سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون دانشمند بمیرد، همه چیز حتی ماهیان در دریا بر او بگریند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :18
کل بازدید :553415
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/28
12:51 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
صنعت سیمان

گروهی از کارشناسان معتقدند در کنار بحث خروج سیمان از سبد حمایتی وآزاد سازی قیمت آن باید نرخ انرژی مصرفی شرکت های این گروه را نیز بدون در نظر گرفتن یارانه محاسبه کرد و خلاصه این که این شرکت ها باید در شرایطی که میزان تولید و مصرف سیمان برابر با واردات وصادرات این محصول آزاد باشد را مورد تجزیه وتحلیل قرار داد.شاید فعلا این شرایط وجود نداشته باشد اما با توجه به افزایش تولید شرکت ها و بهره برداری از طرح های جدید در آینده ای نزدیک میزان تولید از مصرف پیشی گرفته و باقی ماندن سیمان در سبد حمایتی توجیه پذیر نیست. در سال 82 که که اوج قیمت سهام شرکت های سیمانی با دوره رونق بازار همراه بود واین صنعت به عنوان برترین صنعت بازار شناخته می شد متوسط نسبت قیمت به عایدی هرسهم این گروه بیش از 20 بود که این نسبت با توجه به ابهامات موجود به هشت کاهش یافته است که این نسبت برای شرکت های بزر گ تر و با رتبه نقدشوندگی بهتر برابر با کل بازار یعنی پنج است. آیا زمان آن فرا نرسیده است که کارشناسان بازار با فرض وجود شرایط آزادسازی قیمت ها به ارزیابی این شرکت بپردازند؟ آیا مسولان صنعت سیمان و مسوولان بازار سرمایه نمی توانند با بررسی دقیق وضعیت تولید و مصرف سیمان در کشور، وزارتخانه های مربوطه را قانع کنند که آزادسازی قیمت ها می تواند موجب انگیزه بیش تر شرکت های سیمانی برای تولید بیش تر شود؟ طی چهارسال گذشته همواره این موضوع مطرح بوده است که «با برابری تولید ومصرف، این محصول از سبد حمایتی خارج خواهد شد» ولی با وجود رشد 50 درصدی تولید این مهم صورت نگرفته در حالی که میزان رشد مصرف به مراتب کم تر از 50 درصد بوده است.
شاید عجیب به نظر برسد اما اگر جای صغری و کبرای قضیه فوق عوض شود و بگوییم «خروج سیمان از سبد حمایتی وآزاد سازی قیمت آن موجبات برابری تولید ومصرف را فراهم می آورد» بهتر است. دو دلیل افزایش انگیزه تولیدکننده و رقابت در تولید بیش تر همچنین حذف واسطه ها از جمله مهم ترین دلایل برای این گفته نسبتا عجیب است.
-
صنعت پتروشیمی

با اینکه کشور ما به لحاظ دارا بودن میزان ذخایر وتولید نفت وگاز از جمله کشورهای مطرح است، اما تعداد شرکت های پتروشیمی موجود در کشور چندان زیاد نیست وپتانسیل افزایش وجود دارد.از همین تعداد هم سهام تعداد بسیار کمی از شرکت ها در بورس عرضه شده است. نگرانی کارشناسان درباره قیمت مواد اولیه مصرفی این شرکت ها اگرچه منطقی است اما نباید فراموش کرد که این به خاطر وجود همین ابهام ها، قیمت سهام شرکت های این گروه تا این حد کاهش یافته و در صورت رفع ابهام ها وروشن شدن افق برای این صنعت شاید تحلیل گران مجبور شوند در قیمت های بالاتر از دوبرابر قیمت فعلی به بررسی سهام این گروه بپردازند.پتانسیل موجود در این صنعت ومزیت نسبی در تولید به حدی است که مسایلی از این قبیل نمی تواند افق این صنعت را با ابهام مواجه کند فقط کافی است، سرمایه گذاران فراموش نکنند که اینجا بازار سرمایه است و حداقل زمان برای بررسی فرصت ها وتهدیدهای پیش روی یک صنعت سه سال است.
-
بخش معدن

بخش معدن که همرا با گروه فلزات در سال های اخیر رشد بسیار خوبی را تجربه کرده نیز با مشکل افزایش میزان بهره مالکانه دست وپنجه نرم می کند. از آنجا که در این سال ها با فروش شرکت های بزرگ دولتی، تعداد بیش تری از سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی سهامدار این شرکت ها شده اند، هر اتفاقی در این گروه با حساسیت دنبال می شود وشاخص ها نیز تاثیر پذیری بیش تری از آن دارند. سهامداران حقیقی و به خصوص حقوقی این شرکت ها نگرانند که روند روبه رشد بهره مالکانه تا کی ادامه خواهد داشت؟ اگر چه نگرانی این گروه از سهامداران نیز منطقی است. اما آیا در سال های گذشته که شرکت های گل گهر و چادر ملو با قیمتی بیست برابر میزان سود اعلام شده مورد معامله قرار می گرفتند هیچ ابهامی در مورد آن ها وجود نداشت یا این که اطلاعات افشا نمی شد. اطلاع رسانی بیش تر و شفافیت نباید موجب نگرانی سهامداران شود. بدون شک مدیران این شرکت ها می توانند با انعقاد قرار دادهای بلند مدت نگرانی سهامداران را برطرف کنند.
-
صنعت بانکداری


اولا نرخ سود بانکی نه تنها امسال کاهش نمی یابد بلکه شاید اگر به خاطر برخی مسایل نبود، افزایش نیز می یافت.دیگر اینکه با وجود کاهش نرخ سود بانکی بانک های خصوصی با پشتوانه مدیریت صحیح و البته به خاطر نقدینگی فراوان موجود در جامعه عملکرد بسیار خوبی داشته اند. نقش بانک های خصوصی دربازار پول کشور در همین دوره کوتاه رشد چشمگیری داشته وروند روبه رشد آنها ادامه دارد.
با وجود تمامی ابهامات پیش گفته و یا مسایلی که وجود دارد و عنوان نشده است، فرصت پیش آمده برای سرمایه گذاری بسیار مناسب است ولی مسایل به راحتی قابل پیش بینی نیست. سهامداران به خاطر دارند در سالی که ریسک کلی بازار به خاطر حمله آمریکا به عراق افزایش یافته بود و سهامداران بی صبرانه منتظر اتمام تعطیلات نوروز برای فروش سهام خود بودند سال 82 یعنی سال بیش ترین رشد قیمت ها در طول عمر بورس نام گرفت.
__________________