سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه مؤمن خود را از دنیا خالی کند، والا گردد وشیرینی دوستیِ خدا را دریابد و از نظر اهل دنیا، گویی دیوانه به شمار آید؛ حال آن که شیرینیِ دوستی خدا، با آن مردم درآمیخته است و در نتیجه، به غیر از او نمی پردازند.با خودم را از دل هایشان برخواهم کَند . [امام صادق علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :30
بازدید دیروز :22
کل بازدید :552874
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/10
12:41 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
تحلیل بنیادی تراکتورسازی ایران (قسمت اول )


 
 


تراکتور سازی در یک نگاه


محل کارخانه این شرکت در تبریز واحد شماره دو (مونتاژ تراکتور) در استان کردستان- سنندج و شرکت تراکتورسازی ارومیه در استان آذربایجان غربی واقع است و این شرکت دارای خط مونتاژ در کشور ونزوئلا است . همچنین عمده صادرات این کشور به کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و آسیای میانه است


ترکیب سهامداران





در ترکیب سهام داری شرکت حضور سازمان گسترش و نوسازی صنایع به علت زمینه تخصصی و هلدینگ بودن از نکات مثبت سهم قلمداد می شود. اما این شرکت هیچ گونه دخالتی در بازار بورس نمی کند و نبود سهام دار عمده ای به منظور حمایت و بازارگردانی سهم از مشکلات اصلی این شرکت است. این شرکت هشت سهام دار حقوقی بالای یک درصد و دو درصد دارد که کنترل سهم را بسیار سخت کرده است


طرح های توسعه




با بررسی طرح های اعلام شده شرکت و تاریخ بهره برداری آن ها و مقایسه آن ها با پیشرفت در کار به نتیجه جالبی می رسیم و آن اینکه طرح های عمده و تاثیر گذار هیچگونه پیشرفتی نداشته است.

بنا براین با توجه به مطالب بالا نمی توان از شرکت انتظار داشت حد اقل تا سال 1388 طرح و توسعه ای را به اجرا در آورد که منجر به افزایش تولیدات و میزان فروش شرکت که منتهی به افزایش عایدی هر سهم شود.


سرمایه گذاری ها :




گذشته و آینده شرکت :

مقایسه ارقام تولید نشان می‌دهد که تولید سال 85 که معادل 25.014 دستگاه است، بیش از دو برابر سال 1380 بوده است. این در حالی است که برنامه‌ریزی تولید برای 31هزار و 876دستگاه در سال 86 رشدی معادل 27درصد تولید سال 85 را دارا خواهد بود .

فروش شرکت در سال 85 بالغ بر 2هزار و 695میلیارد و 887میلیون ریال بود که در مقایسه با سال مالی 80 شاهد افزایش 350درصدی بوده است. همچنین در بودجه سال 86 با پیش‌بینی فروش 4هزار و 670میلیاردو 516میلیون ریالی، شاهد 90درصد افزایش مبلغ فروش نسبت به سال مالی 85 خواهیم بود.

افزایش 89درصدی صادرات شرکت در سال مالی 85 در مقایسه با سال مالی 84 بیانگر تنوع تولیدات، تکنولوژی برتر و قیمت رقابتی است. جهت جهانی شدن و جهانی کردن کسب و کار در تراکتورسازی ایران، با تحقق صادرات 10هزار دستگاه در سال 86 رشدی معادل 40درصد را در مقایسه با سال مالی 85 را تجربه خواهد کرد.
__________________
تحلیل تراکتورسازی ایران ( قسمت دوم )



مقدار تولید و فروش

مقدار پیشبینی تولید و فروش شرکت و همچنین مبلغ فروش و همچنین انجام آن تا پایان دوره 9 ماهه دارای افزایش می باشد هر چند در تولید بعضی از تولیدات خود دچار مشکل شده است که شرکت آنرا عدم تامین قطعات آن می داند . جداول تولید و فروش و مبلغ فروش در زیر آورده شده است."]تولید[/color][/size]


مقدار فروش


تفکیک ترکیب فروش بر حسب م.ریال به ازای هر واحد




این نکته شایان ذکر است که بازار های داخلی و خارجی شرکت در سال 85 بترتیب 85 و 15 درصد بوده است که در سال 86 با کاهش بازار خارجی خود آنرا به 7 و بازار داخلی را به 93 درصد رسانده است که بدین ترتیب نرخ فروش داخلی ، درصد مالیات و تامین قطعات از جمله عوامل اصلی هستند که در صورت مساعد بودن آنها رشد سود هر سهم را میتوان برای آن متصور شد.
وضعیت سودآوری

شرکت سود هر سهم منتهی به پایان سال مالی 85 را در ابتدای سال مالی 1181 ریال پیشبینی نمود که مبلغ 1223 ریال از آن را محقق نمود .

