سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[دانشمند] هنگامی که از آنچه نمی داند پرسیده شد، ازگفتن «خداوند داناتراست» خجالت نکشد . [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :45
کل بازدید :553153
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/18
12:20 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
تحلیل آخرین اطلاعیه پتروشیمی خارک تحلیل اطلاعیه


??/?/?? (??:??)







تحلیل آخرین اطلاعیه پتروشیمی خارک



شرکت پتروشیمی خارک در تاریخ 1346/04/08 بصورت سهامی خاص به ثبت رسید و پس از چندی فعالیت شرکت به صورت سهامی عام در آمد و در تاریخ 1377/10/26 در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد . موضوع اصلی فعالیت شرکت احداث ، راه اندازی و بهره برداری از کارخانجات به منظور تولید ، بازاریابی و فروش انواع محصولات پتروشیمی می باشد . ظرفیت اسمی کارخانه برای تولید محصولات گوگرد ، پروپان ، بوتان و پنتان حدود 430هزارتن و برای محصول متانول 660هزار تن می باشد .

سرمایه شرکت در حال حاضر 1000 میلیارد ریال می باشد که صندوق بازنشستگی کارکنان نفت با بیش از 34 درصد صاحب اکثریت سهام شرکت می باشد . شرکت در آخرین اطلاعیه خود وضعیت فروش 3 ماهه خود را به بازار ارائه نموده که در زیر به بررسی وضعیت شرکت می پردازیم .

شرکت میزان درآمد حاصل از فروش خود را برای سال مالی جاری مبلغ 5229 میلیارد ریال اعلام نموده که در مقایسه با سال قبل از آن رشدی در حدود 16.5 درصد را داشته است که می توان علت افزایش درامد حاصل از فروش شرکت را افزایش نرخ محصولات تولیدی شرکت عنوان نمود .

حدود 45 درصد از درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت به فروش متانول مربوط می شود که از این رو قیمت فروش محصول متانول در درآمد شرکت تأثیر بسزایی را دارد .

در گزارش اخیر که شرکت ارائه نموده مقدار فروش محصول متانول برای دوره 3 ماهه 182 هزارتن آمده که 28 درصد فروش شرکت از لحاظ وزنی برای محصول متانول در دوره 3 ماهه محقق شده است . برای محصول متانول اعلام شده که نشان دهنده شرایط مناسب شرکت از لحاظ درآمد میزان پوشش 31 درصد می باشد .

علت اصلی این مسئله به قیمت لحاظ شده در بودجه و قیمتهای فروش بر می گردد که می توان پیش بینی نمود باتوجه به قیمتهای فعلی پوشش بودجه اعلامی شرکت برای محصول متانول با مشکل خاصی مواجه نباشد . شرکت برای سایر محصولات تولیدی خود نیز توانسته پوشش بودجه ای مناسبی را داشته باشد که علت اصلی این مسئله به قیمتهای فروش بالاتر از بودجه اعلامی شرکت برمی گردد.

نظربه اینکه شرکت در زمینه تولید محصولات با مشکلی طی سه ماهه ابتدائی مواجه نبوده لذا در صورت ادامه روند فعلی شرکت قادر خواهد بود که بتواند به میزان تولید پیش بینی شده خود دست پیدا کند .

شرکت از لحاظ پوشش بودجه خود توانسته 30 درصد بودجه را طی 3 ماهه اولیه پوشش دهد که در مقایسه با سال مالی قبل رقم پوشش بودجه با 88 درصد رشد مبلغ 1574 میلیارد ریال می باشد . باتوجه به اینکه قیمت فروش فعلی محصولات تولیدی شرکت از بودجه اعلامی بالاتر می باشد لذا می توان انتظار داشت شرکت بتواند بودجه اعلامی خود را برای سال جاری پوشش دهد .

دو محصول بوتان و گوگرد نیز در بودجه اعلامی شرکت تأثیر بسزایی را ایفاء می کنند به طوری که به ترتیب 19 و 13 درصد بودجه اعلامی به فروش این دو محصول مربوط می گردد . شرکت توانسته از لحاظ مبلغ فروش در بودجه لحاظ داده شده خود به ترتیب 34 و 18 درصد بودجه در نظر گرفته شده برای این دو محصول را پوشش دهد که نشان دهنده شرایط مناسب قیمتی این دو محصول می باشد .

می توان نتیجه گیری نمود که شرکت کلیه محصولات تولیدی خود را با توجه به گزارش اعلامی که به بازار ارائه نموده توانسته با قیمتهای بالاتر از بودجه اعلامی خود به فروش برساند که از این رو بودجه محقق شده شرکت بالاتر از میزان پیش بینی اولیه شرکت می باشد .

بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت نیز در مقایسه با سال مالی قبل حدود 11 درصد کاهش داشته که علت آن افزایش درآمد حاصل از فروش ناشی از افزایش قیمتها می باشد .

سود خالص دوره شرکت در مقایسه با دوره 3 ماهه منتهی به 31/03/86 با 106 درصد رشد 1180 میلیارد ریال اعلام شده که با در نظر گرفتن مالیات و سرمایه شرکت به ازاء هر سهم 1152 ریال سود برای دوره 3 ماهه محقق شده است .



نتیجه گیری کارشناسی کارشناسان ایران تحلیل :



باتوجه به اینکه شرکت از لحاظ تولید و فروش محصولات خود با مشکل مواجه نمی باشد لذا می توان انتظار داشت باتوجه به اینکه میزان تولید و فروش شرکت برای سال مالی متناسب با ظرفیت های شرکت می باشد بنابراین با فرض ثبات فعلی قیمتها ، رسیدن به بودجه پیش بینی شده شرکت ، قطعی بوده و انتظار تعدیل عایدی شرکت دور از ذهن نمی باشد .

لازم به توضیح است باتوجه به اینکه قیمتهای فروش محصولات تولیدی شرکت ، رابطه مستقیم با قیمتهای جهانی دارد لذا می توان از هم اکنون عایدی انتهای سال مالی را پیش بینی نمود .

می توان گفت باتوجه به اینکه قیمت دلار در بازار داخلی در درآمد حاصل از فروش شرکت تأثیرگذار است لذا با فرض نرخ دلار 9300 ریال و 10 درصد افزایش نرخ برای قیمت فروش محصولات شرکت ، درآمد حاصل از فروش شرکت حداقل تا محدوده 5767 میلیارد ریال رشد نماید که با احتساب هزینه های توزیع و فروش بهای تمام شده و سایر هزینه ها سود خالص شرکت حدود 4270 میلیارد ریال برآورد می گردد که با فرض سرمایه شرکت سود هر سهم 4270 ریال بدست می آید ، نظر به اینکه حداقل p/e این شرکت در بازار سرمایه 4.5 و حداکثر آن 5.5 می باشد لذا قیمت سهام شرکت در محدوده 19200 ریال الی 23500 ریال در نوسان خواهد بود .

باتوجه به اینکه طبق اظهارات موجود در مجمع ، شرکت تصمیم به اعلام تعدیل عایدی تا 3750 ریال در مرحله اول را در گزارش آتی دارد . لذا می توان گفت با فرض حداقل p/e 4.5 باتوجه به شرایط بازار قیمت سهم در روز بازگشائی در محدوده 16000 ریال الی 16500 ریال باشد که در این محدوده و کمتر برای سرمایه گذاری با دید میان مدت مناسب ارزیابی می گردد .

کارشناسان ایران تحلیل اعتقاد دارند سهم توانایی رد تا محدوده 18000ریال را در یک بازه حدود دو ماهه می تواند داشته باشد و پیش بینی می شود در میان مدت محدوده 20000ریال را نیز تجربه نماید .

لازم به توضیح اینکه تحلیل روز قبل از بازگشایی نماد صورت گرفته بود که به دلیل ویرایش و صحه گذاری روی سایت قرار نگرفته بود. .
__________________