سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مرکّب دانشمندان با خون شهیدان سنجیده شد، پس بر آن برتری یافت . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :9
بازدید دیروز :53
کل بازدید :553630
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/3/1
5:3 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
سنگ آهن گل گهر

زمینه فعالیت شرکت طبق اساسنامه اکتشاف؛ استخراج و بهره برداری از معادن سنگ آهن و تولید کنسانتره و گندله از آن؛ تولید سنگ آهن تولید محصولات فولادی و... است. در ادامه ترکیب سهام داری شرکت (حضور سرمایه گذاری امید، معادن و فلزات و سازمان توسعه و نوسازی معادن به همراه سهام عدالت) بسیار شبیه به ترکیب سهام داری شرکت چادرملو است که حاکی از سرمایه گذاری وسیع امید و معادن و فلزات در این صنعت دارد. در چند ماه اخیر سرمایه گذاری امید برای تحقق درآمد حاصل از سرمایه گذاری اقدام به عرضه پنج درصد سهام خود در این شرکت به صورت دو بلوک 5/2 درصد کرد که به ترتیب سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و کارکنان نفت خریدار این دو بلوک بودند که قسمتی از سهام تحت تملک این شرکت وثیقه شده است. در مدت اخیر سهامی بیمه ایران یکی از فروشندگان اصلی در این نماد بوده است همچنین معادن و فلزات نیز به منظور کسب نقدینگی جهت بازپرداخت بدهی خرید ملی مس اقدام به واگذاری بیش از سه میلیون سهم شرکت در مدت اخیر کرده است. هشت درصد سهام شناور شرکت نیز کنترل سهم را راحت تر کرده است.
-
طرح های در دست اجرا
باوجود اعلام زمان بهره برداری از طرح گندله مدیرعامل شرکت ادعا کرده است این طرح در شهریور ماه سال جاری به بهره برداری می رسد. همچنین پروژه هماتیت و خاکبرداری از معدن شماره یک نیز هر کدام نسبت به آخرین اطلاعیه از درصد پیشرفت بالای 15 درصد برخوردار بودند که نکته ای مثبت در جهت بهره برداری از پروژه ها و پشت سر گذاشتن مشکلاتی همانند تحریم قطعات و ماشین آلات و اعتبارات اسنادی دارد.
-
فروش
برای سال 87 شرکت پیش بینی تولید 75.5 میلیون تنی کنسانتره (تقریبا مشابه سال 86)و با میانگین رشد 27 درصد قیمت میانگین 71 هزار و 600 تومان (رشد قیمت به دلیل افزایش فروش صادراتی بوده است به طوری که فروش داخلی با رشد هفت درصد و صادراتی با رشد 39 درصد همراه بوده است) سبب شده است فروش سال 87 خود را با 16 درصد رشد نسبت به گذشته و بهای تمام شده را با 11 درصد رشد برآورد کند.
-
بهای تمام شده
در سال 87 بهای تمام شده شرکت با رشد 11 درصد به 055ر1 میلیارد ریال پیش بینی شده است که 62 درصد آن دستمزد مستقیم؛ 32 درصد آن هزینه های سربار و مابقی مواد مستقیم حقوق دولتی است.نکته مهم این است که تنها 31 درصد بهای تمام شده متغییر است و مابقی هزینه ها ثابت است به عبارت دیگر افزایش 10 درصد تولید می تواند 5/12 درصد سود شرکت را افزایش دهد همچنین شرکت حقوق دولتی را به ازای هر تن ماده معدنی 15 هزار ریال در بودجه در نظر گرفته است که در صورت برگشت به نرخ 000ر5 ریال به ازای هر سهم می تواند تاثیر 128 ریالی بر افزایش سود شرکت داشته باشد.
همچنین برای هر تن کنسانتره نیاز به 8/1 تن سنگ آهن است که هزینه آن در سال 87 برابر 138 هزار ریال بوده است که با رشد هشت درصد نسبت به سال 86 پیش بینی شده است همچنین بیش تر افزایش هزینه سربار ناشی از هزینه استهلاک واحد جدید است.
-
پیش بینی عملکرد سال 87
تولید: شرکت گل گهر پیش بینی تولیدات سال جاری را نسبت به سال گذشته با رشد چهار درصد برابر 35/7 میلیون تن برآورد کرده است. این در حالی است که طبق آمار ایمیدرو تولید سال 86 این شرکت برابر 4/7 میلیون تن بوده است که با توجه به افزایش ظرفیت سنگ آهن موجود با توجه به پروژه خاکبرداری از معدن شماره یک همینطور پیش بینی افزایش تولید گندله پیش بینی حداقل تولید 25/6 میلیون تنی کنسانتره و مجموع تولید 850ر7 تنی می شود.
در بخش هماتیت شرکت با توجه به محدودیت سنگ آهن موجود در معدن پیش بینی افت 10 درصد تولید را کرده است. همینطور در بخش مواد برگشتی نیز شرکت پیش بینی تولید 600 هزار تنی را کرده است که با توجه به اینکه آخرین گزارش سال 86 شرکت مربوط به عملکرد 9 ماهه است به احتمال زیاد پیش بینی تولید سال 87 برابر عملکرد واقعی سال 86 بوده است. با پیش بینی بهره برداری از کارخانه گندله در دی ماه گل گهر به طور محتاطانه برآورد تولید 100 هزار تنی را کرده است.
فروش: در بخش کنسانتره سنگ آهن باوجود تولید 75/5 میلیون تنی شرکت پیش بینی فروش 1/5 میلیون تنی را کرده است که 41 درصد آن به صورت صادراتی (سال گذشته 36 درصد بوده است) و با قیمت ها 211 درصد بالاتر نسبت به بودجه فروش داخلی شرکت برآورد می شود. لازم به ذکر است این محصول 85 درصد فروش شرکت را تشکیل می دهد و این در حالی است که قیمت سال 87 شرکت نسبت به سال گذشته رشد 27 درصدی داشته است. هماتیت دیگر محصول شرکت است که با افزایش 26 درصدی قیمت فروش نسبت به سال گذشته (دلیل رشد فروش صادراتی است) شرکت پیش بینی کرده است البته در سه ماهه سوم گل گهر موفق به فروش هر تن محصول 000ر738 ریال شده است که به ترتیب رشد بودجه سال 87 به طور محتاطانه و تنها با سه درصد رشد در نظر گرفته شده است. شرکت پیش بینی فروشی برای مواد برگشتی نکرده با این حال در مزایده شرکت، آگهی فروش 140 هزار تن از این محصول را کرده است.در بخش کنسانتره داخلی شرکت کمتر از بودجه فروخته است که به دلیل نحوه تنظیم قرارداد است که به طور مثال فروش تا 800 هزار تن به فولاد خوزستان با قیمت تنی 360 هزار ریال است و بیش از مقدار فوق با قیمتی بالاتر صورت می گیرد بنابراین در این بخش نگرانی وجود ندارد.
قیمت فروش کنسانتره صادراتی با افزایش فروش به صورت مزایده ای در سه ماهه انتهایی رشد 56 درصدی را تجربه کرده است در همین راستا شرکت در دو مزایده انتهایی خود کنسانتره سنگ آهن را به ترتیب به قیمت های 129 و 144 دلار به فروش رسانده است.
با افزایش قیمت های جهانی سنگ آهن قیمت هماتیت (سنگ آهن کم عیار) نیز در سال جاری رشد خوبی را تجربه کرده که در این بخش نیز فروش به صورت مزایده ای سبب شده است قیمت فروش سه ماهه سوم نسبت به سه ماهه ابتدایی رشد 30 درصد را تجربه کند در همین راستا شرکت در مزایده آخر، هماتیت را به قیمت 65 دلار به فروش رسانده است. در بخش مواد برگشتی نیز شرکت فروشی نداشته است.
-
سود نهایی ، ارزش گذاری و نتیجه گیری
برای محاسبه سود سال 87 پیش بینی تولید و فروش گندله را به صورت محتاطانه همان 50 هزار تن در نظر می گیریم. همچنین پیش بینی تولید و فروش 35/6 میلیون تنی را می کنیم که 600 هزار تن بیش تر از بودجه پیش بینی شده شرکت است که به طور محتاطانه فروش آن را به صورت 300 هزار تن در بازار داخلی و مابقی را صادارتی در نظر می گیریم قیمت فروش داخلی را با رشد 22 درصد نسبت به سال 86 و قیمت فروش صادارتی را با قیمت 109 یورو، آخرین مزایده شرکت در نظر می گیریم و آن را به کل سال بسط می دهیم. همچنین قیمت فروش هماتیت را نیز با رشد 20 درصد نسبت به آخرین اطلاعیه در نظر می گیریم به این ترتیب وبا در نظر گرفتن کاهش حقوق دولتی سود سال جاری شرکت گل گهر 286ر4 ریال خواهد شد که نسبت به سود اعلامی 703ر2 ریالی فعلی 59 درصد بالاتر است. این در حالی است اگر سود سال 86 را 700ر2 ریال با تقسیم سود 80 درصد در نظر بگیریم با یک دید یکساله و سود 286ر4 ریالی سال 87 پی به ای تعدیل شده سهم برابر 8/4 خواهد شد همچنین میانگین پی به ای شرکت در سال 86 برابر 5/10 بوده است که خود حاکی از پتانسیل رشد بالایی سهم است.در حالی که این شرکت در سال 87 طرح گندله؛ سال 87 طرح هماتیت ؛ سال 88 طرح آسیاب پلی کام ؛ و با بهره برداری از منطقه گوهر زمین (با مالکیت 27 درصد) را پیش رو خواهد داشت می توانیم از این شرکت به عنوان یکی از کم ریسک ترین شرکت های موجود در بازار برای یک سرمایه گذاری بلند مدت نام برد.
__________________
 مفهوم مکر در مورد خداوند یعنى چه؟