سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند آن است که از فراگیری دانش ملول نگردد . [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :39
بازدید دیروز :41
کل بازدید :552773
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/8
11:16 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
شرکت چادرملو در گزارش چهار ماهه تعدیل می دهد



زمینه فعالیت شرکت که در یزد واقع می باشد طبق اساسنامه اکتشاف ؛ استخراج و بهره برداری از معادن سنگ آهن و تولید کنسانتره و گندله از آن ؛ تولید سنگ آهن تولید محصولات فولادی و غیره می باشد در ادامه در زمینه فعالیت شرکت توضیحات جامعی ارائه خواهد شد .

لازم به ذکر است پروانه بهره برداری از معدن چادرملو به مدت 12 سال تا سال 1397 به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ثبت شده است.

ترکیب سهامداران شرکت

سرمایه گذاری امید 37%
کارگزاری عدالت 21%
سرمایه گذاری معادن و فلزات 14%
سازمان توسعه و نوسازی معادن 8%
سرمایه گذاری سپه 3%
فولاد مبارکه 2%
سرمایه گذاری صندوق 1%
سهامی بیمه ایران 1%
صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد 1%
سرمایه گذاری مسکن 1%
سایرین 11%

در چند ماه اخیر شرکت های بیمه ای (سهامی بیمه ایران و بیمه مرکزی) از فروشندگان اصلی در نماد سهم بودند و از شرکت فولاد مبارکه و سرمایه گذاری سپه به عنوان خریداران سهام این شرکت نام برد.

معادن و فلزات نیز به صورت کنترلی به منظور کسب سود و ایجاد نقدینگی برای خرید بلوک سهام ملی مس یکی از عرضه کنندگان در نماد سهم می باشد.

دو طرح اصلی 3.4 میلیون تنی گندله سازی و 1.5 میلیون تنی خط چهارم در سال 86 به بهره برداری رسیده است که در ادامه به بررسی تاثیرات راه اندازی موفقیت آمیز این دو طرح خواهیم پرداخت همچنین شرکت در اطلاعیه قبلی پیش بینی نموده بود که خط پنجم تولید کنسانتره (با ظرفیت 1.7 میلیون تن) را در سال 88 به بهره براری برساند که در اطلاعیه اخیر بدلیل پیچیده تر شدن شرایط تحویل ماشین آلات توسط سازندگان خارجی به سال 91 موکول نموده است.

همچنین شرکت دلیل پرداخت 260 میلیاردی برای این پروژه را پیش پرداخت ها به سازندگان داخلی و خارجی و اجرای عملیات ساختمانی و سیویل در وجه پیمانکاران اعلام نموده است.

این شرکت دارای سه خط کنسانتره 1.5 میلیون تنی می باشد که در حال حاضر هر خط حدود 1.8 میلیون تن تولید می کند که دو خط چهار و پنج به خطوط تولید شرکت اضافه خواهد شد که با نوسازی ماشین آلات پیش بینی می شود در نهایت تولید شرکت به 10 میلیون تن برسد.

همچنین شرکت در حال مطالعه و بررسی طرح جدید کارخانه گندله سازی بهاباد در اطراف شرکت می باشد.

سرمایه گذاری های شرکت

این شرکت دارای مالکیت 25% فولاد غدیر ایرانیان با هدف تولید شمش فولاد (به ظرفیت 800 هزار تن در نزدیکی شرکت) به ارزش 45 میلیارد ریال می باشد که قرار است این طرح ظرف مدت 30 ماه ار تاریخ 1/4/86 به بهره برداری برسد.

همچنین شرکت 16% سهام فولاد ارفع با هدف تولید آهن اسفنجی را با سرمایه 180 میلیارد ریالی خریداری نموده است.

تحلیل اطلاعیه های شرکت

1.شرکت در آخرین اطلاعیه خود پیش بینی سال مالی 87 را نسبت به عملکرد واقعی سال مالی 86 به ترتیب فروش 56% افزایش؛ بهای تمام شده کالای فروش رفته 86% افزایش ؛ سود عملیاتی 38% افزایش و سود پس از کسر مالیات 40% افزایش داشته است که شرکت دلایل را ناشی از افزایش نرخ و مقدار فروش اعلام نموده است.

2.شرکت در گزارش قبلی خود سود سال 86 را با سرمایه 2000 میلیاردی 843 ریال پیش بینی کرده بود که در نهایت به سود 901 ریالی رسید.

3.شرکت در چند سال سیاست تقسیم 80% سود خالص را در پیش گرفته است که در اطلاعیه اخیر تقسیم سود سال 87 را به 70% کاهش داده است که احتمالا ناشی نیاز شرکت به وجوه مالی از پیش پرداخت طرح های توسعه آتی شرکت می باشد.

در سه ماهه سوم سال 86 طرح توسعه خط چهارم و گندله به بهره برداری رسید و همانطور که مشاهده می شود از سال 86 رشد فروش با آهنگ بیشتری نسبت به سال قبل افزایش یافت بیشتر هزینه های شرکت مربوط به هزینه های استخراج و سربار می باشد که با توجه به ماهیت آن ها و قراردادهای پیمانکاری که شرکت در این زمینه منعقد نموده است شاهد هستیم که در چند سال اخیر با آهنگ کمتری نسبت به رشد فروش این هزینه ها افزایش یافته است که خود نکته ای مثبت برای شرکت می باشد.

در سال 87 شرکت پیش بینی نموده است که حاشیه سود ناخالص 57% داشته باشد این در حالیست که عملکرد سه ماهه حاکی از کنترل بهای تمام شده و رسیدن شرکت به حاشیه سود ناخالص 65% می باشد که با توجه به عملکرد سالیان گذشته پیش بینی می شود شرکت با تعدیل بهای تمام شده در اطلاعیه های آتی روبرو باشد.

شرکت چادرملو پیش بینی تولیدات سال 87 را نسبت به سال گذشته با رشد 16% بیش از 7.963.500 تن برآورد نموده است این در حالیست که شرکت در سال 86 با بهره برداری از طرح 1.5 میلیون تنی کنسانتره و 3.4 میلیون تنی گندله روبرو بود.

عملکرد تولید شرکت در سه ماهه بسیار مناسب بوده است به طوری که در مجموع شرکت موفق به پوشش 33% بودجه شده است و بخصوص در تولید سنگ دانه بندی شده و گندله عملکرد شرکت فراتر از پیش بینی ابتدایی بوده است.

در جدول بالا روند تولید محصولات شرکت در چهار فصل سال 86 دیده می شود در بخش کنسانتره سنگ آهن همانطور که مشاهده می شود از فصل پاییز و با بهره برداری از طرح چهارم تولید کنسانتره شاهد رشد تولید نیز هستیم که بدلیل مشکل به وجود آمده در سنگ شکن در فصل فوق و قطعی گاز در فصل زمستان شرکت نتواسته است از حداکثر ظرفیت خود استفاده نماید با توجه به اطلاعات موجود می توان تولید سال 87 را ماهیانه تنی 580 هزار تن ارزیابی نمود که با این احتساب شرکت توانایی تولید حدود 7 میلیون تن کنسانتره را برای سال 87 خواهد داشت.

روند تولید سنگ دانه بندی شده نیز روند صعودی جالبی را طی نموده است به طوری که در سه ماهه انتهایی به طور میانگین تولید ماهیانه برابر 127.643 تن بوده است (تولید ماهانه پاییز برابر 93.552 تن بوده است که رشد 36% داشته است) این در حالیست که پیش بینی سال 87 شرکت بر مبنای تولید ماهانه 75 هزار تن می باشد که با توجه به اطلاعات موجود می توان تولید سال 87 را ماهیانه تنی 110 هزار تن ارزیابی نمود که با این احتساب شرکت توانایی تولید حدود 1.32 میلیون تن سنگ دانه بندی شده را برای سال 87 خواهد داشت.

شرکت برای اولین بار کارخانه گندله سازی را تاسیس نموده است به همین دلیل در سال 86 با مشکلات فراوانی در جهت تست و راه اندازی این خط روبرو بوده است در همین راستا شرکت پیش بینی نموده است سال 87 با 29% ظرفیت کل (که برابر 3.4 میلیون تن می باشد) تولید نماید که به نظر می رسد پیش بینی محتاطانه ای باشد و افزایش تولید تا مرز 1.5 تن نیز دور از انتظار نباشد.

همانطور که مشاهده می شود در سال 85 و 86 به ترتیب قیمت سنگ آهن شرکت که در بازار داخلی به فروش می رسد 16% و 31% رشد داشته است این در حالیست که شرکت برای سال 87 رشد 11% قیمت ها را پیش بینی نموده است.

رشد قیمت سنگ دانه بندی شده در سال 85 و 86 به ترتیب 57% و 60% رشد داشته است این در حالیست که شرکت برای سال 87 با افت 3% قیمت ها را پیش بینی نموده است گندله نیز با رشد 22% برای سال 87 پیش بینی شده است.

در عملکرد سه ماهه شرکت موفق به فروش سنگ دانه بندی شده و گندله به ترتیب 34% و 15% بالاتر از بودجه شده است و فروش کنسانتره در قیمت های بودجه نیز به دلیل عدم مشخص شدن قیمت سنگ آهن برای سال 87 می باشد که فروش های شرکت به صورت علی الحساب صورت گرفته است که پیش بینی می شود حداقل به قیمت 650 هزار ریال افزایش یابد که 15% بالاتر از بودجه می باشد.

همچنین نکنه مهم در عملکرد سه ماهه سال 87 این می باشد که شرکت علی رغم توانایی فروش 2.264.695 تن (از تولید سه ماهه بخش کنسانتره تبدیلی به گندله کسر شده است) تنها 1.609.305 تن را به فروش رسانده است به عبارت دیگر شرکت اقدام به دپو نمودن 655.390 تن محصول نموده است که پتانسیل بسیاری خوبی برای شرکت در فصل های آتی فراهم نموده است در این مورد لازم به ذکر است نبود امکانات حمل و نقل کافی در این بخش نیز نکته ای منفی بوده است که در این زمینه بی تاثیر نبوده است.

چادرملو محصول کنسانتره تولیدی را به عمدتا به فولاد مبارکه تا سطح 3.5 میلیون تن و فولاد خوزستان تا سطح 1 میلیون تن می فروشد همچنین سنگ دانه بندی را به ذوب آهن تا سطح 500 هزار تن و به فولاد میبد تا سطح 2 هزار تن با قراردادهای بلند مدت و توسط قیمتی که به صورت توافقی بین سنگ آهنی ها , فولادی ها و ایمیدرو تصویب می شود به فروش می رساند و تولید بیش از سطح فوق را می تواند به صورت مزایده ای برگزار نماید که رشد قیمتی سه ماهه چهارم مربوط به این بخش می باشد.

طبق آخرین اطلاعیه شرکت چادرملو یک مزایده 500 هزار تنی را برگزار نموده است که با در نظر گرفتن قیمت فروش داخلی ارزش این مزایده کیلیویی 875 ریال بوده است همینطور شرکت 200 هزار تن نیز در فصل گذشته در قیمت های حدودی 600 ریال به فروش رسانده بود.

ارزش گذاری هر سهم شرکت

بهای هر تن کنسانتره طبق پیش بینی عملکرد حسابرسی شده سال 87 برابر 255 هزار ریال و هر تن هماتیت 121 هزار ریال و هر تن گندله 640 هزار ریال می باشد با توجه به پیش بینی سال 87 و مطالب گفته شده در تحلیل پیش بینی قیمت فروش هر تن کنسانتره را تنی 650 هزار ریال و فروش کنسانتره را 5.887.000 تن , گندله را 1.500.000 تن و سنگ دانه بندی شده را 1.000.000 تن در نظر می گیریم و به جز کنسانتره در قیمت های سه ماهه در نظر می گیریم.

بدین ترتیب 1187 ریال به سود 1264 ریالی شرکت اضافه خواهد شد و انتظار تعدیل عایدی شرکت تا مرز 2451 ریالی را داریم لازم به ذکر است سود فوق بدون در نظر گرفتن فروشی از موجودی کالا و مطابق پیش بینی سه ماهه صورت گرفته شده است.

با توجه به نکات گفته شده سود سال آتی این شرکت 2451 ریال محاسبه می شود که اگر قیمت 15300 تومان ریالی فعلی را در نظر بگیریم پی به ای این سهم برای یک سرمایه گذاری یکساله برابر 6.2 خواهد بود که با توجه به میانگین پی به ای سال 87 تا کنون که بیش از 10 بوده است می تواند گزینه ای ارزشمند در شرایط فعلی تلقی گردد و انتظار رسیدن قیمت سهم به 19600 ریال را در میان مدت داریم.

نتیجه گیری

یکی از الویت های دولت بهره برداری از طرح های فولادی در قالب برنامه های توسعه می باشد که در این بین به استفاده از تولیدات داخلی به عنوان ماده اولیه برای طرح های فوق می باشد که شرکت سنگ آهن چادرملو و گل گهر از جمله شرکت های تولید کننده سنگ آهن به عنوان ماده اولیه فولاد سازی ها می باشند.

شرکت چادرملو با مدیریت مناسب در حالی که در سال 85 به حداکثر ظرفیت تولید خود رسید در سال 86 دو طرح گندله سازی اردکان به ظرفیت تولید سالانه 3.4 میلیون تن گندله و خط چهارم با ظرفیت 1.5 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن را به بهره برداری رساند که رشد 56% تولید طی سه ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 86 ناشی از آن می باشد.

این در حالی است که شرکت چادرملو گندله تولیدی را به فولاد ارفع که سهامدار 16% شرکت می باشد خواهد فروخت و این شرکت نیز با تولید و فروش آهن اسفنجی ارزش افزوده بیشتری را نصیب شرکت خواهد نمود همچنین چادرملو با در اختیار داشتن سهام مجتمع فولاد غدیر ایرانیان را که در نزدیکی محل کارخانه می باشد ارزش افزوده تولید شمش فولادی را نیز خواهد داشت که با بهره برداری از این طرح در سال 89 در واقع شرکت از سنگ آهن استخراجی با تبدیل به کنسانتره و گندله و فروش آن به کارخانه و تبدیل به فولاد چرخه کاملی در این صنعت را در اختیار خواهد داشت که در کنار بهره برداری از خط پنجم توسعه شرکت بیشتر نمایان خواهد شد.

در اولین معاملات سال 2008 قیمت کنسانتره رشد 65% و قیمت گندله رشد 86% نسبت به سال 2007 داشته اند و در قرارداد اخیر چینی ها رشد 95% کنسانتره را پذیرفتند که می تواند سودآوری امسال چادرملو و بخصوص در مزایده های برگزار شده آتی تحت تاثیر قرار دهد لذا به سرمایه گذاران توصیه به نگهداری این سهم می شود.

با توجه به رشد پی به ای سهم به عدد 12 با توجه به انتظارات سهامداران از تعدیل در گزارش سه ماهه علی رغم وضعیت بسیار مناسب شرکت که در تحلیل به آن پرداخته شد به دلیل کاهش انتظارات کوتاه مدت از عدم تعدیل در گزارش سه ماهه پیش بینی می شود سهام شرکت با افت کوتاه مدتی روبرو شود اما این شرکت در گزارش چهارماهه با تعدیل قطعی عایدی روبرو خواهد بود لذا به سهامداران میان مدت و بلند مدت همچنان توصیه به نگهداری می شود سهامداران کوتاه مدت می توانند از نوسان قیمتی سهم استفاده نمایند و سهامدارانی که قصد خرید سهم را دارند منتظر افت قیمتی سهم باشند و به صورت پله ای وارد سهم شوند.

این سهم در آخرین تحلیل در 21/10 و 31/1 در قیمت 900 تومان و 1090 تومان (قبل از مجمع) توصیه به خرید شده بود که اکنون قیمت سهم پس از تقسیم سود 720 ریالی برابر 15300 ریال می باشد.
  
  
در بررسی نمودار شمعی روزانه سهم از اواسط اردیبهشت که سیگنال ورود به سهم و خروج قیمت ها از فاز استراحت صادر شده است،در رسم یک بادبزن فیبوناتچی می توانیم خطوط بعدی قیمت ها را پس از عبور از 6400ریال در میان مدت موج جدید افزایشی سهم، سطح 7400ریال ارزیابی کرد که با توجه به Eps جدید سهم و رشد صنعت مربوطه و مناسب بودن P/e سهم دستیابی به این هدف قیمتی راحت به نظر می رسد.البته سطوح مقاومت روانی 6200ریال و7000ریال احتمالا برای این سهم باعث ایجاد موج اصلاحی می گردد.فاصله زیاد قیمت ها از نمودار میانگین 26روزه و50روزه حاکی از دارا بودن پتانسیل رشد قیمت ها در میان مدت و کوتاه مدت می باشد و این دو نمودار نیز همان طور که مشاهده می کنید قیمت ها را قطع نکرده اند و سیگنالی صادر نکرده اند.

عرضه های اخیر و حجم معاملات 232میلیارد ریالی دوشنبه سهم برخی از معامله گران را دچار تردید و ترس کرده است. باتوجه به این که سهم مشکل بنیادی ندارد در این تحلیل سعی در بررسی نموداری و تکنیکی سهم کردیم تا اگر چنان چه سیگنال خروج و یا سیگنالی حاکی از ضعف قیمت ها وجود دارد بررسی کنیم، اما همان طور که مشاهده گردید سیگنالی مبنی بر فروش سهم صادر نشده است.بسیاری از معامله گران حرفه ای بازار توصیه می کنند که بهتر است سوار بر موج شوید و از روند ها سود بگیرید،روند دوست شماست، پس احساسی داد و ستد نکنید."فولاد"در روند افزایشی قرار دارد و با توجه به گذشته سهم که رشد خود را از قبل از مجمع و تا برج 8 ادامه داده است،با دیدگاه میان مدت نگهداری سهم توصیه می شود.توجه داشته باشید که در ترند های افزایشی خرده موج های اصلاحی طبیعی است.

ایران تحلیل
---------------------
چگونه قرآن معجزه است؟

  
  
نگاهی به شرکت صدرا:
شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در سال 1364 با سرمایه یکصد میلیون ریال با کارخانه کوچک کشتی‌سازی در بوشهر تأسیس شد. عرضه عمده آن به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 22/1/1375 سرمایه شرکت از مبلغ 100 میلیون ریال به مبلغ 5 میلیارد افزایش و نوع شرکت به سهامی عام تبدیل گردید و در بهمن ماه سال 82 با عرضه عمده 35% باقیمانده آن توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شرکت سهامی سرمایه‌گذاری بانک ملی، مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی ، بانک مسکن و شرکت سهامی بیمه ایران این شرکت کاملا" از پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع بیرون آمد. این شرکت هم اکنون با سرمایه 940 میلیارد ریال در زمینه پروژه‌های زیر بنایی و بندری، نفت و گاز و کشتی سازی مشغول فعالیت می‌باشد. از این میان پروژه‌های نفت و گاز بیشترین حاشیه سود را ایجاد می‌کند. گرفتن پروژه‌ها در این زمینه با رقابت شرکتهای خارجی و بعضا" مبادلات سیاسی همراه است که این موضوع پیش‌بینی آینده این سهم را دشوارترمی کند.

ترکیب سهامداران شرکت :

نام سهامدار تعداد سهام درصد
شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران ??????????? ??
شرکت مدیریت سرمایه گذاری بانک ملی ای ??????????? ??
صندوق حمایت وبازنشستگی آینده ساز ??????????? ?
ززز??بازارگردان شرک?????خصدرا ??????????? ?
شرکت سرمایه گذاری تدبیر(سهامی خاص) ?????????? ?
طرح ها و پروژه های شرکت

نام پروژه محل اجرا تاریخ شروع تاریخ تکمیل درصد پیشرفت
سکوی حفاری نیمه شناور نکا 80/04/02 86/12/29 99.71
حوض آبگیر مجتمع پتروشیمی مبین عسلویه 81/04/15 86/12/29 98.59
پل میانگذر ارومیه ارومیه 82/03/31 87/10/30 78.27
فازهای 6و 7و 8 پارس جنوبی بوشهر 81/10/27 87/12/29 85.71
توسعه میدان نفتی سلمان بوشهر 82/01/03 87/12/25 85.22
سه فروند شناور پشتیبانی چند منظوره نکا 81/10/17 87/07/30 90.59
سه فروند تانکر 63000 تنی نکا 84/06/22 87/05/22 34.12
پروژه خط لوله قشم بندر عباس بندرعباس 81/08/01 86/05/25 60.7
پتروشیمی تبریز تبریز 84/04/28 87/04/27 79.54
کشتی چند منظوره 24000 تنی ریکمرز بوشهر 84/05/04 87/04/03 47.6
خط لوله نفتی ابوذر و نوروز عسلویه 86/01/28 87/08/25 0.67
پروژه میدان نفتی خشت خشت 85/07/08 87/09/08 2.18
میدان نفتی رشادت بوشهر 86/02/25 88/10/11 0.06
چهار فروند کشتی نفتکش 104 هزار تنی ونزوئلا بوشهر 86/03/25 90/03/25 0.07
آبشکستگیهای خط لوله خارک گناوه خارک-گناوه 84/02/17 85/12/24 100


با نگاهی گذرا به وضعیت پروژه های در دست اجرای شرکت کاملا مشخص است که شرکت از عهده اجرای تعهدات خود در سال 86 بخوبی بر آمده است و حتی با دقت در درصد پیشرفت پروژه های شرکت در سال 87 خواهیم دید که درصد بالایی از پروژه های سال 87 خود را نیز تکمیل کرده است.

همچنین شرکت اعلام نموده بود که طرح توسعه حوض خشک جزیره صدرا با 78% درصدپیشرفت کار و تاریخ بهره برداری 25/12/86 و طرح حوض خشک مجتمع دریای خزر و لایروبی حوضچه آرامش با 40% پیشرفت کار و تاریخ بهره برداری 22/8/87 را دست اجرا دارد.

وضعیت سودآوری شرکت :


سال مالی 85 86 87
پیشبینی 1172(با سرمایه 920 میلیارد ریالی) 688 86
تحقق 111(با سرمایه 1.500 میلیارد ریالی) 74 ؟


شرکت پیشبینی درآمد حاصل از سرمایه گذاری را برای سال 86 ، 40.637 میلیون ریال اعلام نموده است که عمدتا مربوط به سود حاصل از سرمایه گذاری در سهام شرکت صنایع فرا ساحل (صف) می باشد که شامل 27 ریال (36%) سود هر سهم می باشد که درصد بالایی می باشد.

شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فرا ساحل ایران ( کشتی سازی خلیج فارس سابق ) در سال 1354 با همکاری شرکت آلمانی (‌ بلوم اندفوس ) به منظور جذب بخش بزرگی از تعمیرات ساخت شناور با سرمایه اولیه بیش از 500 میلیون دلار در سی و هفت کیلومتری غرب بنردعباس تأسیس گردیده که از پروژه های کنونی آن میتوان از ساخت 2 فروند فراورده‌بر با ظرفیت 35000 تن طرف قرارداد شرکت Niotc ، 6 فروند کانتینر بر با ظرفیت Teu2200 طرف قرارداد Irisl و ساخت بارج های 2000 تنی و انواع لندینگ کرافت ها اشاره نمود.

سود عملیاتی هر سهم 145 ریال می باشد که با تاثیر هزینه های مالی و سود حاصل از سرمایه گذاری ها پیشبینی سود هر سهم در سال 86 ، 74 ریال شده است.

درآمد حاصل از فروش شرکت 2.149.385 میلیون ریال پیشبینی شده است که در میان 15 پروژه اصلی شرکت پروژه های پل میانگذر ارومیه ، فازهای پارس جنوبی ، توسعه میدان نفتی سلمان ، ساخت تانکر 63000 تنی و کشتی ریکمرز نزدیک به 80% از کل درآمد حاصل از فروش نقش عمده ای را برای سود عملیاتی ایفا می کنند.

درصد پیشرفت هر یک از پروژه های فوق بترتیب 47،34،85،85،78 می باشد که تاریخ تکمیل دو پروژه آخر تا اواسط سال 87 می باشد . با در نظر گرفتن رقوم بالا و توجه به این نکته که بخش عمده ای از کالاهای مورد نیاز پروژه ها در سه ماهه چهارم ترخیص و به حساب منظور می شوند ، بنابراین به نظر نمی رسد در تحقق سود عملیاتی شرکت مشکل خاصی بر سر راه باشد.

سود سال 87 شرکت :

شرکت سود هر سهم سال 87 را با 16% افزایش 86 ریال پیش بینی و اعلام نموده است که سود عملیاتی شرکت با 3% افزایش همراه می باشد. در پیش بینی هزینه های مالی شرکت 15% کاهش لحاظ شده است که در صورت موفقیت در این امر میتوان امتیاز مثبتی را برای شرکت قائل شد.این کاهشهزینه ها بدلیل اخراج تعداد زیادی از کارگران کارخانه می باشد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در بودجه 87 هیچگونه سودی از بابت پروژه های در جریان مناقصه و تعدیل و افزایش قیمت پروژه ها و ... در رقم درآمدی در نظر گرفته نشده است .

نکته دیگر آنکه صنعتی دریایی ایران طلبی به میزان 303 میلیارد ریال و مبلغ 85 میلیارد ریال از بابت ضمانتنامه بانکی از شرکت آجیپ ، کارفرمای پروژه فازهای 4 و5 دارد که رای دادگاه در این باره ظرف چند ماه آینده اعلام خواهد شد.

جدول زیر نشان دهنده پیشبینی پروژه ها برای سال 87 و تاثیر آن بر فروش عملیاتی می باشد که درصد پیشرفت کنونی این پروژه ها در قسمت طرح ها و پروژه ها آورده شده است.

نام پروژه پیش بینی درصد پیشرفت هزینه درآمد
فاز های 6و7و8 پارس جنوبی 94 161.202 192.331
توسعه مجموعه نفت و گاز سلمان 99 58.257 79.969
پتروشیمی تبریز 99 98.813 102.596
خط لوله نفتی ابوذر و نوروز 100 83.469 87.115
میدان نفتی خشت 65 431.415 438.383
میدان دریایی رشادت 25 480.689 490.004
دو دستگاه سکوی حفاری خود بالابر 14 387.734 408.141
سکوی حفاری نیمه شناور 100 5.114 7.210
سه فروند یدک کش چند منظوره شمال 97 24.263 23.621
سه فروند کشتی 63000 تنی کاسپین ماکس 53 115.197 126.856
چهار فروند کشتی 24000تنی ریکمرز 70 83.685 83.716
چهر فروند کشتی نفتکش 104000تنی ونزوئلا 15 344.259 358.794
حوض آبگیری مجتمع پتروشیمی مبین 100 6.238 7.692
پل مینانگذر دریاچه ارومیه 99 151.192 205.402
خط لوله قشم-بندرعباس 85 22.235 26.341
حوض آبگیر بندر عباس 45 512.733 569.704



از جمله نکات منفی چه در سال 86 و چه در سال 87 ، درصد پایین تقسیم سود می باشد که در سال 87 ، 10% اعلام شده است که درصد بسیار پایینی می باشد.

همچنین با توجه به اعلام شرکت برای افزایش سرمایه تا مبلغ 2000 میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی در تاریخ 20/11/86 می توان این اتفاق را در سال 87 برای این شرکت متصور شد.البته به نظر میرسد لازمه این امر رشد قیمت سهم به بالای 1000 ریال است .


روند قیمتی صدرا نوسانات عجیبی داشته است . شاید بتوان این روند را به نوعی در مدیریت و تغییر نگرش شرکت نیزنسبت داد . تغییر مدیریت در صدرا در سال گذشته باعث شد تا رویه حسابداری شرکت نتغییر کند .

در حال حاضر این رویه بر این بنا شده است که تنها سودی که وارد شرکت شود در صورت های مالی لحاظ خواهد شد .

این تغییر رویه اساسی باعث شد تا سود هر سهم صدرا افت قابل توجهی را داشته باشد.

عدم تحویل برخی پروژه ها مانند سکوی البرز و سکوی سلمان ویا پل میان گذر دریاچه ارومیه باعث شد تا وزارت نفت با دیده ی تردید به این شرکت نگاه کند .

وزارت نفت معتقد است که ظرفیت گرفتن کار در حال حاضر از سوی صدرا وجود ندارد و این شرکت باید برای گرفتن قرار داد های جدید کار های قبلی را تحویل دهد .


نگاه بورس به شرکت های قراردادی :

یکی از مهم ترین مخاطرات شرکت های قراردادی فعال در بورس این است که دید مناسبی بین سهامداران در مورد این شرکت ها وجود ندارد .

همه به یاد دارند که صدرا تا قبل از اینکه خصوصی شود یکی از پرکار ترین شرکت های فعال در زمینه تاسیسات دریایی بود اما به محض خصوصی شدن قرار داد های این شرکت یکی یکی به دیگر شرکت ها منتقل شد .

این امر باعث شد تا صدرا با افت قیمت باور نکردنی مواجه شود تابه عنوان برگ سیاهی در تاریخ خصوصی سازی کشور از آن یاد شود .

این باعث شده تا سهامداران ،شرکت های قراردادی را با بد بینی نگاه کنند و همواره سعی می کنند ریسک سرمایه گذاری خود را با خرید این شرکت ها افزایش ندهند . نمونه این امر را می توان در مپنا ملاحظه کرد که این چنین شرکتی با این توان مهندسی که درخاور میانه بی نظیر است با وضع بدی در بازار بورس مواجه شده.

این یکی از بزرگترین مشکلات بنیادی شرکت های قراردادی بورسی است که به شکلی جدی مانع از رشد آنها میشود . این مشکل برای صدرا نیز وجود دارد .



نوسان شرکت های قراردادی و ریسک گریزی سهامداران :

در شرایط فعلی بازار که بسیاری از شرکت های پر قدرت و قوی که دارای مزایای نسبی هم از نظر صنعت و هم از نظر مسائل بنیادی دیگر هستند، با مشکل نوسانات غیر عادی و بی شمار مواجه شدند . سهامداران حاضر نیستند این ریسک را متحمل شوند تا به سراغ شرکت های قراردادی بروند. شرکت هایی که با لغو و یا گرفتن یک قرار داد می توانند به شدت منفی یا مثبت شوند که نمونه بارز آن را می توان در تکنوتار مشاهده کرد . از همین رو بسیاری از سهامداران خرید شرکت های قرار دادی را در حال حاضر مناسب نمی دانند و ریسک گریزی را در این شرایط بر هر چیز دیگری ترجیح می دهند .



اثر تحریم بر شرکت :

اوضاع سیاسی پرونده هسته ای ایران رو به روز بدترشده و احتمال تصویب قطعنامه ها علیه ایران هر روز جدی تر می شود . . مسائل تحریم می تواند مانند یک تیغ 2 لبه برای صدرا باشد .

از یک طرف تحریم بانک ها و تشدید شدن تحریم های مالی بحث تامین مالی را برای صدرا بسیار مشکل کرده که ادامه ای روند این شرکت را با چالشی جدی مواجه خواهدکرد .

و از طرفی دیگر بحث تحریم ، حضور بسیاری از شرکت های رقیب صدرا را در مناقصه ها و مسائل داخلی محدود کرده است . این شاید بزرگترین نعمت برای صدرا باشد تا فرصت مناسبی رابرای ارز اندام در مقابل دیگر شرکت ها پیدا کند .

اما باید اذعان کرد که لازمه پیشرفت در این پروژه ها نیز تامین مالی مناسب آن است .

فروش ساختمان شرکت :

به دنبال مشکلات تامین مالی شرکت ، افزایش بدهی ها و نیاز به نقدینگی ، صدرا تصمیم گرفته تا بخشی از ساختمان خود را به فروش برساند و آن را صرف تکمیل و راه اندازی برخی پروژه های عقب افتاده نماید .

ارزش این ساختمان بیش از 80 میلیارد تومان براورد می شود که میتواند جریان نقدینگی مناسبی را وارد شرکت صدرا کند .

این فروش قرار بود در سال 86 صورت بگیرد که بنا به دلایلی انجام نشد . البته شرکت در این عدم فروش متضرر نشد چرا که قیمت این ساختمان بارشد چشمگیری مواجه شده است .

این احتمال وجود دارد که فروش این ساختمان در سال 87 صورت پذیرد .

رقبای شرکت :

شرکت صدرا علاوه بر رقبای قدرتمند خارجی دارای چند رقیب جدی داخلی نیز می باد که از قدرت چانه زنی بالایی برخوردارند .

قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت تاسیسات دریایی دو شرکتی هستند که به دلیل نداشتن محدودیت های بودجه ای و قدرت چانه زنی بالا در اکثر قرار داد های دولت برنده می شوند . این امر به یکی از مهم ترین مشکلات صدرا نیز تبدیل شده که تنها با مساعدت وزارت نفت برطرف خواهد شد .

ورود مهر اقتصاد به صدرا :

تقریباً چند هفته پیش بود که شایعه ورود سپاه و شرکت های تابعه آن به صدرا در بازار به وجود آمده بود . وجود این شایعه باعث شد تا قیمت صدرا تقویت شود. چرا که با ورود سپاه به این سهم قدرت چانه زنی برای گرفتن قرارداد ها افزایش می یابد . البته این امر به کلی از سوی سهامداران عمده صدرا تکذیب شد اما تحرکات چند وقت اخیر مهراقتصاد بر روی این سهم نشانگر علاقه این گروه به خرید بلوک مدیریتی صدراست .



جمع بندی :

به نظر میرسد خرید صدرا در شرایط فعلی دارای چشم انداز مناسبی در کوتاه مدت نیست و احتمالاً قیمت سهم در این محدوده ثابت خواهد ماند .

اما خرید صدرا برای یک بازه ی زمانی بلند مدت ( حداقل 2 ساله ) می تواند گزینه مناسبی باشد . اما با این شرایط باز هم پیشنهادنمی شود که درصد بالایی از پرتفوی خود را به این سهم اختصاص دهید .

خبر واگذاری این سهم به سپاه و یا فروش ساختمان شرکت می تواند رشد ی کوتاه مدت را برای شرکت به همراه داشته باشد . خرید در محدوده ی 650 تا 700 ریال می تواند بازدهی کوتاه مدت را برای خریداران به همراه داشته باشد . هر چند نوسان گیری بر روی این سهم، بدون خبر مثبت بسیار پر ریسک و مشکل است .
_____________________________________________

صدرا خود را برای برگزاری مجمع عادی آماده می کند .

این شرکت اعلام کرده که مجمع خود را در تاریخ 25 تیر ماه برگزار خواهد کرد .

برخی از شایعه سازان بازر از احتمال تعدیل قبل مجمع صدرا خبر می دهد اما هنوز محل این تعدیل مشخص نیست .
  
  
وصندوق ) سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری

*ای پی اس 87 : 350 ریال 9 ماهه 17 درصد پوشش داده است. در سال مالی 86 9 ماهه 12 درصد پوشش داده است.

**شرکت افزایش سرمایه 100 درصدی در دستور کار قرار دارد که مجمع آن در 1 مرداد برگزار می شود.

***هیئت مدیره در نظر دارد به ازای هر سهم 280 ریال بین سهامداران تقسیم کند.

**********************************
کچاد ) معدنی و صنعتی چادرملو
*ای پی اس 87 :1264 ریال 3 ماهه 27 درصد پوشش داده است.
ای پی اس 86 : 901 ریال 3 ماهه 16 درصدپوشش داده است.

**شرکت در نظر دارد 70 درصد از سود خالص را بین سهامداران تقسیم کند.لازم به ذکر است شرکت در تاریخ 861127 80 درصد را پیشنهاد داده بود.

***طرح و توسعه :
#طرح توسعه خط پنجم با برآورد 800.000 م ریال مخارج انجام شده مبلغ 260.000 ریال و 7 درصد پیشرفت و تاریخ بهره برداری فروردین سال 1391
##نوسازی ماشین آلات معدنی با برآورد 550.000 م ریال مخارج انجام شده 238.502 م ریال و 43 درصد پیشرفت

**** مزید اطلاع شرکت در تاریخ 861127 تاریخ بهره برداری خط پنجم را مهر 88 اعلام کرده بود که دلیل تغییر زمان بهره برداری را عمدتاً ناشی از پیچیده تر شدن شرایط تحویل ماشین آلات توسط سازندگان خارجی و افزایش مخارج انجام شده را نیز بابت پیش پرداخت تأمین بخش عمده ای از ماشین آلات خارجی در وجه سازندگان، پیش پرداخت
سازندگان ماشین آلات داخلی و اجرای عملیات ساختمانی و سیویل در وجه پیمانکار اعلام نموده است

******************************
فخوز ) فولاد خوزستان

*ای پی اس جدید 1821 ریال که 92 درصد رشد داشته است..لازم به ذکر است شرکت در تاریخ 861107 مبلغ 652 ریال و در تاریخ 861225 مبلغ797 ریال اعلام کرده بود. همچنین شرکت پیش بینی سال مالی 87 را 930 ریال اعلام کرده بود.

**شرکت در نظر دارد 70 درصد از سود خالص را بین سهامداران تقسیم کند.

***طرح های توسعه :
#افزایش ظرفیت فولاد سازی با بر آورد 2.452 میلیارد ریال که تاکنون مبلغ 1.281 میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است با پیشرفت 64 درصد.
##پروژه زمزم 2 با برآورد 1.001 میلیارد ریال که تا کنون 892 میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است.با پیشرفت 94 درصد
-------------------------
خودرو ) ایران خودرو

*ای پی اس 87 :518 ریال که نسبت به سال مالی قبل 12 درصد افزایش داشته است که دلایل افزایش را اعلام نکرده است.
**شرکت برنامه افزایش سرمایه از 6.300 میلیارد ریال به 8.000 میلیارد ریال از محل سود تقسیم نشده سنوات آتی در دستور کار دارد.
***شرکت برای سال مالی 86 100 درصد سود خالص را بین سهامداران تقسیم می کند همچنین شرکت برای سال مالی 87 سیاست تقسیم سود را اعلام نکرده است.
______________________________________
خموتور ) موتورسازان تراکتور سازی ایران

*ای پی اس 87 : 456 ریال که نسبت به سال مالی قبل کاهش داشته است که دلایل تغییر ناشی از افزایش سرمایه است.
**شرکت سیاست تقسیم سود را اعلام نکرده است
***همچنین شرکت سرمایه خود را از مبلغ 120.000 م ریال به 162.000 م ریال از محل آورده نقدی سهامداران افزایش داده است.
------------------
لیزینگ خودرو غدیر
* پیش بینی ای پی اس امسال 300 ریال میباشد.
* 3 ماهه امسال 18 درصد معادل 55 ریال و سال گذشته 22 درصد معادل 66 ریال پوشش داده است.
* افزایش سرمایه نداشته است.
* سال گذشته ابتدای سال سود را 294 ریال اعلام کرده بود که 297 ریال پوشش داد.
* سود عملیاتی امسال نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات 1 درصد افزایش داشته است.
* در آخرین پیش بینی سود امسال را 300 ریال اعلام کرده بود.
* 275 ریال سود نقدی از طرف هیئت مدیره به مجمع پیشنهاد خواهد شد.
* افزایش سرمایه از 300 میلیارد به 400 میلیارد در اختیار دارد.
-----------------------
نئوپان 22 بهمن
* پیش بینی ای پی اس امسال 1276 ریال میباشد.
* 6 ماهه امسال 60 درصد معادل 765 ریال و سال گذشته 51 درصد معادل 732 ریال پوشش داده است.
* افزایش سرمایه نداشته است.
* سال گذشته ابتدای سال را 1306 ریال سود اعلام کرده بود که 1445 ریال پوشش داد(تعدیل + اعلام کرد).
* سود عملیاتی امسال نسبت به سال گذشته 4 درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات 4 درصد کاهش داشته است.
* در آخرین پیش بینی سود امسال را 1276 ریال اعلام کرده بود(بدون تغییر).
* 400 ریال سود نقدی از طرف هیئت مدیره به مجمع پیشنهاد خواهد شد.
* طرح پروفیل با مواد کمپوزیت با براورد سرمایه گذاری 15650 ملیون ریال در دست اجرا دارد که 12798 میلیون ریال سرمایه گذاری انجام گرفته و در اذر ماه 86 به صورت ازمایشی به بهره برداری رسیده است.
-----------------------
فجوش ) جوش و اکسیژن ایران
*ای پی اس 87 :215 ریال که 29 درصد نسبت به سال مالی قبل کاهش داشته است.در تاریخ 870126 مبلغ 404 ریال اعلام کرده بود که علت دلایل تعدیل را کاهش مقدار فروش محصولات به دلیل کاهش تقاضای بازار و عدم تامین به موقع مواد اولیه اعلام کرده است.
**هیئت مدیره در نظر دارد طی 5 سال سرمایه خود را 100درصد افزایش دهد.
***هیئت مدیره در نظر دارد مبلغ 97 ریال بین سهامداران تقسیم کند.
****طرح و توسعه :
#طرح خرید دو خط ماشین آلات تولید الکترود با بر آورد سرمایه گذاری به مبلغ 2.000 م ریال در نظر دارد که تا کنون 1.900 م ریال سرمایه گذاری کرده است. درصد پیشرفت : 95 درصد تاریخ بهره برداری شهریور 87
## طرح خط توسعه خطوط کشش سیم با برآورد به مبلغ 3.000 م ریال در دست اجرا دارد که تا کنون مبلغ 150 م ریال سرمایه گذاری کرده است.
-----------------------
 

  
  
 
شهادت امام هادی (سلام الله علیه ) را به همه دوستاران اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت عرض می نمایم
 
خلاصه گزارش مجمع فولاد خراسان

مجمع شرکت فولاد خراسان در ساعت 8:30 دقیقه صبح روز پنچ شنبه 13/04/87 با حضور بیش از 90 درصدصاحبان سهام برگزار گردید .

هیئت مدیره برنامه های اصلی شرکت را در ماههای جاری موارد زیر عنوان نمود :



پیگیری اجرای طرح تولید فولادسازی به ظرفیت 720 هزار تن و اجرای مدول یک احیاء مستقیم به ظرفیت 800 هزارتن.

انجام و اتمام مطالعات فنی واحدهای تولید فولاد از سنگ آهن .

شرکت در حال حاضر از یک کوره ریخته گری ، فرآیند مربوط به آن و نورد تشکیل شده است

، ولی باتوجه به لزوم دستیابی به رشد متداوم و برنامه های پیش بینی شده شرکت ، مدیران تمام تلاش های خود را برای موارد زیر انجام خواهند داد و امید تحقق آن ها رادر آینده نزدیک دارند.

1- دستیابی به تولید 1.8 میلیون تن فولاد در بخش فولادسازی و بالغ بر700 هزارتن در بخش نورد .

2- دستیابی به فرآیند کامل چرخ تولید حتی تا مرحله برداشت و استخراج سنگ آهن از معادن (قابل توجه این که شرکت شرکت درمعدن خواف طرح تغلیظ سنگ آهن را به ارزش 13000 میلیارد ریال به صورت مشترک در دست اجرا دارد .)

3- افزایش ظرفیت تولید با نصب و راه اندازی ماشین آلات خریداری شده و تحقق بخشی از برنامه های مطروحه از این طریق.

4- دستیابی به تولید 750 هزار تن نورد در صورت راه اندازی طرح جوش بیلت .

5- راه اندازی و بهره برداری هردو مدول احیاء تا پایان نیمه اول سال آینده.



همچنین در این خصوص شرکت یک واحد یک میلیون تنی گندله سازی را نیز در برنامه کار دارد که مسئولین شرکت در حال تهیه اسناد مناقصه آن هستند و شرکت بهره برداری از طرح را درسال 89 در نظر گرفته است .

با توجه به موارد بالا در واقع 2.6 میلیون یورو از سرمایه گذاریهای شرکت در نیمه اول سال 88 به مرحله بهره برداری خواهند رسید که تأثیر قابل توجهی را نیز در سود آوری شرکت به دنبال خواهد داشت .

- افزایش ظرفیت 630 هزارتنی به 800 تا 850 هزارتن با تغییر در طراحی با برآورد مبلغ 40 میلیارد ریال در سال 89 برآورد گردیده .

- ظرفیت تولید بخش نورد از 550 به 650 هزارتن خواهد رسید .

در مجموع جمع کل هزینه های پروژه های طرح های توسعه ای شرکت مبلغ 465 میلیون یورو معادل 2140 میلیارد تومان برآورد گشته است .



در پاسخ به سؤالات سهامداران به چند مورد پر اهمیت تر زیر می توان اشاره نمود.




بازرس قانونی شرکت اعلام نمود ذخایر مالیاتی کافی در صورت ها دیده شده است و مالیات های تکلیفی شرکت از طرفین به طور کامل دریافت گردیده است و شرکت از این بابت در آینده مشکلی را متحمل نخواهد بود .



همچنین علل تأخیر در بهره برداری و عقب بودن طرح ها از برنامه مسئله سرمای هوادر سال گذشته و مشکلات بین المللی موجود بیان شد و اعلام گردید که ما تنها دچار تأخیر شده ایم و سعی نمودیم که هرگز با توقف مواجه نشده ایم و نخواهیم شد و اکثر ماشین آلات در حال ارسال به کشور می باشند .

مدیران شرکت در پاسخ سؤال نمایندگان ایران تحلیل حاضر در جلسه به موارد زیر اشاره نمودند :

- حدود 20 تا 25 درصد از آهن قراضه شرکت از خارج از کشور تأمین می شود و ...



عملکرد سه ماهه شرکت در سال 87

- تولید محصولات نورد 167.651 تن

- تولید محصولات باری فلزی 158.675 تن

و تاکنون 160 هزارتن محصول به بازار ارسال گردیده است .



- زمان پرداخت سود شرکت نیز متعاقباً با توجه به شرایط شرکت و بررسی آن هیئت مدیره اعلام خواهدشد .

پیشنهاد هیئت مدیره برای تقسیم سود عبارت بود از :



5% سود قابل تقسیم به حساب اندوخته قانونی

30% سود قابل تقسیم ، تقسیمی بین سهامداران شرکت

65% سود قابل تقسیم انتقال به حساب اندوخته جهت طرح های توسعه ای و انتقال آن در آینده نزدیک به حساب افزایش سرمایه انجام خواهد شد .



در این خصوص در نهایت با نظر و تایید سهامداران حاضر در جلسه ، تقسیم 300ریال سود نقدی مورد تصویب مجمع قرار گرفت .



در پایان جلسه جناب آقای ملاحسین آقا ، مدیر عامل شرکت معادن و فلزات در سخنان خود به عنوان یکی از سهامداران عمده وضعیت شرکت را تنها برای بلندمدت مناسب ارزیابی کرد و اعلام نمود با توجه به نیاز نقدینگی شرکت فولاد خراسان در کوتاه مدت و میان مدت نمی توان از شرکت انتظار رشد و بازدهی مناسبی داشت .



لازم بذکر است که با بررسی های کارشناسان ایران تحلیل در روزهای پایانی معاملات سهام فولاد خراسان ، قبل از برگزاری مجمع ، سرمایه گذاری معادن و فلزات ، عمده خریدار حاضر در بازار بشمار می آمد . سرمایه گذاری معادن و فلزات بیش از 48 میلیون سهام این شرکت را طی روزهای قبل از مجمع ، از بازار جمع آوری نمود. ارزش خریداری فولاد خراسان به حدی بود که مدیران معادن و فلزات برای تامین مالی اقدام به فروش چادر ملو در محدوده قیمتی کمتر از 13000 ریال در بازار می نمودند.



این مسئله و عدم ارزندگی سهام این شرکت که موردتاکید ایشان بود می تواند در مجمع سرمایه گذاری معادن و فلزات مورد سؤال سهامداران این شرکت قرار گیرد . به نظر می رسد سخنان ایشان در جهت ایجاد فرصت خرید برای این نماد مطرح گردیده و از سوی سرمایه گذاری معادن و فلزات برای حضور پر رنگ تر در ترکیب مدیریتی این شرکت تلاشهای بیشتری را شاهد باشیم .
__________________

 

سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی

سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی امروز در اکثر اوقات بدون صف خرید اما در درصد حداکثر مثبت معامله می شد. نزدیک به 22 میلیون سهم شرکت معامله شد و بیش از 2 میلیون سهم دیگر برای خرید به انتظار فردا نشستند. شرکت در حالی با اقبال روبروست که اخبار خوش مجمع عادی سالیانه پتروشیمی خارک حکایت از سود مناسب امسال این شرکت می کند. شخارک عنوان کرده که در 3 ماهه نخست سال جاری 1150 ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرده و این در حالی است که رشد قیمتهای جهانی محصولات شرکت بیشتر در نیمه دوم سال رخ می دهد.

اگر سود شخارک را به یک سال تعمیم دهیم، 460 تومان به ازای هر سهم در سال جاری سود شناسایی خواهد شد که این در شرایطی است که قیمتهای کنونی را مبنا قرار دهیم. اما با توجه به چشم انداز بازار جهانی نفت و احتمال قریب به یقین رشد بهای انواع مشتقات نفت و پتروشیمی، می توان ادعا کرد که شتاب رشد سود این شرکت در نیمه دوم سال تسریع خواهد شد. با این شرایط رشد سودآوری و ارزش سهم شخارک بر خالص ارزش دارایی های وصندوق می افزاید.

تحولات شخارک فعالان بازار را به این باور رسانده که پتروشیمی فن آوران نیز با چنین وضعیتی روبروست به گونه ای که سود شفن امکان تعدیل دارد. نماد این شرکت برای برگزاری مجمع عمومی عادی پایان این هفته متوقف می شود و احتمال اعمال تعدیل عایدی برای این سهم نیز وجود دارد. این دو شرکت در حالی امکان رشد ارزش خالص دارایی های وصندوق را فراهم می آورند که این شرکت سرمایه گذاری با افتتاح طرح های پتروشیمی زیر مجموعه اش مواجه است و از این حیث موقعیت بسیار مناسبی در سال های پیش رو دارد.

زامیاد


در حالی که نماد زامیاد همچون دیگر شرکتهای خودرویی پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود با نرخ های نزدیک به تعادلی بازگشایی شده بود و با روی گردانی سهامداران وضعیت مناسب معاملاتی نیز نداشت، امروز اقبال به این نماد بازگشت و شاهد تشکیل صف خرید نیز بودیم. 3/4 میلیون سهم بر این نماد معامله شد و بیش از 3 میلیون سهم دیگر نیز در صف تقاضا باقی ماندند. نکته قابل لحاظ دیگر در نماد زامیاد، نرخ حمایتی بازار گردان سهم بود که تقاضای خرید خود را امروز در نرخ 1192 ریال وارد کرده بود. اما بازار همان گونه که آورده شد، تمایل به معامله در نرخ های بالاتر داشت.

از مزایای این سهم می توان به این نکته اشاره کرد که شرکت سایت دوم تولیدی خود را در شهرستان کاشان در سال آینده به بهره برداری خواهد رساند و با افزایش تولید از این محل روبروست. ضمن آن که زامیاد در سال جاری تولید مدل انژکتوری وانت نیسان را رشد چند برابری خواهد داد تا جایگزین نوع کاربراتوری شود. فروش نوع انژکتوری 2 درصد حاشیه سود بیشتر نسبت به نوع کاربراتوری دارد. این حاشیه سود بیشتر برای شرکتهای خودرویی که زیر فشار رشد شدید هزینه ها و تثبیت نرخ های فروش قرار دارند، بسیار حائز اهمیت است.

نکته دیگری که می توان در مورد این شرکت اشاره کرد مربوط به پیش بینی بالای هزینه ها در بودجه سال جاری است که این سیاست را به مانند دیگر شرکتهای گروه سایپا اعمال کرده است. این در حالی است که به هر دلیل اگر تنها یک درصد نیز هزینه ها کمتر از این پیش بینی محقق شود، حاشیه سود با رشد چند درصدی روبرو می شود که این از مزایای این شرکت است. یادآوری می شود که این اتفاق در سال گذشته رخ داده و شرکت را منتفع کرده بود.

نسبت P/E زامیاد با نرخ فعلی کمتر از 2 است که امکان تعدیل این P/E وجود دارد اما بعید است که این اتفاق در مقطع فعلی بیافتد. ویژگی های بنیادی سهم و نسبت P/E کمک می کند که سهم با بازدهی مناسبی با دیدگاه بلندمدت مواجه باشد.

داروسازی کوثر

نماد داروسازی کوثر در شرایطی امروز باز شد که قیمت بیشتر در حوالی نرخ تعادلی بود. قیمت بسته شدن 4831 ریالی سهم، نسبت P/E برابر 2/4 را رقم می زند که برای گروه دارو بسیار پایین است. P/E متوسط این گروه حوالی 6 است. این در حالی است که دکوثر با تقسیم سود کمتر از 50 درصدی، سود انباشته مناسبی را در حسابهای خود ایجاد می کند که احتمال افزایش سرمایه از محل این سود را تقویت می کند. بنابراین افزایش اقبال بازار به این سهم که موجب معامله 318 هزار سهم شد، را می توان ناشی از این دلایل دانست. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که موکول شدن ارائه مجوز افزایش قیمت دارو به نیمه دوم سال، جو رکود را بر گروه دارو حاکم کرده که می تواند پارامتری منفی برای رشد دکوثر در مقطع کنونی باشد.

__________________

87/4/16::: 7:37 ع
نظر()
  
  
   1   2   3      >