سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از آنچه نمی شود مپرس که آنچه شده است تو را بس است [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :9
بازدید دیروز :28
کل بازدید :553115
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/17
5:9 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
تاثیر افت قیمت جهانی مس بر «فملی»

وضعیت سودآوری شرکت ملی مس را با توجه به افت قیمت‌های جهانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ملی صنایع مس در سال 87 پیش‌بینی تولید 200‌هزار‌تن کاتد را داشته که از این مقدار 66هزار‌تن آن را به سایر محصولات (اسلب و مفتول) تبدیل و آنها را به همراه باقی مانده کاتد (134هزار‌تن) به فروش می‌رساند. این محصولات حدود 70‌درصد بودجه فروش را تشکیل می‌دهند، بنابراین بیشترین تأثیر را بر سودآوری شرکت خواهند داشت. قیمت‌های فروش محصولات شرکت نیز عمدتا از نرخ‌های جهانی تبعیت می‌کنند.
بودجه فروش «فملی» در سال 87 بر مبنای قیمت جهانی 7300‌دلاری مس‌تنظیم شده است. این در حالی است که در یک ماه اخیر قیمت‌ها با سقوط چشمگیری مواجه شده به گونه‌ای که قیمت جهانی مس به کمتر از 6‌هزار دلار افت کرده است. به منظور تخمین سودآوری شرکت در سال جاری یک فرض محتاطانه را در نظر می‌گیریم که بر مبنای آن قیمت جهانی شمش مس در محدوده میانگین 6‌هزار دلار تا پایان سال معامله شود.

در زمینه ارقام باید توجه داشت که‌تناژ فروش محصولات با فرض موزون بودن نسبی در دو نیمه سال و نیز جبران عقب ماندگی فروش سه ماهه نخست در فصل تابستان ارائه شده است. گفتنی است بر اساس مصاحبه اخیر مدیرعامل شرکت، ملی مس در 6 ماه نخست سال جاری موفق به تولید حدود 100‌هزار تن کاتد و 35‌هزار تن مفتول مس شده است.
محاسبات جدول فوق نشان می‌دهد که با فرض تحقق این مفروضات، کل درآمد فروش شرکت در سال 87 (درمورد سه محصول فوق) به 5/1279‌میلیارد تومان خواهد رسید که در مقایسه با پیش‌بینی شرکت (1/1370‌میلیارد تومان) حدود 6/90‌میلیارد تومان کاهش نشان می‌دهد. به این ترتیب با لحاظ کردن اثر مالیات، درآمد خالص شرکت به ازای هر سهم 136‌ریال کاهش یافته و از 1436 ریال کنونی به 1277 ریال می‌رساند. البته باید در نظر داشت که اثر کاهش احتمالی قیمت سایر محصولات (30‌درصد بودجه) در این محاسبه لحاظ نشده است. هر چند در این بخش، کنسانتره مس با حدود 17‌درصد از کل بودجه اصلی‌ترین بخش را تشکیل می‌دهد که یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که حتی در صورت افت 20‌درصدی قیمت این محصول در نیمه دوم سال نسبت به پیش‌بینی بودجه، سود خالص هر سهم از این بابت حدود 5‌تومان کاهش خواهد یافت. در مجموع می‌توان گفت به علت قیمت‌های مناسب فروش شرکت در 6 ماه نخست سال جاری، eps «فملی» در سال 87 حتی در صورت عدم تغییر قیمت‌های جهانی کنونی احتمالا با کاهش شدیدی نسبت به پیش‌بینی کنونی، مواجه نخواهد شد. هرچند در صورت تداوم شرایط فعلی قیمت‌های جهانی، کاهش درآمد‌های آتی و متعاقب آن افت p/e کنونی سهم محتمل به نظر می‌رسد.
--------------------------------------
مخابرات

خبر دریافتی اخیر از امکان تعویق برگزاری مجمع این شرکت حتی در آبان ماه و درخواست حسابرس شرکت برای حسابرسی صورت های مالی تا پایان آبان ماه حکایت دارد . این مسئله با توجه به شرایط بازار های داخلی و خارجی ، افزایش فشار فروش را روی نماد به همراه خواهد داشت و کارشناسان اعتقاد دارند می تواند افت قیمتی سهم تا محدوده 1700ریال و پس از آن تا محدوده 1600 ریال را در این مقطع موجب شود . لذا پیش بینی می شود امکان ورود به آن در آینده نیز وجود خواهد داشت .

با توجه به تصمیم شرکت مهر اقتصاد برای افزایش درصد این سهم در سبد خود پیش بینی می شود سهم با جمع آوری صف های فروش در روند منفی مواجه باشد .


تعدیل منفی فولاد کاویان :

شرکت فولاد کاویان پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30/12/87 با سرمایه 100 میلیارد ریال را مبلغ 206 ریال اعلام کرد.
بر اساس اطلاعیه اداره نظارت بر ناشران بورسی، شرکت فولاد کاویان«سهامی عام» مورخ 09/06/87 سود هر سهم برای سال مالی منتهی به 30/12/87 را با سرمایه 100 میلیارد ریال مبلغ 240 ریال اعلام کرده بود.شرکت فولاد کاویان«سهامی عام» دلایل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را اعلام نکرده است. همچنین این شرکت در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب، 11 درصد کاهش فروش،11 درصد کاهش بهای تمام شده کالای فروش رفته ، 16 درصد کاهش سود عملیاتی و 9 درصد کاهش سود پس از کسر مالیات را نشان می‌دهد.براساس این گزارش هیئت‌مدیره در نظردار به ازای 90درصد سود خالص سال مالی 87 را برای تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد دهد.شرکت فولاد کاویان «سهامی عام» با نماد «فوکا» ، درگروه فلزات اساسی و با یکهزار و 326 سهامدار در بازار دوم فعالیت می‌کند