سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برخی سکوت ها از پاسخ دادن رساترند . [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :25
بازدید دیروز :15
کل بازدید :553371
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/26
12:47 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
نگاهی به وضعیت امروز شرکت‌های واگذارشده در یک سال گذشته



شاید بد نباشد به وضعیت شرکت‌هایی که در یک سال گذشته در بازار سرمایه عرضه شده‌اند، نگاهی بیندازیم. این شرکت‌ها که اکثرا در راستای تحقق اصل «44» وارد بازار سرمایه شده‌اند و قسمتی از سبد سهام عدالت را به خود اختصاص می‌دهند شاید بزرگ‌ترین تجربه‌های خصوصی‌سازی در کشورمان باشند.

ملی مس - نخستین سهم اصل 44»


این شرکت در بهمن سال گذشته وارد بازار سرمایه شد. ملی مس، تنها تولید‌کنندهء مس در ایران، بعد از کش و قوس‌های فراوان در نرخ‌هایی نزدیک به 400 تومان عرضه شد. یک ماه بعد از این عرضه، قیمت‌های جهانی فلز مس رشدی پرشتاب از خود به نمایش گذاشتند و تنها در مدت چند ماه بیش از 50 درصد رشد از خود به نمایش گذاشتند. نرخ هر تن فلز مس، از نرخ‌هایی نزدیک به 500ر5 دلار به حوالی هشت هزار دلار رسید و واضح است در این زمان با این افزایش قیمت چه اتفاقی برای سهام این شرکت رخ می‌دهد. جالب است بدانید اگر میانگین قیمت مس در هشت هزار دلار باقی می‌ماند سود هر سهم شرکت مس اکنون دو برابر پیش‌بینی ابتدای سال می‌شد. خوبست این نکته را نیز یادآوری کنیم که مس با توجه به سرمایه و ارزش بازارش لقب بزرگ‌ترین شرکت بورس را از آن خود کرده بود و نیازی نیست که بگوییم با مثبت شدن مس چه اتفاقی برای شاخص‌ها رخ داد. جالب‌تر آن‌که در آن هنگام مسوولان بازار سرمایه در مصاحبه‌های مختلف مس را یکی از نمونه‌های واگذاری موفق معرفی می‌کردند و دلایل بی‌شمار و برخی اوقات عجیبی برای رشد شاخص‌های بازار سرمایه عنوان می‌کردند. اما اکنون این اسطوره خصوصی‌سازی در چه حالی است؟

چند روز بعد از معاملهء بلوک 20 درصدی مس یکی از مسوولان دولت در جلسه‌ای به صراحت می‌گوید شرکتی که 20 درصد از آن 1200 میلیارد تومان معامله شد، هیچ بهرهء مالکانه‌ای تاکنون پرداخت نکرده است و ما باید فکری برای این مساله کنیم. لحظه‌ای تامل کنید. چرا این بحث تا قبل از واگذاری عنوان نمی‌شد؟ چرا شرایط به محض واگذاری به بخش خصوصی عوض می‌شود؟ آیا این می‌تواند سطح اعتماد عمومی را افزایش دهد؟

ملی مس، در معاملات روز گذشته در صدر فهرست پرفروشنده‌ترین سهام بازار سرمایه بود. روز گذشته در حالی که درازای صف فروش ملی مس به 31 میلیون سهم بالغ شده بود، تنها 70 سهم ( اشتباه تایپی نیست عدد 70 سهم درست است) به ارزش 55 هزار تومان معامله شد. لازم به ذکر است ارزش بازار این شرکت که کل ارزش معاملات‌اش روز گذشته 55هزار تومان بود، اکنون رقمی در حدود 500ر4 میلیارد تومان است!

فولاد مبارکه - دومین سهم واگذار شده در راستای اصل «44»

