده و بازار اشباع می شود. پس از یک دوره استراحت و تصحیح قیمت، روند صعودی از سر گرفته شد و این بار قیمت سهام شرکت تا 61.8 درصد فیبوناچی بالا رفته و سقف 1097 تومانی را پدید آورد.

قیمت در دوره استراحت به 815 تومان رسید و در موج بعدی قله 1200 تومان را ثبت کرد. به این ترتیب خط روند High to High ایجاد شد که هم اکنون حمایت کننده قیمت سهام شرکت است. (خط روند قرمز رنگ در تصویر شماره سه)

قیمت در موج صعودی بعدی خط روند High to High را به بالا شکست و در محدوده 100 درصد فیبوناچی، قله قیمتی 1590 تومان را ایجاد کرد.

قله 1590 تومان همراه با صعود هیجانی دیگر نماد های مطرح بازار ایجاد شد. بر اساس قوانین تکنیکال، سطوح حمایت و مقاومت پس از شکسته شدن به یکدیگر تبدیل می شوند. بنابراین خط روند High to High که تا به حال یک مقاومت محسوب می شد، به یک حمایت بدل گشته است. همانطور که مشاهده می کنید، آخرین حفره قیمت، در محدوده حمایت خط روند بالا به بالا ایجاد شده است.

در موج صعودی آتی با شکسته شدن 100 درصد فیبوناچی، قیمت سهام شرکت باند مقاومتی 1930 –2060 – 2190 را در پیش روی دارد. اینکه قیمت تا کدام یک از این سه سطح صعود می کند بستگی به روند سودآوری آتی شرکت دارد.

بسیاری از فعالان بازار تعدیل مثبت سنگ آهنی ها در این روز ها را سوخت شده فرض می کنند. اما این تحلیل درستی نیست چراکه در بازار تصحیح کننده، شرایط هیجانی خرید وجود ندارد تا توسط آن بدون افت نسبت قیمت به درآمد تعدیل مثبتی اعمال شود.

اما تعدیل مثبت در این شرایط جای رشد برای آینده را باز می کند. قیمت ها بالاخره راه خود را پیدا خواهند کرد و آن رشدی که از ابتدا در دستور کار بوده بالاخره انجام خواهد شد.

گرچه در کوتاه مدت امواج کوچک نویز هایی ایجاد می کنند اما بالاخره پیروزی شایسته بزرگترین موج بازار است و خوشبختانه بزرگترین موج در سهام شرکت چادرملو صعودی است. بنابراین در مواقعی که نمی دانیم چه کنیم بهترین راه صبر کردن و همراهی با موج بزرگ صعوی است.



بررسی نمودار روزانه لگاریتمی و تعیین موج بعدی: (به تصویر شماره چهار توجه کنید)







پس از موج صعودی AB موج BC در قالب الگویی ادامه دهنده دوره تصحیح و استراحت بازار را پدید آورد. الگوی ایجاد شده در موج BC یک پرچم چهار گوش است. معمولا پس از شکسته شدن چنین الگویی، روند اصلی به همان میزانی که تا ابتدای الگو حرکت کرده است، از انتهای الگو فاصله می گیرد. بر این اساس، موج CD تقریبا با موج AB برابر است.

تصحیح قیمتی اخیر در الگوی ادامه دهنده DE انجام شده است. این الگو یک الگوی ادامه دهنده است و کنج صعودی نام دارد. این الگو نیز هدف قیمتی شبیه به پرچم چهار گوش دارد. این جمله بدان معنی است که با شکسته شدن الگوی کنج صعودی، موج CD در قالب موج EF اتفاق خواهد افتاد.

تصحیح قیمت در موج BC برابر با 38.2 درصد فیبوناچی از موج AB بوده است. همچنین تصحیح قیمت در موج DE نیز 38.2 تا 50 درصد فیبوناچی از موج CD بوده است. بنابراین می توان قیمت های فعلی در کف الگوی ادامه دهنده را ، کف بازار سهام شرکت به حساب آورد. اما نقطه F در چه قیمتی اتفاق خواهد افتاد؟



تعیین قیمت هدف در تحلیل تکنیکال کوتاه مدت: (به تصویر شماره پنج توجه کنید)







در این قیمت احتمالات ایجاد نقطه F را به عنوان پیووت هدف بررسی می کنیم. موج CD بیش از 261.8 درصد فیبوناچی از موج BC بوده است. هنگامی که تصحیح قیمتی در موج BC تنها 38.2 درصد فیبوناچی است، این نشانه ای از سلامت و قدرت روند صعودی است که نتیجه آن صعودی هیجانی تا بالای 261.8 درصد فیبوناچی بوده است.

در تصحیح قیمتی اخیر(موج DE) نیز تصحیح قیمت تا 38.2 – 50 درصد فیبوناچی است و بنابراین موج بعدی می تواند قدرتمند باشد. اما باید به این نکته توجه کرد که تصحیح قیمت این بار کمی بیشتر انجام شده و بنابراین لزوما موج بعدی نباید 261.8 درصد فیبوناچی را بشکند. اما چنانچه بازاری شبیه به بازار داغ اخیر ایجاد شود، 261.8 درصد فیبوناچی نیز قابل دسترس خواهد بود.

در نمودار کوتاه مدت سهام شرکت، حرکات قیمت در قالب الگوی چنگال اندرویی صعودی و همچنین کانال قیمتی صعودی انجام می شود.

اولین مقاومت بر سر راه رشد قیمت ها در محدوده 1490 – 1500 تومان قرار دارد. اما با شکسته شدن الگوی کنج صعودی و افزایش هیجان بازار، این مقاومت توان مقابله با خریداران را نخواهد داشت و بالاخره شکسته خواهد شد.

100 درصد فیبوناچی در محدوده 1590 تومان قرار دارد. شکسته شدن این مقاومت در حکم سیگنال Bullish Break Out بوده و سیگنال صعودی بسیار مهمی است.

هدف کلاسیک قیمت پس از شکست 1590 تومان، 1855 تومان است. اما در میانه راه تلاقی مهمی از مقاومت ها وجود دارد.

در باند مقاومتی 1690 – 1750 تومان، تلاقی خط بالایی چنگال اندرو، خط میانه کانال قیمت و محدوده نسبت های 138.2 تا 161.8 درصد فیبوناچی مشاهده می شود. این تلاقی، مقاومت مهمی است و احتمال افزایش عرضه ها و حتی ایجاد موج تصحیحی کوچک در این محدوده را تقویت می کند.

چنانچه تصحیح قیمت در این محدوده قابل توجه باشد، هدف قیمتی در موج بعدی برای دقت بیشتر باید دوباره بررسی شود. اما هدف قیمتی بلند مدت در محدوده 1900 – 2000 تومان است و بالاخره محقق خواهد شد.

چنانچه مقاومت 1690 – 1750 شکسته شود، هدف قیمت 1850 تومان خواهد بود و اگر هیجان بازار بالا بگیرد، باند مقاومتی 1950 – 2020 تومان ، مقاومت مهم و هیجانی محسوب می شود.



بررسی روند نسبت قیمت به درآمد: (به تصویر شماره شش توجه کنید)








در نمودار P/E سهام شرکت، خط روند نزولی مشاهده می شود. این طور که پیدا است، با رسیدن گزینه های جدید (اصل 44) عطش بازار به سهام معدنی کمتر از سال های گذشته است. با وجود روند سود آوری مناسب و رو به رشد، اما نسبت قیمت به درآمد پایین آمده که می تواند به ضعف نقدینگی بازار نیز مربوط باشد.

به هر حال نسبت قیمت به درآمد در محدوده های 10.5 و 12.5 مقاومت هایی دارد که شکسته شدن آنها به معنی افزایش هیجان و توجه بازار به سهام چادرملو است.



