سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روا ساختن حاجت‏ها جز با سه چیز راست نیاید ، خرد شمردن آن ، تا بزرگ نماید . پوشیدن آن ، تا آشکار گردد ، و شتاب کردن در آن ، تا گوارا شود . [نهج البلاغه]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :8
بازدید دیروز :42
کل بازدید :552894
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/11
6:17 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
پتروشیمی اراک

شرکت پتروشیمی اراک در سال مالی 86 مبلغ یک هزار و 120 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد. طبق اطلاعات دریافتی از سازمان بورس، شرکت پتروشیمی اراک صورت های مالی 12 ماهه منتهی به 29 اسفندماه 86 را حسابرسی نشده منتشر کرد. مطابق صورت های مالی، این شرکت در پایان سال مالی 86 مبلغ پنج هزار و 519 میلیارد و 77 میلیون ریال فروش خالص داشت که پس از کسر بهای تمام شده کالای فروش رفته سود ناخالص دوره به مبلغ یک هزار و 626 میلیارد و 722 میلیون ریال رسید. از سود ناخالص دوره نیز هزینه های فروش، اداری و عمومی و هزینه های عملیاتی کسر شد و مبلغ یک هزار و 330 میلیارد و 749 میلیون ریال سود عملیاتی دوره محاسبه شد. از سود عملیاتی دوره نیز هزینه های مالی و مالیات کسر شد و پس از اضافه شدن خالص سایر درآمدها، سود خالص دوره به مبلغ یک هزار و 343 میلیارد و 621 میلیون ریال کسب شد.
این گزارش حاکی است: «شاراک» پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 86 را در بهمن ماه 85، تیر و مهرماه 86 مبلغ هزار و 134 ریال و در دی ماه 86 مبلغ هزار و 95 ریال اعلام کرده بود که مبلغ هزار و 120 ریال سود به ازای هر سهم محقق شد.
به سود خالص دوره نیز سود انباشته ابتدای سال اضافه شد و پس از کسر تعدیلات سنواتی در پایان مبلغ سه هزار و 502 میلیارد و 486 میلیون ریال سود قابل تخصیص در حساب های این شرکت منظور شد.
__________________
شنیده ها

با تقویت تقاضا در بازار و افزایش شاخص، سازمان خصوصی سازی قصد دارد امروز، سهام کشتیرانی را برای اولین بار عرضه کند.
بدون توجه به وضعیت سودآوری حال و آینده این شرکت شاید هنوز اعتماد سرمایه گذاران به روند رشد بازار کامل نشده است بنابراین عرضه سهام جدید و خروج نقدینگی از بازار و ورود این نقدینگی به خزانه دولت در کنار عدم پرداخت تسهیلات 1500 میلیارد تومانی ممکن است موجبات ضعف تقاضا را فراهم کند.
-
فولاد خوزستان
افزایش دامنه قیمت از دو به سه درصد، تشکیل صف طولانی برای فولاد مبارکه که به خاطر فروش آسان تر سهام کشتیرانی ایجاد شده است، فرصت را برای حرکت سفته بازی روی سهام «فخوز» ایجاد کرد و ظرف کم تر از یک هفته قیمت سهام این شرکت 20 درصد افزایش یافت.
حجم سنگین معاملات این شرکت در روز چهارشنبه حاکی از ورود سهام داران حقیقی است که بعدا بدون تحلیل، سهام این شرکت را خریداری کردند.
اگرچه به خاطر افزایش قیمت جهانی فولاد، سود هر سهم «فخوز» افزایش خواهد یافت اما خریداران سهام این شرکت، توجه داشته باشند که در صورت افزایش عرضه برای سهام این شرکت برگشت قیمت بسیار شدیدتر از افزایش قیمت خواهد بود.
-
فولاد مبارکه
نکته جالبی که ذهن فعالان بازار را به خود مشغول کرده، این است که چه اتفاقی رخ داده که سازمان خصوصی سازی که هفته های گذشته در قیمت 200ر3 ریال، سهام فولاد مبارکه را به شدت عرضه می کرد در قیمت 500ر3 ریال تمایلی به عرضه صف خرید 40 میلیون دلار فولاد ندارد.
به نظر می رسد برای این وضعیت دو حالت می توان تصور کرد. حالت اول این است که سازمان خصوصی سازی نیز به خاطر افزایش قیمت جهانی فولاد و قول مساعد وزارت صنایع مبنی بر عدم دخالت در قیمت گذاری فولاد، قصد دارد سهام باقیمانده دولت در این شرکت را به صورت تدریجی عرضه کند و این شرایط موجب افزایش قیمت سهام فولاد خواهد شد.
و اما حالت دوم این است که این بازارگرمی فولاد فقط برای فروش سهام کشتیرانی بوده است و پس از فروش سهام «حکشتی» کل صف خرید فولاد عرضه خواهد شد.
اگر چنین باشد با توجه به افزایش شدید قیمت «فخوز» و احتمال عرضه زیاد سهام این شرکت مجددا گروه فولاد به کما خواهد رفت.
بنابراین مسوولان سازمان خصوصی سازی بدانند که عقل جمعی بازار پیش از هر حرکت توسط آنان به دقت بازار را زیر نظر دارد.
__________________
دارویی کوثر


دارویی کوثر یکی از شرکت های پرطرفدار و نقد شونده گروه دارو است که امکان تعدیل و رشد قیمت برای آن بسیار محتمل است.
این شرکت با پی به ای پایین و نسبتا مناسب بسیار مورد توجه خریداران بلند مدت و کوتاه مدت بازار به شمار می رود.
در مورد پروژه سفالسپورین های خوراکی فاز اول آن به انجام رسیده و بهره برداری از آن آغاز شده است.فاز دوم که در بررسی اولیه برای تولید سوسپانسیون سفالسپورین خوراکی در نظر گرفته شده بود بازنگری شده و به جای آن برای تولید ویال های تزریقی سفالسپورین خوراکی در نظر گرفته شده است که مراحل توجیحی فنی آن در شرف انجام است.
توسعه ضلع غربی زمین کارخانه که جهت احداث انبارهای مرکزی شرکت است در نظر گرفته شده است و امور اجرایی آن در شرف انجام است.
با توجه به توضیحات بالا و بررسی جزییات می توان گفت با به بهره برداری رسیدن پروژه سفالسپورین در 11 ماه اول سال 86 ، 63 ریال به درآمد هر سهم اضافه کرده است، و فاز دوم این طرح بازنگری شده و به جای آن تولید ویال های تزریقی در دستور کار قرار دارد، با توجه به این که این طرح هم اکنون در مرحله توجیحی قرار دارد بعید به نظر می رسد که تاثیری بر درآمد هر سهم سال 87 داشته باشد.
توسعه ضلع غربی زمین کارخانه نیز هرچند بسیار موثر بر امور اجرایی و عملیاتی شرکت است، ولی تاثیر مستقیمی بر درآمد هر سهم ندارد.
شرکت در سال 85 موفق شد پیش بینی خود را به طور کامل پوشش دهد و تقریبا تمام تولیدات و فروش خود را طبق برنامه انجام داد و همچنین در سال 86، درصد تولید و فروشی کم تر از 83 درصد پیش بینی شده خود نداشته است که این نشان دهنده قدرت برنامه ریزی و اجرایی شرکت است و در سال 87 به خصوص در خصوص کپسول ها پیش بینی عجیبی انجام داده است ولی با توجه به گذشته آماری و اجرایی شرکت و پتانسیل بالای برنامه ریزی و اجرای آن چنانچه شرکت با شیب رشد یکسان حرکت کند و همچنین با توجه به ظرفیت اسمی بالای تولید شرکت، قادر خواهد بود به پیش بینی های خود جامه عمل بپوشاند.
نرخ کالاهای تولیدی شرکت بر اثر تورم یا علل دیگر سیر افزایشی دارد در حالی که برای سال 87 شرکت نرخ فروش هر کالا را از سال 86 کم تر گرفته است که این نکته پیش بینی تولید بسیار بالای برخی از کالاها را در کل خنثی کرده و درصد تحقق سود پیش بینی شده را با توجه به دست پایین گرفتن قیمت ها نه تنها نزدیک نمی کند بلکه احتمال تعدیل های مثبت در طی سال را نیز قوت می بخشد.
از دلایل اصلی تعدیل مثبت شرکت می توان به منظور کردن بخش عمده ای از یارانه های دریافتی از وزارت بهداشت و افزایش قیمت داروها عنوان کرد که البته جو نامساعد تولید و فروش در بهمن ماه و توقف خرید توسط شرکت هایی همچون داروپخش را نباید نادیده گرفت.
شرکت پیش بینی سود هر سهم در سال 87 را 1149 ریال اعلام کرده است که در آن شرکت 23 درصد افزایش فروش و 31 درصد افزایش بهای تمام شده کالا را پیش بینی کرده است. از عوامل بسیار تاثیرگذار برای سود سال 87 می توان به افزایش نرخ بعضی محصولات، فروش مدت دار وافزایش دریافت تسهیلات از بانک ها اشاره کرد.از نکات منفی می توان به تقسیم اندک سود ( 370 ریال به ازای هر سهم) اشاره کرد.برای سال 87 با توجه به این که شرکت پتانسیل بسیار بالا در برنامه ریزی و اجرا دارد و این نکته در گذشته مالی آن کاملا مشهود است، به نظر نمی رسد صرف نظر از وقایع غیرقابل پیش بینی، مشکلی در پوشش سود اعلامی وحتی تعدیل های مثبت وجود داشته باشد.از دیگر نکته های قابل اشاره، افزایش سرمایه 50 درصدی است که در سال جاری شرکت قصد انجام آن را دارد.
با توجه به این که درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها بازه تغییراتی زیادی ندارد بنابراین می توان گفت نقش عمده و اصلی سود شرکت و تغییرات آن بر اساس سود عملیاتی است.
-
پیش بینی سود شرکت
شرکت سود هر سهم خود را برای سال مالی 86 مبلغ1088 ریال اعلام کرده است و موفق شده در دوره 11 ماهه حدود 91 درصد از آن را پوشش دهد.
همچنین این شرکت سود هر سهم خود برای سال مالی 87 مبلغ 1149 ریال اعلام کرده که نسبت به سال قبل از رشد پنج درصدی برخوردار است.
فروش تنها 14 درصد محصولات و پوشش 22 درصدی به لطف سود حاصل از سرمایه گذاری ها به وقوع پیوسته است. محصولات شرکت کپسول و قرص و سوسانسیون و پودر وساشه است که عمده فروش آن در نیمه دوم سال، در فصول پاییز و زمستان است. واقعی حسابرسی سال گذشته شرکت افزایش تولید و فروش را نسبت به پیش بینی نشان می دهد که همگی در شش ماهه دوم محقق شده است.
نکته دیگر در مورد سود شرکت در سال 87 این است که با نگاهی به هزینه ها متوجه خواهیم شد پیش بینی هزینه ها در صورت های مالی شرکت بسیار بالا در نظر گرفته شده است که افزایش فروش به همراه کاهش آن ها می تواند افزایش سود خالص شرکت را به همراه داشته باشد.شرکت سیاست تقسیم سود خود را برای سال مالی 86 مبلغ 500 ریال و برای سال مالی 87 حدود 370 ریال پیش بینی کرده است.
این احتمال وجود دارد که سود پرداختی به سهامداران صرف افزایش سرمایه 50 درصدی شرکت شود که از محل آورده است.
__________________