فولاد نیز وضعیتی مشابه مس را سپری کرد. این شرکت که یک تنه نیمی از فولاد این مرز و بوم را تولید می‌کند روندی مشابه مس سپری کرد. با داغ شدن بحث بهرهء مالکانه، روند افزایشی فولاد مبارکه نیز واژگون شد و جالب است بدانید در سه هفتهء اخیر، نزدیک به 1500 میلیارد تومان از ارزش بازار این شرکت کاسته شده است. داستان از این قرار است که فولاد مادهء اولیه خود، یعنی کنسانترهء سنگ‌آهن را با قیمتی کم‌تر از قیمت‌های جهانی از شرکت چادرملو و گل‌گهر خریداری می‌کند. بعد از مطرح شدن بحث بهرهء مالکانه، این مساله عنوان شد که در صورت افزایش بهای تمام شده چادرملو و گل‌گهر، این شرکت نیز قیمت کنسانتره خود را نیز افزایش خواهند داد و نتیجه آن شد که‌ترس در نماد فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین شرکت بازار سرمایه تشدید شد. امروز، شاید بزرگ‌ترین نگرانی بخش خصوصی در نماد فولاد، آینده این شرکت باشد. آیا بعد از واگذاری فولاد مبارکه به بخش خصوصی، همان اتفاقی در این نماد رخ می‌دهد که برای مس نیز رخ داد؟ 20 درصد از بلوک فولاد نیز مانند مس بیش از 1200 میلیارد تومان ارزیابی شده بود. شاید بی‌مشتری ماندن فولاد مبارکه در معاملات هفتهء گذشته، مهم‌ترین دلیلش، نامشخص بودن سیاست‌های دولت در آینده باشد. بعید است هیچ‌کدام از مسوولان بدانند نرخ کنسانترهء خریداری شده توسط فولاد مبارکه در سال آینده چقدر خواهد بود و به چه روشی محاسبه می‌شود. حال چگونه انتظار داریم، سرمایه‌گذار بخش خصوصی 1200 میلیارد تومان‌اش را صرف خرید این آیندهء مبهم کند؟ آیا مسیر کنونی به افزایش اعتماد عمومی ختم خواهد شد؟ به هر حال فولاد مبارکه نیز دیروز با صف فروشی به درازای 30 میلیون سهم مواجه بود و عنوان سومین سهم پرفروش بازار سرمایه را از آن خود کرده بود.

ایرالکو - سومین سهم واگذار شده در راستای تحقق اصل «44»

شرکت آلومینیوم ایران، تولید‌کنندهء نیمی از آلومینیوم ایران از همان ابتدای ورود با بحث‌ها و نقد‌های مختلفی مواجه بود. جالب است بدانید ایرالکو در حالی سودش را بر مبنای فروش هر تن آلومینیوم به قیمت 100ر3 دلار تخمین زده است که قیمت جهانی آلومینیوم از روز واگذاری این شرکت تاکنون این قیمت را به خود ندیده است. روشن نبودن سیاست‌های دولت در زمینهء مشکلات زیست‌محیطی این شرکت همچنین بحث‌های مالی نظیر هزینهء استهلاک طرح توسعهء این شرکت سبب شده است تا معامله‌گران بازار سرمایه با‌ترس و لرز به ایرالکو نگاه کنند. ایرالکو نیز مانند دو سهم دیگر با صف فروشی به درازای 180 هزار سهم مواجه است. البته این شرکت در جریان معاملات روز گذشته، 110 هزار سهم به ارزش 116 میلیون تومان معامله شد. سوال این است که مسوولیت کنترل صحت اطلاعات ارسالی به بازار سرمایه با چه کسی است؟ آیا این مسیر روشنی برای افزایش اعتماد عمومی بازار است؟

مپنا - سهمی که اصل «44» نبود

این شرکت با صف فروشی به درازای 135 میلیون سهم، عنوان دومین سهم پر فروش بازار سرمایه بعد از ملی مس و قبل از فولاد مبارکه را از آن خود کرده است. مپنا یکی از آن دست سهامی که در عرض چند دقیقه فروش رفت، یکی، دو هفتهء نخست را یکسره مثبت سپری کرد و از قیمت 135 تومان خود را به حوالی 165 تومان رساند ولی، بعد از عرضه یکی از شرکت‌های حقوقی، در همان روز از قیمت مثبت دو تا منهای دو وارونه شد و از آن روز تاکنون که زمانی بیش از دو ماه است، یکسره با صف فروش مواجه بوده است. بیایید لحظه‌ای به این بیندیشیم که چگونه مپنا تاکنون بعد از دو ماه یکسره صف فروش بودن، تنها یکبار مشمول قانون گره‌های معاملاتی شده است؟ جواب جالب است. بر اساس این قانون هر گاه سهمی میانگین حجم معاملاتش کم‌تر از پنج درصد از حجم مبنایش باشد، مشمول قاعدهء ‌گرهء معاملاتی می‌شود. نکتهء جالب در مورد مپنا این است که همواره در روز دهم، درست یک روز مانده به مشمول قاعدهء گرهء معاملاتی شدن، حدود 5/1 میلیون سهم توسط یک کارگزاری سهام خریداری می‌شود. به این‌ترتیب با وجود آن‌که بیش از دو ماه از صف فروش مپنا گذشته است و در حالی که این شرکت 135 میلیون صف فروش دارد و در آخرین روز معاملاتی، یعنی دیروز،حتی یک سهم نیز مورد معامله قرار نگرفت این سهم مشمول قاعدهء گرهء معاملاتی نشده است. حال سوال این است با وجود این وضعیت نقد شوندگی، آیا‌ترس سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بی‌مورد است؟ شاید این سوال جالبی باشد که تکلیف مطالبات مپنا، که گفته شده بود در شهریور ماه و پاییز پرداخت می‌شود چه شد؟ آیا این راه خوبی برای افزایش اعتماد جامعه به بازار سرمایه است؟

فولاد خراسان

درخصوص این شرکت شاید همین نکته که اکنون سه هفته بعد از واگذاری اش قیمت هر سهم اش 10 درصد کم‌تر از قیمت عرضه اولیه است کفایت می‌کند. فولاد خراسان در حالی که در نرخ‌هایی نزدیک به 390 تومان عرضه شد، روز گذشته بعد از 21 ریال نزول به 337 تومان، یعنی حدود 50 تومان کم‌تر از قیمت واگذاری رسید.

جمع‌بندی

به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین چالش‌های بازار سرمایه در چند هفتهء اخیر نامشخص بودن سیاست‌های اقتصادی دولت در قبال شرکت‌های واگذار شده باشد. عرضهء بی‌محابای سهام بی‌توجه به نقدینگی نو ورود به بازار دومین مسالهء چالش انگیز است. حمایت نکردن مادی و معنوی از شرکت‌های تازه خصوصی شده نیز مورد دیگری است که باید به آن توجه کرد. به هر حال این مساله که بزرگ‌ترین شرکت‌های واگذار شده در یکسال گذشته که وزنی بیش از 20 درصد بازار سرمایه را به خود اختصاص داده‌اند، پیشتازان صف فروش هستند، پیامی واضح دارد که تامل در آن لازم و ضروری است. آرزوی همهء ما داشتن بورسی پررونق است اما بعید است این مساله بی‌بازنگری به روش واگذاری و سیاست‌های آن مقدور باشد

86/9/11::: 12:0 ص
نظر()
  
  
وضعیت نامساعد حاکم بر بازار باعث افت شدید حجم و ارزش معاملات شده است.

بدون محاسبهء معاملات عمده، ارزش معاملات نسبت به ماه گذشته کاهش محسوسی داشته است.

در صورت تداوم روند کاهش قیمت‌ها و طولانی شدن دوره رکود همانند سال گذشته فروش سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی مشکل می‌شود.

به هنگام بالا رفتن قیمت‌ها همهء فعالان بازار، مدیران شرکت‌ها و مسوولان بورس از پتانسیل موجود در شرکت‌ها و ورود نقدینگی به بازار خبر می‌دهند اما با معکوس شدن روند شاخص‌ها حتی اطلاع‌رسانی نیز به صورت کامل انجام نمی‌شود.

اگر در دورهء افزایش قیمت‌ها سرمایه‌گذاران، مسوولان شرکت‌ها و... با مباحث ریسک و بازده برخورد منطقی داشته باشند مشکلات بازار کم‌تر خواهد شد.

در حالی که تعداد زیادی از شرکت‌ها دارای نسبت P/E کم‌تر از سه هستند، برخی از سرمایه‌گذاران بدون توجه به سود‌های آتی و فقط بر اساس شایعات، سهام برخی از شرکت‌ها را خریداری کردند.


سرمایه‌گذاری توسعهء معادن و فلزات

جمع‌آوری صف فروش این شرکت نتوانست فروشندگان را قانع کند و مجددا برای آن صف فروش تشکیل شد.

افزایش نسبت P/E شرکت‌های زیرمجموعهء این شرکت باعث شد تا قیمت سهام آن افزایش یابد.

با این وجود چنین به نظر می‌رسد که روند افت قیمت سهام این شرکت در قیمت‌های 700ر5 تا شش هزار ریال متوقف شود.


سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی

تاخیر در ورود پتروشیمی فن‌آوران از جمله مهم‌ترین موانع رشد قیمت سهام «وصندوق» است. اگرچه ارزش دارایی‌های این شرکت بالاتر از قیمت تابلو است اما وضعیت نامساعد حاکم بر بازار و ابهام در مورد شرکت‌های پتروشیمی تاثیر بسیار زیادی بر قیمت سهام این شرکت دارد.

بانک پارسیان

نسبت P/E مناسب و نقدشوندگی بسیار خوب باعث شده است تا در دو سال گذشته این شرکت به یکی از کم‌ریسک‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

هر چند ریسک کاهش نرخ سود برای کل صنعت بانکداری وجود دارد اما تغییر در قراردادها و افزایش سطح فعالیت باعث تداوم رشد سودآوری برای این شرکت شده است.


تراکتورسازی ایران

عدم حمایت سهام‌داران عمده و وضعیت نامساعد بازار مانع افزایش قیمت سهام «تایرا» شد و پس از تعادل معاملاتی چند روزه مجددا با صف فروش نسبتا سنگین همراه شد.

کالسیمین

کاهش شدید قیمت جهانی روی باعث شده است تا سرمایه‌گذاران انتظار کاهش سود این شرکت در سال آینده را داشته باشند.

در شرایط فعلی «فاسمین» پایین‌ترین نسبت P/E در طول عمر بورس خود را تجربه می‌کند.

مشکلات این شرکت و سایر شرکت‌های هم گروه از زمان ریزش معدن و دخالت ایمیدرو در تامین مواد اولیهء این شرکت‌ها آغاز شد.

  
  
فولاد کاویان

تحلیل بنیادین
نماد سرمایه
(میلیارد ریال) ارزش بازار
(میلیارد ریال) EPS
(ریال) PE
(واحد)
فوکا 100 511 196 26

درصد سهم شناور آزاد
درصد تقسیم سود
10
90

فولاد کاویان در شش ماهه اول سال با 50% فروش سال موفق به پوشش 59% سود عملیاتی(پوشش سود عملیاتی مدت مشابه سال گذشته 26% بوده است) و 60% سود خالص شده است همچنین شرکت قصد تقسیم 90% سود 196 ریال خود را دارد که در برنامه هیئت مدیره افزایش 300% نیز به چشم میخورد.
ظرفیت اسمی این شرکت 520 هزار تن می باشد در حالی که شرکت امسال پیش بینی تولید 475 هزار تنی نموده است و شش ماهه نیز موفق به تولید 237 هزار تنی (معادل 50% بودجه) شده است این در حالیست که شرکت پیش بینی فروش کل محصول تولیدی را نیز نموده است.
محصولات تولیدی : این محصولات که معادل ورق با ضخامت 8 الی 25 میلی متر می باشند 85% فروش شرکت را تشکیل می دهند و شرکت با افت 6% نسبت به سال گذشته پیش بینی تولید 188 هزار تنی نموده است که در شش ماهه نیز 51% آن را تولید نموده است و 2% بالاتر از بودجه فروش سالیانه به فروش رسانده است.
محصولات کارمزدی : این محصولات 15% فروش شرکت را تشکیل می دهند و شرکت با رشد 17% نسبت به سال گذشته پیش بینی تولید 287 هزار تنی نموده است که در شش ماهه نیز 49% آن را تولید نموده است و برابر بودجه فروش سالیانه به فروش رسانده است.
فولاد کاویان 84% ماده اولیه خود که اسلب می باشد را از بازار داخلی و مابقی را از منابع خارجی تامین می کند و همچنین 100% فروش شرکت در بازارهای داخلی می باشد .
از نظر وضعیت سهامداری ، تنها 7% از سهام شرکت (معادل 7 میلیون سهم) در اختیار سایرین می باشد و مابقی سهام شرکت به صورت 23% در اختیار مجتمع فولاد گیلات و مابقی نیز در دست سهامداران حقیقی مالک شرکت می باشد.

ماده اولیه شرکت اسلب می باشد که به ازای هر تن ورق شرکت نیاز به 1057 کیلو اسلب دارد که در شش ماهه با قیمت تنی 5085 هزار ریال خریداری نموده است که رشد 25% نسبت به سال گذشته دارد و 91.6% بهای تمام شده شرکت را تشکیل می دهد.
یکی از پتانسیل های شرکت تغییر سیاست در بخش کارمزدی می باشد در حالی که ظرفیت اسمی شرکت 520 هزار تن می باشد این شرکت تنها از 475 هزار تن آن استفاده می کند که تنها 188 هزار تن آن تولیدی است و مابقی کارمزدی می باشد که شرکت در این بخش در حدود 3% زیان می دهد و در بخش تولیدی نیز حاشیه سود شرکت در حدود 7.5% می باشد.
با در نظر گرفتن قیمت ورق شرکت به طور میانگین رشد 15% و قیمت اسلب مصرف شده شرکت با توجه به موجودی اول دوره نیز با رشد 16% در نظر گرفته شده است که با احتساب مالیات سود هر سهم شرکت قابلیت افزایش تا مرز 248 ریال را خواهد داشت که p/e تعدیلی شرکت را به 20 کاهش خواهد داد.
خریدار عمده شرکت مجتمع فولاد گیلان و سهامداران حقیقی شرکت فوق می باشند که فعالیت شرکت در زمینه تولید ورق می باشد و به همین دلیل و افزایش رنج ضخامت محصولات تولیدی اقدام به خرید فولاد کاویان نمود که در بازار فعلی نیز خریدار سهام موجود در بازار می باشند تا به نوعی تصاحب کامل سهم را بدست بگیرند که ممکن در آینده روند سهم با مشکلاتی از جهت نظارت بورس روبرو شود و نماد سهم برای مدتی متوقف گردد.



شایعات
خرید فولاد خوزستان و رشد سود تا پایان سال از شایعات موجود شرکت می باشند.


تحلیل تکنیکال
سطوح بازدارنده از رشد
570
510

قیمت زمان تحلیل
511

سطوح بازدارنده از افت
460
410

احتمال ادامه رشد تا مقاومت مهمش در قیمت 660 تومان هم وجود دارد . برای دارندگان تکلیف کاملا مشخص است .اما برای خرید با توجه به اینکه در ناحیه فروش افراطی قرار دارد ریسک بسیار بالاست . لذا فقط با توجه به نکات مثبت فاندامنتال برای افراد با ریسک پذیری بالا توصیه می شود .
اگر هم وارد فاز استراحت شود می توان در یک نقطه مناسب به دیگران هم توصیه به خرید داشت .

  
  
در این گزاش آمده: به گفته منابع، با توجه به توصیه‌هایی که مسئولان تشریفات ریاست‌جمهوری روسیه در رابطه با مقام معظم رهبری و جایگاه ایشان در جمهوری اسلامی ایران و جایگاه ولایت فقیه به وی داده بودند، وی در طول مسیر خود از روسیه به ایران و از فرودگاه تا مکان استقرار خود مدام از اطرافیان خود می‌پرسید که من چگونه باید رفتار کنم؟ وقت ملاقات من با ایشان در چه زمانی است؟ ایشان را چگونه باید خطاب کنم؟ به گفته یک منبع آگاه، بنا بر این گزارش، این اضطراب پوتین تا جایی بود که حتی درخواست می‌کند که اگر در ملاقات با مقام معظم رهبری عرف بر این است که بدون کفش در دیدار حاضر شود، وی نیز این‌گونه و پابرهنه برود.
در ادامه این گزارش آمده است: پوتین که هیچ تعلق مذهبی نداشته و شخص لائیکی به شمار می‌آید، پس از دیدار با رهبر انقلاب می‌گوید با عنایت به مطالعاتی که من درباره مسیح داشته‌ام، در ملاقات با رهبر ایران، تمام ویژگی‌های نوشته شده برای مسیح را در آیت‌الله خامنه‌ای دیده و برایم متجلی شد. همچنین پوتین پس از ملاقات با رهبر معظم انقلاب با اشاره به درایت و تیزبینی‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید حکیم بزرگی در ایران نشسته است که به ذهن من خطور نمی‌کرد تا به این حد همه‌جانبه‌نگر باشد. او حکیم و دانشمندی است که تصمیم‌گیری‌ها و تنظیم همه سیاست‌های ایران به دست اوست. پوتین می‌گوید با وجود درایت و تیزهوشی رهبر ایران، هیچ خطری متوجه ایران نمی‌شود و من در ملاقات با ایشان معنای واقعی قانون اساسی جمهوری اسلامی و مفهوم ولایت فقیه و ولایت علمای دین را که شنیده بودم فهمیدم.
  
  
جو منفی حاکم بر بازار باعث شد تا هفتهء گذشته شاخص‌ها هر روز کاهش یابند. انجام نشدن معاملات بلوکی شرکت‌های فلزی در کنار مسایل دوره‌ای هسته‌ای شرایط نامطلوبی را بر بازار تحمیل کرده است. اخبار منتشر شده در روزهای اخیر بیانگر این است که سرمایه‌گذاران در هفتهء جاری نیز با احتیاط بیش‌تری اقدام خواهند کرد. با بررسی وضعیت فعلی و تطبیق تاریخی سرمایه‌گذاران تا پایان سال میلادی یعنی دههء اول دی ماه منتظر خواهند ماند در صورتی که تا پایان سال میلادی توافقی بین اعضای گروه 551 برای تحریم ایران صورت نگیرد با توجه به نشست شورای حکام که در ماه مارس انجام خواهد شد از اواسط دی ماه تا اسفندماه مجددا فرصتی برای افزایش شاخص‌ها فراهم خواهد شد.

گروه سنگ‌آهن

افزایش قیمت جهانی محصولات تولیدی این گروه نتوانسته است تاثیر مثبتی بر روند قیمت سهام آن‌ها در دو ماههء گذشته داشته باشد. ابهامات مربوط به بهرهء مالکانه، تعیین نرخ مواد اولیه، مشخص نبودن قیمت فروش محصولات و ... همچنان به‌عنوان مهم‌ترین عوامل افزایش ریسک شرکت‌های این گروه باعث افت قیمت سهام آن‌ها می‌شود.سرمایه‌گذاری توسعهء معادن و فلزات به عنوان یکی از سهام‌داران بزرگ شرکت‌های این گروه نیز متاثر از این مسایل، صف فروش نسبتا سنگینی دارد. در دوره‌های گذشته همزمان با توقف نماد یکی از شرکت‌های این گروه برای تعدیل سود،سایر شرکت‌ها مورداستقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و همین موضوع باعث افزایش نسبتP/E شرکت‌های این گروه می‌شد. توقف نماد گل‌گهر که انتظار می‌رود سود هر سهم خود را تا 15 درصد افزایش دهد، نتوانسته است سرمایه‌گذاران را برای خرید سهام «کچاد» و «و معادن» قانع کند.این مساله زمینهء کاهش نسبت P/E را به وجود می‌آورد.

توسعه معادن روی

توقف نماد این شرکت به منظور افزایش سرمایه صرفا به منظور عدم پرداخت سود نقدی و جلوگیری از روند افت شدید قیمت سهام صورت گرفته است.تجربه نشان می‌دهد که بهترین زمان برای افزایش سرمایهء این شرکت‌ها دورهء رشد قیمت است. مدیران این شرکت سال گذشته که قیمت سهم بیش از 100 درصد افزایش یافته بود،اصرار بر تقسیم هرچه بیش‌تر سود و حتی عدم رعایت قانون بورس داشتند که در شرایط فعلی مشخص نیست پس از کاهش 70 درصدی قیمت،افزایش سرمایه چه توجیهی می‌تواند داشته باشد.

فولاد خوزستان

افزایش سود «فخوز» در سال آینده و سال‌های آتی مورد قبول اکثر کارشناسان بازار است. شرایط منفی حاکم بر روند معاملات فولاد مبارکه و افت نسبت P/E آن مانع از افزایش قیمت سهام فولاد خوزستان شده است.تبعیت نسبت P/E شرکت‌ها از متوسط گروه در شرایط فعلی از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر تصمیم‌گیری است.اگر روند کاهشی این نسبت برای فولاد مبارکه و فولاد خراسان ادامه داشته باشد تاثیر نامطلوبی بر سایر شرکت‌های این گروه خواهد داشت.

مپنا

براساس اخبار منابع موثق طی امروز یا فردا در قیمت 1350 ریال کل صف فروش این شرکت جمع‌آوری خواهد شد.اگرچه ظرف سه ماه گذشته سهام‌داران این شرکت از صف فروش و عدم نقدشوندگی آن شکایت داشتند اما امروز و فردا معاملات این سهم متعادل خواهد شد.اگر جمع شدن صف فروش در قیمت عرضهء اولیه برای مپنا بتواند الگویی برای سایر شرکت‌ها باشد که در توافق با سازمان بورس تضمین دهند که در قیمت اولیه سهام خود را جمع می‌کنند، کار مدیران این شرکت، سهام‌دار عمده، مدیران بورس و کارگزار آن قابل ستایش است.بارها عنوان شد که نوسان قیمت جزو ذات بازار است اما عدم نقدشوندگی قابل پذیرش نیست
  
  
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >