سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از شریفترین کردار مرد بزرگوار آن است که از آنچه مى‏داند غفلت نماید . [نهج البلاغه]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :14
بازدید دیروز :29
کل بازدید :552929
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/12
1:33 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
فاز اول آزادسازی بازار پتروشیمی


دنیای اقتصاد- مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی از آزاد شدن قیمت تولیدات بخش‌خصوصی خبر داد؛ غلامحسین نجابت در پاسخ به سوالی درباره شناورسازی نرخ محصولات پتروشیمی این جمله را عنوان و تصریح کرد: برخی از محصولاتی که به شرکت‌های خصوصی متعلق است، آزاد شده‌اند. اما برای باقی شرکت‌ها، کمیته‌ای مامور اجرای این سیستم شده است. محصولات پتروشیمی از خردادماه در انتظار آزادسازی هستند.


مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:
قیمت محصولات پتروشیمی بخش‌خصوصی آزاد شد
گروه صنعت و معدن- مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی از آزاد شدن قیمت تولیدات بخش‌خصوصی خبر داد.
غلامحسین نجابت در پاسخ به سوالی درباره شناورسازی نرخ محصولات پتروشیمی این جمله را عنوان و تصریح کرد: برخی از محصولاتی که به شرکت‌های خصوصی متعلق است آزاد شده‌اند. اما برای باقی شرکت‌ها، کمیته‌ای مامور اجرای این سیستم شده است.
محصولات پتروشیمی مدت‌ها است که در انتظار آزادسازی هستند؛ هر چند طبق قانون بودجه امسال، قرار بود در خردادماه عملی شود. این در حالی است که طبق دستور رییس‌جمهوری این موضوع تاکنون اجرایی نشده است. کارشناسان رانت حاصل از دولتی بودن قیمت این محصولات را یک‌میلیارد دلار اعلام کرده است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه گفت‌وگویی که با ایسنا انجام داده، اصل خصوصی را مورد «تایید کامل» قلمداد کرده است.
در حال حاضر بخش عمده‌ای از شرکت‌های تولیدکننده محصولات پتروشیمی در اختیار دولت است و تنها تعداد معدودی از شرکت‌ها ماهیت غیر دولتی دارند که به طور عمده متعلق به نهادهای عمومی هستند.
نجابت همچنین تصریح کرد: البته براساس مصوبه دولت، کودها از این قانون مستثنی شده‌اند اما مجتمع‌های خصوصی، تعهدی نسبت به قیمت‌های سوبسیدی ندارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: درآمد امسال بخش پتروشیمی‌ به 3/8‌میلیارد دلار خواهد رسید که نسبت به سال گذشته حدود 5/3‌میلیارد دلار بیشتر است.
غلامحسین نجابت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌، با بیان این مطلب اظهار کرد: این مبلغ شامل مجموع مصرف داخل و صادرات می‌شود، ولی پیش‌بینی می‌کنیم ارزش محصولات صادراتی تا پایان سال حدود 5/4‌میلیارد دلار باشد.
13 واحد جدید
وی با اعلام خبر راه‌اندازی 13 واحد پتروشیمی‌ در سال 86 افزود: از ابتدای امسال تاکنون مجتمع‌های پتروشیمی‌ زاگرس، برزویه، قدیر، اسید استیک ماهشهر و همچنین تولید Co ماهشهر به تولید رسیده‌اند و قرار است تا پایان سال مجتمع‌های پتروشیمی‌ کرمانشاه، لاله، کارون،‌ جم، آریا ساسول و آمونیاک سوم نیز به تولید برسد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ ایران در ادامه گفت: در ابتدا تعهد به تولید رسیدن 12 مجتمع پتروشیمی‌ را داده بودیم که تلاش می‌کنیم این تعداد را به 13 واحد پتروشیمی‌ افزایش دهیم. به این ترتیب مجموع تولید محصولات پتروشیمی‌ امسال 27‌میلیون تن خواهد بود که از این مقدار 30‌درصد معادل هشت‌میلیون تن مصرف بین مجتمعی دارد و باقی آن یعنی حدود 19‌میلیون تن به فروش می‌رسد که از این مقدار نیز بین 9 تا 11‌میلیون تن آن صادر و باقی به مصرف داخل می‌رسد.
به گفته او مجموع صادرات در سال گذشته حدود شش‌میلیون تن بود که در سال 86 با مجتمع‌های جدید به 9‌میلیون تن خواهد رسید که تلاش می‌کنیم آن را به 11‌میلیون تن نیز افزایش دهیم.
واگذاری «فن‌آوران»
وی درباره خصوصی‌سازی یک شرکت پتروشیمی‌ توضیح داد: از زمانی که این دستور در شورای عالی واگذاری تصویب شود، مراحل خصوصی‌سازی در اختیار سازمان مربوطه قرار می‌گیرد که برای انجام مقدمات آن باید اقداماتی انجام شود. در این زمینه برای نمونه واگذاری شرکت فن‌آوران از طریق بورس در حال انجام است. اگرچه این زمان را 10 روز عقب انداختند، ولی این تاخیر برای این است که واگذاری این شرکت به کیفیت بهتری انجام شود و در این زمینه احتمالا این شرکت تا 26 آبان واگذار خواهد شد. باقی شرکت‌ها نیز تا پیش از پایان سال عرضه خواهند شد.
نجابت با بیان این که 10 شرکت پتروشیمی‌ دیگر به سازمان خصوصی‌سازی معرفی شده‌اند، خاطرنشان کرد: وضعیت این شرکت‌ها در جلسات آینده بررسی خواهند شد.
__________________