شرکت سود هر سهم منتهی به پایان سال مالی 86 را در ابتدای سال مالی 1350 ریال پیشبینی نمود که در آخرین پیشبینی خود با توجه به افزایش سرمایه به 900.000 میلیون ریال سود هر سهم را 550ریال برآورد کرده است. تسهیلات کشاورزی و تاثیرات آن بر شرکت محصولات با توجه به سهولت اعطای تسهیلات به کشاورزان افزایش یافته و شرکت را در تحقق اهداف فروش طی سال‌های آتی یاری خواهد کرد.

.

تراکتورسازی ایران در مورد مبلغ صادراتی در پایان دوره 9 ماهه نتوانسته است که طبق برنامه ریزی پیش رود البته پیش بینی می شود با توجه به فروش بالای 3 ماه آخر سال و رفع مشکل شرکت بتواند خود را طبق برنامه پیش برده و سود پیشبینی شده را محقق سازد.

نکته دیگری که میتوان به آن اشاره نمود و در جداول فروش مشهود است پایین آمدن قیمت فروش تراکتور می باشد اما با توجه به فروش بالای محصولات در ماه های پایانی سال به نظر می رسد که شرکت بتواند فروش خود را تقریبا تکمیل نماید .

ذکر این نکته ضروریست که شرکت فروش 700 تراکتور مدل 240 را پیشبینی کرده بود ولی تاکنون میزان تولید و فروش این مدل صفر می باشد.

با توجه به گفته های فوق چنانچه شرکت روند 9 ماهه خود را طی نماید بعید به نظر می رسد که بتواند سود اعلامی را محقق سازد البته کم کردن هزینه ها از جمله برنامه هایی است که مدیریت تراکتور سازی سعی در عملی نمودن آن دارد که با اجرای صحیح آن می توان به تحقق سود اعلامی امیدوار بود.


پیش بینی وضعیت سود آوری سال 1387

شرکت سود هر سهم منتهی به پایان سال مالی 87 را در ابتدای سال مالی 600 ریال پیشبینی نموده است.

با توجه به پیشبینی سال 87: شرکت با کاهش سود عملیاتی مواجه خواهد شد که از علل عمده آن می توان به افزایش بهای تمام شده کالای فروشی ، بالا رفتن نرخ دستمزد ها و تورم اشاره نمود. که با توجه به هزینه بالای مالی شرکت با پایین آوردن هزینه ها سعی در جبران افزایش بهای کالای تمام شده دارد. البته این نکته حائز اهمیت است که شرکت پیشبینی خاصی راجع به تعداد تراکتور تولیدی و فروش آنها انجام نداده است و فقط به افزایش تراکتورهای 339،400،240 و 299 و کاهش مدل 285 اشاره نموده است.

در این صورت با نگاهی به گذشته آماری شرکت و در نظر گرفتن شیب رشد یکسان برای سال مالی 87 با توجه به عدم بهره برداری از طرح توسعه و بالا رفتن بهای تمام شده کالا اعلام سود 600 ریالی کمی عجیب به نظر می رسد .

جو کنونی ترس زیادی از تعدیل منفی این شرکت دارند که با توجه به اطلاعات ناقص شرکت این ترس بیشتر نیز شده است اما شرکت تراکتور سازی چنانچه بتواند برنامه های خود برای کاهش هزینه ها بدرستی اجرا کند ، با انبار تقریبا مناسب خود تقریبا این سود را محقق خواهد نمود.

عرضه بلوکی سهام

طبق اعلام سازمان خصوصی سازی 44.6% از تراکتورسازی در اوایل سال 87 با قیمت پایه هرسهم حدود 1560 ریال واگذار خواهد شد که خرید بصورت نقد و اقساط امکان پذیر می باشد.

با توجه به اعلام سود بسیار مناسب و البته کمی عجیب توسط تراکتورسازی ریسک خرید این سهم نسبت به گذشته کمتر شده است.

