سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ عزّوجلّ ـ، میانه روی را دوستدارد . [امام صادق علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :60
بازدید دیروز :66
کل بازدید :552616
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/5
10:8 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
 
     شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت بر همه عزیزان تسلیت عرض می نمایم
 
 
 
تراکتور سازی ایران :
کاهش قیمت محصولات فولادی و فلزی موجب شده بهای تمام شده محصول نهایی شرکت نیز با کاهش مواجه باشد و این نکته ای مثبت برای سهام شرکت محسوب می شود . شرکت بیشتر پوشش عایدی خود را در ماه های پایانی سال محقق می سازد .با توجه به پوشش پایین شرکت در گزارش 6 ماهه که ناشی از عدم تناسب در ترکیب فروش محصولات بوده است و در صورت تداوم ثبات قیمت های محصولات فلزی در محدوده های کنونی ، امکان افزایش عایدی شرکت نیز دور از انتظار نیست . پیش بینی می شود قیمت سهام شرکت در این مقطع در محدوده 1650 تا 1850 ریال در نوسان باشد

کاغذ سازی کاوه :

آخرین بررسی ها نشان می دهد که شرکت توانایی تعدیل عایدی در گزارش 6 ماهه خود را دارد . کارشناسان اعتقا د دارند شرکت احتمالاً عایدی خود را تا 2000ریال تعدیل نماید .پیش بینی می شود قیمت سهم در میان مدت تا محدوده 7000ریال در مرحله اول با رشد مواجه باشد .

سیمان ارومیه

شرکت سیمان ارومیه پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30/12/87 با سرمایه 233 میلیارد و 574 میلیون ریال را مبلغ یکهزار و 36 ریال اعلام کرد.
شرکت سیمان ارومیه «سهامی عام» در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب، 29 درصد افزایش فروش، 10 درصد افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته ، 49 درصد افزایش سود عملیاتی و 39 درصد افزایش سود پس از کسر مالیات را نشان می‌دهد.
هئیت‌مدیره این شرکت در نظر دارد برای سال مالی 87 به ازای هر سهم 930ریال سود را برای تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.

شرکت سیمان ارومیه «سهامی عام» با نماد «ساروم» ، درگروه سیمان،آهک وگچ و با یکهزار و 562 سهامدار در بازار اول فعالیت می‌کند
 
نگاه تکنیکال به تایدواتر :

با شکسته شدن خط گردن در محدوده مرز روانی 800 تومان، هدف قیمت الگوی سر و شانه در محدوده 600 - 615 تومان ارزیابی می شود. در حد فاصل خط گردن و هدف الگوی سر و شانه حمایت های دیگری نیز وجود دارند که می توانند به استراحت های کوتاه مدت قیمت در راه نزول تا محدوده 600 – 615 تومان منجر شوند. بنابراین برگشت های قیمت در محدوده بالای هدف الگوی سر و شانه نمی تواند محل مناسبی برای سرمایه گذاری باشد چراکه احتمالا می توان خرید هایی در قیمت های پایین تر انجام داد. با شکسته شدن 800 تومان، حمایت های 138.2، 150 و 161.8 درصد فیبوناچی به ترتیب در محدوده های 769، 756 و 744 تومان قرار دارند.
کالسیمین و امکان تعدیل :

با توجه به کاهش اخیر قیمت های جهانی و فروش شرکت ، پیش بینی می شود در صورت ثبات شرایط کنونی ، با تعدیل منفی عایدی تا محدوده 1200 ریال مواجه گردد و قیمت سهام شرکت نیز تا محدوده 3200 ریال با کاهش مواجه باشد .

