سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برای آدمی زشت است که عملش از دانشش کمتر باشد و کردارش به گفتارش نرسد . [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :18
کل بازدید :553411
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/28
12:0 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
زغال سنگ نگین طبس

شرکت در یک نگاه

در راستای سیاست های برنامه دوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و به منظور تامین زغال سنگ کک شو مورد نیاز صنعت فولاد کشور از اواخر سال 1376 واگذاری بخشی از معادن زغال سنگ طبس که عملیات اکتشافی آن ها به اتمام رسیده بود، مطرح و از طرف شرکت ملی فولاد ایران به مزایده گذاشته شد. در این بین شرکت تکادو و شرکت های اقماری با هدف کاهش ارزبری صنعت فولاد و قطع وابستگی به خارج کشور، در مزایده مزبور شرکت کرده که پس از برنده شدن، تمامی حقوق مربوط به بهره برداری از معادن فوق الذکر را به شرکت زغال سنگ نگین طبس که درتاریخ 9 اردیبهشت 78 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی اصفهان به ثبت رسیده بود واگذار کرد. این شرکت به عنوان اولین و تنها شرکت تولیدکننده زغال سنگ کک شو پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار شناخته شد و در تاریخ 27 اسفند 1382 اولین نوبت معامله سهام شرکت در تالار فرعی بورس به انجام رسید.

وضعیت کارخانه فرآوری

این کارخانه اولین واحد پیشرفته فرآوری زغال سنگ در ایران و خاورمیانه است، تجهیزات نصب شده در کارخانه از دو بخش (داخلی و خارجی) تهیه شده که بخش خارجی آن از کشورهای آفریقای جنوبی، اسپانیا و هندوستان فراهم شده است. پس از انجام کلیه امور، مطالعات ساخت و ساز کارخانه از اردیبهشت ماه سال 81 آغاز شده و در خرداد ماه سال 82 وارد مرحله راه اندازی مرحله سرد و گرم شد و همچنین در مرداد ماه سال 82 بهره برداری آزمایشی از کارخانه شروع شد که پس از آن با فعالیت های فراوان و بی دریغ در شرکت، اولین محموله در آذرماه همان سال به مقصد ذوب آهن اصفهان ارسال شد.
فعالیت اصلی شرکت، استخراج زغال سنگ از نوع کک شو بوده که در حال حاضر از معادن شماره دو و یال شمالی معدن سه معادن پروده واقع در کیلومتر 80 جنوب شهرستان طبس استحصال می شود. وسعت معادن واگذار شده وهمچنین ذخایر برآوردی هر یک از معادن متفاوت بوده به نحوی که معدن شماره دو و یال شمالی معدن سه دارای مساحت تقریبی به ترتیب 1000 و000ر2 مترمربع و با ذخایر برآوردی 3/2 و 1/1 میلیون تن هستند. هر دو معدن در منطقه پروده (نام یک آبادی در شهرستان طبس) واقع شده است.

سرمایه گذاری ها

به منظور افزایش میزان سوددهی و مشارکت در ارزش افزوده ناشی از تبدیل زغال خام به زغال سنگ کنسانتره، اقدام به خرید 20 درصد از کل سهام شرکت فرآوری زغال سنگ پروده طبس شده است تا ضمن برخورداری از سود شرکت مزبور، پاره ای از هزینه های عمده شرکت از قبیل هزینه حمل و شست وشو از طریق فروش زغال سنگ خام، حذف یا به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یابد. ضمنا شرکت در سال مالی گذشته مقدار 000ر000ر1 از سهام شرکت تکافر سپاهان (زغال سنگ معدن چشمه پودنه کرمان)را خریده است و در نظر دارد درصد بیش تری از سهام معدن مذکور را خریداری کند.

تولید فروش

شرکت در سال مالی گذشته موفق به تولید 4/189 هزار تن کک شده است. شرکت تولید سال 87 را 165 هزار تن برآورد کرده است که نشان از 13 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال جاری است. هر تن کک به نرخ 535 هزار و 757 ریال برای سال 78 است. این میزان در سال جاری 439 هزار و 779 ریال بوده است.
پس از افزایش سرمایه در سال 85، روند قیمتی سهم طی سال های 85 و 86 تقریبا بدون نوسان بوده است. پیش بینی قیمت سهام این شرکت در سال آینده با توجه به نحوه افزایش عایدی به همین منوال خواهد بود. البته در صورتی که شرکت نسبت به خرید معادن جدید اقدام کند به صورتی که مستقیما بر عایدی هر سهم تاثیرگذار باشد، می توان به رشد امیدوارکننده قیمت سهم خوش بین بود. به گفته مدیر عامل نگین طبس این شرکت در سال آینده به دنبال معادن جدیدی جهت خریداری است و در همین خصوص گزینه های متعددی مدنظر هیات است که بررسی پیرامون آنها ادامه دارد. شرکت هیچ گونه طرحی که منجر به افزایش تناژ تولیدی و افزایش میزان استحصال از معدن پرورده شود را در دستور کار ندارد و یا نسبت به اعلام آن اقدامی نکرده است. با توجه به زیر زمینی بودن معدن، ظرفیت بهره برداری نیز محدود خواهد بود. با توجه به آن که سازمان ملی فولاد ایران مالک معدن و نگین طبس بهره بردار است و سوخت کک وارد کارخانه های فولادسازی داخلی می شود، قیمت فروش هر تن کک همانند سنگ آهن قیمتی ثابت و دستوری است. با توجه به عدم وجود نوسان قیمتی در فروش محصولات، تنها راه پیش روی شرکت در جهت افزایش عایدی و کنترل هزینه های عملیاتی است. بهای تمام شده کالای تولیدی در سال 87 نسبت به سال قبل، هفت میلیارد ریال رشد داشته است که شرکت این رشد را به دلیل افزایش هزینه ها و گنجاندن نرخ تورم در برآورد خود عنوان کرده است. درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها که هشت درصد فروش کل را شامل می شود ناشی از سرمایه گذاری در سهام فرآوری زغال سنگ پرورده است که به کاهش هزینه ها کمک می کند. همچنین سرمایه گذاری در سهام شرکت تکافر سپاهان (زغال سنگ معدن چشمه پودنه کرمان)، می تواند موقعیت بنیادین شرکت از نظر تامین مواد واگذاری بخشی از فعالیت ها به شرکت های زیرمجموعه را تحکیم بخشد و به تبع آن سود عملیاتی را افزایش دهد. همچنین شرکت به مدت 12 سال از پرداخت مالیات معاف خواهد بود. با توجه به آنکه شرکت برآورد خود از تولید را بدبینانه و بهای تمام شده کالای تولیدی و هزینه های عملیاتی را تا حدامکان بالا برآورد کرده است، با این تفاسیر متعاقبا شرکت قادر است در پایان سال مالی 87 سود هر سهم خود را تا 1443 ریال ارتقا دهد.
__________________

87/1/11::: 8:0 ع
نظر()