بررسی اندیکاتور های دنباله رو روند: (به تصویر شماره هفت توجه کنید)







قیمت فاصله معنی داری از MA200 دارد که دلیل آن روند صعودی مناسب قیمت است. همچنین افت قیمت اخیر تا محدوده MA55 انجام شده که خبر خوبی برای پتانسیل صعود در آینده است.

قیمت در کف باند بولینگر قرار دارد. احتمالا وقت آن رسیده تا قیمت با رشد به سوی خط بالایی و حرکت ممتد و مماس روی خط بالایی باند بولینگر، صعودی دیگری را تجربه کند.



بررسی اسیلاتور ها: (به تصویر شماره هشت توجه کنید)







در اندیکاتور های SlowSTO ، MACD و MFI واگرایی در کف مشاهده می شود. این سیگنال های مهم، خبر از پایان دوره افت قیمت می دهند. قرار گرفتن این اندیکاتور ها در محدوده کف، نشانه ای از این مهم است که فضای لازم برای رشد آتی قیمت فراهم است و رفته رفته بر هیجان خرید افزوده خواهد شد.

اندیکاتور RSI دو پیووت حمایت ساخته و حرکات کوچک آن در کنار سیگنال سایر اسیلاتور ها، احتمال صعود قیمت را افزایش داده است.
__________________

  
  
تحلیل آخرین اطلاعیه پتروشیمی خارک تحلیل اطلاعیه


??/?/?? (??:??)







تحلیل آخرین اطلاعیه پتروشیمی خارک



شرکت پتروشیمی خارک در تاریخ 1346/04/08 بصورت سهامی خاص به ثبت رسید و پس از چندی فعالیت شرکت به صورت سهامی عام در آمد و در تاریخ 1377/10/26 در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد . موضوع اصلی فعالیت شرکت احداث ، راه اندازی و بهره برداری از کارخانجات به منظور تولید ، بازاریابی و فروش انواع محصولات پتروشیمی می باشد . ظرفیت اسمی کارخانه برای تولید محصولات گوگرد ، پروپان ، بوتان و پنتان حدود 430هزارتن و برای محصول متانول 660هزار تن می باشد .

سرمایه شرکت در حال حاضر 1000 میلیارد ریال می باشد که صندوق بازنشستگی کارکنان نفت با بیش از 34 درصد صاحب اکثریت سهام شرکت می باشد . شرکت در آخرین اطلاعیه خود وضعیت فروش 3 ماهه خود را به بازار ارائه نموده که در زیر به بررسی وضعیت شرکت می پردازیم .

شرکت میزان درآمد حاصل از فروش خود را برای سال مالی جاری مبلغ 5229 میلیارد ریال اعلام نموده که در مقایسه با سال قبل از آن رشدی در حدود 16.5 درصد را داشته است که می توان علت افزایش درامد حاصل از فروش شرکت را افزایش نرخ محصولات تولیدی شرکت عنوان نمود .

حدود 45 درصد از درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت به فروش متانول مربوط می شود که از این رو قیمت فروش محصول متانول در درآمد شرکت تأثیر بسزایی را دارد .

در گزارش اخیر که شرکت ارائه نموده مقدار فروش محصول متانول برای دوره 3 ماهه 182 هزارتن آمده که 28 درصد فروش شرکت از لحاظ وزنی برای محصول متانول در دوره 3 ماهه محقق شده است . برای محصول متانول اعلام شده که نشان دهنده شرایط مناسب شرکت از لحاظ درآمد میزان پوشش 31 درصد می باشد .

علت اصلی این مسئله به قیمت لحاظ شده در بودجه و قیمتهای فروش بر می گردد که می توان پیش بینی نمود باتوجه به قیمتهای فعلی پوشش بودجه اعلامی شرکت برای محصول متانول با مشکل خاصی مواجه نباشد . شرکت برای سایر محصولات تولیدی خود نیز توانسته پوشش بودجه ای مناسبی را داشته باشد که علت اصلی این مسئله به قیمتهای فروش بالاتر از بودجه اعلامی شرکت برمی گردد.

نظربه اینکه شرکت در زمینه تولید محصولات با مشکلی طی سه ماهه ابتدائی مواجه نبوده لذا در صورت ادامه روند فعلی شرکت قادر خواهد بود که بتواند به میزان تولید پیش بینی شده خود دست پیدا کند .

شرکت از لحاظ پوشش بودجه خود توانسته 30 درصد بودجه را طی 3 ماهه اولیه پوشش دهد که در مقایسه با سال مالی قبل رقم پوشش بودجه با 88 درصد رشد مبلغ 1574 میلیارد ریال می باشد . باتوجه به اینکه قیمت فروش فعلی محصولات تولیدی شرکت از بودجه اعلامی بالاتر می باشد لذا می توان انتظار داشت شرکت بتواند بودجه اعلامی خود را برای سال جاری پوشش دهد .

دو محصول بوتان و گوگرد نیز در بودجه اعلامی شرکت تأثیر بسزایی را ایفاء می کنند به طوری که به ترتیب 19 و 13 درصد بودجه اعلامی به فروش این دو محصول مربوط می گردد . شرکت توانسته از لحاظ مبلغ فروش در بودجه لحاظ داده شده خود به ترتیب 34 و 18 درصد بودجه در نظر گرفته شده برای این دو محصول را پوشش دهد که نشان دهنده شرایط مناسب قیمتی این دو محصول می باشد .

می توان نتیجه گیری نمود که شرکت کلیه محصولات تولیدی خود را با توجه به گزارش اعلامی که به بازار ارائه نموده توانسته با قیمتهای بالاتر از بودجه اعلامی خود به فروش برساند که از این رو بودجه محقق شده شرکت بالاتر از میزان پیش بینی اولیه شرکت می باشد .

بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت نیز در مقایسه با سال مالی قبل حدود 11 درصد کاهش داشته که علت آن افزایش درآمد حاصل از فروش ناشی از افزایش قیمتها می باشد .

سود خالص دوره شرکت در مقایسه با دوره 3 ماهه منتهی به 31/03/86 با 106 درصد رشد 1180 میلیارد ریال اعلام شده که با در نظر گرفتن مالیات و سرمایه شرکت به ازاء هر سهم 1152 ریال سود برای دوره 3 ماهه محقق شده است .



نتیجه گیری کارشناسی کارشناسان ایران تحلیل :



باتوجه به اینکه شرکت از لحاظ تولید و فروش محصولات خود با مشکل مواجه نمی باشد لذا می توان انتظار داشت باتوجه به اینکه میزان تولید و فروش شرکت برای سال مالی متناسب با ظرفیت های شرکت می باشد بنابراین با فرض ثبات فعلی قیمتها ، رسیدن به بودجه پیش بینی شده شرکت ، قطعی بوده و انتظار تعدیل عایدی شرکت دور از ذهن نمی باشد .

لازم به توضیح است باتوجه به اینکه قیمتهای فروش محصولات تولیدی شرکت ، رابطه مستقیم با قیمتهای جهانی دارد لذا می توان از هم اکنون عایدی انتهای سال مالی را پیش بینی نمود .

می توان گفت باتوجه به اینکه قیمت دلار در بازار داخلی در درآمد حاصل از فروش شرکت تأثیرگذار است لذا با فرض نرخ دلار 9300 ریال و 10 درصد افزایش نرخ برای قیمت فروش محصولات شرکت ، درآمد حاصل از فروش شرکت حداقل تا محدوده 5767 میلیارد ریال رشد نماید که با احتساب هزینه های توزیع و فروش بهای تمام شده و سایر هزینه ها سود خالص شرکت حدود 4270 میلیارد ریال برآورد می گردد که با فرض سرمایه شرکت سود هر سهم 4270 ریال بدست می آید ، نظر به اینکه حداقل p/e این شرکت در بازار سرمایه 4.5 و حداکثر آن 5.5 می باشد لذا قیمت سهام شرکت در محدوده 19200 ریال الی 23500 ریال در نوسان خواهد بود .

