سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم فرزندان دنیایند ، و فرزندان را سرزنش نکنند که دوستدار ما در خود چرایند . [نهج البلاغه]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :12
بازدید دیروز :41
کل بازدید :553236
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/20
4:13 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
سود «کچاد» در سال 88

شروین شهریاری
پرسش از آقای سیاه کوهی: گزارش اخیر شرکت چادرملو برای سود سال 88 را چگونه ارزیابی می‌کنید‌؟




پاسخ‌: چادرملو در برآورد تولید برای سال آتی‌، آثار نهایی بهره برداری کامل از خط 4 کنستانتره را در بودجه منظور کرده و بدین ترتیب پیش‌بینی حجم تولید خود را بر مبنای حدود 7‌میلیون تن کنسانتره (با 4 درصد افزایش نسبت به سال 87) ارائه کرده است‌.
شرکت میانگین نرخ فروش کنسانتره را به میزان تقریبی 6‌درصد نسبت به امسال افزایش داده است و بدین ترتیب قیمت فروش کنستانتره از 58 هزار تومان به حدود 61 هزار تومان در هرتن در بودجه 88 رسیده است.
بخش دیگر، به فروش گندله در سال آتی مربوط می‌شود‌. نرخ فروش هر تن از این محصول ‌137500‌ تومان‌ در هر تن برآورد شده و حجم فروش نیز دو‌‌میلیون تن در نظر گرفته شده است‌. در جدول زیر بودجه فروش چادرملو در سال 88 را مشاهده می‌‌‌کنید:



در تحلیل ارقام جدول باید به چند نکته توجه داشت:
1 - حجم فروش کنستانتره با توجه به افزایش نیاز فولاد سازان به این محصول (به ویژه تمایل فولاد خوزستان برای خرید سنگ آهن داخلی) در حد معقولی برآورد شده است. اما افزایش شش درصدی میانگین قیمت فروش تنها پس از نهایی شدن مذاکرات و قبول این مساله توسط فولاد سازان قابل اتکا خواهد بود.
گفتنی است فولاد سازان داخلی با توجه به کاهش شدید نرخ فروش محصولات در حال حاضر با شرایط دشواری مواجه شده اند که احتمالا این وضعیت بر مذاکرات مربوط به تعیین نرخ سنگ آهن در سال 88 موثر خواهد بود.
2 - در بخش فروش گندله؛ «کچاد» در فصل پاییز با کاهش حدود 20درصدی نرخ فروش نسبت به نیمه نخست سال 87 مواجه شده به نحوی که قیمت فروش هر تن از این محصول از 158 هزار تومان به 126 هزار تومان در هر تن کاهش یافته است.
علت اصلی این رویداد را می‌‌‌توان با تاثیرات بحران کاهش نرخ مواد خام در سطح جهان مرتبط دانست. همچنین مطالعه میزان موجودی گندله در پایان فصل پائیز 87 (298 هزار تن) حکایت از افزایش نسبی موجودی‌‌‌ها و کند شدن آهنگ فروش شرکت در سه ماهه سوم (188 هزار تن) در مقایسه با شش ماهه نخست (530 هزار تن) دارد؛ یک تفسیر از این روند بیان می‌‌‌کند که شرکت به‌رغم حجم مناسب تولیدات نتوانسته فروش این محصول را به نحو متناسبی انجام دهد.
احتمال تداوم این روند در سال آینده با توجه به عملکرد کنونی و نیز تاکید فولاد سازان بر تولید بخش اعظم گندله مورد نیاز به صورت داخلی در کنار آغاز بهره برداری از طرح گندله گل گهر مجموعا باعث می‌‌‌شود که پیش بینی شرکت در زمینه فروش دو‌‌میلیون تنی گندله با نرخ 137500 تومان در زمره برآوردهای خوش بینانه قابل طبقه بندی باشد. در جدول زیر با مفروضاتی محتاطانه تر اقدام به برآورد بودجه فروش شرکت در سال 88 شده است:



ارقام جدول فوق نشان می‌‌‌دهند که در صورت فروش کنستانتره به قیمت سال 87 و نیز کاهش قیمت گندله به 100 هزار تومان در هر تن، درآمد حاصل از فروش شرکت نسبت به پیش بینی بودجه 2/93‌‌میلیارد تومان کاهش خواهد یافت. این مساله در صورت تحقق با فرض ثبات سایر اقلام
پیش بینی بودجه، 466 ریال اثر کاهنده بر EPS ا1748 ریالی پیش بینی شده توسط شرکت خواهد داشت.
بدیهی است محاسبه اخیر یک فرضیه احتمالی بوده و کارشناسان با تغییر مفروضات می‌‌‌توانند به ارقام متفاوتی در خصوص فروش و پیش بینی سودآوری شرکت در سال آینده دست یابند