سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دشمن ترینِ مردم نزد خداوند، کسی است که مردم از زبانش بترسند . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :20
بازدید دیروز :22
کل بازدید :552864
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/10
10:38 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----

تحلیل بنیادی سیمان کردستان
پرسش و پاسخ(88980455)

نویسنده: شروین شهریاری

درخواست از آقای میلاد مهدی زاده : لطفا تحلیلی از وضعیت سودآوری و ارزش ذاتی سهام سیمان کردستان ارائه دهید.
پاسخ: سیمان کردستان از جمله شرکت های تازه وارد به بازار سرمایه است که در مدت زمان کوتاه حضور خود در بازار سرمایه از لحاظ بازده قیمتی (Capital Gain) زیان قابل توجهی را متوجه سرمایه گذاران خود کرده است به طوری که قیمت سهم از محدوده 8000 ریال در زمان عرضه اولیه تاکنون با حدود 38 درصد کاهش به 5000 ریال رسیده است.
کارخانه سیمان کردستان تا سال 85 یک واحد 2300 تنی محسوب می شد اما با اجرای یک طرح توسعه در اواخر سال مزبور ظرفیت تولید آن به 3200 تن کلینکر در روز افزایش یافته است. بر اساس پیش بینی، شرکت قصد دارد در سه سال آتی در هر دوره 15/1 میلیون تن سیمان پوزولانی تولید و آن را به صورت فله و پاکتی به فروش برساند. بنابراین با توجه به ثبات حجم تولید و فروش در چند سال آتی، تغییرات سودآوری شرکت عمدتا به قیمت های فروش وابسته خواهد بود. در ادامه ابتدا اقدام به تخمین سودآوری شرکت در سال آینده نموده سپس با ارزشگذاری و ذکر نکاتی در مورد وضعیت شرکت مطلب را به پایان می بریم.
در جدول زیر برآورد تحلیلی از عملکرد شرکت در زمینه فروش را در سال 88 مشاهده می کنید:

برآورد تحلیلی از بودجه فروش سیمان کردستان در سال 88
در جدول فوق قیمت سیمان فله و پاکتی داخلی بر اساس نرخ اعلام شده توسط شرکت در صورت های مالی 6 ماهه پس از کسر سهم 4000 تومانی پرداختنی به انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان بابت طرح تنظیم بازار مبنای محاسبه قرار گرفته است. همچنین 20درصد از ظرفیت شرکت به صادرات اختصاص یافته که قیمت آن معادل 75 دلار در هر تن لحاظ شده است. گفتنی است بر اساس گزارش پذیرش و درج ازآنجا که آزادسازی صادرات سیمان با توجه به افزایش ظرفیت تولید در کشور قابل پیش بینی بوده، سیمان کردستان مقدمات و تدارکات لازم برای این امر را پیش بینی نموده است. عمده ترین بازار صادراتی شرکت با توجه به موقعیت جغرافیایی کارخانه، عراق است که در سال های قبل نیز «سکرد» سابقه بازاریابی و فروش محصولات در این کشور را داشته است. بر اساس اظهارات مدیران کارخانجات سیمان غرب کشور در مجامع اخیر، قیمت سیمان در بازار عراق در حال حاضر در محدوده 90دلار به ازای هر تن قرار دارد. بنابراین در نظر گرفتن فرض قیمتی 75دلار برای صادرات سیمان در سال آینده معقول به نظر می رسد.
حال به جدول زیر توجه کنید که در آن برآورد تحلیلی از بهای تمام شده کالای فروش رفته ارائه شده است ارقام به میلیارد ریال)

در جدول فوق، اطلاعات سال 86 مربوط به بهای تمام شده تولید است که از صورت های مالی 12 ماهه حسابرسی شده استخراج شده است. پیش بینی 87 بر اساس ضرایب ارائه شده در خصوص میزان رشد هزینه ها در بودجه حسابرسی 87 ارائه شده است. پیش بینی تحلیلی 88 نیز عمدتا با تعمیم ضرایب مزبور به سال آتی مورد محاسبه قرار گرفته است. در این برآورد، هزینه مواد مستقیم با 7/34 درصد رشد، دستمزد با 10درصد افزایش و سربار نیز با 4/17 درصد رشد مواجه شده است. این افزایش با توجه به افق کاهش شتاب رشد هزینه ها در دو بخش مواد مستقیم و سربار می تواند این برآورد را در زمره پیش بینی های محافظه کارانه قرار دهد که احتمال کاهش هزینه ها در عمل وجود خواهد داشت. البته دراین برآورد به طور کلی احتمال اجرای سیاست تغییر نظام یارانه ها لحاظ نشده و افزایش قیمت گاز و برق مطابق روند تاریخی در نظر گرفته شده است.
حال به جدول زیر توجه کنید که در آن پیش بینی تحلیلی از EPS شرکت در سال آینده ارائه شده است:
(ارقام به میلیارد ریال)

در خصوص ارقام جدول فوق باید به چند نکته توجه داشت:
1 - هزینه های عملیاتی مطابق رویه تاریخی با 10درصد رشد در نظر گرفته شده است. 2 - هزینه صادرات سیمان عمدتا مربوط به حمل بوده که با توجه به موقعیت کارخانه «سکرد» در شهر بیجار معادل 10دلار در هر تن تخمین زده می شود. 3 - هزینه مالی با توجه به رقم مانده تسهیلات دریافتی شرکت در 31 شهریور با نرخ 12 درصد در نظر گرفته شده است. گفتنی است با توجه به روند روبه بهبود وضعیت نقدینگی شرکت احتمال تسویه وام ها نیز وجود خواهد داشت که کاهش این سرفصل هزینه در 6 ماه نخست سال جاری نسبت به پیش بینی بودجه نیز از شواهد همین امر است. آثار این مساله که منجر به کاهش احتمالی هزینه مالی شرکت خواهد شد، در برآورد فوق لحاظ نشده است. 4 - درآمدهای متفرقه با توجه به سرمایه گذاری حدود 9میلیارد تومانی شرکت در سپرده بانکی و اوراق مشارکت با نرخ بازدهی 16درصد به دست آمده است. (اقتباس از صورت های مالی 6ماهه).
5 - مالیات شرکت با در نظر گرفتن معافیت مالیاتی صادرات مورد محاسبه قرار گرفته است.
با در نظر گرفتن موارد فوق مشاهده می شود که در صورت تحقق مفروضات این تحلیل، «سکرد» در سال آینده توانایی دستیابی به حدود 162 تومان سود خالص به ازای هر سهم خود را خواهد داشت. بدیهی است کارشناسان می توانند با تغییر فرضیه های مطرح شده به ارقام متفاوتی در این زمینه دست یابند. در اینجا بخش اول مطلب را به پایان می بریم و انجام ارزش گذاری به همراه ذکر چند نکته درمورد وضعیت «سکرد» را به فردا موکول می کنیم.