سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس خود را نشناسد، به غیر خود نادان ترباشد . [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :34
بازدید دیروز :15
کل بازدید :553380
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/26
6:15 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
تحلیل بنیادی تراکتورسازی ایران (قسمت اول )


 
 


تراکتور سازی در یک نگاه


محل کارخانه این شرکت در تبریز واحد شماره دو (مونتاژ تراکتور) در استان کردستان- سنندج و شرکت تراکتورسازی ارومیه در استان آذربایجان غربی واقع است و این شرکت دارای خط مونتاژ در کشور ونزوئلا است . همچنین عمده صادرات این کشور به کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و آسیای میانه است


ترکیب سهامداران





در ترکیب سهام داری شرکت حضور سازمان گسترش و نوسازی صنایع به علت زمینه تخصصی و هلدینگ بودن از نکات مثبت سهم قلمداد می شود. اما این شرکت هیچ گونه دخالتی در بازار بورس نمی کند و نبود سهام دار عمده ای به منظور حمایت و بازارگردانی سهم از مشکلات اصلی این شرکت است. این شرکت هشت سهام دار حقوقی بالای یک درصد و دو درصد دارد که کنترل سهم را بسیار سخت کرده است


طرح های توسعه




با بررسی طرح های اعلام شده شرکت و تاریخ بهره برداری آن ها و مقایسه آن ها با پیشرفت در کار به نتیجه جالبی می رسیم و آن اینکه طرح های عمده و تاثیر گذار هیچگونه پیشرفتی نداشته است.

بنا براین با توجه به مطالب بالا نمی توان از شرکت انتظار داشت حد اقل تا سال 1388 طرح و توسعه ای را به اجرا در آورد که منجر به افزایش تولیدات و میزان فروش شرکت که منتهی به افزایش عایدی هر سهم شود.


سرمایه گذاری ها :




گذشته و آینده شرکت :

مقایسه ارقام تولید نشان می‌دهد که تولید سال 85 که معادل 25.014 دستگاه است، بیش از دو برابر سال 1380 بوده است. این در حالی است که برنامه‌ریزی تولید برای 31هزار و 876دستگاه در سال 86 رشدی معادل 27درصد تولید سال 85 را دارا خواهد بود .

فروش شرکت در سال 85 بالغ بر 2هزار و 695میلیارد و 887میلیون ریال بود که در مقایسه با سال مالی 80 شاهد افزایش 350درصدی بوده است. همچنین در بودجه سال 86 با پیش‌بینی فروش 4هزار و 670میلیاردو 516میلیون ریالی، شاهد 90درصد افزایش مبلغ فروش نسبت به سال مالی 85 خواهیم بود.

افزایش 89درصدی صادرات شرکت در سال مالی 85 در مقایسه با سال مالی 84 بیانگر تنوع تولیدات، تکنولوژی برتر و قیمت رقابتی است. جهت جهانی شدن و جهانی کردن کسب و کار در تراکتورسازی ایران، با تحقق صادرات 10هزار دستگاه در سال 86 رشدی معادل 40درصد را در مقایسه با سال مالی 85 را تجربه خواهد کرد.
__________________
تحلیل تراکتورسازی ایران ( قسمت دوم )



مقدار تولید و فروش

مقدار پیشبینی تولید و فروش شرکت و همچنین مبلغ فروش و همچنین انجام آن تا پایان دوره 9 ماهه دارای افزایش می باشد هر چند در تولید بعضی از تولیدات خود دچار مشکل شده است که شرکت آنرا عدم تامین قطعات آن می داند . جداول تولید و فروش و مبلغ فروش در زیر آورده شده است."]تولید[/color][/size]


مقدار فروش


تفکیک ترکیب فروش بر حسب م.ریال به ازای هر واحد




این نکته شایان ذکر است که بازار های داخلی و خارجی شرکت در سال 85 بترتیب 85 و 15 درصد بوده است که در سال 86 با کاهش بازار خارجی خود آنرا به 7 و بازار داخلی را به 93 درصد رسانده است که بدین ترتیب نرخ فروش داخلی ، درصد مالیات و تامین قطعات از جمله عوامل اصلی هستند که در صورت مساعد بودن آنها رشد سود هر سهم را میتوان برای آن متصور شد.
وضعیت سودآوری

شرکت سود هر سهم منتهی به پایان سال مالی 85 را در ابتدای سال مالی 1181 ریال پیشبینی نمود که مبلغ 1223 ریال از آن را محقق نمود .

شرکت سود هر سهم منتهی به پایان سال مالی 86 را در ابتدای سال مالی 1350 ریال پیشبینی نمود که در آخرین پیشبینی خود با توجه به افزایش سرمایه به 900.000 میلیون ریال سود هر سهم را 550ریال برآورد کرده است. تسهیلات کشاورزی و تاثیرات آن بر شرکت محصولات با توجه به سهولت اعطای تسهیلات به کشاورزان افزایش یافته و شرکت را در تحقق اهداف فروش طی سال‌های آتی یاری خواهد کرد.

.

تراکتورسازی ایران در مورد مبلغ صادراتی در پایان دوره 9 ماهه نتوانسته است که طبق برنامه ریزی پیش رود البته پیش بینی می شود با توجه به فروش بالای 3 ماه آخر سال و رفع مشکل شرکت بتواند خود را طبق برنامه پیش برده و سود پیشبینی شده را محقق سازد.

نکته دیگری که میتوان به آن اشاره نمود و در جداول فروش مشهود است پایین آمدن قیمت فروش تراکتور می باشد اما با توجه به فروش بالای محصولات در ماه های پایانی سال به نظر می رسد که شرکت بتواند فروش خود را تقریبا تکمیل نماید .

ذکر این نکته ضروریست که شرکت فروش 700 تراکتور مدل 240 را پیشبینی کرده بود ولی تاکنون میزان تولید و فروش این مدل صفر می باشد.

با توجه به گفته های فوق چنانچه شرکت روند 9 ماهه خود را طی نماید بعید به نظر می رسد که بتواند سود اعلامی را محقق سازد البته کم کردن هزینه ها از جمله برنامه هایی است که مدیریت تراکتور سازی سعی در عملی نمودن آن دارد که با اجرای صحیح آن می توان به تحقق سود اعلامی امیدوار بود.


پیش بینی وضعیت سود آوری سال 1387

شرکت سود هر سهم منتهی به پایان سال مالی 87 را در ابتدای سال مالی 600 ریال پیشبینی نموده است.

با توجه به پیشبینی سال 87: شرکت با کاهش سود عملیاتی مواجه خواهد شد که از علل عمده آن می توان به افزایش بهای تمام شده کالای فروشی ، بالا رفتن نرخ دستمزد ها و تورم اشاره نمود. که با توجه به هزینه بالای مالی شرکت با پایین آوردن هزینه ها سعی در جبران افزایش بهای کالای تمام شده دارد. البته این نکته حائز اهمیت است که شرکت پیشبینی خاصی راجع به تعداد تراکتور تولیدی و فروش آنها انجام نداده است و فقط به افزایش تراکتورهای 339،400،240 و 299 و کاهش مدل 285 اشاره نموده است.

در این صورت با نگاهی به گذشته آماری شرکت و در نظر گرفتن شیب رشد یکسان برای سال مالی 87 با توجه به عدم بهره برداری از طرح توسعه و بالا رفتن بهای تمام شده کالا اعلام سود 600 ریالی کمی عجیب به نظر می رسد .

جو کنونی ترس زیادی از تعدیل منفی این شرکت دارند که با توجه به اطلاعات ناقص شرکت این ترس بیشتر نیز شده است اما شرکت تراکتور سازی چنانچه بتواند برنامه های خود برای کاهش هزینه ها بدرستی اجرا کند ، با انبار تقریبا مناسب خود تقریبا این سود را محقق خواهد نمود.

عرضه بلوکی سهام

طبق اعلام سازمان خصوصی سازی 44.6% از تراکتورسازی در اوایل سال 87 با قیمت پایه هرسهم حدود 1560 ریال واگذار خواهد شد که خرید بصورت نقد و اقساط امکان پذیر می باشد.

با توجه به اعلام سود بسیار مناسب و البته کمی عجیب توسط تراکتورسازی ریسک خرید این سهم نسبت به گذشته کمتر شده است.

البته از این مسئله نیز نمی توان گذشت که تراکتور سازی صورت مالی سال 87 را بصورت کامل تنظیم نکرده اشت و با صرفه جویی در هزینه ها سعی تحقق سود 600 ریالی را دارد.


روند قیمتی سهم



پیشنهاد خرید و فروش

با کمی توجه به نمودار در خواهیم یافت که سهم در 1319 دارای یک خط برگشت صعودی تقریبا 25% سه ماهه است که نشان دهنده برگشت از قیمت کف می باشد که البته با پیشبینی سود مناسب برای سال 86 و 87 بعید به نظر می رسد که مجددا سهم به این قیمت برسد همچنین این سهم در قیمت 1631 مقاومت شدیدی داشته که باعث ریزش سهم شده که البته حمایت های کوچک سعی در برگشت آنرا داشتند و تقریبا سهم در 25 روز آخر روند رو به رشدی پیدا کرده است با توجه به سود اعلامی شرکت و روند سهم بعید به نظر می رسد که تا پایان اردیبهشت 87 پی به ای سهم به 2.4 برسد و یا حتی به نزدیکیهای آن برسد قیمت در 1595 کمی خطرناک به نظر می رسد که در صورت رد نکردن آن احتمال ریزش تا 1485 نیز وجود دارد ولی در صورت رد شدن سهم از آن بالارفتن قیمت تا نزدیکی 1815 را در پایان اردیبهشت میتوان متصور شد.

تغییرات سهم را تا پایان سال مالی 87 :

با توجه به اینکه میزان تولیدات شرکت برای سال 87 بطور کامل مشخص نیست و هیچ کدام از طرح های توسعه نیز به بهره برداری نمی رسد. به نگاهی به گذشته مالی شرکت و در نظر گرفتن شیب رشد یکسان در سال 87 می توان گفت با دیدی محتاطانه امکان آنکه روند صعودی سهم از محدوده 1600 – 1550 آغاز وبا در نظر گرفتن ریزش ها و صعود ها تا محدوده 1900-2200 بالا بیاید هست و می توان قیمت های فوق را تا حدودی بعنوان کف و سقف متصور شد. که البته با ریزش های احتمالی و مقاومت های در بین راه خیلی سخت می تواند به این قیمت برسد

با توجه به عدم بهره برداری طرح های توسعه شرکت و عدم ارائه میزان تولید و فروش محصولات در سال 87 و با وضعیت کنونی و در نظر گرفتن سابقه مالی شرکت خرید برای 6 ماه آینده خرید در محدوده 1500 تا 1625 تا حدودی منطقی به نظر می رسد و سهم در محدوده 1700 تا 1760 کانال حمایتی خواهد داشت و در نظر گرفتن بالاترین قیمت فروش در محدوده 1880 تا 1925 منطقی به نظر می رسد.البته امکان رسیدن قیمت تا 2000 ریال دور از ذهن نیست ولی کمی بعید به نظر می رسد. .
__________________