سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدایا! به من بینش در دینت و فهم در حکمتت و فقه در دانشت عطا فرما . [امام زین العابدین علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :21
بازدید دیروز :92
کل بازدید :553060
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/15
1:21 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----

جوشکاب یزد

یکی از شرکت های تولید کابل کشور «جوشکاب یزد» است که در ادامه بررسی نمادهایی که از کاهش قیمت جهانی مواد خام سود می برند، به تحلیل آن می پردازیم. این شرکت سود هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به 31/6/88 برابر با 1426 ریال اعلام کرده است. این در حالی است که گزارش حسابرسی سال مالی تا پایان 31 شهریور 1387 نشان می دهد که سود خالص این سال به ازای هر سهم برابر 1498 ریال محقق شده است.

عمده محصولات تولیدی شرکت در دو گروه کابل برق و کابل جوش است. بکاب پیش بینی کرده که در سال مالی جاری 315 تن کابل جوش را تولید کند و به طور متوسط هر تن آن را 121 میلیون ریال به فروش برساند. تولید در این بخش برای امسال با کاهش 2 درصدی همراه بوده است. در بخش کابل برق نیز که امسال رشد 10 درصدی تولید را تجربه خواهد کرد، 298 تن محصول تولید و به نرخ متوسط هر تن 124 میلیون ریال عرضه خواهد شد. شرکت در مجموع 1500 تن ظرفیت اسمی تولید کابل دارد که تنها از 617 تن آن در سال جاری استفادی خواهد شد.

اما در قسمت بهای تمام شده تولید نیز به میزان 56 درصد درآمد فروش در سال جاری خواهد بود، بیشترین سهم مربوط به مواد مستقیم است. 87 درصد از بهای تمام شده را مواد مستقیم تشکیل خواهد داد که از این قسمت 85 درصد مربوط به بهای فلز مس خریداری شده است. 15 درصد مابقی نیز اختصاص به مواد روکشی دارد. تمامی مواد مورد نیاز تولید از منابع داخلی تامین می شود.

به این ترتیب با توجه به این که دتر بخش فروش شرکت تفاوت آن چنانی با سال گذشته قابل مشاهده نیست، نوسانات بودجه بیشتر در بخش هزینه هاست. شرکت پیش بینی کرده که 440 تن مس امسال خریداری کند و قیمت هر تن خرید مس را 75 میلیون ریال فرض کرده است. این در حالی است که قیمت جهانی مس هم اکنون کمتر از 3000 دلار در هر تن است که این مسئله به طور حتم بر کاهش هزینه9 های شرکت که بخش عمده آن مربوط به مس است، تاثیر شگرفی دارد. در صورتی که درآمد فروش شرکت را بدون تغییر فرض کنیم و قیمت هر تن مس خریداری شده را به طور متوسط 5 میلیون ریال در نظر بگیریم، سود هر سهم شرکت از 142 تومان فعلی تا حدود 200 تومان رشد خواهد کرد. البته این نکته را باید در نظر داشت که با کاهش قیمت مواد اولیه، احتمال زیادی وجود دارد که قیمت فروش محصول نیز کاهش یابد اما تاثیر کاهش نرخ مواد اثر بیشتری بر بودجه می گذارد.

قیمت درصد مثبت امروز جوشکاب یزد 4790 ریال بود که نسبت p/e برابر 4/3 را برای نماد به دنبال دارد. به نظر می رسد که با توجه به شواهد بنیادی موجود و وضعیت مناسب فعالان صنعت برق در بورس باید روند قیمت سهام این شرکت را نیز صعودی فرض کنیم.

این نکته را نیز باید اضافه کرد که در تماسی که با شرکت مزبور داشتیم، مشخص شد مجمع عمومی عادی سال مالی منتهی به 31/6/87 در ماه جاری برگزار خواهد شد که اطلاعیه تاریخ دقیق آن ظرف روزهای آینده به بازار منعکس خواهد شد. به این ترتیب در تحلیل شرکت به این نکته توجه داشته باشید که قیمت فعلی حدود 480 تومانی سهم با احتساب سود تقسیمی سال مالی قبل است که اگر اعلام هیئت مدیره مبنی بر تقسیم سود 90 درصدی رنگ واقعیت به خود بگیرد، حدود 135 تومان به ازای هر سهم توزیع می شود. به این ترتیب قیمت سهم به 360 تومان به صورت تعادلی پس از مجمع خواهد رسید که با توجه به سود اعلامی 142 تومانی سال مالی 88، نسبت p/eبرابر با 5/2 خواهد شد. پس با این تفاسیر احتمال تعدیل عایدی با توجه به افت قیمت جهانی مس می تواند مزایای بیشتری به این نمادببخشد.

