سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بردبارى همچون قبیله است و نزدیکان که فراهم کند مردم را براى یارى انسان . [نهج البلاغه]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :47
بازدید دیروز :68
کل بازدید :552671
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/6
10:20 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----

 

فرا رسیدن 22 بهمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  ایران و تشکیل جمهوری اسلامی ایران بر همگان  مبارک باد.

یاد و خاطره همه شهیدان گرامی باد.اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم


 

 

 

کنتور سازی ایران:

آخرین اخبار موجود از شرکت حکایت از تعدیل عایدی شرکت تا محدوده 1000 ریال برای سال آتی می باشد. کارشناسان معتقدند در صورت تحقق تولید برای سال جاری شرکت بتواند عایدی خود را تا محدوده 850 ریال تعدیل نماید. پیش بینی می شود قیمت سهام شرکت در این مرحله تا محدوده 5000 ریال رشد نماید.

داروسازی لقمان:

با تحقیقات بعمل آمده در مورد سهام داروسازی لقمان در بازار مشخص شد شرکت با شایعاتی مبنی بر تعدیل منفی عایدی تا حدود 48 ریال روبروست که در صورت صحت این امر می توان انتظار داشت که سهم تا محدوده 2640 ریال ریزش قیمتی را تجربه نماید. همچنینی شنیده شده است که شرکت قصد دارد عایدی سال آتی خود را در محدوده 500 ریال به ازای هر سهم اعلام نماید.


گلتاش:

با بررسی های انجام شده بر روی صورتهای مالی منتشره شرکت مشخص شد که شرکت موفق شده 1079 ریال از عایدی اعلامی خود را پوشش دهد . از طرفی به نظر می رسد سهامداران عمده شرکت قصد تقصیم سود بالا (حدود 900 - 1000 ریال)را در مجمع عادی سالیانه دارد. پیش بینی کارشناسان رفتن سهم به مجمع با قیمت 3100 ریال است لازم به توضیح است که مجمع عادی سالیانه شرکت در تاریخ 1 اسفند 87 می باشد. در صورت تقسیم سود مذکور انتظار باز گشایی نماد در محدوده قیمتی 2400 ریال برآورد شده است.


برآورد سود سال آینده فولاد مبارکه اصفهان :

به گزارش بورس نیوز به اعتقاد کارشناسان به دلیل بحران مالی جهانی کاهش تقاضا در بازار داخل و کاهش صادرات شرکتها و همچنین افزایش واردات فولاد در آینده شاهد کاهش تولید و فروش شرکتهای فولاد سازی در داخل خواهیم بود.

در ابعاد جهانی بسیاری از فولاد سازان پیش بینی کاهش تولید را در سال 2009 دادند. بسیاری از کارخانه های فولاد جهان بین 15 تا 40 درصد از تولید خود در سال 2009 می کاهند در حالیکه طبق برنامه تکلیفی وزارت صنایع ، تولیدکنندگان فولاد ملزم به افزایش 11 درصدی تیراژ خود هستند اما کارشناسان معتقدند قطعاً سال آینده شاهد کاهش تولید فولاد سازان خواهیم بود.

بنا بر این در صورتی که دولت سیاستهای حمایتی را از فولاد سازان با افزایش تعرفه واردات اتخاذ کند حداکثر می توان انتظار داشت که قیمتها به صورت خوشبینانه در سطح قیمتهای سال 1386 باقی بماند البته کاهش قیمت سنگ آهن بطور حتم نکته مثبتی برای شرکت فولاد مبارکه بشمار می رود.

شاید اجرای طرح تحول اقتصادی مهمترین چالش فولاد مبارکه در سال آینده باشد چراکه این صنعت یکی از صنایع انرژی بر می باشد بنابر این هر گونه تغییر تحول در قیمت حاملهای انرژی تاثیر بسزایی در سودآوری شرکت خواهد داشت.

در مجموع با در نظر گرفتن کاهش 10 درصدی در مقدار فروش شرکت و منظور کردن قیمتهای مذکور در قسمت پیش بینی فروش سال 1388 و کاهش 30 درصدی هزینه سنگ آهن و مواد اولیه بدون افزایش هزینه انرژی، eps فولاد مبارکه برای سال 1388 ، 416 ریال برآورد می شود و اما در صورتیکه افزایش هزینه انرژی را (قیمت هر متر مکعب گاز 690 ریال و هر کیلو وات ساعت برق 773 ریال) در نظر بگیریم eps این شرکت به 257 ریال کاهش می یابد که بنابر این با در نظر گرفتن p/e 4 برای این شرکت قیمت سهام فولاد مبارکه در سال آینده با سود 416 ریالی در محدوده 1664 ریال و باeps 257 ریالی 1028 ریال برآورد می شود.

 

تحلیل تکنیکی ایران خودرو

نمودار قیمت شرکت ایران خودرو در یک روند خنثی (Side Way) به سر می برد. سهام ایران خودرو به لطف بازارگردان ، در محدوده قیمتی 1315ریال مورد معامله واقع می شود و از آنجا که نوسان قیمت ندارد ، چندان مورد توجه سهامداران قرار نمی گیرد.

در نمودار قیمت بین روزی (90 دقیقه ای) قیمت طی ساعات معاملات بدون تغییر و بدون نوسان می باشد.


در نمودار خطی ایران خودرو به صورت روزانه قیمت بالای میانگین متحرک 17 روزه در حال حرکت می باشد اما همانطور که در بالا متذکر شدیم ، این سهم بدون روند در حال حرکت می باشد .

نماگر MACD روند حرکت سهم را افزایشی – خنثی پیش بینی می نماید و نماگر استوکاستیک نیز، روند افزایشی سهم را تایید می نماید. قدرت نسبی این سهم نسبت به شاخص کل 55 درصد می باشد که نسبتاً مثبت ارزیابی می شود.

حد مقاومتی 1330 ریال ، اولین حد مقاومت کننده در برابر افزایش قیمت می باشد .

 

نیروترانس

 این نماد با مشکل عبور از خط مقاومت 240 تومانی روبرو بود که این سطح سه بار مانع رشد بیشتر قیمت در هفته های اخیر شده بود اما مطابق با استانداردهای تحلیل تکنیکی، هر گاه سهمی موفق به عبور از یک سطح مقاومت شود، این سطح پس از ان به خط حمایت تبدیل خواهد شد.

بنابراین سطح 240 تومان هم اکنون در نقش حمایتی از سهم است. خریدهای پرحجم در قیمت های فعلی نیز از این زاویه توجیه پذیر است. ضمن آن که برخی تحلیل گران تکنیکی معتقدند هر گاه سهمی از یک سطح عبور کند، برای تثبیت تداوم سیر صعودی یک بار بازگشت کرده و سطح را تاچ (لمس) می کند و صعود اصلی را از آن هنگام آغاز خواهد کرد. تحولات امروز نماد را می توان با این منطق توجیه کرد ضمن آن که اعلام سود سال 88 شرکت چندان رضایت سهامداران را جلب نکرد که این امر را نیز می توان از علل تزلزل فعلی سهم دانست! بنیرو سود سال 88 خود را با افزایش 4/6 درصدی به 597 ریال رساند که از نکات جالب پیش بینی سود می توان به عدم کاهش نسبت بهای تمام شده به درآمد فروش اشاره کرد. سهامداران به کاهش هزینه های تولید برای رشد سودآوری این شرکت امید زیادی داشتند.

 

------------------------------------------------------

 

ماهواره امید و نامیدی بعضی‌ها!

 

 


  
  
تحلیل بنیادی «گل‌گهر»


لطفا تحلیلی از سهام شرکت گل‌گهر و ارزش ذاتی آن ارائه دهید.

پاسخ: منطقه گل‌گهر سیرجان دربردارنده یکی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن کشور است که امتیاز بهره برداری از بخشی از این معدن عظیم در حال حاضر در اختیار شرکت گل‌گهر قرار دارد.
«کگل» برای استفاده از این منابع غنی معدنی، سرمایه‌گذاری قابل توجهی را در زمینه استخراج و تحصیل انواع محصولات انجام داده است که بخش عمده ای از این سرمایه‌گذاری‌ها (نظیر طرح گندله‌سازی) نتایج نهایی خود را در سال‌‌‌های آتی بر بازدهی اقتصادی شرکت آشکار خواهد کرد.
برای ارزش‌گذاری و تخمین سودآوری شرکت در سال آینده، باید بر محاسبه درآمد حاصل از فروش متمرکز شویم. فروش « کگل » از دو بخش داخلی و صادراتی تشکیل می‌‌‌‌شود. تخصیص تولیدات شرکت به صادرات، باید پس ازتامین اولویت رفع نیاز داخلی (با نظر ایمیدرو) صورت پذیرد.
با توجه به عدم پیش‌بینی افزایش ظرفیت تولید کنسانتره شرکت در سال آینده، میزان تولید این محصول را معادل سال جاری (75/5‌میلیون تن) در نظر می‌‌‌‌گیریم که 2/4‌میلیون تن از آن به فروش داخلی، یک‌میلیون تن به صادرات و 550 هزار تن به پروژه ساخت گندله اختصاص یابد.
در خصوص ظرفیت مورد پیش‌بینی برای تولید و فروش گندله؛ با توجه به تجربه شرکت چادرملو در راه اندازی کارخانه مشابه و ضرورت بهره برداری آزمایشی در چند ماه آغازین، دستیابی به ظرفیت 500 هزار تنی برای سال نخست فعالیت منطقی خواهد بود.
حجم فروش هماتیت نیز در سال آینده معادل تولید سال جاری فرض شده است.

