سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برای آدمی زشت است که عملش از دانشش کمتر باشد و کردارش به گفتارش نرسد . [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :24
بازدید دیروز :41
کل بازدید :552758
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/8
9:52 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----

بر اساس اطلاعات 23/5/1387، 10 شرکت بزرگ بورس عبارتند از:

فولاد مبارکه اصفهان (12.5درصد)

مخابرات ایران (10.45 درصد)

ملی صنایع مس ایران (5.5 درصد)

پالایشگاه نفت اصفهان (4.09 درصد)

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (4.08 درصد)

معدنی و صنعتی چادرملو (4.03 درصد)

فولاد خوزستان (3.61 درصد)

سنگ آهن گل گهر (3.42 درصد)

مدیریت سرمایه گذاری امید (3.22 درصد)

سایپا (2.95 درصد)

همانطور که ملاحظه می کنید این 10 شرکت به تنهایی بیش از 50 درصد ارزش کل بورس را به خود اختصاص داده اند و عمدتا حرکات آنها تعیین کننده صعود یا نزول شاخص خواهد بود.
-----------------------------

 

گروه بورس- علیرضا باغانی: در حالی که بیش از سه هفته از برگزاری نشست‌های مشترک تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن بر سر افزایش نرخ این محصول می‌گذرد، گفته می‌شود در هفته جاری طی توافقی که حاصل برگزاری همین جلسات است، افزایش نرخ 30درصدی سنگ‌آهن نهایی می‌شود.
براساس اخبار رسیده، این افزایش نرخ بر مبنای نرخ جدید سنگ‌آهن در ابتدای سال جاری انجام خواهد شد به طوری که کنسانتره چادرملو بر مبنای نرخ 56هزار تن، 30درصد رشد قیمت خواهد داشت و سنگ‌آهن گل‌گهر نیز براساس قیمت 43هزار تومانی همین میزان رشد قیمت را تجربه خواهد کرد. این در حالی است که در سال گذشته قیمت کنسانتره چادرملو 48هزار تومان و قیمت سنگ‌آهن گل‌گهر 37هزار تومان بوده است.
دولت تابع توافق طرفین
مرتضی علی‌اکبری، مدیرمالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز در این باره می‌گوید: براساس اخبار رسیده از جلسه‌هایی که میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برگزار شده، در ظاهر طرفین بر سر افزایش نرخ 30درصدی به توافق رسیده‌اند. وی در پاسخ به این پرسش که «ایمیدرو» چه موضعی بر سر افزایش نرخ سنگ‌آهن دارد، گفت: افزایش نرخ سنگ‌آهن موضوعی است که باید بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان صورت گیرد و دولت نیز توافق حاصل از نشست‌های برگزارشده را قبول خواهد داشت. وی درباره رقم دقیق افزایش نرخ سنگ‌آهن گفت: تصمیم‌گیری در مورد افزایش نرخ، مراحل نهایی خود را می‌گذراند و به نظر می‌رسد که به‌زودی این موضوع نهایی ‌شود. او در پاسخ به پرسش دیگری که آیا افزایش نرخ، راهی برای آزادسازی کامل نرخ سنگ‌آهن و ورود این محصول به بورس است،‌ گفت: مراحل ورود سنگ‌آهن به بورس در حال طی شدن است و امیدواریم که در سال آینده این محصول وارد بورس کالا شود.
او درباره تاثیر افزایش نرخ 30درصدی سنگ‌آهن در eps‌ «ومعادن» گفت: به طور قطع در پی افزایش نرخ نه تنها eps سال جاری معادن و فلزات، بلکه eps سال آتی سرمایه‌گذاری امید نیز رشد خواهد داشت.
علی‌الحساب 65هزار تومان
از سوی دیگر احمدزاد اصل رییس هیات‌مدیره چادرملو، افزایش نرخ سنگ‌آهن را بیش از 72 هزار تومان برای هر تن عنوان می‌کند.
به گفته وی، گرچه در بودجه چادرملو فروش سنگ‌آهن رقمی معادل 56هزار تومان پیش‌بینی شده، اما در قراردادهای علی‌الحساب، کنسانتره به فولادسازها در ارقامی معادل 60 تا 65هزار تومان هم‌اکنون فروخته می‌شود، بنابراین درخواست سنگ‌آهنی‌ها افزایش نرخی بیش از 30درصد است، تا جایی که بتوانند محصول خود را در ارقامی بیش از 85هزار تومان بفروشند.وی افزود: هر توافقی که بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن صورت گیرد، در سال 87 ملاک عمل قرار خواهد گرفت و این راهی است برای ورود سنگ‌آهن به بورس و قیمت‌گذاری براساس عرضه و تقاضا.احمدزاد مذاکرات تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن را مثبت و سازنده دانست و گفت: دو طرف برای افزایش نرخ سنگ‌آهن موافق هستند و از تعامل لازم برخوردارند.وی اضافه کرد: در مذاکرات افزایش نرخ سنگ‌آهن، درخواست‌هایی از سوی مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن مطرح شد که طی آن خواستار پرداخت بخشی از کمک‌هایی بودند که به صندوق باز نشستگی فولاد پرداخت می‌کنند تا از این طریق، پرداخت این کمک‌ها در کنار افزایش نرخ مشکلی برای آنها ایجاد نکند.
توافق ضمنی
اما نوریان مدیرعامل چادرملو نیز درباره افزایش نرخ سنگ‌آهن گفت: مذاکرات در رابطه با رشد قیمت کنسانتره ادامه دارد و در این زمینه توافقاتی ضمنی به عمل آمده است.
به اعتقاد وی، 10درصد از قیمت شمش حق تولیدکنندگان سنگ‌آهن است و آنها باید همگام با رشد قیمت شمش رشد قیمت محصول خود را شاهد باشند.
بنابراین به نظر می‌رسد، افزایش نرخ سنگ‌آهن در سطح 30درصد منطقی است.وی ابراز امیدواری کرد: افزایش نرخ سنگ‌آهن به زودی عملی شود و به طور قطع این موضوع بر روی سود فولادی‌ها تاثیرگذار نخواهد بود.
وی در پاسخ به این پرسش که افزایش 30درصدی نرخ کنسانتره سنگ‌آهن چه تاثیری بر پیش‌بینی سود چادرملو می‌گذارد، گفت: با توجه به تولید 6میلیون تن کنسانتره در چادرملو به نظر می‌رسد تاثیر افزایش نرخ بر پیش‌بینی سود شرکت در سطح قابل توجهی باشد.


