سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] از کفاره گناهان بزرگ ، فریاد خواه را به فریاد رسیدن است ، و غمگین را آسایش بخشیدن . [نهج البلاغه]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :36
بازدید دیروز :22
کل بازدید :552880
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/10
3:29 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
بازار فلزات دنیا در یک نگاه

سرعت تغییر و تحولات فولاد در بازارهای جهانی طی سال‌های اخیر شدت گرفته به طوری که در طول یک هفته و گاه یک روز یا ساعت دامنه این نوسان بازار فولاد را دچار تحول کرده از همین رو بازرگانان و تولیدکنندگان این صنعت برای مقابله با هر گونه بحران از قبل خود را آماده کرده و با بهره‌گیری از کارشناسان خود را در مقابل هر گونه بحران ایزوله می‌کنند.

عدم‌مداخله دولت هند در قیمت‌گذاری فولاد

پاسوان، وزیر فولاد هند هفته گذشته اعلام کرد که در نحوه قیمت‌گذاری داخلی فولاد مداخله نخواهد کرد. وزیر می‌گوید ما در امر تعیین قیمت فولاد مداخله نمی‌کنیم و ماه گذشته فقط از شرکت‌های فولادسازی خود خواستیم قیمت‌های خود را 35-50/12 دلار در هر تن کاهش دهند ولی متقابلا با انتقاداتی مواجه شدیم مبنی‌بر اینکه ما اجازه نمی‌دهیم بازار خود قیمت را تعیین کند.
این بار هیچ درخواستی برای کاهش قیمت از آنان نخواهیم کرد.
فولادسازان هندی هم‌اکنون قیمت‌های کلاف نورد گرم خود را 3000-500 روپیه در هر تن بالا برده‌اند. آقای پاسوان وزیر فولاد هند در اواسط ماه فوریه از شرکت‌ها خواست که از 2000 روپیه در هر تن افزایش قیمت خود چشم‌پوشی کنند. بعضی از فولادسازان دولتی بنا به درخواست وزیر، قیمت‌های خود را 1000-500 روپیه کاهش دادند. اما فولادسازان خصوصی این کار را نکردند.
آقای پاسوان اضافه نمود که فولادسازان داخلی 30درصد تولید داخلی را در اختیار دارند و بر همین اساس وزیر در شرایطی نیست که بتواند روی قیمت‌های فولاد تاثیر بگذارد.
پسوان می‌گوید ما می‌توانیم از شرکت‌های تحت‌پوشش خود بخواهیم که قیمت‌های خود را کاهش ولی این اقدام کاری برای ما نمی‌تواند بکند چون فولادسازان خصوصی دستورات ما را اجرا نخواهند کرد.
در این صورت این تجار هستند که از این اقدام، بهره‌مند خواهند گردید ولی مصرف‌کننده می‌بایستی فولاد را به قیمت بازار آزاد بخرد. دولت از هر دو طرف ضربه خواهد خورد و هم‌زمان متضرر خواهیم شد و در نتیجه قادر به تهیه مواد یا فولاد ارزان برای مشتریان خود نخواهیم شد.
آقای پسوان می‌گوید که قیمت مواد اولیه بالا رفته است و در نتیجه فولادسازان باید هزینه‌های بالای خود را جبران کنند.

هجوم مجدد چینی‌ها به اروپا

تولیدکنندگان ورق سنگین چینی مجددا می‌خواهند به بازار اروپا روی آورند چون افزایش قیمت‌های داخلی بعضی از خریداران را مجبور ساخته است به قمار واردات از کشورهای خارجی دست بزنند.
تجار گزارش می‌کنند که سفارشاتی را برای خرید ورق سنگین جهت تحویل در ماه مارس به دو کارخانه چینی ارائه داده‌اند، چون تولیدکنندگان جنوب اروپا قیمت‌های پایه خود را به 800یورو در هر تن رسانیده‌اند.
یک تاجر اروپایی اعلام نمود که 5000 تن محصول از یک کارخانه در استان Tianjin به قیمت 730 یورو در هر تن برای تحویل در ماه ژوئن خریده است.
خریداران هنوز آماده خرید به این سطح قیمت‌ها نیستند ولی اگر قیمت داخلی 50 یورو در هر تن افزایش پیدا کند، آنان اقدام به خرید از خارج خواهند نمود. تجار اکثرا می‌گویند که قیمت‌ها افزایش بیشتر پیا خواهد کرد.

رشد سهم فولاد ضدزنگ آمریکا

افزایش قیمت کرم موجب آزار مصرف‌کنندگان فولاد ضدزنگ در آمریکای شمالی شده است. اکثر معادن آفریقای جنوبی که بیشترین فروکروم را به بازارهای جهانی صادر می‌کنند از میزان تولید خود می‌کاهند چون با کمبود برق مواجهند و در نتیجه موجب بالا رفتن قیمت‌های فولاد ضدزنگ در آمریکای شمالی شده است.
قیمت فولاد ضدزنگ پرکروم نسبت به چند ماه گذشته افزایش یافته است و امکان افزایش بیشتر قیمت‌های آن وجود دارد. افزایش قیمت محصولات تخت فولاد ضدزنگ آمریکا در ماه آوریل براساس قیمت مواد اولیه در ماه فوریه به طور متوسط 4705/1دلار در هر پوند برای گرید 304 (98/5 سنت افزایش)، 4137/2دلار برای گرید 316 (49/6 سنت افزایش) و 78/41 سنت برای گرید 430 (2/4 سنت افزایش) می‌باشد.

