سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مبادا که بدگمانی بر تو چیره شود که [در این صورت] میان تو و هیچ دوستی، رابطه دوستانه ای برجای نمی گذارد . [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :6
بازدید دیروز :45
کل بازدید :553157
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/18
5:24 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
تحلیل تکنیکال شرکت البرز دارو تحلیل تکنیکی
البرز دارو

??/?/??
تحلیل تکنیکال شرکت البرز دارو


بررسی نمودار هفتگی لگاریتمی سهام شرکت البرز دارو: موج AB موج بسیار بزرگی است به طوری که ارتفاع آن رشد قیمتی بیش از 1000% را نشان می دهد. این موج بزرگ صعودی از اسفند ماه 1378 آغاز شده و تا اواسط 1382 ادامه یافته است.

پس از چنین موج صعودی قدرتمندی، طبعا بازار سهام شرکت تصحیح قیمتی بلند مدتی را در دستور کار خود قرار می دهد. همان طور که در تصویر شماره یک مشاهده می کنید، در راه تصحیح قیمت کانال بسیار بزرگ و موثقی ایجاد شده است.

هربار که قیمت سهام شرکت به اوج کانال رسیده است، مدیریت شرکت برای اعمال افزایش سرمایه دست به کار شده و بازگشایی نماد پس از اعمال افزایش سرمایه در محدوده کف کانال رخ داده است. افزایش سرمایه اعمال شده در محل نقطه B برابر با 100 درصد از محل آورده و افزایش سرمایه اعمال شده در نقطه D برابر با 200 درصد از محل آورده بوده است.

معمولا کانال های قیمت چهار کانال کوچکتر درون خود دارند. با فرض چهارتایی بودن کانال قیمت، می توان پیووت هایی را در محل دایره ها پیدا کرد. این پیووت های داخلی تاییدی دیگر بر موثق بودن و قدرتمند بودن کانال بلند مدت قیمت است.

هم اکنون قیمت سهام شرکت به دلیل برخورد با خط بالایی کانال قیمت، تحت فشار زیادی قرار دارد. هربار که قیمت سهام شرکت با افزایش تقاضا مواجه می شود و حرکت صعودی را آغاز می کند، توسط موج بزرگ تر عرضه، شکست خورده و در نهایت کف قیمتی جدیدی ثبت می کند.

با دید بلند مدت، تصحیح قیمت در دو نقطه حمایت های مهمی دارد. اولین حمایت مهم در محدوده 745 تومان است که در 50 درصد فیبوناچی از موج EF قرار دارد.

745 تومان در این محدوده مهمترین قیمت است. این جمله بدان معنی است که احتمالا قیمت پایین تر یا بالا تر نوسان می کند اما در این محدوده به سوی 745 تومان میل می کند.

بعد از مرز روانی 700 تومان، قیمت در محدوده 61.8 درصد فیبوناچی، حمایت 685 تومان را در اختیار دارد که بسیار مهم و قدرتمند است. 685 تومان نیز عدد مهمی است که پیووت های کوتاه مدت در آن منطقه به سمت 685 تومان میل می کنند.

بررسی روند قیمت و حجم معاملات در نمودار هفتگی لگاریتمی:خط روند صعودی موج EF در محدوده دایره شکسته شده است. گرچه این شکست نباید به معنی افت بلند مدت قیمت تلقی شود اما در زمان خود (محدوده قیمت 850 – 900 تومان)، سیگنالی برای خروج کوتاه مدت از بازار سهام شرکت محسوب می شود.

قیمت سهام شرکت چند بار با حمایت خریداران مواجه شد اما هرگز نتوانست مرز روانی 1000 تومان را لمس کند به طوری که بالاترین قله قیمتی میان مدت 9996 ریال است.

قله های کوچک بعدی حتی به این حد نیز نرسیدند و موج های کوتاه مدت نزولی از موج های کوتاه مدت صعودی پیشی گرفتند.