 

----------------------------

پرتفوی شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری( هلدینگ)، 26 درصد صنعت پتروشیمی، 10 درصد واسطه گری های مالی و 10 درصد کانی ها و کاشی تشکیل می دهد.
این شرکت بیشترین سرمایه گذاری در شرکت های غیر بورسی را در صنعت پتروشیمی انجام داده است که با توجه به پایین بودن نرخ فروش مواد پتروشیمی و فرآورده های نفتی آن که بیشتر صادراتی هستند، هر گونه تغییر وتحول در مسایل جهانی منجر به کاهش در سودآوری و پایین آمدن درآمدهای آن خواهد شد.

سرمایه گذاری امید

شرکت سرمایه گذاری امید 18 درصد استخراج کانی های فلزی( 99 درصد بورسی و یک درصد غیر بورسی)، 45 درصد کانی های غیر فلزی ( 58 درصد بورسی و 42 درصد غیر بورسی) و 19 درصد در واسطه گری های مالی( 47 درصد بورسی و 53 درصد غیر بورسی) سرمایه گذاری کرده است.
با توجه به وضعیت سرمایه گذاری این شرکت که بیشتر در صنایع استخراج کانی های فلزی وکانه های غیر فلزی می باشد، در آمد این شرکت به طور غیر مستقیم از قیمت های جهانی فلزات و همچنین قیمت کانه های غیر فلزی تاثیر می پذیرد.

سرمایه گذاری غدیر


در حال حاضر شرکت سرمایه گذاری غدیر اقدام به سرمایه گذاری 22 درصدی در صنعت سیمان، 24 درصدی در صنعت ساختمان و 18 درصدی در صنعت خودرو نموده است.
پرتفوی غیر بورسی این شرکت نیز شامل سرمایه گذاری 36 درصدی در صنعت پتروشیمی می باشد.
با توجه به اینکه شرکت سرمایه گذاری غدیر بیشترین پرتفوی صنایع سیمان و ساختمان را در گروه شرکت های بورسی دارد، می تواند در گروه شرکت های بورسی خود تاثیر گذار از سیاست های داخلی باشد.
امادر شرکت های غیر بورسی بیشترین آنها مربوط به صنایع پتروشیمی است که با توجه به نحوی کسب در آمد آنها از محل صادرات و به خاطر کاهش قیمت نفت و فرآورده های متشقه آن به نظر می رسد که این شرکت دارای درجه آسیب پذیری نسبتا بیشتری در مقایسه با سایر همگروه های خود باشد.

------------------------------------------

تراکتورسازی

تراکتورسازی ایران نیز از جمله سهام مورد توجه این روزهای بازار است که امروز طعم صف خرید را نیز چشید. این شرکت نیز به واسطه آن که تولیدکننده محصولات نهایی صنعتی است، از موقعیت کاهش قیمت بهای تولید به سبب افت نرخ های مواد خام می تواند سود ببرد. تایرا در آخرین اطلاعیه ای که به بازار منعکس کرده، از پوشش 27 درصدی فروش در مدت شش ماهه نخست سال جاری خبر داده که به این خاطر که نسبت بهای تمام شده به فروش از رقم تخمینی 86 درصد سالانه به 81 درصد در نیمه نخست سال کاهش یافته، پوشش سود خالص 38 درصد بودجه سال بوده است.

مقایسه میزان فروش تحقق یافته شش ماهه نخست با مدت مشابه سال قبل حاوی نکات بسیاری است. سال گذشته در همین مدت 43 درصد از فروش محقق شده بود حال آن که این رقم امسال به 27 درصد تنزل یافته است. با بررسی فروش شرکت به این نتیجه می رسیم که کاهش مذکور به سبب تغییر برنامه کاری بوده به این صورت که مدل پر فروش 285 شرکت از سهم 83 درصدی در بودجه 86 به سهم 41 درصدی در بودجه امسال رسیده در حالی که فروش مدل های دیگر در شش ماهه نخست توفیق چندانی نداشته است. 30 درصد فروش مدل 399، 7 درصد 299 و تنها یک درصد 240 تا پایان شهریور ماه محقق شده در حالی که فروش مدل 285 برابر با 45 درصد برنامه سالانه8 بوده است. بنابراین آن چه در بودجه امسال اهمیت دارد، این است که آیا این تغییر برنامه توفیق لازم را به دست خواهد آورد؟ با توجه به این که مدل 285 ساده تر و ارزان تر است و مشتریان شرکت که کشاورزان هستند، توان مالی مناسبی برای خرید مدل های گران تر را ندارند، پیگیری سیاست تولید و فروش شرکت برای تخمین آینده حیاتی است.

