سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وفاداری، عامل الفت گرفتن [مردم با شخص] است. [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :41
کل بازدید :552736
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/8
1:46 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
پرسش از آقای انوشیروان حسینی از طریق پست الکترونیک: لطفا مقایسه ای تحلیلی از وضعیت شرکت پتروشیمی خارک و فن آوران با یکدیگر و مزیت های هر یک ارائه دهید. در مطلب روز گذشته در همین ستون بخشی از مقایسه بین دو شرکت پتروشیمی خارک و فن آوران انجام شد. در ادامه به مقایسه صورت سود و زیان دو شرکت به روش هم مقیاس می پردازیم.


جدول اول براساس صورت سود و زیان حسابرسی شده سال قبل تهیه شده و جدول دوم بر مبنای آخرین پیش بینی درآمد این شرکت ها که هر دو نیز با تعدیل مثبت همراه بوده، محاسبه و تنظیم شده است. در توضیح این جدول ها باید گفت که درآمد حاصل از فروش در مورد هر دو شرکت برابر صد درصد در نظر گرفته شده و متناسب با این مقیاس سایر اقلام صورت سود و زیان محاسبه شده اند.
از مقایسه اقلام صورت های سود و زیان هم مقیاس بین این دو شرکت به نتایج جالبی می توان دست یافت که در ادامه به چند مورد اشاره می شود:
1 - حاشیه سود ناخالص هر دو شرکت به رغم تفاوت های موجود در پروسه تولید، تقریباً یکسان است. خارک از گاز ترش استفاده می کند که به سبب موقعیت جغرافیایی خود از قدرت چانه زنی خوبی در تعیین نرخ ماده اولیه برخوردار است . اما فن آوران از گاز طبیعی به عنوان ماده اولیه استفاده می کند که در صورت رشد قیمت این ماده تا نرخ های جهانی شاهد رشد بهای تمام شده خواهد بود. (در پیش بینی سال جاری خرید گاز طبیعی حدود 17درصد از کل بهای تمام شده را شامل می شود.) اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که فن آوران به سبب ثبات هزینه های سربار و دستمزد حتی در صورت افزایش قابل ملاحظه قیمت خوراک، باز هم می تواند مارجین ناخالص را در سطح فعلی حفظ کند، البته مشروط بر آنکه خوراک کافی جهت تولید یک میلیون تنی متانول در اختیار این واحد قرار گیرد.
حجم تولید و فروش متانول در خارک سال گذشته حدود 700هزار تن و در فن آوران 580هزار تن بوده است .
2 - تفاوت سود عملیاتی بین دو شرکت نسبت به فروش جلب توجه می کند و این مساله ناشی از بالابودن غیرمتعارف هزینه های عملیاتی در فن آوران نسبت به خارک است. صورت های مالی حسابرسی شده نشان می دهد که عمده ترین بخش هزینه های عملیاتی بعد از هزینه های اداری و فروش را در فن آوران اقلام زیر تشکیل داده اند:
همان طور که از ارقام جدول پیداست بخشی از هزینه ها به واسطه مبادلات ارزی این شرکت بوده است. همچنین به علت مسائلی نظیر قطع گازو مواد اولیه (از سایر شرکت های پتروشیمی) و توقف های تولید، فن آوران متحمل هزینه های عملیاتی شده است . علاوه بر آن ضایعات تولید (عمدتا به دلیل کیفیت نامناسب گاز ورودی به کارخانه در برخی مقاطع زمانی) نیز سهم بالایی در تولید ضایعات متانول و متعاقب آن رشد هزینه عملیاتی داشته است. هر چند این مسائل که عمدتاً ماهیت ریسک سیستماتیک برای فن آوران دارند، حاشیه سود عملیاتی شرکت را نسبت به خارک به نحو قابل ملاحظه ای کاهش داده، اما آثار حذف هر یک از این اقلام هزینه ای در دوره های آتی می تواند منجر به رشد مناسب سود عملیاتی در فن آوران شود. همچنین فن آوران در صورت تأمین خوراک امکان رشد حجم تولید متانول را تا یک میلیون تن داراست که چنین امکانی برای خارک فراهم نیست.