87/5/26::: 6:48 ع
نظر()
  
  

بانک کار آفرین:

نوسانات قیمت سهام شرکت بانک کارآفرین در قالب کانال های موازی با شیب تقریبا افقی انجام می شود. کانال های مذکور، بازه زمانی بزرگی (بیش از یک سال) دارند و با توجه به پیووت های متعددی که ایجاد کرده اند، بسیار موثق به نظر می رسند.

با دید میان مدت، نوسانات قیمت سهام شرکت در قالب چنگال اندرو انجام می شود که به نوعی دیگر از فرمول کانال های قیمت ذکر شده نیز پیروی می کند.

سقف قیمت 408 تومان در محدوده 61.8 درصد فیبوناچی ار تصحیح نزول قبلی، ایجاد شده است. ایجاد الگوی Hanging Man و انبرک سقف، در محدوده 61.8 درصد فیبوناچی، درحالی رخ داد که قیمت از یک سو به خط میانه چنگال اندرو برخورد کرده و از سوی دیگر به مقاومت یکی از خطوط کانال های موازی رسیده است.

وجود چندین سیگنال موثق این چنینی هر تحلیل گر تکنیکال واقعی را برای فروش سریع سهام شرکت مجاب می کند. این در حالی است که در نمودار نسبت قیمت به درآمد سهام شرکت، کانال صعودی مشاهده می شود و سقف قیمتی 408 تومان همراه با رسیدن عدد نسبت قیمت به درآمد، به محدوده مقاومتی بالای کانال رخ داده است.

با این همه بر اساس روند اصلی و بزرگی که صعودی است، سقف 408 تومان سقفی کوتاه مدت اما بسیار واضح به شمار می رود.

از آنجایی که تصحیح قیمت تا 61.8 درصد فیبوناچی انجام شده، بازار سهام شرکت احتمالا حالت رفت و برگشتی به خود خواهد گرفت. در چنین شرایطی احتمال وقوع یک الگوی ادامه دهنده بسیار بالا است.

در باند پایینی چنگال اندرو پیووتی بر خط میانه کانال پایینی Pitchfork ایجاد شده است. احتمال تقارن در نوسان سهام شرکت وجود دارد و بنابراین تلاقی 38.2 درصد فیبوناچی و خط فرضی در وسط باند پایینی چنگال اندرو، می تواند حمایت کننده سهام شرکت باشد. حمایت مذکور در محدوده 374 تومان قرار دارد.

در صورتی که در محدوده 374 تومان سطح تقاضا رشد نکند و 374 تومان شکسته شود، محدوده 364 تا 353 تومان حمایت بعدی محسوب می شود. یکی از خطوط حمایتی کانال های موازی در وسط باند حمایتی 364-353 تومان قرار دارد و با توجه به Range بودن بازار احتمال افت تا 353 تومان نیز وجود دارد.

بنابراین احتمال ایجاد الگوی مثلث در نمودار سهام شرکت بسیار بالا است که البته نشانه ای از صعود آتی قیمت ها است.

-----------------------------

شاخص صنعت مواد و محصولات دارویی:

در سقف نمودار شاخص صنعت دارویی، الگوی کنج هم جهت با روند مشاهده می شود. معمولا در روند صعودی، پس از ایجاد چنین الگویی، افت سنگینی ایجاد می شود. زیرا قدرت صعودی بازار تحلیل می رود و با اینکه هر بار سعی می کند سقف بالاتری ایجاد کند اما سقف ایجاد شده فاصله کمی از سقف قبلی دارد.

در صنعت دارویی نیز چنین اتفاقی رخ داده و پس از آن بازار با سرعت و شیب تندی در حال نزول است.

خط روند حمایتی در نمودار MFI نیز به پایین شکسته شده و عدد اندیکاتور به مرز هیجان فروشندگی وارد شده است. این در حالی است قبل از این اتفاق عدد اندیکاتور RSI به مرز هیجان فروش وارد شده بود.

در طول سقف ایجاد شده توسط الگوی کنج هم جهت با روند، حجم معاملات روند کاهشی محسوسی را به نمایش گذاشت. چنین واگرایی واضحی سیگنال بسیار مهمی برای خروج از صنعت دارو در اواسط اردیبهشت 1387 بوده است.

