سفارش تبلیغ
صبا ویژن
توانگری خردمند، به حکمتش و عزّت او به قناعتش باشد . [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :6
بازدید دیروز :42
کل بازدید :552892
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/11
5:18 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
شرکت چادرملو در گزارش چهار ماهه تعدیل می دهد



زمینه فعالیت شرکت که در یزد واقع می باشد طبق اساسنامه اکتشاف ؛ استخراج و بهره برداری از معادن سنگ آهن و تولید کنسانتره و گندله از آن ؛ تولید سنگ آهن تولید محصولات فولادی و غیره می باشد در ادامه در زمینه فعالیت شرکت توضیحات جامعی ارائه خواهد شد .

لازم به ذکر است پروانه بهره برداری از معدن چادرملو به مدت 12 سال تا سال 1397 به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ثبت شده است.

ترکیب سهامداران شرکت

سرمایه گذاری امید 37%
کارگزاری عدالت 21%
سرمایه گذاری معادن و فلزات 14%
سازمان توسعه و نوسازی معادن 8%
سرمایه گذاری سپه 3%
فولاد مبارکه 2%
سرمایه گذاری صندوق 1%
سهامی بیمه ایران 1%
صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد 1%
سرمایه گذاری مسکن 1%
سایرین 11%

در چند ماه اخیر شرکت های بیمه ای (سهامی بیمه ایران و بیمه مرکزی) از فروشندگان اصلی در نماد سهم بودند و از شرکت فولاد مبارکه و سرمایه گذاری سپه به عنوان خریداران سهام این شرکت نام برد.

معادن و فلزات نیز به صورت کنترلی به منظور کسب سود و ایجاد نقدینگی برای خرید بلوک سهام ملی مس یکی از عرضه کنندگان در نماد سهم می باشد.

دو طرح اصلی 3.4 میلیون تنی گندله سازی و 1.5 میلیون تنی خط چهارم در سال 86 به بهره برداری رسیده است که در ادامه به بررسی تاثیرات راه اندازی موفقیت آمیز این دو طرح خواهیم پرداخت همچنین شرکت در اطلاعیه قبلی پیش بینی نموده بود که خط پنجم تولید کنسانتره (با ظرفیت 1.7 میلیون تن) را در سال 88 به بهره براری برساند که در اطلاعیه اخیر بدلیل پیچیده تر شدن شرایط تحویل ماشین آلات توسط سازندگان خارجی به سال 91 موکول نموده است.

همچنین شرکت دلیل پرداخت 260 میلیاردی برای این پروژه را پیش پرداخت ها به سازندگان داخلی و خارجی و اجرای عملیات ساختمانی و سیویل در وجه پیمانکاران اعلام نموده است.

این شرکت دارای سه خط کنسانتره 1.5 میلیون تنی می باشد که در حال حاضر هر خط حدود 1.8 میلیون تن تولید می کند که دو خط چهار و پنج به خطوط تولید شرکت اضافه خواهد شد که با نوسازی ماشین آلات پیش بینی می شود در نهایت تولید شرکت به 10 میلیون تن برسد.

همچنین شرکت در حال مطالعه و بررسی طرح جدید کارخانه گندله سازی بهاباد در اطراف شرکت می باشد.

سرمایه گذاری های شرکت

این شرکت دارای مالکیت 25% فولاد غدیر ایرانیان با هدف تولید شمش فولاد (به ظرفیت 800 هزار تن در نزدیکی شرکت) به ارزش 45 میلیارد ریال می باشد که قرار است این طرح ظرف مدت 30 ماه ار تاریخ 1/4/86 به بهره برداری برسد.

همچنین شرکت 16% سهام فولاد ارفع با هدف تولید آهن اسفنجی را با سرمایه 180 میلیارد ریالی خریداری نموده است.

تحلیل اطلاعیه های شرکت

1.شرکت در آخرین اطلاعیه خود پیش بینی سال مالی 87 را نسبت به عملکرد واقعی سال مالی 86 به ترتیب فروش 56% افزایش؛ بهای تمام شده کالای فروش رفته 86% افزایش ؛ سود عملیاتی 38% افزایش و سود پس از کسر مالیات 40% افزایش داشته است که شرکت دلایل را ناشی از افزایش نرخ و مقدار فروش اعلام نموده است.

