سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه پس از نیک آزمودن، برادری برگیرد، مصاحبتش می پاید و دوستی اش استوار می گردد . [امام علی علیه السلام]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :15
کل بازدید :553349
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/26
5:27 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران

تحلیل بنیادین
نماد سرمایه
(میلیارد ریال) ارزش بازار
(میلیارد ریال) Eps
(ریال) Pe
(واحد)
رمپنا 7950 11125 300 3

درصد سهم شناور آزاد
درصد تقسیم سود
10
50

بیش از 90 درصد از درآمد شرکت مربوط به درآمد حاصل از انجام عملیات پیمان کاری می شود به طوری که این درآمدها از 155 میلیارد تومان در سال 82 به بیش از 300 میلیارد تومان در سال های 83 و 84 رسیده است و پیش بینی می شود که در سال 85 به 372 میلیارد تومان و در سال 86 به بیش از 500 میلیارد تومان برسد. با توجه به ماهیت پیمان کاری شرکت، انعقاد قراردهای جدید و انجام پروژه های بیشتر درآمد شرکت را نیز اضافه می کند امّا پرداخت مبلغ این قراردادها از طرف پیمانکاران می تواند در سالهای مالی متفاوت صورت گیرد که به تبع آن درآمد شرکت نیز دچار نوسان شده و می تواند سود شرکت را تغییر دهد که نمونه بارز این امر را در پوشش 39 درصدی درآمد شرکت در 9 ماهه سال 85 می بینیم.
همچنین در سال مالی 84 نیز پیش بینی درآمد 386 میلیارد تومان بود که در نهایت 323 میلیارد تومان محقق گردید. در زمینه تأمین مواد اولیه نیز تغییرات نرخ ارز و نرخ فولاد می تواند بشدت بر هزینه های شرکت تأثیر گذاشته چرا که بخش عمده ای از مواد اولیه مورد نیاز شرکت از خارج تأمین شده با این وجود این میزان ارزبری در طول سال ها نوسان داشته و در بعضی از مواقع به 50 درصد از بهای تمام شده کالای فروش رفته نیز رسیده است.
در اجرای پروژه های مختلف نیز در طول سالهای مختلف درآمد آنها متفاوت بوده و در بعضی از سالها این پروژه ها همراه با سودآوری و در سال دیگر همراه با زیان دهی بود ولی در طول 2 تا 3 سال فعالیت این پروژه ها در مجموع می تواند سودآور گردد.
بیش از نصف سود ناخالص سال 85 مربوط به پروژه کرمان می باشد و این پروژه نزدیک به 75 درصد از سود ناخالص سال 86 را نیز به خود اختصاص داده است. پروژه کازرون نیز دیگر پروژه سودآور شرکت در سال های 85 و 86 خواهد بود. هر چند در 9 ماهه اوّل سال جاری درآمد این پروژه ها در حد انتظار نبود امّا مارجین سود خوب آنها می تواند تا حدودی سود ناخالص پیش بینی شده در سال جاری را پوشش دهد.
درآمد حاصل از سرمایه گذاریها

در زمینه درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها نیز بیش از 90 درصد این درآمد در سال 85 را شرکت مپنا بین الملل تشکیل داد که حاصل تقسیم سود انباشته آن در پایان سال جاری می باشد. سود این شرکت در طی دو سال مالی گذشته به ترتیب نزدیک به 150 میلیارد تومان و 118 میلیارد تومان بوده که در پایان هر سال نیز نزدیک به 185 و 184 میلیارد تومان سود انباشته داشته است و با تقسیم سود 300 میلیارد تومانی برای سال مالی 85 امکان استفاده از سود انباشته برای سال مالی آتی نخواهد بود؛ همچنین با نوسان سود این شرکت در طی این سالها پیش بینی سود 158 میلیارد تومانی برای سال مالی 86 شرکت مپنابین الملل قدری خوش بینانه به نظر می رسد.

تأمین نقدینگی

برای شرکت های پیمانکاری مشکل نقدینگی همواره وجود داشته که تأمین نقدینگی لازم می تواند به سرعت انجام پروژه های شرکت کمک نماید به طوری که بدهی های بلند مدت شرکت و افزایش هزینه های مالی در سال 86 نیز گویای مشکل نقدینگی شرکت می باشد امّا به احتمال فراوان شرکت مپنا دومین شرکت بورسی خواهد بود که اقدام به انتشار اوراق مشارکت می نماید تا بتواند فعالیت خود را گسترش دهد.
پیش بینی Eps 85 و 86

با توجه به پوشش 9 ماهه شرکت، پوشش درآمدها تا پایان سال دور از ذهن می باشد؛ امّا اگر فرض نماییم که درآمدها تا پایان سال به 3000 میلیارد ریال برسد ترکیب این درآمدها بر سود ناخالص شرکت تأثیر گذار خواهد بود ، یعنی اینکه این درآمد 3000 میلیارد ریالی شرکت از محل کدام پروژه ها حاصل گشته و به تبع سودآوری هر پروژه، سود ناخالص شرکت نیز می تواند دچار تغییر گردد. با توجه به درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها به نظر می رسد شاهد تغییر خاصی در سودآوری باشیم ضمن اینکه اگر سود عملیاتی شرکت در سال جاری افزایش یابد درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها می تواند به مقدار کمتری در سال جاری نشان داده شود.
برای سود عملیاتی سال 86 نیز ترکیب آن می تواند تأثیر گذار باشد که باز هم بیشتر درآمد سال آینده مربوط به پروژه های کرمان و کازرون است. و اگر درصد پیشرفت کار پروژه های اصفهان و یزد در سال آینده کم شود سود شرکت می تواند بالاتر رود چراکه دو پروژه ذکر شده تنها برای شرکت هزینه در بر خواهند داشت. همچنین با توجه به موارد ذکر شده در مورد پیش بینی سود سال 86 شرکت مپنا بین الملل Eps 579 ریالی برای شرکت مپنا کمی خوش بینانه به نظر می رسد
__________________
همیشه دو چیز را در نظر بگیرید. رضایت خدا و نزدیکی مرگ.