سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به کسى که از او مشکلى را پرسید فرمود : ] براى دانستن بپرس نه براى آزار دادن که نادان آموزنده همانند داناست و داناى برون از راه انصاف ، همانند نادان پر چون و چراست . [نهج البلاغه]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :9
کل بازدید :552202
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/1/10
10:56 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
«وصندوق» چشم انتظار فن‌آوران
گفته‌های بازار: در شرایطی که پتروشیمی فن‌آوران خود را برای ورود به بورس آماده می‌کند و این هفته میزبان گروهی از کارشناسان بازار سرمایه است، معامله‌گران در گوشه‌ای دیگر سهام صندوق بازنشستگی را مورد توجه قرار داده‌اند. شایعه‌سازان می‌گوید: «وصندوق» 17درصد از سهام فن‌آوران را در اختیار دارد که با ورود سهام این شرکت به بازار می‌تواند EPS خود را افزایش دهد. گمانه‌زنی‌ها از احتمال ورود صندوق بازنشستگی به بازار با قیمت بالای 300تومان حکایت دارد، در شرایطی که ظاهرا قیمت تمام شده فن‌آوران برای «وصندوق» 277تومان است، بدان معنی که ورود این شرکت به بورس با قیمت 300تومان نمی‌تواند پیش‌بینی سود «وصندوق» را دچار افزایش قابل توجهی نماید، مگر اینکه سهام فن‌آوران با قیمت 400تومان در بورس عرضه شود.
شنیده‌های ما: براساس خبرهای رسیده از صندوق بازنشستگی هنوز تصمیمی در رابطه با قیمت عرضه فن‌آوران اتخاذ نشده که تاثیرهای این عرضه در پیش‌بینی سود «وصندوق» قابل تشخیص باشد؛ بنابراین نمی‌توان در شرایط کنونی درباره تعدیل یا عدم تعدیل پیش‌بینی سود شرکت اظهارنظر کرد.


EPS «خپارس»تعدیل می‌شود
گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که پارس‌خودرو از محل معافیت مالیاتی افزایش سرمایه و تولید خودروی L-90، پیش‌بینی سود خود را 200ریال در گزارش 9ماهه تعدیل خواهد کرد.
شنیده‌های ما: اما امور سهام «خپارس» می‌گوید که تاثیرهای معافیت مالیاتی افزایش سرمایه در پیش‌بینی سود خود را پیش از این اعلام کرده که میزان آن 160ریال است، بنابراین پارس‌خودرو در حال حاضر غیر از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از هیچ محل دیگری با تعدیل EPS مواجه نیست.


EPS «شسم» کاهش می‌یابد؟
گفته‌های بازار: همزمان با انتشار گزارش‌هایی از کاهش قیمت فروش سم تولیدی سموم علف‌کش در بازار شایعه شده که از این بابت پیش‌بینی سود «شسم» کاهش خواهد یافت.
براساس گزارش‌های منتشره نرخ فروش هر لیتر سم تولیدی از 7هزار و 910تومان که در بودجه 86 پیش‌بینی شده بود به 6هزار و860تومان رسیده است. در ظاهر «شسم» در ابتدای سال 86 موجودی انبار قابل توجهی داشته که در 6ماهه اول آنها را فروخته است، بنابراین تاثیرات این کاهش قیمت در 6ماهه محسوس نبوده، اما با توجه به قیمت فروش کنونی، احتمال تعدیل منفی EPS شرکت بعید نیست.
بازار فروش سم‌های تولیدی مدتی است که رقابتی شده و سموم علف‌کش برای حضور مستمر در این بازار ناچار به کاهش قیمت محصولات خود شده است.
شنیده‌های ما: اما در ظاهر شرکت هنوز آثاری از این کاهش قیمت را احساس نکرده و پیش‌بینی خود را کاهش نخواهد داد.
__________________

  
  
سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

نماد این شرکت پس از تعدیل سود مثبت بازگشایی شد. اگرچه قیمت سهام این شرکت پس از یک دوره رشد نسبتا خوب به هشت هزار ریال نزدیک شد اما با حاکم شدن جو منفی بر بازار و کاهش قیمت سهام شرکت‌های زیرمجموعه برای سهام این شرکت صف‌فروشی تشکیل شد.

در شرایط فعلی با توجه به استقبال مجدد بازار از شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو چنین به نظر می‌رسد که قیمت شش هزار ریال برای «ومعادن» مناسب است. از آن‌جا که سرمایه‌گذاران انتظار دارند قیمت سهام دو شرکت تولیدکنندهء سنگ‌آهن یعنی «کگل» و «کچاد» افزایش یابد بنابراین احتمال افزایش قیمت «ومعادن» نیز بسیار زیاد است.

صنعتی دریایی ایران

نوسان سود برای شرکت‌های پیمانکاری موضوعی طبیعی است اما تغییرات سود این شرکت ایجاب می‌کند که مسوولان بورس و مدیران این قبیل شرکت‌ها توجه بیش‌تری به کمیت و کیفیت سود اعلام شده داشته باشند. قیمت سهام «خصدرا» در ماه‌های اخیر نوسان زیادی داشته است. محاسبهء سود مورد انتظار براساس احتمال کسب درآمد در پروژه‌های مختلف روش خاص محاسبهء سود این نوع شرکت‌هاست.

لیزینگ صنعت و معدن

قیمت سهام این شرکت که در بهار و تابستان 84 با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه بود در شرایط فعلی با افت مواجه شده است.

مدیران یک موسسهء خدمات مالی در صورتی که نتوانند از منابع موجود استفادهء بهینه داشته باشند هنگام کاهش قیمت سهام شرکت بیش‌ترین مسوولیت را در قبال سهام‌داران خواهند داشت.

زمینهء فعالیت این نوع شرکت برای ایجاد سود با شرکت‌های تولیدی تفاوت زیادی دارد و نقش مدیریت بسیار حایز اهمیت است. شایان ذکر است تغییرات نرخ سود بانکی می‌تواند بر سودآوری شرکت‌های لیزینگ تاثیر داشته باشد اما فعالیت نسبتا خوب بانک‌های خصوصی می‌تواند الگویی برای شرکت‌های لیزینگ باشد.

زامیاد


پوشش نسبتا خوب سود هر سهم این شرکت در دورهء شش ماهه باعث شده تا قیمت سهام آن در هفته‌های اخیر رشد داشته باشد.

حمایت سهام‌دار عمده از قیمت سهام این شرکت و شرکت سایپا زمینه را برای برتری در پویایی معاملات و نقدشوندگی این شرکت نسبت به گروه ایران خودرو فراهم آورد.
__________________

  
  
هفتهء گذشته به لحاظ افزایش شاخص‌‌ها و افزایش میزان تقاضا یکی از بهترین هفته‌ها ظرف دو ماه گذشته بود. تداوم انتشار اخبار مثبت باعث شده است تا به تدریج اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار افزایش یابد و میزان تقاضای موجود در بازار برای بسیاری از شرکت‌ها از میزان عرضه فراتر رود.

از آنجا که احتمال تحریم بسیار ضـعیــف اســت و شـش کشـور نتوانسته‌اند به توافقی در این خصوص دست یابند، بنابراین سناریوی افزایش شاخص‌ها ظرف هفتهء آتی تایید می‌شود.

گروه سنگ‌آهن

متوسط ضریب P/E این گروه_ به پایین‌ترین مقدار خود رسیده است.

شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر از زمان ورود بورس تاکنون همواره دارای ضریب P/E بیش از مقدار فعلی بوده‌اند. انتظار می‌رود با حمایت رییس‌جمهوری از بازار سرمایه و تاکید ایشان بر رفع مشکلات مربوط به گروه معدن، سود هر سهم شرکت‌های این گروه افزایش نسبتا خوبی داشته باشد. افزایش حداقل 50 درصدی سود این دو شرکت در سال آینده مورد قبول همهء فعالان بازار است اما ابهام درخـصوص بهرهء مالکانه و مسایل سیاسی باعث افت ضریب P/E برای این دو شرکت شده بود.

در شرایط فعلی با توجه به اخبار مثبت سیاسی و تصمیم مقامات ارشد برای حمایت از بازار به خصوص معدن، انتظار می‌رود قیمت سهام این دو شرکت حداقل به رکوردهای دورهء گـذشتـه یعنی 11 هزار ریال برای «کچاد» و 25 هزار ریال برای «کگل» برسند.

گروه پتروشیمی

صــف خــریــد نسبتـا سنگیـن پتروشیمی خارک به خاطر قیمت جـهانی متانول و استقبال بازار از شرکت‌های پتروشیمی اراک و اصفهان به خاطر P/E نسبتا پایین باعث شده است تا سایر شرکت‌های این گروه مثل پتروشیمی آبادان و فارابی نیز مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گیرند.

مشخص نیست که چرا عرضهء سهام پتروشیمی فن‌آوران چندین بار به تـعـویـق افتـاده اسـت. ضعـف در هماهنگی بین عرضه‌کنندگان و تاکید بورس بر مشخص شدن نوع قرارداد مواد اولیهء این شرکت از جمله مهم‌ترین دلایل تعویق در عرضهء سهام این است.

با توجه به تثبیت قیمت متانول در محدودهء 450 دلار برای هر تن در آسیا و 600 دلار در هر تن در آمریکا با توجه به ظرفیت یک میلیون تنی تولید متانول در پتروشیمی فن‌آوران چنین به نظر می‌رسید که در صورت عرضهء سهام، این شرکت مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

گروه فولاد


استقبال نسبتا خوب سرمایه‌گذاران از سهام شرکت‌های فولاد خوزستان و فـولاد خـراسان باعث شد تا روز چهارشنبه صف‌فروش فولاد مبارکه پــایـدار نبـاشـد و بـا جمـع‌آوری صف‌فروش زمینه برای افزایش قیمت شرکت‌های این گروه در هفتهء جاری فراهم شده است.

شـرکـت‌هـای فولاد خوزستان و خراسان در این گروه به عنوان سهام رشدی که سودهای آیندهء آن‌ها می‌تواند افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد مطرح هستند. فولاد مبارکه نیز با افزایش فـروش محصـولات گـزینـهء نسبتا کـم‌ریسکـی بـرای سرمایه‌گذاران میان‌مدت است.

گروه تجهیزات


شـرکـت‌هـای تـراکتـورسـازی، کمباین‌سازی و هپکو که از جمله شرکت‌های با ضریب P/E کم‌تر از متوسط بازار به حساب می‌آیند، گزینهء مناسبی برای سرمایه‌گذاران با درجهء ریسک‌پذیری پایین هستند. از آن‌جا که پوشش سود اعلام شده توسط این شرکت‌ها در دوره‌های گذشته نسبتا خوب بوده است بنابراین سرمایه‌گذاران اطمینان کافی دارند که سود هر سهم این شرکت کاهش نخواهد یافت
__________________

  
  
سرمایه‌گذاری معادن و فلزات

فروش بخشی از سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر و افزایش سود سپرده‌های بانکی موجب شد که پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری توسعهء معادن و فلزات با 109 ریال افزایش به مبلغ 768 ریال برسد.

طبق اطلاعیهء سازمان بورس، شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی جاری را در 9 اسفند 85مبلغ 471 ریال، در هفت خرداد مبلغ 534 ریال، در 11 شهریور مبلغ 612 ریال، در 27 همان ماه مبلغ 628 ریال و در چهار آذرماه مبلغ 659 ریال اعلام کرده بود که این رقم در تاریخ 12 آذرماه با 109 ریال افزایش به مبلغ 768 ریال رسید.

این شرکت دلایل تعدیل را عمدتا ناشی از فروش بخشی از سهام شرکت‌های مجتمع فولاد خراسان، چادرملو و گل‌گهر، افزایش درآمد هر سهم شرکت گل‌گهر، افزایش هزینه‌های عملیاتی، احتساب ذخیرهء کاهش ارزش سهام شرکت مخابراتی شهید قندی، افزایش سود سپرده‌های بانکی و افزایش هزینه‌های مالی ناشی از خرید سهام ملی مس عنوان کرد.

گفتنی است; قبلا درصد تقسیم سود نقدی شرکت فولاد صبا نور 80 درصد در پیش‌بینی لحاظ شده بود که در پیش‌بینی اخیر 10 درصد لحاظ شده است.

بر این اساس، «ومعادن» در دورهء شش ماههء منتهی به پایان شهریور ماه با اختصاص 320 ریال سود به ازای هر سهم معادل 42 درصد از بودجه را محقق کرد. همچنین سرمایه‌گذاری توسعهء معادن و فلزات در مدت مذکور 43 درصد از پیش‌بینی سالانهء سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها، 18 درصد از پیش‌بینی سالانهء سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها و 37 درصد از پیش‌بینی سالانهء سود عملیاتی را محقق کرد.
هیات‌مدیرهء «ومعادن» در نظر دارد 10 درصد از سود خالص را جهت تقسیم بین سهام‌داران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند. گفتنی است، این شرکت در مردادماه اعلام کرده بود که هیات‌مدیره تصمیم دارد 25 درصد از سود سال مالی 86 را جهت تقسیم بین سهام‌داران به مجمع عادی سالانه پیشنهاد دهد.

شایان ذکر است، پیش‌بینی هزینه‌های مالی سال جاری به مبلغ 173 میلیارد و 206 میلیون ریال عمدتا شامل مبلغ 148 میلیارد ریال هزینه‌های ناشی از خرید سهام ملی مس و مبلغ 24 میلیارد و 391 میلیون ریال هزینه‌های ناشی از خرید سهام کابل‌های شهید قندی است.از سوی دیگر، پیش‌بینی خالص درآمدهای عملیاتی برای امسال به مبلغ 134 میلیارد و 131 میلیون ریال عمدتا شامل احتساب ذخیرهء کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها (مخابراتی شهید قندی) است
__________________

  
  
8 توصیه احمدی‌نژاد به بانک‌ها

محمود احمدی نژاد در مراسم افتتاح بانک قرض الحسنه ایجاد این بانک را یک گام مهم در تحولات بانکی و همچنین در تنظیم مناسبات جدید اقتصادی کشور خواند و 8 توصیه مهم را در خصوص نظام بانکی عنوان کرد.

به گزارش مهر ، دکتر محمود احمدی نژاد پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح اولین بانک قرض الحسنه ایران که در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: با تاسیس این بانک تامین نیازهای مردم از کارهای اقتصادی و نظام بانکی سود آور جدا می شود که همین امر یک تحول بزرگ را در سیستم بانکی کشور بوجود خواهد آورد.

رئیس جمهور تصریح کرد: این صندوق در اصل محل امنی است برای این که مردم با افتتاح حساب در آن بتوانند مناسبات اقتصادی خود را آن هم براساس میزان برداشت خود از صندوق در کشور فعالیت کنند آن هم به دور از هر گونه سود آوری که برای بانک .

توصیه اول: هدف سیستم بانکی ما فقط سود آوری نباشد
وی با بیان اینکه " اگر هدف سیستم بانکی ما فقط سود آوری باشد این فرهنگ در تمام اجزای کشور تاثیر گذار خواهد بود" اظهار داشت: اگر نگاه سود آوری در بانک ها داشته باشیم باعث خواهد شد تا تمام گامهایی که ما آنها را ضد ارزش می پنداشتیم به جلو بیاید و تمام فعالیتهای ما به سمت سود آوری برود.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه نگاه آحاد جامعه نسبت به تمام فعالتیها صرفا سود آور نیست، گفت: اگر نگاه ما صرفا سود آور باشد باید مطمئن باشیم که جامعه هیچ گاه روی آرامش را نخواهد دید.

وی ادامه داد: اگر بانکها بخواهند همه نقش های اصلی از جمله کلید زدن پروژه ها را بر عهده بگیرند پس مردم چه کاره هستند ؟ پس جایی برای مردم نمی ماند ! این درست نیست که بانک خودش جمع کننده ، سرمایه گذار ، تسهیلات دهنده و همچنین طرف معامله باشد، پس جای مردم کجاست.

رئیس جمهوری با بیان اینکه" ما در نظام برنامه نویسی شعار می دهیم که می خواهیم دولت را کوچک کنیم و کار را به مردم دهیم" تاکید کرد: متاسفانه بالای 90 درصد فعالیتها در جایی به نام بانک متمرکز شده است که این همین امر مانعی بزرگ برای کوچک کردن دولت است.

توصیه دوم: ایفای نقش وابستگی بانکها بین کسی که می خواهد کار کند و یا منابع کم دارند
احمدی نژاد وظیفه بانکها را ایفای نقش وابستگی بین کسی که می خواهد کار کند و یا منابع کم دارد عنوان کرد و افزود: این که ما بیاییم از تمام سپرده گذاریهای به یک شکل حمایت کنیم درست نیست ، نمی شود نهادی هم چون بانک از همه مردم نمایندگی بگیرد و خود سرمایه گذاری کند.

وی بهترین حالت در سیستم بانکی را افزایش نقش مشارکتی مردم در پروژه ها از طریق بانکها عنوان کرد و افزود: حال اگر آن پروژه موفق شود مردم در آینده به پروژه های بعدی نیز اطمینان و از آن حمایت خواهند کرد.

رئیس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه "متاسفانه بار افراد ناموفق در اقتصاد بر دوش بانک است" گفت: متاسفانه در سیستم بانکی که از گذشته وجود داشته و ارتباطی که بانک با مردم داشته است نوع هزینه ها یکی بوده، مثلا شخصی که 500 هزار تومان وام گرفته با آن کسی که یک میلیارد وام گرفته هزینه های دریافت وامشان یکی بوده است که این ظلم به مردم است و این امر نوعی ظلم به مردمی است که در این بانکها سپرده گذاری کرده اند.

توصیه سوم: تلاش مدیران در ایجاد تحول در نظام بانکی
رئیس جمهوری خطاب به مدیران بانکهای حاضر در جلسه گفت: شما مدیران باید تلاش کنید تا تحولی در نظام بانکی ایجاد شود و همه باید دست به دست هم دهیم تا دستورات اسلام را که تنها راه سعادت و آخرت و همچنین رشد اقتصاد کشور خواهد بود را رعایت و پیدا کنیم .

توصیه چهارم: از بین بردن آلودگی موجود در سیستم بانکی
احمدی نژاد گفت: باید تلاش کرد تا آلودگی که در سیستم بانکی وجود دارد از بین برود که این امر نیازمند یک تحول جدی است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تامین نیازهای مردم باید از کار اقتصادی و نظام بانکی سود آور جدا شود گفت: مجموعه بانک ها باید تنها به یک واسطه تبدیل شود و اگر پولی کم آوردند از دریافت هزینه هایشان این کسری را پر کنند این ظلم است که هزینه خدمات بانکی به طور مساوی بین مردم تقسیم شود .

رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود گفت: این که برخی ها فکر می کنند تاسیس این بانک تنها برای مردم در راه مانده است درست نیست زیرا این کاریک منشاء اقتصادی است که هم در فرهنگ و هم در تمایلات مردم ما دیده می شود.

احمدی نژاد افزود: امروز در جامعه می بینیم که جز عده ای کاسب و تاجر که فقط به دنبال پول هستند، مردم به هم پول قرض می دهند و این همان قرض الحسنه است، این کار مگر بد است که بخواهیم آن را عوض کنیم و یا تغییر ایجاد دهیم .

توصیه پنجم: پای بانک قرض الحسنه به دایره کارهای سرمایه گذاری باز نشود
وی با بیان اینکه" افتتاح اولین بانک قرض الحسنه در کشور باعث خواهد شد تحرکات اساسی در کشور ایجاد شود"، تصریح کرد:ما نباید اجازه دهیم پای بانک قرض الحسنه به دایره کارهای سرمایه گذاری باز شود،زیرا در آنجا یک محیط پیچیده ای وجود دارد که اگر ارتباط برقرار شود سیستم بانک قرض الحسنه را نیز در خود جای خواهد داد.

توصیه ششم: متناسب بودن هزینه های اخذ شده توسط بانکها با مقدار قرض الحسنه ای که به فرد داده شده
رئیس جمهور اظهار داشت: در سیستم بانکی باید تلاش شود خدمتی که به مردم داده می شود هزینه ها بر اساس همان مقدار قرض الحسنه ای تنظیم شود که به شخص داده شده است.

توصیه هفتم: ارائه هر چه سریعتر برنامه های کارگروه دوم برای اصلاحات بنیادین در سیستم بانکی
وی درادامه خطاب به کارگروه دوم که اصلاحات بنیادین را در سیستم بانکی دنبال می کند ، گفت: این کار گروه باید هر چه سریعتر برنامه های خود را ارائه دهد تا ما شاهد اصلاحات بنیادین باشیم .

توصیه هشتم : بانک قرض الحسنه به مردم
معرفی رئیس جمهوری همچنین از رسانه ها خواست تا در این زمینه تلاششان را چند برابر کنند و بانک قرض الحسنه را به مردم معرفی کنند.

احمدی نژاد در بخش پایانی سخنان خود به نقش و اهمیت بانک اشاره کرد و گفت: امروز کسی پیدا نمی شود که در خصوص تاثیر قطعی نظام بانکی در فعالیتهای اقتصادی تردید داشته باشد امروز بانک مهمترین و تعیین کننده ترین نهاد در تحولات اقتصادی است و حتی در جهت گیری های اقتصادی در جامعه بسیار نقش دارد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: اگر مجموعه نظام بانکی پرنشاط ، هدفمند و در جهت اهداف نظام اسلامی حرکت کند باید مطمئن باشیم که به زودی شاهد رشد روز افزون و توسعه عدالت در میهن اسلامیمان باشیم چرا که هیچ فعالیت اقتصادی بدون بانک معنا ندارد.

  
  
   1   2   3   4   5   >>   >