البته از این مسئله نیز نمی توان گذشت که تراکتور سازی صورت مالی سال 87 را بصورت کامل تنظیم نکرده اشت و با صرفه جویی در هزینه ها سعی تحقق سود 600 ریالی را دارد.


روند قیمتی سهم



پیشنهاد خرید و فروش

با کمی توجه به نمودار در خواهیم یافت که سهم در 1319 دارای یک خط برگشت صعودی تقریبا 25% سه ماهه است که نشان دهنده برگشت از قیمت کف می باشد که البته با پیشبینی سود مناسب برای سال 86 و 87 بعید به نظر می رسد که مجددا سهم به این قیمت برسد همچنین این سهم در قیمت 1631 مقاومت شدیدی داشته که باعث ریزش سهم شده که البته حمایت های کوچک سعی در برگشت آنرا داشتند و تقریبا سهم در 25 روز آخر روند رو به رشدی پیدا کرده است با توجه به سود اعلامی شرکت و روند سهم بعید به نظر می رسد که تا پایان اردیبهشت 87 پی به ای سهم به 2.4 برسد و یا حتی به نزدیکیهای آن برسد قیمت در 1595 کمی خطرناک به نظر می رسد که در صورت رد نکردن آن احتمال ریزش تا 1485 نیز وجود دارد ولی در صورت رد شدن سهم از آن بالارفتن قیمت تا نزدیکی 1815 را در پایان اردیبهشت میتوان متصور شد.

تغییرات سهم را تا پایان سال مالی 87 :

با توجه به اینکه میزان تولیدات شرکت برای سال 87 بطور کامل مشخص نیست و هیچ کدام از طرح های توسعه نیز به بهره برداری نمی رسد. به نگاهی به گذشته مالی شرکت و در نظر گرفتن شیب رشد یکسان در سال 87 می توان گفت با دیدی محتاطانه امکان آنکه روند صعودی سهم از محدوده 1600 – 1550 آغاز وبا در نظر گرفتن ریزش ها و صعود ها تا محدوده 1900-2200 بالا بیاید هست و می توان قیمت های فوق را تا حدودی بعنوان کف و سقف متصور شد. که البته با ریزش های احتمالی و مقاومت های در بین راه خیلی سخت می تواند به این قیمت برسد

با توجه به عدم بهره برداری طرح های توسعه شرکت و عدم ارائه میزان تولید و فروش محصولات در سال 87 و با وضعیت کنونی و در نظر گرفتن سابقه مالی شرکت خرید برای 6 ماه آینده خرید در محدوده 1500 تا 1625 تا حدودی منطقی به نظر می رسد و سهم در محدوده 1700 تا 1760 کانال حمایتی خواهد داشت و در نظر گرفتن بالاترین قیمت فروش در محدوده 1880 تا 1925 منطقی به نظر می رسد.البته امکان رسیدن قیمت تا 2000 ریال دور از ذهن نیست ولی کمی بعید به نظر می رسد. .
__________________

  
  
افزایش 370 درصدی ارزش دارایی های "وغدیر"

شرکت سرمایه گذاری غدیر در آخرین اطلاعیه خود به سازمان بورس اوراق بهادار کشور خبر از رشد بیش از 370 درصدی ارزش دارایی های خود داده است.

در همین راستا دکتر صیدی قائم مقام مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر با اشاره به رشد ارزش دارایی های شرکت اظهار داشت: بخشی از این افزایش دارایی از محل سرمایه گذاریهای بورسی و بخش دیگر از محل سرمایه گذاری های غیر بورسی بدست آمده است.

وی افزود: در بخش سرمایه گذاری های بورسی، غدیر شرکتهای ساختمانی را تجمیع نمود و هلدینگ آنها را وارد بورس نمود و از سوی دیگر تملک 48 درصدی سیمان دشتستان را گروه غدیر بدست گرفت و همچنین با توجه به چارچوب قرارداد خود با پتروشیمی قسمتی از سهام شرکت پتروشیمی فن آوران را قبل از ورود این شرکت به بورس خریداری نمود که قیمت تمام شده سهام "شفن" پایین تر از قیمت حال حاضر سهام این شرکت در بورس می باشد.

صیدی با بیان این مطلب که در بخش سرمایه گذاری در بازار اولیه سود قابل توجهی نسیب سرمایه گذاری غدیر شده است خاطرنشان کرد: غدیر با خرید 34 درصد از سهام شرکت پتروشیمی زاگرس ، خرید 7 درصد از سهام پتروشیمی مارون، پتروشیمی امیرکبیر و پتروشیمی اروند توانست سود قابل توجهی را از این محل بدست آورد.

وی تصریح کرد: در بخش سرمایه گذاری های غیربورسی نیز پتروشیمی اوره و آمونیاک غدیر فاز اول را به بهره برداری رساند که این طرح در مجموع 2 فاز با قابلیت تولید 2 تن اوره و آمونیاک را دارا می باشد و فاز اول این طرح در بهره برداری و تولید آزمایشی خود توانست با 70 درصد ظرفیت 60 میلیارد تومان سود از محل تولید اوره و آمونیاک نسیب سرمایه گذاری غدیر نماید.

صیدی یادآور شد: در حال حاضر یک خریدار خارجی برای بخشی از پتروشیمی اوره و آمونیاک غدیر وجود دارد که 1500 میلیارد تومان ( نسبت به ارزش کل طرح) برای سرمایه گذاری خود قیمت گذاری کرده است که در حال مذاکره با آنها هستیم.

ایشان رشد ارزش دارایی های غدیر از 846 میلیارد تومان به 3200 میلیارد تومان را با توجه به زیان برخی از سهام شرکتهای سرمایه گذاری شده در پرتفوی بورسی خود که عمدتاً شرکتهای سیمانی می باشد عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بسیاری از دارایی های شرکت دفتری بوده و بده علت نهایی نشدن آنها در صورت های مالی لحاظ نشده که به محض نهایی شدن آنها این ارزش بیشتر هم خواهد شد و این رقم 3200 میلیارد تومان ارزش دارایی غدیر محافظه کارانه می باشد.

دکتر صیدی در پاسخ به سوال مبنی بر علت تفاوت قیمت روز سهم با NAV آن اظهار داشت: یکی از سیاستهای مهم شرکت ایجاد ارزش دارایی متناسب با قیمت سهام شرکت می باشد بطوریکه با توجه به قیمت سهام غدیر در بازار سرمایه پشتوانه ای به نام ارزش دارایی نیز حامی سهم وجود داشته باشد از همین رو سرمایه گذاری غدیر با اعتقاد بر تشخیص خوب و کارشناسانه بازار فعالیت اصلی خود را مبتنی بر سود سازی نهاده و معتقد است بازار سرمایه با توجه به تشخیص بالای خود قیمت بالاتری را برای سهام شرکت در بورس در نظر خواهد گرفت و رشد ارزش دارایی های امروز ما قدرتمندتر شدن حامی قیمت سهم در بورس و افزایش این قیمت در آینده را نوید می دهد وسود امسال شرکت که در مجمع تصویب شد و سود اعلامی برای سال آینده گواه این مطلب می باشد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری غدیر در مجمع عمومی عادی سالیانه خود که طی روزهای اخیر برگزار شد با تقسیم 84 میلیارد تومان سود بین سهامداران بالاترین رقم سود در عمر فعالیت خود را تقسیم کرد که تمام آن از محل سرمایه گذرای های عملیاتی شرکت بدست آمده است.

قائم مقام مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر با اشاره به این مطلب که شرکت از سه سال پیش طبق برنامه ریزی خود اقدام به حذف سود غیرعملیاتی و جایگزینی سود عملیاتی نموده است گفت: سود عملیاتی بدست آمده در شرکتهای سرمایه گذاری دارای 2 مزیت مهم می باشد که یکی قابل تقسیم بودن این سود است و دیگری مستمر بودن آن می باشد در حالی که سود غیر عملیاتی در صورت تقسیم شدن شرکتها را دچار مشکل کرده و پشتوانه مالی شرکت را با چالش روبرو می کند.

در پایان دکتر صیدی راه اندازی فاز دوم پروژه اوره و آمونیاک غدیر، راه اندازی طرح و توسعه و افزایش سود ناشی از این طرح در سیمان سپاهان و شرق، بهره برداری از سیمان ساروج، وارد کردن دو تا سه شرکت فعال در بازار اولیه به بورس اوراق بهادار ، ادامه فعالیت بخش عظیمی از طرح آهن اسفنجی به جهت بهره برداری را از جمله برنامه های شرکت سرمایه گذاری غدیر برای سال آینده عنوان کرد و افزود: سرمایه گذاری غدیر قصد دارد تا در سال 87 پیش فروش و فروش قطعی پروژه های ساختمانی برج عرفان تهران، نارنجستان گستر در شمال کشور و عفیف آباد شیراز را شروع نماید.
__________________

  
  
تعدیل مثبت ایران خودرو !!!



بر طبق اعلام مدیران شرکت ، ایران خودرو موفق به تولید بیش از 541 هزار خودرو شده است . این در حالی است که شرکت در پیش بینی های خود تولید 513 هزار خودرو را پیش بینی کرده بود .

در صورتی که این رشد فروش در گروه پژو و لوگان متمرکز شده باشد می تواند به احتمال رشد سود ایران خودرو امیدوار بود . هر چند که به نظر میرسد بهای تمام شده شرکت نیز همزمان با رشد فروش افزایش یافته است و می تواند رشد فروش شرکت را خنثی کند .

به نظر نمی رسد ایران خودرو تعدیل بالای 10% را داشته باشد .
 
تعدیل مثبت کگل


در بازار شایعه شده است که گل گهر با احتمال افزایش سود سال 87 و همچنین افزایش سود هر سهم 86 مواجه است .

در مورد سود سال 86 کگل باید گفت که این شرکت با توجه به افزایش فروش در 3 ماهه پایانی سال و همچنین نرخ گذاری بالاتر از پیش بینی ها بر محموله های صادراتی خود با احتمال تعدیل سود86 خود تا 270 تومان مواجه است .

اما در مورد سود سال 87 باید اظهار داشت که این افزایش به چند عامل مهم بستگی دارد :

1- رشد تولید و فروش سنگ آهن

2- به بهره برداری رسیدن طرح شرکت

3- افزایش قیمت سنگ آهن در بازار های جهانی

که هر کدام از این عوامل سبب رشد سود هر سهم کگل خواهد شد .
 
رشد قیمت قند هگمتان


قند هگمتان از شرکت های فعال در گروه قندی است که در سال مالی گذشته بر خلاف سایر شرکت های گروه قندی بازدهی بسیار مناسبی را شاهد بود .

این شرکت سود هر سهم خود را برای سال مالی 87 مبلغ 795 ریال اعلام کرده است که نسبت به سال گذشته با کاهش حدود 45% مواجه بوده است .

اما این شرکت در روز های اخیر با رشد ناگهانی قیمت مواجه بوده است .

دلیل اصلی این رشد طی روز های گذشته در پیش بودن معامله عمده این شرکت است که در تاریخ 18 فروردین انجام می شود .

در این معامله توسعه صنایع بهشهر مالکیت 91% خود را واگذار می کند که قیمت 698 تومانی سهم باعث اختلاف جدی با قیمت تابلو شده و سبب رشد قیمتی سهم طی روز های اخیر شده است .

قیمت سهم هم اکنون حدود 248 تومان معامله می شود که اختلاف حدود 180% را با قیمت تابلو دارد .

این اختلاف 180% می تواند سبب رشد قیمت سهم طی روز های پیش رو شود
 

  
  
شایعات

افزایش سرمایه 100% شبهران


در تحلیل این شایعه باید گفت که نفت بهران برنامه 100% افزایش سرمایه را در دستور کار خود قرار داده که سرمایه شرکت از 18 میلیارد به 36 میلیارد تومان خواهد رسید .
با توجه به اندوخته 234 میلیارد ریالی شرکت در حساب اندوخته طرح و توسعه، این افزایش سرمایه 100% از محل اندوخته خواهد بود که می تواند گزینه مناسبی برای سهامداران میان مدت و بلند مد ت باشد .


تعدیل مثبت پارس خودرو

بر طبق اخبار منتشر شده در رسانه ها، پارس خودرو موفق شده است تا باز هم رکورد شکنی کرده و تولید خودروی خود را افزایش دهد . از همین رو احتمال تعدیل مثبت شرکت وجود دارد . درتحلیل این شایعه باید گفت که متوسط تولید خودرو در شرکت پارس خودرو در 9 ماه ابتدای سال حدود 16 هزار دستگاه در ماه بوده است که این رقم در 2 ماه دی و بهمن به طور متوسط 20 هزار دستگاه در ماه بود . در صورتی که پارس خودرو با همین سرعت به پیش برود می تواند حدود 4000 هزار دستگاه بیشتر از بودجه 205 هزار دستگاه خود تولید کند .
مدیران شرکت بهبود برخی خطوط از جمله خطوط رنگ کارخانه را دلیل این رشد ناگهانی می دانند .
اما در مودر تعدیل مثبت این شرکت باید گفت که تنها در یک صورت این شرکت شاهد رشد 10% سود خواهد بود . پارس خودور در کنترل هزینه ها طی 9 ماهه ابتدای سال عملکرد مناسبی داشته . تنها در صورت حفظ این عملکرد برای 3 ماهه پایانی سال می توان به رشد سود هر سهم شرکت تا 560 ریال امیدوار بود .


سپاه و خرید صدرا

هفته های پایانی سال 86 بود که شایعه خرید صدرا توسط سپاه پاسداران در بازار شنیده شد . امابعد از مدت کوتاهی این خبر به شدت تکذیب شد . این روز ها باز هم این شایعه در بین فعالان بازار وجود دارد.

اما در تحلیل این اخبار و شایعات باید گفت که می توان دلیل اصلی این شایعات را احتمال خرید صدرا از سوی سپاه دانست .
قرارگاه خاتم الانبیا یکی از شرکت های فعال اقتصادی سپاه پاسداران است که دربسیاری از پروژه ها ، مناقصه ها و مزایده ها شرکت می کند و برنده می شود . حال این شرکت یکی از شرکت های مشمول تحریم قرار گرفته و شرایط تامین مالی برای ان بسیار دشوار شده است .
شرکت کردن این بنگاه اقتصادی در بسیاری از مناقصه های نفتی و پتروشیمی هم اکنون با مشکل مواجه شده است . همین امر این بنگاه را به این فکر انداخته تا با خرید صدرا ودور زدن موقت تحریم ها حضور خود را دوباره در مناقصه ها و مزایده ها پر رنگ کند .
این امر می تواند تا حدودی خرید سهام مدیریتی صدرا را از سوی سپاه پاسداران معقول جلوه دهد .

صدرا داره عزیز میشه ... چون سپاه پاسداران خاطرخواهش هست .... بانک ملی که مال این حرفها نبود وپدرخودش وصدرا وسهامدارانش رو درآورد

پیشنهاد ساخت سکوهای دریایی فاز ?? و ?? پارس جنوبی به شرکت صدرا


در حال حاضر ساخت دو سکو از مجموع ? سکوی فازهای ?? و ?? پارس جنوبی باتوجه به کامل بودن ظرفیت شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به شرکت صدرا پیشنهاد شده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس صبح امروز با بیان این مطلب افزود: سیاست اصلی شرکت ملی نفت به ویژه در منطقه پارس جنوبی حمایت از سازندگان، پیمانکاران و مشاوران داخلی بوده است.
وی درخصوص آخرین وضعیت ساخت فاز ?? پارس جنوبی در دو بخش خشکی و فراساحل گفت:: مطالعات مهندسی این فاز به پایان رسیده، ، تعداد کمپرسور و لوله ها نیز خریداری و تجهیزات سرچاهی آن نیز در شرف ورود به سایت است.
وکیلی با اشاره به عقد قرارداد بخش دریایی آن با شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران گفت: مراحل ساخت جکتهای این بخش توسط این شرکت در حال انجام بوده که از پیشرفت مناسبی برخوردار بوده است.
وی ادامه داد: علاوه بر تولید LNG در فاز ?? از هم اکنون نیز برای ساخت واحد شیرین سازی در بخش بالادستی آن نیز پیش بینی هایی انجام گرفته است.
وکیلی درخصوص مذکرات با شرکتهای خارجی برای حضور در فاز ?? یادآور شد: در حال حاضر با سه شرکت ONV اتریش، ادیسون اینترنشنال ایتالیا و شرکت ONGC هند مذاکراتی در حال انجام بوده و فروش LNG به این شرکتها را منوط به سرمایه گذاری آنها در بخش بالادستی کرده ایم.
وی همچنین از گشایش اعتبار ??? میلیون دلاری مورد نیاز فاز ?? خبر داد و اظهار داشت:‌این اعتبار از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران اختصاص پیدا کرده تا مشکلات مالی آن حل شود.
وی ا در مورد سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در فازهای ?? تا ?? میدان گازی پارس جنوبی گفت: برای فازهای ?? تا ?? با سه کنسرسیوم مختلف از جمله شرکتهای ترکیه ای در حال مذاکره هستیم همچنین باتوجه به شرایط خاص دریا در فاز ?? یک مجتمع مستقل تعریف شده است.
وی افزود: همچنین برای فازهای ?? و ?? پارس جنوبی نیز علاوه بر شرکت گاز پروم روسیه با چندین شرکت معتبر نیز با روشهای بیع متقابل و فاینانس در حال مذاکره هستیم.
در ادامه این نشست نوبخت مدیر فازهای ?? و ?? پارس جنوبی زمان اتمام این دو فاز را پایان سال ?? عنوان کرد و افزود: از سوی بانک صنعت و معدن مبلغ یک میلیارد دلار برای تامین مالی این دو فاز تخصیص پیدا کرده که بازپرداخت آن ?? ماه پس از تکمیل این دو فاز است.
در این مراسم همچنین سردار رستم قاسمی در مورد پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در پارس جنوبی گفت: باتوجه به قرارگاه در لیست تحریم ،از شرکتهایی که در این لیست نیستند برای ساخت و تکمیل فازهای پارس جنوبی استفاده خواهیم کرد.
  
