سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گناهى که پس از آن مهلت دو رکعت نماز گزاردن داشته باشم مرا اندوهگین نمى‏دارد . [نهج البلاغه]

محصولات ویژه

لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :22
بازدید دیروز :70
کل بازدید :553590
تعداد کل یاداشته ها : 561
103/2/31
7:41 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین[7]
باسلام هدف این وبلاگ،گردآوری پیشنهادات تحلیلگران موفق بورس است.

-----
خبر مایه
------ -----
لوگوی دوستان
 

-----
حجم مبنا و دامنه نوسان دو درصدی از معاملات حذف می‌شود

یک مقام ارشد سازمان بورس در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد تشریح کرد: با صدور یک دستورالعمل جدیدحجم مبنا و دامنه نوسان دو درصدی از معاملات حذف می‌شود

گروه بورس – معصومه طاهرخانی: عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، روز گذشته در نشست تخصصی بانکداری سرمایه‌گذاری که با همت مرکز مطالعات دانشگاه شریف در شرکت بورس برگزار شد، خبر داد که در دستورالعمل جدید، بازگردانی سهام که به زودی به بازار اعلام می‌شود، حجم مبنا برای آن گروه از سهم‌هایی که بازارگردانی می‌شود، برداشته شده و دامنه نوسان از حد دو درصد فراتر خواهد رفت.
گزارش عصر دیروز خبرنگار «دنیای اقتصاد» از سالن شرکت بورس تهران حاکی است که در این دستور‌العمل بازارگردانی به عنوان یک فعالیت سودآور تعریف شده و فضا برای شرکت‌های تامین سرمایه بسیار گسترده‌تر خواهد شد.
دکتر «محسنی دمنه» ادامه داد: تفاوت دستورالعمل جدید که به زودی منتشر خواهد شد، با دستورالعمل پیشین این است که مشارکت بیشتر را برای موسسات تامین سرمایه فراهم کرده و امیدواریم که شرکت‌های تامین سرمایه از سایر مفاد این دستورالعمل استفاده بهینه کنند.
دکتر «قاسم محسنی»، همچنین در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: این دستورالعمل تهیه و برای هیات‌مدیره سازمان بورس ارسال شده است و در نهایت تا دو هفته دیگر نهایی می‌شود.
وی درباره ویژگی بارز این دستورالعمل گفت: این دستورالعمل جدید فقط به دنبال بازارسازی نیست، بلکه بیشتر نقدشوندگی سهم را در نظر دارد.
وی ادامه داد: در این دستورالعمل به دنبال آن هستیم که با افزایش دامنه نوسان، نقدشوندگی سهام را افزایش دهیم.وی اضافه کرد: براساس این دستورالعمل بازارگردان موظف است که قیمت عادلانه برای یک سهم در نظر بگیرد، یعنی بازارگردان باید دوطرفه عمل کرده و پیشنهاد خرید و فروش خود را همزمان ارائه کند. در این صورت بازارگردان برای خرید و فروش حد نوسان مثبت و منفی بیشتر از دو درصد که از قبل براساس قرارداد تعیین می‌شود، متعهد است.
وی تشریح کرد: بازارگردانی که می‌خواهد عملیات بازارگردانی یک سهم را انجام دهد، پیشنهادهای خود را به شرکت بورس ارائه کرده و شرکت بورس آن بازارگردانی که درصد نوسان کمتری را پیشنهاد کرده باشد را انتخاب می‌کند.
دکتر محسنی افزود: مطابق همین دستورالعمل، معاملات سهم روان‌تر می‌شود. اما در ادامه نشست عصر دیروز دکتر «علی رحمانی» مدیرعامل شرکت بورس از نهایی شدن پیش‌نویس دستورالعمل راهبری شرکتی تا دو ماه آینده خبر داد و افزود: در این پیش‌نویس دستورالعمل، فضا و موقعیت‌های جدیدی برای گسترش فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه می‌توانند برای خریداران سهام اطمینان‌بخش باشند و از سویی ریسک فروش سهام را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد داد.
