سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسادت و تملّق روا نیست، جز درجستجوی دانش . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :16
بازدید دیروز :29
کل بازدید :552931
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/12
3:28 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
کربن ایران

تحلیل بنیادین
نماد سرمایه
(میلیارد ریال)
ارزش بازار
(میلیارد ریال)
EPS
(ریال)
PE
(واحد)
شکربن 250 363 401 3

درصد سهم شناور آزاد
درصد تقسیم سود
45
90
مواد اولیه تولید و تاثیر بر فروش
بیش از 60 درصد از هزینه های شرکت را مواد اولیه که عمدتاً روغن های آروماتیک سنگین می باشد تشکیل می دهد. مواد اولیه دوده CBRS که روغن های دوده نیز نامیده می‌شوند از فرآوده های جانبی حاصل از ساخت گازوئیل، تولید اتیل و کک کربن زغال سنگ بدست می آید. به دلیل اینکه بیشتر مواد اولیه دوده را مشتقات نفتی تشکیل می‌دهند تغییر قیمت این مواد باعث تغییرات ناگهانی در بازار دوده می شود. و به دلیل بالا رفتن قیمت نفت طی سالهای اخیر شاهد رشد قیمت این مواد برای شرکت کربن ایران نیز بوده‌ایم؛ ولی افزایش نرخ مواد بر سودآوری شرکت چندان تاثیر نداشته چرا که نرخ های فروش نیز بر حسب تغییر نرخ مواد اولیه تعدیل می‌گردد.
مارجین سود ناخالص شرکت طی سالهای اخیر به طور متوسط30 درصد بوده و تغییر آنچنان نداشته است؛ خریداران عمده محصولات شرکت تولیدکنندگان لاستیک می باشند که طی سالهای اخیر عمدتا" لاستیک کرمان و دنا بوده اند.
شرکت در سالهای اخیر از رشد فروش صادراتی خوبی نیز برخوردار بوده است به طوری که از 8/1 میلیون دلار فروش صادراتی سال 83 به 9/3 میلیون دلار فروش صادراتی در سال 85 رسیده است و با توجه به بالارفتن قیمت نفت، نرخ فروش محصولات صادراتی نیز از افزایش مناسبی برخوردار بوده است .
تولید کننده انحصاری در بازار تا سال 87
در حال حاضر شرکت کربن ایران 22 درصد از سهام شرکت دوده صنعتی پارس که از دیگر تولید کنندگان دوده در کشور است را دارا می‌باشد و بدین ترتیب شرکت کربن تولیدکننده انحصاری دوده در کشور است؛ اما تا پایان سال کارخانه مشابهی با ظرفیت تولید 40 هزار تن دوده در اولین فاز با نام شرکت سیمرغ به بهره برداری خواهد رسید که موقعیت رقابتی با شرکت کربن ایجاد خواهد کرد.
شرکت کربن ایران نیز اقدام به تأسیس یک شرکت تولیدکننده دیگر به نام کربن پاسارگاد در منطقه عسلویه نموده است تا یک پروژه 100 هزار تنی دوده را برای صادرات به اجرا درآورد. درصد مشارکت کربن ایران در این پروژه 60 درصد خواهد بوده است و مابقی متعلق به بانک توسعه صادرات است .
سرمایه گذاری های شرکت
همانطور که گفته شد شرکت کربن ایران 22 درصد از دوده صنعتی پارس را در اختیار دارد و همچنین 40 درصد از لاستیک سهند؛ 99 درصد از شرکت توسعه صنعت شیمیایی که یک شرکت سرمایه گذاری است نیز از دیگر سرمایه گذاری‌های شرکت می‌باشد.
شرکت دوده صنعتی پارس دو خط که یک خط قدیمی به ظرفیت 15 هزار تن و خط جدیدی که به تازگی به بهره‌برداری رسیده است و آن هم به ظرفیت 15 هزار تن می‌باشد را دارا می باشد که اگر هزینه بهره برداری از خط جدید را 150 میلیارد ریال فرض نماییم و زیر ساخت ها و سایر دارایی های خط قدیم نیز 150 میلیارد ریال برآورد گردد، ارزش هر سهم شرکت 5000 ریال برآورد می‌گردد که با توجه به سرمایه آن ارزش کل شرکت 300 میلیارد ریال خواهد بود.
کل ارزش بازار شرکت لاستیک سهند نیز 72 میلیارد ریال می‌باشد که با توجه به وضعیت آن بعید است که شاهد تغییر آنچنانی در وضعیت سود آوری، قیمت و در نتیجه ارزش بازار آن باشیم .
شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت شیمیایی نیز که یک شرکت سرمایه گذاری است مجموع بهای تمام شده پرتفوی آن 225 میلیارد ریال است که ارزش روز آن با توجه به بورسی بودن آنها 88 میلیارد ریال برآورد می‌گردد و با توجه به حقوق صاحبان سهام این شرکت و همچنین کسری حساب ذخیره‌ای که از این بابت در حساب ها منظور شده است خالص ارزش روز آن برای شرکت کربن ایران منفی40 میلیارد ریال برآورد می‌گردد. یعنی ارزش افزوده این شرکت سرمایه گذاری برای شرکت کربن ایران در پرتفوی (40) میلیارد ریال خواهد شد. در نتیجه با توجه به مطالب گفته شده ارزش روز پرتفوی شرکت کربن ایران با توجه به درصد مالکیت آن در شرکت های دوده صنعتی و لاستیک سهند، 54 میلیارد ریال برآورد می‌گردد. و این در حالی است که مجموع سرمایه‌گذاری های بلند مدت شرکت 362 میلیارد ریال بوده است که نشان از کاهش فاحش ارزش روز این دارایی ها دارد. اما با توجه به ارزش سایر دارایی‌ها مانند زمین‌های شرکت و یا ارزش جایگزینی واحد50 هزار تنی تولید دوده که بیش از400 میلیارد ریال برآورد می‌گردد این کاهش ارزش تا حدودی جبران می‌گردد. به طوری که اگر ارزش جایگزینی و یا دارایی های ثابت مشهود شرکت را 400 میلیارد ریال برآورد نماییم با توجه به حقوق صاحبان سهام و افزایش ارزش دارایی به مبلغ 54 میلیارد ریال به 1584 ریال ارزش ویژه هر سهم خواهیم رسید.
همانطور که گفته شد حاشیه سود شرکت در سال های اخیر تغییر آنچنانی نداشته و افزایش سود آوری کاملا به افزایش تولید و افزایش سود شرکت های زیر مجموعه وابسته است که به نظر نمی رسد شاهد تغییر آنچنانی در این دو مورد اخیر باشیم.