اما با توجه به موقعیت بنیادی مناسب شرکت های این صنعت، افت شاخص دارویی کم کم پایان پذیرفته و شرکت های پیشرو این صنعت با تقاضای هیجانی مواجه می شوند.

با اینکه موقعیت بنیادی مناسب است، اما هنوز زمان خرید فرا نرسیده. بهترین سیگنال زمانی است که از هر دو روش تکنیکال و فاندامنتال (تکنوفاندامنتال) سیگنال تایید گرفته شود.

هنوز به لحاظ تکنیکال سیگنالی برای ورود به بازار سهام دارویی صادر نشده است و احتمالا می توان خرید را در قیمت های پایین تری انجام داد و یا از خواب سرمایه جلوگیری کرد.

-----------------------------

ملی صنایع مس ایران:

با این وجود که بازگشایی نماد سهام شرکت ملی صنایع مس ایران، در محدوده ارزنده ای انجام شد اما شوک نقدینگی برای خرید مخابرات به همراه فشار افت بهای جهانی مواد اولیه و المپیک پکن، باعث افت بیشتر سهام شرکت شده است.

قیمت سهام شرکت به پیووت چهارم در کانال فرضی نزدیک است اما کانال هنوز کاملا موثق نیست.

نسبت قیمت به درآمد هنگام بازگشایی به مقاومت خط روند نزولی برخورد کرد. در راه افت نسبت قیمت به درآمد سهام شرکت، عدد P/E به حمایت 4.6 بسیار نزدیک شده است.

این احتمال وجود دارد که با ایجاد موج صعودی قیمت در آینده خط روند نزولی P/E شکسته شود و با رشد P/E قیمت سهام شرکت به بالای 1000 تومان برسد.

با اینکه افت مقطعی و قیمت روزانه فعلی مس در بازار لندن نباید به کل سال تعمیم داده شود اما نوسانات روزانه مس بر تصمیم گیری سرمایه گذاران موثر است.

به اعتقاد بنده سهام ملی صنایع مس، سهامی در آب نمک است. سهامی که کنار گذاشته شده تا بعدا خوب صعود کند. بنابراین باید حرکات آن را زیر نظر داشت.

به لحاظ تکنیکی، اندیکاتور شاخص قدرت نسبی سهام شرکت به مرز هیجانی زیر 30 وارد شده اما در نمودار های بلند مدت، RSI حرکاتی نرمال دارد و بنابراین فروشندگی که باعث افت قیت ها گشته، هیجانی گذرا است.

هنگام بازگشایی قیمت سهام شرکت روی میانگین متحرک 200 روزه حمایت شد اما با افزایش عرضه ها، قیمت به ناچار به MA200 نفوذ کرد و افت قیمت ها شدت گرفت. برخی تحلیلگران تکنیکال قرار گرفتن قیمت در زیر MA200 را سیگنال بسیار شومی می دانند گرچه می تواند اینطور باشد اما باید سایر عوامل را نیز در نظر گرفت. بنابراین قرار گرفتن قیمت در زیر MA200 به معنی روند نزولی غالب نیست بلکه این یک شوک گذرا در بازار سهام شرکت بوده که با ایجاد الگوی Hammer در پایین بازار سهام شرکت، احتمالا به پایان رسیده است. الگوی چکش بر روی 100 درصد فیبوناچی ایجاد شده و حتی افت قیمت تا 660 تومان نیز در حکم شکست کانال و افت بیشتر نخواهد بود. چنانچه صعود قطعی تر شود مقاومت 775 تومان اولین مقاومت مهم بر سر راه صعود قیمت ها خواهد بود. در تحلیل آتی به بررسی مقاومت ها و اهداف قیمت خواهیم پرداخت.

 

***شرکت ملی مس در آخرین تغییرات در بودجه نویسی ، بهای فروش خود را ???? دلار برآورد کرده است و از همین محل با رشد عایدی مواجه شده است . تحت شرایط فعلی میانگین فروش ملی مس تا الان ???? دلار است ، تحت این شرایط اگر قیمت مس در همین محدوده معامله شود ، فملی توانایی افزایش عایدی به میزان ?? تومان را خواهد داشت . تحت این شرایط اگر قیمت در این محدوده باشد ، مقامات شرکت قطعا عایدی را حداقل تا گزارش ? ماهه تعدیل نخواهند کرد بنابراین تعدیل دوباره ملی مس منوط به ثبات قیمت مس در محدوده ???? دلار به بالاست و در صورتی که میانگین قیمت فروش به بالای ???? برسد ، هر زمان که باشد ملی مس در فکر تعدیل عایدی خواهد افتاد به هر حال اکثر کارشناسان دلیل اصلی افت بهای فلز مس را بازی های المپیک و کاهش مصرف کشور چین می دانند بنابراین با پایان یافتن بازی ها و افزایش مصرف ما انتظار رکورد زنی های جدید را از فلز مس داریم و تحت شرایط عادی و اگر مشکلی پیش نیاید ما انتظار داریم در گزارش ? ماهه ملی مس تعدیل داشته باشد و اگر ملی مس در گزارش ? ماهه تعدیلی داشته باشد قطعا از جهت افزایش میزان فروش خواهد بود که البته بعید است. ملی مس در درازمدت قطعا با سودآوری خوبی مواجه خواهد بود اما در کوتاه مدت رشد پایدار مناسبی را ازان نمی توان انتظار داشت .***

--------------------------------

پیشتر نیز متذکر شده ایم که کاهش قیمت جهانی نفت موحب کاهش سودآوری شرکت های پتروشیمی فناوران و خارک خواهد شد در حالی که کاهش یا افزایش قیمت نفت بر روی سودآوری پتروشیمی اراک به دلیل آزادسازی قیمت ها تاثیری نخواهد گذاشت . بنابراین با افت شدید بهای نفت انتظار داریم بازار توجه کمتری به شفن و شخارک داشته باشد و  اما همچون گذشته اعلام می کنیم که در حالت عادی پتروشیمی اراک با تعدیل مثبت عایدی در سال جاری رو به رو نیست . پیشتر در گزارشی اعلام کردیم ممکن است گزارش ? ماهه شاراک با تعدیل منفی رو به رو باشد اما تحلیلگران بنیادی در تازه ترین بررسی های خود احتمال وقوع تعدیل منفی را تقریبا منتفی دانسته اند . فاتح
-------------------------------
با توجه به اخبار مثبت مبنی بر قطعی شدن افزایش کنسانتره شرکت گل گهر از ????? تومان به ????? تومان ، محاسبات سر انگشتی از تعدیل ??? برای این شرکت خبر می دهند این در حالی است که بازار توجهی به این موضوع ندارد . رایزنی ها در میان تحلیلگران و همچنین پرس و جوهای خودمان نشان می دهند که فعالان بازار به حد نیاز پرتفوی خودشان ازین سهم اندوخته دارند بنابراین تحت این شرایط به دنبال خرید این سهم نیستند بنابراین افزادی که آماتور هستند متوجه این خبر ها نیستند و با وجود این همه تحلیل که بازار به خورد آنها می دهد اما ایشان منتظر می مانند تا صف خرید ایجاد شود و آن وقت به این سیل خروشان بپیوندند بنابراین علت عدم توجه بازار به این سهم و همچنین چادرملو همین موضوع به نظر ساده است !!!
*بررسی عملکرد گل گهر در اطلاعیه اخیر به طور کامل نشان می دهد که تعدیل های دیگری را در پیش رو دارد که از مهم ترین دلایل این ادعا، عدم بهره برداری تاکنون از پروژه گندله سازی است که مقدار اندکی فروش برای آن در سال جاری پیش بینی شده و همچنین توجه به این نکته است که شرکتهای سنگ آهنی به طور معمول با نزدیک شدن به پایان سال، عملکرد بهتری در تولید کنسانتره از خود به نمایش می گذارند. بنابراین پوشش 26 درصدی در مدت سه ماهه نخست، از رشد سودآوری حکایت می کند. ضمن آن که شرکت در انتظار افزایش قریب الوقوع نرخ سنگ آهن است که در حال مذاکره رقم دقیق آن با شرکتهای فولادی است.

بنابراین در حالی که سود سال آینده شرکت در پی بهره برداری از پروژه گندله سازی جهش مناسبی خواهد داشت، رشد فروش و نرخ فروش از شانس های امسال گل گهر است. از مسائلی که در روند کوتاه مدت سهم باید به آن دقت داشت این است که شرکت فولاد مبارکه خواهان خرید سهام کگل صندوق ذخیره فرهنگیان است و شاید قیمت سهم تحت تاثیر این معامله بخواهد به ارقام پایین تری برسد. بدون در نظر گرفتن این موضوع و جو نه چندان مناسب بازار، گل گهر از سهام پرپتانسیل کنونی به شمار می رود که هم اکنون با نسبت P/e برابر 9 نیز معامله می شود.*


اما چه خبر از فولاد مبارکه ؟ پیگیری ها نشان می دهد که مبارکه هنوز ?.?? از شرکت گل گهر را از صندوق فرهنگیان خرید نکرده است . دلیل این تاخیر ، متوقف بودن نماد گل گهر بوده است که در زمان توقف این خرید نمی توانست انجام شود . مبنای خرید این بلوک ، قیمت تابلو بوده است به نظر می رسد به دلیل آماتور بودن صندوق فرهنگیان ، مبارکه با انجام یک خرید بینابینی ، گل گهر را در محدوده ???? تومان بازگشایی کرده است تا در همین قیمت خریدار این بلوک باشد که به مقصود خود هم رسیده است . با توجه به اینکه مبارکه ??? از ومعادن ، بیش از ??? چادرملو و حدود ?? از گل گهر را بزودی در اختیار خواهد گرفت ، احتمالا خبر افزایش قیمت کنسانتره پس از انجام معامله این بلوک خواهد بود . ما انتظار داریم رشد گل گهر در شهریور ماه باشد و به احتمال زیاد شهریور ماه ، ماه پرباری برای سنگ آهنی ها باشد و حرکات عجیبی را از آنها شاهد خواهیم بود.
----------------
برای کسانی که دو دل اند مخابرات سهم خیلی خوبی است
 



 


  
  

شروین شهریاری

وضعیت شرکت داروسازی سبحان را با توجه به ارائه گزارش سه ماهه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
داروسازی سبحان یک شرکت هلدینگ است که خود به تنهایی فعالیت تولیدی نداشته و مدیریت مجموعه‌ای از شرکت‌های داروسازی را داخل و خارج از بورس در اختیار دارد.



بنابراین برای ارزش گذاری سهام این شرکت باید از روش برآورد خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) استفاده کنیم. بدین منظور ابتدا جمع حقوق صاحبان سهام (سرمایه شرکت + اندوخته‌ها + سود انباشته) را با ارزش روز پرتفولیوی بورسی و ارزش روز تخمینی پرتفولیوی غیربورسی جمع کرده و از آن بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌ها را کسر سپس رقم حاصله را بر کل تعداد سهام شرکت تقسیم می‌کنیم. محاسبات مربوطه در جدول زیر نمایش داده شده است:‌ (پایان صفحه )
گفتنی است در جدول فوق، اطلاعات صورت‌های مالی سه ماهه (منتهی به 31 خرداد 87) مبنای محاسبات قرار گرفته است. همچنین در خصوص ارزش‌گذاری سبد سهام غیربورسی با توجه به ترکیب سرمایه‌گذاری‌ها (که عمدتا شرکت‌های صنعت دارو هستند) با استفاده از روش میانگین قیمت به درآمد، حداقل نسبت P/E صنعت برای سهام خارج بورسی در نظر گرفته شده و به این ترتیب ارزش بازار سبد غیر بورسی حدود چهار ‌برابر بهای تمام شده به دست آمده است. به‌این ترتیب همان گونه که مشاهده می‌شود خالص ارزش دارایی‌های هر سهم مطابق مفروضات این برآورد، اکنون حدود 400 ‌تومان است. از طرفی سهام زیرمجموعه‌های بورسی شرکت (‌البرز‌دارو و ایران دارو‌) نیز در حال حاضر با توجه به سیاست‌های تثبیت نرخ دارو در وضعیت رکود به سر می‌‌برند؛ بنابراین انتظارات بروز تغییرات شدید در خالص ارزش دارایی‌های شرکت مادر (‌سبحان‌) در شرایط کنونی تقریبا منتفی به نظر می‌‌رسد‌. البته در بخش خارج بورسی، دو شرکت«سبحان دارو» و «کی بی سی» وضعیت نسبتا مناسبی از لحاظ عملکرد و سودآوری در سال جاری دارند.
جمیع موارد فوق داروسازی سبحان را در قیمت‌های فعلی در گروه سهام کم ریسک و کم نوسان بازار قرار می‌‌دهد که البته برای رشد تقاضا و جلب توجه سرمایه‌گذاران به سهام این شرکت کماکان سیاست‌های وزارت بهداشت در رابطه با نرخ گذاری دارو تعیین کننده خواهد بود.
در خصوص EPS اعلام شده در گزارش سه ‌ماهه نیز باید توجه داشت که عملکرد «دسبحا» باید مشابه شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ تحلیل شود. داروسازی سبحان در پیش‌بینی سود 694 ‌ریالی خود برای سال‌ مالی جاری درآمدی از بابت فروش سرمایه‌گذاری‌ها در نظر نگرفته است. درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت نیز عمدتا سود زیرمجموعه‌هایی است که سال ‌مالی آنها در29/12/87 به پایان می‌رسد (سبحان دارو- کی بی سی – البرز دارو- ایران‌دارو و...). مطابق استانداردهای حسابداری، داروسازی سبحان تا پایان سال سود زیرمجموعه‌ها را در حساب‌های خود شناسایی نمی‌کند و تنها پس از برگزاری مجمع سالانه شرکت‌های مزبور در بهار 88 و تصویب سود نقدی در مجامع، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها را در صورت سود و زیان خود لحاظ می‌کند. بنابراین طبیعی است که «دسبحا» در گزارش‌های ادواری خود تنها سرفصل‌های هزینه را در بودجه ثبت کند و تحقق نهایی درآمد در گزارش 12‌ماهه منعکس خواهد شد.
پرسش از آقای سروستانی از طریق پست الکترونیک: چرا نماد «شپنا» به‌رغم ارائه گزارش مجمع کماکان بازگشایی نمی‌شود؟
بنابر اخبار غیررسمی، به علت وجود برخی ابهامات سرمایه‌گذاران در خصوص پارامترهای موثر بر روند سودآوری شرکت، سازمان بورس درخواست ارائه اطلاعات جامع‌تری را از «شپنا» کرده که همین مساله احتمالا به عنوان یکی از دلایل تداوم توقف نماد مطرح بوده است. گفتنی است بر اساس اظهارات در مجمع، «شپنا» حدود 60‌درصد از آخرین پیش بینی EPS خود را در سه ماه نخست سال جاری پوشش داده است.

----------------------

پتروشیمی اراک

حالت نخست: در صورتی که سهم روند صعودی به خود گیرد، نخستین سطحی که می‌تواند مانع از صعود بیشتر قیمت گردد، سطح 4300‌ریال است.


در صورت شکست و عبور از این قیمت، سطح 5600‌ریال می‌تواند مانعی در برابر رشد سهم باشد. در شرایطی که این سطح نیز شکسته شود، احتمال توقف روند صعودی در سطح 6300‌ریال زیاد است. حالت دوم: در صورتی که سهم روند نزولی به خود گیرد، اولین سطحی که می‌تواند مانع نزول بیشتر قیمت گردد، سطح 3350‌ریال است. در صورتی که قیمت، این سطح را بشکند و از آن عبور کند، سطح 2900‌ریال می‌تواند مانعی در برابر نزول بیشتر قیمت ایجاد نماید. در صورتی که این سطح نیز شکسته گردد، سطح 2150‌ریال سطحی است که احتمال توقف روند نزولی در آن وجود خواهد داشت.
توضیح: سطوح حمایت و مقاومت پس از اعمال افزایش سرمایه به دست آمده است.
البته این مطلب را هم در نظر بگیرید((حذف تخفیف 30درصدی فروش خوراک به پتروشیمی ها ))

-------------------------


87/5/15::: 6:33 ع
نظر()
  
  

شایعات سنگ آهن به واقعیت رسید



تحلیل شایعه

برخی خبر ها از جلسات افزایش نرخ در سنگ آهن حاکی از آن است که قیمت های 90000 تومان برای هر تن پیشنهاد مدیران دو شرکت چادرملو و گل گهر بوده است اما فولادی ها با نرخ 70.000 تومان موافقت کرده اند . رایزنی ها همچنان ادامه دارد . از طرفی توافقات طرفین باید تا پایان هفته به این مسئله خاتمه دهند .

روزنامه دنیای اقتصاد نیز از قول منابع موثق اعلام کرده است که تا این لحظه افزایش قیمت کنسانتره سنگ‌آهن گل‌گهر از 43هزار تومان به 60هزار تومان و کنسانتره چادرملو از 56هزار تومان به 70هزار تومان نهایی شده .

فولادی ها اعلام کرده اند که رقم های محدوده 70 تا 80 هزار توما ن را تا حدودی قبول دارند اما قیمت های بالا 80 برای این گروه غیر قابل تحمل است .

استدلال گروه سنگ آهن نیز نزدیکی پله به پله با قیمت های جهانی است .

به نظر میرسد محدوده ی قیمتی 75 تا 80 هزار تومتان مورد توافق طرفین قرار بگیرد .

البته این رقم برای سال 87 است که مسلماً قیمت در سال 88 باز هم بالاتر خواهد بود .


گروه تحلیل گری بتا سهم
-----------------------

تحلیل تکنیکال---صفحه ?? ابرار اقتصادی---??/?/????



سرمایه گذاری ساختمان ایران:

این طور به نظر می رسد که قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران، الگوی دوقلوی کف ایجاد کرده اما هنوز خط گردن شکسته نشده است.

در محدوده 167 تومان دو کف قیمتی با فاصله مناسب مشاهده می شود. الگوی مذکور تقریبا بزرگ است و الگوی موثقی است.

همچنین قیمت سهام شرکت در قالب کانالهای موازی در نوسان است. بازه نوسانی کانال ها چندان بزرگ نیست اما پیووت های متعددی ایجاد کرده است.

در نمودار اندیکاتور شاخص قدرت نسبی سهام شرکت، بر اساس محدوده های مربوط به کف های قیمتی الگوی دوقلوی کف، می توان خط روندی با شیب صعودی رسم کرد. شیب صعودی مذکور ذات روند آتی قیمت های سهام شرکت را نشان می دهد.

با اینکه در نمودار قیمت ها دو کف قیمتی در یک محدوده افقی قرار دارند اما در نمودار RSI کف قیمتی راست از چپ بالا تر است. این واگرایی سیگنالی بر شکسته شدن خط گردن الگو و رشد قیمت سهام شرکت در آینده است.

خط گردن در محدوده 195تومان قرار دارد. قیمت سهام شرکت میانگین متحرک 55 روزه را به بالا قطع کرده و به سوی خط گردن در حال صعود است. البته قبل از رسیدن قیمت به خط گردن، مقاومتی در محدوده 185 و زیر 190 تومان وجود دارد. چنانچه این مقاومت شکسته شود که احتمال آن بسیار بالا است، قیمت به خط گردن خواهد رسید. شکسته شدن خط گردن بر مبنای بالا بودن حجم معاملات و یا کم بودن آن، می تواند به حرکت برگشتی به سوی خط گردن منجر شود. پس این احتمال وجود دارد که پس از شکسته شدن مرز 200 تومان قیمت دوباره به سوی 200 و حتی 195 تومان باز گردد و آنگاه حرکت اصلی صعودی را آغاز کند.

مقاومت 138.2 تا 161.8 درصد فیبوناچی در محدوده 205 – 212 تومان قرار دارند. اما هدف اصلی الگوی در محدوده 200 درصد فیبوناچی در قیمت 223 تومان قرار دارد.

چنانچه هیجان صعودی بالا بگیرد و مقاومت 223 تومان نیز شکسته شود، هدف قیمت در محدوده 233 – 240 تومان قرار خواهد داشت. محدوده قیمتی 240 تومان 261.8 درصد فیبوناچی است و مقاومت مهمی به شمار می رود.
------------------------

تحلیل تکنیکال---صفحه ?? ابرار اقتصادی---??/?/????


معدنی و صنعتی چادرملو:

پس از دوبار ناتوانی قیمت برای عبور از مقاومت 1600 تومان، دوقلوی سقف کوچکی ایجاد شد و با شکسته شدن خط گردن الگوی دو قلوی سقف، قیمت سهام شرکت تا نزدیکی نسبت 38.2 درصد فیبوناچی نزول کرد.

معمولا تصحیح تا رسیدن به یکی از خطوط فیبوناچی انجام می شود، خصوصا نسبت مهمی نظیر 38.2 درصد، اما مرز روانی 1400 بر سر راه افت قیمت ها قرار داشت. با این همه این مرز روانی چندان قدرتمند نیست که بر نحوه تصحیح اثر مهمی داشته باشد. آنچه که باعث نرسیدن قیمت به مرز زیر 1400 شد، خط حمایت کانال های سه تایی است که در نمودار سهام شرکت رسم شده است.

کانال های سه تایی به نسبت کانال های چهارتایی نادر هستند اما در نمودار چادرملو دارای پیووت های متعددی هستند. بنابراین می توان کانال سه تایی رسم شده را کاملا موثق فرض کرد.

این در حالی است که سقف ها در الگوی دوقلوی سقف، در محدوده خط بالایی همین کانال ها ایجاد شده اند و اتفاقا در جهت شیب مثبت کانال، قله سمت راست کمی بالاتر قرار گرفته است اما این اختلاف به حدی نبوده که احتمال ایجاد الگوی سر و شانه را بالا ببرد.

این طور به نظر می رسد که بازار این روزها دوستی صمیمی با سنگ آهنی ها پیدا کرده و به ساز آنها می رقصد. تقریبا افزایش نرخ قیمت سنگ آهن مسلم شده است. احتمال دارد که افزایش نرخ سنگ آهن در بیش از یک مرحله انجام شود و بنابراین در سال مالی 1388 نیز نظیر چنین روزهایی تکرار خواهد شد.

اما به لحاظ بنیادی این موضوع اثر شگرفی بر فولادی ها ندارد و قطعا بلایی که بر سر پتروشیمی اراک و اصفهان آمد به سر فولادی ها نمی آید.

قیمت فولاد هم روند صعودی دارد. گرچه هزینه مواد اولیه و احتمالا هزینه های سربار (مثل نرخ برق و گاز) بالاتر خواهد رفت، اما سود عملیاتی شرکت از هزینه ها سبقت خواهد گرفت.

افت اخیر قیمت های سهام شرکت چادرملو در حالی انجام می شد که نماد دوقلوی آن (گل گهر) متوقف است. در تحلیل اخیر سنگ آهنی ها گفتیم که تصحیح قیمتی کچاد و کگل نمی تواند در این مقطع به صورت هم زمان اتفاق افتد. چراکه کگل تصحیح خود را انجام داده و آماده صعود است، اما کچاد تا سقف ایجاد شده در زیر 1600 تومان هیچ تصحیحی انجام نداده بود. بنابراین تصحیح کچاد اثر بدی بر صعود کگل می گذاشت. بازار بورس ما هم که باید هل داده شود بنابراین چاره ای جز توقف نماد کگل و ایجاد فرصتی برای تصحیح قیمتی کچاد وجود نداشت. با این حساب علت عدم تعدیل مثبت عایدی کگل در مجمع تقسیم سود نیز منطقی به نظر می رسد چون بزرگان بازار این روز را برنامه ریزی کرده بودند.

احتمالا به زودی کگل باز می شود. کچاد نیز روند صعودی را آغاز کرده اما هنوز به هیجانات معروف خود نرسیده است.

در راه صعود قیمت ها اولین مقاومت در محدوده 1590 – 1600 تومان قرار دارد. شکسته شدن این مقاومت در حکم سیگنال Bullish Break Out است. با شکسته شدن 100 درصد فیبوناچی در محدوده مقاومتی مذکور، هدف کلاسیک قیمت در محدوده 200 درصد فیبوناچی در قیمت 1780 تومان قرار دارد.

اما در راه رسیدن قیمت سهام شرکت از 1600 به 1780، باند مقاومتی 1660 – 1700 می تواند با عرضه هایی همراه باشد. در باند مقاومتی مذکور مهمترین سطح همان 1700 تومان است. اما قطعا در میان مدت شکسته خواهد شد.

با شکسته شدن مرز 200 درصد فیبوناچی در محدوده 1780، هدف قیمت 1890 – 1900 تومان خواهد بود.

قطعا در این میان نماد معاملاتی شرکت برای تعدیل مثبت عایدی متوقف خواهد شد.

سقف نسبت قیمت به درآمد سهام شرکت در محدوده 14 قرار دارد، اما تعدیل های مثبتی که در راه است اجازه نمی دهد P/E به این زودی ها به سقف برسد.


  
  

صورت وضیعت پورتفوی غدیر
صنعت سیمان
1-توسعه سرمایه و صنعت غدیر
100 درصد سهام این شرکت به گروه شرکت های غدیر متعلق است .
2-سیمان شرق
سرمایه شرکت در حال حاضر مبلغ 420 میلیارد ریال می باشد و شرکت سرمایه گذاری غدیر دارنده 39/6 درصد و شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر دارنده 87/10 درصد از سهام این شرکت هستند
3-سیمان سپاهان
سرمایه این شرکت در حال حاضر مبلغ 1200 میلیارد ریال است و شرکت سرمایه گذاری غدیر دارنده 73/10 درصد و شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر دارنده 47/10 درصد از سهام این شرکت هستند
4-سیمان کردستان
سرمایه شرکت در حال حاضر 108 میلیارد ریال است که 58 درصد آن در اختیار گروه غدیر و 40 درصد آن در اختیار شرکت سرمایه گذاری امید می باشد
5-شرکت بین المللی سیمان ساروج
سرمایه شرکت در حال حاضر 900 میلیارد ریال بوده که 29 درصد آن در اختیار گروه غدیر می باشد
6-سیمان دشتستان
تنها تنگنای عملیاتی شرکت، نیاز به احداث آسیاب دوم سیمان شرکت می باشد که اقدامات مطالعاتی این طرح، با ورود شرکت سیمان دشتستان به مجموعه غدیر آغاز شده است.
غدیر در مجموع 48 درصد سهام شرکت را در اختیار دارد.
صنعت ساختمان
1-بین المللی توسعه ساختمانبین المللی توسعه ساختمان
شرکت سرمایه گذاری غدیر دارای 09/22 درصد، شرکت صنعتی و بازرگانی غدیر دارای 42/24 درصد و شرکت سیمان سپاهان دارای 27/2 درصد از سهام این شرکت هستند
صنعت پتروشیمی
1-پتروشیمی اوره و آمونیاک غدیر
پروژه پتروشیمی اوره و آمونیاک شامل دو فاز (مجتمع) می باشد که اجرای فاز اول آن از سال 1380 در منطقه ویژه انرژی پارس – عسلویه – آغاز و در سال 86 توسط رئیس جمهور افتتاح گردید. فاز دوم مجتمع با مشخصات فنی مشابه فاز اول و بعنوان طرح توسعه از اواخر سال 1382 شروع و پیشرفت فیزیکی آن در 30/9/1386، 52/97% می باشد.
ظرفیت هر یک از مجتمع ها که در نوع خود از عظیم ترین مجتمع های اوره و آمونیاک در دنیا می باشد سالیانه 1.100.000 تن اوره و 680.000 تن آمونیاک (بعنوان محصول واسط) خواهد بود ضمناً 75 هزار تن آمونیاک مازاد بر نیاز در تولید اوره بعنوان محصول صادراتی در نظر گرفته شده است.


2-پتروشیمی مارون
این شرکت با مساحت 103 هکتار در ماهشهر قرار داشته و با سرمایه 4 هزار میلیارد ریال در زمینه تولید اتیلن، پلی اتیلن سنگین، پلی پروپیلن، بنزین پیرولیز، اتیلن گلایکول و برش پروپان فعالیت دارد.
مالکیت غدیر در این شرکت 7 درصد می باشد
3-پتروشیمی امیر کبیر
این شرکت با مساحت 62 هکتار در ماهشهر قرار داشته و با سرمایه 3 هزار میلیارد ریال در زمینه تولید پلی اتیلن سبک و سنگین، پلی پروپیلن، بنزین پیرولیز، پلی اتیلن سبک خطی فعالیت دارد.
مالکیت غدیر در این شرکت 46/1 درصد است
4-پتروشیمی باختر
این شرکت در عسلویه، گچساران و استانهای غربی فعال بوده و با سرمایه 26 هزار و 611 میلیارد ریال در زمینه تولید اتیلن و انواع پلی اتیلن فعالیت دارد.
درصد مشارکت غدیر در این شرکت 5/2 درصد می باشد
5-پتروشیمی زاگرس
این شرکت بزرگترین تولید کننده متانول جهان بوده و محل استقرار آن، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) و محصول تولیدی آن متانول است که در تولید ماده بالا برنده اکتان بنزین و اسید استیک و همچنین به عنوان حلال در صنایع پتروشیمی پایین دستی پتروشیمی، رزین ها، چسب ها، فرمالد ئیدها و ضد یخ، انواع پلاستیک ها، تولید پروپیلن و الفین ها کاربرد دارد.
ظرفیت این شرکت در فاز اول 1،650،000 تن و در فاز دوم 1،650،000 تن بوده و خوراک آن نیز گاز طبیعی + اکسیژن است.
میزان مشارکت غدیر در این شرکت به میزان 34 درصد است.
صنعت دریایی
1-دریابان جنوب
شرکت دریابان جنوب ایران در سال 1368 با سرمایه 1000 میلیون ریال به ثبت رسیده و در حال حاضر سرمایه آن بالغ بر 6000 میلیون ریال می باشد. این شرکت در زمینه حمل و نقل دریایی فعالیت می کند و توانایی تخصصی کافی را در گسترش ناوگان خود دارد.
شرکت در سال 1386 کلیه شناورهای خود را از طریق مزایده به فروش رساند و قصد دارد با مشارکت شرکت IOEC و توافق با شرکت LaPaiela اقدام به خرید 5 فروند یدک کش و 5 فروند بارج 5000 تنی کند.
حوزه فناوری و اطلاعات
1-این شرکت در سال 1382 با هدف حضور غدیر در صنعت IT و گسترش گزینه های سرمایه گذاری تاسیس شد.
شرکت ابتدا فعالیت های خود را با استقرار شبکه های کامپیوتری برای شرکت ها شروع کرد و در ادامه در سال 1384با کشایش اعتبارات اسنادی به مبلغ 2 میلیون دلار وارد حوزه سخت افزار نیز شد که تا پایان سال 1386 محموله های خود را دریافت نموده و شروع به فروش اقساطی در بازار نموده است.
مضاف بر این، شرکت مدیریت سیستم های کارآمد در حوزه آموزش پرسنل سازمان ها و ارگان های مختلف نیز وارد شده است.
سرمایه این شرکت مبلغ 200 میلیون ریال می باشد که تماما در اختیار غدیر است

------------------------------

افزایش نرخ سنگ آهن :


شنیده ها حاکی از افزایش مناسب نرخ سنگ آهن در جریان مذاکرات انجام یافته است. نرخ جدید اوایل هفته اینده ارائه می شود. انتظار ما اول 65 تا 68 هزار تومان در هر تن بود اما فقط در حد یک شنیده عدد 80 هزار تومان نیز شنیده شده است که عینا فقط نقل کردیم . البته نکته مهم اینخبر به اینجا ختم نمی شود. تاثیر آن بر فولاد سازان را نیر باید دید.

----------------------------


  
  
   1   2      >