2.شرکت در گزارش قبلی خود سود سال 86 را با سرمایه 2000 میلیاردی 843 ریال پیش بینی کرده بود که در نهایت به سود 901 ریالی رسید.

3.شرکت در چند سال سیاست تقسیم 80% سود خالص را در پیش گرفته است که در اطلاعیه اخیر تقسیم سود سال 87 را به 70% کاهش داده است که احتمالا ناشی نیاز شرکت به وجوه مالی از پیش پرداخت طرح های توسعه آتی شرکت می باشد.

در سه ماهه سوم سال 86 طرح توسعه خط چهارم و گندله به بهره برداری رسید و همانطور که مشاهده می شود از سال 86 رشد فروش با آهنگ بیشتری نسبت به سال قبل افزایش یافت بیشتر هزینه های شرکت مربوط به هزینه های استخراج و سربار می باشد که با توجه به ماهیت آن ها و قراردادهای پیمانکاری که شرکت در این زمینه منعقد نموده است شاهد هستیم که در چند سال اخیر با آهنگ کمتری نسبت به رشد فروش این هزینه ها افزایش یافته است که خود نکته ای مثبت برای شرکت می باشد.

در سال 87 شرکت پیش بینی نموده است که حاشیه سود ناخالص 57% داشته باشد این در حالیست که عملکرد سه ماهه حاکی از کنترل بهای تمام شده و رسیدن شرکت به حاشیه سود ناخالص 65% می باشد که با توجه به عملکرد سالیان گذشته پیش بینی می شود شرکت با تعدیل بهای تمام شده در اطلاعیه های آتی روبرو باشد.

شرکت چادرملو پیش بینی تولیدات سال 87 را نسبت به سال گذشته با رشد 16% بیش از 7.963.500 تن برآورد نموده است این در حالیست که شرکت در سال 86 با بهره برداری از طرح 1.5 میلیون تنی کنسانتره و 3.4 میلیون تنی گندله روبرو بود.

عملکرد تولید شرکت در سه ماهه بسیار مناسب بوده است به طوری که در مجموع شرکت موفق به پوشش 33% بودجه شده است و بخصوص در تولید سنگ دانه بندی شده و گندله عملکرد شرکت فراتر از پیش بینی ابتدایی بوده است.

در جدول بالا روند تولید محصولات شرکت در چهار فصل سال 86 دیده می شود در بخش کنسانتره سنگ آهن همانطور که مشاهده می شود از فصل پاییز و با بهره برداری از طرح چهارم تولید کنسانتره شاهد رشد تولید نیز هستیم که بدلیل مشکل به وجود آمده در سنگ شکن در فصل فوق و قطعی گاز در فصل زمستان شرکت نتواسته است از حداکثر ظرفیت خود استفاده نماید با توجه به اطلاعات موجود می توان تولید سال 87 را ماهیانه تنی 580 هزار تن ارزیابی نمود که با این احتساب شرکت توانایی تولید حدود 7 میلیون تن کنسانتره را برای سال 87 خواهد داشت.

روند تولید سنگ دانه بندی شده نیز روند صعودی جالبی را طی نموده است به طوری که در سه ماهه انتهایی به طور میانگین تولید ماهیانه برابر 127.643 تن بوده است (تولید ماهانه پاییز برابر 93.552 تن بوده است که رشد 36% داشته است) این در حالیست که پیش بینی سال 87 شرکت بر مبنای تولید ماهانه 75 هزار تن می باشد که با توجه به اطلاعات موجود می توان تولید سال 87 را ماهیانه تنی 110 هزار تن ارزیابی نمود که با این احتساب شرکت توانایی تولید حدود 1.32 میلیون تن سنگ دانه بندی شده را برای سال 87 خواهد داشت.