شایعات
 


تحلیل تکنیکال
 

سطوح بازدارنده از رشد
152
164
قیمت زمان تحلیل
سطوح بازدارنده از افت
143
137
بعد از یک دوران منفی بلندمدت این سهم در یکسال اخیر در حال ساختن بیس برای خروج از فاز منفی و احتمالا شروع یک فاز مثبت را داشته است . که از نشانه های آن ساکن شدن بر روی سطح 134 تومان و اخیرا شکستن خط روند منفی کوتاهمدتش بوده است .
با این وضعیت فعلا هدف قیمتی سهم 164 تومان فرض می شود هر چند حمایت قاطعی از حجم دیده نمی شود . و باید متوجه باشیم که محدوده 137-134 تومان ساپورت بسیار محکم سهم است .


آرشیو تحلیلهای شرکت


  
  
صنعتی آما

تحلیل بنیادین
نماد سرمایه
(میلیارد ریال)
ارزش بازار
(میلیارد ریال)
EPS
(ریال)
PE
(واحد)
فاما 120 205 280 6.5

درصد سهم شناور آزاد
درصد تقسیم سود
40
86
محصولات تولیدی این شرکت در صنعت جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند و عبارتند از الکترود و پودر و مفتول جوشکاری. در سال جاری به جز پودر جوشکاری در بقیه موارد کاهش تولید در شرکت مشهود است هر چند که افزایش بهای تمام شده به دلیل رشد قیمت مفتول و پودر نیز از حاشیه سود شرکت کاسته است. همچنین در سال جاری 61 ریال از سود اعلامی شرکت غیر عملیاتی و حاصل دریافت سود بانکی و فروش داراییهای مستعمل می باشد. که به نسبت سال قبل سهم سود عملیاتی شرکت افزایش یافته است. یکی از نکات مهم درباره این سهم ، درصد پایین نقد شوندگی آن است به طوری که سرمایه گذاری بخش حقیقی آن تمایلی به شناور سازی سهم ندارد و از سرمایه گذاران حقوقی آن شرکت سرمایه گذاری ملی ایران و سرمایه گذایر تدبیر هستند که منجر به تحرکاتی در قیمت سهم در برخی موارد می شوند. از مشکلات متمادی این شرکت نیز می توان به تعدد کارگران و هزینه های اداری آن اشاره کرد. در شش ماهه اوئل سال 51 درصد از سود شرکت پوشش داده شده است که به نسبت سال قبل درصد پوشش خوبی حاصل شده .
زمین کارخانه همکنون در منطقه شهری واقع شده است که از ارزش بالایی برخوردار است با تشکیل آما 2 ، شرکت قصد فروش زمین کارخانه خود را دارد که می تواند از این بابت سود خوبی شناسایی کند. هر چند که این سود عملیاتی نیست.
اما قدرت نقدشوندگی سهم اندک است و این امر می تواند ریسک نگهداری برای سرمایه گذار حقیقی داشته باشد.



