سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند از دانش سیر نمی شود، تا سرانجام به بهشت درآید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :28
بازدید دیروز :42
کل بازدید :552914
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/11
11:52 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----

شروین شهریاری

وضعیت شرکت داروسازی سبحان را با توجه به ارائه گزارش سه ماهه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
داروسازی سبحان یک شرکت هلدینگ است که خود به تنهایی فعالیت تولیدی نداشته و مدیریت مجموعه‌ای از شرکت‌های داروسازی را داخل و خارج از بورس در اختیار دارد.



بنابراین برای ارزش گذاری سهام این شرکت باید از روش برآورد خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) استفاده کنیم. بدین منظور ابتدا جمع حقوق صاحبان سهام (سرمایه شرکت + اندوخته‌ها + سود انباشته) را با ارزش روز پرتفولیوی بورسی و ارزش روز تخمینی پرتفولیوی غیربورسی جمع کرده و از آن بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌ها را کسر سپس رقم حاصله را بر کل تعداد سهام شرکت تقسیم می‌کنیم. محاسبات مربوطه در جدول زیر نمایش داده شده است:‌ (پایان صفحه )
گفتنی است در جدول فوق، اطلاعات صورت‌های مالی سه ماهه (منتهی به 31 خرداد 87) مبنای محاسبات قرار گرفته است. همچنین در خصوص ارزش‌گذاری سبد سهام غیربورسی با توجه به ترکیب سرمایه‌گذاری‌ها (که عمدتا شرکت‌های صنعت دارو هستند) با استفاده از روش میانگین قیمت به درآمد، حداقل نسبت P/E صنعت برای سهام خارج بورسی در نظر گرفته شده و به این ترتیب ارزش بازار سبد غیر بورسی حدود چهار ‌برابر بهای تمام شده به دست آمده است. به‌این ترتیب همان گونه که مشاهده می‌شود خالص ارزش دارایی‌های هر سهم مطابق مفروضات این برآورد، اکنون حدود 400 ‌تومان است. از طرفی سهام زیرمجموعه‌های بورسی شرکت (‌البرز‌دارو و ایران دارو‌) نیز در حال حاضر با توجه به سیاست‌های تثبیت نرخ دارو در وضعیت رکود به سر می‌‌برند؛ بنابراین انتظارات بروز تغییرات شدید در خالص ارزش دارایی‌های شرکت مادر (‌سبحان‌) در شرایط کنونی تقریبا منتفی به نظر می‌‌رسد‌. البته در بخش خارج بورسی، دو شرکت«سبحان دارو» و «کی بی سی» وضعیت نسبتا مناسبی از لحاظ عملکرد و سودآوری در سال جاری دارند.
جمیع موارد فوق داروسازی سبحان را در قیمت‌های فعلی در گروه سهام کم ریسک و کم نوسان بازار قرار می‌‌دهد که البته برای رشد تقاضا و جلب توجه سرمایه‌گذاران به سهام این شرکت کماکان سیاست‌های وزارت بهداشت در رابطه با نرخ گذاری دارو تعیین کننده خواهد بود.
در خصوص EPS اعلام شده در گزارش سه ‌ماهه نیز باید توجه داشت که عملکرد «دسبحا» باید مشابه شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ تحلیل شود. داروسازی سبحان در پیش‌بینی سود 694 ‌ریالی خود برای سال‌ مالی جاری درآمدی از بابت فروش سرمایه‌گذاری‌ها در نظر نگرفته است. درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت نیز عمدتا سود زیرمجموعه‌هایی است که سال ‌مالی آنها در29/12/87 به پایان می‌رسد (سبحان دارو- کی بی سی – البرز دارو- ایران‌دارو و...). مطابق استانداردهای حسابداری، داروسازی سبحان تا پایان سال سود زیرمجموعه‌ها را در حساب‌های خود شناسایی نمی‌کند و تنها پس از برگزاری مجمع سالانه شرکت‌های مزبور در بهار 88 و تصویب سود نقدی در مجامع، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها را در صورت سود و زیان خود لحاظ می‌کند. بنابراین طبیعی است که «دسبحا» در گزارش‌های ادواری خود تنها سرفصل‌های هزینه را در بودجه ثبت کند و تحقق نهایی درآمد در گزارش 12‌ماهه منعکس خواهد شد.
پرسش از آقای سروستانی از طریق پست الکترونیک: چرا نماد «شپنا» به‌رغم ارائه گزارش مجمع کماکان بازگشایی نمی‌شود؟
بنابر اخبار غیررسمی، به علت وجود برخی ابهامات سرمایه‌گذاران در خصوص پارامترهای موثر بر روند سودآوری شرکت، سازمان بورس درخواست ارائه اطلاعات جامع‌تری را از «شپنا» کرده که همین مساله احتمالا به عنوان یکی از دلایل تداوم توقف نماد مطرح بوده است. گفتنی است بر اساس اظهارات در مجمع، «شپنا» حدود 60‌درصد از آخرین پیش بینی EPS خود را در سه ماه نخست سال جاری پوشش داده است.

----------------------

پتروشیمی اراک

حالت نخست: در صورتی که سهم روند صعودی به خود گیرد، نخستین سطحی که می‌تواند مانع از صعود بیشتر قیمت گردد، سطح 4300‌ریال است.


در صورت شکست و عبور از این قیمت، سطح 5600‌ریال می‌تواند مانعی در برابر رشد سهم باشد. در شرایطی که این سطح نیز شکسته شود، احتمال توقف روند صعودی در سطح 6300‌ریال زیاد است. حالت دوم: در صورتی که سهم روند نزولی به خود گیرد، اولین سطحی که می‌تواند مانع نزول بیشتر قیمت گردد، سطح 3350‌ریال است. در صورتی که قیمت، این سطح را بشکند و از آن عبور کند، سطح 2900‌ریال می‌تواند مانعی در برابر نزول بیشتر قیمت ایجاد نماید. در صورتی که این سطح نیز شکسته گردد، سطح 2150‌ریال سطحی است که احتمال توقف روند نزولی در آن وجود خواهد داشت.
توضیح: سطوح حمایت و مقاومت پس از اعمال افزایش سرمایه به دست آمده است.
البته این مطلب را هم در نظر بگیرید((حذف تخفیف 30درصدی فروش خوراک به پتروشیمی ها ))

-------------------------


87/5/15::: 6:33 ع
نظر()