سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه جامه دانش بپوشد، عیبش از مردم نهان ماند [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :35
بازدید دیروز :28
کل بازدید :553141
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/17
5:2 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
بررسی صنعت سیمان و مقایسه شرکت های گروه(بخش نخست) تحلیل بنیادی


??/?/?? (??:??)


بررسی صنعت سیمان و مقایسه شرکت های گروه

سیمان یکی از مهمترین محصولات صنعتی هر کشوری بوده و میزان تولید و مصرف آن نشان دهنده درجه رشد اقتصادی و انجام فعالیتهای صنعتی در کشور است.

صنعت سیمان در ایران دارای عمری نزدیک به 70 سال می باشد. این صنعت اهمیت ویژه ای در جایگاه صنایع در رشد و توسعه کشور دارد. با توجه به نیاز روزافزون کشور و لزوم ایجاد زیرساختها و همچنین به دلیل اینکه میزان سیمان تولیدی کشور پاسخگوی نیاز فعلی و تقاضای بازار (داخلی و خارجی) نمی باشد ایجاد کارخانجات جدید سیمان، جزو طرح های اولویت دار وزارت صنایع در قالب برنامه چهارم توسعه می باشد.

انواع سیمان تولیدی به شرح زیر میباشد:

سیمان پرتلند نوع 1 ( سیمان پرتلند معمولی( P.C - type I :

در مواردی به کار می رود که هیچ گونه خواص ویژه مانند سایر انواع سیمان مورد نظر نیست.

سیمان پرتلند نوع 2 ( P.C - type II ) :

برای استفاده عمومی و نیز استفاده ویژه در مواردی که گرمای هیدراتاسیون متوسط مورد نظر است.

سیمان پرتلند نوع 3 ( P.C - type III ):

برای استفاده در مواقعی که مقاومت های بالا در کوتاه مدت مورد نظر است.

سیمان پرتلند نوع 5 ( P.C - type V ) :

در مواقعی که مقاومت زیاد در مقابل سولفات ها مورد نظر باشد استفاده می شود.

سیمان سفید ( White Cement ) :

برای استفاده در سطح ساختمان ها و مواقعی که استفاده از سیمان های بدون رنگ با مقاومت های بالا مورد نیاز باشد. از این سیمان در تولید انواع سیمان های رنگی استفاده می شود.

سیمان سرباره ای ضد سولفات SR. slag Cement ) :

در مواقعی که مقاومت متوسط در مقابل سولفات ها و یا حرارت هیدراتا سیون متوسط مورد نظر است، استفاده می گردد.

سیمان پرتلند - پوزولانی ( P.P.Cement ) :

در ساختمان های بتنی معمولی و بیشتر در مواردی که مقاومت متوسط در مقابل سولفات ها و حرارت هیدراتاسیون متوسط مورد نظر باشد استفاده می شود.

سیمان پرتلند - آهکی ( P.K.Z.Cement ):

این نوع سیمان در تهیه ملات و بتن در کلیه مواردی که سیمان پرتلند نوع 1 به کار می رود قابل استفاده است. دوام بتن را در برابر یخ زدن، آب شدن و املاح یخ زا و عوامل شیمیایی بهبود می دهد.

سیمان بنائی ( Masonry Cement ) :

برای استفاده در مواقعی که ملات بنائی با مقاومت های کمتر از سیمان پرتلند نوع 1 مورد نیاز است.

سیمان نسوز 450 ( Rf Cement 450 ) :

حاوی بیش از 40% Al2O3 با اتصال هیدروکسیلی و فازهای کلسیم آلومینات، برای مصرف به عنوان ماده نسوز در صنایع حرارتی استفاده می شود.

سیمان نسوز 500 ( Rf Cement 500 ) :

حاوی بیش از 70% Al2O3 با اتصال هیدروکسیلی و فازهای CA2,CA برای مصرف به عنوان ماده نسوز با درصد خلوص بالا در صنایع حرارتی و آتمسفرهای CO.H2 به کار می رود.


سیمان نسوز 550 ( Rf Cement 550 ):

حاوی بیش از 80% Al2O3 با اتصال هیدروکسیلی و آلومینات کلسیم به عنوان ترکیب اصلی، دارای نسوزندگی و خواص ترمومکانیکی بالا و کاربردهای ویژه نسوز مانند آتمسفرهای احیاء هیدروژن.

سیمان های چاه نفت:
این سیمان ها برای درزگیری چاه های نفت به کار می روند. عمده این نوع سیمان ها دیرگیر بوده و در برابر دماها و فشارهای بالا مقاوم می باشند. این سیمان ممکن است در حفره چاه های آب و فاضلاب نیز به مصرف برسد.

سیمان های پرتلند ضد آب:
این سیمان به رنگ سفید، خاکستری تولید می شود. این نوع سیمان، انتقال مویینه آب را تحت فشار ناچیز یا بدون فشار، کاهش می دهد ولی جلوی انتقال بخار آب را نمی گیرد.

سیمان های با گیرش تنظیم شده:

سیمان با گیرش تنظیم شده به گونه ای کنترل و ساخته می شود که می تواند بتنی با زمان های گیرش از چند دقیقه تا یک ساعت تولید کند.

سیمان های رنگی:

این سیمان ها بیشتر جنبه تزئینی و آرایشی دارند و در نماسازی سیمانی و تولید بتن نمادار به مصرف می رسند.

میزان تولید سیمان در کشور

همانطور که در جدول زیر مشاهده میشود ظرفیت تولید سیمان هم اکنون به مرز 48 میلیون تن در سال رسیده است و تا پایان سال ظرفیت سیمان به بیش از 64 تن در سال خواهد رسید

درصد افزایش سالانه
تولید سیمان ظرفیت
سال
تولید/تاریخ


---
32.8
2006
ظرفیت

46%
48
کنونی
ظرفیت

33%
16
2008
برنامه توسعه

16%
10
2009
برنامه توسعه

27%
20
2010
برنامه توسعه

187%
94
2010
ظرفیت نهایی
اکثر کارخانجات سیمان در نیمه غربی کشور واقع است که تمرکز ویژه در اطراف تهران و ساوه دیده میشود علاوه بر آن طرح های بسیاری نیز جهت استفاده از ظرفیت های به وجود آمده در کشور افغانستان در دست اجرا است که میتوان به سیمان زابل و یا جوین اشاره نمود.

این میزان تولید در کشور در سطح کنونی تقریبا پاسخگوی نیاز داخلی کشور است تقاضای سیمان در ایران عمدتا از 3 منبع میباشد.

تقاضای مصرف:

تقاضای واقعی مصرف داخلی جهت طرحهای ساخت و ساز و توسعه ای در این دسته می گنجد.

تقاضای سوداگرانه:

از آن جهت که بین قیمت بازار و قیمت تعیین شده توسط دولت تفاوت چشم گیری وجود دارد عده ای با هدف کسب سود به خرید و حتی نگهداری سیمان اقدام مینمایند

تقاضای کشورهای همسایه

به علت ساخت و ساز در کشورهای همسایه به خصوص عراق و افغانستان تقاضای مناسبی برای این محصول وجود دارد.

قیمت سیمان

قیمت سیمان در ایران توسط دولت تعیین میشود این تعیین قیمت به چندین دلیل رخ میدهد.

به علت عدم تعادل میان عرضه وتقاضا در سالهای گذشته دولت برای کنترل قیمت و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت که از سویی منجر به افزایش سطح عمومی قیمتها و از سوی دیگر افزایش هزینه طرحهای توسعه ای دولت میگردد قیمت مصوبی را برای سیمان ارائه کرد.

نکته قابل توجه برای سیمان قیمت در کشورهای همسایه است در نمودار زیر قیمت ماه دسامبر 2007 سیمان در کشورهای همسایه دیده میشود.

علیرغم افزایش قیمت سیمان به متوسط 485000 ریال در هر تن هنوز اختلاف فاحشی میان قیمت داخلی و قیمتهای خارجی وجود دارد. علاوه بر آن از آنجا که متوسط قیمت تمام شده سیمان برای کارخانجات جدید 400 هزار ریال و برای کارخانجات قدیمی با توجه به استهلاک در حدود 250 هزار ریال است قیمت 485000 ریالی در مرحله اول میتواند مشکلات کارخانجات جدید را حل کند. آنچه قیمت گذاری سیمان را در کشور با مشکل مواجه ساخته است بازار غیر رسمی و اختلاف قیمت کارخانه با بازار است.برای مثال قیمت یک تن سیمان تیپ یک در تهران در حدود 118 هزار تومان بوده و یا هر تن سیمان تیپ دو در حدود 90 هزار تومان معامله میشود.