وی همچنین اضافه کرد که شرکت بورس نگاه حمایتی به شرکت‌های تامین سرمایه داشته و در این خصوص مواردی از جمله شناساندن آنها به عنوان مشاور پذیرش، معرفی آنها به عنوان بازارگردان، فراهم کردن امکان دسترسی به سیستم معاملات بورس با کارمزد اندک و هدایت شرکت‌های متقاضی پذیرش به سوی موسسه‌های تامین سرمایه، از جمله خدمات شرکت بورس است. مدیرعامل شرکت بورس ادامه داد: بستری فراهم شده که از تاریخ اول بهمن‌ماه امسال، شرکت‌هایی که بحث افزایش سرمایه را دنبال کرده یا متقاضی پذیرش هستند به موسسه‌های تامین سرمایه هدایت کنیم و شرکت بورس به طور تدریجی کار را محول کند. همچنین
«غلامرضا حیدری کردزنگنه» رییس سازمان خصوصی‌سازی در این نشست تخصصی سخنرانی کرد.
وی گفت: دستورالعمل جدیدی در سازمان خصوصی‌سازی در حال تهیه است که براساس نحوه استفاده از خدمات موسسه‌های تامین برای عرضه سهام تعریف شود و از شرکت بورس و موسسات تامین سرمایه می‌خواهیم که در این باره پیشنهادهای خود را ارائه کنند.
رییس سازمان خصوصی‌سازی همچنین کارکرد شرکت‌های تامین سرمایه را به ضربه‌گیر خصوصی‌سازی توصیف کرد و گفت: ما از تولد شما موسسه‌های تامین سرمایه خوشحال هستیم، چون از این به بعد ناسزاها را میان هم تقسیم خواهیم کرد.
(خنده حضار). محمدحسین عادلی، رییس هیات‌مدیره تامین سرمایه امین نیز در ادامه این نشست به وظایف چهارگانه شرکت‌های تامین سرمایه اشاره کرد و گفت: ابزارسازی، به خصوص ابزارسازی اسلامی اولین وظیفه‌ای است که شرکت‌های تامین سرمایه می‌توانند به آن بپردازند. وی هشدار داد: باید توجه کنیم که شرکت‌های تامین سرمایه به شرکت‌های سرمایه‌گذاری تبدیل نشوند، بلکه وظیفه اصلی خود را که همانا واسطه‌گری برای ابزارهای سرمایه است انجام دهند. وی وظیفه سوم تامین سرمایه‌ای‌ها را نوع‌آوری و تفکر برشمرد و افزود: این شرکت‌ها نباید درگیر کارهای اجرایی شوند، بلکه باید با بهره‌گیری از افراد مناسب و متخصص آنها را در این راستا آموزش دهند. وی داشتن نگاه بین‌المللی برای این شرکت‌ها را یک ضرورت خواند و افزود: در‌حال‌حاضر نیازها و اندازه‌های اقتصاد کشور به گونه‌ای است که از مرزهای کشور فراتر رفته و در نتیجه نیاز به تعامل دارند. بنابراین باید توجه کنیم که با تامین سرمایه‌ بین‌المللی ارتباط داشته باشیم. وی ابراز امیدواری کرد: بورس ایران می‌تواند در سال‌های آینده از بورس‌های ترکیه و عربستان هم پیشی گیرد. وی خاطرنشان کرد که این یک آرزو نیست، بلکه یک پیش‌بینی توام با امید است.

  
  
انک پاسارگاد:
شنیده شده است این بانک تصمیم دارد سرمایه خود را تا مبلغ 700 میلیارد تومان از محل آورده نقدی و مطالبه های حال شده مورد افزایش قرار دهد.

ماشین آلات تراکتورسازی:
شنیده ها حاکی از تصمیم شرکت نورد آریان فولاد جهت جمع آوری و حمایت از سهام این شرکت در معامله های هفته جاری در بازار سرمایه می باشد.

کمباین سازی ایران:
گفته می شود آستان قدس رضوی تصمیم دارد در معامله های هفته جاری سهام این شرکت را در بازار سرمایه مورد حمایت قرار دهد.

ایران خودرو دیزل:
اخبار و زمزمه هایی که از این شرکت به گوش می رسد حاکی از آن است که شرکت سرمایه گذاری سمند تصمیم دارد سهام این شرکت را در بازار سرمایه مورد حمایت قرار دهد.

صنعتی دریایی صدرا:
می گویند شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در حال جمع آوری سهام شرکت صنعتی دریایی صدرا از بازار سرمایه است.

سیمان هگمتان:
شنیده شده است سیمان تهران در حال عرضه گسترده شرکت سیمان هگمتان در بازار سرمایه می باشد.

معادن روی:
گفته می شود شرکت گروه صنعتی امیر در حال عرضه سهام این شرکت در بازار سرمایه می باشد.

داده پردازی ایران:
می گویند شرکت بیمه پارسیان تصمیم به جمع آوری و حمایت از سهام این شرکت در بازار سرمایه گرفته است.

تولی پرس:
شنیده ها حاکی از توانایی این شرکت جهت افزایش میزان تولید محصول ها جهت تامین بخشی از مصارف داخلی در کشور می باشد.

هنکل پاک وش:
می گویند مدیران این شرکت تصمیم دارند جهت مصارف داخلی از صادرات محصول های خود جلوگیری به عمل آورند. فعالان بازار معتقدند در این صورت شرکت هنکل پاک وش با سود مناسبی مواجه خواهد شد و احتمال تعدیل مثبت عایدی نیز در این شرکت وجود خواهد داشت.

تکین کو:
اخبار و زمزمه هایی که از این شرکت به گوش می رسد حاکی از انعقاد برخی قراردادها با برخی شرکت های داخلی می باشد که در این صورت احتمال تعدیل مثبت عایدی در شرکت تکین کو وجود خواهد داشت.

رینگ مشهد:
می گویند شرکت رینگ مشهد از محل فروش مناسب محصول های خود با تعدیل مثبت عایدی همراه شده است.

داروسازی زهراوی:
اخبار و زمزمه هایی که از این شرکت به گوش می رسد حاکی از تصمیم شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی جهت حمایت از سهام شرکت داروسازی زهراوی در بازار سرمایه است.

پاکسان:
شنیده شده است این شرکت در حال راه اندازی خط جدید تولید در کارخانه خود می باشد.

گلتاش:
گفته می شود این شرکت تصمیم دارد میزان ظرفیت صادرات محصول های خود را مورد افزایش قرار دهد.

پتروشیمی فناوران:
شنیده شده است این شرکت توانایی پوشش عایدی سال مالی جاری خود را ندارد. این در حالی است که سهام شرکت پتروشیمی فناوران هنوز در بورس اوراق بهادار عرضه نشده است.

معادن منگنز:
گفته می شود این شرکت تصمیم به انجام پروژه های اکتشافی و زمین شناسی و همچنین تهیه نقشه های زمین شناسی و توپوگرافی و معدنی در مقیاس های مختلف در برخی کشورهای خاورمیانه گرفته است.

پی آذر:
شنیده ها حاکی از آن است که شرکت پی آذر توانایی پوشش عایدی سال مالی جاری خود را ندارد و با احتمال تعدیل منفی عایدی رو به رو شده است.
__________________

  
  

با سلام
البته سکه روی دیگری هم دارد و اون این است که از باز شدن سهم با قیمت مناسب جلوگیری کنند یعنی در حدود 1800 تومان در صورتی که اگر در حدود 2200 هم باز بشود جای تعجبی ندارد چونکه چنین انتظاری از ان می رود
اما
چنانچه از سایتهای تحلیل سهام امثال ایران تحلیل بر می آید نمی خواهند که با قیمت مناسب باز گشایی شود
چرا و به چه علت
یک دلیل می توان ذکر کرد که ان هم این است که نوبت رشد این گروه از صنعت فرا نرسیده است

اما چرا نوبت مگر نوبتی است
 شواهد نشان می دهد که اینچنین است چونکه اگر تمام گروه ها با هم رشد کنند دیگر عده ای نمی توانند استفاده مفید را از  بورس ببرند
پس انتضار این می رود گروهایی که مورد بی مهری قرار گرفته اند سر وقت خودش رشدشون را آغاز کنند

خوب نوبت پتروشیمی ها چه موقعست خودشون می دانند
لابد به اندازه کافی از سهام این گروه را نتوانسته اند از دست سهامداران خرد در بیاورند تا حرکتشان را شروع کنند
وگرنه چه دلیلی دارد سهمی مانند خارک را اینقدر تو سرش بزنند و از رشد طبیعی ان جلوگیری کنند

سهمی که سر موقعش تمام مطالب زیر را  با عنوان شنیده ها یا شایعات  در سطح وسیعی در موردش به پخش می کنند و آنقدر تکرار میکنند که p/e=10  را برایش امری عادی جلوه می دهند و به راحتی به بالای 3000 تومان می رسانند

1.[COLOR="Red"] خارک تا آخر سال یک تعدیل دیگری خواهد داشت(در حدود 350)
2.افزایش قیمت متانول و سایر فراورده های نفتی در سال آینده(منبع:تحلیلگران جهانی)
3. eps  خارک در سال آینده با متانول 300 دلاری بسته خواهد شد(با  متانول 300، eps چند در می آید)
4.کارشناسان بر این عقیده اند که در سال آینده قیمت متانول زیر 300 دلار نخواهد آمد
5. افزایش سرمایه 100 درصدی خارک از محل سود انباشته و ....
6. طرح های توسعه ای خارک فلان مقدار بر eps آن تاثیر دارد
و ...[/COLOR]اما شاید همه اینها بهانه ای بیش نباشد و قضیه چیز دیگری باشد
بهتر است این طوری شروع کنم  که اگر شما دارای سرمایه  کافی باشید و بخواهید سهام خاصی را بخرید چه کار میکنید؟(از طریق بورس)

مثلا قرار باشد با توجه به آینده روشن آن پتروشیمی بخرید
خوب چگونه و به چه طریقی
از طریق جمع کردن سهام خرد  ان که به مقدار کافی نمی توانید سهم از بازار جمع کنید
پس ناچارید که سهام شرکت مورد نظرخود را از سهامدار عمده شرکت خریداری کنید   اما
یک مشکل کوچکی وجود دارد و آن قیمت بالایست سهامدار عمده پیشنهاد میکند به طوری که می خواهید بی خیالش بشید  اما نمیشه مگر می شه  این صنعت  را بیخیالش شد
ناگهان جرقه ای زده می شود .............. عرضه اولیه................. بذاق دهان شروع به ترشح میکند عجبا اینم بود خبر نداشتیم
خوب چیکار کنیم که به هر اندازه ای که سهم می خواهم اونم با قیمت پایین جمع کنم
باید پایین باز شود لذا  با بسیج تمامی عوامل  p/e پترشیمی ها را پایین نگه میدارم (از هر اتفاق زود گذری نهایت ضربه زدن را استفاده می کند)

[B]لذا دوستان گرامی با نهایت تاسف با علم به ارزنده بودن شخارک باید قربانی منافع شرکت های حقوقی شود  تاکه سهام فناوران را با قیمت نازلی از دست سازمان خصوصی سازی خارج کنند[/B]


  
  
تحلیل بنیادی رایان سایپا



نماد
ولساپا
تاریخ اعلام EPS
22/7/86

تالار
اصلی
پیش بینی سود
742 ریال

تعداد سهامدار
8699
P/E
3.2

گروه
سایر واسطه گریهای مالی
سرمایه
300,000,000

سال مالی
29/12
حجم مبنا
240,000

بازه پیشنهادی
میان مدت





تاریخچه و زمینه فعالیت

شرکت رایان سایپا یکی از شرکت های زیر مجموعه گروه سایپاست که عملیات لیزینگ خودرو های گروه سایپا و پارس خودرو را بر عهده دارد .

