سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خواهان دنیا مباش ، خدا زشتیهاى آن را به تو خواهد نمود و بى خبر ممان که از تو بى خبر نخواهند بود . [نهج البلاغه]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :39
بازدید دیروز :18
کل بازدید :553450
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/28
11:22 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
سهم سیمان در شرکت های سرمایه گذاری:

نام شرکت درصد کانی های غیر فلزی از پرتفوی – سهام شرکت های مهم – آخرین قیمت – وضعیت صف تقاضا
بانک ملی –5 درصد پرتفوی- سیمان اردبیل کرمان و بندر – 1103 ریال – 5 میلیون صف خرید
بوعلی -25 درصد – سیما غرب سپاهان هرمزگان و تهران – 698 ریال 6/2 میلیون صف خرید
صنعت بیمه – 16 درصد پرتفوی – سیمان سپاهان تهران شرق شاهرود بهبهان هگمتان و شرکتهای گل گهر و چادرملو- 800 ریال – 228 هزار صف خرید
صندوق بازنشستگی - ....- سیمان فارس اردستان و شرکتهای گل گهرو چادرملو – 2165 ریال – 5 میلیون صف خرید
غدیر – 56 درصد پرتفوی – سیمان شرق و سپاهان – 2291 – 40 میلیون صف خرید
توسعه صنعتی – 3 درصد پرتفوی - ... – 656 – 353 هزار صف خرید
رنا – 17 درصد پرتفوی – سیمان فارس و خوزستان ایلام و شرکت فولاد مبارکه – 1295 ریال – 777 هزار صف خرید
البرز – 3 درصد پرتفوی – سیمان البرز و کویر کاشان – 1974 – 40 هزار صف خرید
بهمن – 4 درصد پرتفوی – سیمان فارس و خوزستان سپاهان غرب شنال ارومیه و شرکتهای فولاد مبارکه مس کشتیرانی – 1027 ریال – 758 هزار صف خرید
سپه – 19 درصد پرتفوی – سیمان خاش هرمزگان داراب و شرکتهای امید گل گهر و چادرملو – 952 ریال – 269 هزار صف خرید
صنعت و معدن – 46 درصد پرتفوی – سیمان مازندران سپاهان فارس و خوزستان خوزستان و شرکت کشتیرانی – 575 ریال – 7 میلیون صف خرید
 
شروین شهریاری
پرسش از خواننده‌ای از طریق تلفن: وضعیت سودآوری فولاد مبارکه را در صورت حذف یارانه‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟



پاسخ: یارانه‌های دریافتی فولاد مبارکه به دو بخش ماده اولیه ( سنگ آهن دریافتی از چادرملو و گل‌گهر) و انرژی مصرفی (عمدتا گاز) مربوط می‌شود. کل بهای تمام شده در بودجه 87 فولاد مبارکه 1961‌میلیارد تومان است که از این میزان 1080‌میلیارد تومان آن به مواد اولیه مصرفی اختصاص دارد.
در سرفصل مواد مستقیم، فولاد مبارکه مصرف 915/6‌میلیون تن سنگ آهن را برای سال 87 در نظر گرفته و نرخ خرید هر تن را با 20‌درصد افزایش نسبت به سال قبل با احتساب هزینه حمل حدود 66400 تومان برآورد کرده است.
شرکت بخش عمده‌ای از سنگ آهن خود را از چادرملو می‌خرد؛ بنابراین قیمت فروش در نظر گرفته شده در بودجه کنونی چادرملو(57600 تومان) می‌تواند مبنای محاسبات قرار گیرد. بدین ترتیب هزینه حمل هر تن سنگ‌آهن 8800 تومان به دست می‌آید. در اینجا یک برآورد حداکثری را در نظر می‌گیریم که در آن نرخ سنگ آهن برای سال 87 به جای 20درصد، با 100درصد رشد نسبت به سال 86 مواجه شود.
با در نظر گرفتن این فرض، قیمت خرید هر تن سنگ آهن به 96هزار تومان می‌رسد. (که از قیمت حدود 82هزار تومانی محموله صادراتی چادرملو نیز بیشتر است). با احتساب هزینه حمل، بهای خرید هرتن سنگ‌آهن در بودجه فولاد مبارکه به 104800 تومان می‌رسد که 38400 تومان بیشتر از پیش‌بینی کنونی است.
با فرض در نظر گرفته شده ( رشد 100درصدی قیمت سنگ آهن نسبت به سال 86)، بر سرفصل بهای تمام شده نسبت به بودجه فعلی 5/265‌میلیارد تومان افزوده خواهد شد که با انتقال اثر آن به سرفصل سود ناخالص حدود 168 ریال از درآمد قبل از کسر مالیات هر سهم کاسته می‌شود.
در بخش هزینه انرژی‌، عمده‌ترین یارانه مربوط به گاز مصرفی است. این هزینه در سرفصل سربار طبقه بندی می‌شود؛ اما متاسفانه در پیش‌بینی بودجه ارائه شده، جزئیات اقلام سربار و هزینه انرژی و گاز مصرفی آورده نشده است.
در اینجا می‌کوشیم با استفاده از اطلاعات تاریخی موجود، ابتدا سهم گاز را در هزینه سربار تخمین زده و سپس آثار افزایش قیمت آن را در بهای تمام شده بررسی کنیم.
مطابق اطلاعات تاریخی، هزینه انرژی به طور میانگین در سه سال مالی اخیر حدود 4/18‌درصد از کل سربار را تشکیل داده است که به طور میانگین 36‌درصد از این سرفصل (هزینه انرژی)، به گاز مصرفی اختصاص داشته است. مطابق اطلاعات ارائه شده‌، هزینه سربار نسبت به سال گذشته با 15درصد رشد در نظر گرفته شده است.
با فرض موزون بودن این افزایش، هزینه خرید گاز در سال 86‌، معادل 2/44‌میلیارد تومان بوده که با فرض آزاد سازی قیمت انرژی، بهای خرید گاز را نسبت به سال گذشته چهار برابر در نظر می‌گیریم.









همان طور که از ارقام جدول پیدا است‌، با فرض در نظر گرفته شده (رشد چهار برابری نرخ گاز نسبت به سال 86)، بهای تمام شده نسبت به بودجه فعلی 126‌میلیارد تومان افزوده خواهد شد که با انتقال اثر آن به سرفصل سود ناخالص، حدود 80 ریال از درآمد قبل از کسر مالیات هر سهم کاسته می‌شود.
البته باید توجه داشت که آثار کاهنده آزادسازی قیمت سنگ‌آهن و گاز باید در مقایسه با افزایش سودآوری ناشی از رشد قیمت‌های فروش تحلیل شوند. همان‌طور که در مجمع فولاد مبارکه مطرح شد ( و محاسبات نیز این فرضیه را تایید می‌کنند)، در صورت تداوم فروش محصولات به قیمت کنونی، EPS هر سهم فولاد مبارکه در سال 87 قابلیت رشد تا محدوده 1200 ریال را خواهد داشت.
در مجموع با توجه به محاسبات فوق مشاهده می‌شود که اثر کاهنده 248 ریالی (ناشی از فرضیه رشد قابل توجه قیمت گاز و سنگ‌آهن)‌، در مقابل اثر افزاینده 600 ریالی (ناشی از تداوم فروش محصولات با قیمت کنونی) خنثی خواهد شد. بنابراین در صورت ثبات قیمت‌های فروش در محدوده کنونی می‌توان انتظار داشت درآمد هر سهم مبارکه حتی با فرض حذف بخشی از یارانه‌ها در سال جاری باز هم با رشد نسبت به پیش‌بینی کنونی مواجه شود.
Shahriary_sh@yahoo.com
__________________
فولاد خوزستان


مجمع شرکت با تقسیم سود 650 ریالی به کار خود پایان داد این در حالی بود که سود واقعی سال 86 برابر 921 ریال بوده است همچنین در مجمع شرکت اعلام شد که قراردادهای جدید فروش شرکت در نرخ های 1100 تومان می باشد (بودجه فروش شرکت برای سال مالی 87 برابر 8078 ریال پیش بینی شده است)

از پیش بینی فروش 2.4 میلیون تنی سال 87 طی سه ماهه اول 25% آن محقق شده بود که پیش بینی می شود با توجه به مشکلات قطعی برق روند تولید شرکت در سه ماهه دوم کاهش یابد در همین راستا محدودیت های برق برای شرکت در سال جاری به سه برابر بیشتر از سال گذشته رسیده است.

محصولات شرکت به صورت بلوم , بیلت و اسلب می باشد و یکی از نکات مهم در شرکت توانایی تغییر تولید به سمت محصولی که نرخ بیشتری دارد می باشد در همین راستا و با توجه به رشد قیمت های میلگرد پیش بینی شده است که تولید بیلت در سال جاری افزایش یابد.

همچنین طرح توسعه شرکت در پایان سال جاری به 3.2 میلیون تن افزایش خواهد یافت که با توجه به بودجه تولید فعلی 33% افزایش ظرفت را برای شرکت در بر خواهد داشت که از نکات مثبت برای سال 88 شرکت می باشد.

همچنین شرکت اعلام نموده است که قرارداد بلند مدت تامین کنسانتره با شرکت Vale برزیل به میزان 4.3 میلیون تن در سال بسته است.

در کل وضعیت شرکت مناسب می باشد و همچنان پیشنهاد نگهداری سهم می شود.
__________________
همیشه دو چیز را در نظر بگیرید. رضایت خدا و نزدیکی مرگ.:/>
درس اخلاق استاد شیخ علی اکبر تهرانی: www.aliakbar.ir

آخرین اطلاعات و تحلیل*های شرکتهای بورسی در:www.Farabourse.net