باتوجه به اینکه طبق اظهارات موجود در مجمع ، شرکت تصمیم به اعلام تعدیل عایدی تا 3750 ریال در مرحله اول را در گزارش آتی دارد . لذا می توان گفت با فرض حداقل p/e 4.5 باتوجه به شرایط بازار قیمت سهم در روز بازگشائی در محدوده 16000 ریال الی 16500 ریال باشد که در این محدوده و کمتر برای سرمایه گذاری با دید میان مدت مناسب ارزیابی می گردد .

کارشناسان ایران تحلیل اعتقاد دارند سهم توانایی رد تا محدوده 18000ریال را در یک بازه حدود دو ماهه می تواند داشته باشد و پیش بینی می شود در میان مدت محدوده 20000ریال را نیز تجربه نماید .

لازم به توضیح اینکه تحلیل روز قبل از بازگشایی نماد صورت گرفته بود که به دلیل ویرایش و صحه گذاری روی سایت قرار نگرفته بود. .
__________________

  
  
تحلیل تکنیکال شرکت البرز دارو تحلیل تکنیکی
البرز دارو

??/?/??
تحلیل تکنیکال شرکت البرز دارو


بررسی نمودار هفتگی لگاریتمی سهام شرکت البرز دارو: موج AB موج بسیار بزرگی است به طوری که ارتفاع آن رشد قیمتی بیش از 1000% را نشان می دهد. این موج بزرگ صعودی از اسفند ماه 1378 آغاز شده و تا اواسط 1382 ادامه یافته است.

پس از چنین موج صعودی قدرتمندی، طبعا بازار سهام شرکت تصحیح قیمتی بلند مدتی را در دستور کار خود قرار می دهد. همان طور که در تصویر شماره یک مشاهده می کنید، در راه تصحیح قیمت کانال بسیار بزرگ و موثقی ایجاد شده است.

هربار که قیمت سهام شرکت به اوج کانال رسیده است، مدیریت شرکت برای اعمال افزایش سرمایه دست به کار شده و بازگشایی نماد پس از اعمال افزایش سرمایه در محدوده کف کانال رخ داده است. افزایش سرمایه اعمال شده در محل نقطه B برابر با 100 درصد از محل آورده و افزایش سرمایه اعمال شده در نقطه D برابر با 200 درصد از محل آورده بوده است.

معمولا کانال های قیمت چهار کانال کوچکتر درون خود دارند. با فرض چهارتایی بودن کانال قیمت، می توان پیووت هایی را در محل دایره ها پیدا کرد. این پیووت های داخلی تاییدی دیگر بر موثق بودن و قدرتمند بودن کانال بلند مدت قیمت است.

هم اکنون قیمت سهام شرکت به دلیل برخورد با خط بالایی کانال قیمت، تحت فشار زیادی قرار دارد. هربار که قیمت سهام شرکت با افزایش تقاضا مواجه می شود و حرکت صعودی را آغاز می کند، توسط موج بزرگ تر عرضه، شکست خورده و در نهایت کف قیمتی جدیدی ثبت می کند.

با دید بلند مدت، تصحیح قیمت در دو نقطه حمایت های مهمی دارد. اولین حمایت مهم در محدوده 745 تومان است که در 50 درصد فیبوناچی از موج EF قرار دارد.

745 تومان در این محدوده مهمترین قیمت است. این جمله بدان معنی است که احتمالا قیمت پایین تر یا بالا تر نوسان می کند اما در این محدوده به سوی 745 تومان میل می کند.

بعد از مرز روانی 700 تومان، قیمت در محدوده 61.8 درصد فیبوناچی، حمایت 685 تومان را در اختیار دارد که بسیار مهم و قدرتمند است. 685 تومان نیز عدد مهمی است که پیووت های کوتاه مدت در آن منطقه به سمت 685 تومان میل می کنند.

بررسی روند قیمت و حجم معاملات در نمودار هفتگی لگاریتمی:خط روند صعودی موج EF در محدوده دایره شکسته شده است. گرچه این شکست نباید به معنی افت بلند مدت قیمت تلقی شود اما در زمان خود (محدوده قیمت 850 – 900 تومان)، سیگنالی برای خروج کوتاه مدت از بازار سهام شرکت محسوب می شود.

قیمت سهام شرکت چند بار با حمایت خریداران مواجه شد اما هرگز نتوانست مرز روانی 1000 تومان را لمس کند به طوری که بالاترین قله قیمتی میان مدت 9996 ریال است.

قله های کوچک بعدی حتی به این حد نیز نرسیدند و موج های کوتاه مدت نزولی از موج های کوتاه مدت صعودی پیشی گرفتند.

به روند حجم معاملات توجه کنید، کاهش نسبی حجم معاملات کاملا مشهود است. هیچ بازار صعودی نمی تواند با کاهش حجم معاملات، صعودی موفق را به نمایش گذارد به طوری که روند کاهشی حجم معاملات در صعود قیمت ها سیگنال بسیار مهمی برای خروج از بازار تلقی می شود. حال اینکه با وجود چنین روند نزولی در حجم معاملات قطعا قله های قیمتی نمی توانسته اند قله قبل از خود را فتح نمایند چراکه از پشتوانه عمومی برخوردار نبوده اند.

بررسی بادبزن فیبوناچی در نمودار هفتگی لگاریتمی: خط 61.8 درصد بادبزن فیبوناچی دو منطقه مهم ایجاد کرده است که توسط دایره ها در تصویر شماره سه نشان داده شده است.

همانطور که مشاهده می کنید صعود قیمت از نقطه E و با برگشت و استراحت قیمت تا خط میانه کانال همراه بوده است که اتفاقا در محل حمایت خط سوم بادبزن بازار سهام شرکت دوباره قدرت گرفته و صعود کرده است.

دایره بالایی نیز هنگامی خط سوم بادبزن فیبوناچی را شکسته، که خط روند صعودی در تصویر شماره دو شکسته شد. اگر خوب دقت کنید خواهید دید که خط روند صعودی تصویر شماره دو و خط سوم بادبزن فیبوناچی در تصویر شماره سه در حقیقت یکی هستند و این تاییدی بر صحت شکست خط روند است. اما همان طور که گفته شد چنین شکستی نباید به عنوان نزول بلند مدت تلقی شود چراکه ممکن است تصحیح قیمت به کاهش شیب خط روند بسنده کند.
کانال قیمتی ABCD کانال بسیار موثقی است به طوری که در دوران خود موقعیت های بسیار مناسبی برای نوسانگیری فراهم کرده است. با وجود نقاط ABC، یافتن نقطه چهارم (D) کار بسیار ساده و سود آوری بوده است.

در محل دایره کشیده شده (همان محلی که خط روند صعودی و خط سوم بادبزن فیبوناچی شکسته شدند) خط حمایتی کانال قیمت شکسته شده و بنابر قوانین کانال ها قیمت سهام شرکت خط کانال مجاور را نشانه گرفته است.

قیمت با وجود اینکه نوسانی منطقی دارد اما تا حدودی سر در گم است و این نشان می دهد که رفته رفته موج عرضه و تقاضا به تعادل رسیده و بالاخره تقاضا از عرضه پیشی خواهد گرفت.

چنگال اندروی موثقی توسط سه نقطه A، B و C در تصویر شماره پنج رسم شده است. به محل دایره توجه کنید. با وجود اینکه قیمت سهام شرکت تازه نفس بوده (چون عده کمتری از افت آتی قیمت می ترسیدند)، اما نتوانسته بر قوانین و فرمول روند چیره شود و بالاخره در محدوده مقاومتی خط بالایی چنگال اندرو (Pitchfork) متوقف شده است.

این توقف در محدوده خط بالایی چنگال اندرو، هراسی در دل فعالان بازار انداخت تا قیمت از محل دایره تا خط روند صعودی قرمز رنگ افت کند. در محل برخورد قیمت با خط روند قرمز رنگ، تداخلی در بین دو فرمول صعودی و نزولی بازار ایجاد شد. اما فرمول صعودی نسبت به فرمول نزولی، از پشتوانه عمومی برخوردار نبود. (به دلیل روند نزولی حجم معاملات)

بالاخره قیمت دوباره به سوی خط روند حمله ور شد و خط روند به پایین شکسته شد. به این ترتیب هدف بعدی قیمت خط میانه چنگال اندرو بود که هم اکنون نیز حول این خط مهم در نوسان است. (پیووت D)

کانال های چهارتایی قیمت با شیب نزولی رسم شده است. با فرض اینکه نقطه A در سقف کانال اول و نقطه B در کف کانال چهارم است، موج AB موج هیجانی نزولی بوده که چهار کانال پیاپی را درنوردیده است. و نوسانات قیمت قبل از موج AB بازاری رنج با تمایل نزول بیشتر بوده که اغلب در کانال دوم نوسانات ریزی انجام داده است.

در اغلب بازار های رنج تصحیح قیمت تا 61.8 درصد فیبوناچی و یا 100 درصد فیبوناچی انجام می شود. به طوری که تصحیح تا 61.8 درصد فیبوناچی اغلب به ایجاد الگو های ادامه دهنده ای چون مثلث منجر می شود. همچنین در الگو هایی نظیر مستطیل تصحیح قیمت تا 100 درصد فیبوناچی انجام می شود.

موج BC 61.8 درصد فیبوناچی از موج AB است، بنابراین هدف قیمت پس از موج BC نیز 61.8 درصد فیبوناچی از موج BC خواهد بود.

همان طور که در تصویر شماره شش مشخص شده، 61.8 درصد فیبوناچی از موج BC در محدوده 770 تومان قرار دارد. قیمت اخیرا در این محدوده الگوی Hammer ایجاد کرده اما صعود قیمت نتوانسته به طور مناسب و امیدوار کننده ای ادامه یابد.

با توجه به اینکه در محدوده 770 تومان شاهد تلاقی خط میانه کانال قیمت و نسبت 61.8 درصد فیبوناچی هستیم، می توان این طور برداشت کرد که حمایت 770 تومان حمایت مهمی است و چنانچه بازار شرایط بهتری به خود بگیرد و شرایط و اخبار بنیادی اجازه صعود صادر کنند، قیمت سهام شرکت پتانسیل صعود را خواهد داشت.

با این همه برای کامل تر بودن تحلیل احتمالات نزول بیشتر را نیز بررسی خواهیم کرد. چنانچه حمایت 770 تومان با قدرت شکسته شود هدف قیمت 717 تومان خواهد بود. که توسط دایره میانی نمایش داده شده است. همان طور که مشاهده می کنید در محدوده 717 تومان شاهد تلاقی خط روند کوتاه مدت نزولی، کف کانال سوم و نسبت 100 درصد فیبوناچی هستیم و بنابراین حمایت 717 تومان حمایت بسیار مهمی است.

همچنین قله تاریخی قیمت که توسط یک Hanging Man ایجاد شده نیز در این محدوده قرار دارد اما حمایت تاریخی و روانی 700 تومان نیز باید در نظر گرفته شود. بنابراین بهتر است باند حمایتی 717 – 700 تومان به عنوان مقاومتی مهم در نظر گرفته شود.

با توجه به اینکه در بررسی نمودار های بلند مدت 745 تومان را قیمت مهمی در نظر گرفتیم می توان گفت که این محدوده ترافیک حمایتی بالایی دارد و بنابراین احتمال افزایش تقاضا برای صعودی مناسب بالا است اما این جمله بدان معنی نیست که لزوما بر روی 745 تومان پیووتی ایجاد شود چون 745 تومان به نوعی میانگین نوسانات این محدوده است و برای تعیین دقیق محل پیووت مناسب نیست بلکه دیدی کلی به تحلیلگر می بخشد.

بنابراین چنانچه 770 تومان شکسته شود احتمالا قیمت تا 717 – 700 تومان افت خواهد کرد.

اگر شرایط به این زودی مناسب نشود احتمالا نمودار های بلند مدت تا 61.8 درصد فیبوناچی (محدوده زیر 700 تومان) تصحیح قیمت را همراهی خواهند کرد.

بنابراین با فرض شکسته شدن حمایت 700 تومان قیمت سهام شرکت حمایت مهم 670 – 658 تومان را در پیش روی دارد.

به خط روند نزولی قرمز رنگ توجه کنید. این خط در حقیقت معادل سقف کانال بزرگ هفتگی است که در تصویر شماره یک در مورد آن صحبت کردیم.

خط روند مذکور پیووت های مهم و موثقی دارد. بهترین سیگنال ورود به بازار زمانی است که خط روند مذکور یا به عبارت دیگر کانال بزرگ قیمت به بالا شکسته شود. به این ترتیب می توان صعود بلند مدتی را در ذهن مجسم کرد.

اما به دلیل عمق کم بازار بورس (کمبود نقدینگی و یک طرفه بودن بازار)، همچنین کوچک بودن شرکت های دارویی، اغلب در هنگام صعود صف های خرید هیجانی چند برابر حجم مبنا برای این گونه نماد ها ایجاد می شود. در این شرایط خرید سهام شرکت کار بسیار مشکلی است و بنابراین برای ورود به شرکت های دارویی باید با سیگنال های ضعیف تری ، ریسک کرد و وارد بازار شد.

چنانچه خبر مطمئن بنیادی برسد می توان سیگنال ها را مهمتر ارزیابی کرده و با اطمینان بیشتری خرید انجام داد.

از آنجایی که هنوز پیووت برگشتی موثقی دیده نمی شود نمی توان هدف دقیق قیمت را در هنگام صعودی موفق ترسیم کرد اما با دید بلند مدت تر و با فرض اینکه در طی معاملات آتی 717 تومان به پایین شکسته نشود، می توان 856 – 860 تومان را یکی از مقاومت های مهم فرض کرد. به طوری که شکست این مقاومت در حکم سیگنال مهم Bullish Break Out تلقی می شود.

با شکسته شدن این مقاومت خط روند نزولی نیز شکسته می شود و بنابراین می توان قیمت های بالای 1000 تومان را متصور بود.

قبل از 860 تومان، مقاومت های 800 و 830 تومان به ترتیب در 38.2 و 50 درصد فیبوناچی قرار دارند.

با توجه به اینکه بازار سهام شرکت تصحیح هایی تا 61.8 درصد فیبوناچی انجام می دهد و بازار رنج (Range) با الگویی شبیه به مثلث ایجاد شده است، می توان نوسان در محدوده های 800 و 830 را زود گذر به حساب آورد.

روند میان مدت صعودی است و نسبت به روند کوتاه مدت مثلث، روند غالب محسوب می شود. بنابراین با فرض ادامه دار بودن الگو، احتمالا مثلث رو به بالا و در جهت صعود شکسته خواهد شد.

پس از مقاومت 860 تومان مقاومت های 940 و سپس 977 – 1000 تومان قرار دارند.

احتمالا اگر 860 شکسته شود این مقاومت ها نیز شکسته خواهند شد.

شکست 940 تومان سیگنال Bullish Break Out دیگری است که هدف کلاسیک قیمت آن در محدوده 1165 تومان قرار دارد.

با شکسته شدن مرز 1000 تومان باند مقاومتی 1030 – 1080 تومان می تواند حرکتی برگشتی به مرز 1000 تومان را ایجاد کند.

با فرض هیجان بالای بازار و شکسته شدن 1165 تومان هدف در محدوده مقاومتی 1250 – 1300 تومان قرار دارد.

به دلیل اینکه هنوز پیووت کف قیمت به طور موثق اتفاق نیفتاده، اهداف قیمت صعودی از دقت بالایی بر خوردار نیستند اما به هر حال حوالی هدف اصلی را نشان می دهند و در صورت شکسته نشدن 717 تومان به پایین، می توان آنها را موثق فرض کرد.
میانگین های متحرک 55 و 200 روزه در محدوده 830 تومان قرار دارند و بنابراین مقاومت 50 درصد فیبوناچی در بررسی تصویر شماره هفت می تواند مقاومت مهمی به شمار آید. اما شکسته شدن 830 تومان و نفوذ قیمت به MA200 احتمال ایجاد سیگنال Bullish Break Out در شکست 860 تومان را به مراتب افزایش می دهد.

اندیکاتور RSI در محدوده حمایتی 50 قرار دارد و با وجود کند شدن شیب خط روند، اما همچنان شیبی نزولی دارد. سقف قیمتی اخیر در برخود RSI به مقومت 70 ایجاد شده است. بنابراین احتمالا در صعودی بعدی قیمت می تواند به محدوده هیجان خرید وارد شود.

در نمودار P/E روند نزولی مشاهده می شود. این طور که پیداست در محدوده 6.5 مقاومت مهمی در نمودار P/E وجود دارد. با فرض عایدی فعلی (159 تومان) می توان قیمت 1033 تومان را برای سهام شرکت در نظر گرفت. اما با توجه به مناسب بودن وضعیت سود آوری صنعت دارویی و در پیش بودن فصل سرما، احتمالا عایدی شرکت بیش از این رشد کرده و اهداف قیمتی ذکر شده برای صعود آتی قیمت ها محقق خواهد شد.

  
  
بررسی صنعت سیمان و مقایسه شرکت های گروه(بخش نخست) تحلیل بنیادی


??/?/?? (??:??)


بررسی صنعت سیمان و مقایسه شرکت های گروه

سیمان یکی از مهمترین محصولات صنعتی هر کشوری بوده و میزان تولید و مصرف آن نشان دهنده درجه رشد اقتصادی و انجام فعالیتهای صنعتی در کشور است.

صنعت سیمان در ایران دارای عمری نزدیک به 70 سال می باشد. این صنعت اهمیت ویژه ای در جایگاه صنایع در رشد و توسعه کشور دارد. با توجه به نیاز روزافزون کشور و لزوم ایجاد زیرساختها و همچنین به دلیل اینکه میزان سیمان تولیدی کشور پاسخگوی نیاز فعلی و تقاضای بازار (داخلی و خارجی) نمی باشد ایجاد کارخانجات جدید سیمان، جزو طرح های اولویت دار وزارت صنایع در قالب برنامه چهارم توسعه می باشد.

انواع سیمان تولیدی به شرح زیر میباشد:

سیمان پرتلند نوع 1 ( سیمان پرتلند معمولی( P.C - type I :

در مواردی به کار می رود که هیچ گونه خواص ویژه مانند سایر انواع سیمان مورد نظر نیست.

سیمان پرتلند نوع 2 ( P.C - type II ) :

برای استفاده عمومی و نیز استفاده ویژه در مواردی که گرمای هیدراتاسیون متوسط مورد نظر است.

سیمان پرتلند نوع 3 ( P.C - type III ):

برای استفاده در مواقعی که مقاومت های بالا در کوتاه مدت مورد نظر است.

سیمان پرتلند نوع 5 ( P.C - type V ) :

در مواقعی که مقاومت زیاد در مقابل سولفات ها مورد نظر باشد استفاده می شود.

سیمان سفید ( White Cement ) :

برای استفاده در سطح ساختمان ها و مواقعی که استفاده از سیمان های بدون رنگ با مقاومت های بالا مورد نیاز باشد. از این سیمان در تولید انواع سیمان های رنگی استفاده می شود.

سیمان سرباره ای ضد سولفات SR. slag Cement ) :

در مواقعی که مقاومت متوسط در مقابل سولفات ها و یا حرارت هیدراتا سیون متوسط مورد نظر است، استفاده می گردد.

سیمان پرتلند - پوزولانی ( P.P.Cement ) :

در ساختمان های بتنی معمولی و بیشتر در مواردی که مقاومت متوسط در مقابل سولفات ها و حرارت هیدراتاسیون متوسط مورد نظر باشد استفاده می شود.

سیمان پرتلند - آهکی ( P.K.Z.Cement ):

این نوع سیمان در تهیه ملات و بتن در کلیه مواردی که سیمان پرتلند نوع 1 به کار می رود قابل استفاده است. دوام بتن را در برابر یخ زدن، آب شدن و املاح یخ زا و عوامل شیمیایی بهبود می دهد.

سیمان بنائی ( Masonry Cement ) :

برای استفاده در مواقعی که ملات بنائی با مقاومت های کمتر از سیمان پرتلند نوع 1 مورد نیاز است.

سیمان نسوز 450 ( Rf Cement 450 ) :

حاوی بیش از 40% Al2O3 با اتصال هیدروکسیلی و فازهای کلسیم آلومینات، برای مصرف به عنوان ماده نسوز در صنایع حرارتی استفاده می شود.

سیمان نسوز 500 ( Rf Cement 500 ) :

حاوی بیش از 70% Al2O3 با اتصال هیدروکسیلی و فازهای CA2,CA برای مصرف به عنوان ماده نسوز با درصد خلوص بالا در صنایع حرارتی و آتمسفرهای CO.H2 به کار می رود.


سیمان نسوز 550 ( Rf Cement 550 ):

حاوی بیش از 80% Al2O3 با اتصال هیدروکسیلی و آلومینات کلسیم به عنوان ترکیب اصلی، دارای نسوزندگی و خواص ترمومکانیکی بالا و کاربردهای ویژه نسوز مانند آتمسفرهای احیاء هیدروژن.

سیمان های چاه نفت:
این سیمان ها برای درزگیری چاه های نفت به کار می روند. عمده این نوع سیمان ها دیرگیر بوده و در برابر دماها و فشارهای بالا مقاوم می باشند. این سیمان ممکن است در حفره چاه های آب و فاضلاب نیز به مصرف برسد.

سیمان های پرتلند ضد آب:
این سیمان به رنگ سفید، خاکستری تولید می شود. این نوع سیمان، انتقال مویینه آب را تحت فشار ناچیز یا بدون فشار، کاهش می دهد ولی جلوی انتقال بخار آب را نمی گیرد.

سیمان های با گیرش تنظیم شده:

سیمان با گیرش تنظیم شده به گونه ای کنترل و ساخته می شود که می تواند بتنی با زمان های گیرش از چند دقیقه تا یک ساعت تولید کند.

سیمان های رنگی:

این سیمان ها بیشتر جنبه تزئینی و آرایشی دارند و در نماسازی سیمانی و تولید بتن نمادار به مصرف می رسند.

میزان تولید سیمان در کشور

همانطور که در جدول زیر مشاهده میشود ظرفیت تولید سیمان هم اکنون به مرز 48 میلیون تن در سال رسیده است و تا پایان سال ظرفیت سیمان به بیش از 64 تن در سال خواهد رسید

درصد افزایش سالانه
تولید سیمان ظرفیت
سال
تولید/تاریخ


---
32.8
2006
ظرفیت

46%
48
کنونی
ظرفیت

33%
16
2008
برنامه توسعه

16%
10
2009
برنامه توسعه

27%
20
2010
برنامه توسعه

187%
94
2010
ظرفیت نهایی
اکثر کارخانجات سیمان در نیمه غربی کشور واقع است که تمرکز ویژه در اطراف تهران و ساوه دیده میشود علاوه بر آن طرح های بسیاری نیز جهت استفاده از ظرفیت های به وجود آمده در کشور افغانستان در دست اجرا است که میتوان به سیمان زابل و یا جوین اشاره نمود.

این میزان تولید در کشور در سطح کنونی تقریبا پاسخگوی نیاز داخلی کشور است تقاضای سیمان در ایران عمدتا از 3 منبع میباشد.

تقاضای مصرف:

تقاضای واقعی مصرف داخلی جهت طرحهای ساخت و ساز و توسعه ای در این دسته می گنجد.

تقاضای سوداگرانه:

از آن جهت که بین قیمت بازار و قیمت تعیین شده توسط دولت تفاوت چشم گیری وجود دارد عده ای با هدف کسب سود به خرید و حتی نگهداری سیمان اقدام مینمایند

تقاضای کشورهای همسایه

به علت ساخت و ساز در کشورهای همسایه به خصوص عراق و افغانستان تقاضای مناسبی برای این محصول وجود دارد.

قیمت سیمان

قیمت سیمان در ایران توسط دولت تعیین میشود این تعیین قیمت به چندین دلیل رخ میدهد.

به علت عدم تعادل میان عرضه وتقاضا در سالهای گذشته دولت برای کنترل قیمت و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت که از سویی منجر به افزایش سطح عمومی قیمتها و از سوی دیگر افزایش هزینه طرحهای توسعه ای دولت میگردد قیمت مصوبی را برای سیمان ارائه کرد.

نکته قابل توجه برای سیمان قیمت در کشورهای همسایه است در نمودار زیر قیمت ماه دسامبر 2007 سیمان در کشورهای همسایه دیده میشود.

علیرغم افزایش قیمت سیمان به متوسط 485000 ریال در هر تن هنوز اختلاف فاحشی میان قیمت داخلی و قیمتهای خارجی وجود دارد. علاوه بر آن از آنجا که متوسط قیمت تمام شده سیمان برای کارخانجات جدید 400 هزار ریال و برای کارخانجات قدیمی با توجه به استهلاک در حدود 250 هزار ریال است قیمت 485000 ریالی در مرحله اول میتواند مشکلات کارخانجات جدید را حل کند. آنچه قیمت گذاری سیمان را در کشور با مشکل مواجه ساخته است بازار غیر رسمی و اختلاف قیمت کارخانه با بازار است.برای مثال قیمت یک تن سیمان تیپ یک در تهران در حدود 118 هزار تومان بوده و یا هر تن سیمان تیپ دو در حدود 90 هزار تومان معامله میشود.

در صورتی که مصرف سرانه 700 کیلوگرم را برای سیمان در ایران در نظر بگیریم تقاضای سیمان به 49 میلیون تن رسیده که برابر میزان تولید کنونی است.این موضوع میتواند انگیزه ای برای خروج سیمان از سبد حمایتی و قیمت گذاری آزاد این محصول محسوب گردد.

خروج سیمان از سبد حمایتی

قیمت گذاری سیمان در ایران دارای مقاطع گوناگونی بوده است در سال 71 قیمت گذاری سیمان به صورت مشروط آزاد اعلام شد و مقرر شد کارخانجات سیمان را با قیمت تعادلی ارائه نمایند پس از آن در سال 76 با هدف ایجاد انگیزه و رقابت قیمت سیمان با مسئولیت و نظارت وزات صنایع و معادن با شرایط خاصی آزاد اعلام شد. در سال 78 مسوولیت نظارت بر تنظیم بازار سیمان به وزارت صنایع محول شد در سال 1380 نیز براساس مصوبه هیات دولت، سیمان در زمره کالاهای بخش دوم گروه اول سبد حمایتی قرار گرفت. متعاقب این مصوبه، کمیسیون تنظیم بازار، طرح جامع سیمان را در سال 1381 به تصویب رساند.



براساس ماده 14، طرح جامع سیمان برای مدت سه سال تنظیم شده بود که این طرح به دلیل مشکلات اجرایی به درستی اجرا نشد. در نهایت در سال 1383 بر اساس مصوبه هیات دولت، سیمان از زمره کالاهای گروه اول سبد حمایتی خارج شد. سپس در سال 1384 مصوبه قبلی لغو و دوباره سیمان در سبد حمایتی قرار گرفت.

قیمت سیمان در انتهای سال 1383 برای کارخانه‌های مختلف سیمان بین 320 تا 360 هزار ریال به ازای هر تن تعیین شد و از آن زمان تاکنون افزایش خاصی در قیمت این محصول اعمال نشده و این در حالی است که قیمت نهاده‌های تولید، هزینه‌های پرسنلی، انرژی، لوازم یدکی، مواداولیه و غیره این محصول نسبت به سال 1383 افزایش چشمگیری داشته‌اند.

بالاخره پس از مدتها در خرداد ماه سال جاری و پس از سه سال، بنا به پیشنهاد وزارتخانه های بازرگانی و صنایع و معادن و با توجه به تعهد کارخانجات تولیدکننده سیمان مبنی بر حفظ قیمت مصرف کننده، با افزایش 20 درصدی قیمت این محصول موافقت شد.بر این اساس قیمت هر تن سیمان با حدود 10 هزار تومان افزایش به 48 هزار و 500 تومان رسید- البته باید توجه کرد این افزایش قیمت پس از یک هزار و یکصد و چهل و پنج روز رخ داد که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران باید زودتر از اینها اتفاق می افتاد.


البته بیان شده است که سیمان در سه مرحله آزاد سازی قیمت شده که آخرین مرحله در پاییز سال جاری خواهد بود.
در مرحله اول افزایش قیمت در که بهار سال جاری رخ داد کارخانه‌های قدیمی سیمان موظفند چهار هزار تومان و کارخانه‌های جدید هزار تومان به ازای فروش هر تن سیمان در اختیار انجمن سیمان قرار دهند تا برای واردات و جابه‌جایی سیمان و کلینکر از استان‌های دارای مازاد تولید به استان‌های نیازمند هزینه شود. باید گفت مرحله اول طرح آزاد سازی قیمت سیمان موفق بوده است به نحوی که قیمت سیمان در برخی مناطق بیش از 50% کاهش یافته است( علیرغم افزایش قیمت فروش سیمان در کارخانجات) که این موضوع به دلیل بهبود سیستم پخش و توزیع سیمان و کاهش رانت در این زمینه بوده است.

در بخش دوم به بررسی وضعیت صنعت سیمان در بورس و بررسی اجمالی شرکتهای موجود و آینده آنان خواهیم پرداخت.

در قسمت دوم به صنعت سیمان در بورس خواهیم پرداخت .
 
بخش پایانی -صنعت سیمان و بورس



شرکتهای سیمانی( شرکتهای تولید کننده و نه هلدینگهای بزرگی چون وصندوق) در حال حاضر در حدود 9 درصد از ارزش بازار سرمایه کشور را تشکیل میدهند. این ارزش در برخی از مقاطع زمانی حتی به 15 درصد رسیده است در شکل زیر روند ارزش بازار شرکتهای سیمانی دیده میشود.


آنچه در شکل به وضوح دیده میشود آنکه شرکت های سیمانی درنیمه دوم سال 86 کمترین ارزش بازار خود را تجربه کرده اند و در حدود 6 ماه در کمترین سطح قیمتی در نوسان بوده اند و هم اکنون پس از افزایش قیمت ها از سطح مقاومت قوی 5000 میلیارد تومان نیز عبور کرده و در جهت مثبت به حرکت خود ادامه میدهند.

. بررسی شاخص اطلاعات تکنیکال بهتری را برای بررسی فراهم می آورد.