  
البرز دارو

سهام دار عمده داروسازی البرز، هلدینگ بزرگ دارویی کشور، گروه دارویی سبحان است. سهام این گروه در دالبر تحت وثیقه است.
-
شرکت در یک نگاه
شرکت البرز دارو در سال 1355 با نام «اینترنشنال پروداکتس» به ثبت رسید. در سال 1358 بنام «تولی فارما» وبالاخره در سال 1363 بنام «البرزدارو (سهامی خاص)» تغییر نام داده شد و از سال 75 در بورس پذیرفته شده است.
-
ترکیب تولید و فروش
ظرفیت سالیانه تولید شرکت در قسمت های سوسپانسیون و شربت 20 میلیون شیشه، آمپول 34 میلیون واحد و قرص 700 میلیون عدد است. شرکت صادرات محصولات را نیز در ترکیب فروش خود گنجانده است. محصولات آلومینیوم ام جی اس - آلومینیوم ام جی - کوتریموکسازول - قرص آ. ث . آ - قرص مترونیدازول -آمپول دگزامتازون - آمپول بتامتازون - قرص متورال - قرص نالیدیکسیک اسید - شربت دکسترومتازون - آمپول های جنتامایسین 20و40و80 از گروه های مختلف تولیدات که شامل شربت ها، قرص ها و آمپول ها می شود به کشورهای عراق و افغانستان صادر می شود.
-
طرح و توسعه
شرکت طرح های افزایش تولید شش قلم محصول جدید و تولید آمپول، حداقل 10 قلم را در سال 86 در دست اجرا دارد. همچنین طرح سرنگ پرکنی، جزیی از طرح نوسازی خط تولید آمپول بوده و در واقع یک پروژه واحد با برآورد هزینه سرمایه گذاری به مبلغ 8/79 میلیارد ریال، هزینه های انجام شده تا کنون مبلغ 20 میلیارد ریال و 25 درصد پیشرفت کار محسوب می شود که تاریخ بهره برداری از آن را نیمه دوم 1388 است. شرکت عایدی سال 1387 را با 24 درصد افزایش نسبت به سال مالی گذشته 1592 ریال پیش بینی کرده است.
-
بهای تمام شده کالای تولیدی
شرکت در برآورد بها تمام شده 8/26 میلیارد تومانی خود برای سال 1387، افزایش نرخ مواد اولیه را 15 درصد، افزایش دستمزد 26 درصد و افزایش سربار را 25 درصد نسبت به سال مالی قبل عنوان کرده است. شرکت این تغییرات را افزایش مقدار تولید و فروش و به تبع آن افزایش هزینه های تولید و بها تمام شده کالای تولیدی عنوان کرده است. این تغییرات 6/17 درصد نسبت به سال قبل است. با توجه به افزایش 16 و 47 درصد تولیدات جامدات و شربت ها، افزایش 17 درصد بها تمام شده منطقی به نظر می رسد. بها تمام شده کالای تولیدی در سال 86 به طور میانگین 68 درصد فروش را شامل شده است. شرکت این میزان را برای سال 87 معادل 67 درصد منظور کرده است.
-
بررسی میزان تولید و فروش
در بخش جامدات (قرص ها)، رشد میزان تولید در این قسمت نسبت به سال مالی 1386، 16 درصد است. در بخش شربت ها نیز این میزان به 47 درصد می رسد. شرکت این دلایل افزایش تولید را کشش بازار عنوان کرده است. محصول جامدات طی سال های گذشته از رشد مناسبی برخوردار بوده است. اما اقلام شربت و آمپول در سال های 85 و 86 تقریبا در سطح یکسانی باقی مانده است. در پیش بینی عایدی سال 1387 ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شرکت همانطور که در جدول بالا بدان اشاره شد، تنها محصول آمپول را در پیش بینی خود با رشد فروش به ازای هر واحد منظور کرده