اما کاهش نسبت بهای تمام شده به تولید در شش ماهه نخست سال نکته بارز و پر اهمیت دیگر است. در حالی که سیاست جدید فروش می تواند ریسک کاری تراکتورسازی را بالا برد، سیر کاهشی بهای تمام شده تولید نیز که منطبق بر واقعیات بیرونی است، از مزایا موجود است. بررسی بهای تمام شده نشان می دهد که 87 درصد این سرفصل مربوط به مواد مستقیم تولید است که این سهم مسلط می تواند با سیر نزولی به افزایش سودآوری کمک کند. مواد مستقیم شرکت در حقیقت قطعات خریداری شده است که چون این قطعات بیشتر از جنس فلزات هستند، پیش بینی کاهش نرخ خرید آن ها معادل رشد سودآوری است. البته به احتمال زیاد این کاهش با تاخیر خود را در عملکرد مالی بروز می دهد که برای این منظور باید منتظر گزارش های بعدی بود.

بنابراین با توجه به سیر نزولی بهای مواد که به پوشش نسبتا مناسب بودجه در شش ماهه نخست علی رغم مشکلات فروش انجامیده، تحقق سود 600 ریالی سال جاری دور از ذهن نیست. البته این نکته را نیز باید متذکر شد که به طور معمول در سال های گذشته نیز بهترین عملکرد فروش در سه ماهه چهارم سال بوده بنابراین اگر شرکت موفق به تحقق فروش آن هم بر اساس جهت گیری جدید شود، تعدیل عایدی به احتمال فراوان محقق می شود و امیدها به بودجه سال آتی افزایش می یابد.


تحلیل این شرکت از جنبه ای دیگر اهمیت دارد که موضوع روز صنایع ایرانی است و آن مصارف ارزی است. در هفته های اخیر و بر مبنای واقعیات کلان اقتصاد ایران، صعود احتمالی نرخ برابری ارز در مقابل ریال به نقل محافل اقتصادی تبدیل شده و این در حالی است که در صورت بروز این اتفاق، اکثر صنایع ایرانی تحت تاثیر قرار می گیرند. بررسی مصارف ارزی تراکتورسازی ایران نشان می دهد که این شرکت به طور تقریبی 4 برابر ارزی که برای واردات قطعات مصرف می کند، صادرات محصول و قطعه دارد که البته بیشتر این میزان بر اساس یورو است بنابراین در صورت افزایش نرخ برابری ارزها، به علت سهم برتر درآمدهای صادراتی این شرکت با رشد درآمد نیز مواجه می شود که این مسئله خود نشانه ریسک کم شرکت در برابر یکی از اتفاقات احتمالی در اقتصاد کلان کشور است.

نسبت p/e شرکت در این شرایط برابر 3 است که سیاست تقسیم 60 درصدی سود در مجمع آینده را نیز نباید دور از نظر داشت.

 

-------------------------------------

فولاد مبارکه

در حالی که پیش بینی سود سال 87 فولاد مبارکه بر مبنای تولید و فروش 4.775.000 تنی 848 ریال پیش بینی شده است این شرکت تا پایان آبان ماه موفق به پوشش حدود 62% تولید شده است اما روند تولید طی آبان ماه و آمارهای غیر رسمی از تولید آذرماه نشان می دهد در تمامی بخش ها با توجه به کاهش تقاضا شاهد افت تولید بودیم که به نظر نمی رسد علی رغم پیش بینی های ابتدایی سال مبنی بر تولید 5 میلیونی فولاد این شرکت تا پایان سال بیش از 4.5 میلیون تن تولید داشته باشد.