در محاسبه فوق ، در بخش فروش داخلی به منظور رعایت جانب احتیاط با توجه به وضعیت فولاد سازان هیچ گونه افزایش نرخ نسبت به سال جاری در نظر گرفته نشده است.
قیمت کنسانتره و هماتیت صادراتی معادل قیمت اعلام شده توسط شرکت در گزارش 9 ماهه به ترتیب برابر 58 یورو و 34 یورو لحاظ شده است ( نرخ تبدیل یورو 1300 تومان).
قیمت فروش گندله نیز معادل 100 هزار تومان در هر تن فرض شده است.

در خصوص ارقام جدول فوق باید به چند نکته توجه داشت‌:
1 - بهای تمام شده کالای فروش رفته با افزایش 15 درصدی نسبت به سال جاری (مطابق رویه تاریخی) مورد محاسبه قرار گرفته است. به رقم حاصله، هزینه تبدیل کنسانتره به گندله
(معادل 27400 تومان در هر تن- استخراج شده از صورت‌‌‌های مالی چادرملو) اضافه شده است.
2 - هزینه‌‌‌‌های عملیاتی با 20 درصد رشد نسبت به امسال و هزینه مالی و درآمد متفرقه معادل برآورد بودجه سال جاری در نظر گرفته شده اند.
3 - مالیات شرکت با توجه به معافیت مالیاتی صادرات، مورد محاسبه قرار گرفته است.
بدین ترتیب مشاهده می‌‌‌‌شود که گل‌گهر در صورت تحقق مفروضات این برآورد، توانایی دستیابی به حدود 197 تومان سود خالص به ازای هر سهم خود در سال آینده را خواهد داشت. بدیهی است کارشناسان با تغییر هر یک از مفروضات می‌‌‌‌توانند به ارقام متفاوتی در زمینه تخمین سودآوری شرکت در سال آینده دست یابند.
__________________

  
  
تحلیل آخرین اطلاعیه بانک پارسیان

بانک پارسیان اطلاعیه مربوط به عملکرد نه ماهه خود را ارائه کرده که در آن از پوشش 332 ریال از سود پیش بینی شده سالانه 439 ریالی خبر داده شده است. این میزان 76 درصد از برنامه سالانه است. به این ترتیب این بانک نیز همانند دو بانک خصوصی دیگر موفق به تحقق بودجه بیش از پیش بینی ها در نه ماهه شده تا صف خرید برایش تشکیل شود.

وپارس 70 درصد از مجموع درآمدها را تا پایان آذرماه پوشش داده که پوشش کمتر از انتظار سرمایه گذاری در سپرده ها و اوراق مشارکت علت ان بوده است. مقایسه عملکرد با دوره مشابه سال قبل، نگرانی را در این زمینه باقی نمی گذارد. درآمد تسهیلات نیز در این مدت به میزان 70 درصد پوشش یافته که بیش از عملکرد سال قبل است. مجموع هزینه ها نیز به گونه ای محقق شده که حاشیه سود عملیاتی را به میزان دو درصد افزایش داده است به این ترتیب که 84 درصد از درآمدها توسط هزینه ها پوشش یافته در حالی که این رقم در بودجه سالانه 86 درصد بوده است. شناسایی تنها 16 درصد از هزینه مطالبات مشکوک الوصول از نکات جالب اطلاعیه است. این هزینه ها در حد 16 درصد محقق شده که هر چند پوشش اصلی در سه ماهه پایانی است اما باز هم مقایسه ها نشان از آن دارد که می تواند هزینه ها در این ردیف کمتر شود.

بانک پارسیان در نه ماهه سپری شده 74 درصد تسهیلات خود را اعطا کرده که 64 درصد بخش خرید مسکن، 74 درصد احداث ساختمان، لیزینگ 88، بازرگانی 78 و صنعت 71 درصد پوشش داشته است. بیشتر تسهیلات بانک در دو بخش بازرگانی و صنعت اختصاص می یابد. در بخش سپرده ها نیز 70 درصد برنامه ها محقق شده که افزایش 50 درصدی جذب در بخش سپرده های یک ساله از نکات جالب است.

به این ترتیب به نظر می رسد که سود 439 ریالی بانک تا حدی توان تعدیل داشته باشد که این اتفاق می تواند به اقبال بیشتر بیانجامد. البته حضور بانک ملت و مقایسه عملکرد آن در برابر این بانک و دیگر بانک های خصوصی نیز از دیگر عواملی است که به استقبال بیشتر منجر می شود.
__________________
تحلیل بنیادی سیمان بهبهان
شروین شهریاری
قسمت دوم
پرسش از آقای مهدی پیشیان: وضعیت آینده سهام سیمان بهبهان را چگونه ارزیابی می‌‌‌کنید؟



پاسخ: درمطلب روز گذشته با در نظر گرفتن برخی مفروضات به محاسبه درآمد حاصل از فروش و بهای تمام شده «سبهان» در سال 88 پرداختیم. حال به جدول زیر توجه کنید که در آن با استفاده از محاسبات قبلی، پیش بینی تحلیلی از EPS شرکت در سال آینده ارائه شده است. (ارقام به‌میلیارد تومان)

در خصوص ارقام جدول فوق باید به چند نکته توجه داشت: 1 - هزینه‌‌های عملیاتی مطابق رویه تاریخی با 10درصد رشد مواجه شده است. 2 - هزینه صادرات سیمان عمدتا مربوط به حمل بوده که با توجه به موقعیت کارخانه معادل 10دلار در هر تن تخمین زده می‌‌‌شود. 3 - هزینه مالی با توجه به رقم مانده تسهیلات دریافتی شرکت در سال آینده (یک‌میلیارد تومان) با نرخ 12 درصد در نظر گرفته شده است.( رقم مانده تسهیلات از صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به 31 شهریور 87 استخراج شده است.) 4 – درآمد سرمایه‌گذاری‌ها عمدتا مربوط به بازدهی سرمایه‌گذاری حدود 6/6‌میلیارد تومانی شرکت در سپرده بانکی، اوراق مشارکت و سهام شرکت‌های بورسی است. درآمد این سرفصل معادل رقم بودجه سال جاری لحاظ شده است. 5 - مالیات شرکت با توجه به معافیت مالیاتی صادرات، مورد محاسبه قرار گرفته است.
با در نظر گرفتن موارد فوق مشاهده می‌‌‌شود که در صورت تحقق مفروضات این تحلیل، «سبهان» در سال آینده توانایی دستیابی به حدود 243 تومان سود خالص به ازای هر سهم خود را دارد. با توجه به عدم تغییر ظرفیت تولید و فروش در چند سال آتی، احتمال تغییرات شدید در سودآوری شرکت بعید خواهد بود و تغییرات احتمالی منوط به افزایش قیمت‌های فروش یا افزایش حجم صادرات شرکت در سال‌های آتی است.
با استفاده از مدل قیمت بر درآمد و در نظر گرفتن P/E=4 برای سود سال آتی و تقسیم 80درصدی سود 87 (وتنزیل یک ساله آن) ، ارزش ذاتی کنونی سهام «سبهان» معادل 10937 ریال به دست می‌‌‌آید. با استفاده از مدل گوردون نیز با در نظر گرفتن نرخ بازده مورد انتظار 20درصدی و نرخ رشد سودآوری صفر درصد برای سالیان آتی و حفظ سیاست تقسیم سود 80درصدی، ارزش ذاتی سهم بر اساس این مدل معادل 9724 ریال برآورد می‌‌‌شود. بدیهی است کارشناسان با تغییر مفروضات یا به کارگیری سایر مدل‌های ارزش‌گذاری می‌‌‌توانند به ارقام متفاوتی در خصوص ارزش‌ ذاتی سهم دست یابند.
با ذکر چند نکته درمورد وضعیت شرکت سیمان بهبهان مطلب را به پایان می‌‌‌بریم:
1 - تا پایان آذر ماه 87، «سبهان» در زمینه تولید و فروش سیمان و نیز پوشش بودجه حدود 10درصد از برنامه پیش افتاده است. بدین ترتیب احتمال تعدیل مثبت نسبت به آخرین پیش‌بینی سود شرکت (1819 ریال ) تا پایان سال وجود دارد.البته باید توجه داشت که تعمیرات اساسی کارخانه بنابر برنامه قبلی قرار بود در فصل پاییز انجام شود. این اقدام به دی ماه انتقال یافته و حدود دو هفته در این دوره کارخانه توقف تولید دارد. بدین ترتیب به‌رغم عملکرد مناسب 9 ماهه ( پوشش 85 درصدی)، تفاوت عملکرد نهایی نسبت به پیش‌بینی کنونی در محدوده چند درصد خواهد بود.
2 - افزایش بهای تمام شده شرکت در سال‌جاری عمدتا مربوط به افزایش قیمت برخی مواد اولیه (نظیر گلوله فولادی) و نیز رشد هزینه سربار (عمدتا حمل و نقل) بوده است. این افزایش هزینه‌ها عمدتا تاثیر خود را در نیمه نخست سال‌جاری بر فعالیت شرکت به جای گذاشته‌اند و در حال حاضر هزینه‌ها در موارد مذکور کاهش یافته است.
3 - در شرایط فعلی، سیمان بهبهان با مشکلی از بابت فروش محصولات خود مواجه نیست و به طور کلی بازار مصرف سیمان در استان خوزستان به علت وجود پروژه‌های عمرانی و رونق ساخت و ساز نسبت به سایر استان‌هایی که دچار مازاد عرضه سیمان شده‌اند (نظیر اصفهان، کرمان و...) بهتر است.
4 - ارزش جایگزینی یک واحد یک‌میلیون تنی سیمان در حدود 130‌میلیارد تومان تخمین زده می‌‌‌شود. بدین ترتیب می‌‌‌توان گفت ارزش بازار «سبهان» (50‌میلیارد تومان) حدود نصف ارزش جایگزینی کارخانه (100‌میلیارد تومان) است.
5 - هزینه مصرف انرژی در سیمان بهبهان در سال جاری معادل حدود 4/3‌میلیارد تومان (62 تومان به ازای هر سهم) برآورد می‌‌‌شود. بدین ترتیب می‌‌‌توان گفت آثار حذف یارانه‌ها در این بخش که منجر به افزایش چشمگیر هزینه‌ها و متعاقب آن کاهش سودآوری خواهد شد باید به عنوان یک ریسک احتمالی مد نظر سرمایه‌گذاران قرار گیرد.
__________________
تحلیل تکنیکال شرکت لیزینگ ایران