عمده فعالیت شرکت در گروه خودرو های سنگین است که قدرت لیزینگ در آنها بالاتر است .











ترکیب سهامداران






سایر عملیات شرکت :

شرکت رایان سایپا علاوه بر انجام عملیات لیزینگ ، با ایجاد شرکت های بیمه ای و سایان کارت ، توانسته ارزش افزوده ای بالایی را از محل فروش و خدمات قبل و پس از فروش خودرو های سایپا و پارس خودرو به وجود آورد .





تامین مالی شرکت :

عمده دریافت های شرکت از بانک های کارآفرین ( معمولاً یک ساله با نرخ 22% ) ، بانک پاسارگاد (3 ساله ،22% ) ، بانک سپه (1 ساله ،20% ) ، بانک لندن (3 ساله ،9.5%) ،وارم ارزی دبی (3 ساله ، 9.5% ) و سایر بانک های کشور نظیر صنعت و معدن ، صادرات و ...

نرخ سود لیزینگ ها :

همانطور که در بالا مشاهده می کنید هزینه های تامین مالی این شرکت ها عمدتاً بالاست و کاهش نرخ سود لیزینگ ها می تواند منجر به کاهش سودآوری این شرکت ها شود .

اما در حال حاضر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و احتمال ثبات آن در سال 87 و همچنین ثابت ماندن نرخ سود ارائه تسهیلات لیزینگ ها در سطح 17% می تواند سود شرکت را در سال آینده افزایش دهد .







پیش بینی سود شرکت :



شرح
پیش بینی منتهی 29/12/86
واقعی منتهی به 30/09
درصد پوشش

درآمد حاصل از خدمات
456.129
352.402
77%

هزینه تامین مالی
212.940
143.021
67%

سود نا خالص
243.189
209.381
86%

هزینه های عملیاتی
60.119
41.711
69%

سود عملیاتی
183.070
167.670
81%

درآمد حاصل از سرمایه گذاری
84.000
63.800
75%

درآمد های غیر عملیاتی
4.139
3.439
83%

سود قبل از کسر مالیات
271.209
234.909
87%

مالیات
39.319
27.430
94%

سود خالص
231.890
197.753
85%

سرمایه
300.000
300.000


سود هر سهم
773
659
85%








نکاتی در مورد پیش بینی سود شرکت :

کاهش نرخ سود بانکی توسط رئیس جمهور و اجرای آن توسط بانک های خصوصی و دولتی سبب کاهش تامین هزینه های مالی شرکت شده است . این امر با توجه به ثابت بودن نرخ سود 17% از سوی شرکت باعث افزایش سود عملیاتی شرکت و پوشش مناسب آن تا سطح 81% شده است .

پوشش مناسب درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها شرکت در 9 ماه نیز به افزایش سود خالص شرکت انجامید .

اما نکته مهم اینکه مالیات پرداختی شرکت نسبت به پیش بینی ها افزایش پیدا کرده است . و باعث پوشش 85% شرکت شده است. در غیر این صورت می توانستیم شاهد پوشش 87% از سوی شرکت باشیم .

هیئت مدیره در نظر دارد مبلغ 700 ریال را به ازای هر سهم به مجمع به عنوان تقسیم سود پیشنهاد نماید .









افزایش سرمایه شرکت :

شرکت در نظر دارد تا سرمایه خود را از مبلغ 300 میلیارد ریال به 600 میلیارد ریال افزایش دهد . (معادل 100%) . که احتمالاً این افزایش سرمایه در 2 مرحله انجام خواهد شد .

شرکت اعلام کرده است که طی مرحله اول سرمایه شرکت 50% افزایش پیدا کرده است و به 45.000 میلیارد ریال می رسد .





نمودار قیمت سهم طی 1 سال گذشته :






احتمال تعدیل مثبت رایان سایپا



با انتشار گزارش 9 ماهه رایان سایپا و پوشش 85% این شرکت ، شایعات در مورد احتمال متوقف شدن این نماد و اعلام پیش بینی سود جدید بالا گرفته .

به هر حال این احتمال وجود دارد که به پشتوانه پوشش مناسب سود ، نماد شرکت برای تعدیل متوقف شود. روند سال های گذشته شرکت نیز این امر را نشان می دهد که شرکت معمولاً پس از انتشار گزارش 9ماهه برای بسته شدن نماد آماده است .

اوج گرفت قیمت سهم در اوایل بهمن های هر سال نیز دقیقاً بر این امر صحه می گذارد .

به هر حال احتمال اعلام سود 850 ریالی از سوی شرکت محتمل است .





ارزش گذاری به روش P/E



محدوده
Price
P/E
EPS

حد پایین
2160
2.8
773

متوسط
2550
3.3
773

حد بالا
3010
3.9
773








نتیجه گیری :

به نظر میرسد به دلیل پوشش مناسب سود هر سهم ، پی به ای پائین و درصد تقسیم سود بالا ، پی به ای شرکت تا قبل از مجمع به راحتی به سمت 4 حرکت می کند .

در سال های قبل نیز قبل از مجمع پی به ای شرکت هیچ گاه کمتر از 3.8 نبوده است .

خرید رایان سایپا برای نوسان گیر های ریسک گریز گزینه مناسبی می باشد اما باید با نزدیک شدن به سقف قیمتی سهم در کوتاه مدت سهم خود را بفروشند .

شاید بهترین گزینه برای سرمایه گذاری بر روی رایان سایپا یک بازه ی زمانی 6 تا 9 ماه باشد . یا به عبارت دیگر حضور در مجمع عادی و افزایش سرمایه شرکت .



گروه تحلیل گری بتا سهم

دی ماه 86
__________________

  
  
بازار متعادل


این روزها بازار سرمایه شاهد تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، طراحی ابزارهای جدید مالی و به طور کلی حرکت به سمت نهادی شدن و نوآوری را آغاز کرده است. اگرچه با توجه به عمر 40 سالهء این بازار این اقدامات باید سال‌ها پیش از این صورت می‌گرفت اما امید است با فعالیت بیش‌تر شرکت‌ها و نیروهای متخصص در این زمینه‌ها شرایط برای بومی‌سازی سایر موارد نوآوری فراهم شود. شرکت‌های بزرگ‌تر می‌توانند با توجه به نیازهای خود و مقررات موجود نسبت به طراحی ابزارها و به کارگیری راهبردهای مفید اقدام کنند.

افزایش حجم وارزش معاملات در هفتهء جاری اگر چه موجب افزایش نقدشوندگی بازارشده است اما هنوز تارسیدن به شرایط مطلوب فاصلهء زیادی دارد. نسبت گردش سهام در بازار کم‌تر از 20 درصد است که در مقایسه با بازار سایر کشورها که این نسبت معمولا سه رقمی است بسیار کم است. افزایش معاملات سهام شرکت‌های سیمانی و خودروسازی همراه با شرکت‌های معدنی و فلزات موجب افزایش این حجم و ارزش شده است. شاخص قیمت با رشد 18 واحدی که عمدهء آن به کمک گروه فلزات وسنگ‌آهن ایجاد شد به رشد خود ادامه داد و ارزش 340 میلیارد ریالی نیز در روزهای اخیر یک رکورد به حساب می‌آید. گزارش 9 ماهه شرکت‌ها نسبت به دورهء شش ماهه در بیش‌تر موارد با رشد همراه بوده است که در صورت تداوم این روند انتظار افزایش شاخص‌ها بسیار زیاد است.

گروه سنگ‌آهن


انتظار سرمایه‌گذاران از افزایش سود سال آینده شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر موجب توجه مجدد سرمایه‌گذاران به سهام این دو شرکت شده است. روز گذشته این دو شرکت همراه با شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید و معادن و فلزات تقریبا نیمی از ارزش معاملات خرد بازار را به خود اختصاص دادند. سرمایه‌گذاری امید به خاطر تعهد سهام‌دار عمده با حجم نسبتا سنگین عرضه مواجه شد که با توجه به تعهد خرید سهام در قیمت اولیهء سرمایه‌گذاران با آرامش بیش‌تری نسبت به خرید سهام آن اقدام می‌کنند. فاصلهء 20 درصدی قیمت سهام این شرکت تا ارزش خاص دارایی‌ها نیز یکی دیگر از دلایل خرید سهام این شرکت است. سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز به عنوان سومین سهام‌دار بزرگ شرکت ملی مس (پس از دولت و سهام عدالت) در غیاب این شرکت به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. هرچند متنوع‌سازی سبد سهام و عدم اتکای بیش از حد به سنگ‌آهن یکی از دلایل توجیهی این شرکت برای خرید بلوک فملی عنوان شده است اما نوسان شدید قیمت مس باعث تغییرات شدید قیمت فملی وبه تبع آن ومعادن خواهد شد. احتمالا نماد فملی پس از تعدیل سود امروز بازگشایی خواهد شد.

گروه بانک و لیزینگ

توجه سرمایه‌گذاران به سهام شرکت‌های این گروه در روزهای اخیر به خاطر انتظار آن‌ها از احتمال عدم کاهش نرخ سود بانکی و تغییر سیاست‌های پولی است. در این گروه بانک پارسیان که از جمله بهترین شرکت‌ها به لحاظ نقدشوندگی محسوب می‌شود با نسبت قیمت به عایدی کم‌تر از متوسط بازار معامله می‌شود. تغییر ترکیب سهام‌داران این شرکت در ماه‌های اخیر وجمع آوری سهام آن توسط یک گروه از شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند روند قیمت سهام این شرکت را مطمئن‌تر سازد و نوسان شدید سال‌های گذشته موجب ضرر و زیان سهام‌داران خرد نشود. قیمت سهام شرکت‌های لیزینگ نیز که با قیمت اسمی فاصلهء زیادی ندارند موجب تشویق سرمایه‌گذاران برای خرید سهام آن‌ها شد به طوری که روز گذشته شرکت‌های لیزینگ خودرو غدیر، لیزینگ صنعت و معدن، لیزینگ ایران ورایان سایپا همچنان مورد اسقبال سرمایه‌گذاران بودند. بانک اقتصاد نوین که برخلاف پارسیان وضعیت نقدشوندگی نامناسبی دارد روز گذشته دارای صف خرید بود. گزارش فعالیت 9 ماههء این بانک بیانگر وضعیت بهتر آن نسبت به سایر شرکت‌های این گروه است.

گروه روی

نوسان قیمت جهانی روی موجب نوسان شدید قیمت سهام شرکت‌های توسعهء معادن روی، کالسیمین، باما وفرآوری مواد معدنی شده است. روز گذشته کالسیمین دارای صف خرید ولی توسعهء معادن روی و باما دارای صف فروش بودند. ابهام در مورد قیمت روی در سال آینده و مشخص نشدن تکلیف معدن مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت سهام شرکت‌های این گروه است که در مورد اخیر یعنی وضعیت معدن اطلاع‌رسانی بیش‌تر به بهبود وضعیت قیمت سهام می‌انجامد. سال گذشته در چنین روزهایی قیمت سهام شرکت‌های این گروه برای اولین و آخرین بار اعدادی را تجربه کردند که به نظر می‌رسد تکرار آن در کوتاه‌مدت تقریبا امکان‌پذیر نیست.

گروه سیمان


اگرچه صف خرید سهام شرکت‌های این گروه بسیار کم‌تر از میزان آن در هفته‌های گذشته است اما به خاطر افت شدید قیمت سهام آن‌ها در سه سال اخیر و همچنین امید سرمایه‌گذاران به خروج سیمان از سبد حمایتی روند صعودی قیمت آن‌ها ادامه دارد. در این گروه شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان، سپاهان وتهران در اوج قیمت جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های تشکیل‌دهندهء ارزش بازار بودند که این روزها ارزش آن‌ها نقش چندانی در ارزش بازار ندارد و تاثیر آن‌ها بر شاخص قیمت در حد یک شرکت متوسط است
__________________

  
  
<   <<   6   7   8      >