به روند حجم معاملات توجه کنید، کاهش نسبی حجم معاملات کاملا مشهود است. هیچ بازار صعودی نمی تواند با کاهش حجم معاملات، صعودی موفق را به نمایش گذارد به طوری که روند کاهشی حجم معاملات در صعود قیمت ها سیگنال بسیار مهمی برای خروج از بازار تلقی می شود. حال اینکه با وجود چنین روند نزولی در حجم معاملات قطعا قله های قیمتی نمی توانسته اند قله قبل از خود را فتح نمایند چراکه از پشتوانه عمومی برخوردار نبوده اند.

بررسی بادبزن فیبوناچی در نمودار هفتگی لگاریتمی: خط 61.8 درصد بادبزن فیبوناچی دو منطقه مهم ایجاد کرده است که توسط دایره ها در تصویر شماره سه نشان داده شده است.

همانطور که مشاهده می کنید صعود قیمت از نقطه E و با برگشت و استراحت قیمت تا خط میانه کانال همراه بوده است که اتفاقا در محل حمایت خط سوم بادبزن بازار سهام شرکت دوباره قدرت گرفته و صعود کرده است.

دایره بالایی نیز هنگامی خط سوم بادبزن فیبوناچی را شکسته، که خط روند صعودی در تصویر شماره دو شکسته شد. اگر خوب دقت کنید خواهید دید که خط روند صعودی تصویر شماره دو و خط سوم بادبزن فیبوناچی در تصویر شماره سه در حقیقت یکی هستند و این تاییدی بر صحت شکست خط روند است. اما همان طور که گفته شد چنین شکستی نباید به عنوان نزول بلند مدت تلقی شود چراکه ممکن است تصحیح قیمت به کاهش شیب خط روند بسنده کند.
کانال قیمتی ABCD کانال بسیار موثقی است به طوری که در دوران خود موقعیت های بسیار مناسبی برای نوسانگیری فراهم کرده است. با وجود نقاط ABC، یافتن نقطه چهارم (D) کار بسیار ساده و سود آوری بوده است.

در محل دایره کشیده شده (همان محلی که خط روند صعودی و خط سوم بادبزن فیبوناچی شکسته شدند) خط حمایتی کانال قیمت شکسته شده و بنابر قوانین کانال ها قیمت سهام شرکت خط کانال مجاور را نشانه گرفته است.

قیمت با وجود اینکه نوسانی منطقی دارد اما تا حدودی سر در گم است و این نشان می دهد که رفته رفته موج عرضه و تقاضا به تعادل رسیده و بالاخره تقاضا از عرضه پیشی خواهد گرفت.

چنگال اندروی موثقی توسط سه نقطه A، B و C در تصویر شماره پنج رسم شده است. به محل دایره توجه کنید. با وجود اینکه قیمت سهام شرکت تازه نفس بوده (چون عده کمتری از افت آتی قیمت می ترسیدند)، اما نتوانسته بر قوانین و فرمول روند چیره شود و بالاخره در محدوده مقاومتی خط بالایی چنگال اندرو (Pitchfork) متوقف شده است.

این توقف در محدوده خط بالایی چنگال اندرو، هراسی در دل فعالان بازار انداخت تا قیمت از محل دایره تا خط روند صعودی قرمز رنگ افت کند. در محل برخورد قیمت با خط روند قرمز رنگ، تداخلی در بین دو فرمول صعودی و نزولی بازار ایجاد شد. اما فرمول صعودی نسبت به فرمول نزولی، از پشتوانه عمومی برخوردار نبود. (به دلیل روند نزولی حجم معاملات)

بالاخره قیمت دوباره به سوی خط روند حمله ور شد و خط روند به پایین شکسته شد. به این ترتیب هدف بعدی قیمت خط میانه چنگال اندرو بود که هم اکنون نیز حول این خط مهم در نوسان است. (پیووت D)

کانال های چهارتایی قیمت با شیب نزولی رسم شده است. با فرض اینکه نقطه A در سقف کانال اول و نقطه B در کف کانال چهارم است، موج AB موج هیجانی نزولی بوده که چهار کانال پیاپی را درنوردیده است. و نوسانات قیمت قبل از موج AB بازاری رنج با تمایل نزول بیشتر بوده که اغلب در کانال دوم نوسانات ریزی انجام داده است.

در اغلب بازار های رنج تصحیح قیمت تا 61.8 درصد فیبوناچی و یا 100 درصد فیبوناچی انجام می شود. به طوری که تصحیح تا 61.8 درصد فیبوناچی اغلب به ایجاد الگو های ادامه دهنده ای چون مثلث منجر می شود. همچنین در الگو هایی نظیر مستطیل تصحیح قیمت تا 100 درصد فیبوناچی انجام می شود.

موج BC 61.8 درصد فیبوناچی از موج AB است، بنابراین هدف قیمت پس از موج BC نیز 61.8 درصد فیبوناچی از موج BC خواهد بود.

همان طور که در تصویر شماره شش مشخص شده، 61.8 درصد فیبوناچی از موج BC در محدوده 770 تومان قرار دارد. قیمت اخیرا در این محدوده الگوی Hammer ایجاد کرده اما صعود قیمت نتوانسته به طور مناسب و امیدوار کننده ای ادامه یابد.

با توجه به اینکه در محدوده 770 تومان شاهد تلاقی خط میانه کانال قیمت و نسبت 61.8 درصد فیبوناچی هستیم، می توان این طور برداشت کرد که حمایت 770 تومان حمایت مهمی است و چنانچه بازار شرایط بهتری به خود بگیرد و شرایط و اخبار بنیادی اجازه صعود صادر کنند، قیمت سهام شرکت پتانسیل صعود را خواهد داشت.

با این همه برای کامل تر بودن تحلیل احتمالات نزول بیشتر را نیز بررسی خواهیم کرد. چنانچه حمایت 770 تومان با قدرت شکسته شود هدف قیمت 717 تومان خواهد بود. که توسط دایره میانی نمایش داده شده است. همان طور که مشاهده می کنید در محدوده 717 تومان شاهد تلاقی خط روند کوتاه مدت نزولی، کف کانال سوم و نسبت 100 درصد فیبوناچی هستیم و بنابراین حمایت 717 تومان حمایت بسیار مهمی است.

همچنین قله تاریخی قیمت که توسط یک Hanging Man ایجاد شده نیز در این محدوده قرار دارد اما حمایت تاریخی و روانی 700 تومان نیز باید در نظر گرفته شود. بنابراین بهتر است باند حمایتی 717 – 700 تومان به عنوان مقاومتی مهم در نظر گرفته شود.

با توجه به اینکه در بررسی نمودار های بلند مدت 745 تومان را قیمت مهمی در نظر گرفتیم می توان گفت که این محدوده ترافیک حمایتی بالایی دارد و بنابراین احتمال افزایش تقاضا برای صعودی مناسب بالا است اما این جمله بدان معنی نیست که لزوما بر روی 745 تومان پیووتی ایجاد شود چون 745 تومان به نوعی میانگین نوسانات این محدوده است و برای تعیین دقیق محل پیووت مناسب نیست بلکه دیدی کلی به تحلیلگر می بخشد.

بنابراین چنانچه 770 تومان شکسته شود احتمالا قیمت تا 717 – 700 تومان افت خواهد کرد.

اگر شرایط به این زودی مناسب نشود احتمالا نمودار های بلند مدت تا 61.8 درصد فیبوناچی (محدوده زیر 700 تومان) تصحیح قیمت را همراهی خواهند کرد.

بنابراین با فرض شکسته شدن حمایت 700 تومان قیمت سهام شرکت حمایت مهم 670 – 658 تومان را در پیش روی دارد.

به خط روند نزولی قرمز رنگ توجه کنید. این خط در حقیقت معادل سقف کانال بزرگ هفتگی است که در تصویر شماره یک در مورد آن صحبت کردیم.

خط روند مذکور پیووت های مهم و موثقی دارد. بهترین سیگنال ورود به بازار زمانی است که خط روند مذکور یا به عبارت دیگر کانال بزرگ قیمت به بالا شکسته شود. به این ترتیب می توان صعود بلند مدتی را در ذهن مجسم کرد.

اما به دلیل عمق کم بازار بورس (کمبود نقدینگی و یک طرفه بودن بازار)، همچنین کوچک بودن شرکت های دارویی، اغلب در هنگام صعود صف های خرید هیجانی چند برابر حجم مبنا برای این گونه نماد ها ایجاد می شود. در این شرایط خرید سهام شرکت کار بسیار مشکلی است و بنابراین برای ورود به شرکت های دارویی باید با سیگنال های ضعیف تری ، ریسک کرد و وارد بازار شد.

