سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دشمن ترینِ کسانْ نزد خدا، دشمنِ کینه توزِ ستیزه گر است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :36
بازدید دیروز :46
کل بازدید :553534
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/30
12:27 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----

در گروه سنگ آهنی تمامی نمادهای این گروه همانگونه که قبلاً پیش بینی شده بود جهت تعدیل پیش بینی سود متوقف گردید و کارشناسان ایران تحلیل پیش بینی می کنند شرکت گل گهر eps خود را تا محدوده 3400 ریال و شرکت چادرملو نیز eps خود را در محدوده1500 تا 1700 ریال به بازار اعلام نماید . در همین خصوص کارشناسان اعتقاد دارند eps این دو شرکت تا پایان سال به ترتیب تا محدوده های قیمتی 4000 ریال و 2300 ریال نیز توانایی افزایش دارند .

در گروه سیمانی برای نماد سیمان کردستان معاملات متعادلی را انتظار داریم .کارشناسان سهم را در این محدوده های قیمتی ارزنده می دانند و ورود به سهم را با دیدگاه میان مدت مناسب ارزیابی می کنند .
در همین گروه برای نماد سیمان فارس و خوزستان پیش بینی می کنیم معاملات متعادل و در محدوده قیمتی 2600 تا 2700 ریال را شاهد باشیم . کارشناسان محدوده قیمتی 2700 ریال را یک سطح مقاومتی برای سهم می دانند و پیش بینی می کنند سهم در صورت عبور از این محدوده تا محدوده قیمتی 2850 ریال رشد قیمتی را شاهد باشد .


در گروه دارویی برای اکثر نماد های این گروه معاملات متعادلی را پیش بینی می کنیم . کارشناسان ایران تحلیل اختصاص میزان 10 الی 15 درصد سبد به این گروه را با توجه به کاهش ریسک سبد و با دیدگاه میان مدت مناسب می دانند و از جمله سهم های پر پتانسیل این گروه می توان به داروسازی کوثر و البرز دارو اشاره کرد و پیشنهاد می شود در صورت تمایل به حضور در این گروه ورود به این سهم ها را در درصد های منفی وبه صورت پلکانی انجام دهید .

در گروه بانکی برای نماد بانک پارسیان و بانک کارآفرین معاملات متعادلی را برای هر دو سهم انتظار داریم و با توجه به وجود حمایت هایی که از سوی سرمایه گذاری تدبیر بر روی پارسیان و کارآفرین صورت می گیرد پیش بینی می شود افت محسوسی را بر روی این نمادها شاهد نباشیم .
برای مالی و اعتباری سینا نیز معامله در درصد های مثبت و افزایش تقاضا را انتظار داریم .


در گروه خودرویی برای نماد زامیاد پیش بینی معاملات متعادلی را داریم . کارشناسان پیش بینی می کنند سهم در این مقطع زمانی در محدوده قیمتی 1240 تا 1350 ریال در نوسان باشد . برای سایپا نیز پیش بینی می شود سهم با حضور بازار گردان روند معاملات خود را در درصد های مثبت تجربه نماید و تا محدوده 1500 ریال رشد ملایم قیمتی داشته باشد .

در تک شرکتی ها برای نماد کشتیرانی انتظار معاملات متعادل در درصد های مثبت شدن را انتظار داریم ، با توجه به حمایت های مناسب انجام شده روی نماد به نظر نمی رسد سهم در این مقطع بتواند کاهش قیمتی به محدودهای کمتر از 6200 ریال را تجربه نماید .

قیمت های جهانی مس نیز علی رغم کمبود های عرضه در بازار ها همچنان روند متعادل 7200 تا 7500ریال را تجربه می نماید . ثبات قیمت ها در محدوده 7300دلار فعلی مانع از انتظار تعدیل عایدی مناسب شرکت ملی مس در گزارش آتی شرکت خواهد شد .

در پایان جمع آوری صف های فروش در کنار رسیدن سهم ها به قیمت های ارزنده می تواند روند ملایم افزایشی را برای بازار طی معاملات روزهای آتی به همراه داشته باشد .

__________________

شرکت سرمایه‌گذاری امید

دکتر محمدرضا رستمی در گفت‌و‌گویی درباره پوشش سود 36میلیارد تومانی پیش‌بینی شده در بودجه «وامید» از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها گفت: 14میلیارد تومان از این سود پیش‌بینی شده از محل فروش سهام چادرملو، گل‌گهر و سیمان کردستان تاکنون تحقق یافته و به نظر می‌رسد برای پوشش این پیش‌بینی مشکلی وجود نداشته باشد، ضمن این که باید گفت ما برنامه‌ای برای فروش سهام چادرملو و گل‌گهر نداریم.
وی درباره سود 12میلیارد تومانی پیش‌بینی شده از محل فعالیت شرکت ساختمانی سپه گفت: این شرکت در وضع مناسبی به سر می‌برد و دارای پروژه‌های ساختمانی بزرگی است، در واقع این شرکت هم مدیریت پروژه می‌کند و سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت‌و‌ساز را انجام می‌دهد، بنابراین فعالیت آن می‌تواند سود
پیش‌بینی شده 12میلیارد تومانی را در بودجه «وامید» محقق کند.
وی درباره وضعیت پرتفوی سیمانی سرمایه‌گذاری امید گفت: باتوجه به افزایش نرخ سیمان، شرکت‌های حاضر در پرتفوی «وامید» هم در شرایط خوبی به لحاظ سودآوری به سر می‌برند، ضمن اینکه با توجه به تعادل موجود در بازار عرضه و تقاضا برخی از شرکت‌های سیمانی سعی در حضور موثر در بازار فروش و ایجاد صنایع جانبی دارند و این ناشی از پیش‌بینی رقابتی شدن فروش سیمان در بازار داخلی است.
وی گفت: با توجه به قیمت موجود سیمان در بازار، احتمال ثبات قیمت این محصول در قیمت‌های فعلی وجود دارد.
ازنظر وی، شرکت‌های سیمانی، دارای ارزش افزوده اقتصادی بوده و آینده خوبی دارند، بنابراین سرمایه‌گذاری امید هم با تقویت این شرکت‌ها به انجام طرح‌های توسعه آنها کمک می‌کند و برنامه‌ای هم برای فروش آنها ندارد.
رستمی درباره استراتژی سرمایه‌گذاری‌های این شرکت گفت: «وامید» همواره به‌عنوان یک شرکت چند رشته‌ای بزرگ مطرح بوده و سرمایه‌گذاری‌‌های این شرکت‌ هم در صنایع مختلف معدنی و فلزی به ویژه در طرح‌های فولادی گسترش خواهد یافت.

شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید طی دروهکاری یک ماهه مرداد ماه سال 87 80 میلیارد ریال از ارواق مشارکت سودکرد.

بر اساس اطلاعیه اداره نظارت بر ناشران بورسی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید «سهامی عام» در ابتدای دروه کاری یک ماه منتهی به 31 مرداد ماه 87 بخشی از سهام 27 شرکت بورسی را در سبد خود داشت و طی این دروه یک شرکت از گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی را به سبد خود افزود و در این دروه مبلغ 662 میلیارد و 261 میلیون ریال از ارزش جاری این سهام کاسته شد و به مجموع 24 هزار و 582 میلیارد و 974 میلیون ریال رسید.

این در حالی است که بهای تمام شده سهام بورسی تحت مالکیت این شرکت در ابتدای مرداد ماه معادل 4 هزار و 735 میلیارد و 868 میلیون ریال بود که با 166/59 میلیارد ریال افزایش در پایان مرداد ماه به 4 هزار و 795 میلیارد و 34 میلیون ریال رسیده است.

شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید طی دروه یک ماهه یاد شده کمتر از 01/0 درصد سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری سپه،داروی شهید مدرس، سیمان تهران و توسعه صنایع بهشهر را به ارزش 5 میلیارد و 685 میلیون ریال خریداری کرده وبه مجموع سهام بورسی خود افزوده است.

در مقابل 20 درصد مالکیت شرکت کاشی کویر یزد را به ارزش 60 میلیارد ریال و 87/4 درصد سیمان کردستان را به ارزش 62 میلیارد و 560 میلیون ریال فروخت که در این بین ازاین فروش معادل 323/101 میلیارد ریال سود عاید این شرکت شد.

-------------------------------------

 

با توجه به نرخ جدید سنگ آهن ؛ eps " کچاد" 230 تومان ، " کگل " 400 تومان

سرانجام پس از مدتها بحث و تبادل نظر بین تولیدکنندگان فولاد و معدنکاران بر سر چگونگی افزایش قیمت سنگ آهن و تأثیر آن بر سود این شرکتها ، قیمت این کالا تعیین و به بازار اعلام شد .

بنا برگزارش بورس نیوز ؛ بر اساس اعلام معدنکاران مقرر شد تا سنگ آهن با قیمت هر کیلو 75 تومان در اختیار تولید کنندگان فولاد قرار گیرد و از سویی دیگر تولید کنندگان فولاد نیز از پرداخت حقوق دولتی به صندوق بازنشستگی فولاد معاف شدند و از همین رو 11 تومان ناشی از افزایش قیمت سنگ آهن ، توسط معدنکاران به این صندوق پرداخت شود تا به این ترتیب بهره مالکانه معادن سنگ آهن نیز از سوی معدنکاران به سازمان توسعه و نوسازی معادن پرداخته شده باشد.

شایان ذکر است که بنا بر گفته معدنکاران این نرخ تا زمان ثابت بودن نرخ بهره مالکانه پا بر جاست و در صورت افزایش نرخ بهره مالکانه نرخ سنگ آهن نیز افزایش خواهد یافت .

در همین راستا برخی از کارشناسان این صنعت اظهار داشته اند بنا بر تصمیمات گرفته شده قرار است سنگ آهن چادرملو با قیمت های 64 تومان به فولاد مبارکه و 60 تومان به فولاد خوزستان واگذار شود و همچنین سنگ آهن گل گهر با قیمت های 59 تومان به فولاد مبارکه و 55 تومان به فولاد خوزستان واگذار گردد .

در پاسخ به سوأل بورس نیوز مبنی بر علت تفاوت در نرخ های سنگ آهن فولاد مبارکه و فولاد خوزستان نیز بیان نمودند: علت کمتر بودن قیمت سنگ آهن واگذاری به فولاد خوزستان هزینه حملی است که شرکت فولاد خوزستان به واسطه انتقال سنگ آهن تا کارخانه متحمل می شود و شاید این مسئله در راستای سیاست مشتری مداری در شرکت های سنگ آهنی اتخاذ شده است .

از سوی دیگر تعهد شرکت های چادرملو و گل گهر برای واگذاری سنگ آهن به فولاد خوزستان کمتر از میزان سنگ آهنی است که به فولاد مبارکه متعهد شده اند و این نیز می تواند از جمله دلایل تفاوت نرخ بین این دو شرکت باشد .

دکتر رستمی معاونت سرمایه گذاری امید نیز با اشاره به تأثیر 20درصدی نرخ سنگ آهن در بهای تمام شده محصولات شرکت فولاد مبارکه و نیز تأثیر 30 درصدی سنگ آهن بر بهای تمام شده محصولات شرکت فولاد خوزستان خاطر نشان کرد : با توجه به تأثیر اندک نرخ سنگ آهن در بهای تمام شده محصولات تولید فولاد در این دو شرکت بنظر نمی رسد این افزایش نرخ تبعات چندانی را بر eps این شرکتها داشته باشد چراکه این شرکتها در بودجه خود افزایش قیمت سنگ آهن را در محدوده های افزایش قیمت کنونی پیش بینی کرده بودند .

وی کاهش قیمت سهام شرکتهای فولادی را در حال حاضر بیشتر ناشی از کاهش قیمت های جهانی و بحث آزاد سازی انرژی عنوان کرد و افزود : با توجه به قیمت های جهانی فعلی به نظر نمی رسد که این قیمت ها پایین تر از رقم کنونی را تجربه کنند و این قیمت نزدیک به قیمت کف فولاد در جهان می باشد و پیش بینی می شود به زودی روند صعودی و البته کند را در پیش گیرند .

مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری امید وضعیت حال حاضر شرکت های سنگ آهنی را مثبت ارزیابی کرد و افزود : به عنوان مثال شرکت چادر ملو فروش گندله را 5/1 میلیون تن اعلام کرده که هم اکنون با توجه به وضعیت مناسب برای این محصول امکان تولید و فروش گندله تا 2 میلیون تن نیز برای چادر ملو وجود دارد و این شرکت در حال حاضر روزی 8 هزار کیلو گندله تولید می کند .

بر اساس گزارش بورس نیوز ؛ با توجه به نرخ جدید فروش سنگ آهن توسط شرکتهای گروه سنگ آهنی بنظر می رسد شرکت چادر ملو با احتساب تولید سالانه دو میلیون تن گندله و نرخ فروش سنگ آن به فولادی ها بتواند eps خود را تا محدوده 230 تومان تعدیل نماید و شرکت گل گهر نیز با توجه به موارد مطروحه قادر باشد برای سال جاری خود درحدود 400 تومان سود اعلام نماید .

__________________
مدیرمالی چادرملو خبر داد: پیش بینی رشد 26 درصدی سود هر سهم چادرملو


به گفته مدیرمالی شرکت معدنی وصنعتی چادرملو، پیش‌بینی سود هر سهم چادرملو در پی افزایش قیمت سنگ آهن از 1264 ریال با رشد 26 درصدی به 1585ریال رسید.

سید‌محمود سیدی اظهار داشت:درپی افزایش قیمت سنگ آهن و بسته شدن نماد شرکت‌های سنگ‌ آهن، افزایش 5/25 درصدی را برای eps شرکت چادرملو به بورس اعلام کردیم.
وی ادامه داد:براین اساس پیش‌بینی می‌شود حداکثر قیمت هر سهم چادرملو به 1700 تومان برسد که البته با توجه به بار روانی حاصل از این افزایش، انتظار داریم قیمت حداکثری سهام چادرملو طی یک تا دو ماه آینده محقق شود.
وی حداقل قیمت هر سهم چادرملو پس از بازگشایی نماد این شرکت را1500 تومان پیش بینی کرد.
سیدی با بیان اینکه نماد چادرملو با حداکثر قیمت 14011 ریال بسته شد گفت: بازارانتظار داشت dps (پیشنهاد سود تقسیمی) چادرملو حداقل170 تومان تعیین شود که رقم اعلامی ما به بورس 70 تومان است و البته با توجه به وضعیت مناسب تولید کارخانه، رسیدن dps به170 تومان خارج از دسترس نیست.
وی با اشاره به رشد پنج درصدی فروش محصولات چادرملو طی پنج ماه اول امسال و درمقایسه با مدت مشابه سال قبل تصریح کرد: هزینه تولید نسبت به برنامه پنج درصدکاهش داشته‌است.
وی همچنین در مورد پرداخت بهره مالکانه 11 تومانی بابت هر کیلو سنگ آهن گفت: این رقم امسال توسط معدنداران به صندوق بازنشستگی فولاد پرداخت خواهد شد که البته منابع مالی مربوط به آن نیز در بودجه فولاد‌یها پیش‌بینی شده و این رقم در قالب قیمت سنگ آهن به معدنکاران پرداخت خواهد شد.
مدیرمالی چادرملو ادامه داد: شرکتهای فولادی از ابتدای سال بابت خرید هر کیلو سنگ آهن 48 تومان به صورت علی‌الحساب به معدنداران پرداخت کرده‌اند و بقیه مابه‌التفاوت قیمت نیز به حساب صاحبان معادن واریز خواهد شد.
----------------------------
کارگزاری کارآمد/ ارزش کل معاملات امروز به 292 میلیارد ریال رسید. از این حجم، 131 میلیارد ریال آن مربوط به فولاد مبارکه و 39 میلیارد آن متعلق به معامله عمده سیمان خزر بود. در بازار امروز 145 نماد مورد معامله قرار گرفت. 52 نماد با افزایش قیمت، 76 نماد با کاهش قیمت و 17 نماد بدون تغییر قیمت، معامله شده است. شاخص کل قیمت با 86/10 واحد افزایش به عدد 61/12041 واحد رسید. بازار مثبت امروز با تحولاتی چون متعادل شدن معاملات فولاد مبارکه همراه بود:

فولاد مبارکه

فولاد مبارکه امروز پس از مدتها رنگ تعادل معاملاتی را به خود دید تا با تبادل بیش از 32 میلیون سهم در نرخ های بین 3994 تا 4100 ریال، بسیاری از سهامداران خسته خود را اندکی خوشحال کند. فولاد در حالی در برخورد با نرخ 400 تومان توانست روند متعادلی به خود بگیرد که شاید تحول اندک بازارهای جهانی نیز مزید بر علت شده بود تا سهم پس از سقوطی عمیق از قیمت 620 تومان تاکنون، دوباره نوید آینده ای متفاوت را بدهد. برای گمانه زنی وضعیت نماد در روز شنبه باید به این نکته توجه داشت که حجم معاملات امروز که 32 میلیون سهم بود، به هیچ عنوان به معنای خروج سهامداران پیشین نماد نیست چون با فرض تنها این که دولت بیش از 50 میلیون سهم به صادرکنندگان به عنوان جایزه داده و همچنین سازمان خصوصی سازی بیش از 200 میلیون سهم اواخر خردادماه در بازار عرضه کرده، به این نتیجه می رسیم که این تعداد سهم آماده فروش هستند چون توسط سهامداران حقیقی و غیر تخصصی تملک شده اند. بنابراین باید حداقل 100 تا 150 میلیون سهم دیگر را بالقوه برای فروش دانست که شاید تنها در انتظار چند تومان صعود نرخ هستند تا عرضه بهتری داشته باشند. به این ترتیب وضعیت شنبه فولاد مبارکه را با عرضه های قابل توجه تخمین می زنیم که البته می تواند در قالب دو حالت این مسئله رخ دهد:

یک حالت این که اوضاع کلی بازار و دو نماد دیگر فولادی در روز شنبه محکم و استوار باشد که در این صورت فولاد به احتمال فراوان نرخ های مثبت را نیز به خود خواهد دید که این خود بخشی از عرضه ها را موجب می شود. حالت دیگر آن که اوضاع کلی و به خصوص وضعیت فولاد خوزستان متزلزل شود که به این ترتیب شاید فشار مضاعفی به فولاد وارد شود و نماد به نرخ های کمتر از 400 تومان نیز برسد که با این شرایط نیز عرضه ها به منظور جلوگیری از زیان بیشتر شدت خواهد گرفت. به این نکته باید توجه کرد که قیمت های دیروز شمش فولاد در بازار بورس فلزات لندن، تعدیل شده و از 950 دلار به 740 دلار در هر تن رسیده است که این می تواند کمی تب وارد شده به نماد فولاد خوزستان را تعدیل کند. البته این موضوع که بازارهای جهانی فولاد در مسیر مثبت تری در آینده قرار خواهد گرفت، مورد اتفاق برخی کارشناسان این حوزه است.
محمد غفارپور، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملت در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: حدود 135میلیون سهم از سهام فولاد مبارکه به قیمت هر سهم سه هزار و 197ریال به دو هزار و 400نفر از صادرکنندگان اهدا شد. مابقی این سهام برای صادرکنندگان نمونه سال 86 و سال های بعد در نظر گرفته شده که با اعلام سازمان توسعه تجارت به تدریج تخصیص داده می شود.
-------------------------------
تحلیل بنیادی سرمایه گذاری معادن وفلزات ( قسمت اول)

هدف از ایجاد شرکت تاسیس خرید مشارکت تامین مالی و سرمایه گذاری در انواع شرکت ها موسسات و واحدهای صنعتی و معدنی کشاورزی و انجام فعالیت های مالی و اعتباری در داخل و همچنین انجام خدمات مشاورهای در زمینه های تولید سرمایه گذاری و سایر فعالیت های مر تبط می باشد