با توجه به این مسائل می توان نتیجه گرفت که ریسک و بازده سهام فن آوران به طور کلی بالاتر از پتروشیمی خارک است.
3 - پتروشیمی فن آوران به لحاظ وضعیت نقدینگی که در روز گذشته بدان اشاره شد، سرفصل هزینه مالی را در صورت سود و زیان خود دارد و این در حالی است که خارک به واسطه انباشت نقدینگی ، دارای درآمدهایی در بخش سرمایه گذاری (اوراق مشارکت) و متفرقه است . سهم مالیات نیز در فن آوران به واسطه معافیت ده ساله صفر و در خارک ناچیز است.
4 - در بخش محصولات غیر از متانول، دو شرکت کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. تولیدات خارک شامل گوگرد ، پروپان و... می باشد که این محصولات نیز در سال های اخیر با رشد قیمت مواجه شده و درآمدزایی مناسبی برای خارک داشته اند. فن آوران نیز سایر محصولات خود را بر مشتقات متانول متمرکز کرده که از بین آنها طرح اسید استیک با ظرفیت 150هزار تن امسال به بهره برداری رسیده و دو طرح تولید وینیل استات منومر و پروپیلن هنوز در مراحل اولیه اجرایی قرار دارد که حداقل تا سه سال آتی تاثیراتی بر روند سود آوری فن آوران نخواهد داشت .
به طورکلی هر چند فن آوران نسبت به خارک از لحاظ وضعیت طرح های توسعه در موقعیت بهتری قرار دارد؛ اما بحث تامین مالی و توجیه اقتصادی و تخصص مورد نیاز در خصوص این پروژه ها باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد که بحث در این رابطه در این مختصر نمی گنجد.
5 - خارک عمدتا متانول خود را به قیمت آزاد و صادراتی به فروش می رساند، اما فن آوران حدود 22درصد حجم مقداری فروش متانول خود را در سال جاری با حداقل 40درصد تخفیف به صورت داخلی واگذار می کند که در صورت آزاد سازی قیمت محصولات پتروشیمی می تواند برای فن آوران ارزش افزوده ای در حدود 7 تا 10درصد درآمد فروش ایجاد کند .
با یک تخمین اولیه از سودآوری «شفن» برای سال مالی آتی مطلب را به پایان می بریم. بدین منظور چند فرض زیر را در نظر می گیریم:
-دستیابی به حجم 760هزار تنی تولید متانول که 60هزار تن آن در واحد اسید استیک مصرف خواهد شد.
- دستیابی به تولید و فروش 120هزار تن اسید استیک به قیمت میانگین 600دلار.
- فروش 700هزار تن متانول که 550هزار تن به صورت صادراتی به قیمت میانگین 350دلار در سال و 150هزار تن به صورت داخلی با لحاظ کردن تخفیف به فروش برسد.
- افزایش نرخ گاز طبیعی به دو برابر رقم کنونی که کل سهم گاز را در بهای تمام شده از 4/9میلیارد تومان کنونی به 4/23میلیارد تومان با در نظر گرفتن افزایش حجم تولید می رساند .
- میزان هزینه های عملیاتی معادل سال جاری .
با لحاظ کردن این پنج فرض، کل درآمد فروش «شفن» در سال آتی بالغ بر 281 میلیارد تومان خواهد شد که با توجه به ثابت ماندن هزینه های سربار و دستمزد، حتی افزایش دو برابری قیمت گاز نیز بر مارجین شرکت موثر نخواهد بود.
در این حالت سود خالص شرکت با حاشیه سود خالصی مشابه امسال به حدود 151میلیارد تومان (159تومان به ازای هر سهم) می رسد. این محاسبه تنها یک فرضیه احتمالی در مورد سود آتی فن آوران بوده و با تغییر هر یک از مفروضات فوق می توان به ارقام متفاوتی برای سودآوری سال 87 دست یافت.

  
  
گزارش کلی خبرهای داغ

پیش بینی بازار دوشنبه 29/11/86


نماد فولاد مبارکه دیروز در پایان وقت مجدد پس از انجام معامله عمده دارای صف خرید شد و معاملات عمده این نماد به شدت بر روند بازار تاثیر گذار است و انجام و عدم انجام آن بازار را با نوسانات شدید و تشکیل و جمع آوری صف فروش و در ادامه تشکیل صف خرید و . . . مواجه ساخته و موجب شده سرمایه گذاران در تصمیم گیری دچار مشکل شوند.