  
  
پتروشیمی‌خارک


*پرسش از آقای فروتن از طریق پست الکترونیک: چشم‌انداز وضعیت پتروشیمی‌خارک با توجه به رشد بهای جهانی نفت چگونه است ؟

پاسخ: وضعیت بنیادی سهام پتروشیمی‌خارک چند هفته قبل در همین ستون مورد بررسی قرار گرفته است، اما آخرین تحولات در مورد «شخارک» به مجمع عمومی‌عادی فوق‌العاده شرکت (به منظور انتخابات هیات‌مدیره) در پنج‌شنبه هفته گذشته باز می‌گردد که چند نکته از این مجمع از اظهارات مدیران شرکت نقل به مضمون می‌شود:
1 - آخرین تک محموله متانول شرکت در قیمت‌های حدود 630‌دلار به ازای هر تن به مقصد اروپا صادر شده است.
2 - ‌اصلی‌ترین بازار فروش محصولات شرکت، کشور چین است که در آنجا معمولا نرخ فروش محصولات نسبت به سایر بازارها پایین‌تر است، اما از آنجا که چین یک مشتری دائمی ‌و مطمئن برای محصولات خارک، حتی در بازارهای بسیار راکد به شمار می‌رود، شرکت حاضر نیست با قبول ریسک سیستماتیک از دست دادن مشتری دائمی‌ چینی، این بازار را به خاطر ما‌به‌التفاوت قیمت فروش ترک کند.
3 - نکته مهم در قیمت فروش محصولات شرکت، «هموارسازی قیمت فروش» با نرخ‌های میانگین چند ماه گذشته است. بدین ترتیب نرخ فروش با معدل‌گیری بین قیمت روز محصول و قیمت در ماه‌های گذشته برای مشتری تعیین می‌شود که البته ضریب قیمت روز در این محاسبه بالاتر از ماه‌های گذشته است. اکنون نیز قیمت‌های فروش متانول (به عنوان اصلی‌ترین محصول شرکت) با لحاظ کردن این محاسبات در محدوده 500دلار قرار دارد.
4 - در رابطه با ارتباط قیمت متانول با نفت، وجود همبستگی بین قیمت این دو محصول با یکدیگر توسط مدیرعامل شرکت رد شد. ایشان اظهار داشتند که با توجه به مصارف خاص متانول در فرمالئیدها و MTBE بنزین، ارتباط معناداری بین قیمت نفت با متانول نمی‌توان ایجاد کرد. همچنین اگرچه احتمال دستیابی به سود 350تومانی به ازای هر سهم با قیمت‌های فعلی محصولات رد نشد، اما با توجه به پیش‌بینی کاهش قیمت متانول، دستیابی به چنین ارقامی‌ برای سود سال‌جاری بعید عنوان شد.
5 - با توجه به رشد قیمت‌های جهانی محصولات، انجام تعمیرات دوره‌ای و 25Over hall روزه شرکت در صورت ثبات قیمت‌های فعلی تا پایان سال منتفی خواهد بود و شرکت با تمام ظرفیت به تولید ادامه خواهد داد.
6 - از ابتدای سال جاری پخش، فروش و بازاریابی محصولات توسط واحدی در درون شرکت انجام می‌شود و ملی بازرگانی پتروشیمی‌دیگر نقشی در توزیع و فروش محصولات شرکت نداشته است. از بابت ارزش افزوده ایجاد شده از این محل، شرکت به خرید اوراق مشارکت مبادرت ورزیده که درآمد اوراق مشارکت در سال‌جاری حدود 30‌میلیارد تومان (30‌تومان به ازای هر سهم) برای «شخارک» خواهد بود.
7 - مدیریت شرکت هرچند اجرای مصوبه مالیات بر فرآورده‌های صادراتی پتروشیمی‌را فعلا منتفی دانست، اما احتمال اجرایی شدن آن در آینده را نیز رد نکرد.
8 - سهم قیمت خوراک گاز ترش در بهای تمام شده محصولات شرکت ناچیز است، اما قیمت گاز ترش نیز قرار است تا چند سال آینده به قیمت‌های جهانی برسد که از بابت آن سود «شخارک» چندان متاثر نخواهد شد. همچنین در راستای همین آزادسازی پلکانی، بهای خوراک گازی در سال جاری نسبت به سال گذشته با توافق قبلی حدود 50درصد افزایش یافته است و افزایش دیگری از این بابت تا پایان سال جاری مدنظر نخواهد بود.
__________________

