سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دو آزمندند که سیر نشوند . آن که علم آموزد ، و آن که مال اندوزد . [نهج البلاغه]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :21
بازدید دیروز :88
کل بازدید :552843
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/9
11:7 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
ائتلاف «مهر» و «قرارگاه خاتم» برای خرید بلوک صدرا

برای خرید بلوک مدیریتی مخابرات به جمع‌بندی نرسیده‌ایم
گروه بورس – علیرضا باغانی: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان از احتمال مشارکت در خرید 51درصد از سهام صدرا خبر داد.



عیسی رضایی در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد با اشاره به برنامه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برای خرید سهام مدیریتی صدرا گفت: احتمال مشارکت ما با قرارگاه خاتم‌الانبیا در مزایده صدرا بسیار زیاد است، اما مشارکت ما در این معامله 10 تا 15درصد خواهد بود، چرا که ما معتقد نیستیم که صدرا در شرایط کنونی بتواند سود قابل توجهی شناسایی کند و در بهترین حالت ما می‌توانیم سود و زیان صدرا را در نقطه سر به سر قرار داده و از شرایط فعلی خارج کنیم.
«صدرا» می‌خریم
ولی نه برای مدیریت
وی با بیان این‌که سهام «مهر» در صدرا به بیش از 4درصد می‌رسد، گفت: در سال گذشته ما اقدام به خرید سهام صدرا در بورس تهران کردیم، ولی هیچ‌گاه برنامه ما در صدرا کسب‌ سهام مدیریتی نبوده، بلکه دیدگاه ما بهبود شرایط صدرا و در نهایت سرمایه‌گذاری در شرکتی است که ارزش سرمایه‌گذاری داشته و در صورت تغییر شرایط می‌توان از محل این سرمایه‌گذاری سود
شناسایی کرد.
همچنان خریدار مخابرات هستیم
رضایی در پاسخ به این پرسش که آیا «مهر» برنامه‌ای برای خرید 50 درصد از سهام مخابرات ایران دارد، گفت: در حال حاضر مهر در «اخابر» سهام 5/1درصدی دارد و در بازار هم خریدار این سهم محسوب می‌شود، ولی از آنجا که شرکت در چنین معامله‌ای نیازمند نقدینگی بسیار زیاد است، هنوز ما با سهامدار عمده خود (موسسه مالی و اعتباری مهر)‌برای حضور در این معامله بلوکی به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.
واکنش «مهر» به حضور خارجی‌ها
مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که در صورتی که مثل معامله تایدواتر خریدار خارجی برای بلوک مخابرات بیاید، آیا شما با توجه به حساسیت مخابرات، برای نرسیدن بلوک به خارجی‌ها در معامله مخابرات حضور پیدا خواهید کرد، گفت: مخابرات با تایدواتر متفاوت است، در معامله تایدواتر در صورت واگذاری مدیریت شرکت به طرف خارجی کلیه بنادر کشور در اختیار بیگانه قرار می‌گرفت، اما در معامله مخابرات کل مدیریت شرکت قرار نیست واگذار شود و شاید خارجی‌ها در قالب کنسرسیوم در معامله شرکت کنند، با این وصف چه خارجی‌ها بیایند و چه نیایند ما حضور در معامله «اخابر» را بررسی می‌کنیم.
او با تاکید بر این‌که انگیزه مهر اقتصاد ایرانیان از خرید سهام «اخابر» ، تاکنون کسب سهام مدیریتی نبوده، گفت: از نظر ما صنایع خدماتی در مواقع بحران آسیبی نمی‌بینند، در صورتی که صنایع تولیدی با صدمه‌های جبران‌ناپذیری مواجه می‌شوند، از این‌رو در سال گذشته خرید سهام مخابرات در بازار در دستور کار قرار ‌گرفت و تا این لحظه نیز ما همچنان خریدار سهام در بازار بوده و از خرید خود هم راضی هستیم.
از واگذاری انگوران خبری نیست
رضایی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره سرانجام واگذاری معدن انگوران به توسعه معادن روی گفت: واگذاری معدن انگوران به «کروی» عملا با آگهی مزایده‌ای که دولت منتشر کرده، منتفی شده است.
به گفته وی، تهیه و تولید مواد معدنی در آگهی مزبور شرایط دشواری را فقط برای واگذاری پروانه بهره‌برداری از معدن انگوران را برای مدت 3سال عنوان کرده که شرکت در مزایده را غیرقابل توجیه کرده است. به عنوان مثال خریدار باید برای شرکت در مزایده رقمی بالغ بر 3میلیارد تومان در ابتدا بپردازد، پس از آن برنده مزایده باید 50درصد از رقم حق بهره‌برداری از معدن را باید بپردازد، در حالی که حداقل قیمت برای بهره‌برداری از انگوران 150 تا 200میلیارد تومان برآورد شده است.وی در برابر این سوال که با توجه به منتفی شدن واگذاری معدن انگوران به «کروی» شما برای این شرکت چه برنامه‌ای دارید، گفت: سهامداران این شرکت که در حدود 134هزار نفر هستند، همچنان در انتظار تحقق قول مساعد رییس‌جمهوری مبنی بر واگذاری معدن انگوران به «کروی» هستند، اما در حال حاضر با توجه به رشد نسبی قیمت‌های جهانی ما در تلاش هستیم که زیان 11تومانی شرکت را در سال جاری جبران کرده و حتی با بازنشسته شدن شماری از کارکنان و کارگران شرکت بتوانیم، EPS مثبت برای سال 88 شناسایی کنیم.
موازی‌کاری نمی‌کنیم
او در پاسخ به این سوال که آیا «مهر» برای خرید سهام سرمایه‌گذاری بانک ملی برنامه‌ای دارد، گفت: «مهر» هیچگاه برنامه‌ای برای خرید سهام «وبانک» نداشته، چرا که تمایل ما خرید شرکت‌هایی‌ است که فعالیت موازی ما ندارند و همچنین با خرید آن‌ها می‌توانیم منشا تحولات مثبتی باشیم. وی درباره سهام فولاد مبارکه گفت: در حال حاضر ما در مبارکه 6درصد سهام داریم و در بازار هم از جمله حامیان سهام مبارکه محسوب می‌شویم.
ورود به ایرالکو
پس از تعقیب و مراقبت
مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان درباره آخرین تحولات رخ داده در آلومینیوم ایران گفت: در مجمعی که هفته گذشته برگزار شد، «مهر» توانست 3کرسی از هیات‌مدیره ایرالکو را از آن خود کند و بر این اساس مهر اقتصاد ایرانیان، توسعه صنعتی و تدبیرگران آتیه در کنار کارگزاری سهام عدالت و ایمیدرو به عنوان اعضای هیات‌مدیره ایرالکو انتخاب و معرفی شدند.وی با ذکر این نکته که «مهر» با زیرمجموعه‌های خود 44درصد از سهام ایرالکو را در اختیار دارد، گفت: آلومینیوم ایران محصول استراتژیکی را تولید می‌کند، اما به دلیل هزینه‌های بالا از جمله هزینه‌های پرسنلی، جایگاه خوبی به لحاظ سودآوری نداشته و ما هم پس از مدت‌ها مطالعه نسبت به خرید سهام مدیریتی این شرکت اقدام و نهایتا هفته گذشته پس از تعقیب و مراقبت‌ها طی برگزاری مجمعی به هیات‌مدیره این شرکت وارد شدیم. وی درباره تغییرات مدیریتی شرکت گفت: با توجه به تغییر هیات‌مدیره شرکت، احتمال تغییر مدیرعامل آن هم وجود دارد و این موضوع در حال بررسی است. به گفته رضایی، ایرالکو در آینده‌ای نزدیک به تولید محصولات آلیاژی صادراتی که دارای حاشیه سود بالاتری هستند، روی خواهد آورد، تا از این طریق امسال بتواند از زیان‌دهی خارج شود. رضایی افزود: در تایدواتر خاورمیانه به زودی شرکت وارد حوزه تجهیزات روی کشتی، لایروبی و بونکرینگ خواهد شد که حاشیه سود شرکت را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.
سرمایه‌گذاری 400میلیاردی
در نان صنعتی
مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان درباره سرمایه‌گذاری‌های خارج از بورس این شرکت گفت: از سال گذشته تاکنون مطالعه ورود به حوزه تولید نان صنعتی را آغاز کرده و در سال جاری به طور جدی نسبت به عملیاتی شدن آن اقدام می‌کنیم. وی افزود: تاکنون در 21استان کشور نسبت به خرید زمین اقدام کرده‌ایم تا بتوانیم در این استان‌ها کارخانه تولید نان صنعتی احداث کنیم.
به اعتقاد وی، از 420میلیارد تومان سوبسیدی که سالانه به آرد اختصاص می‌یابد، 50درصد آن در دورریز نان به شیوه‌ای که هم اکنون تولید می‌شود از بین می‌رود، اما در تولید نان به شیوه صنعتی، حجم تولید به شکل قابل توجهی افزایش یافته و هزینه‌های تولید نان نیز کاهش می‌یابد، ضمن این‌که تمام نان تولید شده هم مصرف خواهد شد و از این جهت در سوبسید اختصاص داده شده به بخش نان صرفه‌جویی قابل توجهی صورت می‌پذیرد. رضایی ادامه داد: هزینه راه‌اندازی هر کارخانه تولید نان صنعتی رقمی بالغ بر 20میلیارد تومان است که در صورت تامین اعتبار، امسال تحول بزرگی در بخش نان کشور صورت خواهد گرفت.
مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان ورود به حوزه سوخت خودرو را از دیگر برنامه‌های این شرکت سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: دو مبتکر بسیجی سیستمی را در خودرو طراحی کرده‌اند که پس از تمام شدن بنزین، اتومبیل می‌تواند تا مسافتی حدود 40کیلومتر با استفاده از برق خودرو حرکت کند.
وی ادامه داد: تولید آب معدنی نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی است که مهر دنبال می‌کند.
وی در پایان با تاکید بر این نکته که «مهر» دارای هیچ بودجه دولتی نیست، گفت: تاکنون «مهر» با تکیه بر اعتماد سپرده‌گذاران موسسه مالی و اعتباری مهر توانسته سرمایه‌گذاری عظیمی در بورس تهران (بیش از 500میلیارد تومان به صورت نقدی) و در خارج از بورس داشته باشد که همه این اقدامات در جهت تامین منافع عمومی و همچنین حفظ حقوق سپرده‌گذاران و تامین منافع آنان بوده است.

بلوک «ختراک» به «مهر» رسید

گروه بورس- بلوک 66/12درصدی ریخته‌گری تراکتورسازی ایران به سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان رسید. به گزارش خبرنگار ما، سرمایه‌گذاری بوعلی روز گذشته 26میلیون و 971هزار از سهام «ختراک» را با قیمت پایه هر سهم 100تومان عرضه کرد که «مهر» این بلوک 66/12درصدی را با همان قیمت پایه و به ارزش 27میلیارد ریال خریداری کرد. «مهر» با توجه به سهام عمده‌ای که در «تایرا» دارد و سهامی که دیروز در بازار خریداری کرد، می‌تواند نقش موثری در مدیریت «ختراک» داشته باشد. گفتنی است، قیمت تمام شده هر سهم ریخته‌گری تراکتورسازی برای «وبوعلی» دو هزارو 257ریال بوده که با فروش سهام مزبور به قیمت یک‌هزار ریال «وبوعلی» زیانی معادل 33میلیاردو 900میلیون ریال معادل هر سهم 42ریالی را شناسایی کرد.