پیش بینی فروش محصولات گرم شرکت در سال 87 تنی 7780 هزار ریال و محصولات سرد تنی 9395 هزار ریال می باشد این در حالیست که میانگین فروش شرکت در سال 86 به ترتیب برابر 6214 هزار ریال و 6696 هزار ریال بوده است همچنین محصولات پوشش دار نیز با رشد 32% پیش بینی شده است
لازم به ذکر است شرکت برای شش ماهه دوم محصولات گرم و سرد را به ترتیب تنی 7155 هزار ریال و 9640 هزار ریال فروخته است که آخرین فروش فولاد طی روز دوشنبه هفته جاری ورق گرم در نرخ 5290 ریال و ورق سرد در نرخ 6850 ریال بوده است همچنین علی رغم پیش بینی فولاد برای فروش محصولات گالوانیزه در نرخ 11.678 ریال برای شش ماهه دوم قیمت فروش فعلی شرکت در نرخ های 8877 ریال می باشد.

این شرکت طرح توسعه زیر سقف فولاد سازی را با یک سال تاخیر به سال 88 موکول نمود (این طرح تا کنون پیشرفت 15% داشته است) و دو طرح شهید خرازی و توسعه فولاد و نورد سازی صبا نیز با دو سال تاخیر در سال 90 به بهره برداری خواهند رسید.

لازم به ذکر است تولید ورق گرم و سرد فولاد طی آبان ماه 19% و 17% کاهش تولید نسبت به ماه مهر داشته است با توجه به قیمت های فعلی که حدود قیمت های سال 85 الی 86 می باشد انتظار کاهش سود شرکت تا مرز 650 ریال را خواهیم داشت که در صورت در نظر گرفتن پی به ای 3 قیمت سهم 1950 ریال می شود که حدود قیمت های فعلی می باشد اما با توجه به تقسیم سود 70% اگر سود سال آتی را 400 ریال در نظر بگیریم به همین پی به ای با فرض سود سال آتی نیز خواهیم رسید که به نظر می رسد سهم در قیمت های فعلی ریسک و بازده متعادلی را داشته باشد و سهامداران پر ریسک می توانند از نوسانات قیمتی سهم استفاده نمایند.
__________________
تحلیل بنیادی «کروی»

شروین شهریاری
درخواست از طریق تلفن: لطفا تحلیلی از وضعیت سودآوری شرکت توسعه معادن روی ارائه دهید.



توسعه معادن روی اخیرا پس از اجرای افزایش سرمایه، گزارش تعدیل منفی پیش‌بینی درآمد هر سهم را از 265 به 110 ریال به بازار اعلام کرده است. پیش‌بینی درآمد تلفیقی نیز از 105 ریال سود به 65 ریال زیان تعدیل شده که حکایت از وضعیت نامناسب فعالیت و سودآوری شرکت‌های گروه دارد. در صورت تحقق این پیش‌بینی‌ها، در مجمع آتی احتمالا ده درصد سود شرکت اصلی ( 11 ریال ) بین سهامداران قابل توزیع خواهد بود. البته یک بررسی اولیه نشان می‌دهد که تحقق پیش‌بینی سود 110 ریالی برای شرکت اصلی در سال جاری بعید خواهد بود که در ادامه دلایل آن ارائه شده است:
شرکت توسعه معادن روی دارای ماهیت فعالیت سرمایه‌گذاری است بنابراین، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری و سود فروش سرمایه‌گذاری سرفصل‌های اصلی درآمد شرکت را تشکیل می‌دهند. در جدول زیر آمار پیش‌بینی سود نقدی شرکت‌های زیر مجموعه «کروی» مطابق آخرین گزارش ارائه شده است:‌

مطالعه روند فعالیت شرکت‌های ملی سرب و روی و فرآوری مواد معدنی نشان می‌دهد که انتظار تغییر شرایط در فعالیت این دو شرکت با توجه به روند قیمت‌های جهانی و وضعیت معدن انگوران وجود نداشته و تداوم زیان‌دهی محتمل است. در مورد وضعیت کالسیمین نیز باید توجه داشت که گروه در سال جاری قصد دارد حدود 50 هزار تن شمش روی را تولید کند که این محصول عمده‌ترین بخش بودجه فروش را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که فعالیت شرکت تولید روی بندر عباس (با ظرفیت 11400 تن تولید شمش روی) از نیمه دوم سال 86 به دلیل برخی مشکلات از قبیل عدم تامین ماده معدنی تا اوایل سال جاری متوقف بوده است. همچنین خط تولید کارخانه قشم به علت زلزله شدید اخیرا متوقف و خسارت قابل توجهی را متحمل شده است و احتمالا نخواهد توانست بودجه تولید در سال جاری را محقق نماید. از سوی دیگر نرخ متوسط فروش شمش روی و سرب در آخرین پیش‌بینی بودجه سال جاری به ترتیب 1400 و 1500 دلار در نظر گرفته شده است. بدیهی است تداوم نرخ حدود 1000 دلاری کنونی در بازار جهانی این دو محصول، باعث کاهش درآمد فروش و تعدیل منفی در ارقام بودجه اخیر خواهد شد.
با این توضیحات، پیش‌بینی درآمد 6/5 میلیارد تومانی حاصل از سرمایه‌گذاری در کالسیمین به احتمال زیاد قابل تحقق نخواهد بود. در مورد ملی مس نیز پیش‌بینی تقسیم سود 1200 ریالی با توجه به امکان تعدیل منفی پیش رو احتمالا کاهش خواهد یافت. بنابراین در نهایت پیش‌بینی می‌شود که درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های «کروی» در سال 87 با کاهش نسبت به آخرین پیش‌بینی مواجه شود که این مساله منجر به تعدیل مجدد EPS «کروی» (در صورت تحقق سایر سرفصل‌های درآمد و هزینه) خواهد شد.
در بخش تلفیقی، توسعه معادن روی در صورت حفظ شرایط فعلی در سال آینده به دو دلیل با تداوم زیان دهی مواجه خواهد بود: اول کاهش حجم تولید و قیمت فروش محصولات کلیه شرکت‌های زیر مجموعه که درآمد حاصل از فروش را در صورت سود و زیان تلفیقی کاهش خواهد داد. دوم رشد هزینه‌های تولید که بهای تمام شده مجموعه را افزایش داده است. علت مورد اخیر به طور عمده کاهش عیار خاک مصرفی (ماده اولیه) به کمتر از 15درصد است که راندمان و بهره‌وری کارخانه‌ها را به نحو قابل‌ملاحظه‌ای کاهش داده است‌. بدین ترتیب کارخانجات گروه ، برای دسترسی به ظرفیت کمتری از تولید، هزینه بیشتری را متحمل می‌شوند. با توجه به این توضیحات، تداوم زیاندهی شرکت‌های زیر مجموعه ( به ویژه فرآوری و ملی سرب و روی) و کاهش سودآوری کالسیمین، آثار نامطلوب خود را در صورت‌های مالی تلفیقی در سال 88 نمایان خواهد کرد. باید توجه داشت که حتی افزایش محدود قیمت‌های جهانی هم مساعدت چندانی برای بهبود وضعیت نخواهد کرد. شواهد بنیادی نشان می‌دهد که شرکت‌های این گروه ضربه عمده را از تغییر ترکیب مواد اولیه و استفاده از خاک کم عیار دریافت کرده اند که به نظر نمی‌رسد در سال آینده در این شرایط تغییر اساسی ایجاد شود. البته سهمیه‌بندی خاک و خارج شدن انگوران از کنترل گروه توسعه معادن روی نیز از سایر عوامل موثر در این زمینه بوده اند. گفتنی است باطله برداری جبهه پرعیار انگوران (محدوده شمال‌غرب معدن) نیز احتمالا حداقل تا اواخر سال آینده به طول خواهد انجامید و تنها پس از آن تحویل خاک پر عیار به کارخانجات گروه ممکن خواهد بود. بدین ترتیب می‌توان گفت تداوم نرخ‌های کنونی سرب و روی و نیز وضعیت فعلی تهیه مواد اولیه از معدن انگوران منجر به زیان دهی اکثر شرکت‌های زیر مجموعه می‌شود و هر گونه بهبود در این شرایط ،منوط به افزایش معنادار قیمت‌های جهانی در کنار واگذاری معدن انگوران به گروه توسعه و تسریع در باطله برداری از آن به منظور دسترسی به منابع پرعیار خواهد بود.
پرسش بدون ذکر نام از طریق پست الکترونیک:‌ چرا سهام کیمیدارو با وجود صف فروش و عدم معامله شامل گره معاملاتی نشده است؟
پاسخ:‌ نماد «دکیمی» چندی است در کف محدوده نوسان (سه‌ درصد منفی) دارای صف فروش است و میزان داد و ستد سهم در ده روز معاملاتی اخیر(از تاریخ 20 آذر ماه) بر اساس اطلاعات سایت بورس برابر 7836 سهم بوده است. بدین ترتیب حجم معاملات کمتر از نصف حجم مبنای 96 هزار سهمی این شرکت بوده است. حجم صف فروش این نماد نیز در پایان هفته گذشته بیش از دو برابر حجم مبنای شرکت بوده است. بنابراین «دکیمی» کلیه شرایط تعریف شده در آیین‌نامه به منظور شمول در تعریف گره و حذف حجم مبنا را دارا بوده و مشخص نیست، چرا مدیریت بازار، کیمیدارو را در لیست شرکت‌‌‌‌های مشمول گره قرار نداده است
---------------------------------
شروین شهریاری
تاثیر آزادسازی صادرات سیمان بر سیمانی‌ها
پرسش از آقای کمالی: تاثیر آزادسازی صادرات سیمان بر سودآوری شرکت‌های این صنعت چقدر خواهد بود؟



همان طور که مستحضرید بازار داخلی عرضه و تقاضای سیمان در حال حاضر در تعادل به سر می‌برد و مازاد عرضه باعث افت قابل ملاحظه قیمت‌ها تا سطوح نزدیک به نرخ مصوب و حتی در مواردی کمتر از آن شده است. این مساله در کنار بهره برداری از فاز نهایی طرح توسعه برخی شرکت‌های سیمانی و رکود نسبی بازار تقاضا باعث افزایش مازاد عرضه این محصول در کوتاه مدت خواهد شد. در حال حاضر وضع تعرفه 100 هزار تومانی مانع از صادرات سیمان مازاد توسط شرکت‌های داخلی شده است. یک بررسی اولیه نشان می‌دهد که حذف این تعرفه در شرایط کنونی تصمیمی منطبق با منطق اقتصادی است زیرا اولا تداوم مازاد عرضه سیمان منجر به کاهش تولید و عدم استفاده از ظرفیت کارخانجات خواهد شد. از سوی دیگر صادرات، منابع ارزی فراهم می‌کند که در شرایط فعلی با توجه به افت قیمت نفت و کاهش درآمدهای ارزی برای کشور مغتنم خواهد بود. در نهایت انتقال اثر این تصمیم بر وضعیت بورس تهران می‌تواند منجر به جذب سرمایه در سهام شرکت‌های سیمانی و متعاقب آن شرکت‌های سرمایه‌گذاری مرتبط شود که در مجموع موجب تحرک بخشی قابل‌توجهی از بازار سرمایه به طور طبیعی و بدون نیاز به راهکارهایی نظیر تزریق مستقیم نقدینگی خواهد شد. حال برای بررسی تاثیر حذف تعرفه صادرات بر سودآوری شرکت‌های سیمانی، یک نمونه فرضی را مطرح می‌کنیم:
فرض کنید شرکت «الف» دارای حاشیه سود ناخالص 50درصدی (معادل میانگین حاشیه سود کنونی شرکت‌های سیمانی) در فعالیت خود است. درآمد فروش این شرکت برابر A بوده و بدین ترتیب بهای تمام شده A ا 5/0 خواهد بود. جدول زیر وضعیت شرکت فرضی را در این حالت نشان می‌دهد:

حال شرایطی را در نظر بگیرید که درآمد فروش شرکت به واسطه افزایش قیمت محصولات با 100 درصد رشد مواجه شود. وضعیت شرکت «الف» را در چنین شرایطی در جدول زیر مشاهده می‌کنید:
همانطور که ارقام دو جدول مقایسه ای فوق نشان می‌دهند، سودآوری شرکت «الف» با رشد درآمد فروش به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد و البته علت این رویداد نیز به عدم تغییر بهای تمام شده مربوط می‌شود. البته در مورد تعمیم الگوی فوق به مساله تاثیرحذف تعرفه صادرات بر سودآوری شرکت‌های سیمان باید به دو نکته توجه داشت: نخست اینکه هر چند قیمت سیمان در بازار صادراتی کشورهای همسایه حدود دو برابر قیمت داخلی (90 تا 100 دلار) است، اما شرکت‌های تولید کننده در صورت آزادسازی صادرات، تنها بخشی از محصولات خود را صادر خواهند کرد، بنابراین اثر افزایش قیمت فروش به تناسب حجم فروش صادراتی بر کل درآمد فروش منعکس خواهد شد.
دوم اینکه هزینه حمل سیمان قابل توجه است و با انتقال به سرفصل هزینه‌های عملیاتی، اثر کاهنده‌ای بر سودآوری شرکت‌ها بر جای می‌گذارد. بدین ترتیب آثار آزادسازی صادرات بر سودآوری شرکت‌ها تا حد زیادی به موقعیت جغرافیایی کارخانجات سیمان بستگی خواهد داشت.

  
  
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، 23 شرکت حاضر در بازار دوم به همراه 12 شرکت پذیرفته شده در بازار اول بورس، سود و زیان هر سهم را برای سال مالی منتهی به 31/6 یا 30/9 سال آینده اعلام کردند.
بر این اساس، دو شرکت صنایع مخابراتی راه دور ایران با سرمایه 4/8 میلیاردتومانی و مواد اولیه الیاف مصنوعی با سرمایه 43/1 میلیاردتومانی برای هر سهم خود هزار و 578 و 93 ریال زیان کنار گذاشتند اما 33 شرکت دیگر برای سهامداران خود سود اعلام کردند.
بر این اساس ، 12 شرکت سرمایه گذاری شامل صندوق بازنشستگی با سرمایه 72 میلیارد تومانی 300 ریال، ساختمان ایران با سرمایه 109 میلیارد تومانی 318 ریال، بانک صنعت و معدن با سرمایه 150 میلیارد تومانی 204 ریال، بوعلی با سرمایه 80 میلیارد تومانی 159 ریال ، توس گستر با سرمایه 20 میلیارد تومانی 615 ریال، توسعه آذربایجان با سرمایه 47/5 میلیارد تومانی 534 ریال، توسعه صنعتی ایران با سرمایه 5/75 میلیارد تومانی 180 ریال، صنعت بیمه با سرمایه 75 میلیارد تومانی 176 ریال، توسعه ملی با سرمایه 300 میلیاردتومانی 46 ریال، بهمن با سرمایه 220 میلیارد تومانی 100 ریال، ملی ایران با سرمایه 290 میلیارد تومانی 190 ریال و سرمایه‌گذاری مسکن با سرمایه 290 میلیارد تومانی 627 ریال سود برای هر سهم مالی 88 اعلام کردند.
در برابر این 12 شرکت حاضر در صنعت واسطه‌گری مالی و سرمایه‌گذاری، 21 شرکت تولیدی دیگر نیز سودی را برای سهام سال مالی 88 در نظر گرفته‌اند.
بر این اساس ،‌ شرکت های جوشکاب یزد با سرمایه 5/1 میلیارد تومانی هزار و 426 ریال، ایتالران با سرمایه 600 میلیون تومانی 300 ریال، عمران و توسعه فارس با سرمایه 2/10 میلیارد تومانی 941 ریال،‌ ساختمان تهران با سرمایه 30 میلیارد تومانی 376 ریال، سامان گستر اصفهان با سرمایه 1/22 میلیارد تومانی 275 ریال، پارس سرام با سرمایه 3 میلیارد تومانی 585 ریال، شرکت شکر با سرمایه 8/2 میلیارد تومانی 561 ریال و قند نیشابور با سرمایه با 6/3 میلیارد تومانی 340 ریال سود به ازای هر سهم اعلام کرده‌اند.
این در حالی است که شرکت‌های ایران ارقام، گلوکوزان، لامیران، بین‌المللی محصولات پارس، سیمان هرمزگان، ساختمان اصفهان و قند هگمتان با سرمایه‌های 5، 8/3، 3،4، 5/13 و 06/3 میلیارد تومانی به ترتیب هزار و 276 ریال، 980، 37، 754، 3هزار و 65، 199 و 456 ریال سود برای هر سهم خود را در نظر گرفته‌اند.
بر اساس این گزارش، 6 شرکت صنعتی بهشهر، مارگاین، گلتاش، نفت بهران، مونوژن و سخت آژند نیز به ترتیب 722 ریال، 713، 887، 4هزار و 778، 343 و 129 ریال سود برای هر سهم کنار گذاشته‌اند.
سرمایه این شرکت ها به ترتیب 33، 12، 5/4، 5/13، 6/22 و 10 میلیارد تومان است
  
  
<      1   2