شایعات
 


تحلیل تکنیکال
 

سطوح بازدارنده از رشد
210
175
قیمت زمان تحلیل
171
سطوح بازدارنده از افت
160
135


آرشیو تحلیلهای شرکت

  
  
طی هفته گذشته قیمت متانول روند صعودی خود را در کلیه بازارهای جهانی ادامه داد. در آسیا قیمت تک محموله ها همچنان روبه صعود است که علت اصلی آن کمبودعرضه و پایین بودن میزان ذخیره متانول در این منطقه میباشد. اگرچه میزان تقاضا برای خرید بسیار بالاست اما بالا بودن قیمتهای پیشنهادی موجب شده است که معاملات چندانی صورت نگیرد. چین قیمتهای پیشنهادی خود برای محموله های صادراتی را ٤٠ دلارهرتن افزایش داده و به ٦٢٠fob -٥٩٠ دلارهرتن رسانده است.
Fob دلارهرتن -آکثر محموله های صادراتی چین به اروپا و آمریکا ارسال میشود. قیمت تک محموله ها در آمریکا به دلارهرتن ٩٢٥ -٩٤٠و در اروپا به ٧٧٠ Fobرتردام رسیده است. باتوجه به اختلاف بسیار زیاد قیمت متانول در آمریکا و اروپا با آسیا پیش بینی میشود آه قیمتهای قراردادی متانول در آسیا برای ماه دسامبر افزایش
قابل ملاحظه ای نسبت به ماه نوامبر داشته باشد. باتوجه به افزایش شدید قیمت متانول برخی صنایع پایین دستی در آسیا بتدریج اقدام به کاهش میزان تولید خود مینمایند. در آره قیمتها با ١٠ دلارهرتن افزایش به590-610 رسید. در تایوان نیز قیمتها ٢٠ دلارهرتن افزایش یافته 590-600 رسیده است. در جنوبشرقی آسیا قیمتها با ٢٥ دلارهرتن افزایش575-590 رسید. قیمت متانول وارداتی در چین با ٢٠ دلارهرتن افزایش به 470 -500 رسید. در هند نیز قیمتها با ١٥ دلارهرتن افزایش590-610 رسیده است. بواسطه کمبود عرضه و بالا بودن قیمتهای متانولهر دو واحد فن آوران و رازی- ٣ عربستان تصمیم گرفتند تعمیرات واحدهای خود را آه قرار بود در ماه نوامبر انجام شود به تعویق اندازند. در مجموع با توجه به شرایط
موجود پیش بینی میشود روند صعودی قیمتها در هفته آتی نیز ادامه یابد.

  
  
سرمایه گذاری ساختمان ایران:
شنیده شده است شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران با تعدیل مثبت عایدی همراه شده، برخی شنیده ها حکایت از تعدیل به میزان 10 درصد در این شرکت دارد.

مس شهید باهنر:
گفته می شود شرکت سرمایه گذاری صبا تامین تصمیم دارد از سهام این شرکت به طور گسترده در بازار سرمایه حمایت به عمل آورد.

فولاد خراسان:
اخبار و زمزمه هایی که از این شرکت به گوش می رسد حاکی از تعدیل مثبت عایدی به میزان 18 درصد در این شرکت می باشد.

شاهد:
شنیده ها حاکی از آن است که شرکت ذخیره شاهد همچنان در حال حمایت و جمع آوری سهام شرکت شاهد از بازار سرمایه می باشد.

پتروشیمی اراک:
می گویند شرکت سرمایه گذاری تدبیر تصمیم به عرضه سهام این شرکت طی معاملات هفته جاری در بازار سرمایه گرفته است.

چادرملو:

گفته می شود شرکت صنعتی و معدنی چادرملو برای سال آینده خود برنامه تولید 2.5 میلیون تن گندله را در نظر گرفته است.

فولاد خوزستان:

می گویند شرکت سرمایه گذاری صبا تامین و شرکت سهامی بیمه ایران تصمیم به حمایت از سهام این شرکت در بازار سرمایه دارند.

سیمان دورود:

شنیده ها حاکی از عرضه سهام این شرکت توسط شرکت سرمایه گذاری سعدی طی معاملات هفته جاری در بازار سرمایه می باشد.

پتروشیمی آبادان:

شنیده شده است شرکت بیمه مرکزی ایران در حال جمع آوری و حمایت از سهام این شرکت در بازار سرمایه می باشد.
__________________

  
  
بدون شک، خبرهای سیاسی بر بازار تاثیرگذار است اما خبرهای منتشر شده در مورد مسایل هسته‌ای در روزهای اخیر نسبت به گذشته، تاثیر مثبتی به جای گذاشته است.

چنین به نظر می‌رسد که افزایش قیمت سهام برخی شرکت‌ها در ماه‌های اخیر، ابهام درخصوص وضعیت تولید و فروش و قیمت محصولات برخی شرکت‌ها و به طور کلی ریسک تجاری نقش بیش‌تری در این دوره از افت قیمت‌ها دارد. بنابراین به بررسی ریسک خاص هر یک از گروه‌ها و شرکت‌ها می‌پردازیم.

گروه پتروشیمی


هنوز برای فعالان و حتی مسوولان بازار مشخص نیست که آیا مالیات بر صادرات شرکت‌های عضو این گروه به چه شیوه‌ای اعمال خواهد شد.از آن جا که مقدار مالیات بر صادرات بر EPS شرکت‌های پتروشیمی پذیرفته شده در بورس و همچنین شرکت‌های منتظر ورود به بورس تاثیر دارد سرمایه‌گذاران دچار سردرگمی و ابهام شده‌اند.قیمت سهام شرکت‌های این گروه نیز همچون سایر شرکت‌های موجود در بازار در سال‌های اخیر متاثر از عوامل برون‌زا روند کاهشی داشته است و تحمیل ابهام و ریسک بر این شرکت‌ها باعث رکود در آن‌ها می‌شود. مسوولان بازار در این خصوص حساس بوده و اطلاع‌رسانی لازم را انجام داده‌اند اما پیشگیری نشدن این موضوع از سوی مسوولان مربوطه در وزارتخانه همچنان ابهام را تداوم بخشیده است.

معدن انگوران و گروه روی

با بررسی نمودار قیمت‌های جهانی فلز سرب و روی و عملکرد وزارت صنایع و معادن در واگذاری معدن به بخش خصوصی و بازپس‌گیری آن نکات جالبی روشن می‌شود; به عبارت دیگر زمانی‌که قیمت جهانی روی کم‌تر از 1000 دلار بود و شرکت‌های این گروه توانایی جبران هزینه‌های عملیاتی خود را نداشتند با سخاوتمندی معدن به آن‌ها واگذار می‌شود اما مشکل شرکت‌های این گروه از زمانی شروع می‌شود که قیمت این فلز در بورس فلزات لندن ارقام سه هزار دلار را درمی‌نوردد.


گروه سنگ‌آهن


شرکت‌های این گروه که مکلفند محصولات خود را به یک سوم قیمت جهانی به شرکت‌های تولیدکنندهء فولاد بفروشند، می‌دانند که بالا رفتن قیمت سنگ‌آهن ممکن است برای آن‌ها پایان خوشی نداشته باشد و اتفاقات زنجان در سیرجان و یزد نیز تکرار شود.

گروه سیمان


گروه سیمان، از جمله قدیمی‌ترین گروه‌های رنجیده‌خاطر از تصمیمات این وزارتخانه است.

مشکل این گروه این است که این سیمان در کشور بیش از دو برابر قیمت فروش شرکت‌ها معامله می‌شود.به عبارت دیگر سهام‌داران شرکت‌های سیمانی باید محصول تولیدی خود را ارزان‌تر بفروشند اما برای مصرف سیمان خود از بازار گران‌تر خریداری کنند.

اگر سرانهء مصرف سیمان هر ایرانی و از جمله سهام‌داران این شرکت‌ها را 500 کیلوگرم سیمان فرض کنیم، تقریبا 300 هزار ریال تقدیم واسطه‌های این حوزه می‌شود.


گروه بانک و لیزینگ


ریسک نظارت بر نرخ سود نیز از جمله مشکلات اعمال شده بر این گروه است.

کاهش نرخ سود بر بازار سرمایه تاثیر مثبتی دارد اما اگر بازار نتواند نقدینگی سرگردان را جذب کند از یک طرف به واسطهء کاهش قیمت سهام بانک‌ها و لیزینگ‌ها سرمایه‌گذاران متضرر شده و از طرف دیگر تورم، قدرت خرید آن‌ها را کاهش می‌دهد
__________________

  
  
<      1   2   3   4   5   >>   >