  
  
تاثیر افزایش قیمت‌نفت بر حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی


افزایش قیمت نفت طی 20 روز اخیر و روند رو به رشد آن از 87 دلار به 97 دلار و تبعات آن بر بازار، دغدغهء بازار کنونی است. از آن‌جا که این افزایش قیمت تورم جهانی را در پی خواهد داشت، همان‌گونه که در بازار کشورهای عربی نیز موجب تورم شد به تبع آن بر بازار داخلی ما نیز تاثیرگذار خواهد بود.

اما تاثیر این افزایش قیمت بر حاشیهء سود شرکت‌های پتروشیمی چگونه خواهد بود؟

یک منبع آگاه معتقد است:«رابطه قیمت نفت با محصولات شرکت‌های پتروشیمی یک رابطهء خطی نیست و به تبع، از قیمت جهانی نفت متاثر خواهد شد. بر این اساس با صعود قیمت نفت قیمت محصولات پتروشیمی نظیر پتروشیمی اصفهان و اراک که از مشتقات نفت استفاده می‌کنند نیز افزایش خواهد یافت.»

این منبع آگاه اظهار کرد: «پیش‌بینی این شرکت آن است که با بالا رفتن قیمت نفت قیمت محصولات پتروشیمی اصفهان نیز افزایش یابد اما تفاوت قیمت نفت بر سود ناخالص این شرکت تاثیر چندانی ندارد.»

وی تصریح کرد: «تاثیر قیمت نفت بر قیمت محصولات پتروشیمی کم‌تر از 10 درصد است بنابراین تاثیر بسیار ناچیز است.»به نقل از یک کارشناس بازار، «اگرچه حاشیهء سود شرکت‌های پتروشیمی اصفهان و اراک با گران شدن قیمت نفت افزایش خواهد یافت اما این امر بر حاشیهء سود شرکت‌هایی نظیر پتروشیمی خارک و آبادان که مواد اولیهء آن‌ها گازترش است در بلندمدت تاثیرگذار خواهد بود.»

وی تصریح کرد: «مواد اولیهء پتروشیمی اصفهان «پلت فورمیت» و پتروشیمی اراک «نفتا»ست که قیمت آن‌ها تحت تاثیر قیمت جهانی نفت است.به نقل از این کارشناس، مواد اولیهء پتروشیمی آبادان با 30 درصد تخفیف خریداری شده و محصولات آن‌ها با 15 درصد تخفیف به بازار داخلی به فروش می‌رسد.

با توجه به این امر و با توجه به صادرات محصولات پتروشیمی با گران شدن قیمت جهانی نفت و بالا بودن میزان تولیدات این شرکت حاشیهء سود آن نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

لازم به ذکر است، باقی ماندن محصولات پتروشیمی در سبد حمایتی دولت می‌تواند سود زیادی را عاید شرکت‌های پتروشیمی متاثر از قیمت جهانی نفت کند چرا که صادرات نفت برای این شرکت به‌صرفه خواهد بود.

یک منبع آگاه در این خصوص گفت: «زمانی که قیمت جهانی نفت بالا می‌رود تنها بخشی از هزینه‌های شرکت‌های پتروشیمی که عمدهء آن قیمت خوراک است تغییر می‌کند که این امر نیز با توجه به تخفیف 30 درصدی برای این شرکت‌ها، حاشیهء سود خوبی را به همراه دارد.» وی گفت: «طبق برنامهء توسعهء پنجم، صادرات مواد غیرنفتی که محصولات شرکت‌های پتروشیمی نیز از آن جمله‌ هستند، از معافیت مالیاتی برخوردارند.بر این اساس این شرکت‌ها می‌توانند حاشیهء سود خود را با تکیه بر صادرات و افزایش تولیدات بالاتر ببرند.»

وی وارد شدن شرکت‌های جدید پتروشیمی مشمول اصل «44» به بازار بورس را زمانی مناسب می‌داند که بازار ظرفیت پذیرش را داشته باشد و شرکت‌های قدیمی ضمانت خوراک را داشته باشند تا توجه سهام‌داران به بازار جلب شود و با ورود شرکت‌های جدید پتروشیمی به بازار بورس، بازار بتواند روند طبیعی و رو به رشد خود را پیش گیرد.»

یک منبع آگاه درخصوص وارد شدن شرکت‌های جدید پتروشیمی مشمول اصل «44» به بازار بورس به خبرنگار ما گفت: «شرکت‌های پتروشیمی جدیدی که قرار است وارد بورس شوند چون از نظر نوع محصولات با شرکت‌های از قبل وارد شده متفاوت هستند بنابراین نمی‌توانند رقیب شرکت‌های قدیمی‌تر بورسی به حساب آیند اما تنها در صورتی وارد شدن شرکت‌های پتروشیمی به بورس برای شرکت‌های قدیمی نگران‌کننده است که با قیمت پایین‌تر وارد بورس شده و نقدینگی بازار به سمت آن‌ها گرایش داشته باشد.»

این منبع آگاه در ادامه افزود: «پتروشیمی اصفهان در شش ماههء نخست امسال از مبلغ 1221 ریال بودجهء پیش‌بینی شده برای سال مالی 86، 647 ریال معادل 53درصد از کل بودجه را پوشش داده است و امید است چنانچه وضعیت معافیت مالیات، صادرات و... به همان شکل پیش‌بینی شده ادامه یابد، این شرکت به کل پیش‌بینی‌هایش خواهد رسید.»

گران شدن قیمت جهانی نفت بر شرکت‌های پتروشیمی آبادان و خارک تاثیر قابل‌توجهی ندارد.

یک منبع آگاه با بیان مطلب فوق به خبرنگار ما گفت: «مواد اولیهء شرکت‌های پتروشیمی آبادان و خارک گاز ترش است بنابراین حاشیهء سود آن‌ها تحت تاثیر گران شدن قیمت جهانی نفت نیست.»

وی افزود:‌«بالا رفتن قیمت اتیلن و پروپیلن خیلی تابع از قیمت نفت نیست هر چند موضوع گران شدن نفت تورم جهانی را در برخواهد داشت از جمله تورمی که به این علت در کشورهای عربی به وجود آمده است.»

وی تصریح کرد: «مزیت نسبی شرکت‌های پتروشیمی خارک و آبادان استفاده از گاز است.»

این منبع آگاه درخصوص طرح‌های توسعه برای سال 87 به خبرنگار ما گفت: «پتروشیمی آبادان طرح توسعه برای مهار کردن گازهایی که روزانه به میزان 700 تن به هدر می‌رود را در دست اجرا دارد که امید است وضعیت سیاسی روند خوبی را در پیش گیرد تا ما بتوانیم با استفاده از تکنولوژی روز این طرح را به بهره‌برداری برسانیم.»

این منبع آگاه افزود: «شرکت پتروشیمی آبادان در شش ماههء نخست امسال توانست حدود 50 درصد کل بودجهء سالانه را پوشش دهد و انتظار می‌رود تا پایان دورهء 12 ماههء سال جاری به کل پیش‌بینی‌هایش برسد.»

وی در ادامه افزود:‌«احتمالا تا پایان سال تعدیلی نخواهیم داشت

  
  
تعیین ارزش خالص دارایی (nav) شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران

شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران در تاریخ 20/11/1370 به صورت شرکت سهامی عام تاسیس شده است. موضوع فعالیت شرکت ، سرمایه گذاری در سهام اوراق بهادار و موضوع فعالیت شرکتهای فرعی آن عمدتا سرمایه گذاری در سهام صنایع پتروشیمی، سیمان، نساجی، غذایی و لیزینگ می باشد. سرمایه فعلی، قیمت روز و P/e به ترتیب برابر 3،220،000 میلیون ریال، 1404ریال و 3.3مرتبه می باشد.
شرکت سود هر سال 86 را مبلغ 420 ریال پیش بینی کرده است، این در حالی است که سود واقعی هر سهم در سال 85 مبلغ 266 ریال تحقق یافت. لازم به ذکر است که پیش بینی عملکرد سال مالی منتهی به 29/12/86 در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب سود حاصل از سرمایه گذاریها 33% کاهش، سود حاصل از فروش سرمایه گذاریها 272% افزایش، سود عملیاتی 40% افزایش و سود پس از کسر مالیات 58% افزایش را نشان می دهد. در زیر به برآورد ارزش خالص دارایی شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران می پردازیم:

الف) جدول پرتفوی شرکتهای بورسی:
ارزش روز پرتفوی بورسی این شرکت بر اساس آخرین قیمت سهام در تاریخ 13/8/86 محاسبه شده است. ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت سرمایه گذاری بانک ملی برابر 8،777،846 میلیون ریال و بهای تمام شده پرتفوی بورسی نیز برابر 9،038،462 ریال می باشد. بنابراین ارزش روز پرتفوی سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس به میزان 260،616 میلیون ریال کمتر از بهای تمام شده شان می باشد.



ب) جدول پرتفوی شرکتهای غیر بورسی:
از آنجا که قیمت بازار شرکتهای غیر بورسی برخلاف شرکتهای بورسی در دسترس نمی باشد برای همین شرکتهای که درآمد سال جاری آنها پیش بینی شده است با استفاده از روش P/e، ارزش روز آنها برآورد شده است. و برای شرکتهایی که درآمد سال جاری آنها مشخص نیست معادل بهای تمام شده آنها بعنوان ارزش روز در نظر گرفته شده است. در جدول زیر برای شرکتهایی که درآمد سال جاری آنها مشخص شده، با توجه به صنایع مشابه در بورس اوراق بهادار تهران P/e آنها تخمین زده شده است و برای شرکتهای که درآمد سال جاری انها مشخص نیست بهای تمام شده آنها به عنوان ارزش روز قید شده است.



ارزش روز پرتفوی غیر بورسی شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران مبلغ 1،390،300 میلیون ریال و بهای تمام شده شرکتهای غیر بورسی موجود در پرتفوی وبانک مبلغ 2،722،335 میلیون ریال می باشد. بنابراین مجموع ارزش روز پرتفوی سهام شرکتهای غیر بورسی کمتر از بهای تمام شده شان است.
برای محاسبه ارزش خالص دارایی (nav) شرکت باید جمع حقوق صاحبان سرمایه (سرمایه شرکت+سایر اندوخته ها +سود (زیان)انباشته ) را با ارزش روز پرتفوی بورسی و ارزش روز پرتفوی غیر بورسی جمع کرد و از آن بهای تمام شده پرتفوی بورسی و غیر بورسی را کسر کرد و مبلغ کل را بر تعداد کل سهام تقسیم کرد. جمع حقوق صاحبان سهام و همچنین تعداد سهام نیز به ترتیب 10،911،355 میلیون ریال و 3،220 میلیون عدد می باشد. بنابراین ارزش خالص دارایی این سهم توسط کارشناسان ایران تحلیل حدود 2،945 ریال برآورد می شود. ارزش فعلی سهم نیز 1،356 ریال می باشد. بنابراین ارزش خالص دارایی (nav) این سهم بیش از 2 برابر قیمت بازار سهام این شرکت است.



جمع ارزش روز شرکتهای بورسی 8,303,650
جمع ارزش روز شرکتهای غیر بورسی 1,389,700
جمع می شود:
جمع حقوق صاحبان سهام 10,911,355
کسر می شود:
جمع بهای تمام شده شرکتهای بورسی 9,017,339
جمع بهای تمام شده شرکتهای غیر بورسی 2,521,770
تقسیم بر:
تعداد سهام (میلیون عدد) 3,220
برآورد (nav) وبانک توسط کارشناسان ایران تحلیل 2945
قیمت روز (بازار) هر سهم وبانک 1356

در پایان روند قیمتی یک ماه اخیر این سهم ارائه شده است که با وجود بالا بودن ارزش ذاتی این سهم نسبت به ارزش بازار آن، در ماه های اخیر با بی مهری بازار روبرو شده است، اما به نظر می رسد این سهام در آینده مجددا روند صعودی به خود بگیرد و به ارزش ذاتی خود نزدیکتر شود.
  
  
تحلیل بنیادی
شرکت کیمیدارو

تحلیل CANSLIM شرکت کیمیدارو


از تحلیل CANSLIM در دواقع جهت شناساندن سهم در مدت زمان کوتاه به طور مختصر و مفید استفاده می شود. به طور کلی مهمترین قسمت در تحلیل CANSLIM برای شناخت سریع یک شرکت، مطالعه و بررسی روند عایدی کل شرکت و نیز وضعیت سود هر سهم و روند قیمتی هر سهم می باشد.


از تحلیل CANSLIM در دواقع جهت شناساندن سهم در مدت زمان کوتاه به طور مختصر و مفید استفاده می شود. به طور کلی مهمترین قسمت در تحلیل CANSLIM برای شناخت سریع یک شرکت، مطالعه و بررسی روند عایدی کل شرکت و نیز وضعیت سود هر سهم و روند قیمتی هر سهم می باشد.
در زیر مراحل تحلیل CANSLIM برای شرکت کیمیدارو انجام شده که خوانندگان عزیز می توانند یک دید کلی نسبت به شرکت پیدا کنند.
لازم به ذکر است که تنها بر اساس اطلاعات ذکر شده در این تحلیل نمی توان به سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری در این سهم مبادرت کرد، بلکه همانطور که گفته شد هدف شناساندن این سهام به طور مختصر و مفید است.


1. در بخش اول CANSLIM به بررسی C یا Current quarterly earning Per Share پرداخته می‌شود. در این قسمت تاکید بر آن است که EPS فصلی شرکت بررسی گردد و چنانچه این EPS نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل بطور متوسط از 25 تا 50 درصد رشد برخوردار باشد آنگاه سیگنال مناسب در تحلیل CANSLIM دریافت می‌گردد.

C
EPS
سرمایه
سود خالص(میلیون ریال)
درصد افزایش/ کاهش
6 ماهه اول 85 323
60000
38792
8-

6 ماهه اول 86 229
120000
35894


نتیجه گیری: از آنجا که در صد رشد سود فصلی شرکت منفی می باشد بنابراین می توان یک سیگنال منفی را در این قسمت تشخیص داد.

2. در بخش دوم به بررسی A یا Annual earning Per Share پرداخته می‌شود توضیح آنکه این بخش مربوط به بررسی EPS سالانه شرکت نسبت به 5 سال قبل می‌باشد ، چنانچه دارای رشدی معقولانه باشد و نرخ رشد مرکب سالانه درآمد بین 25 تا 50 درصد باشد سیگنال مطلوب CANSLIM دریافت می‌گردد.


سال
EPS
سرمایه(م.ریال)
سود خالص
درصد افزایش/ کاهش

1382 282 35000 33629 -
1383 289 35000 34710 3.2
1384 361 60000 43596 25.6
1385 768 60000 92505 112
بودجه 86 840 120000 100834 9

سود شرکت به طور متوسط در 4 سال حدود 31 درصد بوده است. از آنجا که این مقدار بالاتر از 25 درصد است بنابراین می توان سیگنال نسبتا مناسبی از از رشد سود شرکت دریافت کرد.

. در بخش سوم به بررسی N یا NEW Products New management New high پرداخته می‌شود به این معنا که :
الف) بر طبق تحقیقات به عمل آمده توسط ویلیام اونیل و سایر تحلیل‌گران این نکته استنباط گردیده که بیش از 95% از شرکتهایی که جزو پربازده‌ترین شرکتها طی یک دوره تحلیلی و تحقیقی 38 سال بوده‌اند آندسته از شرکتهایی هستند که از محصولات جدید یا ارائه خدمات جدید بهره گرفته‌اند.
ب) همچنین در این تحقیق نشان داده شده که شرکتهایی که از مدیریت مناسب و قوی و هیات مدیره منسجمی برخوردار بوده‌اند در بین موفقترین شرکتها قلمداد شده‌اند.
ج) شایان ذکر است که شرکتهایی که قیمتهای بالای جدیدی را در نمودارهای قیمتی ایجاد کرده‌اند نیز از جمله شرکتهایی هستند که سیگنال مطلوبی را در تحلیل CANSLIM ایجاد می‌نماید.

اعضای هیات مدیره این شرکت عبارتند از:
دکتر علی منتصری
دکتر محمود ابهری
دکتر آصف یعقوبی
آقای مجتبی تقی پور
آقای عباس کبریایی زاده

محصولات شرکت کیمیدارو:
قرص و دراژه
آمپول تزریقی
کپسول
قطره خوراکی
شربت خوراکی

روندهای قیمتی دو ماه اخیر(بعد از افزایش سرمایه) این شرکت نشان می دهد که رشد قیمت درصد رشد منفی حدود6- درصد داشته است بنابراین در این قسمت می توان به سیگنال منفی پی برد.

4.در بخش چهارم به بررسی S یا Supply demand پرداخته می‌شود بدین معنا که هر چه میزان سهام شناور آزاد شرکتی کمتر باشد یعنی سهام آن شرکت در اختیار عده‌ایی خاص قرار داشته باشد آن سهم از چشم‌انداز رشد مناسبی برخوردار خواهد بود. با توجه به تحقیقات ویلیام اونیل اکثر سهمهای در حال رشد کمتر از 25 میلیون سهم شناور داشته‌اند.

در مورد این شرکت حدود 34 درصد سهام شناور آزاد وجود دارد که نسبتا می تواند نشانی از یک سیگنال مثبت باشد.

5. در بخش پنجم به بررسی L یا Leader پرداخته می‌شود بدین معنا که مردم اغلب سهامی را خریداری می‌نمایند که اولاً باصنعت مرتبط با آن آشنایی داشته باشند و شرکت مزبور را بشناسند ثانیاً صنعت فوق‌الذکر جزو صنایع پیشرو باشد گفتنی است که سهام مناسب در تحقیقات ویلیام اونیل از قدرت نسبی 87 در صنعت خود برخوردار بوده‌اند.
صنعت دارویی در ایران به طور کلی نسبت به سایر صنایع از چشم انداز متوسطی برخوردار است. و این سیگنال مثبتی برای کیمدارو خواهد بود.

6. در بخش ششم به بررسی I یا Institutional Sponser ship پرداخته می‌شود بدین معنا که مردم تمایل به خرید سهامی دارند که از سوی سرمایه‌گذاران نهادی و یا شخصیتهای حقوقی خریداری می‌شود و مورد نظر مساعد آنها و حمایت این ارگانها قراردارد لذا چنانچه سهمی در شرایط فوق قرار داشته باشد از سیگنال CANSLIM برخوردار خواهد شد.

ترکیب سهامداران شرکت شامل شرکت سرمایه گذاری شفادارو %34،شرکت سرمایه گذاری تدبیر %13، شرکت مدیریت سرمایه گذاری بانک ملی % 10 وثیقه بالای یک درصد 5%شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی 3% شرکت سرمایه گذاری ملی ایران 1% می باشد.
همانطور که دیده می شود حدود 66 درصد سهام این شرکت در دست سرمایه گذاران نهادی و شخصیتهای حقوقی است و می تواند حامی شرکت در مواقع رکود باشد.بنابراین از این جنبه نیز می توان سیگنال مناسبی برای شرکت دریافت کرد.

7. . در بخش هفتم به بررسی M یا Market direction پرداخته می‌شود بدین ترتیب که اکثر سهام بازار در جهت روند یا Trend کلی بازار حرکت می‌کنند چنانچه بازار در حالت Bull Market قرار داشته باشد برخی از سهام نه چندان مطلوب نیز رشد خواهند نمود و بالعکس در Bear market نیز سهام با پتانسیلهای قوی و ساختار بنیادی مناسب از این روند پیروی خواهند نمود.

روند بازار دکیمی را از ابتدای امسال تا تاریخ 86/08/09 می توانیم در در نمودارهای زیر ببینیم و با شاخص کلی و شاخص صنعت مقایسه کنیم.

در نمودار سمت راست رنگ قرمز معرف روند قیمتی کیمیدار و رنگ بنفش معرف روند شاخص صنعت است. همچنین نمودار سمت چپ روند شاخص را در همین تاریخ نشان می دهد.

از تحلیل CANSLIM در دواقع جهت شناساندن سهم در مدت زمان کوتاه به طور مختصر و مفید استفاده می شود. به طور کلی مهمترین قسمت در تحلیل CANSLIM برای شناخت سریع یک شرکت، مطالعه و بررسی روند عایدی کل شرکت و نیز وضعیت سود هر سهم و روند قیمتی هر سهم می باشد.
در زیر مراحل تحلیل CANSLIM برای شرکت کیمیدارو انجام شده که خوانندگان عزیز می توانند یک دید کلی نسبت به شرکت پیدا کنند.
لازم به ذکر است که تنها بر اساس اطلاعات ذکر شده در این تحلیل نمی توان به سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری در این سهم مبادرت کرد، بلکه همانطور که گفته شد هدف شناساندن این سهام به طور مختصر و مفید است.


1. در بخش اول CANSLIM به بررسی C یا Current quarterly earning Per Share پرداخته می‌شود. در این قسمت تاکید بر آن است که EPS فصلی شرکت بررسی گردد و چنانچه این EPS نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل بطور متوسط از 25 تا 50 درصد رشد برخوردار باشد آنگاه سیگنال مناسب در تحلیل CANSLIM دریافت می‌گردد.

C
EPS
سرمایه
سود خالص(میلیون ریال)
درصد افزایش/ کاهش
6 ماهه اول 85 323
60000
38792
8-

6 ماهه اول 86 229
120000
35894


نتیجه گیری: از آنجا که در صد رشد سود فصلی شرکت منفی می باشد بنابراین می توان یک سیگنال منفی را در این قسمت تشخیص داد.

2. در بخش دوم به بررسی A یا Annual earning Per Share پرداخته می‌شود توضیح آنکه این بخش مربوط به بررسی EPS سالانه شرکت نسبت به 5 سال قبل می‌باشد ، چنانچه دارای رشدی معقولانه باشد و نرخ رشد مرکب سالانه درآمد بین 25 تا 50 درصد باشد سیگنال مطلوب CANSLIM دریافت می‌گردد.


سال
EPS
سرمایه(م.ریال)
سود خالص
درصد افزایش/ کاهش

1382 282 35000 33629 -
1383 289 35000 34710 3.2
1384 361 60000 43596 25.6
1385 768 60000 92505 112
بودجه 86 840 120000 100834 9

سود شرکت به طور متوسط در 4 سال حدود 31 درصد بوده است. از آنجا که این مقدار بالاتر از 25 درصد است بنابراین می توان سیگنال نسبتا مناسبی از از رشد سود شرکت دریافت کرد.

. در بخش سوم به بررسی N یا NEW Products New management New high پرداخته می‌شود به این معنا که :
الف) بر طبق تحقیقات به عمل آمده توسط ویلیام اونیل و سایر تحلیل‌گران این نکته استنباط گردیده که بیش از 95% از شرکتهایی که جزو پربازده‌ترین شرکتها طی یک دوره تحلیلی و تحقیقی 38 سال بوده‌اند آندسته از شرکتهایی هستند که از محصولات جدید یا ارائه خدمات جدید بهره گرفته‌اند.
ب) همچنین در این تحقیق نشان داده شده که شرکتهایی که از مدیریت مناسب و قوی و هیات مدیره منسجمی برخوردار بوده‌اند در بین موفقترین شرکتها قلمداد شده‌اند.
ج) شایان ذکر است که شرکتهایی که قیمتهای بالای جدیدی را در نمودارهای قیمتی ایجاد کرده‌اند نیز از جمله شرکتهایی هستند که سیگنال مطلوبی را در تحلیل CANSLIM ایجاد می‌نماید.