«کشتیرانی» به 500میلیارد تومان سود دست یافت


شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی (سهامی عام) در صورت انجام ندادن افزایش سرمایه، 400میلیارد تومان سود به سهامداران خود می‌پردازد.
**البته ناگفته نماند که اعلام این خبر از سوی مدیر عامل کشتیرانی بیشتر میتواند به خاطر جلوگیری از پایین قیمت خوردن سهم هنگام بازگشایی نماد باشد**

مدیرعامل کشتیرانی :  ما سود 51تومانی به ازای هر سهم را براساس چند عامل کاهش دهنده و افزایش دهنده اعلام کرده‌ایم.
داجمر سپس به برخی از مزیت‌های شرکت اشاره کرد و گفت: منابع کشتیرانی در سه یا چهار بازار تقسیم شده است و فعالیت شرکت در بخش‌های فله، کانتینری، تانکر، جنرال کارگو و ... انجام می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر در سال گذشته، هزینه سوخت شرکت، 700دلار بوده و امسال به حدود 400دلار رسیده است. همچنین ارزش واقعی کشتی‌های شرکت بیشتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد و ما معمولا در این زمینه 15درصد استهلاک نزولی داریم.
مدیرعامل کشتیرانی افزایش کرایه حمل‌و‌نقل در دنیا، حمل گندم وارداتی و شناخته شدن شرکت به ‌عنوان ناوگان ملی کشور را از دیگر مزیت‌های شرکت دانست و درباره اثر تحریم‌ها بر شرکت گفت: ما از اوایل انقلاب، تشکیلات شرکت در آمریکا را تعطیل و جمع‌آوری کردیم و نمی‌توانیم با آمریکا مبادلات داشته باشیم و حتی با شهروندان آمریکایی معامله یا قرارداد نسیه نداریم، بنابراین تحریم‌ها تاثیری بر شرکت ندارد.

وی افزود: آنچه که بر شرکت تاثیر می‌گذارد، تحریم‌های بانکی است که شامل مقوله تجارت می‌شود و سیستم بانکی برای آن چاره اندیشیده و مبادلات دلاری را به سایر ارزها تبدیل کرده است، البته تحریم‌های بانکی به کاهش eps منجر می‌شود. وی درباره کشتی آزاد شده «ایران دیانت» گفت: ما به منظور تامین جانی پرسنل خود در این کشتی با دزدان وارد مذاکره شدیم و مبلغی را به آنها پرداختیم که این مبلغ از طریق پوشش بیمه‌ای تامین خواهد شد.
مدیرعامل کشتیرانی درباره سیاست تقسیم سود و افزایش سرمایه شرکت گفت: گزارش‌های توجیهی افزایش سرمایه در دست تهیه است و پس از آماده شدن، سرمایه شرکت حدود 200 تا 300میلیارد تومان، افزایش خواهد یافت.
وی افزود: سود شرکت اصلی 500میلیارد تومان است و در صورتی که 300میلیارد تومان به سرمایه شرکت افزوده شود، مبلغ 100میلیارد تومان به سهامداران پرداخت خواهد شد.
داجمر خاطرنشان کرد: اگر شرکت نتواند طی مهلت قانونی، افزایش سرمایه بدهد، احتمال دارد که 400میلیارد تومان سود بین سهامداران تقسیم شود.

سیمان دشتستان

شرکت سیمان دشتستان پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30/12/87 با سرمایه 300 میلیارد ریال را مبلغ 731 ریال اعلام کرد.

بر اساس اطلاعیه اداره نظارت بر ناشران بورسی، شرکت سیمان دشتستان «سهامی عام» در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب، 26 درصد افزایش فروش، 17 درصد افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته ، 41 درصد افزایش سود عملیاتی و 34 درصد افزایش سود پس از کسر مالیات را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش هئیت‌مدیره این شرکت در نظر دارد برای سال مالی 87 به ازای هر سهم 585 ریال سود را برای تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.

شرکت سیمان دشتستان «سهامی عام» با نماد «سدشت» ، درگروه سیمان، آهک وگچ و با 43 سهامدار در بازار دوم فعالیت می‌کند

سرمایه‌گذاران خارجی وارد بورس ایران می‌شوند

در پی افزایش شاخص بورس اوراق بهادار تهران در فدراسیون جهانی بورس‌ها (wfe)، بازدهی مطلوب شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران و بحران‌های اخیر مالی در بازارهای اروپا، آمریکا و کشورهای شرق آسیا، سرمایه‌گذاران خارجی وارد این بورس می‌شوند.

سرپرست مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوارق بهادار با تایید افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در بورس اوراق بهادار تهران گفت: سرمایه‌گذاران خارجی در شش ماهه نخست امسال، بیش از 572 میلیارد ریال سرمایه وارد بورس اوراق بهادار تهران کردند.

