سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، بالاترین رستگاری است . [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :43
بازدید دیروز :70
کل بازدید :553611
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/31
2:23 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
شروط بازگشایی نمادهای متوقف بورس

هفته مهم بازار سرمایه در راه است



به گفته علی رحمانی، مدیرعامل بورس، شفاف‌سازی اطلاعات مهمترین علت توقف نمادهای معاملاتی فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو و فولاد خوزستان بوده است.وی می‌گوید: ابهام در وضعیت معادن گل گهر و چادرملو موجب شد که ما نسبت به توقف نماد این شرکت‌ها اقدام کنیم.
وی افزود: طبق آخرین اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، دولت سال گذشته پروانه معدن یکی از شرکت‌های مزبور را به نام خود کرده که با این وصف دیگر این شرکت را نمی‌توان بهره‌بردار قطعی معدن تا آینده دانست.
وی با بیان اینکه تا دریافت اطلاعات دقیق و‌ درست از شرکت‌های مزبور نماد آنها متوقف می‌ماند، گفت: برای ما تاثیرگذاری افزایش حقوق دولتی معادن و بهره مالکانه بر روی این شرکت‌ها مهم است و دلیل توقف نمادها هم این است که بتوان در رابطه با این موضوع اطلاع‌رسانی درستی کرد.
وی گفت: مهمترین سوال ما از شرکت‌های معدنی این است که پروانه دو معدن تا چه زمانی به نام آنها بوده و اگر دولت پروانه معادن را به نام خود کرده چرا این موضوع مهم به بورس اطلاع داده نشده است.
به گفته وی، داشتن پروانه معدن یکی از دلایل مهم استقبال بازار از سهام چادرملو و گل‌گهر بوده است و در صورت گرفتن این پروانه از شرکت‌ها، ارزش سهام آنها نیز تغییر می‌کند.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ارتباط موضوع معادن با نمادهای گل گهر و چادرملو، چرا نماد فولاد مبارکه متوقف شده است، گفت: در صورتی که پروانه معدن به دولت واگذار شده باشد و حقوق دولتی معادن هم افزایش یابد، طبیعی است که این شرکت‌ها سنگ‌آهن را به قیمت گذشته به فولادسازان نمی‌دهند و در این شرایط می‌توان رشد نرخ سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه فولادی‌ها را انتظار داشت، بنابراین در این شرایط توقف نماد می‌توانست از بروز مشکل برای سهامداران جلوگیری کند.
دکتر رحمانی در پاسخ به این سوال که بررسی‌های شرکت بورس در رابطه با افزایش حقوق دولتی معادن به چه نتیجه‌ای رسیده است، گفت: در ظاهر چنین اتفاقی رخ داده است، ولی پیش‌بینی ما این بود که شاید پس از واگذاری سهام فولاد مبارکه و خصوصی شدن کامل آن، قیمت سنگ‌آهن افزایش پیدا کند.
وی درباره اظهارات مدیرعامل فولاد مبارکه که گفته بود، قیمت سنگ آهن تا پایان سال افزایش نمی‌یابد و افزایش قیمت آن در سال آینده هم طبیعی و تا سطح 10 تا 15درصد خواهد بود، گفت: البته مدیرعامل فولاد مبارکه از اعضای هیات‌مدیره شرکت چادرملو نیز هستند، ولی در هر حال ما از شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان خواسته‌ایم تا پیش‌بینی خود را از قیمت سنگ آهن ارائه کنند، گرچه این شرکت‌ها تا پایان سال قراردادهای از قبل منعقد شده‌ای با تولیدکنندگان سنگ آهن دارند و نگرانی بازار بیش از هر چیز مربوط به افزایش قیمت‌های احتمالی آینده است.
وی در پاسخ به این پرسش که دلیل توقف نماد معادن و فلزات در روز دوشنبه گذشته و بازگشایی آن طی چند دقیقه و توقف مجدد آن در روز معاملاتی چهارشنبه گفت: نماد «ومعادن» نیز در روز دوشنبه همزمان با توقف نمادهای گل گهر، چادرملو، فولاد مبارکه متوقف شد؛ اما این توقف موجب واکنش مدیر عامل این شرکت سرمایه‌گذاری شد و ایشان در اظهارات اعلام کردند که برای معادن گل گهر و چادرملو اتفاقی رخ نداده و افزایش حقوق دولتی هم تاثیری بر نماد معادن و فلزات ندارد که این اظهارات موجب شد که ما نسبت به بازگشایی نماد در همان روز اقدام کنیم.
اما در روز چهارشنبه ارائه اطلاعات از سوی یکی از شرکت‌های معدنی مبنی بر اینکه دولت پروانه این معدن را به نام خود کرده است، موجب شد که ما دوباره نماد معادن و فلزات را که یکی از سهامداران عمده چادرملو و گل گهر است تا زمان دست‌یابی به اطلاعات درست متوقف کنیم.
وی در زمینه افشای اطلاعات برخی از شرکت‌ها قبل از انتشار توسط بورس گفت: با به کارگیری نرم‌افزار «کرال» اطلاعات شرکت‌های بورس به محض ارائه به بورس منتشر می‌شود و فاصله موجود بین ارائه اطلاعات به بورس و انتشار رسمی آن از بین خواهد رفت.
همچنین درباره زمان عرضه پتروشیمی‌ فناوران، گفت: مصوبه پتروشیمی‌ فناوران هفته آینده در هیات پذیرش اصلاح می‌شود؛ زیرا طبق مصوبه قبلی باید 20‌درصد از سهام شرکت در روز اول عرضه شود؛ در حالی که سازمان خصوصی‌سازی طبق قانون، در روز اول باید پنج‌درصد از سهام را عرضه کرده و سایر سهامداران عمده این شرکت نیز به دلیل این که سهام آنها در وضعیت حساسی قرار داشته و در صورت واگذاری سهام در تعیین مدیریت شرکت، نقشی نخواهند داشت، تمایلی به عرضه سهام نشان نمی‌دهند. به همین دلیل مقرر شد در مورد‌درصد واگذاری سهام تجدیدنظر صورت گیرد.
وی ادامه داد: احتمالا در روز اول 9‌درصد از سهام شرکت پتروشیمی‌ فناوران عرضه می‌شود که یک‌درصد آن توسط نفت و صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی هر کدام 5/1‌درصد و سازمان خصوصی‌سازی نیز پنج‌درصد از سهام را در روز اول عرضه می‌کنند که به این ترتیب مشکلات موجود برطرف می‌شود.
رحمانی در مورد راه‌اندازی بورس بین‌المللی کیش با اشاره به این که گزارش‌های منتشر شده مورد استقبال و توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: به دلیل این که در مورد فعالیت نهاد‌های بازار سرمایه قوانین و مقررات خاصی وجود ندارد، در جلسه‌ای با مقامات مناطق آزاد مقرر شد که با همکاری دبیرخانه این مناطق، مقررات و روش‌هایی تدوین شود.
وی در ادامه گفت: اعتقاد ما بر این است که در بورس بین‌المللی باید سهامدار خارجی حضور داشته باشد؛ یعنی بورس خارجی حداقل 30‌درصد سهم را خریداری کند و برای سهم بازاریابی انجام دهد؛ در غیر این صورت به اهداف موردنظر دست نمی‌یابیم.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل وجود خلاء قانونی در این زمینه پروسه کار طولانی بوده است ولی سعی می‌کنیم از کانال‌های دیگری وارد شویم تا بتوانیم راه میان‌بر را طی کنیم.
مدیرعامل شرکت بورس در پایان اظهار کرد: با منتقل شدن سازمان بورس و اوراق بهادار از ساختمان حافظ به خیابان ملاصدرا، تاکنون پذیرش شرکت بورس به ساختمان حافظ منتقل شده است و از امروز مدیریت و تحقیق و توسعه شرکت نیز در این ساختمان مستقر می‌شود.

  
  
حذف صف‌های خرید و فروش سهام


بورس جایی است که در آن قیمت سهام بر اساس عرضه و تقاضا و مکانیزم حراج دوطرفه تعیین می‌شود. وظیفهء بورس، ایجاد سازوکاری برای شفافیت اطلاعاتی و تعیین قیمت عادلانه برای اوراق بهادار است. زمانی بورس به اهداف خود نایل می‌شود و می‌تواند وظایف خود را به‌درستی انجام دهد که موانع معاملاتی را به حداقل برسانیم. برخی از موانع معاملاتی شناخته شده در بورس‌های دنیا مواردی از قبیل هزینه‌های انجام معامله و مالیات بر معاملات را شامل می‌شود. وجود این موانع معاملاتی موجب می‌شود تا قیمت اوراق بهادار از ارزش ذاتی آن‌ها‌فاصله بگیرد. در این راستا، در اکثر بورس‌های معتبر دنیا تلاش شده تا موانع معاملاتی را به حداقل برسانند. کاهش هزینه‌های معاملاتی و مالیات در این جهت بوده است. اما صرف‌نظر از این موانع معاملاتی، در حال حاضر بورس کشور ما با موانع معاملاتی بزرگ‌تری تحت عنوان حد نوسان قیمت و حجم مبنا روبه‌رو‌است. هر چند پدیده حجم مبنا تنها خاص بورس کشور ما است، اما از حد نوسان قیمت در بسیاری از بورس‌های معتبر دیگر هم استفاده می‌شود. بورس‌های استرالیا، فرانسه، فنلاند، چین، ژاپن، مالزی و تایلند تنها برخی از این کشورها هستند. در ایالات متحدهء آمریکا نیز در بازار معاملات آتی از حد نوسان قیمت استفاده می‌شود. هدف از قرار دادن حد نوسان قیمت، محافظت از منافع سهام‌داران در برابر نوسانات غیرمعمول سهام است. به عبارت دیگر، در مواردی که بازار سهام دچار هیجانات غیرعادی می‌شود، وجود حد نوسان قیمت موجب می‌شود تا سهام‌داران تحت تاثیر احساسات آنی خود، دچار ضرر و زیان نشوند. در اکثر بورس‌های دنیا که از حد نوسان قیمت استفاده می‌شود، تعداد روزهایی که _یک سهم به سقف یا کف قیمت تعیین شده در حد نوسان برخورد می‌کند _انگشت شمار است. دامنهء حد نوسان قیمت در کشورهای مختلف متفاوت است و بنا به برخی تحقیقات انجام شده از پنج تا 60 درصد متفاوت است. همچنین بسیاری از کشورها، در جهت حذف حد نوسان قیمت و یا بزرگ‌تر کردن حد نوسان قیمت گام برداشته‌اند. به عنوان مثال بورس کرهء‌جنوبی حد نوسان قیمت را از شش درصد به 15 درصد و بورس تایلند از 10 درصد به 30 درصد افزایش داده است. نکتهء جالب توجه در مورد بورس کشور ما این است که حد نوسان قیمت در بورس ایران کم‌ترین دامنهء نوسان را در دنیا دارد. همین امر موجب شده تا در اکثر روزها ما شاهد برخورد قیمت سهام شرکت‌ها با قیمت‌های سقف و کف و تشکیل صف‌های خرید و فروش باشیم. پدیدهء صف‌نشینی برای خرید و فروش سهام در هیچ کجای دنیا مرسوم نبوده و اساسا با ماهیت بورس اوراق بهادار در تضاد است. محدود کردن حد نوسان قیمت سهام به دو درصد در بورس تهران، هر چند با هدف مراقبت از منافع سهام‌داران و جلوگیری از نوسانات غیرعادی سهام صورت گرفته است_ لیکن مشکلات دیگری را نیز موجب شده است.

وجود صف‌های خرید و فروش برای سهام، با اصل تعیین قیمت عادلانه برای اوراق بهادار و همچنین ملاحظات عدالت محور که مورد عنایت نظام نیز هست کاملا در تضاد است. در بسیاری از موارد، آن دسته از سهام‌داران که گرفتاری‌های مالی دارند; مجبور هستند تا سهام خود را که صف خرید میلیونی دارد در قیمت‌هایی پایین تر از قیمت تعادلی به فروش رسانند. بدیهی است در مورد اخیر، بیش‌ترین ضرر و زیان متوجه سهام‌داران جزء و کم بضاعت است.


وجود صف‌های خرید و فروش برای سهام موجب شده تا قیمت سهام با قیمت‌های تعادلی و ارزش ذاتی سهام فاصله گرفته و بسیاری از منابع بازار سرمایه قفل شود. همین امر، موجب کاهش نقدشوندگی سهام و کاهش جذابیت بورس نزد سرمایه‌گذاران بالقوه می‌شود.

در بسیاری از موارد، مشاهده می‌شود که ظرف کم‌تر از چند دقیقه، سهامی که تا چند لحظه قبل صف خرید داشت به صف فروش تبدیل می‌شود _(و یا بالعکس.) بر این اساس، می‌توان چنین نتیجه گرفت که بسیاری از سرمایه‌گذاران صرفا به دلیل وجود صف خرید، اقدام به خرید سهام می‌کنند. به عبارت دیگر، در بازار بورس کشور ما، حرف اول را شایعات و فضا سازی می‌زند تا تحلیل‌های عمیق کارشناسی.

وجود سهام صفی به یکی از دغدغه‌های اصلی کارگزاران و سازمان بورس تبدیل شده است. کارگزار باید در زمان مشخصی، حجم بالایی از سهام نوبتی را وارد سامانهء معاملاتی کند. همچنین در مورد تخصیص سهام نوبتی نیز حرف و حدیث‌های فراوانی وجود دارد. سوء استفاده‌های احتمالی که در این رابطه صورت می‌گیرد را نیز نباید از نظر دور داشت.نهایتا مشتریان کارگزاری (چه حقیقی و چه حقوقی) از این وضع ناراضی هستند.صرفنظر از مشکلات اجرایی به‌وجود آمده برای محاسبهء حجم مبنا و حد نوسان قیمت، با توجه به زمینه‌های فساد به‌وجود آمده در زمینهء دستکاری در قیمت‌ها و تخصیص سهام، وظیفهء نظارتی سازمان بورس نیز سنگین‌تر می‌شود.موارد اشاره شده در بالا، تنها بخشی از آسیب‌های اعمال حد نوسان قیمت و حجم مبنا در بورس ایران است که همگی کم و بیش با آن آشنا هستند. اما، برون رفت از این همه مشکلات بسیار آسان است و نیازی به تدوین آیین‌نامه‌هایی از قبیل دستورالعمل رفع گره معاملاتی و یا زحمت تجدید نظرهای دوره‌ای در حجم مبنای شرکت‌ها نیست. راه حل آن است که به تجربهء سایر بورس‌های معتبر دنیا و فلسفهء اعمال _حد نوسان قیمت احترام بگذاریم
کافی است حد نوسان قیمت سهام را در بورس کشورمان افزایش دهیم. این افزایش باید در حدی باشد که در شرایط عادی بازار، قیمت سهام شرکت‌ها به سقف و کف قیمت برخورد نکند. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا حجم مبنا حذف و حد نوسان قیمت سهام در بورس ایران به‌جای دو درصد و یا پنج درصد، حداقل 20 درصد در روز باشد. انتظار می‌رود با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، اکثر سهام شرکت‌ها در این دامنه به تعادل برسند و دیگر شاهد پدیدهء صف‌نشینی نباشیم. شایان ذکر است در مواردی که سهام شرکت‌ها پس از افزایش سرمایه و یا تعدیل سود بازگشایی می‌شوند، بازار بورس ما عدم اعمال حجم مبنا و حد نوسان قیمت را تجربه کرده است. بنابراین‌به نظر می‌رسد بازار سرمایه کشور ما، قابلیت اجرای پیشنهاد اخیر را داشته باشد. این امر نهایتا به بلوغ بازار سرمایهء کشور، تسلط تحلیل‌های کارشناسی، جلوگیری از سوء‌استفاده‌ها و رانت‌های احتمالی، افزایش نقدشوندگی و جذابیت بازار سهام کمک می‌کند. ضمنا می‌توان برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی سهام‌داران جزء از نوسانات بالای قیمت سهم در روز، کارگزاران را ملزم کرد تا سفارش‌های سهام‌داران را صرفا به قیمت‌های مشخص (به‌جای قیمت باز) انجام دهند. در پایان، بار دیگر تاکید می‌شود هدف از حد نوسان قیمت، مراقبت از منافع سهام‌داران در شرایط غیر عادی بازار از قبیل بروز جنگ و بلایای طبیعی است و اعمال آن به شیوهء کنونی با ماهیت بورس و منافع سهام‌داران کاملا در تضاد است.................
  
  
«شخارک» توانایی تعدیل بیش‌تر سود را دارد



بررسی اوضاع مادهء «متانول» به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات پتروشیمی و شرکت «پتروشیمی خارک» تولیدکنندهء بزرگ این ماده که بهترین شرکت حال حاضر این صنعت از دیدگاه فعالان بازار است، در چندین مطلب ارایه شد. هر چند بحث در این باره آن قدر به درازا انجامیده که باید به مختومه کردن آن مبادرت جدی ورزیم اما شاید گفتن چند جمله در مورد محصولات دیگر «شخارک» و ارایهء برآوردی از سود آن در چند حالت، خالی از لطف نباشد!

پتروشیمی خارک به جز برنامهء تولید 640 هزار تن متانول برای سال جاری، قصد عرضهء 110 و 160 هزار تن پروپان و بوتان را نیز در دستور کار خود دارد. شرکت در تعدیل اخیر عایدی خود که به میزان 25 درصد اعلام شد، به پیش‌بینی خود از نرخ فروش این دو محصول افزود و به ترتیب با افزایش 28 و35 تومانی به قیمت عرضهء پروپان و بوتان، این دو نرخ را 464 و 483 تومان برای هر کیلو فرض کرد. پنتان محصول دیگر شرکت هم در آخرین پیش‌بینی، 598 تومان برای هر کیلو در نظر گرفته شده است. گوگرد نیز که کم‌ترین سهم را در سبد تولیدات شخارک دارد، 110 تومان لحاظ شده است.

مطابق آخرین اطلاعات دریافتی، هر تن پروپان و بوتان در بازار ژاپن در روز 22 اکتبر، به ترتیب 760 و 785 دلار معامله شده‌اند و گوگرد نیز در بازارهای شرق آسیا با ارقامی فراتر از 200 دلار در هر تن عرضه و خریداری می‌شود. به این ترتیب اگر نرخ متوسط فروش هر تن پروپان و بوتان این شرکت را تا ارقام 500 و 520 هزار تومان افزایش دهیم و میانگین عرضهء هر تن گوگرد را هم 130 هزار تومان فرض کنیم به طوری که هر تن متانول، 300 دلار لحاظ شود (با فرض ثابت ماندن قیمت فروش پنتان) به سود 304 تومانی به ازای هر سهم پتروشیمی خارک می‌رسیم. این در حالی است که با در نظر گرفتن همین فرضیات، با افزایش هر 50 دلار به متوسط فروش هر تن متانول، سود شرکت به میزان 32 تومان بیش‌تر می‌شود. لازم به ذکر است که هر تن متانول هم‌اکنون در بازارهای شرق آسیا، فراتر از 450 دلار معامله می‌شود.

پس از پتروشیمی خارک که بنابر اتفاق آرای اکثر اهالی بازار سرمایه، بهترین و پربازده‌ترین شرکت این صنعت در حال حاضر است، شرکت‌های پتروشیمی اراک و اصفهان نیز توجه برخی را به خود جلب کرده‌اند. «شاراک» تولیدکنندهء انواع محصولات پلاستیکی و «شصفها» تولیدکنندهء طیفی از محصولات آروماتیک است. اوضاع کنونی محصولات پتروشیمی در بازارهای بین‌المللی به گونه‌ای است که با رشد بهای اکثر آن‌ها مواجهیم که نزدیک شدن به فصل زمستان و افزایش تقاضا برای انواع حامل‌های انرژی و در پی آن، کمبود خوراک اولیه برای کارخانجات پتروشیمی، عمدهء علت این افزایش نرخ‌ها ارزیابی می‌شود
__________________

  
  
خبرهای داغ به نقل از دیگران

کاربران محترم :

به اطلاع می رساند که کلیه خبرهای درج شده این مطلب با عنوان " خبرهای داغ به نقل از دیگران " از منابع خارج از منابع رسمی و غیر رسمی ایران تحلیل استخراج وعینا منتقل می شود. بنابراین ایران تحلیل در برابر خبرهای داغ به نقل از دیگران هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

پتروشیمی خارک:
شنیده شده است این شرکت توانایی دارد تا پایان سال مالی جاری عایدی خود را تا مبلغ 3200 ریال مورد تعدیل قرار دهد.

داملران:
گفته می شود شرکت داملران توانایی پوشش عایدی خود را ندارد و به احتمال زیاد با تعدیل منفی عایدی مواجه خواهد شد.

داروسازی زهراوی:
فعالان بازار معتقدند از آنجا که این شرکت موفق شده است طی شش ماه 55 درصد از عایدی خود را پوشش دهد و با توجه به عملکرد مناسبی که مدیریت شرکت داروسازی زهراوی طی سال های اخیر داشته احتمالا با تعدیل مثبت عایدی تا پایان سال مالی جاری همراه خواهد شد.

داروسازی البرز:
شنیده ها حاکی از آن است که شرکت داروسازی البرز با تعدیل مثبت عایدی همراه شده ضمن اینکه هیات مدیره این شرکت طرح افزایش سرمایه را نیز در دست بررسی دارد.

داروسازی امین:
اخبار و زمزمه هایی که از این شرکت به گوش می رسد حاکی از عدم توانایی شرکت داروسازی امین جهت پوشش عایدی سال مالی جاری می باشد.

داروسازی لقمان:
شنیده شده است شرکت داروسازی لقمان محصولات جدید خود را که درویی جدید ویژه لاغری می باشد را در زمستان سال جاری به بازار عرضه خواهد کرد و از محل فروش این محصولات توانایی خواهد داشت عایدی خود را 20 درصد مورد تعدیل مثبت قرار دهد.

کیمیدارو:
فعالان بازار معتقدند از دلایل عدم سیر صعودی سهام این شرکت می توان به پوشش نا مناسب عایدی شرکت کیمیدارو طی شش ماه اشاره نمود.

رازک:
گفته می شود شرکت رازک با افزایش سرمایه به میزان 100 درصد ره به رو شده است که 50 درصد آن از محل آورده و 50 درصد دیگر از محل اندوخته می باشد.

داروسازی اسوه:
فعالان بازار معتقدند از آنجا که این شرکت تنها 30 درصد از عایدی خود را طی شش ماه پوشش داده اما پیش بینی می شود با توجه به فروش محصولات جدید که طی شش ماهه دوم سال در بازار عرضه خواهد کرد و از محل آن سود مناسبی شناسایی می کند، توانایی خواهد داشت عایدی خود را تا پایان سال مالی جاری محقق نماید.

داروسازی فارابی:
می گویند این شرکت تا پایان سال مالی جاری به احتمال زیاد با تعدیل منفی عایدی مواجه خواهد شد.

  
  
دلایل بستن نماد چهار شرکت زیرسایه شایعات بازار


بسته شدن نماد چهار شرکت بزرگ در بورس بدون اطلاع قبلی، به شایعاتی مبنی بر افزایش حق مالکانه به دولت، مشکلات تهیهء مواد اولیه، تاثیر اخبار سیاسی به بازار سهام و مدیریت دولت در قیمت‌ها و ... دامن زد.

این اتفاق در حالی رخ داد که فعالان بازار سرمایه بعد از اجرای قانون جدید اوراق بهادار، ارایهء اطلاعات شفاف و روشنی را از بازار سرمایه انتظار داشتند. بسته شدن نماد شرکت در حین معامله و بدون اطلاع قبلی و ارایهء اطلاعیه بعد از اتمام معاملات منطقی نبوده و نمی‌توان پذیرفت که تصمیمات جدید اعم از پرداخت حق مالکانه و ... برای مدیران شرکت غیرمنتظره بوده است.

گفتنی است بسته شدن نماد شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر، معادن و فلزات و فولاد مبارکه که در واقع جزو شرکت‌هایی هستند که بیش‌ترین حجم معاملات بورس را به دوش می‌کشند تاثیر مناسبی بر بازار سرمایه به جا نگذاشت و جو روانی منفی را بر علیه شرکت‌های اصل «44» که پیش از این با اقبال مواجه بودند، ایجاد کرد به طوری که به جز تعدادی اندک از حدود 430 شرکت پذیرفته شده در بورس بقیه با افت قیمت در سهام خود مواجه شدند.

سه بار تغییر EPS 40 شرکت در شش ماه


حیدر مستخدمین حسینی کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که ارایهء اطلاعات شفاف و به موقع از ملزومات بازار سرمایه است، گفت: «اگر این شایعه که دولت تصمیم گرفته است حق مالکانه بگیرد درست باشد، این تصمیم برای مدیران شرکت‌ها ناگهانی نبوده و آن‌ها باید آن را در صورت‌های مالی خود لحاظ کرده و آن را به بازار منعکس می‌کردند.»

او تصریح کرد: «مدیران شرکت‌ها باید دقت لازم را داشته باشند تا حقوق سهام‌داران جزء پایمال نشود تا آن‌ها در برخی بازی‌ها که اطلاعات روشنی از بازار نیست، ‌بازنده نشوند.»این کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که 40 درصد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در شش ماههء امسال سه بار EPS خود را تغییر دادند، گفت: «تغییرات زیاد، جهت‌گیری خوبی در بازار سرمایه نیست نشان‌دهندهء این است که نظارت دقیق و روشنی بر بازار حاکم نیست.»وی تصریح کرد: «تغییرات غیرمنطقی باعث می‌شود فعالان بازار حساسیت خود را نسبت به بازار از دست بدهند و با احتیاط بیشتری وارد بازار بشوند.»

جالب است بدانید که در حال حاضر، تولید فولاد مبارکه 6/4 میلیون تن است که برای تولید هر تن، احتیاج به 6/1 تن کنسانتره دارد، یعنی برای کل تولیدات سالانهء خود، نیازمند حدود 3/7 میلیون تن کنسانتره است. به این ترتیب هر 1000 تومان افزایش قیمت در کنسانتره، سبب می‌شود تا بهای تمام شدهء محصولات فولاد، 5/5 میلیارد تومان متورم شود. با در نظر گرفتن این نکته که قیمت کنونی کنسانتره حدود 40 هزار تومان است، اگر این قیمت به 60هزار تومان افزایش یابد، رقم مورد بحث ما به 150 میلیارد تومان می‌رسد که این رقم به ازای هر سهم فولاد مبارکه، تنها 10 تومان است.

حال آن که، کارشناسان بر این باورند که در بدبینانه‌ترین شرایط قیمت کنسانتره 30 درصد رشد می‌کند، در حالی که مبنای محاسبات ما، رشد 50 درصدی بود.

از سوی دیگر افزایش قیمت کنسانتره روی قیمت بازار داخلی محصولات فولادی نیز اثرگذار بوده و قیمت انواع محصولات فولادی را افزایش می‌دهد، بنابراین به موازات افزایش قیمت کنسانتره، شاهد رشد قیمت ورق‌های فولادی نیز خواهیم بود.

جلوگیری از صف فروش با بستن نمادها

اما احمد تدینی، یکی از سهام‌داران و فعالان بازار سرمایه، معتقد است: «اخبار سیاسی و سیاست دولت مبنی بر تداوم رونق سهام شرکت‌های اصل «44» باعث بسته شدن نماد این شرکت‌ها شده است.

وی با اشاره به همکاری بورس با دولت در این زمینه گفت: «نحوهء عرضهء سهام شرکت‌های اصل «44» به‌خصوص فولاد خراسان حکایت از آن دارد که بورس نیز معتقد به عرضهء شرکت‌های اصل «44» با قیمت خوب است هر چند که بعد از آن تغییرات P/E ، تناقضاتی را آشکار کرد
به گفتهء وی، اظهارات متناقض در بازار سرمایه، عدم اعتماد به بازار را منجر می‌شود.وی با بیان این‌که ایران در شرایطی قرار دارد که ممکن است برخی اخبار سیاسی روی بازار آن تاثیرگذار باشد، گفت: «بهترین زمان برای بسته شدن نماد این شرکت‌ها بود تا صف فروش ایجاد نشود تا بعد از بازگشایی با اقبال مواجه شوند.»او افزود: «دولت می‌خواهد فروشنده به قیمت بالا باشد و در صورتی که اگر بحث پایین آمدن قیمت مطرح بود، دیگر نماد بسته نمی‌شد.»به گفتهء وی، این سهم بازی حقوقی‌ها با دولت است و سهام‌دار جزء و بدنهء بازار نقشی در تعیین قیمت آن‌ها ندارد.این سهام‌‌دار تصریح کرد: «نقش بعدی را گروه‌هایی بازی می‌کنند که به بدنهء دولت وصل هستند و البته به دلیل این‌که این‌ها سهام شرکت‌های اصل «44» هستند بورس نیز با آن‌ها همکاری می‌کند.»

حجم معاملات بر دوش چند سهم محدود

این در حالی است که امیرعلی خانخلیلی، مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام، با تاکید به ارایهء اطلاعات شفاف در بازار گفت: «بورس باید شرکت‌ها را موظف کند که تاثیر افزایش عوارض مالکانه را در EPS خود طی اطلاعیه‌ای اعلام کنند که تاکنون به این مساله توجهی نشده است.»وی با اشاره به این‌که «در بورس فقط 556 سهم عمده معامله می‌شود»، خاطرنشان کرد: «طبیعی است که این سهام همیشه نمی‌تواند رشدیابنده باشد و معاملات آن‌ها بر بازارها حاکم باشد.»او تصریح کرد: «چند ماه است که فشار معاملات روی فولادی‌‌ها و مس است و این‌که از حدود 430 شرکت پذیرفته شده، فشار معاملات به هفت شرکت محدود شود، سبد سهام‌سازی نیست.به گفتهء وی، بازار سهام همیشه متاثر از اخبار و رویدادهای منطقه‌ای است و نمی‌توان تاثیر آن را در تغییرات EPS شرکت‌ها نادیده گرفت.»
__________________

86/8/16::: 11:7 ص
نظر()
  
  
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >