سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همنشینی با حکیمان، زندگی بخش خردها و درمان جانهاست . [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :46
بازدید دیروز :70
کل بازدید :553614
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/31
3:9 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
هفته پر خبر



چهارشنبه، یک روز بعد از عرضهء فولاد خراسان، روند شاخص‌های بازار سرمایه به سمت صعود چرخش کرد. البته ناگفته نماند روز سه‌شنبه نیز بعد از عرضهء 150 میلیون سهم فولاد خراسان، بسیاری از صف‌های فروش جمع شدند و روند بسیاری از شرکت‌ها به سمت صعود تغییر جهت دادند.

به نظر می‌رسد، هفتهء آینده، یکی از پرخبرترین هفته‌های بازار سرمایه از هر نظر باشد. در حوزهء اخبار سیاسی، نشست 551 در کنار مذاکرات کشورمان و آژانس بین‌المللی اتمی در خصوص سانتریفیوژ‌های1P و 2P یکی از مهم‌ترین‌ اخبار است. در حوزهء بازار سرمایه نیز چند خبر جالب و تاثیرگذار وجود دارد که در این‌جا به مرور آن‌ها می‌پردازیم:

خبر اول: اطلاعیهء فولاد مبارکه منتشر شد

اهمیت این خبر زمانی هویدا می‌شود که به روند قیمتی سهام شرکت‌های فولادی در چند هفتهء اخیر توجه کنیم. فولاد مبارکه از ابتدای مردادماه تاکنون با صف خرید مواجه بوده و اکنون شاید بیش از سه ماه است که عنوان پرتقاضاترین سهم بازار سرمایه را هر روز از آن خود می‌کند. البته ناگفته نماند وزن زیادی از این رکوردشکنی فولاد بر دوش مشکلات بورس نظیر حجم مبناست. نرسیدن میزان معاملات به میزان حجم مبنا، سبب شده است تا در سه ماه گذشته قیمت فولاد آنچنان که مقایسهء عرضه و تقاضا حکم می‌کند، فزونی نیابد و این مساله به تشدید تقاضا منجر شده است.

به هر حال، فولاد مبارکه در آخرین اطلاعیهء خود، عایدی‌اش را چیزی حدود 30 درصد بالاتر آورد و رقم 40 تومان گذشته را به 514 ریال افزایش داد. با بررسی اطلاعیهء فولاد و تقسیم اعداد بر یکدیگر، مشخص می‌شود فولاد مبارکه بودجهء فروش محصولات خود را بر اساس فروش هر کیلوگرم ورق گرم 611 تومان، ورق سرد 680 تومان و محصولات پوشش‌دار 850 تومان تخمین زده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که قیمت انواع ورق‌های سرد و گرم در حال حاضر بیش از 700 تومان یا چند تومان کم‌تر از 700 تومان است. این مساله در کنار پتانسیل افزایش ظرفیت شرکت در سال جاری (همان‌طور که می‌دانید مبارکه چند هفته‌ای از شش ماههء نخست را به دلیل مشکلات فنی، تولید نکرده است) سبب شده است تا تحلیل‌گران بنیادی پتانسیل تعدیل عایدی شرکت در سال 86 را تا 30 درصد دیگر (یعنی رسیدن به سود 65 تومانی) را دور از ذهن ندانند.

البته چند عامل دیگر نیز در چند ماه اخیر سبب شده است تا خوش‌بینی معامله‌گران نسبت به فولادی‌ها (نه تنها فولاد مبارکه) افزایش یابد.

واقعیت این است که عرضه و تقاضای ناهمگون محصولات فولادی در کشورمان موجب برهم خوردن نظام قیمتی فولاد در فصل‌های مختلف می‌شود. هر تن ورق گرمی که اکنون ما در مورد قیمت 700 تومان‌اش صحبت می‌کنیم، در بهار 85 رقمی حدود 450 تومان معامله شده است. البته ناگفته نماند رشد قیمت‌های جهانی فولاد نیز در این رشد فزاینده بی‌تاثیر نبوده است. به هرحال، آنچه می‌خواهیم بگوییم این است که یکی از مهم‌ترین دلایل توجه معامله‌گران به سهام فولادی، امید به افزایش نرخ‌ها در آینده است. دولت برای همخوان کردن عرضه و تقاضا در فولاد، در طرح جامع فولاد، رسیدن به تولید 26 میلیون تن در پایان سال 88 (انتهای برنامهء چهارم) را هدف گرفته است. این موضوع سبب شده است تا اکثر شرکت‌های فولادی در دو سال آتی با افزایش ظرفیت مواجه باشند. فولاد مبارکه در این راستا، دستیابی به تولید شش میلیون تن در سال 87 و تولید 9 میلیون تن انواع ورق فولادی در سال 88 را هدف گرفته است. این مهم سبب می‌شود که تحلیل‌گران بنیادی افزایش تولید را نیز یکی از مهم‌ترین‌ دلایل افزایش سودآوری در سال‌های آتی بدانند.

به نظر می‌رسد نماد فولاد مبارکه در یکی دو روز آینده بازگشایی خواهد شد. قیمت بازگشایی فولاد مبارکه روند حرکتی این صنعت در چند ماه باقی ماندهء سال را مشخص خواهد کرد.

خبر‌دوم:افزایش قیمت نفت

و محصولات پتروشیمی


شاید کم‌تر تحلیل‌گری در ابتدای سال جاری پیش‌بینی می‌کرد که نفت خود را به 96 دلار برساند ولی این اتفاق پنجشنبه در بازارهای جهانی رخ داد. این موضوع در کنار خبر حضور رییس‌جمهوری در مجتمع اوره و آمونیاک غدیر و صحبت‌های ایشان مبنی بر لزوم رشد صنعت پتروشیمی، احتمالا سبب خواهد شد تا توجه‌ها بیش از پیش معطوف به صنعت پتروشیمی شود. البته در این میان نباید فراموش کرد که به زودی دور جدیدی از واگذاری‌های شرکت‌های پتروشیمی آغاز خواهد شد که پتروشیمی فن‌آوران سردمدار آن‌ها خواهد بود. ترکیب این اخبار با یکدیگر باعث شده است تا برخی تحلیل‌گران بنیادی، صنعت پتروشیمی را یکی از پتانسیل‌های تبدیل شدن به صنعت برتر بازار بدانند.

در چند هفتهء گذشته، قیمت جهانی متانول نیز روند فزاینده‌ای به خود گرفته است. ظاهرا بستن لولهء گاز بر یکی از کارخانه‌های متانکس در آمریکای جنوبی سبب شده است تا قیمت‌ها در بازار متانول بر هم بریزد و روند فزاینده‌ای به خود بگیرد. قیمت هر تن متانول که در ابتدای سال رقمی حدود 280 دلار به ازای هر تن بود، در هفتهء گذشته در بازار آسیا 550 دلار را رد کرد. این افزایش شدید قیمت، توجه معامله‌گران بورس تهران را معطوف به پتروشیمی خارک کرده است. این شرکت در تعدیلی که هفتهء گذشته روانهء بازار کرد، قیمت فروش هر تن متانول را حدود 300 دلار فرض و بر این اساس سود 250 تومانی را اعلام کرد.

خبر سوم: روند نزولی قیمت جهانی مس

شاید یکی از خبرسازترین شرکت‌های بازار سرمایه در سال جاری ملی مس بوده است. ملی مس یکی از برترین سهام بازار از نظر بازدهی در سال جاری است. همچنین معاملهء 20 درصد از بلوک این شرکت در یکی دو ماه گذشته سبب شد تا رکورد بزرگ‌ترین معامله بورس و خصوصی‌سازی در تاریخ کشورمان به این شرکت اختصاص یابد. این شرکت بودجهء فروش هر تن مس خود را در ابتدای سال بر مبنای فروش هر تن 200ر5 دلار به بازار اعلام کرده بود که در تعدیل‌های بعدی این رقم را افزایش داد. اکنون ملی مس براساس فروش 200 هزار تن مس کاتدی به قیمت 200ر6 دلار، سود هر سهم خود را حوالی 127 تومان تخمین زده است ولی واقعیت این است که در طول یک سال گذشته، قیمت جهانی مس، هرگز رقمی کم‌تر از هفت‌هزار دلار را به خود ندید و این مهم سبب شده است تا تحلیل‌گران بنیادی در ماه‌های آینده در انتظار تعدیل مثبت عایدی مس باشند.

ملی مس به عنوان تولیدکنندهء انحصاری مس ایران، یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در عرصهء تولید به حساب می‌آید ولی به نظر می‌رسد در چند هفتهء اخیر، شایعات و حاشیه‌ها بیش از عوامل بنیادی بر روند قیمتی سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار تاثیرگذار است. اظهارنظر شگفت‌انگیز معاون خصوصی‌سازی مبنی بر گران بودن قیمت 870 تومان برای هر سهم مس یکی از بارزترین مصداق‌های این حواشی است اما در این میان به نظر می‌رسد قیمت‌‌های جهانی نیز چندان باب میل سهام‌داران مس رقم نمی‌خورد. در دو سه روز گذشته قیمت هر تن مس کاتدی در بازارهای جهانی افتی بیش از 500 دلار را تجربه کرده و در آخرین ساعت‌های روز جمعه به 550ر7 دلار رسیده است. به نظر می‌رسد ملی مس هفتهء دشواری را در پیش رو داشته باشد.

کارگروه ویژه

برای نقش حسابداران رسمی


علی‌اصغر کبوته، قائم‌مقام دبیر کل جامعهء حسابداران رسمی با اشاره به بحث‌های گستردهء پیراموان اجرای اصل «44» قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خبر داد که جامعهء حسابداران رسمی ایران به تشکیل کارگروهی ویژه برای بررسی نقش حسابداران رسمی در اجرای اصل «44» دست زده است و به این وسیله از صاحب‌نظران و کارشناسان نیز دعوت به همکاری می‌شود.

  
  
 
درصد پوشش EPS باما در 7ماه
گفته‌های بازار: در حالی که باما در بورس تهران صف فروشی معادل یک میلیون سهم دارد، در بازار شایعاتی از افزایش پیش‌بینی سود این شرکت به گوش می‌رسد.
براساس خبرهای غیررسمی بازار، باما در 7ماه، 70درصد از EPS 5013ریالی خود را پوشش داده و با این پیش‌بینی سود خود را 10درصد افزایش داده است. گفته می‌شود گرچه باما از محل کاهش قیمت جهانی روی با مشکلاتی مواجه شده؛ اما این تعدیل‌های اخیر از محل افزایش قابل‌توجه بهای سرب به سطح 3700دلار انجام شده است.
شنیده‌های ما: آخرین اخبار رسیده از شرکت حاکی از آن است که در 7ماه، حدود 69درصد از EPSا 5013 ریالی باما پوشش داده شده است. از سویی دیگر پیش‌بینی سود شرکت نیز با تعدیل مواجه شده؛ اما این تعدیل قابل‌توجه نیست و در حدود چند ریال است.
اما آنچه که مسلم است، باما به دلیل افزایش بهای جهانی سرب، به طور قطع توانایی پوشش کامل EPS خود را دارد و کاهش جهانی قیمت روی تاثیری در کاهش سود شرکت ندارد.
بهای جهانی روی روز گذشته در بازارهای جهانی به قیمت 2640دلار در هر تن رسید.

زهراوی تعدیل می‌کند
گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که داروسازی زهراوی پیش‌بینی سود خود را تا سطح 3500ریال افزایش داده است، سهام «دزهراوی» این روزها با قیمت 27هزار و 136ریال و با P/Eا 91 /8 در بورس تهران معامله می‌شود.
شنیده‌های ما: منابع موثق خبرهای مربوط به تعدیل سود زهراوی را بعید نمی‌دانند، اما در هر حال ارقام مزبور را تایید نمی‌کنند.

EPSا 63 تومانی برای «وکار»
گفته‌های بازار: درباره بانک کارآفرین شایع شده است که به زودی پیش‌بینی سود 630 ریالی خود را به بورس ارائه می‌کند، این در حالی است که آخرین EPS اعلام شده از سوی شرکت 485ریال است.
شنیده‌های ما: تلاش‌های ما برای کسب اخبار موثق در رابطه با چنین تعدیلی به نتیجه نرسیده، اما در هر حال بازار به چنین افزایش سودی معتقد است
  
  
8 کارشناس نظر می‌دهند:
سهام مغفول در بازار


گروه بورس-معصومه طاهرخانی: کدام سهام در بازار از آینده برخوردار هستند؟ یا به عبارتی دیگر سهام آینده‌دار بازار کدامند؟ مجموعه عواملی که باعث موفقیت و به تبع آن اقبال بازار به سهام یک شرکت می‌شوند، بسیار متنوع هستند. از جمله حمایت سهامداران عمده از یک سهم، نقدشوندگی بالا، اطلاع‌رسانی شفاف و به موقع، بهره‌مندی از روند رو به رشد، P/e مناسب و... .


عوامل یاد شده به نسبت‌های متفاوتی در سهام یک شرکت دیده می‌شوند که باعث رونق یا عدم رونق آن می‌شوند. در ادامه نظر هشت کارشناس بازار را در خصوص سهامی که می‌توانند طی ماه‌های آینده از اقبال بازار برخوردار باشند، در پی می‌خوانید. یادآور می‌شود، نظرات کارشناسان یاد شده تنها پیش‌بینی و یک نظر آزاد است و نظرات مطرح شده در این گزارش به معنی تایید یا رد سهام شرکت خاصی نیست.

اندرفواید سهمیه‌بندی
یک کارشناس بازار سرمایه در مورد سهام شرکت‌هایی که در آینده می‌توانند از اقبال بازار برخوردار باشند، گفت: با توجه به پروژه سهمیه‌بندی و نیاز به داشتن جایگاه‌های سوخت گاز که در حال حاضر در کشور وجود دارد، شرکت تکنوتار می‌تواند از آینده خوبی بهره‌مند باشد.
علی لطفی ادامه داد: شانس تکنوتار برای برنده شدن در مناقصه‌های احداث این جایگاه‌ها با توجه به اینکه رقیبی ندارد، زیاد است. علاوه‌بر این قراردادهایی که شرکت با کشور عراق و نیز قراردادهایی که در داخل کشور دارد، می‌تواند سودآوری بالایی را برای این شرکت رقم بزند.
وی سهام شرکت‌های مپنا و پارس خودرو را نیز با آتیه عنوان کرد و گفت: قراردادهای شرکت مپنا به خصوص قراردادهایی که اخیرا با شرکت نفت منعقد کرده‌است، اثر بسیار خوبی را بر روند سودآوری امسال و سال‌های آتی شرکت خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که شرکت مپنا از لحاظ قابلیت‌های اجرایی رقیب خاصی در این زمینه در کشور ندارد.وی درباره پارس خودرو نیز گفت: اگر پروژه ال-90 به مرحله عملیاتی و تولید برسد با توجه به سرمایه‌گذاری زیاد پارس خودرو در این پروژه می‌تواند سود خوبی را برای این شرکت انتظار داشت. لطفی سهام شرکت‌های لیزینگ ایران، تراکتورسازی و بانک پارسیان را نیز در رده‌های بعدی ذکر کرد و گفت: روند مثبت سودآوری لیزینگ ایران، آزادسازی نرخ تراکتور و وضعیت خوب پارسیان در میان سایر بانک‌ها، می‌تواند از جمله دلایل خوش‌آتیه بودن سهام این شرکت‌ها به شمار رود.
وی فولاد خوزستان را هفتمین شرکت با آتیه برشمرد و گفت: با توجه به تعدیل‌های مثبت این شرکت آینده خوبی در انتظار سهام این شرکت است.
فولادمبارکه اصفهان هم به دلیل افزایش تولیدات و حمایتی که دولت از سهام این شرکت دارد، جزو شانس‌های بازار به شمار می‌رود.
سهام شرکت سرمایه‌گذاری توس‌گستر را نیز با توجه به افزایش قیمت مسکن و زمین‌ آینده خوبی دانست.

کانی‌های فلزی آتیه‌دار!
اما مدیر عامل سایت «ایران تحلیل» قیمت مناسب شرکت توسعه معادن روی را باعث رونق آن در آینده برشمرد و گفت: در کنار این امر اگر مشکل ریزش معدن انگوران نیز حل شود، می‌تواند سودآوری سهام این شرکت را تضمین کند.مجید اصلی اضافه کرد: شرکت‌های لیزینگ ایران به دلیل قیمت پایین، توس‌گستر به علت داشتن پتانسیل بالای رشد برای رسیدن به قیمت واقعی، باما به سبب وابستگی اندک به معدن انگوران و بانک کارآفرین به خاطر افزایش سرمایه و حامیان خوب، می‌توانند از بازار مناسب و خوبی در آینده بهره‌مند باشند.وی سهام شرکت نگین طبس را در رده ششم برشمرد و گفت: این شرکت در‌حال‌حاضر از وضعیت خوبی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود تعدیل‌های مثبتی را در آینده داشته باشد. البته حامیان این شرکت آن طور که باید فعالیت نمی‌کنند، ولی در کل سهم وضعیت امیدوارکننده‌ای دارد.
«اصلی» شرکت‌های دارویی را نیز آینده‌دار عنوان کرد و گفت: کارخانه‌های داروپخش و شیمی‌دارو در میان شرکت‌های دارویی به دلیل داشتن تعدیل‌های مثبت و وضعیت بنیادی خوب پتانسیل بهتری نسبت به بقیه‌ شرکت‌های دارویی دارند.
سهام شرکت‌های آبادگران و تراکتورسازی هم در رده‌های نهم و دهم قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: آبادگران با توجه به افزایش فروش وضعیت سودآوری خوبی را در آینده تجربه می‌کند. تراکتورسازی هم با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در ونزوئلا و آذربایجان انجام داده‌است و همچنین بدهی زیادی که دولت به این شرکت دارد، می‌تواند از شرایط خوبی بهره‌مند باشد.

آینده در انتظار سیمانی‌ها
از سوی دیگر، یک کارشناس‌ دیگر بازار سهام شرکت‌های سیمان را در صورت خروج سیمان از سبد حمایتی دولت بسیار روشن عنوان کرد و گفت: شرکت‌های سیمانی می‌توانند امیدوار باشند که با خروج سیمان از سبد، رونق دوباره‌ای به بازار محصولات این گروه وارد شود.
رضا بختیاری در مورد سهام سیمانی‌هایی که بعد از آزادسازی وضعیت خوبی پیدا می‌کنند از سیمان‌های خاش، دورود و داراب نام برد و گفت: سهام شرکت‌های یاد شده به دلیل اینکه در‌حال‌حاضر ارزش بازار کمتری از ارزش واقعی خود دارند، این شانس را دارند که در آینده مورد توجه بازار باشند.
وی رده چهارم را متعلق به شرکت خدمات انفورماتیک دانست و گفت: با توجه به رونق بانکداری الکترونیک و گسترش استفاده از طرح‌های شتاب، Atm و... می‌توان آینده خوبی را برای این شرکت پیش‌بینی کرد.
وی سهام شرکت‌های پتروشیمی را با توجه به محدود بودن تعداد آنها در بازار خوب توصیف کرد و گفت: از این میان سهام پتروشیمی اصفهان به دلیل فروش خوب محصولات و افزایش قیمت نفت از شانس بیشتری برخوردار است.
رده‌های بعدی شرکت‌های پتروشیمی متعلق به پتروشیمی خارک و اراک است.وی سهام دارویی‌ها را نیز آینده‌دار خواند و گفت: افزایش قیمت دارویی‌ها در آینده و حاشیه سود مناسب آنها پایداری و ثبات آنها را برای آینده تضمین می‌کند. در این میان داروسازی سبحان، جابر و پارس دارو می‌توانند وضعیت بهتری داشته باشند.

این فولادهای همیشه در صدر!
از جانب دیگر، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری بانک پاساردگاد وضعیت شرکت‌های فولادی را در آینده مناسب دانست و گفت: سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان به دلیل ظرفیت‌ها و قابلیت این سهم از موقعیت پایدارتری نسبت به بقیه برخوردار است. فولاد خراسان هم با توجه به موقعیت جغرافیایی خوب و نگرفتن یارانه از دولت شرایط خوبی را می‌تواند برای سهام خود در بازار رقم بزند. فریدون زارعی ادامه داد: کانی‌های فلزی همچنان می‌توانند خود را در بازار سرمایه موفق ببینند.
شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه و معادن و فلزات، چادرملو و گل گهر از جمله کانی‌های فلزی هستند که بازار نسبت به آینده آنها خوشبین است.
وی پتروشیمی آبادان را در رده ششم ذکر کرد و گفت: این شرکت به دلیل داشتن طرح‌های توسعه که فاز اول آن در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، می‌تواند سود خوبی را شناسایی کند.
زارعی سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری شاهد و توس‌گستر را خوب ارزیابی کرد و گفت: ادامه روند افزایش قیمت زمین و مسکن می‌تواند، سودآوری این شرکت‌ها را در آینده تضمین کند.
وی سهام سایپا را دارای پتانسیل‌های فراوانی برای رشد ذکر کرد و گفت: جمعیت جوان کشور تقاضای زیادی را برای خودرو ایجاد کرده است که سایپا با پاسخگویی به این نیاز می‌تواند در میزان سودآوری خود افزایش ایجاد کند.
وی در نهایت، سهام شرکت‌های سیمان خاش و بهبهان را در صورتی که دولت سیمان را از سبد حمایتی خارج کند، دارای آتیه خوب ارزیابی کرد.

تاثیر قیمت‌های داخلی از قیمت‌های جهانی
اما مدیرعامل کارگزاری «حافظ» بازدهی مناسب، مدیریت مطلوب، حمایت از سوی سهامداران عمده، اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع و در نهایت نقدشوندگی بالا را از ویژگی‌های بارز یک سهم خوب برشمرد و گفت: سهام شرکت‌های ملی مس، چادرملو و گل‌گهر از جمله سهامی هستند که علاوه بر بازار مناسب فعلی می‌توانند از آینده خوبی نیز برخوردار باشند.محمدرضا رهبر اضافه کرد: در صورتی که قیمت سهام شرکت‌های یاد شده در Lme بالا رود، می‌تواند وضعیت خوبی را برای سهام این شرکت‌ها به وجود آورد.
وی ادامه داد: سهام شرکت‌های فولادی هم با توجه به عرضه‌هایی که انجام شده است و حمایتی که دولت از سهام این شرکت‌ها دارد، می‌تواند از وضعیت خوبی بهره‌مند باشند.
در این بین فولاد خراسان که هنوز در بورس عرضه نشده است، پیش‌بینی می‌شود با استقبال خوبی برخوردار باشد.
وی افزود: سهم پتروشیمی‌ها هم با توجه به افزایش قیمت محصولات این شرکت‌ها و احتمال آزادسازی نرخ محصولات تولیدی آنها از آینده خوبی برخوردار است.پتروشیمی خارک و اراک در این میان وضعیت مناسب‌تری دارند.
«رهبر»، سهام شرکت‌‌های سیمان فارس و خوزستان، تهران و سپاهان را در صورت آزادسازی نرخ سیمان پیشرو دانست و گفت: سرمایه‌گذاری البرز و همچنین سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز از جمله سهامی هستند که بازار می‌‌تواند به بهتر شدن آنها در آینده امیدوار باشد.

پیشروی ساختمان‌ها
در ادامه مدیرعامل کارگزاری «به‌گزین» ضمن تاکید بر ضررت وجود اقتصاد آزاد، سهام شرکت‌های ساختمانی را دارای پتانسیل رشد در آینده عنوان کرد و گفت: باتوجه به افزایش قیمت زمین و مسکن پیش‌بینی می‌شود که سودآوری امسال و به‌خصوص سال‌های آتی شرکت‌های این گروه، از این افزایش قیمت‌ها تاثیر بگیرند.
سعید علیشاهی ادامه داد: در میان این گروه سهام شرکت‌های بین‌المللی توسعه ساختمان و سرمایه‌گذاری ساختمان ایران از شانس بیشتری برخوردار هستند.
وی افزود: در صورت آزادسازی نرخ سیمان هم رونق خوبی در میان سهام شرکت‌های سیمانی به وجود می‌آید که سهم شرکت‌های سیمان تهران و سیمان فارس و خوزستان در این میان بیشتر از بقیه است. وی وضعیت پتروشیمی‌ها را نیز رو به رشد عنوان کرد و افزود: باتوجه به افزایش روزافزون قیمت جهانی نفت که به تبع آن افزایش قیمت محصولات پتروشیمی را نیز به دنبال خواهد داشت، برآورد می‌شود که سهام شرکت‌های این گروه با استقبال بازار مواجه شود.
علیشاهی سهام پتروشیمی‌های آبادان، اراک و خارک را پیشرو عنوان کرد و ادامه داد: سهام دارویی‌های بازار هم می‌تواند از رشد خوبی برخوردار باشد که در این بین سهم داروسازی سبحان پررنگ‌تر است.
وی خاطرنشان کرد: اگر تعرفه‌های خودرو با کاهش روبه‌رو شود، می‌توان به آینده‌دار بودن سهام شرکت ایران‌خودرو دیزل بسیار امیدوار بود؛ چراکه تولیدات این شرکت در بخش سواری نیست و شاید این امر بتواند شرایط خوبی برای سهام این شرکت فراهم کند.

آزادسازی‌های مفید برای بازار
یک کارشناس دیگر بازار سرمایه در مورد پیش‌بینی خود از وضعیت سهام موفق بازار در آینده گفت: سهام گروه صنعتی بهشهر به دلیل آزادسازی که در زمینه قیمت روغن‌نباتی صورت گرفته است، می‌تواند از رشد خوبی در آینده نزدیک برخوردار باشد.
شروین شهریاری افزود: معادن بافق هم سودهای انباشته بالایی دارد که هنوز اعلام نشده و می‌تواند بیانگر تعدیل‌های مثبت این سهم در آینده باشد.
وی تکنوتار، توس‌گستر و لیزینگ ایران را در رده‌های بعدی جای داد و گفت: قراردادهای جدید تکنوتار در داخل کشور و عراق، دارایی‌های بالای توس‌گستر و در اختیار داشتن وام‌های ارزان در کنار احتمال تثبیت نرخ سود لیزینگ‌های غیربانکی در محدوده 17درصد برای لیزینگ ایران، عواملی هستند که سبب‌ آتیه‌دار شدن سهام شرکت‌های یاد شده به شمار می‌روند.
شهریاری رشد سهام شرکت سیمان فارس و خوزستان را در صورت خروج سیمان از سبد حمایتی را متحمل‌تر از بقیه سیمانی‌ها ذکر کرد و گفت: این شرکت به دلیل داشتن سهام بخش عمده‌ای از سیمانی‌های بازار در پرتفوی خود، در صورت آزادسازی نرخ سیمان می‌تواند از جهش خوبی بهره‌مند باشد.
وی در ادامه سرمایه‌گذاری بوعلی و فرآورده‌های تزریقی ایران را نیز دارای آینده مناسبی ارزیابی کرد و افزود: سرمایه‌گذاری بوعلی پتانسیل رشد قیمت و رسیدن به قیمت واقعی خود را دارد. همچنین فرآورده‌های تزریقی ایران هم به علت نرخ رشد سودآوری بالا و داشتن طرح‌های توسعه، آینده خوبی را در بازار انتظار می‌کشند.
رفتن به سهام پیشرو در گروه‌های بورسی
اما کارشناس سرمایه‌گذاری بانک سامان پیشنهاد کرد که برای کاهش خطر ریسک بهتر است عمدتا به سراغ سهام پیشرو در هر گروه رفت.
ابوالفضل صمدی اضافه کرد: سهام پیشرو چون مورد توجه بازار هستند و از طرفی چون از P/e بالایی برخوردار هستند، می‌توانند مورد توجه قرار گیرند.وی ادامه داد: در این میان سهام شرکت‌های صندوق بازنشستگی کشوری، مپنا، مالی و اعتباری سینا و ایران‌دارو از موقعیت خوبی بهره‌مند هستند.
وی سهم پارس‌خودرو و چادرملو را نیز پیشرو دانست و افزود: عملکرد عملیاتی پارس‌ خودرو نسبت به سال‌های گذشته از روند خوبی برخوردار است.
همچنین پتروشیمی آبادان به دلیل داشتن طرح‌های توسعه و تولید Pvc که قیمت آن روزانه رشد می‌کند، می‌تواند از جمله سهام مورد توجه فعالان بازار باشد.
وی خاطرنشان کرد: سهام شرکت‌های تراکتورسازی به دلیل آزادسازی نرخ تراکتور، چادرملو، افزایش قیمت‌های جهانی و فرآورده‌های تزریقی ایران به خاطر پایانی سودآوری از جمله سهامی هستند که بازار می‌تواند روی سهام آنها در آینده حساب کند.
در انتها می‌توان سایپا را نیز به دلیل تعدیل‌های مثبت و سود مستمر مورد توجه قرار داد.

86/8/12::: 12:52 ع
نظر()
  
  
سرمایه گذاری معادن و فلزات:
کارشناسان بر این عقیده اند که شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات طی معاملات امروز تعداد 47 میلیون سهام فولاد خراسان را به فروش رسانید و از محل آن توانایی شناسایی سود 120 ریالی را به ازای هر سهم دارد. پیش بینی می شود که از امروز روند این سهم مثبت شود و بتواند تا هدف قیمتی 8000 ریال حرکت کند.

نام سهم
سر.معادن و فلزات
حجم مبنا
631,125

نماد
ومعادن
تاریخ آ خرین پیش بینی
1386/6/19

گروه
استخراج کانه های فلزی
پیش بینی EPS
628

وضعیت
فعال
P/E
12،3

تعداد سهامداران
53,661
آخرین قیمت
7,717

  
  
خبرهای داغ به نقل از دیگران


کاربران محترم :

به اطلاع می رساند که کلیه خبرهای درج شده این مطلب با عنوان " خبرهای داغ به نقل از دیگران " از منابع خارج از منابع رسمی و غیر رسمی ایران تحلیل استخراج وعینا منتقل می شود. بنابراین ایران تحلیل در برابر خبرهای داغ به نقل از دیگران هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

کابل قندی :
شنیده شده است بانک پارسیان سهام این شرکت را در بازار سرمایه عرضه نموده و تصمیم دارد طی روزهای آتی نیز به این عمل خود ادامه دهد.

موتوژن :
شنیده ها حاکی از تصمیم شرکت نورد آریان فولاد جهت حمایت از سهام این شرکت در بازار سرمایه می باشد.

لاستیک سهند :
گفته می شود شرکت کربن ایران در حال عرضه سهام شرکت لاستیک سهند در بازار سرمایه است.

حمل و نقل پتروشیمی :
اخبار و زمزمه هایی که از این شرکت به گوش می رسد حاکی از جمع آوری سهام شرکت حمل و نقل پتروشیمی توسط شرکت سرمایه گذاری بوعلی از بازار سرمایه می باشد.

قطعات اتومبیل ایران :
می گویند شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران به تصمیم به خروج کامل از سهام این شرکت طی روزهای آینده گرفته است.

توسعه صنعتی ایران :
شنیده شده است این شرکت تصمیم دارد از سهام شرکت های خودرویی به طور کامل خارج شود و در سهام شرکت های گروه معدنی سرمایه گذاری نماید.

دکتر عبیدی :
شنیده ها حکایت از جمع آوری سهام این شرکت توسط شرکت سرمایه گذاری مسکن طی روزهای آتی از بازار سرمایه دارد.

ایران دارو :
گفته می شود شرکت بیمه آسیا تصمیم به جمع آوری سهام این شرکت از بازار سرمایه گرفته است.

سیمان خزر:
می گویند شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در حال جمع آوری سهام این شرکت از بازار سرمایه است.

باما :
اخبار و زمزمه هایی که از این شرکت به گوش می رسدحکایت از تصمیم شرکت های گروه صنعتی امیر و سرمایه گذاری دانایان پارس جهت حمایت و جمع آوری سهام این شرکت از بازار سرمایه دارد.
 
صنعت فولاد
با توجه به نیاز کشور به محصولات فولادی و رشد قیمت جهانی این فلز، انتظار می‌رود امسال و سال آینده سود شرکت‌های فولادی افزایش یابد. رونق گروه فولاد در بورس باعث شده است تا سرمایه‌گذاران در مورد خرید سهام شرکت‌‌های این گروه ریسک بیش‌تری را پذیرفته و فولاد خراسان را با نسبت P/E_ 8 خریداری کنند. احتمالا با تشکیل صف خرید برای فولاد خراسان در روزهای آتی، نماد فولاد مبارکه نیز در قیمت مناسبی بازگشایی خواهد شد.

مپنا
انتشار خبرهای خوب از قراردادهای این شرکت نتوانست باعث جلب اعتماد سرمایه‌گذاران شود. از آن‌جا که وزیر نیرو روز گذشته از فروش سهام نیروگاه‌ها در آیندهء نزدیک خبر داده بود، انتظار می‌رود سهام‌دار عمدهء مپنا با جمع‌آوری صف فروش مانع افت قیمت سهام این شرکت با قانون رفع گره معاملاتی شود.

پارس‌خودرو
در گزارش شش ماهه اگرچه شرکت نتوانسته است محصول ال 90 را طبق برنامه تولید کند اما با تولید سایر محصولات توانسته است به سود مورد انتظار برسد. مشکلات صنعت خودروسازی باعث افت نسبت P/E برای این شرکت شده است. شایان ذکر است نسبت P/E «خپارس» همواره بالاتر از سایر شرکت‌های خودروسازی بوده است.

سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران
کم‌تر از پنج درصد از سهام «شیمران» در بورس مورد معامله قرار می‌گیرد که این موضوع باعث شده است تا وضعیت نقدشوندگی شرکت بسیار ضعیف باشد. در گزارش شش ماهه، سود هر سهم این شرکت با افزایش 30 درصدی 264ر1 ریال است. افزایش قیمت محصولات شیمیایی تولیدی این شرکت دلیل افزایش سود هر سهم آن است.

جوشکاب یزد
افزایش قیمت جهانی فلزات مانع از افزایش سود هر سهم «پکاب» نشده است و سود این شرکت نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش یافته است. شایان ذکر است برای تولید انواع کابل برق و کابل جوش شرکت از فلزاتی مانند مس، آلومینیوم و ... استفاده می‌کند.
__________________

  
  
<   <<   11   12   13   14      >