بیشترین افزایش قیمت میلگرد ساختمانی ترکیه

قیمت‌های صادراتی میلگرد ترکیه به دلیل افزایش تقاضا در منطقه خلیج‌فارس و افزایش بیشتر صادرات تجار برای تولید ماه آوریل به بالاترین سطح خود رسیده است.
قیمت‌های صادراتی میلگرد ساختمانی هر تن فوب برای تولید ماه آوریل و حمل در ماه مه به قیمت 850-830 دلار در هر تن سفارش شده است.
دست‌اندرکاران بازار می‌گویند که این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها در ماه‌های آتی به 1000دلار در هر تن برسد چون تقاضای بخش ساختمانی بالا است. آخرین قیمت‌های صادرات ترکیه مربوط به خاورمیانه است که تقاضای میلگرد ساختمانی ترکیه آن بسیار بالا است. تجار ترک می‌گویند دلیلی وجود ندارد که قیمت‌ها افزایش بیشتری نداشته باشد.

افزایش قیمت‌های داخلی کلاف نورد گرم اروپا

قیمت‌های معاملاتی داخلی اروپا برای کلاف نورد گرم در ظرف دو هفته گذشته هر تن 92دلار با وجود عدم تقاضای بالا برای آن افزایش یافته است.
در هفته گذشته قیمت پیشنهادی در منطقه 670-660 یورو در هر تن بوده است اما نکته جالب توجه این است که با وجود عدم افزایش تقاضا قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.
یک تاجر می‌گوید، مشتریان ما واقعا نمی‌دانند چه اتفاقی می‌افتد و آنان سعی دارند به جای سفارش‌ها، حجم بالا، تناژهای کوچک‌تری را خریداری کنند. اما همیشه موجودی انبارها جلوتر از شروع فصل فعالیت‌های بالا کاهش پیدا می‌کند و دیر یا زود آنان برای خرید به بازار روی خواهند آورد.
تاجر دیگری می‌گفت که او معتقد است که قیمت‌های فولاد در سراسر جهان به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه سیر صعودی به خود گرفته است. از طرف دیگر می‌گویند برخی از کارخانه‌های اروپایی نیز به دلیل نگه داشتن قیمت‌ها در اوج از میزان تولیدات خود می‌کاهند.
اما کلاف گرم وارداتی نیز قیمت‌های خود را در سطح 620-600دلار در هر تن بالا نگه داشته است.

عدم کاهش قیمت نرمه سنگ‌آهن هند

پیش‌بینی می‌شود که با وجود خبرهای غیرمنتظره مبنی بر اینکه هند رژیم مالیاتی صادراتی خود را افزایش نخواهد داد، قیمت‌های صادراتی نرمه سنگ‌آهن هند احتمالا بیش از 5دلار در هر تن کاهش پیدا نکنند.
هند تصمیم گرفت که مالیات بر صادرات سنگ‌اهن خود با عیار بالای 62 درصد را 300 روپیه (50/7دلار) در هر تن و برای سنگ‌آهن با عیار زیر 62درصد را 50 روپیه در هر تن نگهدارد و این تصمیم پیش‌بینی‌های اعمال 15-10درصدی مالیات را دچار سردرگمی کرده است.
این خبرها کاملا غیرمنتظره است. قبل از اول ماه مارس اکثرا مطمئن بودند که تغییر مالیات بر صادرات سنگ‌آهن 10درصد باشد ولی پس از آن چیزی که اتفاق افتاد این بود که تغییری نداشت. تصمیم هند نشان داد که مذاکرات بین شرکت‌های معدنی سنگ‌آهن و تجار این بار نسبت به نظر مقامات رسمی دولتی ارجحیت داشته است.
صبحت بر سر این بود که قیمت‌های پیشنهادی هند پیشاپیش تغییر پیش‌بینی شده در مالیات را مدنظر قرار داده بود که می‌‌توانست موجب افزایش بار مالیاتی آن گردد.
اما بعید به نظر می‌رسد که این تصمیم بتواند بیش از 5دلار در هر تن قیمت‌ها را کاهش دهد چون قیمت‌های بالای کنونی نسبت به پیش‌بینی‌ها نمایانگر بهتر عرضه و تقاضای کنونی آن است. قیمت نرمه با عیار 5/63-63درصد هر تن cfr بازار نقد آن 200-192دلار است.

افزایش 200درصدی قیمت ذغال کک‌شو

شرکت معدنی Xstrata در نظر دارد قیمت زغال کک‌شو را در قراردادهای سالانه خود بیش از سه برابر افزایش دهد و قیمتی خواهد بود که اخیرا در بازار نقد دادوستد می‌شود.
قیمت نقد زغال کک شو حدود 335 دلار در هر تن است و احتمالا شاخص بهتری است لذا این که قیمت‌های سالانه قراردادی در سال 2008 به چه سطحی خواهد رسید. محموله‌های نقدی زغال کک شو هر تن فوب 270 دلار فروخته شده است اما بعضی از تحلیل گران معتقدند که قیمت‌های قراردادی امسال نباید بیش از 300دلار در هر تن باشد.
گفته می‌شود یک محموله هر تن فوب 330 دلار از استرالیا به هند فروخته شده است و به ژاپن هم به همین قمیت فروخته شده است.
احتمالا میانگین قیمت در بازار در حدود 100 دلار در هر تن کمتر از 330 دلار است. پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌های نقد در هفته های آتی افزایش پیدا کند و خریداران با نوعی ترس به بازار روی خواهند آورد که در نهایت میانگین قیمت‌ها بالا خواهد رفت.

افزایش قیمت آهن قراضه

اخیرا خریداران ترکیه بیش از 500 دلار در هر تن برای آهن قراضه مرغوب پول می‌پردازند. هم‌اکنون ترک‌ها چندین محموله دریایی قراضه برای حمل در ماه آوریل از اروپا سفارش داده‌اند که قیمت‌های آن در ظرف دو هفته گذشته 30 دلار در هر تن بالا رفته است.
گزارش شده است که ترکیه از شمال اروپا یک محموله قراضه دم قیچی مخلوط را 505 دلار در هر تن CFR خریده است. آخرین قیمت‌های قراضه HMS182 هر تن حدود 490-485 دلار CFR اعلام شده است.

مداخله دولت چین برای کنترل افزایش قیمت فولاد

این احتمال وجود دارد که امسال دولت چین برای محدود کردن افزایش قیمت فولاد در بازار این کالا مداخله نماید.
نخست وزیر چین آقای WEN در کنگره ملی خلق چین در پکن اعلام نموده است که امسال از اولویت‌های دولت مبارزه با تورم و کنترل رشد اقتصادی است و به همین منظور نظارت بر بازار و قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.
اشاره خاصی به نوع محصول فولادی نشده است ولی به هر حال قراین حاکی از این است که دولت می‌خواهد مستقیما در مهار افزایش قیمت فولاد در بازار مداخله کند.
یک منبع خبری می‌گوید: مداخله دولت می‌تواند به شکل اسناد رسمی باشد مبنی بر این که دولت می‌تواند با استفاده از نفوذ پرقدرت خود بر بخش فولاد افزایش قیمت‌ها را متوقف کند و مستقیما کنترل رسمی قیمت را اعمال نکند.
پکن صادرات آلومینیوم خود را کنترل می‌کند
تحلیل گران اقتصادی و دست‌اندرکاران بازار می‌گویند چین به دنبال کنترل صادرات محصولات نهایی آلومینیومی است.
اما بعید است که بتواند در کوتاه مدت صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا را محدود کند.
پس از آن که دولت 15درصد مالیات بر صادرات فلز آلومینیوم اعمال نمود، تولید کنندگان آلومینیوم اقدام به نصب واحدهای پایین دستی برای تولید محصولات غیر نهایی نمودند تا تولیدات خود را به بازار داخلی بفروشند.
این اقدام موجب گردید که تا حدی صادرات آلومینیوم محدودتر گردد. سایر اقدامات نیز به زودی آغاز خواهد گردید که می‌توان به لغو مشوق‌های صادراتی لوله‌های آلومینیومی (حذف تخفیف مالیات بر صادرات محصولات باارزش افزوده بالاتر) و اعمال 15درصدی مالیات بر مفتول و میلگرد آلومینیومی اشاره نمود. اما در حال حاضر شایعات دیگری وجود دارد که صادرات محصولات نیمه نهایی نیز متوقف خواهد شد.
تجار می‌گویند نمی‌دانیم که این شایعات چه موقع تحقق خواهد یافت اما به هر حال دولت صادرات محصولات نیمه نهایی آلومینیوم را کنترل خواهد نمود که قاعدتا امسال آن را مشخص می‌کند. انتظار می‌رود که چین در نهایت مشوق‌های صادراتی را لغو کند اما دست‌اندرکاران بازار می‌گویند انتظار نمی‌رود که پکن بتواند در آینده نزدیک این اقدام را برای کنترل صادرات ورق، تسمه، فویل و لوله آلومینیومی نیز انجام دهد.

افزایش هزینه‌ها مانع پیشرفت پروژه‌های صنعت آلومینیوم

کارشناسان می‌گویند ادغام سریع در صنایع فلزی و معدنی و افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند مانع پیشرفت پروژه‌های جدید و پروژه‌های مهم تصفیه آلومینا و استخراج بوکسیت گردد.
شرکت تولید کننده آلومینیوم HYDRO متعلق به نروژ در نظر دارد با شرکت VALE برزیل یک واحد تصفیه آلومینا به ظرفیت 4/7میلیون تن در سال به صورت سرمایه‌گذاری مشترک احداث نمایند. با بالا رفتن هزینه‌های پروژه‌ها و افت قیمت آلومینا پیشرفت پروژه‌های جدید متوقف خواهد شد و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری محتاطانه عمل خواهند کرد.
__________________

  
  
زغال سنگ نگین طبس

شرکت در یک نگاه

در راستای سیاست های برنامه دوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و به منظور تامین زغال سنگ کک شو مورد نیاز صنعت فولاد کشور از اواخر سال 1376 واگذاری بخشی از معادن زغال سنگ طبس که عملیات اکتشافی آن ها به اتمام رسیده بود، مطرح و از طرف شرکت ملی فولاد ایران به مزایده گذاشته شد. در این بین شرکت تکادو و شرکت های اقماری با هدف کاهش ارزبری صنعت فولاد و قطع وابستگی به خارج کشور، در مزایده مزبور شرکت کرده که پس از برنده شدن، تمامی حقوق مربوط به بهره برداری از معادن فوق الذکر را به شرکت زغال سنگ نگین طبس که درتاریخ 9 اردیبهشت 78 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی اصفهان به ثبت رسیده بود واگذار کرد. این شرکت به عنوان اولین و تنها شرکت تولیدکننده زغال سنگ کک شو پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار شناخته شد و در تاریخ 27 اسفند 1382 اولین نوبت معامله سهام شرکت در تالار فرعی بورس به انجام رسید.