"ایوب باقرتبار" افزود : در شش ماهه نخست امسال 572 میلیارد و 386 میلیون ریال (معادل پنج میلیون و 809 هزار دلار، 36 میلیون و 152 هزار یورو و چهار میلیون و 617 هزار درهم امارات ) سرمایه خارجی وارد بورس تهران شده است.

وی ارزش کل معاملات (خرید و فروش) سرمایه‌گذاران خارجی در نیمه نخست امسال را مبلغ 219 میلیارد و 634 میلیون ریال اعلام کرد.

باقرتبار اظهار داشت : سرمایه‌گذاران خارجی در سال گذشته نیز 389 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد کردند.

باقرتبار به تغییر آیین‌نامه اجرایی مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی در بورس اشاره کرد و افزود : امیدواریم با تصویب و رفع برخی از محدودیت‌ها، حجم معاملات روزانه سرمایه‌گذاران خارجی در بورس افزایش چشمگیری یابد

کمباین ...

روند ناامید کننده در سود کمباین سازی به وجود امد ه به طوری که این شرکت در گزارش 6 ماهه زیان 205 ریالی شناسایی کرده است . این درحالی است که سود شرکت تنها 195 ریال است .

خشکسالی شدید و تعویق طلب های این شرکت از دولت و عدم پرداخت انها یکی از مهم ترین دلایل زیان ده شدن این سهم است .

شرکت امیدوار است که مطالبات خود را ازدولت دریافت کند و به این وضعیت خاتمه دهد اما در صورت عدم تحقق این امر تعدیل منفی بسیار جدی در انتظار شرکت خواهد بود .

نیرو کلر

نیرو کلر که این روز ها یکی از مثبت ترین شرکت های بازار است صورت های مالی 6 ماه خود را منتشر کرد که در آن موفق به پوشش 55% از یپش بینی سود 900 ریالی خود شده است .

این شرکت با وجود چنین اعلام سود و تحقق آن می تواند مورد توجه قرار گیرد اما نکته قابل توجه در مورد حجم مبنا و سهام شناور این سهم است که به دلیل پایئن بودن به راحتی در صدر مثبت های بازارقرار میگرد . شرکت قطعاً در تحقق سود خود موفق خواهد بود حتی باید انتظار تعدیل را در گزارش 9 ماه داشت اما روند قیمتی آن از این تغییرات کمتر تبعیت می کند و بیشتر ناشی از نوسان گیری عده ای خاص و جو بازار است

تراکتور سازی

گزارش 6 ماه تراکتور سازی ایران منتشر شد و مطابق پیش بینی های قبلی که چندین بار در این ستون در مورد تحلیل شایعه تعدیل مثبت تراکتور سازی درج شده بود ، این شرکت در گزارش 6 ماه خود هیچ تعدیل مثبتی را نداشته و حتی با پوشش ضعیف سود مواجه شده است .

تایرا در گزارش 6 ماه تنها 38% از سود 600 ریالی خود را پوشش داده است . این بار و برخلاف دوره های گذشته سود غیرعملیاتی شرکت به داد تراکتور رسیده و باعث شده تا این سهم از یک پوشش ضعیف فاصله بگیرد . در صورتی که سود غیر عملیاتی تایرا وجود نداشت پوشش این شرکت در حد 25% باقی می ماند .

اما نکته ای که در مورد تایرا با اهمیت است و آینده این سهم ر ا روشن می سازد این است که روند تولید در این شرکت ماه به ماه بهتر می شود . در حالی که در 3 ماه ابتدای سال میانگین تولید تراکتور 285 که عمده فروش شرکت را تشکیل می دهد به صورت ماهانه 770 دستگاه بوده ، این رقم برار 3 ماه دوم دو برابر شده و به بیش از 1500 دستگاه در ماه رسیده است . ادامه این روندمی تواندتایرا را درپوشش سود عملیاتی خود موفق سازد .

تراکتور 399 نیز که از دیگر محصولات پر فروش شرکت است همین وضعیت را داشته و در حالی که در 3 ماه قبل متوسط تولید ماهیانه ان حدود 45 دستگاه بوده این رقم در 3 ماه دوم به بیش از 300 دستگاه می رسد .