شاخص صنعت سیمان از دی ماه 83 تا کنون در نمودار فوق رسم شده است همانطور که مشاهده میکنید، شاخص در این دوره نزولی بوده و به جز مقاطع کوتاهی در پاییز 84 و دی ماه 86 رشدی نداشته است و مهمترین حرکت رشد شاخص سیمان حرکتی است که در تابستان سال جاری و به واسطه ی افزایش قیمت سیمان رخ داد.

نکته جالب توجه دیگر ضریب همبستگی صنعت سیمان با کل بورس است این ضریب نشان دهنده رابطه مستقیم خطی بین دو متغیر میباشد برای صنعت سیمان و کل بورس عدد 60% رانشان میدهد به عبارت دیگر 36% از تغیرات در صنعت سیمان را میتوان بوسیله تغییرات در بازار سهام توضیح داد. این نسبت نشان دهنده حرکت همسوی شاخص کل با شاخص سیمان علیرغم تاثیر نه چندان زیاد بازار بر صنعت سیمان میباشد.








در جدول زیر شرکت های گروه سیمان مشاهده میشود.



نمادشرکت
نام شرکت
سرمایه شرکت

سفارس
سیمان فارس و خوزستان
4,176,000,000

ستران
سیمان تهران
1,312,491,600

سپاها
سیمان سپاهان
1,200,000,000

سهگمت
شرکت سیمان هگمتان
432,900,000

سشرق
سیمان شرق
420,000,000

سبجنو
سیمان بجنورد
392,000,000

سصوفی
سیمان صوفیان
350,000,000

سدشت
صنایعسیمان دشتستان
300,000,000

سرود
شرکت سیمان شاهرود
300,000,000

سشمال
سیمان شمال
275,659,290

سمازن
سیمان مازندران
273,996,000

سیلام
سیمان ایلام
259,900,875

ساراب
سیمان داراب
249,606,420

ساروم
سیمان ارومیه
233,573,888

ساوه
سیمان سفیدساوه
230,000,000

سخزر
سیمان خزر
230,000,000

سکرما
سیمان کرمان
220,320,000

سکارون
سیمان کارون
208,833,333

سغرب
سیمان غرب
187,000,000

سکرد
سیمان کردستان
162,000,000

سهرمز
سیمان هرمزگان
135,500,000

سدور
سیمان دورود
80,000,000

سصفها
سیمان اصفهان
76,000,000

سخاش
شرکت سیمان خاش
75,000,000

ساربیل
سیمان اردبیل وآهک آذرشهر
70,000,000

سبهان
سیمان بهبهان
55,000,000

سفار
سیمان فارس
50,000,000

سنیر
سیمان سفیدنی ریز
50,000,000

سقاین
سیمان قاین
26,611,200

کایگچ
ایران گچ
15,000,000




با بررسی ارزش اسمی و ارزش بازار شرکتهای بورسی متوجه میشویم که سرمایه شرکتهای سیمانی یک پنجم ارزش بازار آنان است در صورتی که این نسبت برای کل بورس یک سوم است.علاوه بر آن متوسط p/e در صنعت سیمان ایران 8.3 بوده که متوسط این میزان در بازار بورس تهران در حدود 5 است.هر دو این نسبت ها از ازرشمندتر بودن صنعت سیمان نسبت به کل بازار سرمایه ایران خبر میدهند.

بیشترین میزان p/e متعلق به سیمان غرب به مقدار 14.7 و کمترین آن مربوط به سیمان درود به مقدار 5.7 است. P/e11 شرکت بیشتر از میانگین و 16 شرکت کمتر از میانگین است .میانگین p/e در 16 شرکت اخیر 7 است که بسیار نزدیک به p/e هلدینگ سیمان فارس و خوزستان میباشد تحلیل عدد های فوق نشان میدهد وجود چند شرکت با p/e بالا منجر به افزایش p/e کل صنعت شده و p/e در حدود 7p/e معقولانه تری برای این صنعت است.در نمودار زیر p/e شرکتها نمایش داده شده است.




بررسی افزایش قیمتهای اخیر و تاثیر بر سود و زیان شرکتهای سیمانی

افزایش قیمت اخیر که در قیمت فروش سیمان رخ داد منجر شد تا تمامی شرکتهای سیمانی سود سال مالی جاری خود را تعدیل کنند این تعدیل سود به نوبه ی خود منجر به افزایش قیمت شرکتهای سیمانی پس از بازگشایی شد. با بررسی که بر روی افزایش قیمت شرکتهای سیمانی پس از بازگشایی نماد آنان انجام شده است مشخص شد به طور متوسط شرکتهای سیمانی 30% افزایش قیمت را تجربه نموده اند که از این میزان بیشترین افزایش مربوط به شرکت سیمان شرق با 76% افزایش قیمت بوده است. هرچند افزایش قیمت شدید شرکت سیمان شرق پس از بازگشایی نماد استثنایی بوده و بعد از مدتی کاهش یافت ولیکن آمادگی بازار برای پذیرش افزایش های قیمتی را نمایش داد.

به صورت کلی شرکتهای سیمانی به دو صورت با افزایش قیمت سیمان برخورد کردند برخی تنها به افزایش مبلغ فروش در صورت سود و زیان خود اکتفا نموده و تغییرات چشمگیری را در سایر پیش بینی های خود به وجود نیاوردند و برخی دیگر تغییرات گسترده ای را در سایر پیش بینی های خود به عمل آوردند. از نظر کارشناسان ایران تحلیل گروه دوم به بررسی بیشتری نیازمند هستند. در ادامه به چند نمونه از شرکتهای این گروه اشاره میکنیم.

افزایش هزینه های مالی در شرکتهای سیمان کرمان و شرق بسیار چشم گیر است..علاوه بر آن سیمان کرمان و تهران با افزایش هزینه های مالی روبه رو بوده اند به نحوی که هزینه های مالی شرکت سیمان تهران 100 درصد افزایش یافته است. این افزایش ها باعث شده است که علیرغم افزایش قیمت فروش حاشیه سود شرکت سیمان کرمان کاهش یابد.

متوسط افزایش eps شرکتها در قبال افزایش قیمت جدید 41% بوده است. با توجه به افزایش قیمت حدودا 25 درصدی قیمت فروش اهرم کل شرکتها به طور متوسط 1.6 محاسبه میشود. با استفاده از همین ضریب افزایش eps شرکت در مرحل بعد آزاد سازی قیمت سیمان قابل محاسبه خواهد بود.

شرکتها سود عملیاتی خود را به طور متوسط 52 درصد افزایش داده اند. خوش بینانه ترین پیش بینی ها در این مورد را شرکتهای سیمان کرمان،شرق،ارومیه و سپاهان انجام داده اند.

نکته ی قابل توجه دیگر میزان افزایش قیمت بازار شرکت ها به ازای یک درصد افزایش eps آنان است به طور متوسط شرکتهای صنعت به ازای 1 درصد افزایش سود با 43 صدم درصد افزایش قیمت مواجه بوده اند. این موضوع در برخی شرکت ها حتی تا 1.8 درصد نیز بوده است. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد آن است که افزایش قیمت آتی نیز میتواند به طور متوسط منجر به همین افزایشها شده و سرمایه گذاران با توجه به جداول ذیل قادر به انتخاب بهترین گزینه با توجه به شرایط روز بازار خواهند بود. همچنین لازم به ذکر است افزایش قیمت اخیر به طور متوسط منجر به افزایش درآمد شرکتها به میزان 22 درصد شده است.

با بررسی بیشتر به نظر میرسد برخی از شرکتها پیش بینی های خود را بسیار محافظه کارانه ارائه داده اند از جمله این شرکتها به سیمان تهران و سیمان ایلام اشاره کرد.به طور متوسط شرکتها با استفاده از افزایش قیمت به افزایش کیفیت سود خود پرداخته و سهم درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها را کاهش داده اند.

خلاصه بررسی های کارشناسان ایران تحلیل در جدول زیر دیده میشود.



نام شرکت >>>
سیمان نیریز
سیمان هرمزگان
سیمان شرق
سیمان کرمان
سیمان خزر
سیمان دشتستان

شرح
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل

درآمد حاصل از فروش
3%
8%
29%
34%
17%
21%

بهای تمام شده کالای فروش رفته
0%
0%
1%
1%
1%
0%

سود خالص
7%
18%
61%
75%
54%
60%

هزینه های عملیاتی
0%
0%
4%
97%
-1%
6%

سود عملیاتی
9%
19%
67%
70%
59%
67%

هزینه مالی
0%
0%
2848%
205%
16%
0%

درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها
0%
0%
0%
-113%
-20%


خالص درآمد متفرقه


-1%
0%
-26%
0%

سود قبل از مالیات
9%
19%
43%
21%
69%
68%

مالیات
9%

56%
68%
69%
0%

سود پس از مالیات
9%
19%
42%
11%
69%
68%

عملیاتی هر سهم
9%
19%
67%
70%
59%
67%

قبل از مالیات هر سهم
9%
19%
43%
21%
69%
68%

پس از مالیات هر سهم
9%
19%
42%
11%
69%
68%

افزایش قیمت پس از گشایش
3%
26%
76%
20%
n/a*
n/a




*منظور از n/a ( عبارت not avalable – عدم دسترسی به اطلاعات )



نام شرکت >>>
سیمان درود
سیمان کردستان
سیمان قائن
سیمان ایلام
سیمان تهران
سیمان بهبهان

شرح
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل

درآمد حاصل از فروش
22%
26%
26%
29%
15%
14%

بهای تمام شده کالای فروش رفته
0%
6%
20%
4%
20%
5%

سود خالص
56%
47%
31%
71%
11%
31%

هزینه های عملیاتی
0%
11%
0%
16%
100%
1%

سود عملیاتی
84%
51%
33%
79%
6%
43%

هزینه مالی
-3%
0%

0%
10%
0%

درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها
0%

0%

23%
0%

خالص درآمد متفرقه
0%


-54%



سود قبل از مالیات
76%
54%
29%
28%
14%
41%

مالیات
103%
54%
33%
82%
5%
46%

سود پس از مالیات
70%
54%
28%
20%
16%
39%

عملیاتی هر سهم
84%
51%
33%
79%
6%
43%

قبل از مالیات هر سهم
76%
54%
29%
28%
14%
41%

پس از مالیات هر سهم
70%
54%
28%
20%
16%
39%

افزایش قیمت پس از گشایش
49%
n/a
n/a
34%
25%
15%




نام شرکت >>
سیمان شاهرود
سیمان ارومیه
سیمان سپاهان
میانگین

شرح
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل

درآمد حاصل از فروش
27%
32%
29%
22%

بهای تمام شده کالای فروش رفته
11%
5%
0%
5%

سود خالص
49%
63%
64%
47%

هزینه های عملیاتی
0%
0%
6%
16%

سود عملیاتی
55%
67%
78%
52%

هزینه مالی
17%
0%
0%
221%

درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها
0%
-8%
3%
-10%

خالص درآمد متفرقه

-75%
0%
-20%

سود قبل از مالیات
59%
60%
60%
43%

مالیات
88%
43%
187%
60%

سود پس از مالیات
54%
62%
47%
41%

عملیاتی هر سهم
55%
67%
78%
52%

قبل از مالیات هر سهم
59%
60%
60%
43%

پس از مالیات هر سهم
54%
62%
47%
41%

افزایش قیمت پس از گشایش
13%
27%
40%
30%




جهت پیش بینی قیمت شرکتهای سیمانی با استفاده از داده های جداول فوق به پیش بینی سود شرکتها در صورت افزایش 20 درصدی قیمت فروش سیمان در 6 ماهه دوم سال پرداخته و p/e کنونی آنان را مبنای پیش بینی قیمت قرار میدهیم.

نام شرکت
اهرم کل
درصدافزایش قیمت فروش
eps گذشته
eps جدید
p/e کنونی
قیمت آتی

سیمان سفیدنی ریز
0.3881
0.20
959
1034
6.2
6409

سیمان هرمزگان
0.88237
0.20
2429
2857
8.2
23431

سیمان شرق
1.9128
0.20
940
1300
7
9099

سیمان کرمان
0.51934
0.20
883
975
7.3
7118

سیمان خزر
3.15031
0.20
495
807
10.1
8152

سیمان دشتستان
3.1132
0.20
731
1186
6.8
8066

سیمان دورود
3.19931
0.20
1999
3278
5.6
18358

سیمان کردستان
2.47336
0.20
1182
1766
6.01
11833

سیمان قاین
1.27711
0.20
6007
7541
7.1
53542

سیمان ایلام
0.89104
0.20
480
565
11.4
6445

سیمان تهران
0.72033
0.20
674
771
7.7
5940

سیمان بهبهان
1.78668
0.20
1732
2350
6.6
15512

سیمان شاهرود
2.44709
0.20
541
806
9.6
7740

سیمان ارومیه
2.83834
0.20
1036
1623
6.7
10877

سیمان سپاهان
2.1542
0.20
573
820
6.1
5003




خلاصه و نتیجه گیری

شرکتهای سیمانی به عنوان یکی از صنایع مهم بورس تهران همواره مطرح بوده اند. در مقطع کنونی این شرکتها در حدود 8% ارزش بازار سرمایه کشور را تشکیل داده اند. از سوی دیگر این شرکتها به طور حتم حداقل با یک افزایش قیمت سیمان دیگر مواجه خواهند بود که منجر به افزایش سودآوری شرکتها و به تبع آن افزایش قیمت سهام آنان خواهد شد. نکته ی قابل توجه آنکه فروش سیمان در نیمه دوم سال است معمولا در نیمه سرد سال به علت شرایط جوی فروش سیمان کاهش می یابد. موضوع دیگری که باید مد نظر قرار گیرد آن است که دولت به واسطه طرح های عمرانی خود یکی از بزرگترین مصرف کنندگان سیمان در کشور بوده و مطمئنا برای جبران بخشی از هزینه های خود که ناشی از آزاد سازی قیمت سیمان است نرخ انرژی مصرفی تولید کنندگان سیمان را افزایش خواهد داد. به عبارت دیگر در صورتی که شرکتهای سیمانی بتوانند سیمان را با قیمت آزاد به فروش برسانند باید مواد اولیه خود را نیز با قیمت بازار تهیه نمایند. نکته نهایی که در تحلیل صنعت سیمان قابل ذکر است آنکه میزان مصرف و تولید سیمان در کشور برابر شده است و علیرغم برخی کمبودها در برخی از نقاط کشور که به علت ضعف سیستم توزیع سیمان است به زودی با مشکلی به نام کمبود سیمان مواجه نبوده و قیمت را عرضه و تقاضا تعیین خواهد نمود که با توجه به افزایش تولید شرکتهای سیمانی بازار حتی ممکن است با مازاد عرضه نیز مواجه شود که در این صورت قیمت ها کاهش خواهد یافت. در این میان توانایی شرکتها در تولید محصولات خاص جهت بازار داخلی و همچنین مزیت های صادراتی آنان بسیار تعیین کننده خواهد بود.

با توجه به تمام مطالب فوق کارشناسان ایران تحلیل تخصیص 10 الی 15 درصد از پرتفولیوی سرمایه گذاران با دید 6 الی 9 ماهه و نگهداری سهام تا افزایش قیمتهای جدید و فروش پس از افزایش قیمت را مناسب ارزیابی می کنند.
__________________

  
  
   1   2      >