سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هان! مبادا کسی که نمی داند، از فرا گرفتن شرم بدارد ؛ چرا که ارزش هرانسان، چیزی است که می داند . [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :16
بازدید دیروز :41
کل بازدید :552750
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/8
9:9 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----

 


به گزارش خبرنگار ما علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس پیش‌تر در گفت‌و‌گوی اختصاصی با «دنیای اقتصاد» از بازگشایی پیش از نوروز نماد این شرکت خبر داده بود.
از سوی دیگر بنابر گزارش اداره نظارت بر ناشران بورسی، «اخابر» سود سال 88 هر سهم خود را مبلغ 163ریال با سرمایه 45هزارو 873میلیاردو 655میلیون ریالی اعلام کرده است.
در ادامه این گزارش، شرکت سیاست تقسیم سود خود را برای سال آینده اعلام نکرده است.
پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به اسفندماه 88 شرکت اصلی در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال مالی قبل به ترتیب سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها 134درصد افزایش، سود عملیاتی 195درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات 202درصد افزایش نشان می‌دهد.همچنین شرکت در پیش‌بینی سال مالی 87 همانند سال 86 و براساس قانون بودجه سال 87 کل کشور (بند 12ماده واحده قانون) مبنی بر الزام شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مخابرات ایران بر پرداخت 40درصد از سود
ابرازی خود به عنوان سهم سود دولت، مبلغ 4هزارو 873میلیاردو 177میلیون ریال درنظر گرفته است.
همچنین از این بابت مبلغی در پیش‌بینی سال مالی 87 در شرکت اصلی شناسایی نکرده است. (پرداخت 40درصد توسط شرکت‌های زیرمجموعه به عنوان درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت اصلی شناسایی نشده است). شرکت در پیش‌بینی عملکرد سال مالی 88 فرض کرده است که در قانون بودجه سال 88 کل کشور، شرکت‌های زیرمجموعه ملزم به پرداخت 40درصد
نیستند. بنابراین با توجه به عدم شناسایی 40درصد، سود قابل تخصیص افزایش یافته و شرکت توانسته است درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری بیشتری شناسایی کند. از طرفی با توجه به مذاکرات مجلس شورای اسلامی، بند 12ماده قانون بودجه سال 87 عینا در لایحه بودجه سال 88 نیز مورد تنفیذ قرار گرفته است.
شرکت اعلام کرده است که در سال مالی 88، مبلغ یکصد میلیارد ریال بابت تبصره‌های قانونی در پیش‌بینی لحاظ کرده است.
کمی هم از عملکرد تلفیقی
پیش‌بینی عملکرد تلفیقی سال مالی منتهی به اسفندماه 88 در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال مالی قبل به ترتیب درآمد حاصل از فروش 3درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته 19درصد افزایش، سود عملیاتی معادل 32درصد کاهش و سود خالص معادل 2درصد افزایش نشان می‌دهد که شرکت دلیل تغییر را ناشی از افزایش تعداد شماره تلفن‌های ثابت و همراه، افزایش بهای تمام شده به دلیل افزایش هزینه‌های استهلاک و افزایش حقوق و دستمزد کارکنان، کاهش هزینه‌های متفرقه به دلیل حذف پرداخت‌های تکلیفی و کاهش مالیات به دلیل کاهش سود شرکت ارتباطات سیار بابت افزایش هزینه‌های ناشی از پروانه فعالیت اعلام کرده است. خالص هزینه‌های متفرقه برای سال مالی 87 به مبلغ 5هزارو 964میلیاردو 617میلیون ریال (معادل 81درصد سود خالص) برآورد شده است که از این مبلغ 5هزارو 637میلیارد ریال آن مربوط به تبصره‌های قانونی است. یادآور می‌شود که خالص هزینه‌های متفرقه برای سال مالی 88 به مبلغ 432میلیاردو 134میلیون ریال (معادل 6درصد سود خالص) برآورد شده است که از این مبلغ 100میلیارد ریال آن مربوط به تبصره‌های قانونی است که براساس اطلاعات دریافتی مربوط به واریزی وجوه اداره شده است.
حذف 300میلیارد تومان پرداخت تکلیفی برای 88
تبصره‌های قانونی در سال مالی 87 شامل مبلغ 3هزار میلیارد ریال پرداختی بابت واریزی به حساب درآمد عمومی ردیف 130103 و مبلغ 2هزارو 537میلیارد ریال بابت ردیف 130407 و مبلغ یکصد میلیارد ریال بابت وجوه اداره شده براساس تکالیف بودجه‌ای است. مبلغ یک‌صد میلیارد ریال تبصره‌های قانونی پیش‌بینی سال 88 بابت وجوه اداره شده براساس تکالیف بودجه‌ای است. از طرفی دلیل اصلی کاهش هزینه‌های ناشی از تبصره‌های قانونی، عدم پیش‌بینی پرداخت‌های بیشتر در لایحه بودجه سال 88 کل کشور و از طرفی پرداخت هزینه‌ها مطابق پروانه فعالیت است.
کاردان بورس هم اکنون آنلاین است  


  
  
به گزارش بورس نیوز ؛ در جدول زیر وضعیت 15 شرکت بزرگ بورسی که به لحاظ سرمایه و اثرگذاری در بازار بیشترین نقش را دارند مورد بررسی قرار گرفته اند . همانطور که ملاحظه می کنید در مجموع ، این شرکتها بیش از 25 میلیارد دلار طی سال جاری از ارزش بازار کاسته اند . لازم به ذکر است زمان محاسبه اوج قیمت و بیشترین ارزش این شرکتها باهم متفاوت بوده است اما بطور میانگین تیر ماه سال جاری این شرکتها در بهترین شرایط قرار داشته اند.

به گزارش بورس نیوز ؛ از بین این شرکتها ، شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات بیشترین کاهش قیمت سهم را تجربه کرده و در مقابل ایران خودرو کمترین کاهش قیمت را ثبت کرده است.
همچنین پتروشیمی فن آوران نیز بیشترین کاهش ارزش را داشته است و مجدداً ایران خودرو کمترین کاهش ارزش را تجربه کرده است .
__________________

  
  
آخرین وضعیت شرکت‌‌ مخابرات ایران


شروین شهریاری
پرسش از آقای جوشقانی: نماد شرکت‌‌ مخابرات چه زمانی بازگشایی می‌‌‌شود و وضعیت سهام آن را چگونه ارزیابی می‌‌‌کنید؟


پاسخ: آخرین تحولات در مورد شرکت‌‌ مخابرات ایران به برگزاری مجمع عمومی‌‌‌ فوق‌العاده شرکت‌‌ به منظور انتخاب اعضای هیات‌‌مدیره در روز گذشته باز می‌‌‌گردد که در ادامه چند نکته از موارد مطروحه در این جلسه نقل به مضمون می‌‌‌شود:
1 - بودجه سال 88 شرکت‌‌ مخابرات ایران بر اساس مفاد اساسنامه جدید و طبق نظر مجلس، بدون دخالت دولت تدوین شده و در اختیار سازمان بورس قرار گرفته است. این بودجه، مصوب هیات‌‌مدیره است و بسته به مصوبات مجلس در خصوص بودجه کشور می‌‌‌تواند آثار منفی یا مثبت دریافت کند. بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، مقرر شده تا در سال آینده برداشت 40 درصد از سود ابرازی و هر گونه دخل و تصرف در بودجه شرکت‌‌های در حال گذار (از دولتی به خصوصی) ممنوع شود. این مساله در صورت‌‌‌ تصویب در صحن علنی مجلس خبر خوبی برای مخابرات در راستای افزایش شفافیت صورت‌‌‌های مالی و یکسان سازی حقوق دولت و سهامداران اقلیت خواهد بود‌‌.
2 - در خصوص پرداخت تکلیفی شرکت‌‌ به مبلغ 300‌‌میلیارد تومان در سال 87 به دولت؛ با پیگیری سهامداران مشخص شد که چنین ردیفی در بودجه کشور وجود نداشته و این رقم تحت عنوان «سود تکلیفی» در بودجه ذکر شده است که ماهیت آن اساسا با «پرداخت تکلیفی» متفاوت است. این انتظار وجود دارد که با پیگیری شرکت‌‌ و نظر مجلس این مبلغ از هزینه‌‌‌های سال جاری حذف شود که در این صورت‌‌‌ طبیعتا امکان افزایش eps سال 87 وجود خواهد داشت.
3 - دو مورد ازعمده ترین هزینه‌‌‌های شرکت‌‌ در سال جاری مربوط به پرداخت به ایرانسل و شرکت‌‌ ارتباطات زیرساخت است. در خصوص هزینه متقابل ایرانسل مطرح شد که افزایش ترافیک از سوی مخابرات به سمت ایرانسل منجر به رشد هزینه‌‌‌های «اخابر» شده است که در این رابطه مذاکراتی جهت تعدیل تعرفه‌‌‌ها در راستای کاهش هزینه‌‌‌های شرکت‌‌ در حال انجام است. در مورد افزایش هزینه‌‌‌ها در بخش زیر ساخت نیز عنوان شد که اساسا شرکت‌‌ مخابرات ایران دخالتی در تعیین تعرفه‌‌‌ها در این بخش ندارد؛ اما تلاش بر این است که با کاهش میزان اتکا بر لینک‌های ارتباط زیرساخت در زمینه کاهش هزینه‌‌‌ها گام برداشته شود. با این توضیحات به نظر می‌‌‌رسد مساله تعیین تعرفه‌‌‌ها به صورت‌‌‌ سالانه توسط ارتباطات زیرساخت از ریسک‌‌‌های سیستماتیک و نقاط ضربه پذیر شرکت‌‌ مخابرات در زمینه افزایش هزینه‌‌‌ها باشد و به منظور افزایش شفافیت و قابلیت پیش‌‌بینی وضعیت آتی لازم است در خصوص عقد یک قرارداد بلندمدت در این زمینه با شرکت‌‌ ارتباطات زیرساخت اقدام شود.
4 - تا یک ماه قبل بر اساس مصوبات قانونی، شرکت‌‌ مخابرات ایران اجازه استفاده از منابع خود جهت سرمایه گذاری را نداشت. اما اخیرا بر اساس توافق انجام شده، امکان سرمایه گذاری مازاد نقدینگی در حساب جاری پشتیبان در بانک‌‌ها برای شرکت‌‌ فراهم شده است. احتمالا آثار این مساله در صورت‌‌‌های مالی شرکت‌‌ در آینده آشکار خواهد شد. 5 - افزایش هزینه استهلاک در سال 87 نسبت به سال گذشته به طور عمده مربوط به بهره برداری از تجهیزات و پروژه‌‌‌های در دست اجرا در سال 87 بوده است که با انتقال به سرفصل دارایی‌های استهلاک‌پذیر منجر به افزایش هزینه‌‌‌های شرکت‌‌ در این بخش شده است.6 - در خصوص بازگشایی نماد «اخابر»؛ مطرح شد که سهامداران درخواست تداوم توقف نماد معاملاتی در شرایط کنونی را داشته اند و بورس نیز بازگشایی نماد را منوط به تعیین تکلیف پرداخت 300‌‌میلیاد تومانی به دولت و تدوین بودجه 88 دانسته است. البته در شرایط فعلی با توجه به آثار با اهمیت مفاد بودجه 88 کشور بر پیش‌‌بینی درآمد شرکت‌‌، این احتمال وجود دارد که بازگشایی نماد به بعد از تصویب بودجه در صحن علنی مجلس و اعمال آخرین اثرات آن بر بودجه «اخابر» موکول شود‌‌. 7 - اعضای قبلی هیات‌‌مدیره شرکت‌‌ مخابرات بر اساس رای صاحبان سهام در مجمع در سمت خود ابقا شدند ‌‌.
hoor هم اکنون آنلاین است  

  
  
سود «کچاد» در سال 88

شروین شهریاری
پرسش از آقای سیاه کوهی: گزارش اخیر شرکت چادرملو برای سود سال 88 را چگونه ارزیابی می‌کنید‌؟




پاسخ‌: چادرملو در برآورد تولید برای سال آتی‌، آثار نهایی بهره برداری کامل از خط 4 کنستانتره را در بودجه منظور کرده و بدین ترتیب پیش‌بینی حجم تولید خود را بر مبنای حدود 7‌میلیون تن کنسانتره (با 4 درصد افزایش نسبت به سال 87) ارائه کرده است‌.
شرکت میانگین نرخ فروش کنسانتره را به میزان تقریبی 6‌درصد نسبت به امسال افزایش داده است و بدین ترتیب قیمت فروش کنستانتره از 58 هزار تومان به حدود 61 هزار تومان در هرتن در بودجه 88 رسیده است.
بخش دیگر، به فروش گندله در سال آتی مربوط می‌شود‌. نرخ فروش هر تن از این محصول ‌137500‌ تومان‌ در هر تن برآورد شده و حجم فروش نیز دو‌‌میلیون تن در نظر گرفته شده است‌. در جدول زیر بودجه فروش چادرملو در سال 88 را مشاهده می‌‌‌کنید:



در تحلیل ارقام جدول باید به چند نکته توجه داشت:
1 - حجم فروش کنستانتره با توجه به افزایش نیاز فولاد سازان به این محصول (به ویژه تمایل فولاد خوزستان برای خرید سنگ آهن داخلی) در حد معقولی برآورد شده است. اما افزایش شش درصدی میانگین قیمت فروش تنها پس از نهایی شدن مذاکرات و قبول این مساله توسط فولاد سازان قابل اتکا خواهد بود.
گفتنی است فولاد سازان داخلی با توجه به کاهش شدید نرخ فروش محصولات در حال حاضر با شرایط دشواری مواجه شده اند که احتمالا این وضعیت بر مذاکرات مربوط به تعیین نرخ سنگ آهن در سال 88 موثر خواهد بود.
2 - در بخش فروش گندله؛ «کچاد» در فصل پاییز با کاهش حدود 20درصدی نرخ فروش نسبت به نیمه نخست سال 87 مواجه شده به نحوی که قیمت فروش هر تن از این محصول از 158 هزار تومان به 126 هزار تومان در هر تن کاهش یافته است.
علت اصلی این رویداد را می‌‌‌توان با تاثیرات بحران کاهش نرخ مواد خام در سطح جهان مرتبط دانست. همچنین مطالعه میزان موجودی گندله در پایان فصل پائیز 87 (298 هزار تن) حکایت از افزایش نسبی موجودی‌‌‌ها و کند شدن آهنگ فروش شرکت در سه ماهه سوم (188 هزار تن) در مقایسه با شش ماهه نخست (530 هزار تن) دارد؛ یک تفسیر از این روند بیان می‌‌‌کند که شرکت به‌رغم حجم مناسب تولیدات نتوانسته فروش این محصول را به نحو متناسبی انجام دهد.
احتمال تداوم این روند در سال آینده با توجه به عملکرد کنونی و نیز تاکید فولاد سازان بر تولید بخش اعظم گندله مورد نیاز به صورت داخلی در کنار آغاز بهره برداری از طرح گندله گل گهر مجموعا باعث می‌‌‌شود که پیش بینی شرکت در زمینه فروش دو‌‌میلیون تنی گندله با نرخ 137500 تومان در زمره برآوردهای خوش بینانه قابل طبقه بندی باشد. در جدول زیر با مفروضاتی محتاطانه تر اقدام به برآورد بودجه فروش شرکت در سال 88 شده است:



ارقام جدول فوق نشان می‌‌‌دهند که در صورت فروش کنستانتره به قیمت سال 87 و نیز کاهش قیمت گندله به 100 هزار تومان در هر تن، درآمد حاصل از فروش شرکت نسبت به پیش بینی بودجه 2/93‌‌میلیارد تومان کاهش خواهد یافت. این مساله در صورت تحقق با فرض ثبات سایر اقلام
پیش بینی بودجه، 466 ریال اثر کاهنده بر EPS ا1748 ریالی پیش بینی شده توسط شرکت خواهد داشت.
بدیهی است محاسبه اخیر یک فرضیه احتمالی بوده و کارشناسان با تغییر مفروضات می‌‌‌توانند به ارقام متفاوتی در خصوص فروش و پیش بینی سودآوری شرکت در سال آینده دست یابند