سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تو را به دوستی مسکینان و همنشینی با آنان سفارش می کنم . [رسول خدا صلی الله علیه و آله ـ به ابوذر ـ]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :19
کل بازدید :552938
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/13
1:29 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----

طی دو سه روز گذشته شاهد بودیم که گزارشات 9 ماهه شرکتها به سامانه اطلاع رسانی کدال سرازیر شدند .

لازم میبینم چند تا نکته ای که به ذهنم میرسه رو خدمتتان عرض کنم .

گزارش فملی‌: به نظر من تنها مشکل فملی مشکل فروش بوده و مقداری رشد هزینه ها که بخشی از ان طبیعیه و بخشی به نظر میاد متورم شده ... مشکل فروش که همه میدانیم بیشتر به خاطر بگیر و ببند هایی بود که به اجرا درامد .

فملی سالانه توان تولید 230 هزار تن کاتد مس رو داره که از این تعداد بخشی به مفتول و بیلت و اسلب تبدیل میشند و به فروش میرند . برای تولید این مقدار کاتد به حدود 600 هزار تن کنسانتره داخلی نیازه و نیز برای غنی سازی بیشتر کاتد 30 هزار تن کنسانتره و 30 هزار تن قراضه مس نیز که اغلبشون از خارج تامین میشند رو به کار میبره .
حالا تولید فملی در 9 ماهه حدود 160 هزار تن بوده که میشه حدود 70 درصد ظرفیت . این مقدار در سال گذشته بود 174 هزار تن .
پس زیاد تفاوتی با سال قبل نداره .

اما از نظر فروش اگر دقت کنیم میزان فروش کاتد حدود 64 درصد پیش بینی و مفتول هم 55 درصد بوده و نیز کنسانتره نیز به میزان 56 درصد پیش بینی و ظرفیت شرکت به فروش رسیده اند که در کل میشه گفت سود 93 تومنی فملی در 9 ماهه ابتدای سال با فروش حدود 59 -58 درصدی محصولات بدست اومده .

همچنین شرکت به صورت عجیبی اقدام به خرید ضایعات کرده که هزینه تمام شده رو بالا برده . این نکته منفی گزارشه .
شاید این روند در در سه ماه بعدی به این صورت تکرار نشه .
همچنین رشد هزینه سربار و نیز دستمزد نیز همچنین طبیعی به نظر نمیاد و این مسئله نیازمند بررسی بیشتر هست . مثلا در سه ماهه سوم هزینه سربار به اندازه 6 ماهه ابتدای سال هست . البته رشد هزینه سربار در شرایط فعلی و نیز سرما در این فصول از سال طبیعیه ولی به نظر میاد یکم زیادش کردند .

من فکر میکنم شرکت قادر هست امسال با فروش بقیه محصولات در سه ماه اخر سال ? ؛ سودی شاید در حد 9 ماهه بسازه و سودش رو برای امسال به اعداد 180 یا حتی 190 برسونه .

فملی طرحهای توسعه ای زیادی داره که تقریبا اکثرشون باید تا دو سال دیگه به بهره برداری برسند و با توجه به ارز اوری این شرکت به نظر میاد برای طرح های توسعه ای انچنان با مشکل روبرو نشند .

به نظر من فملی کفش 700 تومنه و در این سطح برای خرید مناسب میبینم با دید مجمع و قیمت بالای هزار تومن .

اما سهم مورد علاقه بنده یعنی ذوب اهن اصفهان نیز گزارش 9 ماهه ارائه داد . شرکت به نظر میاد اکثر تسهیلاتی که گرفته بود رو تسویه کرده و بقیه رو نیز با نرخ مبادلاتی تسعیر کرده و به همین دلیل زیان 105 میلیارد تومنی شناسایی کرده و نیز هزینه های مالیش به دلیل تسویه تسهیلات به شدت بالا رفته و تقریبا اکثر سودی که در سه ماهه سوم ساخته بود رو زده برده . از قدیم گفتند مرگ یه بار شیون یه بار . شخصا خودم فکر نمیکردم با 150 میلیارد تمن ذوب اهن بتونه این قائله رو جمع کنه .!

از این به بعد دیگه ریسک وام ارزی بر سر ذوب نیست . ذوب اهن در این سه ماهه 156 میلیارد سود ساخته که از این مقدار 105 میلیارد رفته برای هزینه تسعیر و نزدیک 40 میلیارد هم رفته برای سایر هزینه ها مخصوصا مالی .. در صورتی که این دو هزینه نبودند و از سال بعد دیگه هزینه تسعیر اینطوری گریبان گیر شرکت نخواهد بود ذوب اهن میتوانست در سه ماهه سوم سال 14 تومن سود بسازه که اگر در 4 ضرب کنیم به سود 56 تومنی برای یکسال مالی ذوب میرسیم بدون احتساب طرح توازن . حالا اگر طرح توازن افتتاح بشه هزینهه تمام شده شرکت به صورت متوسط 20 درصد کاهش پیدا خواهد کرد . الان حاشیه سود ناخالص شرکت 20 درصد هست که با افتتاح طرح توازن به حدود 40 درصد خواهد رسید که اگر یک حساب سرانگشتی بکنیم ؛ با فروش 3 میلیون تن محصول فولادی با نرخ 1600 تومن به عدد 4800 میلیارد تومن میرسیم که نزدیک 1900میلیارد تومن سود ناخالص شرکت میشه ؛ از این مقدار 200 میلیارد بره برای هزینه های عمومی و اداری تشکیلاتی و 100 میلیارد هم بره برای هزینه های مالی و اصلا صد میلیاردم همینجوری بره میمنونه 1500 میلیارد تومن که 20 درصدم مالیات بزنه ببره میمونه 1200 میلیارد تومن که تقسیم بر تعداد سهام شرکت میشه 150 تومن سود اونم با بدبینانه ترین شرایط . در حالیکه سال بعد بعیده زیر 1800 فروش داشته باشند ..سود 150 تومنی با ژی بر ایی جتی 5 میشه 750 تومن یعنی با قیمتهای فعلی بیشتر از صد درصد سود .

به نظر من بازار نگرانی نداره . سهمهایی مثل فملی و ذوب و خارک و شیران از بزرگان به نظر بنده ارزنده هستند .