سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس شیفته دانش گردد، به خویشتن نیکی کرده است . [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :35
بازدید دیروز :22
کل بازدید :552879
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/10
3:11 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
نمایش جزئیات تحلیل
معدنی و صنعتی چادر ملو


تحلیل بنیادین




درصد سهم شناور آزاد 20
درصد تقسیم سود 80
شرکت چادرملو با رفع مشکل پیش آمده در سنگ شکن و بهره برداری موفقیت آمیز خط چهارم کنسانتره در بهمن ماه موفق به تولید 769 هزار تنی سنگ آهن شد (تولید دی ماه شرکت برابر 599 هزار تن بوده است) که به این ترتیب این شرکت جبران کمبود گندله پیش بینی شده نسبت به بودجه را خواهد نمود همچنین این شرکت هفته گذشته مزایده 500 هزار تنی سنگ آهن را درب کارخانه برگزار نمود اما رخداد مهمی که در این صنعت در حال رخ دادن می باشد معامله سنگ آهن در بورس کالا می باشد.
قرار بود که روز دو شنبه و برای اولین بار اولین محموله سنگ آهن توسط شرکت سنگ آهن جلال آباد عرضه شود که عملا این معامله به تعدیق افتاد. همینطور قرار است مازاد تولید سنگ آهن دو شرکت گل گهر و چادرملو نیز در بورس عرضه گردد که اولین پیامد آن حرکت به سمت آزاد سازی قیمت ها می باشد در شرایط فعلی بسیاری از فولاد سازان بخش خصوصی و فولاد خوزستان بخشی از سنگ اهن خود را از طریق واردات تامین می کنند که علاوه بر خرید به قیمت های جهانی مشکلاتی نظیر بازنمودن اعتبارات اسنادی , کرایه حمل هزینه های مانند بیمه و گمرک سبب می شود که تقاضا برای محصولات سنگ آهن بیش از پیش باشد و سبب افزایش رقابت و بالارفتن قیمت شود که سبب خواهد شد قدرت چانه زنی سنگ آهنی برای سال آتی بیش از پیش شود.
با فرض در نظر گرفتن بودجه محتاطانه شرکت برای سال آتی که 1260 ریال اعلام شده است ,سود 90 تومانی امسال و احتمال تقسیم 80% سود خالص طی مجمع آتی پی به ای شرکت با یک نگاه پنج ماهه برابر 7.7 می باشد این در حالیست که رسیدن به سود 190 تومانی با توجه به افزایش قیمت های سنگ آهن و تولید گندله برای شرکت طی سال آتی دور از انتظار نخواهد بود.
پی به ای سهم با برطرف شدن مسائل مربوط به حقوق دولتی و پتانسیل رشد سودآوری که برای شرکت محیا می باشد همچنان قابلیت افزایش در میانمدت را خواهد داشت رسیدن این سهم به 1200 تومان در کوتاه مدت دور از انتظار نخواهدبود.
87/1/1::: 8:59 ص
نظر()
  
  
پتروشیمی خارک در افلاک

بنابر گزارش خبرنگار بورس نیوز-روند صعودی قیمت محصولات پتروشیمی به دنبال افزایش قیمت نفت خام ما را بر آن داشت که تاثیر این افزایش قیمت ها را در صورتهای مالی شرکتهای مرتبط با تولید این محصول و در پیش بینی های مالی آنها برای سال 87 از این جهت بررسی کنیم.

مواد تولید شرکتهای پتروشیمی از قبیل پروپان، بوتان، پنتان، متانول و گوگرد خوراک صنایع مختلف چرخه تولیدی هر کشوری می باشد و تامین آن برای به حرکت درآمدن چرخه صنعتی هر کشوری ضروری می باشد و نیاز روز افزون به این اقلام موجب افزایش قیمت آن در سطح جهانی گردیده است کشور ما نیز به عنوان یکی از کشورهای تولیدکننده در این زمینه در جهان به حساب می آید و شرکت پتروشیمی خارک نیز از جمله مهمترین تولید کنندگان این محصولات در کشور به شمار می رود. لذا بر آن شدیم با بررسی گزارش پیش بینی درآمد هر سهم برای سال 87 که در تاریخ 11/12/86 منتشر شده است به معرفی بهتر شرایط عملکرد مالی این شرکت بپردازیم.

شرکت در گزارش اخیر خود و در مقایسه عملکرد واقعی خود در سال 86 با پیش بینی عملکرد برای سال 87 افزایش 5 درصدی فروش و افزایش 20 درصدی بهای تمام شده کالا و کاهش سود عملیاتی به میزان یک درصد و کاهش 4 درصدی سود پس از کسر مالیات اعلام کرده است که دلایل آن را تا کنون اعلام نکرده است این شرکت تصمیم دارد 80 درصد سود خالص سال 87 را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عادی سالیانه خود پیشنهاد کند.

همچنین این شرکت طرح های متانول دوم با ظرفیت تولید سالیانه 46/1 میلیون تن پروژه نوسازی و افزایش ظرفیت واحد Lpg را به ترتیب با برآورد سرمایه گذاری 604/7 میلیارد ریال 205/944 میلیون ریال در دستور کار دارد. طرحهای مذکور نیز تاکنون به ترتیب 22 و 49 درصد بیشرفت کار داشته اند و درتاریخ بهره برداری این طرحها به ترتیب سال 1390 و 1388اعلام شده است.

این شرکت مبنای قیمت فروش محصولات در سال 87 را میانگین قیمت فروش در سال 86 در نظر گرفته است.

خرم نژاد از کارشناسان بازار سرمایه در بررسی وضعیت شرکت پتروشیمی خارک نیز در مصاحبه ای با خبرنگار بورس نیوز گفت: مشکل عمده شرکتهای پتروشیمی تهیه مواد اولیه افزایش و قیمت آنهاست و مشکل دیگر شرکتهای پتروشیمی تامین انرژی مورد نیاز آنهاست بطور مثال پتروشیمی فن آوران که از گاز شبکه استفاده می کنند برای تامین انرژی خود بسیار با مشکل مواجه است مانند مشکل قطع گاز و تعطیلی کارخانه که شرکت فن آوران از این محل متحمل خسارات فراوانی شده است. اما شرکت پتروشیمی خارک در این زمینه به علت استفاده از گاز ترش و قیمت پایین آن مشکل خاصی احساس نمی کند. اما مشکل اصلی پتروشیمی خارک طرح توسعه این شرکت می باشد که با مشکلاتی از قبیل تحریم و موانع ایجاد شده توسط سازمان محیط زیست مواجه می باشد و حتی این طرح با مشکل تهیه مواد اولیه نیز رو به رو می باشد وی در بخش دیگر از سخنان خود افزود: اقدام شرکت در مبنا قرار دادن متوسط قیمت سال 86 برای سال 87 با توجه به روند افزایش قیمت محصولاتی همچون متانول و پروپان بسیار محتاطانه می باشد.

خرم نژاد در پایان گفت: با توجه به اقدام محتاطانه ای شرکت پتروشیمی خارک در پیش بینی درامدهای حاصلی از فروش محصولات خود و با توجه به افزایش نسبی محصولات این شرکت در سال 87 شاهد تعدیل مثبت برای شرکت پتروشیمی خواهیم بود.

  
  
تاثیر نوسانات قیمت متانول بر شرکتهای پتروشیمی.

متانول را می توان یکی از مهمترین کالاهای موثر در چرخه صنعت پتروشیمی دانست این کالا یکی از تولیدات شرکتهای پتروشیمی می باشد که در صنعت مصارف زیادی دارد بنا براین نرخ این کالا همیشه مورد توجه بوده است و قیمت این محصول در صورتهای مالی شرکتهای مرتبط با آن بسیار تاثیرگذار است.

با توجه به اهمیت این محصول و تاثیرگذاری قیمت آن در صورتهای مالی شرکتهای مصرف کننده و تولید کننده آن ، بورس نیوز اقدام به انجام یک نظر سنجی بر روی سایت خود با موضوع پیش بینی قیمت متانول در سال آینده نموده است.

همانطور که از نظرسنجی بر می آید 70 درصد شرکت کنندگان دراین نظر سنجی قیمت بالای 350 دلار به ازای هر تن برای متانول در سال آینده را پیش بینی کرده اند. لذا با اندکی تامل در نتایج این نظرسنجی و بررسی روند معاملات صورت گرفته درمورد متانول به این نتیجه می رسیم که شرکتهای پتروشیمی کشور ما نیز به عنوان تولیدکنندگان این محصول بسیار تحت تاثیر نوسانات قیمت این کالا می باشند و نوسان در قمیت متانول تاثیر زیادی بر روی صورتهای مالی آنها خواهد داشت و اگر برآورد مناسبی از قیمت آن بعمل نیاورند بودجه بندی شرکتهای تولیدکنند متانول دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد. از جمله شرکتهای پتروشیمی تولیدکننده این محصول شرکت پتروشیمی خارک و فناوران می باشند.

بنا بر گزارش گروه بین المل بورس نیوز شرکت پتروشیمی خارک مبلغ 350 دلار به ازای هر تن را برای فروش این محصول در سال 87 پیش بینی کرده است که این پیش بینی بسیار محتاطانه می باشد و با توجه به اینکه قیمت این محصول در سال آینده به احتمال زیاد از این رقم فراتر خواهد رفت این شرکت در سال آینده از محل فروش متانول تولیدی خود که مقدار آن نیز نسبت به سال 86 ، 6/1 درصد افزایش نشان می دهد به احتمال زیاد به درآمد بالاتری از پیش بینی خود دست خواهد یافت که این خود نکته مثبتی برای این شرکت بحساب می آید.

در پایان نظر به اینکه شرکت پتروشیمی فن آوران نیز که از دیگر تولید کنندگان این محصول درکشور بشمار می آید هنوز گزارش جدیدی در مورد پیش بینی سال 87 خود به سازمان بورس ارایه نکرده است، نمی توان ارزیابی دقیقی از میزان تاثیر تغییر قیمت این محصول بر روی عملکرد مالی این شرکت در سال 87 به عمل آورد و برای بررسی دقیق این موضوع باید منظر ارایه گزارش پیش بینی درآمد این شرکت برای سال 87 ماند.

  
  
<      1   2   3   4   5