سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و این معنى به لفظى دیگر از آن حضرت روایت شده است که : ] دل بیخرد در دهان اوست و زبان خردمند در دل او [ و معنى هر دو یکى است . ] [نهج البلاغه]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :26
بازدید دیروز :70
کل بازدید :553594
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/31
8:47 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
بانک کارآفرین

ارزش گذاری سهام
برای ارزش گذاری سهام شرکت ابتدا از طریق مدلی سودآوری و جریانات نقدی این سهم در سال های آتی را برآورد کرده ایم و سپس با تنزیل جریان های نقدی اقدام به قیمت گذاری سهام کردیم.
-
مدل برآورد عواید آتی سهام

با توجه به ویژگی صنعت بانک داری در ایران باید دو نکته زیر را در نظر داشت:
1-سود بانک حاصل تفاضل سود دریافتی بابت تسهیلات و سود پرداختی به سپرده گذاران است.
2-با توجه به بالاتر بودن نرخ تورم نسبت به نرخ بهره بانکی در ایران، معمولا بانک ها برای تسهیلات خود مشتریان زیادی دارند. بنابراین رقابت در صنعت بانکداری ایران بیش تر برای جذب سپرده است.بنابراین برای برآورد سودآوری سال های آتی شرکت باید رابطه میان درآمدهای بانک و مانده حساب سپرده گذاران را با در نظر گرفتن تورم و رشد نقدینگی در کشور به دست آورد.
-
نسبت درآمدهای بانک به مانده حساب سپرده گذاران

این نسبت بیانگر کارآیی بانک در ایجاد سودآوری از محل سپرده های جذب شده است. این نسبت برای سه بانک خصوصی در نمودار زیر ارایه شده است: طبق نمودار بالا نسبت کارآیی بانک کارآفرین (9/15 درصد) بالاتر از دو بانک دیگر است. علت روند نزولی این نسبت از سال 84 تاکنون، کاهش دستوری نرخ بهره است.همچنین این نسبت برای بانک کارآفرین از نوسان کم تری برخوردار بوده است و علت آن را می توان به اتخاذ استراتژی بانک مبنی بر جذب سپرده های کوتاه مدت از اواخر سال 1384، نسبت داد.با توجه به این که روند این نسبت با در نظر گرفتن تغییرات دستوری نرخ بهره قابل تخمین است. بنابراین از این نسبت می توان جهت برآورد سودآوری سال های آتی شرکت استفاده کرد.
-
تخمین سودآوری سال های آتی

به منظور تخمین سودآوری سال های آتی ابتدا گسترش شبکه شعب شرکت را بررسی می کنیم و سپس با برآورد ظرفیت جذب سپرده هر شعبه با توجه به نرخ رشد نقدینگی، میزان سپرده های جذب شده کل بانک را محاسبه می کنیم. در نهایت با استفاده از نسبت درآمد بانک به مانده حساب سپرده گذاران، درآمد بانک و در نتیجه سود خالص هر سال را بدست می آوریم.
-
فرآیند تخمین سودآوری

1-با توجه به این که از زمان بازگشایی تا رسیدن به ظرفیت کامل جذب سپرده هر شعبه بیش از سه سال زمان می برد. بنابراین تعداد شعب شرکت را با توجه به قدمت آن ها موزون می کنیم. تعداد موزون شعب را با اعمال ضریب 100 درصد، 60 درصد و 40 درصد به ترتیب برای شعب با 3و2 و 1 سال قدمت محاسبه می کنیم.
2-سرانه جذب سپرده هر شعبه را از طریق رگرسیون و تعدیل آن بابت رشد نقدینگی محاسبه می کنیم. فرمول های محاسباتی به شرح زیر است:ظرفیت جذب سپرده هر شعبه ½ (نرخ رشد نقدینگی ہ b+1) ظرفیت سال پایه
مانده حساب سپرده گذاری ½ متوسط ظرفیت جذب سپرده هر شعبه ہ تعداد موزون شعب بانک ہ a
نرخ رشد نقدینگی در سال های اخیر از 28 درصد در سال 80 به 39 درصد در سال 86 افزایش یافته است. با توجه به سیاست های دولت مبنی بر کاهش تورم و ممنوع شدن تامین کسری بودجه از طریق بانک مرکزی، برای سال های آتی نرخ رشد نقدینگی را در حدود 25 درصد لحاظ کرده ایم.
3-نسبت درآمدهای بانک به میزان سپرده های هر سال را با توجه به تغییرات سقف نرخ بهره دستوری محاسبه می کنیم. این نسبت برای سال های 80 تا 86 به شرح جدول زیر است:
حال با مقایسه این نسبت با سایر بانک های خصوصی و تعدیل آن بابت گسترش شبکه شعب و نرخ بهره دستوری به صورت زیر، اقدام به ارزش گذاری سهام شرکت می کنیم:
-
مدل ارزش گذاری

با توجه به کمبود فضا برای درج مقاله سناریو کاهش نرخ بهره دستوری به دلیل بعید بودن آن از فرآیند ارزش گذاری حذف شده است و طبق این سناریو فرض شده است نرخ بهره بانک در سال های آتی کاهش نیابد. بنابراین این نسبت برای تمامی سال های آتی تقریبا ثابت و معادل 15 درصد برآورد شد. حاشیه سود خالص شرکت برای سال 86، 16 درصد و در سال های آتی با توجه به گسترش شعب و افزایش سپرده ها به طور متوسط سالانه یک درصد کاهش داده شده است.
در نهایت ارزش سهام شرکت با توجه به استراتژی های زمانی مختلف به شرح جدول زیر برآورد شد:

نتیجه گیری: از اوایل سال 1385 دولت اقدام به کاهش دستوری نرخ بهره کرده است. همان طور که می دانیم یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران در سال های اخیر، تورم بوده است. طبق تئوری نرخ بهره در برگیرنده نرخ تورم و هزینه پول و... است، بنابراین نرخ بهره همواره باید بالاتر از نرخ تورم باشد. اخیرا نیز رییس بانک مرکزی پیشنهاد شناورسازی نرخ بهره بانک ها را ارایه کرده است. بنابراین طبق توضیحات بالا، تداوم روند کاهش نرخ بهره در سال های آتی بسیار بعید به نظر می رسد. بنابراین ارزش به دست آمده طبق سناریوی اول (بین 443ر4 تا 833ر5 ریال بنا به استراتژی های زمانی یک تا چهار ساله) محتمل به نظر می رسد.