سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دنیا را براى جز دنیا آفریده‏اند نه براى دنیا و راهگذارى است به جهان فردا . [نهج البلاغه]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :5
کل بازدید :552366
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/1
11:10 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
تحلیل اطلاعیه شرکت فولاد مبارکه اصفهان
شرکت فولاد مبارکه که تولید کننده انواع ورق های فولادی از ضمانت( 0.18 ) تا ( 16 ) میلی متر است در تاریخ 28/12/1369 تأسیس شد و به صورت رسمی در تاریخ 23/10/1371مورد بهره برداری قرار گرفت . ظرفیت سالیانه شرکت در حال حاضر، تولید بیش از 5 میلیون تن انواع ورق فولادی می باشد . فعالیت شرکت بر روی هر گونه فعالیت های تولیدی، معاملاتی و بازرگانی اعم از داخلی و خارجی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم متمرکز می باشد .



دامنه فعالیت شرکت عمدتاً در قاره آسیا و اروپا بوده و محصولات شرکت به کشورهای مختلفی صادر می شود . شرکت در سال 1386 همچون سالهای قبل در بسیاری از زمینه ها در کشور شاخص بوده و نقش رهبری واحدهای صنعتی را ایفاء کرده است بطوریکه با عبور از مرز تولید 5 میلیون تومان کلاف گرم شرکت به رغم کمبود گازو برق که منجر به کاهش تولید بسیاری از واحدهای خط تولید شرکت گشت توانست به میزان حدود 5 درصد جلوتر از برنامه تولیدی خود باشد .



تولیدات شرکت در 8 گروه اصلی متمرکز می باشد که در سال 1386 در تمام محصولات شرکت توانست به اهداف بیشتر از انتظار برسد به طوری که در اکثر محصولات بین 3 تا 9 درصد بیشتر از برنامه تولیدی شرکت توانست تولید داشته باشد . شرکت هم اکنون دارای طرح های توسعه مختلفی می باشد که از جمله آنها می توان به توسعه زیرسقف، پروژه های کلان طرح شهید خرازی و پروژه های کلان طرح سبا که در زمینه آهن سازی ، فولادسازی و انرژی و سیالات می باشد اشاره نمود .



میزان سرمایه گذاری های لازم برای طرح های مذکور معادل 12991 میلیارد ریال هزینه ریالی و بیش از 598 میلیون یورو و 70 میلیون دلار هزینه ارزی می باشد که از این میزان برآورد مبلغ 112 میلیون یورو و 7421 میلیارد ریال به قرارداد تبدیل و منعقد گردیده است .



وضعیت پیشرفت پروژه های شرکت در حال حاضر برای پروژه های کلان توسعه زیر سقف در حدود 11 درصد و در خصوص پروژه های کلان طرح شهید خرازی و نیز طرح سبا اکثر فعالیتها در مراحل اولیه بوده و یا مراحل مطالعه مقدماتی را سپری می نماید . تنها پروژه واگن برگردان دوم ، نوار نقاله انتقال مواد و توسعه راه آهن در طرح شهید خرازی است که هم اکنون 11 درصد پیشرفت واقعی داشته است .



شرکت فولاد مبارکه با سرمایه 15800 میلیارد ریال هم اکنون به عنوان بزرگترین شرکت در بورس اوراق بهادار می باشد که در خلال سال 1386 و با عرضه بلوکی سهام مراحل انتقال سهام از سازمان مادر تخصصی به سایر متقاضیان طی و امر خصوصی سازی به عنوان راهبرد اصلی نظام تحقق گردید به گونه ای که در پایان سال 1386 سهام سازمان مادر تخصصی به کمتر از 22 درصد کاهش یافت .



شرکت فولاد مبارکه در سال مالی گذشته در بخش سرمایه گذاری در بورس نیز فعال بوده به طوری که در شرکتهای سرمایه پذیر تأمین کننده مواد اولیه و یا مصرفی خود مانند شرکت چادرملو ، شرکت گل گهر و شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات سرمایه گذاری نموده است . همچنین شرکت 3.57 درصد از کل سهام شرکت را بصورت سهام ترجیحی به کارکنان خود در سال 1386 واگذار نمود . در حال حاضر شرکت کارگذاری سهام عدالت با بیش از 30.19 درصد به عنوان سهامدار عمده شرکت به شمار می رود .



پس از شرکت کارگزاری سهام عدالت ، سازمان توسعه و نوسازی معادن با 21.799 درصد و سازمان تأمین اجتماعی با 15.37 درصد شامل اکثریت سهام می باشند .



وضعیت معاملاتی سهام شرکت در سال 1386 بدین صورت بود که پائین ترین رقم معامله بر روی سهم در نرخ 1813رریال و بالاترین قیمت در نرخ معاملاتی 4150 ریال انجام شد . در طول سال مالی تعداد 6.872.733.610 سهم مورد معامله قرار گرفت .



آخرین قیمت معاملاتی بر روی نماد این شرکت در سال 1386 نرخ 3200 ریال بود که در مقایسه با اولین قیمت معاملاتی 1889 ریال این شرکت در سال گذشته بدون در نظر گرفتن سود تقسیمی در مجمع سال گذشته این شرکت برای سهامداران خود بیش از 69 درصد سودآوری را بهمراه داشته است. حال به بررسی روند و وضعیت مالی شرکت در سال گذشته می پردازیم و در پایان نتیجه گیری و پیش بینی روند آتی شرکت را مورد بررسی قرار می دهیم .
شرکت در صورتهای مالی منتهی به 29/12/86 درآمد حاصل از فروش محصولان خود را با 44 درصد رشد نسبت به سال مالی 1358 به 31720 میلیارد ریال رسانده است که علت آن را می توان در افزایش نرخ محصولات تولیدی و افزایش تولید نسبت داد.

شرکت برای سال مالی منتهی 29/12/86 مقدار 000/923/4 تن از محصولات تولیدی خود را به فروش رسانده که این میزان منطبق با تولید شرکت می باشد . به عبارت دیگر شرکت بیش از مقدار تولید خود موفق به فروش محصولات خود شده است .

از فروش 000/923/4 تن شرکت ، 000/528/3 تن مربوط به فروش محصولات گرم می شود که این مقدار حدود 72 درصد ارزش وزنی و 69 درصد ارزش ریالی را به خود اختصاص داده است . محصولات سرد شرکت نیز با 1.133.000 تن فروش حدود 23 درصد ارزش وزنی و 23 درصد ارزش ریالی را به خود اختصاص داده است . محصولات شرکت در سال مالی 1386 به ترتیب با میانگین قیمتی 6213 ریال برای محصولات گرم و 6695 ریال برای محصولات سرد و 8706 ریال برای محصولات پوشش دار به فروش رفته که نسبت به سال 85 برای محصولات گرم 44 درصد رشد قیمت ، محصولات سرد 19 درصد و محصولات پوشش دار نیز 19 درصد رشد مواجه بوده است .

بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت در مقایسه با سال مالی منتهی به 29 /12/85 با 29 درصد رشد به 16259 میلیارد ریال رسیده است که این میزان 51 درصد از درآمد حاصل از فروش شرکت را به خود اختصاص داده است . در سال مالی 1385 بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت 57 درصد نسبت به درآمد حاصل از فروش شرکت بود که این میزان به دلیل افزایش قیمت های فروش در سال 1386 با کاهش 6 درصدی به 51 درصد رسیده است که نشاندهنده وضعیت مناسب شرکت در این زمینه می باشد .

سود ناخالص شرکت بدون کسر هزینه ها با 65 درصد رشد نسبت به سال مالی 1385 به رقم 15460 میلیارد ریال رسیده که با کسر هزینه های فروش سود عملیاتی شرکت به رقم 13415 میلیارد ریال رسیده که نسبت به سال مالی 1385 بیش از 76 درصد رشد پیدا کرده است . هزینه های عملیاتی شرکت با رشد منطقی 15 درصد نسبت به سال مالی 85 نشاندهنده حفظ حاشیه سود شرکت می باشد .

هزینه های مالی شرکت با رشد 66 درصدی به رقم 298 میلیارد ریال رسیده که از این مقدار 86 درصد مربوط به سود و کارمزد تسهیلات مالی دریافتی شرکت می باشد . هزینه مالی شرکت برای سال مالی منتهی به 29/12/86 در مقایسه با سال 85 نسبت به درآمد حاصل از فروش شرکت با افزایش مواجه بوده به طوری که در سال 1385 هزینه مالی شرکت 8 درصد از درآمد حاصل از فروش بوده ولی این رقم برای سال مالی 1386 ، 9 درصد درآمد حاصل از فروش بوده است .

سود پس از کسر مالیات شرکت با در نظر گرفتن درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی برای سال مالی 1386 رقم 10589 میلیارد ریال بوده که در مقایسه بارقم 6105 میلیارد ریال در سال 1385 رشدی بیش از 73 درصد را شرکت تجربه نموده است به طوری که درآمد هر سهم از 386 ریال به 670 ریال افزایش یافته است . لازم به توضیح است که رقم 44 میلیارد ریال از درامد های عملیاتی شرکت مربوط به فروش مواد و قطعات مازاد شرکت بوده است .

شرکت در بخش سرمایه گذاریهای بلند مدت خود نیز همانطور که در قسمت اول به آن اشاره شد بر روی شرکتهایی همچون توکافولاد ، چادرملو ، سرمایه گذاری معادن و فلزات و گل گهر سرمایه گذاری نموده که در تاریخ 29/12/86 بهای تمام شده سهام خریداری شده برای فولاد مبارکه رقم 516392 میلیون ریال بوده که نسبت به قیمت های فعلی بدون در نظر گرفتن خریدهای انجام شده در سه ماهه اخیر ارزش روز سرمایه گذاری های شرکت به بیش از 690735 میلیون ریال رسیده است .

در پایان قسمت تحلیل صورت مالی شرکت باید بگوییم که انحرافات عمده موجود در بودجه پیش بینی با بودجه واقعی شرکت بیشتر به دلیل افزایش مقدار فروش و نرخ محصولات تولیدی شرکت بوده است ، همچنین باید بگوییم به دلیل افزایش تولید شاهد کاهش هزینه های سربار شرکت بوده ایم .

مصرف سنگ آهن شرکت نیز نسبت به مقدار پیش بینی شده کاهش یافته است که این امر به دلیل صرفه جویی های انجام شده شرکت در اثر انجام پروژه های بهبود شرکت بوده است .

  
  
گروه فولاد


با توجه به آن که دو شرکت فولادی خراسان و خوزستان با صف خرید مواجه هستند و بازدهی بیش از 50 درصد را تنها ظرف یک ماه اخیر برای سهامداران خود داشته اند، گمانه زنی هایی مبنی بر تخمین وضعیت دو سهم در آینده نزدیک صورت می گیرد. تفاوت این دو با فولاد مبارکه آن است که یک مرحله از تعدیل مثبت عایدی سال 87 را اعلام کرده اند که بازتابی از رشد قابل توجه محصولات فولادی را نشان داده اما فولاد مبارکه هنوز دست به این تعدیل نزده و متقاضیان بی شماری دارد.


بنابراین به جز آن دسته از سهامدارانی که به هر دلیل نقدینگی نیاز دارند و یا به صورت سنتی، مایل به حضور در مجمع نیستند، تمامی سهامداران با فولاد به مجمع می روند. این در حالی است که چنین وضعیتی برای فخوز و فخاس مصداق ندارد. سهامداران این دو شرکت از عایدی مناسبی تاکنون برخوردار شده اند و برای فروش آمادگی بیشتری دارند.


با توجه به این که مجمع فخاس در 13 تیر و فخوز در 9 تیر ( به احتمال زیاد) برگزار خواهد شد، بسیاری در حال بررسی اوضاع برای حضور یا عدم حضور در مجمع هستند. به نظر می رسد با نزدیک شدن به مجمع این دو شرکت، شاهد عرضه های بیشتری باشیم اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که سهامداران عمده که در عرضه های بلوکی این دو شکست خورده یا خواهند خورد و یا حتی برندگان، برای جمع آوری سهام بیشتر از بازار، ممکن است با تقاضای خود کماکان روند این دو سهم را بدون تزلزل و با صف خرید تثبیت کنند.


لازم به ذکر است که دو شرکت فولادی خراسان و خوزستان از نظر بنیادی ارزنده هستند و بررسی ها حاکی از ادامه رشد قیمتشان در یک بعد میان مدت می کند. فردا مقایسه ای تحلیلی از تفاوت قیمت بازار محصولات و آخرین نرخ های پیش بینی شده این سه شرکت در همین بخش و به صورت گزارشی جداگانه ارائه خواهیم کرد که توجه شما را به خواندن آن جلب می کنیم.


موتورسازان تراکتور


نماد موتورسازان تراکتور پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و اعمال افزایش سرمایه 35 درصدی باز شد. البته این نماد دو روز پیش هم بازگشایی شده بود که به علت معامله کم و کشف قیمت نامناسب، آن معاملات ابطال شده بود. در معاملات امروز تعداد 71 هزار سهم حد فاصل 1300 ریال تا 1550 ریال معامله شد و در پایان بازار قیمت پایانی آن 1346 ریال محاسبه شد. سهم در حالی با P/e برابر 2/2 به استقبال معاملات فردا رفت که کمتر چنین نسبت قیمت به درآمدی را به خود دیده است. بنابراین احتمال می رود در معاملات فردا شاهد صف خرید سهم خواهیم بود. بررسی روند عرضه و تقاضای سهم این مسئله را بیشتر نمایان می کند. البته باید توجه داشت که روند حرکتی سهم بسیار وابسته به سهم تراکتورسازی است.

