سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم فرزندان دنیایند ، و فرزندان را سرزنش نکنند که دوستدار ما در خود چرایند . [نهج البلاغه]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :33
بازدید دیروز :15
کل بازدید :553379
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/26
5:45 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
بورس_ شنبه هفدهم آذر ماه



بورس تهران پس از آنکه روزهای پی در پی منفی را به سختی سپری کرد امروز شاهد تغییر ذائقه معامله گران بود. تا جایی که بسیاری از بزرگان بازار امروز صف خرید را تجربه کردند.

به نظر می رسد بخش اعظمی از تعدیل نسبتا پایدار موجود در بازار امروز مرهون حمایت های شخصیت های وابسته به دولت از بزرگان بازار باشد. در بازار امروز فولاد مبارکه تثبیت نسبی را تجربه کرد اما به دلیل عرضه های غیرمنتظره برای دقایقی محدوده قیمتی 3190 ریال را نیز شاهد بود. اما در پایان معاملات با میانگین قیمتی بیش از 3230 ریال در سطح 10 میلیون معامله شد.

نماد فولاد مبارکه این روزها با شایعه عرضه بلوکی دیگر مواجه است که ظاهرا دولت با سه شرکت تامین سرمایه برای خریداری این بلوک به توافقات ضمنی رسیده است اما زمان این عرضه مشخص نیست.

در همین گروه فولاد خوزستان صف خرید را تجربه کرد. فولاد خراسان هم به رغم دارا بودن 2.5 میلیون صف خرید در سطح 300.000 سهم عرضه شد. اتفاقی که امروز در گروه فلزی و معدنی رخ داد بخش زیادی از آن مربوط به تغییر رویه معامله گران حقیقی و اعتماد مجدد آنان به بازار بود.

در گروه شیمیایی معامله گران برای فرا رسیدن روز عرضه 38 درصد از سهم سرمایه گذاری پتروشیمی لحظه شماری می کنند. معامله گران بلوکی سرمایه گذاری پتروشیمی که از سوی " شستا " به ارزش 990 میلیارد ریال انجام می شود، از آن جهت با اهمیت است که " وپترو " سهام مدیریتی بسیاری از شرکت های بورسی از جمله 49 درصد گاز لوله، 52 درصد تکین کو، 38 درصد کربن ایران، 38 درصد پتروشیمی فارابی و... را در اختیار دارد.

" وپترو " از قدیمی ترین شرکت های بورسی محسوب شده و طی 8 سال گذشته 6 مدیر عامل به خود دیده است.

عرضه 38 درصد از سهام سرمایه گذاری پتروشیمی قرار است روز 29 آذر با قیمت پایه 140 تومان در بازار انجام شود. این در شرایطی است که شایعه شده این عرضه درون گروهی است و بلوک مزبور قرار است به صبا تامین واگذار شود. صبا تامین هم اکنون 1 درصد از سهام " وپترو " را در اختیار دارد .

عدم تبلیغات گسترده " شستا " برای عرضه بلوکی مزبور مزید بر ع7لت شده و شایعات مربوط به درون گروهی بودن این معامله را تقویت کرده است. از نظر تحلیل گران سرمایه گذاری پتروشیمی به دلیل پرتفوی بسیار قوی و منحصر به فرد از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده و از دست دادن این سهم ارزنده برای " شستا " غیر از شناسایی سودی نه چندان قابل توجه مفید نیست.

ضمن اینکه " شستا " سرمایه گذاری اندکی در صنعت سیمان انجام داده که از محل برخی از این سرمایه گذاری ها به دلیل عدم آزادسازی نرخ سیمانی تحت فشار است. در حالی که داشتن بلوک 38 درصدی " وپترو " می تواند نقطه قوتی برای این شرکت بزرگ سرمایه گذاری باشد.

شرکت های تکین کو، کربن ایران، دوده صنعتی و ساختمان ایران از مهم ترین و ارزنده ترین شرکت های پرتفوی " وپترو " را تشکیل می دهد.

در گروه معدنی گل گهر صف خریدی معادل 2.7 میلیون سهم را شاهد بود که این صف عرضه نشد. چادرملو هم با تجربه تقاضای خریدی به میزان 2.5 میلیون سهم عرضه بسیار اندکی را تجربه کرد. در این گروه پس از آنکه شایعه سازان بازار مدتی از تغییرات گسترده در هیئت مدیره کالسیمین سخن می گفتند، امروز شایعه شده بود که مدیر عامل این شرکت تغییر کرده و شخصی بنام <<منفرد>> مدیریت این شرکت را بر عهده گرفته است.

در گروه واسطه گری مالی شایعه شده معادن و فلزات پیش بینی سود خود را با 22 درصد افزایش به میزان 800 ر یال به بورس اعلام کرده و فردا همزمان با انتشار این اطلاعیه نماد شرکت بازگشایی خواهد شد اما کاهش ارزش سهام دو شرکت گل گهر و چادرملو موجب شده که تحلیل گران پیش بینی کنند نماد شرکت د ر محدوده قیمتی زیر 6000 ریال بازگشایی شود.

در این گروه شایعات مربوط به تعدیل مثبت عایدی بانک اقتصاد نوین به میزان 500 ریال مورد تائید تلویحی این بانک قرار گرفت.

در گروه خدمات پیمانکاری " مپنا " به دلیل انعقاد یک قرارداد با شرکت توسعه گاز ایران با شایعه تعدیل EPS مواجه است اما طبق معمول مدیران این شرکت از تائید چنین تعدیلی طفره رفته و آن را به آینده موکول می کنند.

در بازار امروز نماد شرکت های قند لرستان، کابل تک و شیشه قزوین با توجه به ارائه آخرین اطلاعات مبنی بر تعدیل EPS بازگشایی شدند.

حق تقدم سرمایه گذاری ساختمان هم امروز با توجه به شروع دوره پذیره نویسی آماده معامله بود.

در مجموع امروز سهام 166 شرکت در بورس تهران داد و ستد شد که در پی این داد و ستدها شاخص قیمت پس از مدت ها رشد 17.31 واحدی را تجربه کرد.

ارزش معاملات هم امروز به بیش از 93 میلیارد ریال رسید.