شرکت برای اولین بار کارخانه گندله سازی را تاسیس نموده است به همین دلیل در سال 86 با مشکلات فراوانی در جهت تست و راه اندازی این خط روبرو بوده است در همین راستا شرکت پیش بینی نموده است سال 87 با 29% ظرفیت کل (که برابر 3.4 میلیون تن می باشد) تولید نماید که به نظر می رسد پیش بینی محتاطانه ای باشد و افزایش تولید تا مرز 1.5 تن نیز دور از انتظار نباشد.

همانطور که مشاهده می شود در سال 85 و 86 به ترتیب قیمت سنگ آهن شرکت که در بازار داخلی به فروش می رسد 16% و 31% رشد داشته است این در حالیست که شرکت برای سال 87 رشد 11% قیمت ها را پیش بینی نموده است.

رشد قیمت سنگ دانه بندی شده در سال 85 و 86 به ترتیب 57% و 60% رشد داشته است این در حالیست که شرکت برای سال 87 با افت 3% قیمت ها را پیش بینی نموده است گندله نیز با رشد 22% برای سال 87 پیش بینی شده است.

در عملکرد سه ماهه شرکت موفق به فروش سنگ دانه بندی شده و گندله به ترتیب 34% و 15% بالاتر از بودجه شده است و فروش کنسانتره در قیمت های بودجه نیز به دلیل عدم مشخص شدن قیمت سنگ آهن برای سال 87 می باشد که فروش های شرکت به صورت علی الحساب صورت گرفته است که پیش بینی می شود حداقل به قیمت 650 هزار ریال افزایش یابد که 15% بالاتر از بودجه می باشد.

همچنین نکنه مهم در عملکرد سه ماهه سال 87 این می باشد که شرکت علی رغم توانایی فروش 2.264.695 تن (از تولید سه ماهه بخش کنسانتره تبدیلی به گندله کسر شده است) تنها 1.609.305 تن را به فروش رسانده است به عبارت دیگر شرکت اقدام به دپو نمودن 655.390 تن محصول نموده است که پتانسیل بسیاری خوبی برای شرکت در فصل های آتی فراهم نموده است در این مورد لازم به ذکر است نبود امکانات حمل و نقل کافی در این بخش نیز نکته ای منفی بوده است که در این زمینه بی تاثیر نبوده است.

چادرملو محصول کنسانتره تولیدی را به عمدتا به فولاد مبارکه تا سطح 3.5 میلیون تن و فولاد خوزستان تا سطح 1 میلیون تن می فروشد همچنین سنگ دانه بندی را به ذوب آهن تا سطح 500 هزار تن و به فولاد میبد تا سطح 2 هزار تن با قراردادهای بلند مدت و توسط قیمتی که به صورت توافقی بین سنگ آهنی ها , فولادی ها و ایمیدرو تصویب می شود به فروش می رساند و تولید بیش از سطح فوق را می تواند به صورت مزایده ای برگزار نماید که رشد قیمتی سه ماهه چهارم مربوط به این بخش می باشد.

طبق آخرین اطلاعیه شرکت چادرملو یک مزایده 500 هزار تنی را برگزار نموده است که با در نظر گرفتن قیمت فروش داخلی ارزش این مزایده کیلیویی 875 ریال بوده است همینطور شرکت 200 هزار تن نیز در فصل گذشته در قیمت های حدودی 600 ریال به فروش رسانده بود.

ارزش گذاری هر سهم شرکت

بهای هر تن کنسانتره طبق پیش بینی عملکرد حسابرسی شده سال 87 برابر 255 هزار ریال و هر تن هماتیت 121 هزار ریال و هر تن گندله 640 هزار ریال می باشد با توجه به پیش بینی سال 87 و مطالب گفته شده در تحلیل پیش بینی قیمت فروش هر تن کنسانتره را تنی 650 هزار ریال و فروش کنسانتره را 5.887.000 تن , گندله را 1.500.000 تن و سنگ دانه بندی شده را 1.000.000 تن در نظر می گیریم و به جز کنسانتره در قیمت های سه ماهه در نظر می گیریم.

بدین ترتیب 1187 ریال به سود 1264 ریالی شرکت اضافه خواهد شد و انتظار تعدیل عایدی شرکت تا مرز 2451 ریالی را داریم لازم به ذکر است سود فوق بدون در نظر گرفتن فروشی از موجودی کالا و مطابق پیش بینی سه ماهه صورت گرفته شده است.

با توجه به نکات گفته شده سود سال آتی این شرکت 2451 ریال محاسبه می شود که اگر قیمت 15300 تومان ریالی فعلی را در نظر بگیریم پی به ای این سهم برای یک سرمایه گذاری یکساله برابر 6.2 خواهد بود که با توجه به میانگین پی به ای سال 87 تا کنون که بیش از 10 بوده است می تواند گزینه ای ارزشمند در شرایط فعلی تلقی گردد و انتظار رسیدن قیمت سهم به 19600 ریال را در میان مدت داریم.

نتیجه گیری

یکی از الویت های دولت بهره برداری از طرح های فولادی در قالب برنامه های توسعه می باشد که در این بین به استفاده از تولیدات داخلی به عنوان ماده اولیه برای طرح های فوق می باشد که شرکت سنگ آهن چادرملو و گل گهر از جمله شرکت های تولید کننده سنگ آهن به عنوان ماده اولیه فولاد سازی ها می باشند.

شرکت چادرملو با مدیریت مناسب در حالی که در سال 85 به حداکثر ظرفیت تولید خود رسید در سال 86 دو طرح گندله سازی اردکان به ظرفیت تولید سالانه 3.4 میلیون تن گندله و خط چهارم با ظرفیت 1.5 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن را به بهره برداری رساند که رشد 56% تولید طی سه ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 86 ناشی از آن می باشد.

این در حالی است که شرکت چادرملو گندله تولیدی را به فولاد ارفع که سهامدار 16% شرکت می باشد خواهد فروخت و این شرکت نیز با تولید و فروش آهن اسفنجی ارزش افزوده بیشتری را نصیب شرکت خواهد نمود همچنین چادرملو با در اختیار داشتن سهام مجتمع فولاد غدیر ایرانیان را که در نزدیکی محل کارخانه می باشد ارزش افزوده تولید شمش فولادی را نیز خواهد داشت که با بهره برداری از این طرح در سال 89 در واقع شرکت از سنگ آهن استخراجی با تبدیل به کنسانتره و گندله و فروش آن به کارخانه و تبدیل به فولاد چرخه کاملی در این صنعت را در اختیار خواهد داشت که در کنار بهره برداری از خط پنجم توسعه شرکت بیشتر نمایان خواهد شد.

در اولین معاملات سال 2008 قیمت کنسانتره رشد 65% و قیمت گندله رشد 86% نسبت به سال 2007 داشته اند و در قرارداد اخیر چینی ها رشد 95% کنسانتره را پذیرفتند که می تواند سودآوری امسال چادرملو و بخصوص در مزایده های برگزار شده آتی تحت تاثیر قرار دهد لذا به سرمایه گذاران توصیه به نگهداری این سهم می شود.

با توجه به رشد پی به ای سهم به عدد 12 با توجه به انتظارات سهامداران از تعدیل در گزارش سه ماهه علی رغم وضعیت بسیار مناسب شرکت که در تحلیل به آن پرداخته شد به دلیل کاهش انتظارات کوتاه مدت از عدم تعدیل در گزارش سه ماهه پیش بینی می شود سهام شرکت با افت کوتاه مدتی روبرو شود اما این شرکت در گزارش چهارماهه با تعدیل قطعی عایدی روبرو خواهد بود لذا به سهامداران میان مدت و بلند مدت همچنان توصیه به نگهداری می شود سهامداران کوتاه مدت می توانند از نوسان قیمتی سهم استفاده نمایند و سهامدارانی که قصد خرید سهم را دارند منتظر افت قیمتی سهم باشند و به صورت پله ای وارد سهم شوند.

این سهم در آخرین تحلیل در 21/10 و 31/1 در قیمت 900 تومان و 1090 تومان (قبل از مجمع) توصیه به خرید شده بود که اکنون قیمت سهم پس از تقسیم سود 720 ریالی برابر 15300 ریال می باشد.