شایان ذکر است بر اساس اعلام شرکت، افزایش سرمایه تا زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور توصویب صورت های مالی سال 1386 به ثبت نخواهد رسید و خریداران حق تقدم ، در مجمع عایدی از این بابت نخواهند داشت ، در آمد خالص محقق شده 12 ماهه حسابرسی نشده سال 86 معادل 604 ریال است.


آلومینیوم ایران


آلومینیوم ایران پس از مدتها با صف خرید اندک 66 هزار سهمی در معاملات امروز روبرو شد. وضعیت بنیادی این شرکت همانند دیگر شرکتهای گروه معادن، بیشتر متاثر از نرخ های فروش است که با نوسانات قابل توجه همیشگی همراه است. قیمتهای جهانی آلومینیوم در حالی بین 2800 تا 2900 دلار در نوسان است که کماکان بسیاری از کارشناسان، رشد قیمت این فلز تا 3500 دلار را دور از ذهن نمی دانند. هرچند فایرا با پیش بینی های خوش بینانه خود در مورد نرخ های فروش، تا حدی از جذابیت خرید سهم می کاهد. شرکت در سال گذشته تخمین زده بود هر تن محصول را معادل 2808 دلار بفروشد که قیمتها در اکثر مواقع پایین تر از 2500 دلار بود و امسال نیز از پیش بینی فروش 3000دلاری سخن گفته است. در معاملات امروز 5 هزار سهم در نرخ مثبت سه درصد 11632 ریال معامله شد که در نرخ یاد شده حدود 66 هزار سهم تقاضای خرید باقی مانده بود. نرخ پایانی معاملات آن 11307 ریال محاسبه شده است.


بانک پارسیان


به دنبال اعلام حفظ نرخ سود بانکی در ارقام 12 درصدی، بانک پارسیان در غیاب دو سهم بانکی کارآفرین و اقتصاد نوین با صف خرید روبرو شده است. سهم به نرخ 200 تومانی رسیده و به نظر می رسد که سهامداران عمده که قصد کنترل روند سهم را دارند، با این شرایط مجبور به رضایت به صعود قیمتی سهم هستند. در معاملات امروزحدود 600 هزار سهم در نرخ 2004 ریال عرضه شد و در این نرخ 3/2 میلیون سهم تقاضا در پایان معاملات وجود داشت. نرخ پایانی امروز 1960 ریال محاسبه شد.


سرمایه گذاری غدیر :

با توجه به این که در حال حاضر ارزش روز دارایی های این شرکت نسبت به ارزش بازار شرکت بالاتر می باشد ( حدود 3500 ریال ) پیش بینی می گردد سهم در مرحله اول تا محدوده قیمتی 2300 ریال رشد نماید .


سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی:

با توجه به رشد زیرمجموعه های این شرکت در بخش پتروشیمی ( فناوران و خارک ) که منجر به رشد ارزش این شرکت شده ( NVA ) پیش بینی می گردد سهام این شرکت در مرحله اول تا محدوده قیمتی 2280 ریال رشد نماید .


سرمایه گذاری معادن و فلزات :

با تحقیقات انجام شده مشخص شد که شرکت فولاد مبارکه قصد جمع آوری سهام مذکور را تا محدوده قیمتی 8500 ریال از بازار دارد . لازم بذکر است که تاکنون موفق به مالکیت 23 درصدی این شرکت شده است

* گزارشی از محدوده قیمتی متانول *
عمومی
??/?/?? (??:??)






طی هفته گذشته قیمت تک محموله های متانول در بازارهای مختلف جهانی سمت و سویی متفاوت از یکدیگر نشان داد.

در چین و کره قیمتها کاهش یافته در تایوان و جنوبشرقی آسیا افزایش یافت و در اروپا/ آمریکا و هند ثابت بود. در چین بواسطه شروع بکار مجدد چندین واحد متانول و همچنین توقف و کاهش تولید در چند واحد مصرف کننده این محصول از جمله فرمالدئید و دی ام ئی (بعلت عدم صرفه اقتصادی) قیمتها کاهش یافت. در این منطقه قیمت متانول وارداتی با 20 دلارهرتن کاهش به 520 تا 530 دلارهرتن سی اف آر رسید و قیمت فروش داخلی این محصول نیز با 250 یوان هرتن کاهش به 4500 تا 4650 یوان هرتن رسیده است.

در کره نیز قیمتها با 10 دلار 10 دلارهرتن کاهش به 520 تا 540 دلارهرتن سی اف آر رسید. در تایوان قیمت متانول با 10 دلارهرتن افزایش به 470 تا 490 دلارهرتن سی اف آر رسیده است. در جنوبشرقی آسیا قیمتها 30 دلارهرتن افزایش یافته و به 450 تا 470 دلارهرتن سی اف آر رسید. در هند قیمت متانول ثابت و برابر 430 تا 440 دلارهرتن سی اف آر است.

در اروپا و آمریکا قیمتها تقریبا ثابت و به ترتیب برابر 440 و 449 تا 455 دلارهرتن فوب است.

باتوجه به تداوم روند کاهشی قیمت این محصول در بازار چین بعنوان عمده واردکننده این محصول در آسیا و (کاهش حجم واردات از سوی این بازار (و به تبع آن کاهش حجم محموله هایی که توسط تجار سایر کشورهایی آسیایی از خاورمیانه خریداری شده و مجددا به چین صادر میشود انتظار میرود روند نزولی قیمتها در سایر بازارهای آسیایی در هفته های آتی تسریع شود.



شرکت مخابرات ایران :

با توجه به صورتهای مالی شرکت ، کارشناسان بر این عقیده اند که سهام این شرکت در محدوده قیمتی 1500 ریال در بازار بورس عرضه می شود.



خبری از مجمع ملی مس :

با توجه به اخبار موجود ، این شرکت قصد تقسیم سود به میزان هر سهم 1200 ریال را در مجمع سالیانه خود دارد.

تاریخ برگزاری مجمع سالیانه شرکت در هفته دوم تیرماه می باشد



نورد قطعات فولادی :

طبق اخبار موجود با بررسی های بعمل آمده بر روی نرخ فروش محصولات شرکت و وضعیت تولید این شرکت در گزارش 3 ماهه خود با تعدیل عایدی تا محدوده 830 ریال مواجه می باشد .


رشد ناگهانی قیمت های جهانی مس
عمومی
??/?/?? (??:??)





قیمت های جهانی مس دیروز تا مرز 8250دلار رشد کرده که موجب اقبال معامله گران به نماد "فملی"گردیده است.


گزارشی از محدوده قیمتی گوگرد *
عمومی
??/?/?? (??:??)