در صورتی که مصرف سرانه 700 کیلوگرم را برای سیمان در ایران در نظر بگیریم تقاضای سیمان به 49 میلیون تن رسیده که برابر میزان تولید کنونی است.این موضوع میتواند انگیزه ای برای خروج سیمان از سبد حمایتی و قیمت گذاری آزاد این محصول محسوب گردد.

خروج سیمان از سبد حمایتی

قیمت گذاری سیمان در ایران دارای مقاطع گوناگونی بوده است در سال 71 قیمت گذاری سیمان به صورت مشروط آزاد اعلام شد و مقرر شد کارخانجات سیمان را با قیمت تعادلی ارائه نمایند پس از آن در سال 76 با هدف ایجاد انگیزه و رقابت قیمت سیمان با مسئولیت و نظارت وزات صنایع و معادن با شرایط خاصی آزاد اعلام شد. در سال 78 مسوولیت نظارت بر تنظیم بازار سیمان به وزارت صنایع محول شد در سال 1380 نیز براساس مصوبه هیات دولت، سیمان در زمره کالاهای بخش دوم گروه اول سبد حمایتی قرار گرفت. متعاقب این مصوبه، کمیسیون تنظیم بازار، طرح جامع سیمان را در سال 1381 به تصویب رساند.



براساس ماده 14، طرح جامع سیمان برای مدت سه سال تنظیم شده بود که این طرح به دلیل مشکلات اجرایی به درستی اجرا نشد. در نهایت در سال 1383 بر اساس مصوبه هیات دولت، سیمان از زمره کالاهای گروه اول سبد حمایتی خارج شد. سپس در سال 1384 مصوبه قبلی لغو و دوباره سیمان در سبد حمایتی قرار گرفت.

قیمت سیمان در انتهای سال 1383 برای کارخانه‌های مختلف سیمان بین 320 تا 360 هزار ریال به ازای هر تن تعیین شد و از آن زمان تاکنون افزایش خاصی در قیمت این محصول اعمال نشده و این در حالی است که قیمت نهاده‌های تولید، هزینه‌های پرسنلی، انرژی، لوازم یدکی، مواداولیه و غیره این محصول نسبت به سال 1383 افزایش چشمگیری داشته‌اند.

بالاخره پس از مدتها در خرداد ماه سال جاری و پس از سه سال، بنا به پیشنهاد وزارتخانه های بازرگانی و صنایع و معادن و با توجه به تعهد کارخانجات تولیدکننده سیمان مبنی بر حفظ قیمت مصرف کننده، با افزایش 20 درصدی قیمت این محصول موافقت شد.بر این اساس قیمت هر تن سیمان با حدود 10 هزار تومان افزایش به 48 هزار و 500 تومان رسید- البته باید توجه کرد این افزایش قیمت پس از یک هزار و یکصد و چهل و پنج روز رخ داد که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران باید زودتر از اینها اتفاق می افتاد.


البته بیان شده است که سیمان در سه مرحله آزاد سازی قیمت شده که آخرین مرحله در پاییز سال جاری خواهد بود.
در مرحله اول افزایش قیمت در که بهار سال جاری رخ داد کارخانه‌های قدیمی سیمان موظفند چهار هزار تومان و کارخانه‌های جدید هزار تومان به ازای فروش هر تن سیمان در اختیار انجمن سیمان قرار دهند تا برای واردات و جابه‌جایی سیمان و کلینکر از استان‌های دارای مازاد تولید به استان‌های نیازمند هزینه شود. باید گفت مرحله اول طرح آزاد سازی قیمت سیمان موفق بوده است به نحوی که قیمت سیمان در برخی مناطق بیش از 50% کاهش یافته است( علیرغم افزایش قیمت فروش سیمان در کارخانجات) که این موضوع به دلیل بهبود سیستم پخش و توزیع سیمان و کاهش رانت در این زمینه بوده است.

در بخش دوم به بررسی وضعیت صنعت سیمان در بورس و بررسی اجمالی شرکتهای موجود و آینده آنان خواهیم پرداخت.

در قسمت دوم به صنعت سیمان در بورس خواهیم پرداخت .
 
بخش پایانی -صنعت سیمان و بورس



شرکتهای سیمانی( شرکتهای تولید کننده و نه هلدینگهای بزرگی چون وصندوق) در حال حاضر در حدود 9 درصد از ارزش بازار سرمایه کشور را تشکیل میدهند. این ارزش در برخی از مقاطع زمانی حتی به 15 درصد رسیده است در شکل زیر روند ارزش بازار شرکتهای سیمانی دیده میشود.


آنچه در شکل به وضوح دیده میشود آنکه شرکت های سیمانی درنیمه دوم سال 86 کمترین ارزش بازار خود را تجربه کرده اند و در حدود 6 ماه در کمترین سطح قیمتی در نوسان بوده اند و هم اکنون پس از افزایش قیمت ها از سطح مقاومت قوی 5000 میلیارد تومان نیز عبور کرده و در جهت مثبت به حرکت خود ادامه میدهند.

. بررسی شاخص اطلاعات تکنیکال بهتری را برای بررسی فراهم می آورد.














شاخص صنعت سیمان از دی ماه 83 تا کنون در نمودار فوق رسم شده است همانطور که مشاهده میکنید، شاخص در این دوره نزولی بوده و به جز مقاطع کوتاهی در پاییز 84 و دی ماه 86 رشدی نداشته است و مهمترین حرکت رشد شاخص سیمان حرکتی است که در تابستان سال جاری و به واسطه ی افزایش قیمت سیمان رخ داد.

نکته جالب توجه دیگر ضریب همبستگی صنعت سیمان با کل بورس است این ضریب نشان دهنده رابطه مستقیم خطی بین دو متغیر میباشد برای صنعت سیمان و کل بورس عدد 60% رانشان میدهد به عبارت دیگر 36% از تغیرات در صنعت سیمان را میتوان بوسیله تغییرات در بازار سهام توضیح داد. این نسبت نشان دهنده حرکت همسوی شاخص کل با شاخص سیمان علیرغم تاثیر نه چندان زیاد بازار بر صنعت سیمان میباشد.








در جدول زیر شرکت های گروه سیمان مشاهده میشود.



نمادشرکت
نام شرکت
سرمایه شرکت

سفارس
سیمان فارس و خوزستان
4,176,000,000

ستران
سیمان تهران
1,312,491,600

سپاها
سیمان سپاهان
1,200,000,000

سهگمت
شرکت سیمان هگمتان
432,900,000

سشرق
سیمان شرق
420,000,000

سبجنو
سیمان بجنورد
392,000,000

سصوفی
سیمان صوفیان
350,000,000

سدشت
صنایعسیمان دشتستان
300,000,000

سرود
شرکت سیمان شاهرود
300,000,000

سشمال
سیمان شمال
275,659,290

سمازن
سیمان مازندران
273,996,000

سیلام
سیمان ایلام
259,900,875

ساراب
سیمان داراب
249,606,420

ساروم
سیمان ارومیه
233,573,888

ساوه
سیمان سفیدساوه
230,000,000

سخزر
سیمان خزر
230,000,000

سکرما
سیمان کرمان
220,320,000

سکارون
سیمان کارون
208,833,333

سغرب
سیمان غرب
187,000,000

سکرد
سیمان کردستان
162,000,000

سهرمز
سیمان هرمزگان
135,500,000

سدور
سیمان دورود
80,000,000

سصفها
سیمان اصفهان
76,000,000

سخاش
شرکت سیمان خاش
75,000,000

ساربیل
سیمان اردبیل وآهک آذرشهر
70,000,000

سبهان
سیمان بهبهان
55,000,000

سفار
سیمان فارس
50,000,000

سنیر
سیمان سفیدنی ریز
50,000,000

سقاین
سیمان قاین
26,611,200

کایگچ
ایران گچ
15,000,000




با بررسی ارزش اسمی و ارزش بازار شرکتهای بورسی متوجه میشویم که سرمایه شرکتهای سیمانی یک پنجم ارزش بازار آنان است در صورتی که این نسبت برای کل بورس یک سوم است.علاوه بر آن متوسط p/e در صنعت سیمان ایران 8.3 بوده که متوسط این میزان در بازار بورس تهران در حدود 5 است.هر دو این نسبت ها از ازرشمندتر بودن صنعت سیمان نسبت به کل بازار سرمایه ایران خبر میدهند.

بیشترین میزان p/e متعلق به سیمان غرب به مقدار 14.7 و کمترین آن مربوط به سیمان درود به مقدار 5.7 است. P/e11 شرکت بیشتر از میانگین و 16 شرکت کمتر از میانگین است .میانگین p/e در 16 شرکت اخیر 7 است که بسیار نزدیک به p/e هلدینگ سیمان فارس و خوزستان میباشد تحلیل عدد های فوق نشان میدهد وجود چند شرکت با p/e بالا منجر به افزایش p/e کل صنعت شده و p/e در حدود 7p/e معقولانه تری برای این صنعت است.در نمودار زیر p/e شرکتها نمایش داده شده است.




بررسی افزایش قیمتهای اخیر و تاثیر بر سود و زیان شرکتهای سیمانی

افزایش قیمت اخیر که در قیمت فروش سیمان رخ داد منجر شد تا تمامی شرکتهای سیمانی سود سال مالی جاری خود را تعدیل کنند این تعدیل سود به نوبه ی خود منجر به افزایش قیمت شرکتهای سیمانی پس از بازگشایی شد. با بررسی که بر روی افزایش قیمت شرکتهای سیمانی پس از بازگشایی نماد آنان انجام شده است مشخص شد به طور متوسط شرکتهای سیمانی 30% افزایش قیمت را تجربه نموده اند که از این میزان بیشترین افزایش مربوط به شرکت سیمان شرق با 76% افزایش قیمت بوده است. هرچند افزایش قیمت شدید شرکت سیمان شرق پس از بازگشایی نماد استثنایی بوده و بعد از مدتی کاهش یافت ولیکن آمادگی بازار برای پذیرش افزایش های قیمتی را نمایش داد.

به صورت کلی شرکتهای سیمانی به دو صورت با افزایش قیمت سیمان برخورد کردند برخی تنها به افزایش مبلغ فروش در صورت سود و زیان خود اکتفا نموده و تغییرات چشمگیری را در سایر پیش بینی های خود به وجود نیاوردند و برخی دیگر تغییرات گسترده ای را در سایر پیش بینی های خود به عمل آوردند. از نظر کارشناسان ایران تحلیل گروه دوم به بررسی بیشتری نیازمند هستند. در ادامه به چند نمونه از شرکتهای این گروه اشاره میکنیم.

افزایش هزینه های مالی در شرکتهای سیمان کرمان و شرق بسیار چشم گیر است..علاوه بر آن سیمان کرمان و تهران با افزایش هزینه های مالی روبه رو بوده اند به نحوی که هزینه های مالی شرکت سیمان تهران 100 درصد افزایش یافته است. این افزایش ها باعث شده است که علیرغم افزایش قیمت فروش حاشیه سود شرکت سیمان کرمان کاهش یابد.

متوسط افزایش eps شرکتها در قبال افزایش قیمت جدید 41% بوده است. با توجه به افزایش قیمت حدودا 25 درصدی قیمت فروش اهرم کل شرکتها به طور متوسط 1.6 محاسبه میشود. با استفاده از همین ضریب افزایش eps شرکت در مرحل بعد آزاد سازی قیمت سیمان قابل محاسبه خواهد بود.

شرکتها سود عملیاتی خود را به طور متوسط 52 درصد افزایش داده اند. خوش بینانه ترین پیش بینی ها در این مورد را شرکتهای سیمان کرمان،شرق،ارومیه و سپاهان انجام داده اند.

نکته ی قابل توجه دیگر میزان افزایش قیمت بازار شرکت ها به ازای یک درصد افزایش eps آنان است به طور متوسط شرکتهای صنعت به ازای 1 درصد افزایش سود با 43 صدم درصد افزایش قیمت مواجه بوده اند. این موضوع در برخی شرکت ها حتی تا 1.8 درصد نیز بوده است. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد آن است که افزایش قیمت آتی نیز میتواند به طور متوسط منجر به همین افزایشها شده و سرمایه گذاران با توجه به جداول ذیل قادر به انتخاب بهترین گزینه با توجه به شرایط روز بازار خواهند بود. همچنین لازم به ذکر است افزایش قیمت اخیر به طور متوسط منجر به افزایش درآمد شرکتها به میزان 22 درصد شده است.

با بررسی بیشتر به نظر میرسد برخی از شرکتها پیش بینی های خود را بسیار محافظه کارانه ارائه داده اند از جمله این شرکتها به سیمان تهران و سیمان ایلام اشاره کرد.به طور متوسط شرکتها با استفاده از افزایش قیمت به افزایش کیفیت سود خود پرداخته و سهم درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها را کاهش داده اند.

خلاصه بررسی های کارشناسان ایران تحلیل در جدول زیر دیده میشود.



نام شرکت >>>
سیمان نیریز
سیمان هرمزگان
سیمان شرق
سیمان کرمان
سیمان خزر
سیمان دشتستان

شرح
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل

درآمد حاصل از فروش
3%
8%
29%
34%
17%
21%

بهای تمام شده کالای فروش رفته
0%
0%
1%
1%
1%
0%

سود خالص
7%
18%
61%
75%
54%
60%

هزینه های عملیاتی
0%
0%
4%
97%
-1%
6%

سود عملیاتی
9%
19%
67%
70%
59%
67%

هزینه مالی
0%
0%
2848%
205%
16%
0%

درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها
0%
0%
0%
-113%
-20%


خالص درآمد متفرقه


-1%
0%
-26%
0%

سود قبل از مالیات
9%
19%
43%
21%
69%
68%

مالیات
9%

56%
68%
69%
0%

سود پس از مالیات
9%
19%
42%
11%
69%
68%

عملیاتی هر سهم
9%
19%
67%
70%
59%
67%

قبل از مالیات هر سهم
9%
19%
43%
21%
69%
68%

پس از مالیات هر سهم
9%
19%
42%
11%
69%
68%

افزایش قیمت پس از گشایش
3%
26%
76%
20%
n/a*
n/a




*منظور از n/a ( عبارت not avalable – عدم دسترسی به اطلاعات )



نام شرکت >>>
سیمان درود
سیمان کردستان
سیمان قائن
سیمان ایلام
سیمان تهران
سیمان بهبهان

شرح
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل

درآمد حاصل از فروش
22%
26%
26%
29%
15%
14%

بهای تمام شده کالای فروش رفته
0%
6%
20%
4%
20%
5%

سود خالص
56%
47%
31%
71%
11%
31%

هزینه های عملیاتی
0%
11%
0%
16%
100%
1%

سود عملیاتی
84%
51%
33%
79%
6%
43%

هزینه مالی
-3%
0%

0%
10%
0%

درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها
0%

0%

23%
0%

خالص درآمد متفرقه
0%


-54%



سود قبل از مالیات
76%
54%
29%
28%
14%
41%

مالیات
103%
54%
33%
82%
5%
46%

سود پس از مالیات
70%
54%
28%
20%
16%
39%

عملیاتی هر سهم
84%
51%
33%
79%
6%
43%

قبل از مالیات هر سهم
76%
54%
29%
28%
14%
41%

پس از مالیات هر سهم
70%
54%
28%
20%
16%
39%

افزایش قیمت پس از گشایش
49%
n/a
n/a
34%
25%
15%




نام شرکت >>
سیمان شاهرود
سیمان ارومیه
سیمان سپاهان
میانگین

شرح
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل
درصد افزایش پس از تعدیل

درآمد حاصل از فروش
27%
32%
29%
22%

بهای تمام شده کالای فروش رفته
11%
5%
0%
5%

سود خالص
49%
63%
64%
47%

هزینه های عملیاتی
0%
0%
6%
16%

سود عملیاتی
55%
67%
78%
52%

هزینه مالی
17%
0%
0%
221%

درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها
0%
-8%
3%
-10%

خالص درآمد متفرقه

-75%
0%
-20%

سود قبل از مالیات
59%
60%
60%
43%

مالیات
88%
43%
187%
60%

سود پس از مالیات
54%
62%
47%
41%

عملیاتی هر سهم
55%
67%
78%
52%

قبل از مالیات هر سهم
59%
60%
60%
43%

پس از مالیات هر سهم
54%
62%
47%
41%

افزایش قیمت پس از گشایش
13%
27%
40%
30%




جهت پیش بینی قیمت شرکتهای سیمانی با استفاده از داده های جداول فوق به پیش بینی سود شرکتها در صورت افزایش 20 درصدی قیمت فروش سیمان در 6 ماهه دوم سال پرداخته و p/e کنونی آنان را مبنای پیش بینی قیمت قرار میدهیم.

نام شرکت
اهرم کل
درصدافزایش قیمت فروش
eps گذشته
eps جدید
p/e کنونی
قیمت آتی

سیمان سفیدنی ریز
0.3881
0.20
959
1034
6.2
6409

سیمان هرمزگان
0.88237
0.20
2429
2857
8.2
23431

سیمان شرق
1.9128
0.20
940
1300
7
9099

سیمان کرمان
0.51934
0.20
883
975
7.3
7118

سیمان خزر
3.15031
0.20
495
807
10.1
8152

سیمان دشتستان
3.1132
0.20
731
1186
6.8
8066

سیمان دورود
3.19931
0.20
1999
3278
5.6
18358

سیمان کردستان
2.47336
0.20
1182
1766
6.01
11833

سیمان قاین
1.27711
0.20
6007
7541
7.1
53542

سیمان ایلام
0.89104
0.20
480
565
11.4
6445

سیمان تهران
0.72033
0.20
674
771
7.7
5940

سیمان بهبهان
1.78668
0.20
1732
2350
6.6
15512

سیمان شاهرود
2.44709
0.20
541
806
9.6
7740

سیمان ارومیه
2.83834
0.20
1036
1623
6.7
10877

سیمان سپاهان
2.1542
0.20
573
820
6.1
5003




خلاصه و نتیجه گیری

شرکتهای سیمانی به عنوان یکی از صنایع مهم بورس تهران همواره مطرح بوده اند. در مقطع کنونی این شرکتها در حدود 8% ارزش بازار سرمایه کشور را تشکیل داده اند. از سوی دیگر این شرکتها به طور حتم حداقل با یک افزایش قیمت سیمان دیگر مواجه خواهند بود که منجر به افزایش سودآوری شرکتها و به تبع آن افزایش قیمت سهام آنان خواهد شد. نکته ی قابل توجه آنکه فروش سیمان در نیمه دوم سال است معمولا در نیمه سرد سال به علت شرایط جوی فروش سیمان کاهش می یابد. موضوع دیگری که باید مد نظر قرار گیرد آن است که دولت به واسطه طرح های عمرانی خود یکی از بزرگترین مصرف کنندگان سیمان در کشور بوده و مطمئنا برای جبران بخشی از هزینه های خود که ناشی از آزاد سازی قیمت سیمان است نرخ انرژی مصرفی تولید کنندگان سیمان را افزایش خواهد داد. به عبارت دیگر در صورتی که شرکتهای سیمانی بتوانند سیمان را با قیمت آزاد به فروش برسانند باید مواد اولیه خود را نیز با قیمت بازار تهیه نمایند. نکته نهایی که در تحلیل صنعت سیمان قابل ذکر است آنکه میزان مصرف و تولید سیمان در کشور برابر شده است و علیرغم برخی کمبودها در برخی از نقاط کشور که به علت ضعف سیستم توزیع سیمان است به زودی با مشکلی به نام کمبود سیمان مواجه نبوده و قیمت را عرضه و تقاضا تعیین خواهد نمود که با توجه به افزایش تولید شرکتهای سیمانی بازار حتی ممکن است با مازاد عرضه نیز مواجه شود که در این صورت قیمت ها کاهش خواهد یافت. در این میان توانایی شرکتها در تولید محصولات خاص جهت بازار داخلی و همچنین مزیت های صادراتی آنان بسیار تعیین کننده خواهد بود.

با توجه به تمام مطالب فوق کارشناسان ایران تحلیل تخصیص 10 الی 15 درصد از پرتفولیوی سرمایه گذاران با دید 6 الی 9 ماهه و نگهداری سهام تا افزایش قیمتهای جدید و فروش پس از افزایش قیمت را مناسب ارزیابی می کنند.
__________________