سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] کسى که ارج خود نشناخت جان خود را باخت . [نهج البلاغه]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :26
بازدید دیروز :42
کل بازدید :552912
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/11
10:11 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----

شهادت امام هفتم شیعیان حضرت باب الحوائج موسی بن جعفر علیه السلام بر تمام شیعیان و دلدادگان ائمه اطهار تسلیت باد

 

3 گاف در گزارش‌ فولاد خراسان


فارس - یک کارشناس بازار سرمایه از وجود سه‌تناقض در عملکرد فولاد خراسان خبر می‌دهد.



حسین خانجانی می‌گوید: در روز چهارشنبه گذشته نماد شرکت فولاد خراسان بعد از اعلام گزارش عملکرد 3‌ماهه باز و مورد معامله فعالان بازار واقع شد که به‌رغم‌تناقض‌های شدید و غیر معقول گزارش 2‌ماهه با گزارش 3‌ماهه و واقعیت‌های حاکم بر بازار فولاد و انحرافات بسیار زیاد، گویا به هیچ عنوان مورد توجه کارشناسان و رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی قرار نگرفته است.
وی با اشاره به وجود سه انحراف اساسی درگزارش سه‌ماهه فولاد خراسان درخصوص انحراف در محاسبه بهای تمام شده گفت: این شرکت در حال حاضر کارخانه ای مبتنی‌بر قراضه است که با فرض تولید 490‌هزار تن شمش در سال به حدود 570‌هزار تن قراضه نیازمند است که در گزارش2‌ماهه 119‌هزار و600‌تن آهن قراضه به مبلغ 47‌میلیارد و860‌میلیون تومان خریداری کند (با متوسط قیمت خرید هر کیلو بیش از 399‌تومان) اما در گزارش 3‌ماهه، فولاد خراسان اعلام کرده 147‌هزار و 123‌تن به مبلغ بیش از 78‌میلیارد و141‌میلیون تومان خریداری کرده است.
تفاوت میان گزارش 2ماهه و 3ماهه (با متوسط قیمت خرید 531‌تومان به ازای هر کیلو). وی افزود: آنچه مسلم است تفاضل بین اعداد گزارش 2‌ماهه و 3ماهه گویای خریدهای انجام شده در خرداد ماه است.
آهن قراضه 1100تومان!
وی ادامه داد: بر این اساس شرکت در خرداد ماه 27‌هزار و 523‌تن قراضه به بیش از 30میلیارد و 281میلیون تومان خریداری کرده که متوسط این خریدعدد شگفت انگیز و دور از واقعیت، یک هزار و 100تومان است که با این اوصاف این سوال مطرح می‌شود که چگونه اداره نظارت بر ناشران بورسی که مدعی بررسی کارشناسانه گزارش‌های شرکت‌ها است از انحراف به این بزرگی چشم‌پوشی می‌کند.
آهن قراضه شادآباد 450تومان
به گفته خانجانی،کارشناسان اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار فقط کافی است یک تماس تلفنی با آهن فروشان و تجار قراضه بازار پامنار، شوش و شادآباد گرفته تا حداقل تفاوت قیمت صبح تا شب را متوجه شوندکه درحال حاضر قیمت قراضه در بازار ایران ارقامی بین 410 تا 450‌تومان منوط به کیفیت قراضه دارد. چنانچه فولاد مبارکه نیز در آخرین گزارش خود مبلغ 430‌تومان و فولاد خوزستان مبلغ 456‌تومان را به عنوان خرید طی دوره اعلام کرده‌اند.
اختلاف 289ریالی در هر کیلو
این کارشناس بازار‌های سهام و فولاد تصریح کرد: از سوی دیگر در گزارش 3‌ماهه فولاد خراسان پیش‌بینی شده در سال 87 شرکت تا 563‌هزار و 500‌تن قراضه به بیش از 345‌میلیارد و312‌میلیون تومان با متوسط هر کیلو 6‌هزار و 128‌ریال خریداری کند در حالی با کسراعداد غیرواقعی 3‌ماهه از پیش‌بینی کل سال مشخص می‌شود که قرار است فولاد خراسان قراضه را در 9‌ماه باقی مانده با متوسط 6‌هزار و 417‌ریال خریداری کند که این موضوع به هیچ عنوان با واقعیت حاکم بر بازار و میانگین شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان سازگار نیست.
خانجانی افزود: با توجه به این نکات و در نظر گرفتن یک سناریوی بدبینانه با متوسط نرخ خرید 480‌تومان برای خرید قراضه در طول سال 87 مشخص می‌شود که شرکت بیش از 120‌تومان بهای تمام شده قراضه را بالاتر لحاظ کرده که با ضرب این عدد در 563هزار و 500‌تن، عدد 67‌میلیارد و 620‌میلیون تومانی به دست می‌آید که این خود موید تاثیر بیش از 67‌تومانی بر سود آوری هر سهم ( EPS) شرکت است که صد البته در حالتی میانه تر این عدد می‌تواند تا 90‌تومان افزایش یابد که در اینجا این سوال مطرح می‌شود که مدیران یک شرکت بورسی با چه پشتوانه منطقی و بازاری می‌توانند چنین گزارش‌هایی را به بازار سهام ارائه کنند.
دومین تناقض
این کارشناس انحراف در محاسبه مقدار مواد اولیه مورد نیاز فولاد خراسان را دومین تناقض معرفی کرد و گفت: بر اساس گزارش شرکت در سال 86 مقدار 613‌هزار و 592‌تن میلگرد تولید شده که برای این مقدار تولید 689‌هزار و 795‌تن مواد اولیه اعم از شمش و قراضه استفاده شده اما در سال مالی 87 این شرکت پیش‌بینی تولید 640‌هزار تن محصول را کرده که برای این مقدار تولید اشاره به 747‌هزار تن ماده اولیه کرده که این انحراف بیش از 57‌هزار تن در مواد اولیه مورد نیاز قابل‌توجه است.
تاثیر 285ریالی بر EPS
وی تصریح کرد: در صورتی که اگرمتوسط قیمت این ماده اولیه را عدد بسیار اندک 500‌تومان به ازای هر کیلوگرم محاسبه شود 28‌میلیارد و 515‌میلیون تومان به دست می‌آید که تاثیر بیش از 285 ریالی بر EPS شرکت خواهد گذاشت.
سومین تناقض
خانجانی به سومین انحراف در خصوص محاسبه قیمت فروش محصولات فولاد خراسان اشاره کرد و گفت: این شرکت در گزارش 2‌ماهه اعلام کرده 106‌هزار و 984‌تن میلگرد را به بیش از 96‌میلیارد تومان (با متوسط قیمت فروش 8‌هزار 974 ریالی به ازای کیلو) به فروش رسانده‌است، اما در گزارش 3‌ماهه، مقدار فروش به 157‌هزار و 245‌تن با ارزش 147میلیارد و 647‌میلیون تومان (با متوسط قیمت فروش 9‌هزار و 389 ریالی) افزایش یافته که نگاهی گذرا به قیمت‌های بازار از ابتدای سال جاری، شبهات بسیاری را در مورد این گزارش بر می‌تابد.
وی ادامه داد: در حالی حداقل قیمت‌ها در دو‌ماه ابتدای سال جاری در محدوده 980‌تومانی قرار گرفته که در خرداد ماه هر کیلو حداقل یک‌هزار و 50‌تومان و حداکثر یک‌هزار و 190‌تومان معامله می‌شد و این مهم در حالی است که فولاد خراسان به دلایل متعدد، عرضه بسیار اندکی به صورت غیر سلف در بورس فلزات داشته و به همین دلیل شرکت نمی‌تواند پایین بودن قیمت فروش را به‌دلیل سلف فروشی توجیه کند که با توجه به قیمت‌های یاد شده این پرسش مطرح می‌شود که شرکت چگونه میانگین قیمت فروشی در این سطح داشته است؟ خانجانی ادامه داد: بر این اساس در صورتی که متوسط قیمت فروش در سال جاری کاملا محتاطانه‌ یک هزار و 200‌تومان منظور شود با توجه به مقدار640‌هزار تنی فروش شرکت، در آمد حاصل از فروش تا سطح 76‌میلیارد و 800‌میلیون تومان افزایش می‌یابد که می‌تواند تاثیر بیش از 44‌تومانی بر EPS شرکت داشته باشد.
توانایی افزودن حداقل 130تومان به سود هر سهم
این کارشناس تصریح کرد: نظر به تمامی موارد یاد شده در سه قسمت فوق و با حداقل‌های فرض شده، این شرکت می‌تواند به سود قبل از مالیات خود حداقل مبلغ 130‌تومان اضافه کند که با توجه به سود هزار و 99 ریالی قبل از مالیاتی اعلامی این مبلغ به 2‌هزار و 399‌ریال افزایش می‌یابد که با توجه به حداکثر نرخ مالیات 5/22درصد برای شرکت‌های بورسی، سود پس از کسر مالیات شرکت به محدوده 185‌تومانی می‌رسد که این عدد بیش از 2 برابر پیش‌بینی‌های اخیر توسط شرکت است.
گروه بورس آماده چاپ پاسخ سازمان بورس و شرکت مزبور جهت توضیح به بازار است.


  
  

سرمایه گذاری امید

عرضه اولیه سیمان کردستان در تاریخ یکشنبه 6 مردادماه صورت خواهد پذیرفت. 58 درصد از سهام این شرکت در اختیار شرکت توسعه صنعت و سرمایه غدیر است که 100 درصد سهام این شرکت در اختیار سرمایه گذاری غدیر است. 39 درصد دیگر سهام سکرد نیز در اختیار سرمایه گذاری امید است. به نظر می رسد با توجه به تحول در نماد وغدیر و تبدیل صف فروش به صف خرید که البته نمی توان گفت دلیل حتمی آن عرضه اولیه سکرد بوده، احتمال تحول در نماد وامید وجود دارد. سیمان کردستان در عرضه نا موفق اولیه گذشته با نسبت P/E نزدیک به 10 گام به بازار گذاشت و این بار نیز با توجه به جو بسیار مثبت گروه سیمان، احتمال عرضه در قیمتهای پایین تر تا حدی کم است بنابراین سهامداران عمده این شرکت با قیمت خوردن سهم بر تابلو بورس، با افزایش ارزش خالص دارایی های خود روبرو می شوند که تاثیر مثبتی بر اوضاع بنیادی شان دارد

-------------------------------

 

سرمایه گذاری امید ، هلدینگ سیمانی – سنگ آهنی گزینه ای مناسب برای سودآوری
بازار در امید و انتظار برای تعدیل مثبت امید ...

سرمایه گذاری امید با دارا بودن پرتفوی قوی و سرشار از شرکتهای سیمانی و سنگ آهنی بی شک یکی از برترین شرکتهای سرمایه گذاری در بورس میباشد .

بازدهی 80 درصدی امید برای سهامداران

سهم دارانی که از ابتدا با آن بودند به بازدهی حدود 80 درصد رسیده اند .

لازم بذکر است که امید با قیمت 370 تومان در دی ماه 86 ( 6 ماه پیش ) در بورس عرضه شد.

توانایی اعلام سود 880 ریالی برای سال مالی 87

با رفع شدن مشکلات شرکتهای سیمانی و رشد روز افزون شرکتهای چادر ملو و گل گهر و نیز اافزایش قیمت سنگ آهن امید پتانسیل بالایی از رشد برخوردار شده است و با حساب تعدیلهای پیاپی شرکتهای سیمانی و گل گهر ( که جهت تعدیل مثبت بسته شده و توانایی 450 تومان برای امسال را دارد ) و چادرملو که سود امسالش بدون افزایش قیمتهای فروشش به نرخ جهانی حداقل 185 تومان خواهد بود ، پتانسیل افزایش سود سال 87 به میزان 88 تومان را تاپایان سال مالی خواهد داشت و گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب می شود که در شرایط مناسب بازار با پی بر ای 14 به قیمت 1230 تومان و در شرایط نامناسب با حداقل پی بر ای 8 قیمت آن 880 تومان می شود .

هر سهم گل گهر 915 ریال !!!

از نکات جالب توجه درباره امید قیمتهای تمام شده بسیار پایین گل گهر و چادرملو برای این شرکت است ، بطوریکه امید با دارا بودن 38 درصد گل گهر به قیمت تمام شده 915 ریال ( قیمت بازار 28500 ریال ) و 37 درصد کچاد به قیمت تمام شده 1051 ریال ( 15500 ریال ) دارای بیشترین حاشیه سود – حتی بیشتر از معادن و فلزات – از شرکتهای سنگ آهنی میباشد .

پتانسیل سودآوری بسیار بالای امید...

بطور مثال امید فقط با فروش هر یک میلیون سهم گل گهر سود خالصی به میزان 2 میلیارد و هشتصد میلیون تومان دست پیدا می کند .

بازار در انتظار ....

در حال حاضر امید سود هر سهم خود را 581 ریال اعلام نموده و با توجه به بسته و باز شدن اکثر نمادهای سیمانی به دلیل تعدیل مثبت و نیز کگل بازار در انتظار تعدیل این شرکت میباشد.

قسمتی از پرتفوی متنوع وامید ...

------------------------------------------

برای شروع گل گهر
طبق صورتهای مالی 3 ماهه
1-مقدار فروش شرکت در دوره 3 ماهه نسبت به دوره مشابه گذشته بدون تغییر است
2-قیمت فروش 3 ماهه شرکت نسبت به دوره مشابه 78% افزایش یافته است
3-میزان فروش نسبت به دوره مشابه 66 درصد رشد داشته است.
4-بهای تمام شده کالای فروش رفته 15 درصد کاهش داشته است.
5-سود دوره سه ماهه به نسبت دوره مشابه دوبرابر شده است.
6-سود انباشته نسبت به دوره قبل 7 برابر شده است
7-سود انباشته بیشتر از نصف سود دوره 3 ماهه می باشد.
با توجه به نکات بالا
این شرکت بدون اینکه افزایش تولید برای سال 87 در نظر بگیر تنها بدلیل بالا رفتن نرخ فروش و عدم بالا رفتن قیمت تمام شده یا به بیان دیگر بدلیل افزایش در حاشیه سود توانسته است سود قابل ملاحظه ای برای دوره 3 ماهه بدست آورد
با توجه به طرح توسعه شرکت که بطور قطع تا سال دیگر راه اندازی خواهد شد و با توجه به بالا رفتن قیمت این کالای استراتزیک و حساس برای صنعت فولاد با توجه به بالا رفتن قیمت جهانی
سود این سهم تا پایان سال 87 بین 280 تا 320 تومان برآورد می شود و برای سال مالی 88 سود این سهم بین 800 تا 1000 تومان برآورد شد

----------------------------

EPS «شاهد» تعدیل می‌شود

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که سرمایه‌گذاری شاهد به دلیل افزایش سود ناشی از فروش املاک و مستغلات و ارزش افزوده سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در حوزه‌های مختلف، پیش‌بینی سودی بالاتر از 110تومان اعلام کرده است.

شنیده‌های ما: منابع خبری گزارش می‌دهند که شاهد EPS خود را بالاتر از 15درصد اعلام می‌کند و با این وصف احتمال اعلام پیش‌بینی سود در ارقام ذکر شده بعید نیست


  
  
<      1   2