وضعیت کارخانه فرآوری

این کارخانه اولین واحد پیشرفته فرآوری زغال سنگ در ایران و خاورمیانه است، تجهیزات نصب شده در کارخانه از دو بخش (داخلی و خارجی) تهیه شده که بخش خارجی آن از کشورهای آفریقای جنوبی، اسپانیا و هندوستان فراهم شده است. پس از انجام کلیه امور، مطالعات ساخت و ساز کارخانه از اردیبهشت ماه سال 81 آغاز شده و در خرداد ماه سال 82 وارد مرحله راه اندازی مرحله سرد و گرم شد و همچنین در مرداد ماه سال 82 بهره برداری آزمایشی از کارخانه شروع شد که پس از آن با فعالیت های فراوان و بی دریغ در شرکت، اولین محموله در آذرماه همان سال به مقصد ذوب آهن اصفهان ارسال شد.
فعالیت اصلی شرکت، استخراج زغال سنگ از نوع کک شو بوده که در حال حاضر از معادن شماره دو و یال شمالی معدن سه معادن پروده واقع در کیلومتر 80 جنوب شهرستان طبس استحصال می شود. وسعت معادن واگذار شده وهمچنین ذخایر برآوردی هر یک از معادن متفاوت بوده به نحوی که معدن شماره دو و یال شمالی معدن سه دارای مساحت تقریبی به ترتیب 1000 و000ر2 مترمربع و با ذخایر برآوردی 3/2 و 1/1 میلیون تن هستند. هر دو معدن در منطقه پروده (نام یک آبادی در شهرستان طبس) واقع شده است.

سرمایه گذاری ها

به منظور افزایش میزان سوددهی و مشارکت در ارزش افزوده ناشی از تبدیل زغال خام به زغال سنگ کنسانتره، اقدام به خرید 20 درصد از کل سهام شرکت فرآوری زغال سنگ پروده طبس شده است تا ضمن برخورداری از سود شرکت مزبور، پاره ای از هزینه های عمده شرکت از قبیل هزینه حمل و شست وشو از طریق فروش زغال سنگ خام، حذف یا به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یابد. ضمنا شرکت در سال مالی گذشته مقدار 000ر000ر1 از سهام شرکت تکافر سپاهان (زغال سنگ معدن چشمه پودنه کرمان)را خریده است و در نظر دارد درصد بیش تری از سهام معدن مذکور را خریداری کند.

تولید فروش

شرکت در سال مالی گذشته موفق به تولید 4/189 هزار تن کک شده است. شرکت تولید سال 87 را 165 هزار تن برآورد کرده است که نشان از 13 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال جاری است. هر تن کک به نرخ 535 هزار و 757 ریال برای سال 78 است. این میزان در سال جاری 439 هزار و 779 ریال بوده است.
پس از افزایش سرمایه در سال 85، روند قیمتی سهم طی سال های 85 و 86 تقریبا بدون نوسان بوده است. پیش بینی قیمت سهام این شرکت در سال آینده با توجه به نحوه افزایش عایدی به همین منوال خواهد بود. البته در صورتی که شرکت نسبت به خرید معادن جدید اقدام کند به صورتی که مستقیما بر عایدی هر سهم تاثیرگذار باشد، می توان به رشد امیدوارکننده قیمت سهم خوش بین بود. به گفته مدیر عامل نگین طبس این شرکت در سال آینده به دنبال معادن جدیدی جهت خریداری است و در همین خصوص گزینه های متعددی مدنظر هیات است که بررسی پیرامون آنها ادامه دارد. شرکت هیچ گونه طرحی که منجر به افزایش تناژ تولیدی و افزایش میزان استحصال از معدن پرورده شود را در دستور کار ندارد و یا نسبت به اعلام آن اقدامی نکرده است. با توجه به زیر زمینی بودن معدن، ظرفیت بهره برداری نیز محدود خواهد بود. با توجه به آن که سازمان ملی فولاد ایران مالک معدن و نگین طبس بهره بردار است و سوخت کک وارد کارخانه های فولادسازی داخلی می شود، قیمت فروش هر تن کک همانند سنگ آهن قیمتی ثابت و دستوری است. با توجه به عدم وجود نوسان قیمتی در فروش محصولات، تنها راه پیش روی شرکت در جهت افزایش عایدی و کنترل هزینه های عملیاتی است. بهای تمام شده کالای تولیدی در سال 87 نسبت به سال قبل، هفت میلیارد ریال رشد داشته است که شرکت این رشد را به دلیل افزایش هزینه ها و گنجاندن نرخ تورم در برآورد خود عنوان کرده است. درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها که هشت درصد فروش کل را شامل می شود ناشی از سرمایه گذاری در سهام فرآوری زغال سنگ پرورده است که به کاهش هزینه ها کمک می کند. همچنین سرمایه گذاری در سهام شرکت تکافر سپاهان (زغال سنگ معدن چشمه پودنه کرمان)، می تواند موقعیت بنیادین شرکت از نظر تامین مواد واگذاری بخشی از فعالیت ها به شرکت های زیرمجموعه را تحکیم بخشد و به تبع آن سود عملیاتی را افزایش دهد. همچنین شرکت به مدت 12 سال از پرداخت مالیات معاف خواهد بود. با توجه به آنکه شرکت برآورد خود از تولید را بدبینانه و بهای تمام شده کالای تولیدی و هزینه های عملیاتی را تا حدامکان بالا برآورد کرده است، با این تفاسیر متعاقبا شرکت قادر است در پایان سال مالی 87 سود هر سهم خود را تا 1443 ریال ارتقا دهد.
__________________

87/1/11::: 8:0 ع
نظر()
  
  
صنعت سیمان

گروهی از کارشناسان معتقدند در کنار بحث خروج سیمان از سبد حمایتی وآزاد سازی قیمت آن باید نرخ انرژی مصرفی شرکت های این گروه را نیز بدون در نظر گرفتن یارانه محاسبه کرد و خلاصه این که این شرکت ها باید در شرایطی که میزان تولید و مصرف سیمان برابر با واردات وصادرات این محصول آزاد باشد را مورد تجزیه وتحلیل قرار داد.شاید فعلا این شرایط وجود نداشته باشد اما با توجه به افزایش تولید شرکت ها و بهره برداری از طرح های جدید در آینده ای نزدیک میزان تولید از مصرف پیشی گرفته و باقی ماندن سیمان در سبد حمایتی توجیه پذیر نیست. در سال 82 که که اوج قیمت سهام شرکت های سیمانی با دوره رونق بازار همراه بود واین صنعت به عنوان برترین صنعت بازار شناخته می شد متوسط نسبت قیمت به عایدی هرسهم این گروه بیش از 20 بود که این نسبت با توجه به ابهامات موجود به هشت کاهش یافته است که این نسبت برای شرکت های بزر گ تر و با رتبه نقدشوندگی بهتر برابر با کل بازار یعنی پنج است. آیا زمان آن فرا نرسیده است که کارشناسان بازار با فرض وجود شرایط آزادسازی قیمت ها به ارزیابی این شرکت بپردازند؟ آیا مسولان صنعت سیمان و مسوولان بازار سرمایه نمی توانند با بررسی دقیق وضعیت تولید و مصرف سیمان در کشور، وزارتخانه های مربوطه را قانع کنند که آزادسازی قیمت ها می تواند موجب انگیزه بیش تر شرکت های سیمانی برای تولید بیش تر شود؟ طی چهارسال گذشته همواره این موضوع مطرح بوده است که «با برابری تولید ومصرف، این محصول از سبد حمایتی خارج خواهد شد» ولی با وجود رشد 50 درصدی تولید این مهم صورت نگرفته در حالی که میزان رشد مصرف به مراتب کم تر از 50 درصد بوده است.
شاید عجیب به نظر برسد اما اگر جای صغری و کبرای قضیه فوق عوض شود و بگوییم «خروج سیمان از سبد حمایتی وآزاد سازی قیمت آن موجبات برابری تولید ومصرف را فراهم می آورد» بهتر است. دو دلیل افزایش انگیزه تولیدکننده و رقابت در تولید بیش تر همچنین حذف واسطه ها از جمله مهم ترین دلایل برای این گفته نسبتا عجیب است.
-
صنعت پتروشیمی

با اینکه کشور ما به لحاظ دارا بودن میزان ذخایر وتولید نفت وگاز از جمله کشورهای مطرح است، اما تعداد شرکت های پتروشیمی موجود در کشور چندان زیاد نیست وپتانسیل افزایش وجود دارد.از همین تعداد هم سهام تعداد بسیار کمی از شرکت ها در بورس عرضه شده است. نگرانی کارشناسان درباره قیمت مواد اولیه مصرفی این شرکت ها اگرچه منطقی است اما نباید فراموش کرد که این به خاطر وجود همین ابهام ها، قیمت سهام شرکت های این گروه تا این حد کاهش یافته و در صورت رفع ابهام ها وروشن شدن افق برای این صنعت شاید تحلیل گران مجبور شوند در قیمت های بالاتر از دوبرابر قیمت فعلی به بررسی سهام این گروه بپردازند.پتانسیل موجود در این صنعت ومزیت نسبی در تولید به حدی است که مسایلی از این قبیل نمی تواند افق این صنعت را با ابهام مواجه کند فقط کافی است، سرمایه گذاران فراموش نکنند که اینجا بازار سرمایه است و حداقل زمان برای بررسی فرصت ها وتهدیدهای پیش روی یک صنعت سه سال است.
-
بخش معدن

بخش معدن که همرا با گروه فلزات در سال های اخیر رشد بسیار خوبی را تجربه کرده نیز با مشکل افزایش میزان بهره مالکانه دست وپنجه نرم می کند. از آنجا که در این سال ها با فروش شرکت های بزرگ دولتی، تعداد بیش تری از سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی سهامدار این شرکت ها شده اند، هر اتفاقی در این گروه با حساسیت دنبال می شود وشاخص ها نیز تاثیر پذیری بیش تری از آن دارند. سهامداران حقیقی و به خصوص حقوقی این شرکت ها نگرانند که روند روبه رشد بهره مالکانه تا کی ادامه خواهد داشت؟ اگر چه نگرانی این گروه از سهامداران نیز منطقی است. اما آیا در سال های گذشته که شرکت های گل گهر و چادر ملو با قیمتی بیست برابر میزان سود اعلام شده مورد معامله قرار می گرفتند هیچ ابهامی در مورد آن ها وجود نداشت یا این که اطلاعات افشا نمی شد. اطلاع رسانی بیش تر و شفافیت نباید موجب نگرانی سهامداران شود. بدون شک مدیران این شرکت ها می توانند با انعقاد قرار دادهای بلند مدت نگرانی سهامداران را برطرف کنند.
-
صنعت بانکداری


اولا نرخ سود بانکی نه تنها امسال کاهش نمی یابد بلکه شاید اگر به خاطر برخی مسایل نبود، افزایش نیز می یافت.دیگر اینکه با وجود کاهش نرخ سود بانکی بانک های خصوصی با پشتوانه مدیریت صحیح و البته به خاطر نقدینگی فراوان موجود در جامعه عملکرد بسیار خوبی داشته اند. نقش بانک های خصوصی دربازار پول کشور در همین دوره کوتاه رشد چشمگیری داشته وروند روبه رشد آنها ادامه دارد.
با وجود تمامی ابهامات پیش گفته و یا مسایلی که وجود دارد و عنوان نشده است، فرصت پیش آمده برای سرمایه گذاری بسیار مناسب است ولی مسایل به راحتی قابل پیش بینی نیست. سهامداران به خاطر دارند در سالی که ریسک کلی بازار به خاطر حمله آمریکا به عراق افزایش یافته بود و سهامداران بی صبرانه منتظر اتمام تعطیلات نوروز برای فروش سهام خود بودند سال 82 یعنی سال بیش ترین رشد قیمت ها در طول عمر بورس نام گرفت.
__________________

  
  
چه گروه‌هایی از سهام در در سال 87 کدام پیشتاز خواهند بود ؟

متغیرهای اقتصادی و سیاسی دو عاملی هستند که همواره بازار سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهند. گمانه‌زنی‌ها در مورد افق آینده بازار سرمایه نشان می‌دهد که سال 87 نیز احتمالا همچون سال جاری، این متغیرها در دوره‌های زمانی متناوب بر روند بازار سرمایه موثر خواهند بود. اما با اطلاعات کنونی یک ارزیابی اولیه و کلی در مورد برخی از گروه‌ها در ادامه ارائه شده است:

1 -گروه تولیدکنندگان سنگ‌آهن: دو شرکت چادرملو و گل‌گهر در این گروه با اجرای طرح‌های توسعه در دو سال آینده، شاهد تاثیر اجرای این طرح‌ها بر سود آوری خود خواهند بود. از این لحاظ چادرملو در افق زمانی کوتاه مدت در موقعیت بهتری قرار دارد؛ زیرا طرح گندله‌سازی آن به بهره‌برداری رسیده و خط 5 (که 5/1میلیون تن به ظرفیت شرکت خواهد افزود) نیز در سال 88 به بهره‌برداری می‌رسد. شایان ذکر است چادرملو از ظرفیت 4/3میلیون تنی گندله‌سازی خود، در سال 87 تنها یک‌میلیون تن تولید و فروش را در بودجه کنونی پیش بینی کرده است. اما در مورد گل گهر، دوران اوج سودآوری این شرکت احتمالا با سال 88 و آغاز بهره‌برداری از افزایش ظرفیت یک‌‌میلیون تنی و گندله‌سازی مقارن خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که در سال 87 انتظارات از سهام این شرکت‌ها و هلدینگ آنها (امید و معادن و فلزات) همچنان بالا است که این مساله به صورت اختلاف P/E با میانگین بازار خود را نشان خواهد داد.
2 - گروه فولاد: شرکت‌های سه‌گانه اصلی این گروه (مبارکه، خوزستان و خراسان) احتمالا سال 87 را بدون تغییر در ظرفیت تولید به پایان خواهند برد، بنابراین افزایش سودآوری آنها به رشد قیمت‌های فروش وابسته است. در این گروه، فولاد مبارکه شرکتی است که انتظار رشد قیمت فروش محصولات در مورد آن وجود دارد. مبارکه بودجه 87 خود را بر مبنای ورق گرم 693 تومانی و ورق سرد 739 تومانی ارائه کرده است.
محاسبات نشان می‌دهد که اگر به عنوان مثال قیمت فروش محصولات گرم مبارکه با افزایش 100تومانی در کل سال 87 مواجه شود، سود هر سهم بیش از 21تومان از این بابت تاثیر مثبت خواهد پذیرفت. همچنین اگر تمامی محصولات شرکت افزایش میانگین 100 تومانی در قیمت فروش را شاهد باشند، در این صورت سود خالص هر سهم حدود 30 تومان نسبت به پیش‌بینی کنونی (60 تومان) قابلیت رشد دارد. گفتنی است در معاملات اخیر در بورس فلزات، ورق گرم و سرد مبارکه حدود 760 تومان معامله شده که با توجه به رشد قیمت‌های جهانی، انتظار افزایش قیمت بیشتر محصولات مبارکه وجود دارد. فولاد خوزستان و خراسان نیز مطمئنا با افزایش قیمت شمش و میلگرد شاهد رشد سودآوری خواهند بود.
3 - گروه استخراج کنندگان مواد معدنی: ملی مس در این گروه سود 1114 ریالی سال 87 را بر مبنای قیمت جهانی 6300 دلاری مس اعلام نموده است. محاسبات نشان می‌دهد که هر 1000 دلار افزایش قیمت میانگین فروش، حدود 32 تومان بر سود خالص هر سهم اضافه خواهد کرد. ضمن آنکه «فملی» احتمالا در بهار در موقعیت تعدیل مثبت 10‌درصدی سود سال 86 نیز قرار دارد. اما گروه تولید کنندگان روی به واسطه استفاده از خاک کم عیار و کاهش قیمت‌های جهانی احتمالا با مشکلاتی جهت رشد سودآوری مواجه خواهند بود.
4 - گروه دارویی: بر مبنای شواهد تاریخی، سهام این گروه همواره در برابر ریسک‌های محیطی بازار از مقاومت بیشتری برخوردار بوده‌اند، ضمن آنکه به واسطه طرح‌های توسعه و افزایش مکرر قیمت‌های فروش از جمله سهام رشدی محسوب می‌شوند. در این گروه برخی شرکت‌ها برمبنای گزارشات حسابرسی شده، آثار فروش برخی اقلام داروهای جدید را در سال 87 در بودجه خود لحاظ نکرده‌اند، که این مساله در کنار افزایش قیمت دارو احتمالا امکان تعدیل سود شرکت‌های این گروه را فراهم خواهد کرد.
5 - گروه پتروشیمی: در این گروه شرکت‌هایی که خوراک گازی دارند و از لحاظ موقعیت جغرافیایی نزدیک به خلیج فارس هستند، موقعیت مناسب تری نسبت به سایرین دارند. قیمت فروش فعلی محصولات خارک در این گروه (به جز متانول) فاصله معناداری با پیش‌بینی کنونی شرکت برای سال 87 دارد که در این میان رشد قیمت گوگرد، بوتان و پروپان نسبت به ارقام بودجه قابل توجه است. فن‌آوران نیز با حمایت مالکان خصوصی جدید خود در صورت شفاف سازی قیمت گاز و ثبات نسبی قیمت متانول در جهان، در موقعیت افزایش انتظارات و رشد P/E قرار دارد.
6 - گروه بانکداری: بانک‌های خصوصی به رغم شرایط پر نوسان سیاست‌های نرخ بهره در چند سال گذشته نشان داده‌اند که به واسطه مدیریت مناسب و تغییر ترکیب تسهیلات اعطایی می‌توانند رشد سودآوری خود را حفظ کنند. در این گروه بانک اقتصاد نوین بیشترین و سریع‌ترین حرکت را به سمت افزایش عقود مشارکتی در سبد تسهیلات اعطایی خود داشته است.
7 -گروه ساختمان: شرکت‌های این گروه به واسطه کمبود نقدینگی و رکود تورمی حاصل از افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر ترجیح داده اند دارایی‌های خود را حفظ کنند تا در آینده با فروش آن بازدهی مناسبی کسب کنند. همین سیاست انتظار، باعث عدم رشد سودآوری این شرکت‌ها و کاهش انتظار بازار از سهام این گروه شده است؛ در صورت تغییر این رویه، شرکت‌های ساختمانی نیز موقعیت بازگشت به کانون توجه بازار را خواهند داشت.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که برآورد فوق، تنها یک گمانه زنی بوده و تاثیر متغیرهای سیاسی و اقتصادی می‌تواند تغییرات مهمی در گروه‌های پیشتاز و وضعیت بازار سرمایه در سال 87 ایجاد کند.
  
  
چه گروه‌هایی از سهام در در سال 87 کدام پیشتاز خواهند بود ؟

متغیرهای اقتصادی و سیاسی دو عاملی هستند که همواره بازار سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهند. گمانه‌زنی‌ها در مورد افق آینده بازار سرمایه نشان می‌دهد که سال 87 نیز احتمالا همچون سال جاری، این متغیرها در دوره‌های زمانی متناوب بر روند بازار سرمایه موثر خواهند بود. اما با اطلاعات کنونی یک ارزیابی اولیه و کلی در مورد برخی از گروه‌ها در ادامه ارائه شده است:

1 -گروه تولیدکنندگان سنگ‌آهن: دو شرکت چادرملو و گل‌گهر در این گروه با اجرای طرح‌های توسعه در دو سال آینده، شاهد تاثیر اجرای این طرح‌ها بر سود آوری خود خواهند بود. از این لحاظ چادرملو در افق زمانی کوتاه مدت در موقعیت بهتری قرار دارد؛ زیرا طرح گندله‌سازی آن به بهره‌برداری رسیده و خط 5 (که 5/1میلیون تن به ظرفیت شرکت خواهد افزود) نیز در سال 88 به بهره‌برداری می‌رسد. شایان ذکر است چادرملو از ظرفیت 4/3میلیون تنی گندله‌سازی خود، در سال 87 تنها یک‌میلیون تن تولید و فروش را در بودجه کنونی پیش بینی کرده است. اما در مورد گل گهر، دوران اوج سودآوری این شرکت احتمالا با سال 88 و آغاز بهره‌برداری از افزایش ظرفیت یک‌‌میلیون تنی و گندله‌سازی مقارن خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که در سال 87 انتظارات از سهام این شرکت‌ها و هلدینگ آنها (امید و معادن و فلزات) همچنان بالا است که این مساله به صورت اختلاف P/E با میانگین بازار خود را نشان خواهد داد.
2 - گروه فولاد: شرکت‌های سه‌گانه اصلی این گروه (مبارکه، خوزستان و خراسان) احتمالا سال 87 را بدون تغییر در ظرفیت تولید به پایان خواهند برد، بنابراین افزایش سودآوری آنها به رشد قیمت‌های فروش وابسته است. در این گروه، فولاد مبارکه شرکتی است که انتظار رشد قیمت فروش محصولات در مورد آن وجود دارد. مبارکه بودجه 87 خود را بر مبنای ورق گرم 693 تومانی و ورق سرد 739 تومانی ارائه کرده است.
محاسبات نشان می‌دهد که اگر به عنوان مثال قیمت فروش محصولات گرم مبارکه با افزایش 100تومانی در کل سال 87 مواجه شود، سود هر سهم بیش از 21تومان از این بابت تاثیر مثبت خواهد پذیرفت. همچنین اگر تمامی محصولات شرکت افزایش میانگین 100 تومانی در قیمت فروش را شاهد باشند، در این صورت سود خالص هر سهم حدود 30 تومان نسبت به پیش‌بینی کنونی (60 تومان) قابلیت رشد دارد. گفتنی است در معاملات اخیر در بورس فلزات، ورق گرم و سرد مبارکه حدود 760 تومان معامله شده که با توجه به رشد قیمت‌های جهانی، انتظار افزایش قیمت بیشتر محصولات مبارکه وجود دارد. فولاد خوزستان و خراسان نیز مطمئنا با افزایش قیمت شمش و میلگرد شاهد رشد سودآوری خواهند بود.
3 - گروه استخراج کنندگان مواد معدنی: ملی مس در این گروه سود 1114 ریالی سال 87 را بر مبنای قیمت جهانی 6300 دلاری مس اعلام نموده است. محاسبات نشان می‌دهد که هر 1000 دلار افزایش قیمت میانگین فروش، حدود 32 تومان بر سود خالص هر سهم اضافه خواهد کرد. ضمن آنکه «فملی» احتمالا در بهار در موقعیت تعدیل مثبت 10‌درصدی سود سال 86 نیز قرار دارد. اما گروه تولید کنندگان روی به واسطه استفاده از خاک کم عیار و کاهش قیمت‌های جهانی احتمالا با مشکلاتی جهت رشد سودآوری مواجه خواهند بود.
4 - گروه دارویی: بر مبنای شواهد تاریخی، سهام این گروه همواره در برابر ریسک‌های محیطی بازار از مقاومت بیشتری برخوردار بوده‌اند، ضمن آنکه به واسطه طرح‌های توسعه و افزایش مکرر قیمت‌های فروش از جمله سهام رشدی محسوب می‌شوند. در این گروه برخی شرکت‌ها برمبنای گزارشات حسابرسی شده، آثار فروش برخی اقلام داروهای جدید را در سال 87 در بودجه خود لحاظ نکرده‌اند، که این مساله در کنار افزایش قیمت دارو احتمالا امکان تعدیل سود شرکت‌های این گروه را فراهم خواهد کرد.
5 - گروه پتروشیمی: در این گروه شرکت‌هایی که خوراک گازی دارند و از لحاظ موقعیت جغرافیایی نزدیک به خلیج فارس هستند، موقعیت مناسب تری نسبت به سایرین دارند. قیمت فروش فعلی محصولات خارک در این گروه (به جز متانول) فاصله معناداری با پیش‌بینی کنونی شرکت برای سال 87 دارد که در این میان رشد قیمت گوگرد، بوتان و پروپان نسبت به ارقام بودجه قابل توجه است. فن‌آوران نیز با حمایت مالکان خصوصی جدید خود در صورت شفاف سازی قیمت گاز و ثبات نسبی قیمت متانول در جهان، در موقعیت افزایش انتظارات و رشد P/E قرار دارد.
6 - گروه بانکداری: بانک‌های خصوصی به رغم شرایط پر نوسان سیاست‌های نرخ بهره در چند سال گذشته نشان داده‌اند که به واسطه مدیریت مناسب و تغییر ترکیب تسهیلات اعطایی می‌توانند رشد سودآوری خود را حفظ کنند. در این گروه بانک اقتصاد نوین بیشترین و سریع‌ترین حرکت را به سمت افزایش عقود مشارکتی در سبد تسهیلات اعطایی خود داشته است.
7 -گروه ساختمان: شرکت‌های این گروه به واسطه کمبود نقدینگی و رکود تورمی حاصل از افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر ترجیح داده اند دارایی‌های خود را حفظ کنند تا در آینده با فروش آن بازدهی مناسبی کسب کنند. همین سیاست انتظار، باعث عدم رشد سودآوری این شرکت‌ها و کاهش انتظار بازار از سهام این گروه شده است؛ در صورت تغییر این رویه، شرکت‌های ساختمانی نیز موقعیت بازگشت به کانون توجه بازار را خواهند داشت.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که برآورد فوق، تنها یک گمانه زنی بوده و تاثیر متغیرهای سیاسی و اقتصادی می‌تواند تغییرات مهمی در گروه‌های پیشتاز و وضعیت بازار سرمایه در سال 87 ایجاد کند.
  
  
<      1   2   3   4   5      >