اعضای هیات مدیره این شرکت عبارتند از:
دکتر علی منتصری
دکتر محمود ابهری
دکتر آصف یعقوبی
آقای مجتبی تقی پور
آقای عباس کبریایی زاده

محصولات شرکت کیمیدارو:
قرص و دراژه
آمپول تزریقی
کپسول
قطره خوراکی
شربت خوراکی

روندهای قیمتی دو ماه اخیر(بعد از افزایش سرمایه) این شرکت نشان می دهد که رشد قیمت درصد رشد منفی حدود6- درصد داشته است بنابراین در این قسمت می توان به سیگنال منفی پی برد.

4.در بخش چهارم به بررسی S یا Supply demand پرداخته می‌شود بدین معنا که هر چه میزان سهام شناور آزاد شرکتی کمتر باشد یعنی سهام آن شرکت در اختیار عده‌ایی خاص قرار داشته باشد آن سهم از چشم‌انداز رشد مناسبی برخوردار خواهد بود. با توجه به تحقیقات ویلیام اونیل اکثر سهمهای در حال رشد کمتر از 25 میلیون سهم شناور داشته‌اند.

در مورد این شرکت حدود 34 درصد سهام شناور آزاد وجود دارد که نسبتا می تواند نشانی از یک سیگنال مثبت باشد.

5. در بخش پنجم به بررسی L یا Leader پرداخته می‌شود بدین معنا که مردم اغلب سهامی را خریداری می‌نمایند که اولاً باصنعت مرتبط با آن آشنایی داشته باشند و شرکت مزبور را بشناسند ثانیاً صنعت فوق‌الذکر جزو صنایع پیشرو باشد گفتنی است که سهام مناسب در تحقیقات ویلیام اونیل از قدرت نسبی 87 در صنعت خود برخوردار بوده‌اند.
صنعت دارویی در ایران به طور کلی نسبت به سایر صنایع از چشم انداز متوسطی برخوردار است. و این سیگنال مثبتی برای کیمدارو خواهد بود.

6. در بخش ششم به بررسی I یا Institutional Sponser ship پرداخته می‌شود بدین معنا که مردم تمایل به خرید سهامی دارند که از سوی سرمایه‌گذاران نهادی و یا شخصیتهای حقوقی خریداری می‌شود و مورد نظر مساعد آنها و حمایت این ارگانها قراردارد لذا چنانچه سهمی در شرایط فوق قرار داشته باشد از سیگنال CANSLIM برخوردار خواهد شد.

ترکیب سهامداران شرکت شامل شرکت سرمایه گذاری شفادارو %34،شرکت سرمایه گذاری تدبیر %13، شرکت مدیریت سرمایه گذاری بانک ملی % 10 وثیقه بالای یک درصد 5%شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی 3% شرکت سرمایه گذاری ملی ایران 1% می باشد.
همانطور که دیده می شود حدود 66 درصد سهام این شرکت در دست سرمایه گذاران نهادی و شخصیتهای حقوقی است و می تواند حامی شرکت در مواقع رکود باشد.بنابراین از این جنبه نیز می توان سیگنال مناسبی برای شرکت دریافت کرد.

7. . در بخش هفتم به بررسی M یا Market direction پرداخته می‌شود بدین ترتیب که اکثر سهام بازار در جهت روند یا Trend کلی بازار حرکت می‌کنند چنانچه بازار در حالت Bull Market قرار داشته باشد برخی از سهام نه چندان مطلوب نیز رشد خواهند نمود و بالعکس در Bear market نیز سهام با پتانسیلهای قوی و ساختار بنیادی مناسب از این روند پیروی خواهند نمود.

روند بازار دکیمی را از ابتدای امسال تا تاریخ 09/08/86 می توانیم در در نمودارهای زیر ببینیم و با شاخص کلی و شاخص صنعت مقایسه کنیم.

در نمودار سمت راست رنگ قرمز معرف روند قیمتی کیمیدار و رنگ بنفش معرف روند شاخص صنعت است. همچنین نمودار سمت چپ روند شاخص را در همین تاریخ نشان می دهد.



با مشاهده روند قیمتی این شرکت و از آنجا که این شرکت در محوده موردنظر افزایش سرمایه نیز داشته است، در مجموع می توان روند قابل قبولی برای این شرکت در نظر گرفت و نشانی از یک سیگنال مثبت یافت.
__________________

86/8/21::: 6:54 ع
نظر()
  
  
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >