سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از آنچه نمی شود مپرس که آنچه شده است تو را بس است . [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :14
بازدید دیروز :41
کل بازدید :553238
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/20
4:28 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
آخرین وضعیت شرکت‌‌ مخابرات ایران


شروین شهریاری
پرسش از آقای جوشقانی: نماد شرکت‌‌ مخابرات چه زمانی بازگشایی می‌‌‌شود و وضعیت سهام آن را چگونه ارزیابی می‌‌‌کنید؟


پاسخ: آخرین تحولات در مورد شرکت‌‌ مخابرات ایران به برگزاری مجمع عمومی‌‌‌ فوق‌العاده شرکت‌‌ به منظور انتخاب اعضای هیات‌‌مدیره در روز گذشته باز می‌‌‌گردد که در ادامه چند نکته از موارد مطروحه در این جلسه نقل به مضمون می‌‌‌شود:
1 - بودجه سال 88 شرکت‌‌ مخابرات ایران بر اساس مفاد اساسنامه جدید و طبق نظر مجلس، بدون دخالت دولت تدوین شده و در اختیار سازمان بورس قرار گرفته است. این بودجه، مصوب هیات‌‌مدیره است و بسته به مصوبات مجلس در خصوص بودجه کشور می‌‌‌تواند آثار منفی یا مثبت دریافت کند. بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، مقرر شده تا در سال آینده برداشت 40 درصد از سود ابرازی و هر گونه دخل و تصرف در بودجه شرکت‌‌های در حال گذار (از دولتی به خصوصی) ممنوع شود. این مساله در صورت‌‌‌ تصویب در صحن علنی مجلس خبر خوبی برای مخابرات در راستای افزایش شفافیت صورت‌‌‌های مالی و یکسان سازی حقوق دولت و سهامداران اقلیت خواهد بود‌‌.
2 - در خصوص پرداخت تکلیفی شرکت‌‌ به مبلغ 300‌‌میلیارد تومان در سال 87 به دولت؛ با پیگیری سهامداران مشخص شد که چنین ردیفی در بودجه کشور وجود نداشته و این رقم تحت عنوان «سود تکلیفی» در بودجه ذکر شده است که ماهیت آن اساسا با «پرداخت تکلیفی» متفاوت است. این انتظار وجود دارد که با پیگیری شرکت‌‌ و نظر مجلس این مبلغ از هزینه‌‌‌های سال جاری حذف شود که در این صورت‌‌‌ طبیعتا امکان افزایش eps سال 87 وجود خواهد داشت.
3 - دو مورد ازعمده ترین هزینه‌‌‌های شرکت‌‌ در سال جاری مربوط به پرداخت به ایرانسل و شرکت‌‌ ارتباطات زیرساخت است. در خصوص هزینه متقابل ایرانسل مطرح شد که افزایش ترافیک از سوی مخابرات به سمت ایرانسل منجر به رشد هزینه‌‌‌های «اخابر» شده است که در این رابطه مذاکراتی جهت تعدیل تعرفه‌‌‌ها در راستای کاهش هزینه‌‌‌های شرکت‌‌ در حال انجام است. در مورد افزایش هزینه‌‌‌ها در بخش زیر ساخت نیز عنوان شد که اساسا شرکت‌‌ مخابرات ایران دخالتی در تعیین تعرفه‌‌‌ها در این بخش ندارد؛ اما تلاش بر این است که با کاهش میزان اتکا بر لینک‌های ارتباط زیرساخت در زمینه کاهش هزینه‌‌‌ها گام برداشته شود. با این توضیحات به نظر می‌‌‌رسد مساله تعیین تعرفه‌‌‌ها به صورت‌‌‌ سالانه توسط ارتباطات زیرساخت از ریسک‌‌‌های سیستماتیک و نقاط ضربه پذیر شرکت‌‌ مخابرات در زمینه افزایش هزینه‌‌‌ها باشد و به منظور افزایش شفافیت و قابلیت پیش‌‌بینی وضعیت آتی لازم است در خصوص عقد یک قرارداد بلندمدت در این زمینه با شرکت‌‌ ارتباطات زیرساخت اقدام شود.
4 - تا یک ماه قبل بر اساس مصوبات قانونی، شرکت‌‌ مخابرات ایران اجازه استفاده از منابع خود جهت سرمایه گذاری را نداشت. اما اخیرا بر اساس توافق انجام شده، امکان سرمایه گذاری مازاد نقدینگی در حساب جاری پشتیبان در بانک‌‌ها برای شرکت‌‌ فراهم شده است. احتمالا آثار این مساله در صورت‌‌‌های مالی شرکت‌‌ در آینده آشکار خواهد شد. 5 - افزایش هزینه استهلاک در سال 87 نسبت به سال گذشته به طور عمده مربوط به بهره برداری از تجهیزات و پروژه‌‌‌های در دست اجرا در سال 87 بوده است که با انتقال به سرفصل دارایی‌های استهلاک‌پذیر منجر به افزایش هزینه‌‌‌های شرکت‌‌ در این بخش شده است.6 - در خصوص بازگشایی نماد «اخابر»؛ مطرح شد که سهامداران درخواست تداوم توقف نماد معاملاتی در شرایط کنونی را داشته اند و بورس نیز بازگشایی نماد را منوط به تعیین تکلیف پرداخت 300‌‌میلیاد تومانی به دولت و تدوین بودجه 88 دانسته است. البته در شرایط فعلی با توجه به آثار با اهمیت مفاد بودجه 88 کشور بر پیش‌‌بینی درآمد شرکت‌‌، این احتمال وجود دارد که بازگشایی نماد به بعد از تصویب بودجه در صحن علنی مجلس و اعمال آخرین اثرات آن بر بودجه «اخابر» موکول شود‌‌. 7 - اعضای قبلی هیات‌‌مدیره شرکت‌‌ مخابرات بر اساس رای صاحبان سهام در مجمع در سمت خود ابقا شدند ‌‌.
hoor هم اکنون آنلاین است