از سویی دیگر شنیده می شود این شرکت به دلیل فروش مناسب، توانایی تعدیل عایدی مناسبی را دارد و این مسئله موید پتانسیل سود آوری شرکت است. برخی کارشناسان ریزش سهم تا محدوده 3000 ریال را نیز دور از انتظار نمی دانند و لی به نظر نمی رسد این اتفاق رخ دهد و با توجه به ارزندگی سهم احتمالاً در محدوده 3130 ریال سهم مورد اقبال مناسبی از سوی بازار قرار بگیرد. احتمالاً امروز بلوک سوم فولاد نیز مورد معامله قرار می گیرد و روند قیمتی این سهم را شفاف تر می سازد.

نماد فولاد مبارکه موجب شد شاخص مجددا به مرز 10000 واحد نزدیک شود. دیروز شاخص قیمت، به عدد 10070 رسید و در پایان معاملات ثبت گردید.

بازار، هفته چهارم منفی بودن روند خود را در حال تجربه است.

روز گذشته شاهد تشکیل صف خرید روی نماد بانک کارآفرین بودیم که این صف با عرضه ناگهانی معادل صف خرید، در هم شکست اما فشار خریداران موجب شد تا قیمت سهم ریزش نسبی را شاهد باشد و همانگونه که قبلاً اشاره شده بود کارشناسان اعتقاد دارند این سهم توانایی رشد تا محدوده 4500 ریال را تا مجمع خود خواهد داشت و کارشناسان ایران تحلیل معتقد هستند این سهم به احتمال قوی محدوده 4000 ریال را در مرحله اول تجربه خواهد نمود. سطوح حمایت و مقاومت آن نیز در قسمت رتبه بندی ارائه گردیده است.

برای بانک پارسیان نیز علیرقم ریسک پایین در این گروه انتظار رشد قیمتی مناسبی را در این مقطع نداریم.

در گروه پتروشیمی، کارشناسان اعتقاد دارند که سرمایه گذاران می توانند پتروشیمی خارک را با کنترل روند عرضه و تقاضا در فرصت مناسب به پرتفوی خود بیافزایند. حدود 10 تا 15 درصد را می توان به گروه پتروشیمی اختصاص داد. پتروشیمی اراک نیزدر قیمت های مناسب تر برای سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت تر می تواند گزینه مناسبی در این گروه باشد.

در گروه خودرویی، کارشناسان اعتقاد دارند نماد پارس خودرو توانایی تعدیل بالاتر از 20 درصد را تا پایان سال را دارد و به علت نا مشخص بودن وضعیت مدیریتی بدون حضور بازار گردان با فشار فروش مواجه می شود.

گروه خودرویی را نیز می توانید 5 تا 10 درصد در پرتفوی خود نگهداری نمایید. سهام پارس خودرو در محدوده قیمتی 1700 ریال و کمتر می تواند گزینه مناسبی در این گروه باشد. کارشناسان معتقدند این سهم از نظر قیمتی توان رشد تا محدوده 2000 ریال را خواهد داشت.

نماد مس نیز امروز به محدوده 7070 ریال رسید و با نزدیک شدن به محدوده 7000 ریال می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد و انتظار می رود امروز از اقبال نسبی مناسب بازار در این محدوده برخوردار باشد.

کابل باختر:
با توجه به دریافت وام 2 میلیون دلاری از محل وام های کم بهره در دراز مدت شرکت قصد راه اندازی پروژه خط تولید کابل های آلومینیومی را در دستور کار خود قرار داده است. پیش بینی می شود این طرح برای سال 1387 راه اندازی گردد.

پتروشیمی اصفهان:
با توجه به شنیده های بازار این شرکت EPS اعلامی خود را برای سال آینده حدود 1050 ریال اعلام خواهد کرد.


خبرهای داغ به نقل ازدیگران


(ایران تحلیل در قبال خبرهای داغ به نقل از دیگران هیچ گونه مسئولیتی ندارد.)



چادرملو:
شنیده شده این شرکت با تعدیل مثبت عایدی مواجه شده و تصمیم دارد و به زودی این تعدیل را به بازار سرمایه اعلام نماید.



لوله و ماشین سازی ایران:
گفته می شود طرح توسعه این شرکت با پیشرفت قابل ملاحظه ای همراه شده و همین امر احتمال تعدیل مثبت عایدی در شرکت لوله و ماشین ایران را افزایش داده است.



ملی صنایع مس ایران:
اخبار و زمزمه هایی که از این شرکت به گوش می رسد حاکی از آن است که شرکت ملی صنایع ایران تصمیم دارد طرح توسعه در دست اجرای خود را تاپایان خرداد ماه 87 به بهره برداری برساند.



تکین کو:
شنیده ها حاکی از آن است که شرکت تکین کو از محل فروش محصولات تولیدی خود با سود قابل ملاحظه ای همراه شد و تصمیم دارد از محل این سود عایدی خود را مورد تعدیل قرار دهد.



سرمایه گذاری معادن و فلزات:
می گویند این شرکت از محل رشد زیرمجموعه های خود با تعدیل مجدد مثبت عایدی همراه شده است.



توس گستر:
اخبار و زمزمه هایی که از این شرکت به گوش می رسد حاکی از آن است که شرکت توس گستر تصمیم دارد برخی پروژه های راه اندازی شده خود را در ماه اخیر واگذار نماید.



مهرکام پارس:
می گویند این شرکت قرار دادهای جدیدی جهت تولید لوازم خودرو و با برخی شرکت های خلیج فارس منعقد نموده است.



رایان سایپا:
شنیده شده است شرکت رایان سایپا از محل ارایه خدمات لیزینگ خودرو به مشتریان خود با لیزینگ خودرو به مشتریان خود با سود مناسبی همراه شده احتمال تعدیل مثبت عایدی در این شرکت قوت بیشتری یافته است.

گزارش کلی خبرهای داغ




پیش بینی بازار یک شنبه

حجم معاملات بازار در هفته اخیر به طور میانگین در حدود 40 تا 60میلیارد تومان بود که بخش عمده ای از آن مربوط به معاملات عرضه اولیه پتروشیمی فن آوران و انجام معامله بلوکی فولاد می باشد.

علی رغم کاهش قابل توجه قیمت و وضعیت بنیادی مناسب بسیاری از سهام ها، همچنان بازاربا حجم معاملات پایین و عدم استقبال از این نمادها پیش می رود.



به نظر می رشد بازار با کمبود نقدینگی شدید مواجه است. لذا رونق مجدد بازار طی یکی دو ماه آینده دور ا ز انتظار است. لذا با توجه به وجود سهام های ارزنده ای همچون ملی مس، فولاد مبارکه و خوزستان، پتروشیمی خارک و .... توصیه می شود خرید این نمادها بصورت پله ای و با دید میان مدت ( تا مجمع سالانه ) صورت گیرد.


با توجه به عدم معامله عمده روز گذشته روی نماد فولاد با توجه به وابستگی بازار به گروه فولادی، جو مناسبی را تجربه نمی کند. خریدارا ن این بلوک ها به دلیل فشار زیاد دولت برای عرضه به هر صورت احساس می کنند با خرید نکردن در هر مرحله امکان خرید با شرایط مناسبتر آن را دولت فراهم خواهد کرد و این مسئله موجب عدم اقبال مناسبی روی سهم های فولادی و سنگ آهنی گشته است.

کارگزاران برای نماد فولاد مبارکه پس از پایان معاملات روز گذشته و عدم انجام معامله عمده بلوک دوم به چیدن صف فروش مشغول شدند.

فولاد مبارکه سهام ارزنده ای است که شرایط بازار روند رشد آن را با مشکلات زیادی روبرو ساخته است. از نظر بسیاری از کارشناسان در صورت تصمیم گیری های صحیح تر و متناسب و هماهنگ تر با بازار، با توجه به پتانسیل موجود در شرکت ها وضعیت کنونی را تجربه نمی کرد.

البته در ماه پایانی سال مطابق مطالب بالا همواره به دلیل تغییرات و خروج بخشی از سرمایه ها از بازار در اغلب موارد فرصت خرید وجود دارد. فولاد خوزستان نیز دارای پتانسیل های مناسبی است و مطابق توصیه های بالا می توانید اقدام به خرید نمایید.

در گروه بانکی اقتصاد نوین دیروز پس از افزایش سرمایه بازگشایی گردید و با توجه به رشد نسبی آن و امکان کاهش قیمت نسبی آن با کنترل عرضه و تقاضا در فرصت مناسب می توانید به سهم وارد شوید و در گروه بانکی می توان انتظار رشد مناسبی از سهم را داشت. کارآفرین نیز در این گروه دارای پتانسیل رشد مناسبی است و می تواند تا محدوده 4000 ریال تا مجمع رشد را در مرحله اول تجربه نماید.

در این گروه بانک پارسیان نیز به دلیل p/e و تقسیم سود مناسب با نزدیک شدن به مجمع می تواند مورد اقبال نسبی بازار قرار بگیرد. در مجموع این نماد با وجود ریسک پایین انتظار رشد قابل توجه سهم را در این مقطع نداریم.

در گروه خودرویی نیز نماد پارس خودرو به دلیل مشکلات هیئت مدیره و مشخص نبودن مدیر عامل شرکت با عرضه های قابل توجی مواجه است البته بازار گردان با 0.11+ تا 500 هزار سهم را خریدار است.


سرمایه گذاری توسعه صنعتی:
آخرین شایعات در مورد " وتوصا " حاکی از آن است که شرکت مذکور قصد فروش شرکت زیر مجموعه ( پلی نار ) را دارد. به نظر می رسد که بهای تمام شده این شرکت برای " وتوصا " حدود 2.7 میلیارد تومان است و قصد فروش سهام این شرکت را با بهای 12.8 میلیارد تومان دارد. با این امر می توان انتظار داشت افزایش عایدی این سهم تا محدوده 240 ریال باشد.

چادرملو:
این سهم به منظور اعلام عایدی جدید متوقف شده است. طبق شنیده های بازار پیش بینی می شود عایدی 1280 ریال برای سال مالی آتی این شرکت اعلام شود.

آلومینیم ایران:
با توجه به اینکه قیمت جهانی آلومینیم طبق نظر کارشناسان با احتمال افزایش قیمت مواجه خواهد شد، لذا پیش بینی می شود که این شرکت با پوشش عایدی برای سال آینده با مشکل مواجه نگردد ولی به دلیل فاصله گرفتن قیمت جهانی نسبت به بودجه ارائه شده به بازار برای سال مالی جاری، احتمال کاهش عایدی این سهم وجود دارد. از سوی دیگر طبق خبرهای اعلامی به دلیل سوختن ترانس ردکی فایر خط قدیمی ایرالکو 70 دیگ از 600 دیگ ایرالکو به دلیل ورود آب، از مدار تولید خارج شده است.


خبرهای داغ به نقل ازدیگران

(ایران تحلیل در قبال خبرهای داغ به نقل از دیگران هیچ گونه مسئولیتی ندارد.)



چینی ایران :
شنیده شده است شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در حال جمع آوری سهام این شرکت از بازار سرمایه می باشد.

ایران ارقام :
شنیده ها حاکی از آن است که شرکت ایران ارقام از محل انعقاد برخی قراردادهای جدید باتعدیل مثبت عایدی مواجه شده است.

پتروشیمی فن آوران :
اخبار و زمزمه هایی که از این شرکت به گوش می رسد حاکی از آن است که شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در روزهای اخیر سهام این شرکت را به طور گسترده از بازار سرمایه جمع آوری نموده است.

ایرالکو :
فعالان بازار معتقدند با توجه به سیرصعودی قیمت جهانی آلومینیوم و شناسایی سود از محل فروش محصولات در این شرکت احتمال سیرصعودی سهام شرکت ایرالکو در روزهای آتی وجود دارد.

کاغذ سازی کاوه :
گفته می شود شرکت کاغذ سازی کاوه از محل فروش محصولات خود با سود مناسبی همراه شده و احتمال تعدیل مثبت عایدی نیز در این شرکت وجود دارد.

ایران دوچرخ :
می گویند شرکت ایران دوچرخ با تعدیل مثبت عایدی همراه شده و تصمیم دارد در سال جاری این تعدیل را به بازار سرمایه اعلام نماید.

رینگ مشهد :
شنیده شده است شرکت رینگ مشهد تصمیم دارد طی سال مالی جاری عایدی خود را مورد تعدیل قرار دهد.

تولی پرس :
اخبار و زمزمه هایی که از شرکت تولی پرس به گوش می رسد حاکی از آن است که این شرکت از محل فروش مناسب محصولات خود را سود مناسبی همراه شده و تصمیم دارد میزان آن را به زودی به بازار سرمایه اعلام نماید.
__________________

  
  
تراکتورسازی ایران

محل کارخانه این شرکت در تبریز واحد شماره دو (مونتاژ تراکتور) در استان کردستان- سنندج و شرکت تراکتورسازی ارومیه در استان آذربایجان غربی واقع است و این شرکت دارای خط مونتاژ در کشور ونزوئلا است . همچنین عمده صادرات این کشور به کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و آسیای میانه است.

- ترکیب سهام داران


در ترکیب سهام داری شرکت حضور سازمان گسترش و نوسازی صنایع به علت زمینه تخصصی و هلدینگ بودن از نکات مثبت سهم قلمداد می شود. اما این شرکت هیچ گونه دخالتی در بازار بورس نمی کند و نبود سهام دار عمده ای به منظور حمایت و بازارگردانی سهم از مشکلات اصلی این شرکت است. این شرکت هشت سهام دار حقوقی بالای یک درصد و دو درصد دارد که کنترل سهم را بسیار سخت کرده است.

- شرکت های زیر مجموعه

این شرکت دارای 10 شرکت در پرتفوی خود است که درآمد شرکت از محل سرمایه گذاری در شرکت های فوق به ازای هر سهم امسال با رشد 26درصدی به ازای هر سهم 103 ریال پیش بینی شده است .
دو شرکت بورسی موتورسازان و ریخته گری تراکتورسازی با فرض تقسیم سود 80 درصدی حدود 40 درصد درآمد شرکت را تشکیل می دهند که نقش مهمی را در این قسمت ایفا می کنند. از مهم ترین دلایل افزایش درآمد های این بخش پیش بینی کاهش سود شرکت موتورسازان (سال گذشته سهم شرکت 720ر36 میلیون ریال بوده است) و شرکت ریخته گری (سال گذشته سهم شرکت 968ر28 میلیون ریال بوده است) و افزایش سود بازرگانی تراکتورسازی (سال گذشته سهم شرکت 480 میلیون ریال بوده است)، افزایش درصد تقسیم سود تراکتورسازی کردستان و تقسیم سود از محل سود انباشته شرکت مهندسی تامین قطعات است.

- طرح های توسعه

شرکت در سال 86 خط مونتاژ در کشور تاجیکستان را به بهره برداری رسانده است و در سال 87 نیز خطوط مونتاژ تولید در کشور های عراق، زیمبابوه و اوگاندا را به بهره برداری خواهد رساند (که البته با درصد پیشرفت فعلی که هیچ پیشرفتی نیز در چند ماه اخیر نداشته است به نظر بهره برداری در تاریخ فوق بعید به نظر می رسد) که تأثیر بسزایی در سودآوری شرکت به عنوان بازارهای هدف برای صادرات خواهد داشت. این در حالی است که شرکت بالغ بر 155 میلیارد ریال سرمایه گذاری پیش بینی کرده است که اکثرا در سال جاری و سال 87 پیش بینی شده به بهره برداری برسد اما تاکنون تنها چهار میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است.

- آمار تولید و فروش

این شرکت تولید خود را در سال جاری نسبت به سال گذشته با رشد 23 درصدی برابر 776ر30 دستگاه پیش بینی کرده است که ناشی از بهره برداری بخشی از طرح مونتاژ در تاجیکستان و افزایش تولید پیش بینی شده به دلیل اضافه شدن دو محصول جدید مدل های 299 و 240 است. این در حالی است که محصولات شرکت با تغییرات زیادی نسبت به اطلاعیه قبلی و حرکت به سمت افزایش تولید مدل 285 پیش بینی شده است.
این شرکت در سه ماهه اول 006ر4 دستگاه ، در سه ماهه دوم 602ر5 دستگاه و درسه ماه سوم 661ر7دستگاه تولید کرده است که در مجموع موفق به پوشش 56 درصدی بودجه در 9 ماهه اول بوده است و برای رسیدن به بودجه باید در سه ماهه چهارم 507ر13 دستگاه تولید کند که به نظر غیر ممکن می رسد.
سیاست شرکت در سه ماهه سوم تولید بیش تر تراکتور مدل 285 بوده است که با تولید 6830 دستگاه موفق به تولید 042ر2 دستگاه بیش تر از سه ماهه دوم شده است همچنین 290 دستگاه تراکتور مدل 299 و 541 دستگاه تراکتور مدل 399 تولید شده است.
مدل 299 و 240 محصولات جدید شرکت هستند که به ترتیب قرار بود از تیرماه و مهر ماه به بهره برداری برسند اما با به تعویق انداختن زمان تولید شرکت در پیش بینی جدید خود کاهش تولید در این بخش ها را پیش بینی کرده است.
این شرکت پیش بینی کرده است امسال 876ر31 دستگاه تولیدی را به فروش برساند (فروش 1100 دستگاه بیش تر از بودجه تولیدی) در این بین تولید 9 ماهه برابر 269ر17 دستگاه و فروش 9 ماهه 093ر20 دستگاه بوده است و به عبارت دیگر شرکت در 9 ماه 824ر2 دستگاه از موجودی خود را به فروش رسانده است که عمدتا مربوط به محصول 285 است که مهم ترین محصول شرکت نیز است.
به دلیل این که شرکت عملکرد داخلی و صادراتی و انواع تراکتور را تفکیک نکرده است دلیل کاهش قیمت های نه ماهه را نسبت به بودجه می توان تنها به احتمال فروش داخلی بیش تر و مدل ارزان قیمت تر در مدل 285 فروش تراکتور کشاورزی و در مدل 399 فروش تک دیفر اشاره کرد.
لازم به ذکر است محصولات این شرکت از بهمن ماه سال گذشته مشمول قیمت گذاری آزاد شده است و رشد قیمت های بودجه سال 86 نسبت به سال قبل از این بابت است که برای نمونه قیمت تراکتور مدل 399 در سال 84 برابر 124 میلیون ریال و در سال 85 برابر 155 میلیون ریال بوده است. میانگین رشد فروش شرکت از سال 82 تا 85 برابر 35 درصد بوده است که بیش تر ناشی از افزایش مقدار تولید و فروش بوده است و در مدت مشابه رشد بهای تمام شده شرکت نیز 31 درصد بوده است که رشد فروش با آهنگ بیش تر سبب شده است سود 221 ریالی سال 82 به 359 در سال 85 رسیده است.
با افزایش 35 درصد میزان فروش و افزایش قیمت ها ناشی از خارج شدن شرکت از قیمت گذاری یارانه ای شرکت پیش بینی فروش و بهای تمام شده خود را برای سال جاری با رشد 55 درصد و 79 درصد پیش بینی کرده است که با توجه به عملکرد نه ماهه به نظر می رسد در بخش بهای تمام شده نیاز به تعدیل دارد.

- برآورد سود نهایی و ارزش گذاری

با توجه به اینکه شرکت در آمار نه ماهه اطلاعی از وضعیت فروش صادراتی و داخلی خود کرده است و همین طور در برآورد تولید و فروش اقدام به تفکیک انواع تراکتور تولیدی نکرده است برآورد سود شرکت در شرایط فعلی غیرممکن است.
شرکت در اطلاعیه قبلی برآورد کرده بود در سال جاری 176ر10 دستگاه به صورت صادراتی به فروش برساند و مابقی در ب²²ازار داخلی به فروش برسد که طبق اطلاعیه یکی از دلایل کاهش مبلغ فروش مربوط به مشکلات فروش صادراتی شرکت بوده است که پیش بینی شده است مطابق بودجه پیش رود.

- نتیجه گیری

مهم ترین مشکلات شرکت در تولید مشکلات نقدینگی (که با افزایش سرمایه اخیر تا حد بسیاری مرتفع شده است) بالا بودن عمر ماشین آلات و مستهلک شدن آن ها و پایین بودن کیفیت و کمیت تامین کنندگان ماده اولیه است.
همچنین با وجود آزاد شدن قیمت های فرو²ش شرکت باید بانک ها به طور مستقیم تسهیلات را به کشاورزان ارایه نمایند که در این بین مشکلات فراوانی از طرف بانک ها به وجود آمده است که منجر به کاهش قدرت خرید کشاورزان شده است و در این بین وجود کالاهای چینی و دست دوم نیز قدرت مانور شرکت را بسیار کاهش داده است.
شرکت تراکتور در کنار شرکت کمباین یکی از شرکت های معتبر و پیشرو در صنعت تجهیزات است. مهم ترین ریسک در رابطه با شرکت اوضاع نامساعد سیاسی خواهد بود که شرکت را برای واردکردن مواد اولیه و فروش محصولات با مشکل مواجه خواهد ساخت. شرکت در سال 84 برآورد کرده بود که 000ر5 دستگاه صادرات بکند، اما در نهایت توانست 1741 دستگاه صادرات کند پیش بینی صادرات در سال 885ر684 بود که شرکت در نهایت موفق به صادرات 301ر2 دستگاه شد و پیش بینی صادرات برای سال 86 برابر 176ر10 دستگاه شده است.

86/12/3::: 9:57 ص
نظر()
  
  
بررسی اجمالی بانک اقتصاد نوین:



قیمت سهام شرکت قبل از افزایش سرمایه در محدود 2500 ریال بوده است. لذا با اعمال افزایش سرمایه 25 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی این قیمت به 2200 ریال تعدیل می شود.

شرکت در گزارش 9 ماهه خود حدود 81 درصد سود هر سهم را پوشش داده است. این در حالی است که درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی 70% و سود پرداختی به سپرده های سرمایه گذاری 73% تحقق یافته است. علت عمده پوشش 81% سود خالص در گزارش 9 ماهه، کاهش هزینه مطالبات مشکوک الوصول و استهلاک می باشد. لذا در صورت تحقق بودجه تسهیلات و سود پرداختی به سپرده ها احتمال تعدیل مثبت سود تا 320 ریال نیز وجود دارد.

در جدول زیر گزارش 9 ماهه وپیش بینی سال 86 ارائه شده است :



شرح
گزارش 9 ماهه
بودجه 86

درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی
5,459,020
7,757,710

درآمد سرمایه گذاری در اوراق مشارکت
84,779
102,000

درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها
222,419
339,000

درآمد حاصل از سپرده گذاری ها
53,430
101,000

سایر درآمدهای عملیاتی
547,804
605,328

جمع درآمدها
6,367,452
8,905,038

سود پرداختی به سپرده های سرمایه گذاری
-4,612,555
-6,295,138

هزینه مطالبات مشکوک الوصول
-443,351
-665,567

هزینه استهلاک
-46,972
-70,000

هزینه های پرسنلی،اداری وتشکیلاتی
-561,631
-1,029,000

سایر هزینه ها
0
0

جمع هزینه ها
-5,664,509
-8,059,705

سود قبل از کسر مالیات
702,943
845,333

مالیات
-89,043
-90,975

سود پس از کسر مالیات
613,900
754,358

Eps
246
302

سرمایه
2,500,000
2,500,000




کارشناسان ایران تحلیل با توجه به اعلام سود 302 ریال برای هر سهم تا پایان سال جاری، اعتقاد دارند قیمت این سهم تا محدوده 2800 ریال توان رشد دارد. پیش بینی می شود شرکت در سال آینده بتواند تا حدود 360 ریال سود برای هر سهم محقق نماید.
__________________

  
  
درصد تغییرات قیمت محصولات پتروشیمی نسبت به 20 فوریه سال 2007
متانول:
آمریکا 53%+ اروپا 20%+ شرق آسیا 5%+


اسیداستیک:
شرق آسیا 4%+


بوتان و پروپان:
‌قراردادی عربستان 52%+ و 53%+

گوگرد:
خاورمیانه 828%+ ونکوور 1010%+

بنزن:‌
شرق آسیا 12%+

تولوئن:
شرق آسیا 15%+

پارازایلین :‌تقریبا بدون تغییر

میکسد زایلین:
شرق آسیا 5%+
------------------------------------------------------------
درصد تغییرات قیمت محصولات پتروشیمی نسبت به 20 ژانویه 2008 - مقایسه یکماهه
 
متانول:
آمریکا 5%+ اروپا 14%+ شرق آسیا 6%-


اسیداستیک:
بدون تغییر


بوتان و پروپان:
‌قراردادی عربستان 8%-

گوگرد:
خاورمیانه 18%+

بنزن:‌
شرق آسیا 7%+

تولوئن:
شرق آسیا 4%+

پارازایلین :
شرق آسیا 1%+

میکسد زایلین:
بدون تغییر