در حال حاضر پیش بینی قیمت نسبتا" مشخصی برای گوگرد متصور نمی باشد. ظاهرا" تولیدکنندگان گوگرد نظیر عربستان سعودی در مذاکرات خود در فروشهای قراردادی موضع سرسختانه تری در پیش گرفته اند.

خبرهایی مبنی بر درخواستهای 1000 دلار هر تن CFR شمال افریقا نیز از سوی فروشندگان گوگرد به گوش می رسد اما بایست منتظر ماند تا نتیجه نهایی مشخص گردد. محموله ای از کانادا در راه چین می باشد، اما فعالیت برای خرید در چین ناچیز است. در هندوستان ، تولیدکننده مهم کودهای شیمیایی یعنی GSFC می گوید سه پیشنهاد فروش گوگرد را که کمترین آنها 867 دلار هر تن CFR بوده است دریافت نموده اما هنوز تصمیم نهایی به خرید نگرفته است. آخرین قیمت خرید این شرکت 822 دلار هر تن CFR بوده است. انتظار می رود تا 15 ژوئن تولید کننده مهم گوگرد در هندوستان یعنی شرکت Reliance قیمت این ماه خود را اعلام نماید.

قرار است پالایشگاه جدیدی را شرکت Reliance در اوایل دسامبر امسال به ظرفیت 1.24 میلیون بشکه در روز راه اندازی نماید که بطور قطع مجموع ظرفیت تولید گوگرد این شرکت را بطور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد. با توجه به شرایط اخیر می توان انتظار داشت در صورت انجام توافقی در هفته آینده قیمت گوگرد نسبت به آخرین قیمتها تا حدودی افزایش یابد.
--------------------
ازدواج فرزندان آدم چگونه بوده است؟

  
  
شروین شهریاری
* لطفا مقایسه‌ای تحلیلی از وضعیت شرکت فولاد مبارکه و فولاد خوزستان با یکدیگر و مزیت‌های هر یک ارائه دهید.



مقایسه دو یا چند شرکت با یکدیگر با محدودیت‌های خاصی در تحلیل بنیادی مواجه است و معمولا تفاوت‌های اساسی در فرآیند مدیریت، تولید و فروش محصولات باعث می‌شود تا این مقایسه‌ها معنادار نباشد. در مورد مبارکه و خوزستان نیز با وجود آنکه دو شرکت هم صنعت بوده، اما تفاوت‌های بااهمیت در مورد فعالیت آنها وجود دارد. خوزستان یک واحد ذوب و فولاد‌سازی است که محصول نهایی آن مشتمل بر انواع شمش فولادی است، اما مبارکه فرآیند تولید پیوسته (از سنگ‌آهن تا انواع ورق فولادی) را در اختیار دارد. همچنین خوزستان بخشی از سنگ‌آهن مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند. این در حالی است که مبارکه کل سنگ‌آهن مورد نیاز خود را از شرکت‌های داخلی، به نرخ مصوب دولتی می‌خرد. علاوه‌بر این، مشکل تامین انرژی برای فولاد خوزستان (به ویژه برق در فصل تابستان)، مشکلات وقفه‌های تولید را برای این شرکت ایجاد می‌کند که در مورد مبارکه این مساله وجود ندارد. به‌رغم وجود این تفاوت‌ها بنا به درخواست خواننده محترم، مقایسه‌ای اجمالی از منظر مالی بین دو شرکت انجام می‌دهیم که بیشتر با هدف آموزشی ارائه شده است. یکی از مدل‌های متداول برای مقایسه شرکت‌ها «هم مقیاس کردن صورت‌های مالی» است که می‌تواند با یکسان کردن اقلام (بر حسب‌درصد)، قابلیت مقایسه در حوزه بنیادی بین دو شرکت ایجاد کند. در دو جدول زیر آخرین‌ترازنامه حسابرسی نشده سالانه هر دو شرکت (منتهی به 29 اسفند 86) به روش هم مقیاس مجددا محاسبه و ارائه شده است. در توضیح این جدول‌ها باید گفت که مجموع دارایی‌ها (و نیز بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام) در مورد هر دو شرکت برابر صد‌درصد در نظر گرفته شده و متناسب با این مقیاس، سایر اقلام‌ترازنامه محاسبه شده‌اند.



از مقایسه اقلام‌ترازنامه هم مقیاس بین این دو شرکت به نتایج جالبی می‌توان دست یافت که در ادامه به چند مورد اشاره می‌شود:
1 - در اولین نگاه تفاوت بارز بین وضعیت نقدینگی دو شرکت جلب توجه می‌کند؛ مبارکه شرکتی است که شاخص‌های نقدینگی در مورد آن وضعیت فوق‌العاده‌ای را نشان می‌دهند به طوری که این شرکت تقریبا بدهی قابل‌توجهی نداشته و به همین دلیل با استفاده از منابع موجود، اخیرا به سرمایه‌گذاری گسترده در بازار سهام نیز روی آورده است. علاوه‌بر این، موجودی نقد 540‌میلیارد تومانی (حدود 13‌درصد از کل دارایی‌ها) در تاریخ 29 اسفند 86 نیز رقم اعجاب‌انگیزی است.‌ترکیب اقلام‌ترازنامه همچنین نوید امکان تقسیم سود مناسب و سریع در دوره‌های آتی را می‌دهد. همچنین با توجه به این نسبت‌ها، وضعیت مبارکه به گونه‌ای است که می‌تواند در جهت تعریف و پیشبرد طرح‌های توسعه یا حوزه‌های سرمایه‌گذاری جدید در آینده به سهولت حرکت کند. فولاد خوزستان از این لحاظ در وضعیت متفاوتی قرار دارد. حجم بدهی‌های جاری بزرگ‌تر از دارایی‌‌های جاری است که وضعیت نقدینگی مناسبی را در تاریخ‌ترازنامه 86 نشان نمی‌دهد. همچنین تقسیم سود بالا با توجه به‌ترکیب اقلام‌ترازنامه استراتژی مناسبی نخواهد بود، هرچند شرکت در مجمع 85 نیز تقریبا80‌درصد از کل سود خود را بین صاحبان سهام تقسیم کرده که این رویه در صورت ادامه مشکلات نقدینگی برای شرکت ایجاد خواهد کرد. نسبت جاری «فخوز» در محدوده کمتر از یک قرار گرفته و سرمایه در گردش شرکت نیز منفی است.
2 – میزان موجودی مواد و کالا در دو شرکت تقریبا برابر است. البته‌ترکیب این طبقه از‌ترازنامه نشان می‌دهد که در فولاد خوزستان بخش بزرگ‌تری به دپوی مواد اولیه اختصاص دارد. همچنین سفارش مواد و کالا در خوزستان بزرگ‌تر از مبارکه است که علت آن نیز به ماهیت تامین‌کنندگان مواد اولیه (داخلی یا خارجی) بازمی‌گردد. علاوه‌بر این بدهی خوزستان در بخش حساب‌های پرداختنی تجاری عمدتا مربوط به تامین‌کنندگان مواد اولیه است که در مبارکه رقم ناچیزی را تشکیل می‌دهد. از مجموع این موارد می‌توان به مزیت فولاد مبارکه نسبت به خوزستان در زمینه مبادلات مربوط به تامین مواد اولیه (عمدتا سنگ‌آهن) پی برد که البته در تحلیل این مساله باید حمایت کامل از فولاد مبارکه بابت سوبسید سنگ‌آهن داخلی را مدنظر داشت.
3 - تفاوت سهم دارایی ثابت نسبت به کل دارایی‌ها جلب توجه می‌کند. خوزستان در زمینه اجرای طرح‌های توسعه از مبارکه جلوتر است، به نحوی که طرح‌های توسعه در‌ترازنامه این شرکت حدود 18‌درصد از کل دارایی را تشکیل می‌دهد. این طرح‌ها عمدتا مربوط به پروژه زمزم 2 (کارخانه آهن اسفنجی) و افزایش ظرفیت فولاد‌سازی (از 4/2 به 2/3‌میلیون تن) است. بنابر آخرین گزارش «فخوز»، کل برآورد سرمایه‌گذاری مورد نیاز در این پروژه‌ها 3/345‌میلیارد تومان است که برای تکمیل به 128میلیارد تومان نقدینگی در حال حاضر احتیاج دارد تا طرح‌ها را در سال 87 به بهره‌برداری برساند. برای تحقق این هدف باید توجه کافی به وضعیت نقدینگی خوزستان مبذول شود و در این راستا سیاست تقسیم سود از کل سود انباشته 130میلیارد تومان در مجمع آتی قابل‌توجه است.
4 - سایر حساب‌های پرداختنی در «فخوز» به مراتب بزرگ‌تر از «فولاد» است. عمده‌ترین بخش این سرفصل بدهی در هر دو شرکت به بند «ج» تبصره 1 قانون بودجه باز می‌گردد. بر اساس این بند، شرکت‌های دولتی که قسمتی از سهام آنها مربوط به بخش غیر دولتی است، به تناسب میزان سهام دولت مشمول پرداخت 40درصد از سود ناخالص خود خواهند بود. این بدهی در مورد «فخوز» 3/8‌درصد از کل بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام و در مبارکه 2/3‌درصد را تشکیل داده است. (مطابق صورت‌های مالی 6 ماهه حسابرسی شده)
بر اساس یادداشت‌های توضیحی، فولاد خوزستان بابت این تبصره مبلغ 1/102‌میلیارد تومان بدهی به دولت پیش بینی کرده که 1/1‌میلیارد تومان مربوط به قانون بودجه 85، معادل 2/62‌میلیارد تومان مربوط به قانون بودجه 86 و معادل 8/38‌میلیارد تومان مربوط به قانون بودجه 87 می‌شود. تسویه این بدهی‌ها که موعدی کمتر از یک سال دارد، بر وضعیت نقدینگی هر دو شرکت آثار منفی خواهد داشت.
5 - نسبت بدهی در مبارکه ناچیز بوده و همانگونه که توضیح داده شد، این شرکت با روند موجود اساسا نیازی به استفاده از اهرم مالی ندارد. همچنین نسبت مالکانه 68‌درصدی در فولاد مبارکه، موقعیت برتر صاحبان سهام نسبت به بستانکاران را نشان می‌دهد. اما خوزستان، در این بخش وضعیت متفاوتی داشته و حدود 32درصد از کل دارایی‌ها به صاحبان سهام تعلق دارد. علت این مساله نیز به نسبت بدهی بالای شرکت مربوط می‌شود، هر چند با توجه به خرید سنگ‌آهن خارجی به قیمت آزاد و در دست داشتن طرح‌های توسعه این نسبت قابل توجیه است. اما به طور کلی در مورد فولاد خوزستان با در نظر گرفتن وضعیت نقدینگی که قبلا بدان اشاره شد و ارقام قابل‌توجه بدهی، اتکا بر استفاده از اهرم مالی به منظور تامین نقدینگی، احتمالا مقدور نخواهد بود. ضمن آنکه با در نظر گرفتن این نکته، سرفصل هزینه مالی در صورت سود ‌و زیان خوزستان در چند دوره آتی، جزء لاینفک خواهد بود. بنابراین شرکت جهت بهبود ساختار مالی و اجرای طرح‌های توسعه، احتمالا باید صرفا بر منابع صاحبان سهام جهت مطلوب نگه داشتن وضعیت نقدینگی خود اتکا کند. یک راهکار احتمالی، اجرای انواع افزایش سرمایه (از محل مطالبات و آورده نقدی یا سود انباشته) در کنار تقسیم سود نقدی پایین خواهد بود.
  
  
فجوش ) جوش و اکسیژن ایران
*ای پی اس 87 :215 ریال که 29 درصد نسبت به سال مالی قبل کاهش داشته است.در تاریخ 870126 مبلغ 404 ریال اعلام کرده بود که علت دلایل تعدیل را کاهش مقدار فروش محصولات به دلیل کاهش تقاضای بازار و عدم تامین به موقع مواد اولیه اعلام کرده است.
**هیئت مدیره در نظر دارد طی 5 سال سرمایه خود را 100درصد افزایش دهد.
***هیئت مدیره در نظر دارد مبلغ 97 ریال بین سهامداران تقسیم کند.
****طرح و توسعه :
#طرح خرید دو خط ماشین آلات تولید الکترود با بر آورد سرمایه گذاری به مبلغ 2.000 م ریال در نظر دارد که تا کنون 1.900 م ریال سرمایه گذاری کرده است. درصد پیشرفت : 95 درصد تاریخ بهره برداری شهریور 87
## طرح خط توسعه خطوط کشش سیم با برآورد به مبلغ 3.000 م ریال در دست اجرا دارد که تا کنون مبلغ 150 م ریال سرمایه گذاری کرده است.
---------------------
لیزینگ خودرو غدیر
* پیش بینی ای پی اس امسال 300 ریال میباشد.
* 3 ماهه امسال 18 درصد معادل 55 ریال و سال گذشته 22 درصد معادل 66 ریال پوشش داده است.
* افزایش سرمایه نداشته است.
* سال گذشته ابتدای سال سود را 294 ریال اعلام کرده بود که 297 ریال پوشش داد.
* سود عملیاتی امسال نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات 1 درصد افزایش داشته است.
* در آخرین پیش بینی سود امسال را 300 ریال اعلام کرده بود.
* 275 ریال سود نقدی از طرف هیئت مدیره به مجمع پیشنهاد خواهد شد.
* افزایش سرمایه از 300 میلیارد به 400 میلیارد در اختیار دارد.
-----------------------
نئوپان 22 بهمن
* پیش بینی ای پی اس امسال 1276 ریال میباشد.
* 6 ماهه امسال 60 درصد معادل 765 ریال و سال گذشته 51 درصد معادل 732 ریال پوشش داده است.
* افزایش سرمایه نداشته است.
* سال گذشته ابتدای سال را 1306 ریال سود اعلام کرده بود که 1445 ریال پوشش داد(تعدیل + اعلام کرد).
* سود عملیاتی امسال نسبت به سال گذشته 4 درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات 4 درصد کاهش داشته است.
* در آخرین پیش بینی سود امسال را 1276 ریال اعلام کرده بود(بدون تغییر).
* 400 ریال سود نقدی از طرف هیئت مدیره به مجمع پیشنهاد خواهد شد.
* طرح پروفیل با مواد کمپوزیت با براورد سرمایه گذاری 15650 ملیون ریال در دست اجرا دارد که 12798 میلیون ریال سرمایه گذاری انجام گرفته و در اذر ماه 86 به صورت ازمایشی به بهره برداری رسیده است
-----------------
خودرو ) ایران خودرو

*ای پی اس 87 :518 ریال که نسبت به سال مالی قبل 12 درصد افزایش داشته است که دلایل افزایش را اعلام نکرده است.
**شرکت برنامه افزایش سرمایه از 6.300 میلیارد ریال به 8.000 میلیارد ریال از محل سود تقسیم نشده سنوات آتی در دستور کار دارد.
***شرکت برای سال مالی 86 100 درصد سود خالص را بین سهامداران تقسیم می کند همچنین شرکت برای سال مالی 87 سیاست تقسیم سود را اعلام نکرده است.
______________________________________
خموتور ) موتورسازان تراکتور سازی ایران

*ای پی اس 87 : 456 ریال که نسبت به سال مالی قبل کاهش داشته است که دلایل تغییر ناشی از افزایش سرمایه است.
**شرکت سیاست تقسیم سود را اعلام نکرده است
***همچنین شرکت سرمایه خود را از مبلغ 120.000 م ریال به 162.000 م ریال از محل آورده نقدی سهامداران افزایش داده است.
----------------
فخوز ) فولاد خوزستان

*ای پی اس جدید 1821 ریال که 92 درصد رشد داشته است..لازم به ذکر است شرکت در تاریخ 861107 مبلغ 652 ریال و در تاریخ 861225 مبلغ797 ریال اعلام کرده بود. همچنین شرکت پیش بینی سال مالی 87 را 930 ریال اعلام کرده بود.

**شرکت در نظر دارد 70 درصد از سود خالص را بین سهامداران تقسیم کند.

***طرح های توسعه :
#افزایش ظرفیت فولاد سازی با بر آورد 2.452 میلیارد ریال که تاکنون مبلغ 1.281 میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است با پیشرفت 64 درصد.
##پروژه زمزم 2 با برآورد 1.001 میلیارد ریال که تا کنون 892 میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است.با پیشرفت 94 درصد
-----------------
فخاس ) مجتمع فولاد خراسان

*ای پی اس جدید : 763 ریال که 8 درصد افزایش داشته است. که دلایل تغییرات را اعلام نکرده است.لازم به ذکر است شرکت در تاریخ 861026 مبلغ 606 ریال و در 870225 مبلغ 702 ریال اعلام کرده است.

**شرکت در نظر دارد 50 درصد از سود خالص را بین سهامداران تقسیم کند.

*** شرکت افزایش سرمایه 50درصدی در دستور کار دارد.

****طرح های توسعه :
#پروژه ایجاد مدول دو احیا به ظرفیت 800 هزار تن با بر آورد 7/1.382 میلیارد ریال که تاکنون 389 میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است.48 درصد پیشرفت-- سال بهره براری تیر 88
##طرح توسعه واحد فولادسازی با ظرفیت 720هزار تن بیلت با برآورد 7/1.973 میلیارد ریال در حال عقد قرارداد دارد در سال 90به بهره برداری می رسد.
###احداث شرکت بین المللی تولید و توسعه مواد فلزی سهامی خاص با سرمایه 250 میلیارد ریال 56 درصد مالکیت
جهت تامین آهن اسفنجی با ظرفیت 800 هزا تن با 50 درصد پیشرفت که سال 87 به بهره برداری می رسد

*****شرکت در اطلاعیه مورخ870307 درصد مالکیت خود را در شرکت بین المللی تولید و توسعه مواد فلزی سهامی خاص 40درصد اعلام کرده بود با پیشرفت 52 درصد
----------------
سکارون ) سیمان کارون

*شرکت در تاریخ 860223 ای پی اس را 950 ریال اعلام کرده بود که مبلغ 855 ریال محقق گردیده است که شرکت دلایل تغییر را اعلام ننموده است.
*طرح های توسعه
احداث یک خط تولید به ظرفیت 3300تن کلینکر در روز با برآورد 1.288 میلیارد ریال که تاکنون 623 میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است. درصد پیشرفت 41 درصد سال بهره برداری 88
* هیئت مدیره در نظر دارد به ازای هر سهم 500 ریال بین سهامداران تقسیم کند.
* شرکت تا سال 89 از پرداخت مالیات معاف است.
----------------
کهمدا )شیشه همدان
*ای پی اس 88: 250 ریال که نسبت به سال مالی قبل 25 درصد رشد داشته است.که شرکت دلایل رشد را افزایش مبلغ فروش ناشی از افزایش نرخ اعلام کرده است
*ای پی اس 87: 200 ریال 9 ماهه 78 درصد پوشش داده است.
*همچنین شرکت در نظر دارد برای سال مالی 88 به ازای هر سهم 200 ریال بین سهامداران تقسیم کند.
---------------------
وتوکا ) سرمایه گذاری توکا فولاد
*ای پی اس 88 : 542 ریال که نسبت به سال مالی قبل 29 درصد رشد داشته است. که دلایل تغییرات را
# اجرایی شده قراردادهای ماشین شماره 2 ریخته گری فولاد مبارکه
#انباشت و برداشت فولاد سبا
#تامین نقدینگی لازم جهت هزینه های سرمایه گذاری ها
#عملیاتی نمودن قراردادها
اعلام نموده است.

*هیئت مدیره در نظر دارد 75 درصد از سود خالص را بین سهامداران تقسیم کند.
__________________________________________________ _________
خکار) کاربراتور ایران
*ای پی اس 87 :825 ریال که نسبت به سال مالی قبل 16 درصد رشد داشته است.که دلایل تغییرات را
#افزایش حجم مقداری فروش بر اساس در خواست مشتری
اعلام نموده است.
*هیئت مدیره در نظر دارد به ازای هر سهم 300 ریال بین سهامداران تقسیم کند.
__________________________________________________ ________
نتوس ) پشمبافی توس
*ای پی اس 87 : 22 ریال سال مالی قبل 8 ریال
__________________________________________________ _______
ثشاهد ) شاهد
*ای پی اس 87 :781 ریال 9 ماهه __94 درصد پوشش
ای پی اس 88 : 930 ریال که نسبت به سال مالی قبل 19 درصد رشد داشته است که دلایل تغییرات را
#افزایش در آمد حاصل از سرمایه گذاری ها
#کاهش هزینه های مالی بدلیل باز پرداخت تسهیلات اعلام نموده است.

* هیئت مدیره در نظر دارد برای سال مالی 88 60 درصد از سود خالص (558 ریال) را بین سهامداران تقسیم کند.
*همچنین شرکت افزایش سرمایه تا مبلغ 1.230 میلیارد ریال را در دستور کار دارد.
-------------------------
تراک ) ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران
*ای پی اس 87 : 5831 ریال که نسبت به سال مالی قبل 68 درصد رشد داشته است. که دلایل تعدیل انعقاد قرارداد 120 دستگاه لودر با سازمان شهرداری ها و دهیاری کشور (وزارت کشور)
*هیئت مدیره در نظر دارد به ازای هر سهم 5164 ریال بین سهامداران تقسیم کند.

*چند نکته :
#شرکت در تاریخ 861205 اعلام کرده بود هیئت مدیره قصد افزایش سرمایه از مبلغ 17 میلیارد ریال به مبلغ 50 میلیارد از محل آورده نقدی در دستور کار دارد.
و همچنین طرح های عمده در دست اجرا شامل خرید ماشین آلات جدید با برآورد 15.004 م ریال و تا کنون مبلغ 10.463 م ریال سرمایه گذاری کرده است. با پیشرفت 72 درصد و زمان بهره برداری پایان اسفند 87
البته دو نکته فوق در این اطلاعیه انعکاس نداده شده است.
---------------------
سیلام ) سیمان ایلام
*ای پی اس : 401 ریال 3 ماهه 13 درصد پوشش
*طرح توسعه :
طرح ایجاد یک خط تولید با ظرفیت 3300 تن کلینکر
برآورد سرمایه گذاری 1.073 میلیارد ریال # تا کنون 822 میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است.
63 درصد پیشرفت # تاریخ بهره برداری : پایان سال 87 #اثرات سود آوری بر در آمد هر سهم 300 ریال
## لازم به ذکر است شرکت در تاریخ 860823 درصد پیشرفت طرح را 67 درصد اعلام کرده بود.که دلیل تغییر را عنوان ننموده است.
*همچنین شرکت در نظر دارد مبلغ 30 میلیارد ریال از سود قابل تقسیم سال مالی 87 را مجددا به افزایش سرمایه منظور نماید.
* شرکت در نظردارد 70 درصد از سود خالص را بین سهامداران تقسیم کند.
---------------------
فمراد )آلومراد
*ای پی اس 87 :891 ریال که نسبت به سال مالی قبل 13 درصد رشد داشته است که شرکت دلایل تغییرات را اعلام ننموده است.
*هیئت مدیره در نظردارد مبلغ 591 ریال از سود خالص را بین سهامداران تقسیم کند
---------
فروم ) تولید فرومولیبدن کرمان
*ای پی اس 87 :361 ریال که نسبت به سال مالی قبل 13 درصد رشد داشته است که شرکت دلیل تغییرات را اعلام ننموده است.
*هیئت مدیره در نظر دارد مبلغ 300 ریال را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع پیشنهاد دهد.
_________________________________________________
وامید ) مدیریت سرمایه گذاری امید
* پیش بینی ای پی اس : 583 ریال 3 ماهه 2 درصد پوشش داده است.
* هیئت مدیره در نظردارد 60درصد از سود خالص را بین سهامداران تقسیم کند.
* شرکت افزایش سرمایه 50 درصدی از محل اندوخته سرمایه ای و سود انباشته را در دستور کار دارد.
---------------
ددام :‌داملران

افزایش سرمایه 100 درصدی از مبلغ 17.700 میلیون ریال به 34.500 میلیون ریال صورت گرفته است .

eps سال 86 ابتدا 2073 ریال و سپس 1868 که درنهایت 2003 تحقق یافت .
eps سال 87 قبل از افزایش سرمایه 2199 ریال و پس از افزایش سرمایه 100درصدی 1100 اعلام شده است .

1500 ریال در مجمع امسال تقسیم شد .
850 ریال سود برای تقسیم در مجمع سال آینده پیشنهاد شده است .
__________________
شخارک )پتروشیمی خارک
*شرکت در تاریخ 861107 ای پی اس را مبلغ 3125 ریال اعلام نموده بود.ای پی اس جدید 3347 ریال اعلام کرده است که دلایل تعدیل افزایش قیمت محصولات (پروپان. بوتان. پنتان.گوگرد) .
* شرکت تصمیم دارد 80 درصد از سود خالص سال 86 را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع پیشنهاد دهد
*طرح های توسعه :
طرح متانول دوم ظرفیت 1.46 م تن
##با بر آورد 7.04 میلیارد ریال مبلغ 485 م یورو ارزی -- 1.014 میلیارد ریال
22 درصد پیشرفت
هزینه انجام شده 504.927 م ریال
تاریخ بهره برداری 90 اثرات سود آوری با سرمایه فعلی 1200ریال

##نوسازی و افزایش ظرفیت واحد Lpg
با بر آورد 944.205 م ریال
49 درصد پیشرفت
هزینه انجام شده 382.401 م ریال
تاریخ بهره برداری 88 اثرات سود آوری با سرمایه فعلی 280 ریال
-------------------
تحلیل بنیادی شرکت سرمایه گذاری امید
 مجمع شرکت سرمایه گذاری امید با حضور بیش از 95.3% سهامداران برگزار شد و در نهایت 300 ریال تقسیم سود تصویب شد لازم به ذکر است شرکت مجوز افزایش سرمایه را نتوانسته است تا کنون از سازمان بورس دریافت کند.
ارزش سرمایه گذاری های شرکت در پایان سال مالی 86 برابر 20.440 میلیارد ریال که 19.510 میلیارد آن (معادل 95%) به شرکت های بورسی و مابقی به شرکت های غیر بورسی اختصاص دارد که در این بین گل گهر و چادرملو به ترتیب 39% و 35% ارزش بازار شرکت را تشکیل می دهند همچنین سیمان هرمزگان نیز سهم 10% را در اختیار دارد.
در پایان سال مالی ارزش افزوده پورتفو بورسی شرکت برابر 14.799 میلیارد ریال و حقوق صاحبان سهام 7.076 میلیارد ریال می باشد که ارزش خالص دارایی های شرکت به ازای هر سهم برابر 5.469 ریال می رساند. لازم به ذکر است ارزش خالص دارایی های شرکت در پایان سال مالی 85 به ازای هر سهم 5.120 ریال بوده است.
29% سهم درآمد حاصل از سرمایه گذاری شرکت در سال مالی 86 به سهام چادرملو و 25% به گل گهر اختصاص دارد سیمان هرمزگان و سرمایه گذاری سپه نیز به ترتیب سهم 16% و 11% از کل سود 1.169 میلیاردی سرمایه گذاری امید را تشکیل می دهند.
در سال مالی 86 وامید 1.113 میلیارد ریال سود فروش سهام شناسایی نموده است که 98% آن بابت فروش سهام گل گهر می باشد.

مهم ترین فعالیت های شرکت و برنامه های آتی

- خرید 10% سهام شرکت گوهر زمین که جمع سهام امید در این شرکت که بر آنومالی شماره 3 معدن گل گهر فعالیت می کند و تا سال 90 به ظرفیت تولید 10 میلیون تن گندله خواهد رسید به 32.5% می رسد.

- خرید 14.3% سهام تامین سرمایه امین که در زمینه تعهد پذیره نویسی شرکت های مشمول واگذاری و مشاوره و سبد گردانی فعالیت می کند

- همچنین واگذاری 49% سهام الوان ثابت و 20% سهام کاشی کویر یزد نیز در مراحل انتهایی به سر می برد.

- لازم به ذکر است شرکت در راستای ارتقا نقدینگی به میزان 1.730 میلیارد ریال از مطالبات سود سهام سنواتی را از شرکت های سرمایه پذیر دریافت نموده است.

- همچنین برنامه های آتی شرکت تمرکز بیشتر در صنعت فولاد و سنگ آهن , سیمان , املاک و ساختمان , خدمات مالی برتر و نفت , گاز و پتروشیمی می باشد.

- این شرکت پیش بینی سرمایه گذاری 4.512 میلیاردی را در شرکت های زیر مجموعه نموده است که عمدتا به سهم شرکت در سرمایه گذاری در شرکت های گوهر زمین , چادرملو , گل گهر و شرکت های سیمانی بجنورد و ایلام می باشد.

منبع : آریا سهم

87/3/27::: 6:14 ع
نظر()
  
  

پیش بینی ومعادن
عنوان خبر:

همان طور که دیروز عنوان کردیم، نماد سرمایه گذاری معادن و فلزات در صورتی که امروز از سطح 770 تومان عبور کند، سقف سال گذشته را پشت سر گذاشته و به سوی اهداف جدید قیمتی خواهد رفت. میزان معاملات سهم تا این لحظه آن قدر پرحجم نبوده که بتوان با قاطعیت از گذر از این سطح اطمینان یافت اما به نظر می رسد با توجه به اقبال به شرکتهای چادرملو، گل گهر و فولاد خراسان و افزایش قیمت آن ها که رشد ارزش خالص دارایی های ومعادن را به دنبال دارد، این سهم طی روزهای آینده به سوی اهداف تازه قیمتی حرکت کند

-----------------------------------------

بازگشایی ولساپا
عنوان خبر:

نماد رایان سایپا پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بازگشایی شد. هم اکنون سهم با بیش از 26 درصد کاهش، در نرخ 1800 ریال معامله می شود. شرکت در مجمع، 800 ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کرد در حالی که 862 ریال عایدی در سال 86 داشته است.

---------------------------------------

بازگشایی شپترو
عنوان خبر:

نماد پتروشیمی آبادان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بازگشایی شد. اولین معامله در قیمت 710 تومان و با رشد 5/3 درصدی انجام شده اما فروشندگان در قیمتهای فراتر از 750 تومان حاضر به عرضه هستند. این در حالی است که شرکت در مجمع، 875 ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کرد. سود واقعی سال 87 برابر 1045 ریال بوده است.

سود سال 87 شرکت، 1250 ریال عنوان شده که P/e با این رقم 6/5 است. این در حالی است که پتروشیمی آبادان به دلیل پروژه های متعددش که سال هاست با تاخیر اجرایی همراهند اما تولید را با افزایش زیادی روبرو می کنند، با P/e بالای 10 نیز معامله می شده و همواره سطح نسبت قیمت به درآمد بیش از گروه پتروشیمی داشته است. شرکت در سال جاری پروژه جدید Pvc را به بهره برداری می رساند و وعده داده دیگر پروژه ها را در سال آینده وارد مدار تولید کند. در صورت افتتاح این طرح ها، شرکت توان رشد قیمتی را در سال جاری خواهد داشت.

------------------------------------------

وضعیت خزامیا
عنوان خبر:

نماد زامیاد در حالی در درصدهای منفی معامله می شود که این شرکت در تاریخ 29 خرداد مجمع عمومی عادی سالیانه را برگزار خواهد کرد. شرکت در سال مالی 86 معادل 720 ریال سود به ازای هر سهم پوشش داده و پیش از این نیز اعلام کرده قصد تقسیم 100 درصد سود را البته پس از کسر تعدیلات سنواتی و کسورات قانونی دارد. این امکان نیز وجود دارد که به سبب نیاز پروژه کاشان شرکت به نقدینگی، درصد تقسیم سود در مجمع کاهش یابد.

سود سال 87 زامیاد به ازای هر سهم، 685 ریال اعلام شده است. بنابراین اگر نماد زامیاد هم مانند پارس خودرو پس از برگزاری مجمع، با کاهش قیمتی معادل تقسیم سود بازگشایی شود، با قیمتهایی بین 100 تا 110 تومان به معاملات گام خواهد گذاشت که با سود سال 87، P/e برابر 6/1 خواهد داشت. این P/e برای سهمی که با تغییر ترکیب تولید به سوی وانت های انژکتوری توان افزایش حاشیه سود را دارد و با هر یک درصد رشد حاشیه سود، بیش از 10 درصد رشد سود خواهد داشت، به واقع شگفت انگیز خواهد بود.

------------------------------------------

صف وصندوق
عنوان خبر:

نماد صندوق بازنشستگی کشوری به دنبال استقبال از دو سهم پتروشیمی خارک و فن آوران با صف خرید روبرو شده است.  این شرکت به طور معمول در روزهای اواخر تابستان و اوایل پاییز به سبب توجه بازار به سهام پتروشیمی مورد توجه قرار می گیرد و با رشد نرخ مواجه می شود. وصندوق به جز این دو شرکت پتروشیمی، سرمایه گذاری های ارزنده ای در شرکتهای در آستانه بهره برداری پتروشیمی انجام داده که به ظرفیت رسیدن آنها، خالص ارزش دارایی های سهم را به طرز قابل ملاحظه ای رشد خواهد داد.

------------------------------------------------


  
  
   1   2   3   4      >