بررسی روند قیمت در نمودار ماهانه: (به تصویر شماره یک توجه کنید)





قیمت سهام شرکت لیزینگ ایران، پس از افت سنگین بلند مدت، در راه تصحیح نتوانسته 23.6 درصد از کل افت قیمت را تصحیح کند. گرچه قیمت موج صعودی مناسبی در نمودار ماهانه ایجاد کرده و از محدوده 93 تومان تا 171 تومان صعود کرده است، اما در موج صعودی بعدی قله دوم نتوانسته فاصله مناسبی از قله قبلی ایجاد کند به نحوی که قله دوم قیمت در محدوده 181 تومان ایجاد شده که فاصله بسیار کمی از قله 171 تومانی دارد.
ضعف صعود باعث ایجاد موقعیت شکست غلط (False Break Out) شده که به نوبه خود سیگنالی در جهت ضعف بازار محسوب می شود.
این در حالی است که متناسب با قله های 181 و 171 تومانی، قله دوم در اندیکاتور شاخص قدرت نسبی سهام شرکت، پایین تر از قله قبل از خود قرار دارد. واگرایی ایجاد شده توسط پیکان ها رسم شده است.
همچنین روند حجم معاملات از صعود قیمت پشتیبانی نمی کند. این جمله بدان معنی است که با وجود صعود قیمت، حجم معاملات روندی کاهشی در پیش گرفته است. واگرایی حجم از قیمت در سقف بازار، سیگنال مهمی در جهت نزول آتی قیمت به شمار می رود.
قله 181 تومان در محدوده بین 100 تا 138.2 درصد فیبوناچی ایجاد شده است. ناتوانی قیمت برای رسیدن به سطوح بالاتر باعث ایجاد False Break Out شده است.
عدد اندیکاتور شاخص قدرت نسبی ماهانه، محدوده 70 را رو به پایین شکسته که سیگنالی نزولی به شمار می رود.



بررسی روند قیمت در نمودار هفتگی: (به تصویر شماره دو توجه کنید)





نوسانات قیمت که در تصویر شماره یک دیده می شود، با رویکرد هفتگی در تصویر شماره دو مشاهده می شود. در این تصویر الگوی چنگال اندرو رسم شده است.
قیمت سهام شرکت از نقطه C صعود کرده و به Median Line برخورد کرده است. پس از تصحیح قیمتی جزیی، خط میانه رو به بالا شکسته شده و قیمت تا خط مقاومتی کانال بالایی پیش رفته است که به این ترتیب نقطه D ایجاد شد.
قیمت نوساناتی در باند بالایی چنگال اندرو انجام داده و آخرین پیووت را در محل دایره سمت راست، در محدوده خط بالایی چنگال اندرو ایجاد کرده است. در این محدوده قله 181 تومانی ایجاد شده که نسبت به قله قبلی کمی بالاتر قرار دارد.
در نمودار شاخص قدرت نسبی هفتگی، متناسب با قله های قیمت که با دایره مشخص شده اند، خط روند نزولی و واگرایی واضحی مشاهده می شود.
قیمت سهام شرکت 61.8 درصد فیبوناچی در محدوده 154 تومان را رو به پایین شکسته و دوجی ایجاد کرده است. دوجی به طور کلی الگویی نزولی است و در میانه راه نزول، تاییدی بر نزول بیشتر است مگر اینکه سیگنال های اصلی تر تایید کننده این موضوع نباشند که در آن صورت می تواند Range بودن بازار را نمایش دهد.
با شکسته شدن 154 تومان، قیمت به خط روند صعودی بسیار نزدیک است. شکسته شدن این خط ، افت قیمت تا 137 تومان را در پی خواهد داشت.
احتمال شکسته شدن خط روند بالا است. چراکه نمی توان واگرایی ایجاد شده در RSI و همچنین ضعف قیمت برای ایجاد قله های مناسب را نادیده گرفت. بنابراین با شکسته شدن خط روند و پایان افت قیمت، احتمالا قله بعدی نمی تواند خیلی صعود کند و به این ترتیب احتمال ایجاد الگوی سر و شانه بزرگ بالا می رود. سناریوی ایجاد سر و شانه به زمان نیاز دارد و ممکن است هفته ها بعد محقق شود. به هر حال ضعف قیمت برای ساختن یک قله جدید با فاصله مناسب، چراغ زرد ایجاد سر و شانه در آینده را روشن می کند.
همچنین برگشت قیمت در محدوده 147 تومان و ضعف قیمت برای فتح قله 181 تومانی، می تواند به ایجاد سر و شانه با رویکردی کوتاه مدت تر نسبت به آنچه گفته شد، منجر شود.


بررسی روند و هدف قیمت در نمودار روزانه: (به تصویر شماره سه توجه کنید)





با رویکرد روزانه واگرایی واضحی در سقف بازار سهام شرکت رخ داده و سپس سهام شرکت افت قیمت را در دستور کار خود قرار داده است.
خط روند Low to Low، به رنگ آبی مشاهده می شود. الگوی ایجاد شده در بازار سهام شرکت، شبیه به سر و شانه ای است که شیبی قابل توجه دارد.

با رسم خط روند High to High به رنگ قرمز رنگ، الگوی قیمت به کنج صعودی نیز شبیه است.
به احتمال قوی الگوی ایجاد شده یک کنج صعودی نیست چراکه از پشتوانه های لازم در یک روند صعودی مناسب برخوردار نیست. با این همه شکسته شدن خط قرمز رنگ رو به بالا و به دنبال آن شکسته شدن 161 تومان به بالا، می تواند توجیه صعودی به الگوی مذکور بدهد.

اما احتمال تحقق این رویداد ضعیف است و احتمالا خط آبی رنگ در حکم خط گردن شیبدار عمل خواهد کرد.
هدف کلاسیک الگوی سر و شانه در محدوده 130 تومان قرار دارد. اما در میانه راه حمایت هایی وجود دارد که تحت شرایط خاص می توانند موقعیت را تغییر دهند.

قیمت به تلاقی خط روند صعودی (خط مشکی رنگ) و خط گردن بسیار نزدیک است. این در حالی است که در محدوده مذکور تلاقی باند 138.2 تا 161.8 درصد فیبوناچی نیز وجود دارد.
حمایت های 138.2، 150 و 161.8 درصد فیبوناچی به ترتیب در محدوده های 152، 149 و 147 تومان قرار دارند. بنابراین مهمترین حمایت در این محدوده 147 تومان است.
شکسته شدن 147 تومان در حکم شکسته شدن خط روند صعودی و خط گردن الگوی سر و شانه است. به این ترتیب قیمت تا محدوده 139 – 137 تومان افت خواهد کرد.
با توجه به اینکه هدف الگوی سر و شانه پایین تر از هدف سیگنال شکست نزولی قرار گرفته، می توان شکسته شدن 137 تومان و نزول قیمت تا 130 – 125 تومان را محتمل دانست.
عدد اندیکاتور شاخص قدرت نسبی در حال ورود به مرز هیجان فروش است و سیگنال نزولی دیگری را ایجاد خواهد کرد.
پس از شکسته شدن 147 تومان، احتمال ایجاد حرکت برگشتی وجود دارد که نباید فرصتی برای خرید تلقی شود.


بررسی باند بولینگر در سه رویکرد ماهانه، هفتگی و روزانه: (به تصویر شماره چهار توجه کنید)





در رویکرد ماهانه، کندل ها پس از برخورد به باند بالایی، به سوی میانگین متحرک 20 روزه افت می کنند. افت قیمت تا محدوده مذکور، قیمت را به محدوده 130 تومان وارد می کند.
در رویکرد هفتگی، کندل ها پس از برخورد به مقاومت خط بالایی باند بولینگر، از میانگین متحرک 20 روزه رد شده اند و خط پایینی باند بولینگر به عنوان هدف، در محدوده 130 تومان قرار دارد.
در رویکرد روزانه، قیمت نتوانسته میانگین متحرک 20 روزه را رو به بالا بشکند. به این ترتیب افت قیمت تا خط پایینی باند بولینگر انجام شده و تا حدودی از باند خارج شده است. در این شرایط باند بولینگر بازتر خواهد شد و قیمت در طی نوساناتی، بر روی خط پایینی باند بولینگر افت خواهد کرد.


