سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جوانمردى مهرآورتر از خویشاوندى است . [نهج البلاغه]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :31
بازدید دیروز :45
کل بازدید :553182
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/18
11:50 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----

سهامداران و سرمایه


سهامدار شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی می باشد.سرمایه شرکت نیز 4،300،000 میلیون ریال بوده که به تازگی به 29،000،000 میلیون ریال افزایش پیدا کرده است.شایان ذکر است شرکت در نظر دارد برای سال جاری نیز 33.3 درصد از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش سرمایه دهد

شرکت برای سال مالی منتهی به 31/2/1392 مبلغ 562 ریال به ازای هر سهم پیش بینی کرده است.برای سال مالی منتهی به 31/2/93 نیز در اولین پیش بینی 736 ریال پیش بینی کرده بود که در جدیدترین پیش بینی آن را به 833 ریال افزایش داده است.علت تعدیل سود شرکت در سال 93 نسبت به 92 عمدتا مربوط به افزایش سود حاصل از فروش شپنا می باشد.

با توجه به پتانسیل شرکت های زیرمجموعه پیش بینی می شود سود 833 ریالی شرکت بازهم قابلیت تعدیل خوبی را داشته باشد.

مسئولین شرکت در مورد نرخ خوراک زیرمجموعه ها نیز اظهار کرده اند که در تمامی شرکت های زیر مجموعه تاپیکو، نرخ خوراک بر اساس ارز مبادله ای لحاظ می شود. در سنوات گذشته نیز افزایش نرخ خوراک بوده اما همزمان با آن از افزایش نرخ محصولات نیز مطرح بوده است؛ لذا نگرانی و دغدغه ای از بابت کاهش حاشیه سود از این محل وجود ندارد. در خصوص بدهی های ارزی این مجموعه عنوان شده: خود هلدینگ تعهدات ارزی ندارد،اما شرکت های زیرمجموعه بر اساس بخش نامه بانک مرکزی باید تمام بدهی های خود را بر مبنای ارز مبادله ای تسویه کنند؛ از این محل نیز ذخائر مربوطه گرفته شده است و از نظر حسابرسی نیز ابهامی وجود ندارد. 

بدهی های ارزی :

جزئیات سود آوری زیر مجموعه ها:


شرکت های زیر مجموعه بورسی شرکت قابلیت های خوبی در افزایش سود آوری دارند.

پتروشیمی فن آوران می تواند سود 347 تومانی اش را حداقل به 550 تومان افزایش دهد و تاپیکو بیش از 92 میلیارد تومان سود خود را از این محل افزایش دهد.

پتروشیمی شازند می تواند به سود حداقل 500 تومان دست یابد و بیش از 79 میلیارد تومان نیز از این محل شناسایی خواهد کرد.

پتروشیمی خارک نیز می تواند سود هر سهم خود را به بیش از 700 تومان افزایش دهد و تاپیکو از این محل هم 77 میلیارد تومان سود شناسایی کند

سایر شرکت ها از جمله شپاس،شرانول،مارون ،جم و ... نیز تعدیل سود خوبی خواهند داد و قطعا سود تاپیکو به بیش از 100 تومان افزایش خواهد یافت

در زیر مجموعه های غیر بورسی نیز شرکت 17 درصد پتروشیمی برزویه را خریداری کرده است که سود حاصل از سرمایه گذاری های شرکت را بیش از 87 میلیارد تومان افزایش داده است.یکی از مهمترین شرکت های زیر مجموعه غیر بورسی تاپیکو نفت ستاره خلیج فارس می باشد که هنوز به مرحله سودآوری نرسیده است و سود آن نیز در صورت های مالی تاپیکو صفر در نظر گرفته شده است.

معرفی بر خی از شرکت های زیرمجموعه:


پالایشگاه ستاره خلیج فارس

شرکت نفت ستاره خلیج فارس در سال 1385 با هدف طراحی، مدیریت، تامین منابع مالی، احداث، بهره‌برداری و نگهداری از پالایشگاه میعانات گازی به ثبت رسیداین پروژه از پیشرفت فیزیکی 68 درصدی برخوردار است

پتروشیمی جم

سود سال 92 شرکت 310 تومان اعلام شده است سیاست تقسیم سود شرکت نیز 80 درصد می باشد.گفته می شود شرکت 350 تومان برای سال جاری پیش بینی کرده است.با این شرایط ارزش بازاری سهم شرکت در پرتفوی تاپیکو بالغ بر 2100 میلیارد تومان خواهد شد که تاثیری نسبتا زیاد بر ارزش خالص دارایی های هر سهم شرکت خواهد گذاشت.

پتروشیمی نوری

ماهیت تولیدی شرکت مشابه شرکت های مارون و جم می باشد.ظرفیت سالانه مارون با سرمایه ی 4،000،000 میلیون ریال بیش از 4.5 میلیون تن می باشد.برزویه در شش ماهه نخست سال 91 مقدار 1.75 میلیون تن فروش انواع محصولات داشته است که پیش بینی می شود ظرفیت سالانه شرکت بیش از 3.5 میلیون تن باشد.سرمایه برزویه 3،000،000 میلیون ریال می باشد.سود سال 92 شرکت نیز در صورت های مالی تاپیکو 225 تومان پیش بینی شده است.

پتروشیمی غدیر

شرکت پتروشیمی غدیر (سهامی خاص) در زمینی به مساحت 15 هکتار در سایت 3 منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در سال 1381 تأسیس و در دیماه سال 1388 به بهره برداری رسیده است. نام محصولات تولیدی آن وینیل کلراید مونومر (VCM) با ظرفیت تولید سالانه 150 هزار تن و پلی ونیل کلراید PVC با ظرفیت تولید سالانه 120 هزار تن در سال بوده که در ساخت انواع لوله ها ، شیلنگ ها ، عایقهای الکتریکی ، چهارچوب درب و پنجره ، کابینت و صنایع خودروسازی و ... کاربرد دارد. 

پتروشیمی مروارید

طرح اتیلن عسلویه به عنوان بخشی از الفین خارگ بوده که به شرکت پتروشیمی مروارید واگذار شده است. خوراک واحد از اتان تولیدی واحدهای پارس جنوبی به میزان 650 هزار تن در سال تأمین خواهد شد. ظرفیت واحد 500 هزار تن اتیلن در سال بوده و به خط لوله اتیلن غرب تزریق خواهد شد. ایجاد اشتغال و انتقال دانش فنی ، افزایش و بهره برداری از توانمندیهای داخل کشور ، صرفه اقتصادی ، ارز آوری و تأمین خوراک خط لوله اتیلن غرب از اهداف اصلی این طرح می باشد.محصولات اصلی پتروشیمی مروارید اتیلن و برش های سه کربنه و سنگین تر می باشد که ماهیتی شبیه به شازند و مارون و امیر کبیر می باشد.سود هر سهم سال جاری شرکت 1707 ریال پیش بینی شده است.سود سال 91 شرکت 2875 ریال می باشد.

شرکت پرسی ایران گاز

شرکت پرسی ایران گاز ( سهامی خاص) به عنوان بزرگترین شرکت توزیع کننده گازمایع در ایران با برداشت ماهانه 70 هزارتن گازمایع از مبادی پالایشگاه و حمل به محل های مصرف، دارای 52 درصد بازار مصرف و بیش از 20 میلیون مصرف کننده است و ضمن عرضه گازمایع صنعتی ، تجاری و خانگی در اوزان مختلف به صورت مظروف و غیر مظروف، همچنین تأمین گاز مورد نیاز صنایع کاشی و سرامیک، چینی سازی، بیمارستان ها، رستوران ها، پادگان ها، دامداری ها، مرغداری ها و ... در طی بیش از نیم قرن کوشیده است با ارتقاء کیفی عرضه خدمات به مصرف کنندگان در راستای تحقق اصل مشتری مداری، موجبات رضایتمندی آنان را فراهم نماید. موضوع فعالیت شرکت پرسی ایران گاز (سهامی خاص) و شرکتهای فرعی آن عمدتا"در زمینه های عملیات ، بازرگانی ، صنعتی ، خدماتی مرتبط باگازمایع وفرآورده های گازی ، همچنین تولید و تعمیر انواع سیلندر گاز می باشد. 

سود سال 91 شرکت در آخرین پیش بینی 4149 ریال و تقسیمی آن 3200 ریال در نظر گرفته شده است.برای سال 92 نیز سودهر سهم شرکت 2603 ریال و تقسیمی آن 2787 ریال در نظر گرفته شده است.

محصولات کاغذی لطیف

شرکت محصولات کاغذی لطیف تولید کننده انواع کاغذهای بهداشتی (دستمال کاغذی ،حوله کاغذی وکاغذ توالت) بصورت رولمی باشد

شرکت لطیف در سال 1364 با سرمایه سازمان صنایع ملی ایران برای تولید انواع کاغذ های فوق تاسیس گردید و در اواخر سال 1374 مالکیت آن به سازمان تامین اجتماعی منتقل شد و از آن پس تحت پوشش شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)قرار گرفت .سود سال 91 شرکت در پرتفوی تاپیکو 2000 ریال و تقسیمی آن 1000 ریال در نظر گرفته شده است.برای سال 92 نیز 979 ریال پیش بینی کرده که تقسیمی هر سهم آن را 1060 ریال در نظر گرفته است.

مجتمع صنایع لاستیک یزد

مجتمع صنایع لاستیک یزد، که بنام یزد تایر شناخته می‌شود، شرکت ایرانی تولیدکننده لاستیک اتومبیل‌ها، ماشین‌های سبک، سنگین، کامیون‌ها و سایر وسایل نقلیه چرخدار می‌باشد.این شرکت فعالیت خود را در سال 1365 در شهر یزد عملا با مطالعات و اخذ موافقتهای اولیه شروع به فعالیت نمود. شرکت یزد تایر، در سال 1374 پس از نصب و راه‌اندازی ماشین آلات خطوط تولید تایر و تیوب، واحدهای تولیدی این مجتمع وارد تولید تجاری گردید.مجتمع صنعتی آرتاویل تایر هم‌اکنون مالک 61?4? درصد از سهام صنایع لاستیک یزد است. سازمان تأمین اجتماعی ایران نیز دیگر سهامدار عمده شرکت می‌باشد.

سود سال 91 شرکت در پرتفوی تاپیکو 1500 ریال و تقسیمی آن 450 ریال در نظر گرفته شده است.برای سال 92 نیز 1254 ریال پیش بینی کرده که تقسیمی هر سهم آن را 697 ریال در نظر گرفته است.

پالایش نفت آناهیتا

پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه با ظرفیت 150 هزار شبکه در روز قرار بوده تا سال 1391-1392 به بهره برداری برسد. پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه با مشارکت سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشور و شرکت ملی پالایش وپخش فراورده‌های نفتی ایران در زمینی به مساحت 580 هکتار و با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و 500 میلیون تومان در سال 1391 به بهره برداری رسیده است

توسعه نفت و گاز آریا

به منظور سرمایه گذاری در توسعه بخش های تولید نفت خام و بهره برداری از ذخائر زیرزمینی گاز، هم در دریا و هم در خشکی، شرکت توسعه نفت و گاز آریا در اسفند ماه 1384 به عنوان یک شرکت خصوصی و با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی و شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا تشکیل و مقرر گردید با استفاده از همکاری و یا مشارکت شرکت های فراملیتی در امور فوق سرمایه گذاری نماید. جهت تکمیل زنجیره تولیدات فوق، بخش صنایع پتروشیمی نیز به آن اضافه گردید که در نتیجه این شرکت قادر باشد تا در هر سه بخش نفت و گاز و پتروشیمی بتواند سرمایه گذاری نماید. 

پتروشیمی مرجان

مراحل ساخت طرح پتروشیمی مرجان از تاریخ 27 بهمن 89 در عسلویه شروع شده است .پتروشیمی مرجان، مجری طرح متانول ششم با ظرفیت سالانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول است.بر اساس طرح توجیهی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی در این طرح 342 میلیون یورو و 212 میلیارد تومان برآورد شده که در مجموع معادل 700 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی است. 

پتروشیمی باختر

شرکت پتروشیمی باختر یک شرکت مادر تخصصی در زمینه ساخت و راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی و به طور خاص واحدهایی با محصولات در زمینه پلی اتیلن است. این شرکت در تاریخ 17 بهمن 1383 و با تصویب دولت وقت حکومت جمهوری اسلامی ایران تشکیل و شروع به فعالیت کرد.اخیرا بلوک شرکت با قیمت پایه هر سهم 20425 ریال به فروش رسید.

پتروشیمی ایلام

مجتمع پتروشیمی ایلام در تاریخ 15/4/1382 تاسیس شده است و مراحل احداث مجتمع در زمینی به وسعت 128 هکتار در بخش چوار آغاز شده است.طبق برآوردها فاز اول قرار بوده مجتمع پتروشیمی ایلام به عنوان بزرگترین سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی در غرب ایران تا اردیبهشت سال 92 به بهره برداری کامل برسد. محصول این مجتمع سالانه 460 هزار تن اتیلن، 120هزار تن پروپیلن و 140 هزارتن بنزین پیرولیز، برش های چهار کربنه 85 هزار تن و 33 هزار تن نفت کوره است. 


خوراک و مهمترین محصولات شرکت های زیرمجموعه:

 

برآورد ارزش خالص دارایی ها


پرتفوی بورسی:

پرتفوی غیر بورسی:

شایان ذکر است شرکت های زیرمجموعه غیر بورسی شرکت بر اساس آخرین سودهای برآوردی و همچنین اطلاعات دریافتی از سهامدار عمده شرکت ارزش گذاری شده است.

نتیجه گیری:


همانطور که مشاهده می کنید ارزش خالص دارایی های هر سهم تاپیکو با سرمایه 2900 میلیارد تومانی و با توجه به آخرین صورت های مالی حدودا 495 تومان می باشد.اگر همانند پارسان نسبت قیمت به ناو سهم را 80 درصد در نظر بگیریم قیمت سهم حدودا 400 تومان بدست می آید. بر اساس پی بر ای نیز ارزش هر سهم شرکت بر اساس پی بر ای 5 و تقسیم سود 90 درصدی حدودا 450 تومان بدست می آید.بنابراین عرضه سهم در قیمت های بیشتر از 400 تومان نمی تواند در کوتاه مدت جذاب باشد.به نظر می رسد اگر سهم در قیمت های کمتر از 350 تومان عرضه شود با جذابیت های بیشتری برای خرید همراه باشد و با توجه به نقدینگی حاضر در بازار ،با استقبال نسبتا خوبی روبرو شود.

از نکات مثبت تاپیکو می توان به تقسیم سود 90 درصدی در مجمع اشاره کرد.همچنین این شرکت تملک بیش از 20 درصدی در برخی شرکت های مهم گروه پتروشیمی می باشد و این نقش مدیریتی شرکت در صنعت پتروشیمی یک مزیت مهم می باشد.از دیگر مزیت های شرکت باید به تملک در شرکت هایی اشاره کرد که در سال های آتی به سودآوری خوبی خواهند رسید .از جمله تملک بیش از 38 درصدی در نفت ستاره خلیج فارس که در سال های آتی به سودآوری خوبی خواهد رسید.

اما از لحاظ سودآوری ،همانطور که ذکر شد ، شرکت های زیر مجموعه بورسی و غیر بورسی شرکت قابلیت های خوبی برای افزایش سود خود دارند.حدود 11 درصد سود سرمایه گذاری های شرکت مربوط به سودآوری شفن،19 درصد مربوط به سوداوری جم،14 درصد مربوط به سودآوری مارون و 7 درصد نیز مربوط به سودآوری خراسان و شکبیر می باشد .این شرکت ها در مجموع 59 درصد سود حاصل از سرمایه گذاری های شرکت را تشکیل می دهند و پتانسیل های خوبی برای افزایش EPS خود در سال جاری را دارند.