سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسیارند کسانی که دانش دارند و از آن پیروی نمی کنند . [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :65
بازدید دیروز :41
کل بازدید :552799
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/8
2:8 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
فولاد مبارکه
از ابتدای معاملات میزان صف خرید فولاد مبارکه به یک سوم روزهای گذشته کاهش یافته بود که با عرضه سهام این شرکت در قیمت 3500 ریال وضعیت معاملات آن متعادل شد. بنابراین سناریوی حمایت از سهام فولاد به خاطر فروش راحت تر سهام «حکشتی» تقویت شد. می توان انتظار داشت که سازمان خصوصی سازی با همکاری برخی شرکت های سرمایه گذاری در زمان عرضه سهام شرکت های فولادی امکان افزایش سهام فولاد را فراهم آورد.
البته این موضوع نشان دهنده هماهنگ تر شدن سیاست های سازمان خصوصی سازی با شرایط بازار است.
-
سرمایه گذاری معادن و فلزات
نماد «ومعادن» پس از تعدیل سود بازگشایی شد که به دلیل توجه سرمایه گذاران به شرکت های فولاد و کشتیرانی، قیمت «ومعادن» چندان افزایش نیافت.
به دلیل افزایش سود هر سهم شرکت های گل گهر، چادرملو و ملی مس، EPS «ومعادن» در سال جاری از هزار ریال فراتر می رود.
-
سرمایه گذاری بوعلی
قیمت سهام «وبوعلی» نیز همچون قیمت چند شرکت سرمایه گذاری دیگر کم تر از ارزش اسمی است. در صورت خروج سیمان از سبد حمایتی احتمال افزایش قیمت سهام این شرکت تا حداقل هزار ریال بسیار زیاد است.
در صورت افزایش نرخ سیمان به میزان 25 درصد تاثیر آن در سود و قیمت سهام «وبوعلی» بسیار ناچیز است. دلیل این امر به خاطر نوع و اندازه شرکت های سیمانی موجود در پرتفوی این شرکت است.
همان طور که قبلا عنوان شد افزایش قیمت سیمان تاثیر یکسانی بر سود تمام شرکت های سیمانی ندارد.
افزایش ??ریالی سود هر سهم ایران ارقام

شرکت ایران ارقام بدون ارایه دلیل مبلغ 69 ریال به پیش بینی سود هر سهم سال جاری افزود.طبق اطلاعات دریافتی از سازمان بورس، شرکت ایران ارقام پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 87 را در اسفند سال گذشته مبلغ 984 ریال اعلام کرده بود که این رقم با 69 ریال افزایش و بدون ذکر دلیل به 1053 ریال رسید.هیات مدیره «مرقام» نیز پیشنهاد تقسیم 40 درصد سود خالص را اعلام کرده است.ایران ارقام اعلام کرده که پیش بینی عملکرد سال مالی 87 در مقایسه با پیش بینی عملکرد سال مالی قبل نشان دهنده افزایش 56 درصد درآمد حاصل از فروش و ارایه خدمات، افزایش 56 درصدی بهای تمام شده کالای فروش رفته و خدمات ارایه شده، افزایش 79 درصدی سود عملیاتی و افزایش 33 درصدی سود پس از کسر مالیات است.این گزارش می افزاید؛ این شرکت پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 86 را در فروردین، شهریور و آبان سال گذشته مبلغ 696 ریال، در بهمن همان سال مبلغ 818 ریال و در اسفند ماه مبلغ 791 ریال اعلام کرده بود.
________________
تعداد پیامبران چند تاست؟

  
  
نوشته شده توسط حکایت بورس مشاهده گفتگو
با سلام و عرض ادب خدمت دوستان بخصوص داوود و hafaz عزیز
مدتی است میبینم سهمی ارزشمند و به قول بعضی یک دلاری بدلایل مختلف در حال تبدیل شدن به سهمی با قیمت تقریبا مفت میباشد احساس کردم نکات مثبت و منفی سهم را به کمک دوستان بشکافیم تا بهتر بتوانیم تصمیم بگیریم بنده در این قیمتها با توجه به ظرفیتهای بالای این سهم اذراب(حدود60 تومانی) را ارزشمند میدانم و برای میان مدت و بلند مدت به امید خدا این شرکت مادر میتواند شگفتی ساز باشد.

بنظر بنده هر سهمی کف تکنیکالی و نقطه عطفی دارد که باید در ان نقطه حداقل بازگشتی بسمت بالا نشان دهد 60 تومان بنظرم نقطه عطف اذراب است البته بنده به جزییات فاندامنتال سهم بیشتر توجه دارم همین سهم حتی اگر به قیمت 90 تومان برسد حدود 50? بازدهی خواهد داشت .اول مهرماه 1386 کهرام را در حدود 48 تومان معرفی کردم که یکی از دوستان فرهیخته سایت فرمودند قیمتش حباب است بعد از چند ماه سهم بیشر از 80? بازدهی داشته است و احتمالا خواهد داشت یا همین جا کنتور سازی را در 64 تومان معرفی کردیم بعد از چند ماه روی 160 تومان بالای دو میلیون صف خرید دارد اصولا سهام قوی زیر قیمت اسمی نمی ماند.بنده به دوستان توصیه میکنم حداقل
درصدی از پرتفوی خود را به اذراب اختصاص دهند واز سهام خوب دیگر نیز بهره ببرند.
دوستان به نوع خریدهایی که روی اذراب در روزهای گذشته انجام شده بخصوص سه روز اخیر توجه کرده اید اصولا اجازه می دهند سهم منفی شود ولی در منفی اجازه نمیدهند سهمی روی میز باقی بماند.
فعلا فقط به معرفی شرکت اذراب میپردازم و در اینده سعی خواهمکرد بطور خلاصه نکات مثبت و منفی ان را بنویسم به هر حال هر سهمی را بخواهند جمع کنند و بخرند در صف فروش چنین امکانی فراهم است و گرنه در صف خرید اصولا فروشنده ای وجود ندارد به هر حال درصدی از سبد سهام اگر به اذراب اختصاص یابد خوب است شاید در اینده صفهای خرید چند میلیونی را هم دید موقعی که خرید یک عده کامل شد.

به امید حق
به نظرم اذراب حدود62 تومانی-فاما حدود180 تومانی-فولادحد.د350 تومانی-فجر حدود114 تومانی-کدماحدود260 تومانی و مداران حدود148 تومانی در این قیمتها ارزنده هستند و در میان مدت بازدهی خوبی خواهند داشت.
ان شا ا...
__________________

  
  
پتروشیمی اراک

شرکت پتروشیمی اراک در سال مالی 86 مبلغ یک هزار و 120 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد. طبق اطلاعات دریافتی از سازمان بورس، شرکت پتروشیمی اراک صورت های مالی 12 ماهه منتهی به 29 اسفندماه 86 را حسابرسی نشده منتشر کرد. مطابق صورت های مالی، این شرکت در پایان سال مالی 86 مبلغ پنج هزار و 519 میلیارد و 77 میلیون ریال فروش خالص داشت که پس از کسر بهای تمام شده کالای فروش رفته سود ناخالص دوره به مبلغ یک هزار و 626 میلیارد و 722 میلیون ریال رسید. از سود ناخالص دوره نیز هزینه های فروش، اداری و عمومی و هزینه های عملیاتی کسر شد و مبلغ یک هزار و 330 میلیارد و 749 میلیون ریال سود عملیاتی دوره محاسبه شد. از سود عملیاتی دوره نیز هزینه های مالی و مالیات کسر شد و پس از اضافه شدن خالص سایر درآمدها، سود خالص دوره به مبلغ یک هزار و 343 میلیارد و 621 میلیون ریال کسب شد.
این گزارش حاکی است: «شاراک» پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 86 را در بهمن ماه 85، تیر و مهرماه 86 مبلغ هزار و 134 ریال و در دی ماه 86 مبلغ هزار و 95 ریال اعلام کرده بود که مبلغ هزار و 120 ریال سود به ازای هر سهم محقق شد.
به سود خالص دوره نیز سود انباشته ابتدای سال اضافه شد و پس از کسر تعدیلات سنواتی در پایان مبلغ سه هزار و 502 میلیارد و 486 میلیون ریال سود قابل تخصیص در حساب های این شرکت منظور شد.
__________________
شنیده ها

با تقویت تقاضا در بازار و افزایش شاخص، سازمان خصوصی سازی قصد دارد امروز، سهام کشتیرانی را برای اولین بار عرضه کند.
بدون توجه به وضعیت سودآوری حال و آینده این شرکت شاید هنوز اعتماد سرمایه گذاران به روند رشد بازار کامل نشده است بنابراین عرضه سهام جدید و خروج نقدینگی از بازار و ورود این نقدینگی به خزانه دولت در کنار عدم پرداخت تسهیلات 1500 میلیارد تومانی ممکن است موجبات ضعف تقاضا را فراهم کند.
-
فولاد خوزستان
افزایش دامنه قیمت از دو به سه درصد، تشکیل صف طولانی برای فولاد مبارکه که به خاطر فروش آسان تر سهام کشتیرانی ایجاد شده است، فرصت را برای حرکت سفته بازی روی سهام «فخوز» ایجاد کرد و ظرف کم تر از یک هفته قیمت سهام این شرکت 20 درصد افزایش یافت.
حجم سنگین معاملات این شرکت در روز چهارشنبه حاکی از ورود سهام داران حقیقی است که بعدا بدون تحلیل، سهام این شرکت را خریداری کردند.
اگرچه به خاطر افزایش قیمت جهانی فولاد، سود هر سهم «فخوز» افزایش خواهد یافت اما خریداران سهام این شرکت، توجه داشته باشند که در صورت افزایش عرضه برای سهام این شرکت برگشت قیمت بسیار شدیدتر از افزایش قیمت خواهد بود.
-
فولاد مبارکه
نکته جالبی که ذهن فعالان بازار را به خود مشغول کرده، این است که چه اتفاقی رخ داده که سازمان خصوصی سازی که هفته های گذشته در قیمت 200ر3 ریال، سهام فولاد مبارکه را به شدت عرضه می کرد در قیمت 500ر3 ریال تمایلی به عرضه صف خرید 40 میلیون دلار فولاد ندارد.
به نظر می رسد برای این وضعیت دو حالت می توان تصور کرد. حالت اول این است که سازمان خصوصی سازی نیز به خاطر افزایش قیمت جهانی فولاد و قول مساعد وزارت صنایع مبنی بر عدم دخالت در قیمت گذاری فولاد، قصد دارد سهام باقیمانده دولت در این شرکت را به صورت تدریجی عرضه کند و این شرایط موجب افزایش قیمت سهام فولاد خواهد شد.
و اما حالت دوم این است که این بازارگرمی فولاد فقط برای فروش سهام کشتیرانی بوده است و پس از فروش سهام «حکشتی» کل صف خرید فولاد عرضه خواهد شد.
اگر چنین باشد با توجه به افزایش شدید قیمت «فخوز» و احتمال عرضه زیاد سهام این شرکت مجددا گروه فولاد به کما خواهد رفت.
بنابراین مسوولان سازمان خصوصی سازی بدانند که عقل جمعی بازار پیش از هر حرکت توسط آنان به دقت بازار را زیر نظر دارد.
__________________
دارویی کوثر


دارویی کوثر یکی از شرکت های پرطرفدار و نقد شونده گروه دارو است که امکان تعدیل و رشد قیمت برای آن بسیار محتمل است.
این شرکت با پی به ای پایین و نسبتا مناسب بسیار مورد توجه خریداران بلند مدت و کوتاه مدت بازار به شمار می رود.
در مورد پروژه سفالسپورین های خوراکی فاز اول آن به انجام رسیده و بهره برداری از آن آغاز شده است.فاز دوم که در بررسی اولیه برای تولید سوسپانسیون سفالسپورین خوراکی در نظر گرفته شده بود بازنگری شده و به جای آن برای تولید ویال های تزریقی سفالسپورین خوراکی در نظر گرفته شده است که مراحل توجیحی فنی آن در شرف انجام است.
توسعه ضلع غربی زمین کارخانه که جهت احداث انبارهای مرکزی شرکت است در نظر گرفته شده است و امور اجرایی آن در شرف انجام است.
با توجه به توضیحات بالا و بررسی جزییات می توان گفت با به بهره برداری رسیدن پروژه سفالسپورین در 11 ماه اول سال 86 ، 63 ریال به درآمد هر سهم اضافه کرده است، و فاز دوم این طرح بازنگری شده و به جای آن تولید ویال های تزریقی در دستور کار قرار دارد، با توجه به این که این طرح هم اکنون در مرحله توجیحی قرار دارد بعید به نظر می رسد که تاثیری بر درآمد هر سهم سال 87 داشته باشد.
توسعه ضلع غربی زمین کارخانه نیز هرچند بسیار موثر بر امور اجرایی و عملیاتی شرکت است، ولی تاثیر مستقیمی بر درآمد هر سهم ندارد.
شرکت در سال 85 موفق شد پیش بینی خود را به طور کامل پوشش دهد و تقریبا تمام تولیدات و فروش خود را طبق برنامه انجام داد و همچنین در سال 86، درصد تولید و فروشی کم تر از 83 درصد پیش بینی شده خود نداشته است که این نشان دهنده قدرت برنامه ریزی و اجرایی شرکت است و در سال 87 به خصوص در خصوص کپسول ها پیش بینی عجیبی انجام داده است ولی با توجه به گذشته آماری و اجرایی شرکت و پتانسیل بالای برنامه ریزی و اجرای آن چنانچه شرکت با شیب رشد یکسان حرکت کند و همچنین با توجه به ظرفیت اسمی بالای تولید شرکت، قادر خواهد بود به پیش بینی های خود جامه عمل بپوشاند.
نرخ کالاهای تولیدی شرکت بر اثر تورم یا علل دیگر سیر افزایشی دارد در حالی که برای سال 87 شرکت نرخ فروش هر کالا را از سال 86 کم تر گرفته است که این نکته پیش بینی تولید بسیار بالای برخی از کالاها را در کل خنثی کرده و درصد تحقق سود پیش بینی شده را با توجه به دست پایین گرفتن قیمت ها نه تنها نزدیک نمی کند بلکه احتمال تعدیل های مثبت در طی سال را نیز قوت می بخشد.
از دلایل اصلی تعدیل مثبت شرکت می توان به منظور کردن بخش عمده ای از یارانه های دریافتی از وزارت بهداشت و افزایش قیمت داروها عنوان کرد که البته جو نامساعد تولید و فروش در بهمن ماه و توقف خرید توسط شرکت هایی همچون داروپخش را نباید نادیده گرفت.
شرکت پیش بینی سود هر سهم در سال 87 را 1149 ریال اعلام کرده است که در آن شرکت 23 درصد افزایش فروش و 31 درصد افزایش بهای تمام شده کالا را پیش بینی کرده است. از عوامل بسیار تاثیرگذار برای سود سال 87 می توان به افزایش نرخ بعضی محصولات، فروش مدت دار وافزایش دریافت تسهیلات از بانک ها اشاره کرد.از نکات منفی می توان به تقسیم اندک سود ( 370 ریال به ازای هر سهم) اشاره کرد.برای سال 87 با توجه به این که شرکت پتانسیل بسیار بالا در برنامه ریزی و اجرا دارد و این نکته در گذشته مالی آن کاملا مشهود است، به نظر نمی رسد صرف نظر از وقایع غیرقابل پیش بینی، مشکلی در پوشش سود اعلامی وحتی تعدیل های مثبت وجود داشته باشد.از دیگر نکته های قابل اشاره، افزایش سرمایه 50 درصدی است که در سال جاری شرکت قصد انجام آن را دارد.
با توجه به این که درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها بازه تغییراتی زیادی ندارد بنابراین می توان گفت نقش عمده و اصلی سود شرکت و تغییرات آن بر اساس سود عملیاتی است.
-
پیش بینی سود شرکت
شرکت سود هر سهم خود را برای سال مالی 86 مبلغ1088 ریال اعلام کرده است و موفق شده در دوره 11 ماهه حدود 91 درصد از آن را پوشش دهد.
همچنین این شرکت سود هر سهم خود برای سال مالی 87 مبلغ 1149 ریال اعلام کرده که نسبت به سال قبل از رشد پنج درصدی برخوردار است.
فروش تنها 14 درصد محصولات و پوشش 22 درصدی به لطف سود حاصل از سرمایه گذاری ها به وقوع پیوسته است. محصولات شرکت کپسول و قرص و سوسانسیون و پودر وساشه است که عمده فروش آن در نیمه دوم سال، در فصول پاییز و زمستان است. واقعی حسابرسی سال گذشته شرکت افزایش تولید و فروش را نسبت به پیش بینی نشان می دهد که همگی در شش ماهه دوم محقق شده است.
نکته دیگر در مورد سود شرکت در سال 87 این است که با نگاهی به هزینه ها متوجه خواهیم شد پیش بینی هزینه ها در صورت های مالی شرکت بسیار بالا در نظر گرفته شده است که افزایش فروش به همراه کاهش آن ها می تواند افزایش سود خالص شرکت را به همراه داشته باشد.شرکت سیاست تقسیم سود خود را برای سال مالی 86 مبلغ 500 ریال و برای سال مالی 87 حدود 370 ریال پیش بینی کرده است.
این احتمال وجود دارد که سود پرداختی به سهامداران صرف افزایش سرمایه 50 درصدی شرکت شود که از محل آورده است.
__________________

  
  
تحلیل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (بخش اول) تحلیل بنیادی


??/?/?? (??:??)







تحلیل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (بخش اول)





شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (سهامی عام ) در تاریخ 02/06/46 به صورت سهامی عام به نام کشتیرانی ملی آریا (غیر دولتی) تاسیس و بعدها پس از اجرای قانون ملی شدن بانک ها فعالیت کشتیرانی نیز تحت تملک دولت قرار گرفت. در ادامه سیاست های خصوصی سازی دولت در سال 78 مالکیت 51% از سهام این شرکت را به طور مساوی به صندوق بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی واگذار شد و شرکت به حالت شرکتهای غیر دولتی درآمد.



سرمایه شرکت طی چندین مرحله افزایش سرمایه هم اکنون به 5،000 میلیارد ریال افزایش یافته است. آخرین ترکیب سهامداران شامل وزارت بازرگانی (49% ) و سازمان تامین اجتماعی (25.5%) و شرکت سرمایه گذاری صندوق باز نشستگی (25.5%) می باشد .



ظرفیت اسمی کشتی های شرکت شامل 81 هزار تن محمولات کانتینری (2 فروند کشتی) 517 هزار تن محمولات عمومی (25 فروند کشتی) و 13،351 هزار تن محمولات فله (40 فروند کشتی) است.



این ظرفیتها متاثر از تعداد سفرها و مدت زمان سفرها می باشد. که بنابر اظهار مسئولین شرکت تغییر حمل بار با توجه به نوع محمولات متاثر ار عواملی مثل اطلاعات کرایه حمل مورد نظر مشتری وضعیت بازار و موارد دیگری باشد که در نهایت منجر به بستن قرارداد حمل شرکت می شود.



شرکت طی سالهای مالی 31/03/84 لغایت 31/03/86 با افت و خیز سود مواجه بوده است به طوری که سود شرکت در سال مالی منتهی به31 /03/85 با کاهش و بعد از آن در سال مالی منتهی به 31/3/86 با افزایش روبرو بوده است. اما باید عنوان کرد شرکت در پایان سال مالی 31/03/86 نسبت به 31/03/84 با کاهش 24 % مواجه بوده است.

شرکت قبل از واگذاری در بورس سرمایه خود را از رقم 3،000 میلیارد ریال به 5،000 میلیارد ریال از محل سود انباشته رسانده است که این افزایش سرمایه در تاریخ 06/09/86 به ثبت رسیده است.



فعالیت اصلی شرکت شامل خرید ، اداره ، راه بری و اجاره و فروش هر نوع کشتی برای هر منظور اعم از حمل و نقل بار و مسافر و سوخت رسانی و نظایر آن می باشد همچنین شرکت انواع سرمایه گذاری در امر ساخت انواع کشتی و شناور و کلیه متعلقات آن نیز می تواند طبق اساسنامه فعالیت کند.



صنعت حمل و نقل دریایی از نیمه سال 1382 تا امروز با توجه به تغییرات عمده اقتصادی و تجاری در جهان تحولات عمده ای را شاهد بوده است این روند رو به رشد با افزایش و سرعتی قابل قبول طی سالهای اخیر پیش رفته که این امر باعث افزایش تقاضای بازار برای در اختیار گرفتن شناورهای متعدد در اندازه های گوناگون بوده است.



شاخص bdi که یکی از شاخص های مهم در صنعت حمل و نقل دریایی به شمار می رود و در واقع نرخ های بارگیری فله از خشکی را توصیف می کند طی سالهای مالی 85-86 از رقم 2،774 به 5،672 رسیده است که خود نشاندهنده روند رو به رشد حمل و نقل دریایی و وضعیت بازار و روند تجارت جهانی دارد.



نرخ رشد اجاره کشتی های فله بر و شناورها طی سه سال گذشته حاکی از رونق دوباره صنعت دریایی شده به طوری که این امر می تواند در شرکت کشتیرانی تاثیر بسزایی داشته باشد.



با توجه به اینکه در سالهای اخیر رشد حمل کالاهای فله که مهمترین آن سنگ آهن و ذغال سنگ می باشد افزایش چشمگیری دارد. و ادامه روند فعلی تا سالهای آینده در این ابخش دور از ذهن نمی باشد به همین دلیل هم اکنون شاهد توسعه سرمایه گذاری در بخش کشتی های فله بر در دنیا توسط شرکتهای کشتیرانی هستیم.



بعد از کشتی های فله بر بیشتر سرمایه گذاران در این بخش در بخش سرمایه گذاری کشتی های کانتینری فعالیت می کنند در بخش کشتی های فله بر سفارشات تقاضا در سال مالی 86-85 با رشد بیش از 75% مواجه بوده است که خود بیانگر بازارهای مناسب برای شرکتهایی است که از ناوگان کشتی های فله بر بهره مند شدند.



شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز به دنبال شرایط بوجود آمده طی سالهای اخیر در صنعت کشتیرانی به دنبال نوسازی ناوگان خود بوده است و در این زمینه قدم هایی برداشته است . عمر ناوگان این شرکت هم اکنون حدود 16 سال می باشد و طبق رویه های سابق عمر مفید هر کشتی برای این شرکت حدود 30 سال می باشد .



شرکت هم اکنون مسیرهای جدید را در نظر دارد که حمل محمولات از بنادر چین به بنادر اروپایی و همچنین حمل محمولات از بنادر کشورهای اروپایی به کشورهای آمریکای جنوبی و درنهایت بارگیری از آنجا به مقصد حوزه خلیج فارس و ایران می باشد که با انجام این سیکل حداقل 40-20 درصد بهره وری را برای شرکت به ارمغان می آورد.

محمولات اصلی شرکت هم اکنون شامل حمل محمولات فله، کانتینری و حمل کالای عمومی می باشد که عمدتا در سه بخش واردات و صادرات و محصولات بین المللی انجام می شود. مشتریان عمده شرکت در سال مالی گذشته را براساس باز نامه های صادره بازرگانی دولتی با 6.3% ، شرکت پردیس متحد 4.9% و خدماتحمایتی کشاورزی با 3.9% تشکیل می دهند.

شرکت در زمینه فعالیت های خود در حال حاضر سه گروه قرار داد کاری دارد که قرار داد تامین سوخت مصرفی کشتی ها، قرارداد ساخت و خرید کشتی و قرار داد حمل محمولات بوده که هر یک به نوبه خود تاثیر و اهمیت بالایی بر فعالیت شرکت دارد.



این شرکت با توجه به نوع فعالیت خود ریسک های خاص خود را بهمراه دارد که از جمله آن می توان به نوسانات قیمت سوخت که عمده ترین رقم تشکیل دهنده بهای تمام شده خدمات می باشد اشاره کرد. نوسانات قیمت می تواند تاثیر بسزایی در سود آوری شرکت داشته باشد، به همین منظور شرکت تحت قراردادهای بلند مدت از تامین کنندگان پیش خرید می نماید که تا حدودی منجر به کنترل و مدیریت می گردد.



ریسک نوسان قیمت ارز نیز به دلیل فعالیت شرکت با دلار از دیگر ریسک های حاکم بر این شرکت می باشد. از دیگر ریسک های حاکم بر بازار می توان ریسک دارایی های ثابت شرکت عنوان کرد که شرکت با بیمه این بخش از دارایی های خود، ریسک را به حداقل رسانده است.

در ادامه به بررسی شرایط مالی بر اساس اطلاعات ارسالی شرکت می پردازیم.
__________________
قیمت گذاری و تحلیل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (بخش پایانی) تحلیل بنیادی


??/?/?? (??:??)







تحلیل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (بخش پایانی)

شرکت در آخرین صورت های مالی شش ماهه منتهی به 30/09/86 سود خالص بدست آمده هر سهم خود را نسبت به دوره 6 ماهه سال مالی قبل (30/09/85) با احتساب 66درصد افزایش سرمابه ، حدود 50 درصد افزایش داده است که افزایش بدست آمده بر روی سود شرکت ، ناشی از افزایش 34 درصدی درآمد و از محل حمل بار و خدمت بوده است که این امر به واسطه رشد حمل کالاهای فله ای شرکت ، که بیشتر شامل سنگ آهن و زغال سنگ بوده است ، شناسایی شده است .


بهای تمام شده خدمات ارائه شده شرکت ، نسبت به دوره مالی قبل با 6 درصد کاهش، 81 درصد درآمد حاصل از حمل بارو خدمات را تشکیل داده است که علت این امر را می توان در افزایش 34 درصدی درآمد و به دنبال آن پوشش هزینه های ثابت شرکت عنوان کرد . بهای تمام شده شرکت برای دوره 6 ماهه مورد بررسی با 25درصد رشد به 4892 میلیارد ریال رسیده است .
در بخش هزینه های عمومی و اداری شرکت با رشد 12 درصدی روبرو بوده که با توجه به وضعیت سودآوری شرکت در بخش درآمد حاصل از حمل بار و خدمات وضعیت شرکت مناسب ارزیابی می شود .


هزینه های مالی شرکت در دوره شش ماهه منتهی منتهی به 30/09/86 وضعیت مناسبتری را نسبت به دوره مالی قبل داشته و با کاهش 35 درصدی به 3914 میلیون ریال رسیده است که نشان دهنده عدم نیاز شرکت به واسطه ورود نقدینگی به دریافت تسهیلات می باشد .
جریان خاص ورود وجه نقد با 186 درصد رشد روبرو بوده ، به طوریکه شرکت در دوره 6 ماهه نخست سال مالی خود در شرایط مناسبی را تجربه کرده است و به دنبال آن توانسته از منابع وجود نقد جهت خریداری کشتی اقدام نماید و به دنبال آن شاهد رشد درآمد حاصل از ارائه خدمات شرکت همانطور که در بالا ذکر شد ، می باشیم .

در ترازنامه منتشره شرکت برای دوره مالی 6ماهه منتهی به 30/09/86 شاهد افزایش سرمایه گذاریهای کوتاه مدت شرکت به میزان 360 درصد هستیم که سپرده گذاری نزد بانکهای خارجی و با نرخ بهره 6 درصد و بانکهای ایرانی و با نرخ بهره 15 درصد در دستور کار شرکت قرار گرفته است . همچنین شرکت در قسمت سرمایه گذاریهای کوتاه مدت خود در بخش اوراق مشارکت نسبت به پایان سال مالی 31/03/86 خود در گزارش 4 ماهه اعلامی با کاهش روبرو بوده که این کاهش به دلیل گرایش هیات مدیره در خصوص ایجاد و اولویت های ثابت و ساخت کشتی بوده است .


در ترازنامه اعلامی شرکت برای دوره 6 ماهه منتهی به 30/09/86 نسبت به پایان دوره مالی قبلی که مورخ 31/03/86 می باشد شاهد افزایش 57 درصد در دارائی ها ی ثابت مشهود شرکت هستیم به طوریکه این دارائیها از 3290 میلیارد ریال به 5165 میلیارد افزایش یافته است .علت این امر افزایش دارائیهای در جریان تکمیل شرکت ، از رقم 1260 میلیارد ریال به 3181 میلیارد ریال که همان کشتی سفارشی شرکت برای ساخت می باشد ، بوده است . شرکت در حال حاضر سفارش 20 کشتی گوناگون برا ی ساخت داده که شامل 3 فروند کشتی کانتینری 8 فروند کشتی جنرال کارگو و 9 فروند کشتی حمل مواد شیمیایی بوده است که انتظار میرود حدود 40 درصد ناوگان سفارش داده شده وارد فعالیت های حمل و نقل شرکت تا پایان سال میلادی 2008 بشود. در مجموع دارائی های شرکت نسبت به پایان سال مالی 30/03/86 در تراز نامه میان دوره ای ، با رشد 25درصدی مواجه بوده است .


با توجه به جمع حقوق صاحبان سهام ارزش ویژه شرکت 1355 ریال برآورد می شود و همچنین
نسبت ROE - (حقوق صاحبان سهام / سود خالص) که شاخص بازده سرمایه است – شرکت حدود 17 درصد می باشد که با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری مورد نیاز این شرکت بر اساس فعالیت خود منطقی به نظر می رسد ولی باید توجه داشت که این عدد نسبت به سایر صنایع قابل توجه و چشمگیر به نظر نمی رسد .
نسبت ROA- ( مجمموع دارایی ها / سود خالص) که بیانگر بازده سرمایه است – نیز در محدوده 8.5 می باشد که این نسبت نیز در مقایسه با محدوده طبیعی آن پایین به نظر می رسد .

در ترازنامه دوره 6 ماهه اعلامی منتهی به 30/09/86
نسبت جاری شرکت -که بیانگر توانائی شرکت در پاسخ به بدهی های جاری شرکت می باشد- در حدود 0.7 برآورد شده که این نسبت نیز از میانگین نرمال پایینتر به نظر می رسد . هر چند برای نتیجه گیری صحیح تر در خصوص این نسبت وجود شرکت های مشابه در بازار بورسی ضروری می باشد که این امر در خصوص شرکت کشتیرانی صدق نمی کند .


نتیجه گیری :
با توجه به نکات فوق الذکر و سود اعلامی شرکت و همچنین ریسک سرمایه گذاری بر روی این شرکت که در واقع وابسته به نرخ سوخت مصرفی کشتی ها و نرخ برابر ارز (دلار به یورو) می باشد .می توان گفت شرایط شرکت برای سرمایه گذاری متوسط ارزیابی می شود و باید گفت به دلیل نبودن شرکت مشابه در بورس p/e انتظاریخاصی وجود ندارد . در همین زمینه سود نقدی تقسیمی شرکت در مجمع آتی که حدود 10 درصد توسط شرکت اعلام شده است پابرجا باشد، جذابیت سرمایه گذاری برای این شرکت کاهش می یابد .
اما ناگفته نماند با توجه به شرایط مناسب بازار بورس در حال حاضر و با فرض اعمال p/e حدود 4 تا 4.5 برای این شرکت محدوده قیمتی بین 1570 تا 1770 ریال برای قیمت گذاری اولیه در بازار دور از ذهن نمی باشد .
برخی کارشناسان نیز در این خصوص اعتقاد دارند شرایط مطلوب بازار ممکن است موجبات افزایش اقبال روی نماد و به دنبال آن افزایش قیمت عرضه اولیه آن تا محدوده بیش از 1800ریال را نیز موجب شود . حتی برخی گمانه زنی ها حکایت از احتمال عرضه سهم در قیمتهای بالاتر از 2000 ریال را نیز دارد که در این صورت سود انتظاری سرمایه گذاران و جذابیت سهم پس از ورود به بورس کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد. اگرچه ممکن است در این صورت سرمایه گذاری بر روی این سهم تنها برای سرمایه گذاران بلندمدت مناسب خواهد بود.

با توجه به سرمایه 5000میلیارد ریالی شرکت در بازار با حجم مبنای 2میلیون سهمی مورد معامله قرار خواهد گرفت .
شرکت از نظر بنیادی شرایط مناسبی دارد که در صورت نوسازی ناوگان و ورود کشتی های جدید می توان به آینده شرکت امیدواری بیشتری داشت .
__________________

*دلایل افزایش قیمت سهام کشتیرانی*
معاون سازمان خصوصی سازی:
در کشف قیمت روز گذشته توسعه ناوگان نادیده گرفته شد
امروز سهام شرکت به فروش می‌رسد سرویس: بورس
1387/02/29
05-18-2008
09:52:39
8702-16888: کد خبر



خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: بورس



با ابطال شدن معامله روز گذشته سهام کشتیرانی امروز مجددا این سهم با قیمت پایه 3521 ریال در تابلو بورس عرضه می‌شود.

دکتر اسماعیل غلامی ـ معاون سازمان خصوصی سازی ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به باطل شدن معامله روز گذشته کشتیرانی به تعیین قیمت کارشناسی سهم از سوی سازمان اشاره کرد و گفت: در روش سودآوری زمانیکه با سود سه ساله سهم، تعدیلات و شاخص تورم محاسبه شود قیمت کل شرکت 1400 میلیارد تومان برآورد می‌شود در حالیکه این امر در قیمت‌گذاری کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی به خرید 70 فروند کشتی اقیانوس پیما از سوی شرکت کشتیرانی اشاره کرد و با طرح این سوال ادامه داد: زمانیکه شرکت به خرید 300 میلیارد تومان کشتی اقدام می‌کند آیا سود سال آینده آن به اندازه سود سال قبل خواهد بود؟

وی قیمت پایه هر سهم کشتیرانی را بدون محاسبه ناوگان جدید 270 تومان دانست و خاطرنشان کرد: در صورتیکه شرکت فاقد طرح‌های توسعه باشد این امر در قیمت پایه آن موثر است زیرا اثری در سودآوری شرکت ندارد ولی با توجه به نزدیک شدن به برگزاری مجمع و تقسیم سود و نیز طرح‌های توسعه‌ای شرکت قیمت آن افزوده می‌شود.

غلامی اظهار کرد: تعیین قیمت 352 تومانی از سوی سازمان خصوصی سازی مربوط به خریداری ناوگان جدید و بهره‌برداری در سال آینده است که به سودآوری شرکت افزوده خواهد شد.

وی در مورد اینکه چرا قیمت کارشناسی سازمان خصوصی سازی در لحظات پایانی معاملات اعلام شد خاطرنشان کرد: قیمت باید در رقابت تعیین شود در حالی که در این رقابت اضافه شدن 70 شناور مورد توجه قرار نگرفت بنابراین سازمان خصوصی سازی حداکثر قیمت مورد نظر خود را با توجه به طرح‌های توسعه‌ای شرکت اعلام کرد.

معاون سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: در روزهای آینده نیز سهام کشتیرانی با قیمت 3521 ریال در تابلو عرضه می‌شود تا براساس رقابت به فروش برسد که در صورت عدم خریداری با حداقل قیمت به فروش می‌رسد.

وی پیش‌بینی کرد امروز 55/2 درصد سهام کشتیرانی به فروش برسد.

انتهای پیام

-----------------------

آیا توسل به اولیاء با توحید سازگار است؟

http://www.makaremshirazi.org/books/persian/180%20porsesh/005.htm#_Lnk30


  
  

حکایت صنایع آذرآب(فاذر)
با سلام و عرض ادب خدمت دوستان عزیز.
مدتی است میبینم سهمی ارزشمند و به قول بعضی یک دلاری بدلایل مختلف در حال تبدیل شدن به سهمی با قیمت تقریبا مفت میباشد احساس کردم نکات مثبت و منفی سهم را به کمک دوستان بشکافیم تا بهتر بتوانیم تصمیم بگیریم بنده در این قیمتها با توجه به ظرفیتهای بالای این سهم اذراب(حدود60 تومانی) را ارزشمند میدانم و برای میان مدت و بلند مدت به امید خدا این شرکت مادر میتواند شگفتی ساز باشد.
بنظر بنده هر سهمی کف تکنیکالی و نقطه عطفی دارد که باید در ان نقطه حداقل بازگشتی بسمت بالا نشان دهد 60 تومان بنظرم نقطه عطف اذراب است البته بنده به جزییات فاندامنتال سهم بیشتر توجه دارم همین سهم حتی اگر به قیمت 90 تومان برسد حدود 50? بازدهی خواهد داشت .اول مهرماه 1386 کهرام را در حدود 48 تومان معرفی کردم که یکی از دوستان فرهیخته سایت فرمودند قیمتش حباب است بعد از چند ماه سهم بیشر از 80? بازدهی داشته است و احتمالا خواهد داشت یا همین جا کنتور سازی را در 64 تومان معرفی کردیم بعد از چند ماه روی 160 تومان بالای دو میلیون صف خرید دارد اصولا سهام قوی زیر قیمت اسمی نمی ماند.بنده به دوستان توصیه میکنم حداقل
درصدی از پرتفوی خود را به اذراب اختصاص دهند واز سهام خوب دیگر نیز بهره ببرند.
دوستان به نوع خریدهایی که روی اذراب در روزهای گذشته انجام شده بخصوص سه روز اخیر توجه کرده اید اصولا اجازه می دهند سهم منفی شود ولی در منفی اجازه نمیدهند سهمی روی میز باقی بماند.

به امید حق


__________________

  
  
   1   2   3   4   5      >