بررسی میانگین متحرک 200 روزه و اسیلاتور MFI: (به تصویر شماره پنج توجه کنید)





قیمت سهام شرکت به میانگین متحرک 200 روزه برخورد کرده است. MA200 در اغلب موارد ماهیتی همچون خط روند اصلی دارد با این تفاوت که انعطاف پذیر است.
بر اساس سیگنال های متعدد نزولی، افت قیمت باعث نفوذ به میانگین متحرک 200 روزه خواهد شد. این در حالی است که در اندیکاتور شاخص جریان نقدی (MFI) سرمایه ها در حال خروج از بازار سهام شرکت است.
خرج سرمایه ها، وجود موج فروشندگی معنی می شود و رقابت فروشندگان نزول قیمت را در پی خواهد داشت. عدد MFI تحت خط روند نزولی در نوسان است و در محدوده سقف واگرایی واضحی ایجاد کرده است.
احتمالا برگشت های صعودی پس از پایان دوره افت قیمت، آنچنان قدرتمند نخواهند بود که قله 181 تومانی را رو به بالا بشکنند. همچنین خرید های آتی احتمالا ریسک بیشتری نسبت به استراتژی کلاسیک تکنیکال خواهند داشت. چراکه بر اساس این استراژی در روند های صعودی، در کف می خریم و در سقف می فروشیم.
اما در بازار سهام شرکت روند صعودی قدرتمند شناسایی نمی شود.


__________________

  
  
شرکت پالایش نفت اصفهان
سرمایه،مهلا فخریان:شرکت پالایش نفت اصفهان با سرمایه چهار هزار و 162 میلیارد و 258 میلیون ریالی در سال 87 طی جریان خصوصی سازی وارد بورس اوراق بهادار تهران شد.
در حال حاضر شرکت های پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران (که قبل از واگذاری 100 درصد سهام شرکت را در اختیار داشت) مالک 96 درصد و شرکت بازنشستگی یک درصد و سایر سهامداران تنها سه درصد سهام آن را در اختیار دارند.
طبق مصوبه هیات وزیران 100 درصد سهام «شپنا» از طریق بورس واگذار خواهد شد. (ارزش ویژه هر سهم در تاریخ آخرین ترازنامه 1622 ریال محاسبه می شود).
فعالیت شرکت تا قبل از سال 86 به صورت حق العمل کاری بود و از این محل کارمزد دریافت می کرد که با تغییر نوع فعالیت به خرید مواد اولیه و فروش فرآورده های نفتی حاصل از پالایش سود عملیاتی شرکت جهش فوق العاده ای کرد به طوری که طی سال 86 «شپنا» توانست زیان انباشته چهار میلیارد و 998 میلیون ریالی اول دوره خود را به سود انباشته دو هزار و 310 میلیارد و 314 میلیون ریال در پایان سال برساند.
همانطور که در جدول ملاحظه می کنید شرکت پالایشگاه نفت اصفهان با سهم 23 درصدی از کل تولیدات پالایشگاهی کشور در مقام اول از نظر تولید در میان 9 شرکت پالایشگاهی است.
البته از نظر ظرفیت اسمی در رتبه دوم بعد از پالایشگاه نفت آبادان (با ظرفیت اسمی 350 هزار تن) قرار دارد.
لازم به ذکر است ظرفیت اولیه پالایشگاه اصفهان 200 هزار بشکه در روز بوده است که به دلیل نیاز کشور به فرآورده ها به مقدار 375 هزار بشکه در روز افزایش یافته است و در سال 87 در زمان های تعمیرات اساسی از تاریخ 20 مهر 87 تا 20 آبان 87 مقدار 300 هزار بشکه پیش بینی کرده است.

تولید

تنوع تولیدات «شپنا» جالب توجه است. همانطور که در جدول ملاحظه می کنید از لحاظ تنوع به سایر شرکت های پالایشگاهی داخل کشور برتری دارد.
در میان 18 فرآورده تولیدی بیشترین سهم متعلق به نفت گاز «گازوئیل»، نفت کوره، نفت سفید و بنزین است که در میان پالایشگاه های داخل کشور از نظر تولید گازوئیل در مقام اول، در تولید بنزین مقام سوم و در تولید نفت سفید مقام دوم را داراست.
بیشترین بخش بهای تمام شده به خرید مواد اولیه مصرفی تخصیص یافته است.
در سال 86 از نظر مقداری نفت خام (خوراک) 86 درصد از فرآورده های مواد اولیه مصرفی را به خود اختصاص داده و بعد از نفت خام گاز طبیعی با سهم هفت درصدی و مواد شیمیایی با سهم شش درصد بیشترین سهم را در ترکیب مواد اولیه مصرفی داشتند.
لازم به ذکر است «شپنا» 194 میلیون و 732 هزار لیتر نفت خام پالایش نشده در موجودی اول دوره سال 87 داشته است.
«شپنا» طی سه ماهه ابتدای سال مالی جاری توانسته 26 درصد بهای تمام شده خود را پوشش دهد.
به علت استفاده از سیستم حسابداری صنعتی به روش آبشاری شرکت، تجزیه بهای تمام شده هر واحد از فرآورده ها به مواد، دستمزد و سربار امکان پذیر نیست. با این وجود تاثیر بسزای قیمت نفت در بهای تمام شده، مبلغ فروش و نهایتاً سود خالص شرکت غیرقابل انکار و از این لحاظ با ریسک مواجه است. همانطور که در نمودار قیمت نفت خام Opec طی سال مالی جاری مشاهده می شود میانگین قیمت نفت طی سه ماهه دوم مشابه میانگین قیمت نفت طی سه ماهه اول است (لازم به ذکر است قیمت نفت ایران حداقل 7/1 دلار از قیمت نفت Opec پایین تر است.)ولی قیمت نفت طی سه ماهه سوم، روند نزولی شروع شده از تیرماه را ادامه داده، در بررسی قیمت های نفت در سال جاری اوج قیمت را در تیرماه امسال تجربه کرد.
«شپنا» قیمت خرید نفت خام برای محاسبه بهای تمام شده کالای فروخته شده را در سال 87 براساس 94 درصد فوب خلیج فارس محاسبه کرده است که این درصد در سال 86 رقم 7/93 درصد بوده است.
همچنین برای سال 87 هزینه ها با 10 درصد رشد نسبت به سال مالی ماقبل لحاظ شده است.
همانطور که در نمودار قیمت نفت و بنزین نشان داده می شود طی روند صعودی هر دو نمودار با شیب یکسان هم جهت هستند (هنگامی که قیمت نفت شروع به رشد کند قیمت بنزین که به عنوان نمونه ای از فرآورده های پالایشگاهی انتخاب شده است) نیز افزایش پیدا می کند ولی هنگامی که قیمت نفت شروع به کاهش می کند قیمت بنزین به سرعت نوسان قیمت نفت روند نزولی را در پی نگرفته و این کاهش قیمت بنزین با تاخیر و با شیب کمتری رخ می دهد.
البته «شپنا» چند طرح توسعه ای در نظر دارد که با اجرای آنها ظرفیت و کیفیت تولید افزایش چشمگیری خواهد یافت.
«شپنا» با اجرای طرح های سرمایه ای خود علاوه بر تولید پروپیلن ظرفیت تولید سوخت جت را حدود چهار برابر و سوخت هواپیمایی جنگنده و گاز مایع 5/2 و بنزین به بیش از دو برابر افزایش می دهد.

فروش

نکته قابل تامل در گزارش سه ماهه «شپنا» حاشیه سود ناویژه آن است چرا که این نسبت در عملکرد واقعی سال مالی ماقبل هفت درصد بود و با وجود پیش بینی شش درصدی برای سال مالی جاری طی سه ماهه این نرخ با سه درصد رشد به 9 درصد رسیده است که با توجه به میانگین این نسبت در میان شرکت های هم گروه مناسب به نظر می رسد.
بازار فروش «شپنا» در سال مالی جاری 90 درصد داخلی و 10 درصد خارجی پیش بینی شده است. خریدار اصلی شرکت در داخل کشور شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی ایران است. میانگین روزانه توزیع فرآورده های نفتی اصلی توسط شرکت ملی پخش 233 میلیون و 370 هزار لیتر در روز است که 73 میلیون و660 هزار لیتر بنزین و 86 میلیون و 220 هزار لیتر گازوئیل در روز توزیع می کند که سهم بسزایی از نیاز این شرکت توسط شرکت پالایش اصفهان تامین می شود.
طبق اطلاعیه سازمان بورس پیش بینی درآمد حاصل از فروش «شپنا» برای سال مالی جاری نسبت به عملکرد واقعی سال مالی ماقبل فروش 34 درصد رشد داشته است و طی سه ماهه ابتدای سال 27 درصد آن را پوشش داده است.
«شپنا» پیش بینی فروش سال 87 خود را از محل 19 فرآورده برآورد کرده است که در میان آنها نفت گاز، بنزین و نفت سفید همانطور که در نمودار دایره ای مشاهده می شود بیشترین سهم را در سبد فرآورده های تولیدی دارند.
«شپنا» همچنین به شرکت های پتروشیمی اراک، پتروشیمی اصفهان، شرکت نفت جی و نفت سپاهان، محصولاتی از قبیل روغن خام سبک، نفتا، نفت سفید و پروپان می فروشد.


87/11/1::: 12:4 ع
نظر()