سفارش تبلیغ
صبا ویژن
غیرتمند هرگز زنا نکند . [نهج البلاغه]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :27
بازدید دیروز :46
کل بازدید :553525
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/30
9:19 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----

تشریح هزینه جدید دادوستد سهام در بورس
عمومی
??/?/? (??:??)

یک کارگزار بورس و اوراق بهادار هزینه خرید و فروش سهام را با احتساب مالیات بر ارزش افزوده تشریح کرد.

 


عباس دهقان با اشاره به اینکه لازم است با توجه به اضافه شدن مالیات بر ارزش افزوده، نحوه محاسبه هزینه معاملات برای فعالان بازار سرمایه به تفکیک خرید و فروش تشریح شود، اظهار داشت: قسمتی از هزینه‌های معاملات علاوه بر کارمزد کارگزار، هزینه‌هایی است که به سازمان بورس، شرکت بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خواهد رسید و مجموع هزینه‌های کسر شده برای این سه نهاد به عنوان کارمزد بورس پرداخت می‌شود. وی درباره خرید سهام گفت: هر خریدار در بورس تهران علاوه بر ارزش کل سهامی که خریده باید مبالغ اضافه‌تری تحت عنوان کارمزد کارگزار و کارمزد بورس پرداخت کند که این کارمزدها تا پایان شهریور سال جاری 4 دهم‌درصد و کارمزد بورس یک دهم‌درصد بود یعنی اگر سهام‌داری 10‌میلیون ریال سهام خریداری می کرد مبلغ 40‌هزار ریال بابت کارمزد کارگزار و 10‌هزار ریال بابت کارمزد بورس می‌پرداخت به عبارتی باید 50‌هزار ریال علاوه بر مبلغ 10‌میلیون ریالی که سهم خریده شده بود‌، پرداخت می‌شد.


دهقان در رابطه با کارمزد خرید بعد از محاسبه مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت: از اول مهر ماه و با احتساب پرداخت این مالیات، هر سهام‌داری باید 3‌درصد بر کارمزدها (کارگزار و بورس) اضافه کند، یعنی هزینه نیم‌درصدی خرید به 515‌هزارم‌درصد ارتقا یافته که در مثال ارائه شده قبلا 50‌هزار ریال و هم اکنون باید 51‌هزار و 500 ریال بابت هزینه‌های خرید پرداخت می‌شد‌، به عبارتی قیمت تمام شده 10‌میلیون ریال خرید برای سهام‌دار10‌میلیون و 51‌هزار و 500 ریال محاسبه خواهد شد. وی افزود: به زبان ساده ازاین پس ارزش کل خرید در عدد 00515/1 ضرب می‌شود تا کل پول قابل پرداخت محاسبه شود. رییس هیات مدیره کارگزاری کارآمد در خصوص نحوه محاسبه کارمزد فروش سهام گفت‌: هر فروشنده در بورس تهران هنگامی که سهامی را می فروشد باید قسمتی از ارزش ریالی این فروش را بابت مالیات‌، کارمزد کارگزار و کارمزد بورس هزینه کند که مالیات مستقیم و نیم‌درصدی فروش تغییر نکرده که در مثال ارائه شده‌، به ازای فروش 10‌میلیون ریال باید مبلغ 50‌هزارریال بابت مالیات مستقیم پرداخت شود‌.


دهقان درباره کارمزد فروش سهام قبل از اجرای مالیات بر ارزش افزوده گفت‌: تا پایان شهریور 87، کارمزد کارگزار 4 دهم‌درصد بود و کارمزد بورس 15 صدم‌درصد محاسبه می‌شد که مالیات نیز همان‌گونه که گفته شد، نیم‌درصد است. وی ادامه داد: برای مثال اگر سهام‌داری 10‌میلیون ریال سهام می‌فروخت، باید 40‌هزار ریال کارمزد کارگزار، 15‌هزار ریال کارمزد بورس و 50‌هزار ریال بابت مالیات می‌پرداخت. به زبان ساده ارزش کل فروش اگر در عدد 9895/0 ضرب می‌شد، خالص دریافتی سهام‌دار مشخص می‌شد. این کارگزار بورس در خصوص کارمزد فروش سهام بعد از محاسبه مالیات بر ارزش افزوده خاطر نشان کرد: از اول مهر ماه و با احتساب پرداخت این مالیات‌، باید 3‌درصد بر کارمزدها (کارگزار و بورس) اضافه شود یعنی پیشتر مجموع این دو کارمزد در فروش 55 صدم‌درصد بود اما هم اکنون مجموع آنها به 005665/0 رسیده که این رقم باید با مالیات مستقیم 005/0 جمع شود تا به مجموع کسورات در این حالت یعنی به رقم 010665/0 برسد. وی گفت: به عبارتی بابت 10‌میلیون ریال فروش‌، باید مبلغ 106‌هزار و 650 ریال کمتر دریافت شود و به زبان ساده از این پس ارزش کل فروش باید در عدد 989335/0 ضرب شود تا خالص دریافتی سهام‌دار مشخص شود. دهقان در خاتمه گفت: تمامی مبالغ اضافه شده متعلق به دولت بوده و توسط کارگزار و بورس به حساب سازمان امورمالیاتی پرداخت خواهد شد و کارمزد کارگزار و بورس هیچ افزایشی نداشته است.