سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نقل می کنند که امام صادق علیه السلام این دو بیت را بارها برای مَثَل زدن می خواند [کنز الفوائد]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :14
بازدید دیروز :41
کل بازدید :553466
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/29
10:14 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
حرکت سرمایه از بازار مسکن به سوی بورس


بازار دادوستد سهام در حالی امروز شنبه فعالیت خود را از سر خواهد گرفت که تحولات درون بازار مهم‌ترین اتفاقات را در هفته جاری رقم خواهد زد.

تصمیم هیات‌مدیره بورس در اجرای ضوابط جدید رفع گره معاملاتی بورس از اهمیت بالایی برخوردار است. این تصمیم دومین اقدام در جهت رفع تله حجم مبنا در بازار در سال‌جاری به شمار می‌رود. در نخستین اقدام کاهش 50درصدی حجم مبنای شرکت‌های بزرگ، موجب شد تا بازار با رشد قابل ملاحظه شاخص مواجه شود. با موفقیت این تصمیم اینک تصمیم بزرگ‌تری در انتظار بازار است که در آن حجم مبنا برای شرکت‌های دارای صف خرید و فروش (مطابق تعریف این ضوابط) اعمال خواهد شد تا آن نمادها بتواند روند طبیعی خود را از سر بگیرد. با این تصمیم ده‌ها نماد دارای صف خرید و البته شمار بیشتری از نمادهای دارای صف فروش به ویژه شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سیمانی در معرض تغییر جدی قرار خواهند گرفت. مشکل کنونی (درگیری بازار با تله حجم مبنا و عدم عرضه سهام به میزان صف‌های خرید) موجب شده است که بازار در اوج دوره رشد خود با افت دادوستد و نارضایتی سرمایه‌گذاران مواجه شود. از سوی صف‌های فروش نیز میلیاردها ریال نقدینگی معامله‌گران را در خود حبس کرده است که با آزاد شدن، این نقدینگی بازار، با تعادل پایدارتری مواجه می‌شود.
بنابراین بازار در شرایط کنونی در بهترین موقعیت برای دست و پنجه نرم کردن باتله حجم مبنا است که احتمال موفقیت تصمیم جدید مدیران بازار در آن جدی است.
در کنار تحول درون بازار، در تحولات کلان‌ موثر بر بورس اوراق‌بهادار نیز شرایط مناسبی را معامله‌گران تجربه می‌کنند.
در تحولات سیاسی، سخنان دکتر لاریجانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی همچنان حکایت از تداوم آرامش دارد. این امر بیش از پیش بازار را درگیر تحولات اقتصادی و درون بازار می‌کند. شاید مهم‌ترین اتفاقات در حال رقم خوردن در بازار مسکن مهم‌ترین رقیب بازار سرمایه در جذب نقدینگی است. توقف روند رشد قیمت املاک و نشانه‌هایی از احتمال کاهش قیمت‌ها در زمان کنونی است. به‌رغم وجود فصل تابستان به عنوان بهترین زمان رونق بازار مسکن، برخی نشانه‌های کیفی حکایت از کاهش توان این بازار در جذب نقدینگی سرمایه‌گذاران دارد. رشد قیمتی بازار مسکن و عدم‌امکان کسب بازده مناسب در مقایسه با بورس اوراق‌بهادار (البته در شرایط کنونی) نقدینگی را به سوی بازار سرمایه سوق خواهد داد. در کنار این اتفاقات راه افتادن بازار رهن ثانویه، تلاشی برای جذب بیشتر نقدینگی به سوی بازار املاک تعبیر می‌شود. انتشار یک هزار و 500میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن، بازاری جدید در برابر نقدینگی ریسک‌گریز باز می‌کند که باید در صورت راه‌اندازی عملی، تاثیرات آن بر بازار سرمایه را به صورت دقیق‌تری مورد بررسی قرار داد.
از سوی دیگر بازار پس از برخورد با کمبود عرضه سهام در انتهای هفته گذشته با اعلام واگذاری سهام 28شرکت از جمله سهام برخی از شرکت‌های پتروشیمی بورسی شامل اراک، اصفهان، خارک، آبادان است. عرضه این سهام در کنار عرضه قریب‌الوقوع سهام فولاد خراسان، تاثیر مناسبی در بازار خواهدداشت. هر چند که این عرضه‌ها در گروه پتروشیمی، با اعلام خبر عدم‌شمول معافیت صادرات فرآورده‌های پتروشیمی قیر و روغن موتور روبه‌رو است. با این لغو معافیت شرکت‌های پتروشیمی بورس به ویژه شرکت‌هایی نظیر پتروشیمی خارک و شرکت‌های نفت پارس و بهران (که اخیرا با گران شدن مواد اولیه مواجه شده‌اند) با بار مالی سنگینی مواجه خواهند شد. در کنار اعلام واگذاری‌های خرد، اعلام عرضه بلوک مدیریتی آلومینیوم ایران و فولاد خوزستان (به‌رغم عدم وجود مصوبه دولت برای واگذاری این شرکت در حال حاضر) از اهمیت بالایی برخوردار است.
در تحولات اقتصادی موثر بر بازار انتشار خبر ورشکستگی نخستین شرکت خصوصی صنعت برق نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. انباشت مطالبات معوق وزارت نیرو به شرکت‌های صنعت برق تمامی شرکت‌های این صنعت را با مشکل مواجه ساخته است.
این امر در روند خصوصی‌سازی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو همچنین فعالیت اقتصادی شرکت‌های بورسی این صنعت از جمله ایران‌ترانسفو مشکل جدی ایجاد کرده است
86/6/17::: 10:7 ع
نظر()