است. در واقع عایدی سال 1387 تنها به لطف افزایش تولید و کنترل هزینه ها 24 درصد رشد داشته است. برآورد محتاطانه شرکت از افزایش نرخ فروش اقلام جامدات و شربت ها رشد 12 و 44 است. در حالی که تولید و فروش این اقلام 17 و 48 درصد رشد داشته است که نشان از پایین اعلام کردن نرخ فروش اقلام در برآورد سال مالی 87 است. 50 درصد ترکیب فروش را تولیدات قرص تشکیل می دهد که شرکت نرخ فروش هر واحد را با منفی 5/4 کاهش نسبت به نه ماهه سال 86 اعمال کرده است که نشان از پیش بینی بدبینانه شرکت از میزان فروش است. در صورتی که نرخ فروش هر واحد قرص را که 55 درصد ترکیب تولید و فروش را شامل می شود و شرکت آن را 851ر23 ریال برای سال 87 برآورد کرده است، به نرخ فروش نه ماهه و یا بعضا بیش تر در نظر بگیریم، سود عملیاتی شرکت رشد سه را تجربه خواهد کرد. با منظور کردن پیش بینی های شرکت از میزان تولید در پیش بینی سود سال آینده خود و با در نظر گرفتن نرخ فروش جامدات براساس میزان فروش در نه ماهه منتهی به 30 آذر 89 شرکت قادر به کسب در آمد 026ر416 م.ریالی از این محل خواهد شد.با فرض بهای تمام شده کالای تولیدی که 67 درصد میزان فروش را تشکیل می دهد سود عملیاتی بالغ بر 137 میلیارد و 288 میلیون ریال به دست خواهد آمد. سود خالص هر سهم نیز به 1630 ریال افزایش خواهد یافت. مبلغ فروش هر واحد قرص در سال مالی 86 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 55 درصد رشد داشته است. در صورتی که با فرضی محتاطانه این میزان رشد را 30 درصد برای فروش واقعی سال 1387 فرض کنیم و تناژ تولیدی و بهای تمام شده همانند مفروضات شرکت ثابت بماند، درآمد حاصل از فروش باید 498 میلیارد ریال خواهد بود که سود خالص هر سهم را به 1867 ریال ارتقا خواهد داد. با این تفاسیر پرواضح است که هر 10 درصد افزایش قیمت قرص در سال مالی 1387 سود خالص هر سهم را 69 ریال افزایش خواهد داد. همچنین شرکت دربرآورد بازار فروش محصولات، همه اقلام تولیدی را در بازار داخل به فروش خواهد رساند. در صورتی که محصولات تولیدی به بازارهای کشورهای همسایه صادر شوند، با توجه به آن که نرخ دارو در این کشورها بیش تر از بازار داخلی است، می توان به افزایش سود عملیاتی خوش بین بود. در سال قبل دو درصد محصولات صادر شد. همچنین وابستگی شرکت منابع تامین مواد اولیه خارجی نسبت به سال گذشته شش درصد افزایش یافته است و به میزان 46-54 خارجی و داخلی رسیده است.
نتیجه گیری: رقم 800ر9 ریال سطحی قوی بازدارنده از رشد خواهد بود که به نظر می رسد روند قیمتی این نقطه را نشانه رفته است. سیاست تقسیم سود مجمع سال 87 نیز با توجه به تقسیم 922 ریال به ازای هر سهم گزینه مطلوبی به نظر می رسد. در صورتی که روند قیمتی اصلاح شود، قیمت های نزدیک به 600ر8 تا 800ر8 ریال در کوتاه مدت کف قیمتی خرید دالبر است. در صورتی که سود سال 1387 را در قیمت گذاری خود لحاظ کنیم، P/E حال حاضر سهم 6/5 واحد خواهد بود که نزدیک به P/E مطلوب صنعت داروست.

  
  
<      1   2   3   4   5      >