سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادران، کسی است که نسبت به برادرانش پُر توقّع نباشد . [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :36
بازدید دیروز :41
کل بازدید :553260
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/20
11:20 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
بانک کارآفرین

ارزش گذاری سهام
برای ارزش گذاری سهام شرکت ابتدا از طریق مدلی سودآوری و جریانات نقدی این سهم در سال های آتی را برآورد کرده ایم و سپس با تنزیل جریان های نقدی اقدام به قیمت گذاری سهام کردیم.
-
مدل برآورد عواید آتی سهام

با توجه به ویژگی صنعت بانک داری در ایران باید دو نکته زیر را در نظر داشت:
1-سود بانک حاصل تفاضل سود دریافتی بابت تسهیلات و سود پرداختی به سپرده گذاران است.
2-با توجه به بالاتر بودن نرخ تورم نسبت به نرخ بهره بانکی در ایران، معمولا بانک ها برای تسهیلات خود مشتریان زیادی دارند. بنابراین رقابت در صنعت بانکداری ایران بیش تر برای جذب سپرده است.بنابراین برای برآورد سودآوری سال های آتی شرکت باید رابطه میان درآمدهای بانک و مانده حساب سپرده گذاران را با در نظر گرفتن تورم و رشد نقدینگی در کشور به دست آورد.
-
نسبت درآمدهای بانک به مانده حساب سپرده گذاران

این نسبت بیانگر کارآیی بانک در ایجاد سودآوری از محل سپرده های جذب شده است. این نسبت برای سه بانک خصوصی در نمودار زیر ارایه شده است: طبق نمودار بالا نسبت کارآیی بانک کارآفرین (9/15 درصد) بالاتر از دو بانک دیگر است. علت روند نزولی این نسبت از سال 84 تاکنون، کاهش دستوری نرخ بهره است.همچنین این نسبت برای بانک کارآفرین از نوسان کم تری برخوردار بوده است و علت آن را می توان به اتخاذ استراتژی بانک مبنی بر جذب سپرده های کوتاه مدت از اواخر سال 1384، نسبت داد.با توجه به این که روند این نسبت با در نظر گرفتن تغییرات دستوری نرخ بهره قابل تخمین است. بنابراین از این نسبت می توان جهت برآورد سودآوری سال های آتی شرکت استفاده کرد.
-
تخمین سودآوری سال های آتی

به منظور تخمین سودآوری سال های آتی ابتدا گسترش شبکه شعب شرکت را بررسی می کنیم و سپس با برآورد ظرفیت جذب سپرده هر شعبه با توجه به نرخ رشد نقدینگی، میزان سپرده های جذب شده کل بانک را محاسبه می کنیم. در نهایت با استفاده از نسبت درآمد بانک به مانده حساب سپرده گذاران، درآمد بانک و در نتیجه سود خالص هر سال را بدست می آوریم.
-
فرآیند تخمین سودآوری

1-با توجه به این که از زمان بازگشایی تا رسیدن به ظرفیت کامل جذب سپرده هر شعبه بیش از سه سال زمان می برد. بنابراین تعداد شعب شرکت را با توجه به قدمت آن ها موزون می کنیم. تعداد موزون شعب را با اعمال ضریب 100 درصد، 60 درصد و 40 درصد به ترتیب برای شعب با 3و2 و 1 سال قدمت محاسبه می کنیم.
2-سرانه جذب سپرده هر شعبه را از طریق رگرسیون و تعدیل آن بابت رشد نقدینگی محاسبه می کنیم. فرمول های محاسباتی به شرح زیر است:ظرفیت جذب سپرده هر شعبه ½ (نرخ رشد نقدینگی ہ b+1) ظرفیت سال پایه
مانده حساب سپرده گذاری ½ متوسط ظرفیت جذب سپرده هر شعبه ہ تعداد موزون شعب بانک ہ a
نرخ رشد نقدینگی در سال های اخیر از 28 درصد در سال 80 به 39 درصد در سال 86 افزایش یافته است. با توجه به سیاست های دولت مبنی بر کاهش تورم و ممنوع شدن تامین کسری بودجه از طریق بانک مرکزی، برای سال های آتی نرخ رشد نقدینگی را در حدود 25 درصد لحاظ کرده ایم.
3-نسبت درآمدهای بانک به میزان سپرده های هر سال را با توجه به تغییرات سقف نرخ بهره دستوری محاسبه می کنیم. این نسبت برای سال های 80 تا 86 به شرح جدول زیر است:
حال با مقایسه این نسبت با سایر بانک های خصوصی و تعدیل آن بابت گسترش شبکه شعب و نرخ بهره دستوری به صورت زیر، اقدام به ارزش گذاری سهام شرکت می کنیم:
-
مدل ارزش گذاری

با توجه به کمبود فضا برای درج مقاله سناریو کاهش نرخ بهره دستوری به دلیل بعید بودن آن از فرآیند ارزش گذاری حذف شده است و طبق این سناریو فرض شده است نرخ بهره بانک در سال های آتی کاهش نیابد. بنابراین این نسبت برای تمامی سال های آتی تقریبا ثابت و معادل 15 درصد برآورد شد. حاشیه سود خالص شرکت برای سال 86، 16 درصد و در سال های آتی با توجه به گسترش شعب و افزایش سپرده ها به طور متوسط سالانه یک درصد کاهش داده شده است.
در نهایت ارزش سهام شرکت با توجه به استراتژی های زمانی مختلف به شرح جدول زیر برآورد شد:

نتیجه گیری: از اوایل سال 1385 دولت اقدام به کاهش دستوری نرخ بهره کرده است. همان طور که می دانیم یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران در سال های اخیر، تورم بوده است. طبق تئوری نرخ بهره در برگیرنده نرخ تورم و هزینه پول و... است، بنابراین نرخ بهره همواره باید بالاتر از نرخ تورم باشد. اخیرا نیز رییس بانک مرکزی پیشنهاد شناورسازی نرخ بهره بانک ها را ارایه کرده است. بنابراین طبق توضیحات بالا، تداوم روند کاهش نرخ بهره در سال های آتی بسیار بعید به نظر می رسد. بنابراین ارزش به دست آمده طبق سناریوی اول (بین 443ر4 تا 833ر5 ریال بنا به استراتژی های زمانی یک تا چهار ساله) محتمل به نظر می رسد.

  
  
تاثیر رشد سهام بانک اقتصاد نوین بر زیرمجموعه‌های آن در بورس چگونه خواهد بود؟

مالکان اصلی بانک اقتصاد نوین که در بورس حضور دارند، شامل چهار شرکت توسعه صنایع بهشهر، سرمایه گذاری ساختمان ایران، سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر ایران و نوسازی و ساختمان تهران هستند.

«وبشهر» و «وساخت» شرکت‌های هلدینگی هستند که مالکیت اقتصاد نوین را به صورت عمدتا غیر مستقیم در اختیار دارند؛ یعنی از طریق مالکیت شرکت‌های زیرمجموعه، مالک بانک به شمار می‌روند. با توجه به درصد مالکیت قید شده در آخرین گزارش هیات مدیره این شرکت‌ها، توسعه بهشهر مالکیت 950میلیون سهم و ساختمان مالکیت حدود 825میلیون سهم «ونوین» را در تلفیق در اختیار دارند. البته در این محاسبه افزایش سرمایه 25درصدی اخیر اقتصاد نوین از محل آورده و مطالبات، در نظر گرفته شده و فرض بر این است که این چهار شرکت در افزایش سرمایه شرکت کنند. «وصنا» نیز مالکیت مستقیم حدود 8/187میلیون سهم و «نوسا» مالکیت 3/171میلیون سهم نوین را دارند. البته این دو شرکت به صورت غیرمستقیم از طریق ساختمانی بهشهر و ساختمان نوین نیز مالکیت بانک را در اختیار دارند که به علت اهمیت کمتر در محاسبات در نظر گرفته نشده است. در جدول زیر اسامی این چهار مالک عمده و درصد مالکیت هر یک و ارزش روز سهام اقتصاد نوین در پرتفولیوی این شرکت‌ها ملاحظه می‌کنید:

در تفسیر ارقام این جدول باید توجه داشت که قیمت هر سهم اقتصاد نوین معادل 260تومان (آخرین قیمت حق تقدم قبل از توقف نماد برای تعدیل مثبت 86) در نظر گرفته شده است. همچنین ستون چهارم به ما نشان می‌دهد که ارزش روز مالکیت اقتصاد نوین در پرتفولیوی سرمایه گذاری این شرکت‌ها به ازای هر سهم چقدر است؛ یعنی ساختمان ایران به ازای هر سهم خود دارای بیشترین مالکیت اقتصاد نوین و «وصنا» دارای کم‌ترین میزان است. البته از منظر ارزش‌گذاری، «وصنا» در میان این چهار شرکت بیشترین فاصله قیمتی را از ارزش دارایی اقتصاد نوین خود دارد.
شواهد تحلیلی نشان می‌دهد که بانک اقتصاد نوین نسبت به رقبای خود با توجه به ترکیب تسهیلات اعطایی و رشد چشمگیر فعالیت‌ها از افق روشنی در سال 87 برخوردار خواهد بود. بنابراین تاثیر نوسانات قیمتی این سهم در ارزش گذاری زیرمجموعه‌ها نیز حایز اهمیت است. در جدول زیر تاثیر هر 100ریال نوسان قیمت سهام بانک افتصاد نوین، بر NAV مالکان عمده را مشاهده می‌کنید:

تفسیر ارقام این جدول به ما نشان می دهد که اگر به طور مثال قیمت سهام بانک اقتصاد نوین به 270تومان برسد، ارزش بازار اقتصاد نوین در سبد سهام شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر، با 38 ریال رشد مواجه می‌شود و از 976 ریال فعلی به 1014ریال می‌رسد. (با فرض عدم تغییر میزان مالکیت)
با ذکر چند نکته این بررسی را به پایان می‌بریم:
1 - با توجه به سایر دارایی‌های این شرکت‌ها می توان نتیجه گرفت که قیمت کنونی سهم آنها، همچون سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و ساختمانی به مراتب کمتر از ارزش ذاتی است. البته باید دقت کرد که محاسبات فوق در راستای ارزیابی NAV نبوده و برای محاسبهNAV باید سایر دارایی‌ها و بدهی‌ها نیز مد نظر قرار گیرد.
2 - تعدیل سود اخیر بانک اقتصاد نوین، در صورت تحقق پیشنهاد 80درصدی تقسیم سود، بر رشد سود آوری این چهار شرکت موثر خواهد بود. گفتنی است «ونوین» اخیرا سود هر سهم خود را در سال 86 از 30تومان به 35تومان افزایش داده است. پیش بینی تقسیم سود قبلی هیات مدیره 80درصد (240 ریال) بوده که سیاست تقسیم سود جدید را به بازار اعلام ننموده است.
3 -بورس تهران بعد از سقوط سنگین سهام شرکت‌های سرمایه گذاری در سال 84، نسبت به لحاظ کردن رشد قیمت زیرمجموعه‌ها و به‌طور کلی رشد NAV در قیمت سهام شرکت‌های مادر دچار بدبینی شده است. بنابراین در رفتارشناسی کنونی بازار باید توجه داشت که رشد قیمتی سهام زیرمجموعه با تاخیر و احتیاط زیادی در نوسانات قیمت سهام شرکت مادر (مالک) منعکس می‌شود.
__________________

87/1/11::: 9:34 ص
نظر()
  
  
تحلیل بنیادی

تایدواتر خاورمیانه

حوزه عملیاتی و محل انجام عملیات

عملیات کانتینری، عملیات کالاهای فله، عملیات کالاهای عمومی و متفرقه، خدمات کشتیرانی، خدمات دریایی،ترانزیت داخلی و خارجی ولایروبی در بنادر کشور از جمله: امیر آباد، امام خمینی، بندرعباس، خرمشهر، انزلی، بوشهر، خارک، نوشهر، نکا، گمرکات داخلی، مبادی و مقاصد داخلی و خارجی.
-
کشمکش های سیاسی و تاثیر روانی بر قیمت سهم
قراردادهای شرکت به صورت پیمانکاری منعقد می شود. در صورت تحریم تجاری و اقتصادی ایران و عدم مبادلات تجاری و کالا در سطح بین الملل، عملا تاید واتر با مشکلی جدی مواجه خواهد شد. در صورت قطع مبادلات کالا در بنادر جنوبی و تحریم واردات و صادرات کالا از جانب کشورهای همسایه و اروپایی و آمریکایی، رونق از بنادر جنوبی رخت بر بسته و حاشیه سود حتاید با مخاطرات جدی مواجه خواهد شد. هرگونه تحرک نظامی در خلیج فارس و اعلام مواضع غرب مبنی بر تشدید تحریم های اقتصادی و تجاری خود به کاهش حجم مبادلات کالا و تاثیر روانی منفی بر جو بازار سهم خواهد انجامید.
-
افزایش سرمایه شرکت در ابهام

شرکت اعلام کرده بود که قصد دارد تا 150 درصد سرمایه خود را از محل اندوخته طرح و توسعه افزایش دهد. از همین رو و با اطلاع از این وضعیت هر ساله مقداری از سود خود را به حساب اندوخته طرح و توسعه وارد می کرد که از پرداخت مالیات نیز معاف می شد.
اما شرکت برای افزایش سرمایه به مشکل برخورد تا جایی که با تغییر در ساختار اساسنامه نام شرکت و موضوع فعالیت آن را از خدماتی بودن به انجام امورات دریایی تغییر داد.
پس از آن نیز به دلیل گذشت بیش از سه سال از اندوخته ها، مشکلات مالیاتی به سراغ شرکت آمده است.
هیات مدیره شرکت به سهام داران این قول را داده تا مجوز افزایش سرمایه 150 درصد را از سازمان بورس اخذ کند و به تمامی این مشکلات خاتمه دهد.
هم اکنون و با مصوبه مجمع فوق العاده 250 میلیارد تومان از اندوخته های طرح وتوسعه شرکت به حساب سایر اندوخته ها واریز شده است.
-
نکاتی در مورد سود شرکت در سال 86

شرکت در 9 ماه موفق به پوشش 78 درصد از پیش بینی سود خود شده است که مناسب تلقی می شود.
شرکت تا 9 ماهه سال 86، افزایش سود را مدیون کاهش هزینه ها بوده است. به طوری که تعدیل اخیر از 199 به 215 با کاهش فروش شرکت همراه بوده، اما کنترل بهای تمام شده در صورت های مالی از مهم ترین دلایل افزایش سود هر سهم تایدواتر است.
یکی دیگر از دلایل افزایش سود شرکت، افزایش در درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها و درآمد های متفرقه است.
شرکت اعلام کرده است که تعرفه خدمات تخلیه بار نسبت به سال قبل 25 درصد رشد داشته است که البته به همان نسبت هزینه های اجاره نیز افزایش یافته است.
سودآوری شرکت به شدت به آمار تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید رجایی وابسته است. آمار تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی تا شهریور 86 به 835 هزار TEU می رسید که این رقم تا پایان بهمن 86 به بیش از 5/1 میلیون TEU رسیده است.شرکت قصد دارد تا مبلغ 1000 ریال را به مجمع جهت تقسیم سود پیشنهاد کند.
-
پیش بینی درآمد شرکت برای سال 87

شرکت تایدواتر پیش بینی درآمد هر سهم خود را برای سال مالی 87 مبلغ 1775 ریال اعلام کرده است که نسبت به سال گذشته از کاهش حدود 18 درصد برخوردار بوده است.
-
نکاتی در مورد پیش بینی سود شرکت در سال 86

فروش شرکت در سال 87 نسبت به سال 86 از رشد کمی برخوردار بوده اما هزینه های شرکت با بیش از 16 درصد رشد مواجه شده است.
شرکت در جزییات پیش بینی درآمد هر سهم خود فروش کم تری را از خدمات بندری شناسایی کرده (نسبت به سال قبل)، که به نظر می رسد دلایل این امر احتمال تاثیر تحریم بر شرایط صادرات و واردات کشور است.
شرکت در اعلام سود سهام شرکت های زیر مجموعه نیز بسیار محافظه کارانه عمل کرده است. شرکت قصد دارد تا در سال 87 مبلغ 57 میلیون دلار را صرف خرید دارایی های ثابت کند که به نظر می رسد عمدتاً وسایل کاری حمل ونقل تخلیه و بارگیری و یا خرید زمین های بندر شهید رجایی است.
شرکت قصد دارد تا مبلغ 1200 ریال را به ازای هر سهم تقسیم کند.

  
  
شایعه

افزایش قیمت ورق مبارکه



تحلیل شایعه

فولاد مبارکه یکی از بزرگترین تولید کننده های ورق فولادی در کشور است که فروش این نوع محصول ، عمده فروش کل شرکت را نیز شامل می شود .

فولاد مبارکه برای سال 87 افزایش قیمت محصولات خود را تنها با 10% رشد نسبت به متوسط سال 86 در نظر گرفته است که با قیمت های فعلی اختلاف بالایی دارد .

این افزایش قیمت در محصولات گرم و سرد فولاد مبارکه به واسطه رشد قیمت های جهانی صورت گرفته است که در منطقه نیز شاهد افزایش چشمگیر قیمت این محصولات هستیم . بسیاری از فروشندگان بازار فلزات بر این عقیده اند که با رشد قیمت جهانی نفت و گران تر شدن انرژی ،قیمت فولاد رشد بیشتری خواهد داشت .

برخی تجار بازار نیز با پیش بینی افزایش قیمت ، از فروش برخی محصولات خودداری می کنند .

با تمامی این تفاسیر به نظر میرسد افزایش قیمت در محصولات فولاد مبارکه بسیار بیشتر از 10% باشد که می تواند سبب رشد فروش و سود آوری این شرکت شود .


گروه تحلیل گری بتا سهم

اسفند 86

  
  
معادن فلزات

نموداربلند مدت روندصعودی سهمو نشون میده
ازدید الیوت موجcازموج4 و داریم که باید منتظر پایان یافتن این موج باشیم
موج4به سه موج اصلاحیa,b,cتقسیم میشه که الان دو موج اصلاحی a,b تموم شده
موج c هم خودبه5موج تقسیم میشه که الان4موجشو زده ودر5موج یعنی آخرین موج ریزشی هستیم
با اتمام موج5ازc موج4نزولی هم تمام خواهد شد وباید منتظر شروع روندصعودی جدیدی باشیم
خط روند حمایتی بلندمدت بنفش رنگ وتلاقی اون باخط روندمیانی میان مدت صورتی در حوالی545تا570حمایت محکمی ساخته
خط روند میانی کوتاه مدت سفید رنگ حوالی580تا594تومن حمایت اول سهم میباشد

نمودار کوتاه مدت سهم باتوجه به موینگرهای کوتاه مدت روزانه ومیان مدت وبلندمدت محدوده593تا600تومن حمایت اول سهم ونشون میده موینگر میان مدت سفید رنگ وتاثیر اون در رفتار سهمو دقت کنید برخورد موینگر میان مدت با موینگر کوتاه مدت در600تومن حایز اهمیت میباشد جالبتراینکه موینگر بلندمدت هم درحال برخورد وتلاقی با این دوتا موینگر دیگر وهمچنین باند پایینی بولینگر است


نتیجه :یا باید منتظر شدتا این موجc تموم بشه بعد واردسهم شد یا بصورت پله ای از600و580 بصورت پله ای خرید کرد بعدازاتمام این رونداصلاحی روند صعودی شکل خواهد گرفت
مقاومت سهم630و660و715و800وهدف موج5 که بعداز اتمام موج اصلاحی شروع میشه960تومن که ممکن شهریورتامهر87بهش برسه
__________________

  
  
<      1   2   3   4   5      >