روند افزایش سرمایه های شرکت

سال سرمایه سرمایه درصد

اولیه نهایی افزایش

75 10 60 500%

76 60 120 100%

77 120 240 100%

78 240 255 6.25%

81 255 281 10 %

82 81 2 421 50%

83 421 1122 166%

84 1122 1263 12.5%

87 1263 1893.375 50%

ترکیب سهام داران

صندوق بازنشستگی 50%

فولاد 24%

بانک مسکن 2%

بانک ملی 2%

سایرین 22%

صندوق بازنشستگی فولاد سهام دار عمده ومالک شرکت می باشد این در حالی که در قیمت 995 تومان این شرکت اقدام به واگذاری 17% از سهام تحت مالکیت خود به شرکت فولاد مبارکه نمود

پورتفوی بورسی شرکت

گل گهر :این شرکت که در زمینه تولید کنسانتره سنگ اهن و گندله مورد نیاز در صنایع فولاد سازی با سرمایه 880 میلیارد ریال فعالیت می کند بیشتر محصول خود را به شرکت های فولاد مبارکه و خوزستان وکشور های همجوار ارسال می نماید

مالکیت 27.16% این سهم در اختیار معادن وفلزات می باشد این شرکت در سال جاری از طرح 5 میلیون تنی گندله سازی خود بهره برداری می کند همچنین پروژه خاک برداری از معدن شماره یک نیز در اواخر ابان به پایان می رسد همچنین شرکت در سال 88 طرح 550 هزار تنی هماتیت ودر سال 89 طرح دو میلیون تنی اسیاب پلی کام را به بهره برداری می رساند

چادر ملو :این شرکت که در زمینه تولید کنسانتره سنگ اهن و گندله مورد نیاز در صنایع فولاد سازی فعالیت می کند با سرمایه 2000 میلیارد ریالی محصولات خود را به شرکت های فولاد مبارکه خوزستان و ذوب اهن می فروشد

مالکیت 14.8% این سهم در اختیار معادن وفلزات می باشد این شرکت در سال 86 از دو پروژه 1.5 میلیون تنی خط چهارم کنسانتره و 3.4 میلیون تنی گندله بهره برداری نمود همچنین شرکت در سال 91 خط پنجم کنسانتره را به بهره برداری می رساند

ملی صنایع مس:این شرکت که در زمینه تولید انواع محصولات مسی با سرمایه 5789645 میلیارد ریالی فعالیت می کند که از تولیدات اصلی شرکت می توان کاتد مسی کنسانتره مس مفتول مولیبدن کنسانتره طلا وسایر محصولات نام برد

مالکیت 7.09%این سهم در اختیار معادن وفلزات می باشد این شرکت در طرح های توسعه ای خود که در سال 91 به بهره برداری می رساند ظرفیت خود را به 2 برابر وبیش از 440 هزار تن خواهد رساند

فولاد خراسان :این شرکت با سرمایه 1000 میلیارد ریالی در زمینه تولید محصولات سبک ساختمانی (از جمله میلگرد)فعالیت دارد که اکثر محصولات در بازار داخلی به فروش می رسد

از مهم ترین طرح توسعه ای شرکت می توان واحد فولاد سازی به ظرفیت 1.2 میلیون تن بیلت که ظرفیت این بخش را به 1.8 میلیون تن خواهد رساند در کنار احداث دو واحد احیا به ظرفیت 1.6 میلیون تن اهن اسفنجی (با احتساب 20% اهن قراضه 1.8 میلیون تن )در دست اجرا دارد

مالکیت 24%سهام این شرکت به معادن وفلزات تعلق دارد

کابل مخابراتی شهید قندی :این شرکت که در زمینه تولید کابل مسی و نوری با سرمایه 300 میلیارد ریالی فعالیت می کند وبه دلیل شرایط بازار و استفاده بیشتر از کابل نوری بیشتر محصولات به کشور های همجوار صادر می شود

مالکیت 59%این سهم در اختیار معادن وفلزات می باشد این شرکت در سال جاری تولید فیبر نوری را اغاز نموده است

سایر :سایر سرمایه گذاری های شرکت می توان سرمایه گذاری غدیر سرمایه گذاری بوعلی سیمان فارس وخوزستان و سایر شرکت ها اشاره نمود که حجم بسیار محدودی از پور تفوی شرکت را تشکیل می دهد

پور تفوی غیر بورسی شرکت

ازمهم ترین شرکت ها در این بخش می توان به موارد زیر اشاره نمود

تامین مواد اولیه فولاد صبا نور :این شرکت طرح توسعه افزایش 800 هزار تنی و پر عیار سازی در معدن شهرک استان کردستان را در سال 87 به بهره برداری می رساند که ماشین الات احداث کارخانه خریداری شده است که با بهره برداری از طرح فوق علاوه بر افزایش تولید کاهش بهای تمام شده را نیز در پی دارد

این شرکت دارای 4 معدن به ظرفیت بیش از 70 میلیون تن(وبه شرح معدن شهرک در استان کردستان با ذخیره 42 میلیون تن معدن سنگ اهن گلالی در استان کردستان با ذخیره 12 میلیون تن معدن بابا علی در استان همدان با ذخیره 4 میلیون تن و معدن ظفر اباد در دیواندره با ذخیره 2 میلیون تن )با عیار 59% تا 62% که در صورت اتمام طرح توسعه معدن شهرک عیار معدن فوق به 63% خواهد رسید

تولیدات شرکت به ذوب اهن و فولاد زاگرس ارسال می شود که با بهره برداری از فولاد غرب در سال جاری ارسال به شرکت فوق نیز در برنامه های شرکت قرار خواهد گرفت

سنگ اهن گهر زمین :این شرکت با سرمایه 300 میلیارد ریال و در صد مالکیت 18%شرکت معادن وفلزات می باشد

لازم به ذکر است این شرکت تا سال 89 با بهره برداری از خط تولید 2 میلیون تنی کنسانتره و ظرفیت 10 میلیون تنی گندله سنگ کار خود را اغاز خواهد نمود واین در حالی که ذخیره معدن 586 میلیون تن می باشد

درصد مالکیت این شرکت به صورت 27% گل گهر 22.5 ایمیدرو 32.5 سرمایه گذاری امید و18%معادن وفلزات می باشد

از سایر سهام پور تفوی بورسی شرکت می توان به اهن و فولا ارفع (با مالکیت 19.93%)اهن و فولاد توس (با مالکیت 40.43%)اهن وفولاد نور(با مالکیت 49.41%)و سی ولکس کالا با مالکیت 39.38% اشاره کرد

اخرین اطلاعیه موجود شرکت

معادن وفلزات در حالی برای اولین بار سود سال 86 را 471 اعلام نمود هبود و در نهایت به سود 938 ریال افزایش داد که ناشی از افزایش در امد حاصل از سرمایه گذاری به دلیل افزایش سود شرکت های زیر مجموعه گل گهر چادر ملو وفولاد خراسان افزایش در امد حاصل از فروش سهام ناشی از فروش کل سهام گالوانیزه فجر و بخشی از سهام گل گهر وچادر ملو افزایش هزینه عملیاتی بابت کاهش ذخیره ارزش سهام شرکت کابل شهید قندی و افزایش هزینه مالی بابت پرداخت اقساطی خرید سهام ملی مس و کابل شهید قندی می باشد

همچنین این شرکت برای اولین بار پیش بینی سود سال 87 را 717 ریال اعلام نموده بود که در اخرین اطلاعیه موجود به دلیل اصلاح در امد حاصل از سرمایه گذاری ملی مس و افزایش درامد از فروش سهام افزایش داده که پیش بینی تقسیم 20%نیز شده است

همین طور شرکت در اخرین اطلاعیه خود پیش بینی سال مالی 87 را نسبت به سال مالی گذشته به ترتیب در امد حاصل از سرمایه گذاری 56% افزایش سود عملیاتی 10% و سود پس از کسر مالیات 20% افزایش داشته است

از سال 86 به بعد فاصله سود عملیاتی و خالص بیشتر شده است که ناشی از افزایش هزینه مالی شرکت بابت خرید سهام ملی صنایع مس و کابل شهید قندی می باشد

البته اقساط کابل شهید قندی به اتمام رسیده و اکثر هزینه مالی سال 86 به اقساط ملی مس اختصاص دارد که به ازای هر سهم در سال 86 و87 به ترتیب برابر 99 ریال و 188 ریال می باشد

در مورد پیش بینی سود عملیاتی شرکت و بررسی پورتفوی شرکت و ارزش ان ای وی شرکت در قسمت بعد بحث می شود