شاید تنها نقطه قوت تراکتور همین موضوع باشد که روند تولید محصولات آن رشدی شتابان داشته که در صورتی که بتوانداین روند را ادامه دهد موفق به تحقق سود خود خواهد شد
 
داروسازی ابوریحان :
با توجه عدم بهره برداری از طرح توسعه شرکت تا کنون پیش بینی می شود عایدی شرکت در سال جاری در صورت عدم دریافت افزایش نرخ در گروه نهایتاً تا محدوده 730ریال با افزایش مواجه باشد. پیش بینی می شود به دلیل نسبت p/e بالا قیمت سهام شرکت با رشد قابل توجهی در میان مدت همراه نباشد

  
  
تاثیر افت قیمت جهانی مس بر «فملی»

وضعیت سودآوری شرکت ملی مس را با توجه به افت قیمت‌های جهانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ملی صنایع مس در سال 87 پیش‌بینی تولید 200‌هزار‌تن کاتد را داشته که از این مقدار 66هزار‌تن آن را به سایر محصولات (اسلب و مفتول) تبدیل و آنها را به همراه باقی مانده کاتد (134هزار‌تن) به فروش می‌رساند. این محصولات حدود 70‌درصد بودجه فروش را تشکیل می‌دهند، بنابراین بیشترین تأثیر را بر سودآوری شرکت خواهند داشت. قیمت‌های فروش محصولات شرکت نیز عمدتا از نرخ‌های جهانی تبعیت می‌کنند.
بودجه فروش «فملی» در سال 87 بر مبنای قیمت جهانی 7300‌دلاری مس‌تنظیم شده است. این در حالی است که در یک ماه اخیر قیمت‌ها با سقوط چشمگیری مواجه شده به گونه‌ای که قیمت جهانی مس به کمتر از 6‌هزار دلار افت کرده است. به منظور تخمین سودآوری شرکت در سال جاری یک فرض محتاطانه را در نظر می‌گیریم که بر مبنای آن قیمت جهانی شمش مس در محدوده میانگین 6‌هزار دلار تا پایان سال معامله شود.

در زمینه ارقام باید توجه داشت که‌تناژ فروش محصولات با فرض موزون بودن نسبی در دو نیمه سال و نیز جبران عقب ماندگی فروش سه ماهه نخست در فصل تابستان ارائه شده است. گفتنی است بر اساس مصاحبه اخیر مدیرعامل شرکت، ملی مس در 6 ماه نخست سال جاری موفق به تولید حدود 100‌هزار تن کاتد و 35‌هزار تن مفتول مس شده است.
محاسبات جدول فوق نشان می‌دهد که با فرض تحقق این مفروضات، کل درآمد فروش شرکت در سال 87 (درمورد سه محصول فوق) به 5/1279‌میلیارد تومان خواهد رسید که در مقایسه با پیش‌بینی شرکت (1/1370‌میلیارد تومان) حدود 6/90‌میلیارد تومان کاهش نشان می‌دهد. به این ترتیب با لحاظ کردن اثر مالیات، درآمد خالص شرکت به ازای هر سهم 136‌ریال کاهش یافته و از 1436 ریال کنونی به 1277 ریال می‌رساند. البته باید در نظر داشت که اثر کاهش احتمالی قیمت سایر محصولات (30‌درصد بودجه) در این محاسبه لحاظ نشده است. هر چند در این بخش، کنسانتره مس با حدود 17‌درصد از کل بودجه اصلی‌ترین بخش را تشکیل می‌دهد که یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که حتی در صورت افت 20‌درصدی قیمت این محصول در نیمه دوم سال نسبت به پیش‌بینی بودجه، سود خالص هر سهم از این بابت حدود 5‌تومان کاهش خواهد یافت. در مجموع می‌توان گفت به علت قیمت‌های مناسب فروش شرکت در 6 ماه نخست سال جاری، eps «فملی» در سال 87 حتی در صورت عدم تغییر قیمت‌های جهانی کنونی احتمالا با کاهش شدیدی نسبت به پیش‌بینی کنونی، مواجه نخواهد شد. هرچند در صورت تداوم شرایط فعلی قیمت‌های جهانی، کاهش درآمد‌های آتی و متعاقب آن افت p/e کنونی سهم محتمل به نظر می‌رسد.
--------------------------------------
مخابرات

خبر دریافتی اخیر از امکان تعویق برگزاری مجمع این شرکت حتی در آبان ماه و درخواست حسابرس شرکت برای حسابرسی صورت های مالی تا پایان آبان ماه حکایت دارد . این مسئله با توجه به شرایط بازار های داخلی و خارجی ، افزایش فشار فروش را روی نماد به همراه خواهد داشت و کارشناسان اعتقاد دارند می تواند افت قیمتی سهم تا محدوده 1700ریال و پس از آن تا محدوده 1600 ریال را در این مقطع موجب شود . لذا پیش بینی می شود امکان ورود به آن در آینده نیز وجود خواهد داشت .

با توجه به تصمیم شرکت مهر اقتصاد برای افزایش درصد این سهم در سبد خود پیش بینی می شود سهم با جمع آوری صف های فروش در روند منفی مواجه باشد .


تعدیل منفی فولاد کاویان :

شرکت فولاد کاویان پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30/12/87 با سرمایه 100 میلیارد ریال را مبلغ 206 ریال اعلام کرد.
بر اساس اطلاعیه اداره نظارت بر ناشران بورسی، شرکت فولاد کاویان«سهامی عام» مورخ 09/06/87 سود هر سهم برای سال مالی منتهی به 30/12/87 را با سرمایه 100 میلیارد ریال مبلغ 240 ریال اعلام کرده بود.شرکت فولاد کاویان«سهامی عام» دلایل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را اعلام نکرده است. همچنین این شرکت در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب، 11 درصد کاهش فروش،11 درصد کاهش بهای تمام شده کالای فروش رفته ، 16 درصد کاهش سود عملیاتی و 9 درصد کاهش سود پس از کسر مالیات را نشان می‌دهد.براساس این گزارش هیئت‌مدیره در نظردار به ازای 90درصد سود خالص سال مالی 87 را برای تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد دهد.شرکت فولاد کاویان «سهامی عام» با نماد «فوکا» ، درگروه فلزات اساسی و با یکهزار و 326 سهامدار در بازار دوم فعالیت می‌کند

  
  
مس باهنر یا فباهنر در این قیمتها (حدود 100 تومان )ارزنده است احتمال از فردا یا شنبه صف خرید سنگین آن را نیز شاهد باشیم.
1-با توجه به پایین آمدن قیمت مس و روی در صورت ادامه روند قیمت مس و روی در حدود 5500 دلار و 1500 دلار چون شرکت تقریبا مصرف کننده این فلزات است میتواند تعدیل مثبت خوبی دهد احتمال بازدهی بالای شرکت میرود. (شرکت بودجه سال 1387 خود را بر اساس مس 7000 دلاری و روی 2500 دلاری بسته است.)
2-داشتن طرح توسعه ای خط تولید لوله مسی که احتمالا اواخر سال 1387 به بهره برداری میرسد البته در گزارش اواخر آذر ماه 87 ذکر شده است.
3-همچنین افزایش صادرات واحد نورد فاز 2 را در برنامه خود دارد.
4-پایین ترین قیمتی که شرکت در بورس به خود دیده حدود 97 تومان است.
5-با سود 387 ریال تقریبا با کمترین p/e خود در حال معامله است.
به امید حق (حکایت بورس)
  
  
برای نماد مخابرات با توجه به شرایط نامناسب بازار اخباری در خصوص اینکه مهر اقتصادی ایرانیان قصد خرید سهم در درصدهای منفی و در قیمت های پایین تر را دارد . به نظر می رسد روند سهم در این مقطع کاهشی بوده و شایعاتی در خصوص ریزش سهم تا محدوده 1700 ریال نیز دور از ذهن نمی باشد . همچنین اخباری در خصوص عدم برگزاری مجمع شرکت در مهر ماه به گوش می رسد ، شنیده ها از برگزاری مجمع در نیمه دوم آبان ماه به گوش می رسد .  .(ایران تحلیل)
-------------------------
فولاد خوزستان

فولاد خوزستان با معامله اندک امروز در نرخ 6611 ریال حداکثر منفی حجم مبنای یک سهمی خود را تکمیل کرد و می رود تا در نرخ 6413 ریال حداکثر منفی فردا شانس خود را برای جمع آوری صف فروش بیازماید. در مورد فخوز باید به این نکات اشاره کرد که نماد با درنوردیدن مقاومت به ظاهر محکم حوالی 700 تومان تا حدود قیمتی 620 تومان با مقاومتی مواجه نیست. قیمت 620 تومان زمستان سال گذشته از رشد بیشتر قیمت جلوگیری کرد و نماد حدود سه ماه بعد موفق به صعود از این قیمت شد. بنابراین این امکان وجود دارد که در این نرخ که قیمت در روز شنبه خواهد بود، تحولی در فخوز پدید آید. البته اگر این سطح نیز در برابر کاهش بیش تر نتواند مقاومت کند، تا 500 تومان سطح قابل توجه دیگری برای جلوگیری از کاهش بیشتر نرخ به چشم نمی خورد.

درباره وضعیت بنیادی نماد نیز باید به این نکته اشاره کرد که قیمت بیلت در بازارهای جهانی میان 500 تا 550 دلار در نوسان است و این در حالی است که فولاد خوزستان در تعدیل خردادماه خود، متوسط نرخ فروش این محصول را حدود 800 هزار تومان در هر تن اعلام کرد. از لحاظ بنیادی سهم همچنان جذابیتی برای خرید ندارد. پیش بینی می شود که با مشخص شدن اوضاع بازارهای جهانی که با تعیین تکلیف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گره خورده است، از اوایل سال 2009 میلادی شاهد تحولاتی در بازارها باشیم. بنابراین با اصلاح کامل قیمتی فخوز شاید بتوان از اواخر امسال یا اوایل سال آینده منتظر تحولات قیمتی در این نماد باشیم. فولاد خوزستان در نظر دارد تولید سال آینده خود را با بهره برداری از طرح توسعه به 2/3 میلیون تن برساند در حالی که ظرفیت تولید فعلی 4/2 میلیون تن است.
__________________

  
  
چگونه یک شرکت سیمانی را تحلیل کنیم؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که تحلیل وضعیت بنیادی شرکت های سیمانی آن چنان دشوار نیست. این شرکت ها یک محصول را حداکثر در چند نوع مختلف ارائه می کنند، با قیمت هایی مشخص آن ها را به فروش می رسانند، مواد اولیه مشخص و ارزانی را به مصرف می رسانند و تنها با توجه به چند نکته ساده می توان سودآوری آینده آن ها را با دقتی بالا پیش بینی کرد. این نکات را مرور می کنیم:

1- فروش سیمان شرکت ها به طور معمول در دو نوع فله و پاکتی صورت می گیرد که اختلاف قیمت اندکی دارند. گرچه تیپ های مختلفی از سیمان تولید و عرضه می شود اما شرکت ها معمولا اطلاعات خود را به صورت تجمیعی ارائه می کنند و از تفکیک فروش هر کدام خودداری می کنند. بنابراین به راحتی می توان با جمع کل میزان فروش و مبلغ فروش و تقسیم این دو رقم بر هم، به متوسط نرخ فروش هر تن سیمان رسید و همان عدد را با دقت حدودی مبنای کار قرار داد.

2- بخش مواد مستقیم و دستمزد نیروی کار به طور معمول در شرکت های سیمانی در برابر هزینه سربار، رقمی ناچیز است. هزینه سربار نیز بیشتر شامل هزینه استهلاک سالانه است. به این نکته توجه داشته باشید که هزینه احداث یک واحد سیمانی بسیار بالاست و این مسئله سبب می شود که هزینه استهلاک تاسیسات در صورت های مالی این شرکت ها بسیار قابل توجه باشد. سنگینی این هزینه وقتی بیشتر جلوه می کند که بدانیم مواد مورد نیاز تولید سیمان ارزان و قابل دسترس در اقصی نقاط کشور است. بنابراین برای تحلیل یک شرکت سیمانی به سن واحد تولیدی باید توجه کرد. واحدهای جدید الاحداث هزینه استهلاک بالایی دارند اما واحدهای قدیمی به هزینه استهلاک حتی صفر نیز رسیده اند.

3- در صورت های مالی این شرکت ها به حاشیه سود ناخالص توجه کنید. این رقم هرچه در مقایسه با هم گروهی ها کمتر باشد، در مجموع به سود شرکت است. دلیل این مسئله آن است که هنگام افزایش قیمت چون به طور معمول این رشد نرخ با درصدی مشخص مثلا به میزان 20 درصد، اعمال می شود، شرکت های با حاشیه سود کمتر با افزایش بیشتر درصد حاشیه سود روبرو می شوند. دقت داشته باشید که افزایش نرخ فروش محصول به علت عدم ایجاد هزینه، به طور مستقیم به سرفصل سود خالص منتقل می شود. برای تبیین بهتر این موضوع در نظر بگیرید که دو شرکت سیمانی یکی با حاشیه سود ناخالص 40 و دیگری 50 درصد داشته باشیم. در صورتی که افزایش نرخ فروش منجر به رشد 5 درصدی حاشیه سود عملیاتی شود، شرکت نخست را به حاشیه سود ناخالص 45 و شرکت دوم را به حاشیه سود 55 درصد می رساند. برای اولی 5/12 درصد رشد سود اتفاق افتاده در حالی که برای دومی 10 درصد افزایش عایدی. بنابراین فارغ از مسئله مالیات شرکت ها، واحدهای تولیدی با حاشیه سود کمتر در مواقع افزایش نرخ فروش محصول، با جهش بیشتر سودآوری روبرو می شوند.

4- برای برآورد نسبت p/e این شرکت ها باید به سودآوری آتی آن ها توجه کرد. در این میان شرکت هایی p/e بالاتری به خود می گیرند که با طرح های افزایش ظرفیت تولید در آینده مواجه باشند. در صورتی که شرکت سیمانی مورد تحلیل شما با پروژه تولیدی در آینده روبرو بود، برای محاسبه سود سال بهره برداری طرح به این نکته توجه کنید که طرح های جدید تولیدی سیمان در سال نخست افتتاح، با 70 درصد ظرفیت اسمی تولید می کنند در حالی که سال بعد به ظرفیت کامل خواهند رسید. بدیهی است که افزایش تولید هر شرکتی در آینده بیشتر باشد، باید نسبت به رقبای خود با نسبت p/e بیشتری معامله شود. به این نکته نیز دقت داشته باشید که سال بهره برداری طرح نیز هر چقدر نزدیک تر باشد، نسبت p/e بالاتر خواهد بود.

5- برخی شرکت های سیمانی ظرف سال های اخیر به بهره برداری رسیده اند و یا طرح های افزایش ظرفیت و خطوط تولید تازه تر شان جدید التاسیس است. این شرکت ها از درصدی از مالیاتی که باید پرداخت کنند، معاف هستند. به زمان پایان این معافیت مالیاتی دقت کنید چون در صورت اتمام این مدت، بخش قابل توجهی از سود صرف پرداخت مالیات می شود.

6- در مرحله جدید آزاد سازی قیمت سیمان، مسئله صادرات نیز مورد توجه قرار گرفته است. در صورت آماده شدن بستر صادرات، شرکت های دارای امکان این امر با افزایش سودآوری مواجه خواهند شد چون نرخ سیمان در بازارهای جهانی بیش از قیمت های داخلی است. دقت داشته باشید که شرکت های قابلیت صادرات را دارند که ابتدا نزدیک مرزهای کشور باشند چون هزینه حمل و نقل سیمان بسیار بالاست و طی مسیری طولانی برای انتقال این محصول، صرفه اقتصادی عرضه آن را تحت الشعاع قرار می دهد. ضمن آن که کیفیت سیمان نیز در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور معمول واحدهای تولیدی جدید، سیمان های با کیفیت بالاتر و پرمشتری تر را عرضه می کنند. ضمن آن که به سبب قیمت متفاوت سیمان در بازارهای کشورهای منطقه، مقصد صادراتی نیز از اهمیت بسزایی در رشد درآمد واحد سیمانی برخوردار است. به این نکته نیز توجه کنید که بازار سیمان داخل به سوی آزادسازی کامل می رود و از آن پس، رشد سودآوری در گرو مزایایی غیر از افزایش نرخ های فروش خواهد بود. شرکت های با بهره وری بالاتر تولید که قدرت کنترل مناسب هزینه ها را دارند در کنار امکان بهره گیری بهتر از مزیت صادرات، واحدهای تولیدی برتر صنعت سیمان خواهند بود.


  
  
   1   2   3      >