چنانچه خبر مطمئن بنیادی برسد می توان سیگنال ها را مهمتر ارزیابی کرده و با اطمینان بیشتری خرید انجام داد.

از آنجایی که هنوز پیووت برگشتی موثقی دیده نمی شود نمی توان هدف دقیق قیمت را در هنگام صعودی موفق ترسیم کرد اما با دید بلند مدت تر و با فرض اینکه در طی معاملات آتی 717 تومان به پایین شکسته نشود، می توان 856 – 860 تومان را یکی از مقاومت های مهم فرض کرد. به طوری که شکست این مقاومت در حکم سیگنال مهم Bullish Break Out تلقی می شود.

با شکسته شدن این مقاومت خط روند نزولی نیز شکسته می شود و بنابراین می توان قیمت های بالای 1000 تومان را متصور بود.

قبل از 860 تومان، مقاومت های 800 و 830 تومان به ترتیب در 38.2 و 50 درصد فیبوناچی قرار دارند.

با توجه به اینکه بازار سهام شرکت تصحیح هایی تا 61.8 درصد فیبوناچی انجام می دهد و بازار رنج (Range) با الگویی شبیه به مثلث ایجاد شده است، می توان نوسان در محدوده های 800 و 830 را زود گذر به حساب آورد.

روند میان مدت صعودی است و نسبت به روند کوتاه مدت مثلث، روند غالب محسوب می شود. بنابراین با فرض ادامه دار بودن الگو، احتمالا مثلث رو به بالا و در جهت صعود شکسته خواهد شد.

پس از مقاومت 860 تومان مقاومت های 940 و سپس 977 – 1000 تومان قرار دارند.

احتمالا اگر 860 شکسته شود این مقاومت ها نیز شکسته خواهند شد.

شکست 940 تومان سیگنال Bullish Break Out دیگری است که هدف کلاسیک قیمت آن در محدوده 1165 تومان قرار دارد.

با شکسته شدن مرز 1000 تومان باند مقاومتی 1030 – 1080 تومان می تواند حرکتی برگشتی به مرز 1000 تومان را ایجاد کند.

با فرض هیجان بالای بازار و شکسته شدن 1165 تومان هدف در محدوده مقاومتی 1250 – 1300 تومان قرار دارد.

به دلیل اینکه هنوز پیووت کف قیمت به طور موثق اتفاق نیفتاده، اهداف قیمت صعودی از دقت بالایی بر خوردار نیستند اما به هر حال حوالی هدف اصلی را نشان می دهند و در صورت شکسته نشدن 717 تومان به پایین، می توان آنها را موثق فرض کرد.
میانگین های متحرک 55 و 200 روزه در محدوده 830 تومان قرار دارند و بنابراین مقاومت 50 درصد فیبوناچی در بررسی تصویر شماره هفت می تواند مقاومت مهمی به شمار آید. اما شکسته شدن 830 تومان و نفوذ قیمت به MA200 احتمال ایجاد سیگنال Bullish Break Out در شکست 860 تومان را به مراتب افزایش می دهد.

اندیکاتور RSI در محدوده حمایتی 50 قرار دارد و با وجود کند شدن شیب خط روند، اما همچنان شیبی نزولی دارد. سقف قیمتی اخیر در برخود RSI به مقومت 70 ایجاد شده است. بنابراین احتمالا در صعودی بعدی قیمت می تواند به محدوده هیجان خرید وارد شود.

در نمودار P/E روند نزولی مشاهده می شود. این طور که پیداست در محدوده 6.5 مقاومت مهمی در نمودار P/E وجود دارد. با فرض عایدی فعلی (159 تومان) می توان قیمت 1033 تومان را برای سهام شرکت در نظر گرفت. اما با توجه به مناسب بودن وضعیت سود آوری صنعت دارویی و در پیش بودن فصل سرما، احتمالا عایدی شرکت بیش از این رشد کرده و اهداف قیمتی ذکر شده برای صعود آتی قیمت ها محقق خواهد شد.